Laksemilliardær ut mot ny skatt.

Svar
Gunder

Re: Laksemilliardær ut mot ny skatt.

Legg inn av Gunder »

HarryH skrev: ons des 07, 2022 6:32 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 6:20 pm Laksenæringen har vel ikke et spesielt godt lønnsnivå?
Alt er relativt, men gjennomsnittslønnen for en havbruksarbeider ved oppdrettsanlegg er godt over 600.000 i året.
Begynnerlønna for en uten utdannelse på et laksslakteri på Frøya er 529.000. Etter 1 år får vedkommende fagbrev. Da økes lønnen fra 30 til 60.000. De som er yngst får 30 tusen. De som tar på seg overtid tjener mer naturligvis.
De tallene har jeg fra lokalavisen i fjor.

Stopper du utenfor en matvare butikk på Frøya. Står det parkert utenlandsregistrerte sportsbiler som koster opp mot 2 millioner i Norge. Fleste av bilene er registrert i Litauen.
De fra det landet snakker ikke et ord norsk selv om de har vært bosatt mange år i Norge. Konene deres arbeider også på fabrikker og del i butikker. Polakkene snakker norsk. Mange mekanikere og folk med kompetanse på ulike maskiner og utstyr. God del av polakkene er håndverkere. I følge lokalavisen bor det folk fra 70 nasjoner på øya med 5000 innbyggere.

William_S

Legg inn av William_S »

MentalM skrev: tor des 08, 2022 8:42 am https://www.nrk.no/ytring/i-norge-tenne ... 1.16209507

Enda en som belyser begge sider.

Noe flere her inne bør tenke over
Det er jo interessant at de holder seg unna debatten da. Eller jo Witzøe prøvde vel, men endte opp med et magaplask mot Støre og Vedum. Noe som sier meg at de ikke har en særlig god sak.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

William_S skrev: tor des 08, 2022 4:16 pm
MentalM skrev: tor des 08, 2022 8:42 am https://www.nrk.no/ytring/i-norge-tenne ... 1.16209507

Enda en som belyser begge sider.

Noe flere her inne bør tenke over
Det er jo interessant at de holder seg unna debatten da. Eller jo Witzøe prøvde vel, men endte opp med et magaplask mot Støre og Vedum. Noe som sier meg at de ikke har en særlig god sak.
Selvfølgelig synes du , som har forutinntatte meninger om saken, at det endte opp med magaplask for Witzøe. Uansett hvor flink han hadde vært ville du slaktet opptredenen hans.
Det er en av grunnene til at få av de rike tør/gidder å stille opp i slike debatter.
En annen grunn er at det er veldig vanskelig å debattere mot profesjonelle pratmakere som "aldri" svarer på ubehagelige spørsmål.

Jeg synes forøvrig Witzøe fikk bestått for opptredenen, men ikke noen toppkarakter.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Her får Støre høre det, er det fra en slik forferdelig milliardær som ikke betaler skatt og bare unyttet Norge og lever i sus og dus?

– Hvis ikke den skatten endres, så vil investeringene stanse opp og hele kommunen vår vil bli rammet. I dette selskapet har mye av overskuddet blir investert tilbake for å utvikle selskapet videre. Tenk deg om, Jonas, er Klockes klokkeklare melding.

Nei, det er AP sin gruppeleder i kommunestyre.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P ... g-om-jonas

William_S

Legg inn av William_S »

Flere som har slukt propagandaen til laksebaronene ja og ikke bare litt en gang. Grunnrenteskatten er fornuftig å innføre. Her har næringen i flere årtier tatt seg til rette i naturen, så det er bare rett og rimelig at denne skatten innføres. Laksenæringen har i flere tiår hatt sterke lobbyister på Stortinget og mange av disse forsøker å diskreditere forskning på næringens negative konskevenser for annen aktivitet i sjøen. Oppdretslaks på rømmen feks.

William_S

Legg inn av William_S »

HarryH skrev: ons des 07, 2022 6:16 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 6:05 pm
HarryH skrev: ons des 07, 2022 5:36 pm

Her legger du for dagen en grov undervurdering av ringvirkningene, for eksempel i leverandørindustrien der de tre største kjøper varer og tjenester for milliarder hvert år. Overraskende.
Nå har jeg ikke oversikt over hvor disse kjøper alle varer og tjenester hvert år, og hvor de eventuelt vil kjøpe varer og tjenester hvis de flagger ut. Har du?
Jeg skal ikke påstå at jeg har oversikt, men det meste går utvilsomt til norsk næringsliv. Disse selskapene kontraherer båter fra norske rederier, og disse båtene vedlikeholdes ved norske verft. Fiskefôret kjøpes fra norske produsenter, som driver et tosifret antall fabrikker langs norskekysten. Disse fabrikkene kjøper igjen vedlikeholdtjenester - samt mange andre tjenester og varer - fra norske bedrifter, som igjen kjøper sine tjenester fra andre norske bedrifter osv. Videre er det arbeidsplasser i notbøterier, forskningsinstitusjoner, bilverksteder, programvareleverandører, kontorutstyrsleverandører osv osv. Ringvirkningene er enorme. I alle disse selskapene skapes det arbeidsplasser som genererer skatteinntekter og arbeidsgiveravgift. Gode lønninger gjør at folk tar seg råd til å gå til den lokale frisøren i Vesterålen som igjen kan ansette to lokale hårinteresserte ungdommer. Lokalsamfunnet blomstrer.

Videre investeringer i norsk oppdrettsindustri vil gi ytterligere positive ringvirkninger. Hvis kapitalen heller puttes inn i irsk, skotsk eller chilensk oppdrettsindustri, vil ringvirkningene oppstå der, og ikke i Norge.

Litt uærbødig vil jeg påstå at man må nesten være offentlig ansatt for å ikke se disse sammenhengene.
Har du noe problemer med offentlig ansatte?

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

fargerik skrev: tor nov 10, 2022 11:49 am
greyserpent skrev: ons nov 09, 2022 10:35 pm
Orakelet skrev: ons nov 09, 2022 10:26 pm


Hvis vi tenker bort grunnrenteskatten ville norsk laksenæring rigget seg for vekst. Man ville ansatt flere, bygget større anlegg og inngått nye kontrakter.

Konsekvensen av grunnrenteskatten er at norsk laksenæring skal bli mindre fordi det er mer lønnsomt å drive oppdrett i andre land. Man inngår ikke en ny langsiktig kontrakt om foredling av laks når man tror at lakseoppdretten i fremtiden vil skje i et annet land. Selskapene starter i steden med å finne ut hvilket land som skal huse deres nye oppdrett- og foredlingsanlegg og så kanaliseres hele investeringspotten dit.

Rasjonelle aktører vil opptre rasjonelt. Det er veldig forutsigbart.
Med resesjon hamrende på døra? En naturlig konsekvens av voldsom inflasjon er oppsigelser.
Resesjon er noe som skjer i utlandet.
Det er bare å ønske lykke til med å taue med seg merdene til et utland hvor de ikke får resesjon og slipper skatt. Egentlig antar jeg de allerede hadde gjort det, dersom et slikt Utopia ligger og venter på dem.
Grunnrenteskatten vil ikke merkes på pungen før i 2024, da.
Jeg mener fremdeles, tatt det i betraktning, at det er en politisk markering å sende ut permisjonsvarsel nå i 2022.
Oppdretts- og havbruksnæringa vil bli angrepet med økte skatter på to fronter:
1. Formueskatt og Utbytteskatt øker - det vil gi eiere bosatt i Norge dårligere konkurransevilkår enn eiere bosatt i utlandet.
2. Grunnrenteskatten er uenigheten rundt
- hvordan skatten skal beregnes
- hvor mye skatt næringa tåler
- Hvor mye som brukes til investeringer som skal bringe næringa videre
- Hvor mye som går tilbake til nærmiljø og kommunene
Vedum viile ha børsbestemt grunnlag for å beregne skatten - for som han har sagt "å hindre skatteplanlegging og triksing med tall."
Det som Vedum tydeligvis ikke skjønner er at slikt er ulovlig. Kontroller av pris er veldig enkelt fordi uansett om fisken selges til utlandet eller i Norge, så vil det finnes faktura på handelen. Moms blir beregnet etter fakturaverdi. Og da burde det vel ikke være vanskelig å bruke fakturaverdien.
Men Vedum er bonde og politiker og har vel sin en erfaring med talltriksing derfra. Er det virkelig triksing med tall i bondeyrket ?
Og pendlerboliger viser jo hvordan mange politikere tenker.
Men nå har tydeligvis Vedum tenkt og snudd - tatt en Støre-piruett; og vil bruke faktisk pris som grunnlag.
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge ... 1b1ffdc5b4
Men det er jo vanskelig å stole på / ha tillit til Vedum; Før valget var han på "valgflesktur" hos laksenæringa og fortalte (trolig for å vinne stemmer) at Grunnrenteskatt ville det ikke bli noe av. Sviker ble han karakterisert som i Debatten.
Og nå har Støre reist litt for å se oppdrettsanlegg selv - og da er muligheten for en ny piruett av Støre stor.
Og en mer fornuftig innretning av Grunnrenteskatten.
Og alle, som har et minimum av kunnskap om næringsvirksomhet, bør kunne forstå at det er komplett umulig å drifte og planlegge nye investeringer når de ikke vet hva skatten blir for 2023 før utover mot sommeren i 2023. At ikke Støre og Vedum skjønner det er helt utrolig.

Nå vet jeg fra før at vi har forskjellige tanker om næringsdrivende og næringsvirksomhet. Men, allikevel, Røkke har i flere år betalt rundt 100 millioner i Formueskatt til Asker Kommune - med de nye satsene for Formueskatt og Utbytteskatt, må han nå trekke ut ca 600 millioner for å betale Formueskatt og Utbytteskatt. Så er det mulig vi har forskjellige tanker om hvordan disse 600 millioner påvirker videre drift.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Nå slår lakselobbyistene til igjen - og ber regjeringen utsette
Denne gangen er det Fylkesordfører og Varaordfører i Trøndelag
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... fa527768aa

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

William_S skrev: tor des 08, 2022 7:49 pm Flere som har slukt propagandaen til laksebaronene ja og ikke bare litt en gang. Grunnrenteskatten er fornuftig å innføre. Her har næringen i flere årtier tatt seg til rette i naturen, så det er bare rett og rimelig at denne skatten innføres. Laksenæringen har i flere tiår hatt sterke lobbyister på Stortinget og mange av disse forsøker å diskreditere forskning på næringens negative konskevenser for annen aktivitet i sjøen. Oppdretslaks på rømmen feks.
Ja,
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... fa527768aa

MentalM

Legg inn av MentalM »

https://e24.no/naeringsliv/i/KnLBrE/sho ... hould-i-go

Er noen her inne som ikke forstår hvorfor de flytter og kaller det kun usolidarisk. Denne kan gi en litt større forståelse og er fra noen som velger å bli

fargerik

Legg inn av fargerik »

Min sympati er som alltid på de stadig flere fattges side. De som ikke har noe sted å flytte til.
De rike må betale mer skatt, slik at de fattige kan få mer hjelp.
Ja til utflyttingsskatt, og nei til at formuen blir skattefri etter fem år som skatteflyktning i skatteparadiser.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

MentalM skrev: tor des 15, 2022 9:43 am https://e24.no/naeringsliv/i/KnLBrE/sho ... hould-i-go

Er noen her inne som ikke forstår hvorfor de flytter og kaller det kun usolidarisk. Denne kan gi en litt større forståelse og er fra noen som velger å bli
Veldig bra skrevet. Bare synd at sosialistene ikke evner å ta til seg slik informasjon.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

fargerik skrev: tor des 15, 2022 9:46 am Min sympati er som alltid på de stadig flere fattges side. De som ikke har noe sted å flytte til.
De rike må betale mer skatt, slik at de fattige kan få mer hjelp.
Ja til utflyttingsskatt, og nei til at formuen blir skattefri etter fem år som skatteflyktning i skatteparadiser.
Det er som en eller annen sa "tenk hvis sosialistene hadde brukt like energi på de fattige som de gjør på å ta de så kalte rikingene, det hadde vært noe det" :)

Formuesskatt for folk som ikke er skattemessig bosatt i Norge kan du bare glemme, finnes så vidt jeg vet ikke en eneste skatteavtale som åpner for det.

fargerik

Legg inn av fargerik »

MacanT skrev: tor des 15, 2022 3:33 pm
MentalM skrev: tor des 15, 2022 9:43 am https://e24.no/naeringsliv/i/KnLBrE/sho ... hould-i-go

Er noen her inne som ikke forstår hvorfor de flytter og kaller det kun usolidarisk. Denne kan gi en litt større forståelse og er fra noen som velger å bli
Veldig bra skrevet. Bare synd at sosialistene ikke evner å ta til seg slik informasjon.
Familien har blitt rike under flere tiår med sosialister ved makten.
Fyren har arvet masse penger som familien tjente på salg av tobakk under sosialistene.
Døtrene hans Alexandra og Katharina har allerede fått overført røffly fem milliarder kroner hver i forskuddsarv fra Far, de er blitt blant landets rikeste ungjenter under sosialistene uten å gjøre noe.
De vil antagelig snart ikke lengre ha råd til å leve i Norge.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

fargerik skrev: tor des 15, 2022 9:46 am De rike må betale mer skatt, slik at de fattige kan få mer hjelp.
Finnes overhode ikke behov for det, statsbudsjettet for 2023 legger opp til et overskudd på over 1000 milliarder.

Dessuten har vi ca. 12 500 milliarder syltet ned på Wall Street, så det finnes nok å ta av.

https://www.nbim.no/no

fargerik

Legg inn av fargerik »

MacanT skrev: tor des 15, 2022 3:56 pm
fargerik skrev: tor des 15, 2022 9:46 am De rike må betale mer skatt, slik at de fattige kan få mer hjelp.
Finnes overhode ikke behov for det, statsbudsjettet for 2023 legger opp til et overskudd på over 1000 milliarder.

Dessuten har vi ca. 12 500 milliarder syltet ned på Wall Street, så det finnes nok å ta av.

https://www.nbim.no/no
Det er jeg ikke enig i.
Hvorfor ikke heller gi alle med langt under medianlønn 0,00 % skatt dersom det ikke finnes behov for skatteinntekter?
Har vi så mye å rutte med syns jeg personlig at de fattigste skal få slippe skatt først.
Som du sier, det er nok å ta av....så dersom de fattige kan slippe å betale skatt uten at de rike må betale mer, er jeg positiv til det.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

fargerik skrev: tor des 15, 2022 4:55 pm
MacanT skrev: tor des 15, 2022 3:56 pm
fargerik skrev: tor des 15, 2022 9:46 am De rike må betale mer skatt, slik at de fattige kan få mer hjelp.
Finnes overhode ikke behov for det, statsbudsjettet for 2023 legger opp til et overskudd på over 1000 milliarder.

Dessuten har vi ca. 12 500 milliarder syltet ned på Wall Street, så det finnes nok å ta av.

https://www.nbim.no/no
Det er jeg ikke enig i.
Hvorfor ikke heller gi alle med langt under medianlønn 0,00 % skatt dersom det ikke finnes behov for skatteinntekter?
Har vi så mye å rutte med syns jeg personlig at de fattigste skal få slippe skatt først.
Som du sier, det er nok å ta av....så dersom de fattige kan slippe å betale skatt uten at de rike må betale mer, er jeg positiv til det.
Selv om alle i Norge hadde sluppet å betale inntektsskatt på lønnen/pensjonen sin i år villle Staten ha tjent 700 - 800 milliarder mer i år enn det politikerne trodde for litt over et år siden da de lagde statsbudsjettet for 2022.

Men de overraskende høye ekstrainntektene for Staten kommer i all hovedsak fra de høye prisene på gass og det vil neppe vedvare mer enn ett eller to år til, så inntektsskatt må vi nok fortsatt betale .

Problemet med å gi for mye skattelette til de som tjener dårligst er at da vil de plutselig sitte igjen med mer penger enn de som tjener litt mer enn de, og da må selvfølgelig de også få skattelette. Og slik går det videre og videre på lønnsstigen.

Det er litt det samme med de som får minstepensjon, uføretrygd, sosialstøtte eller arbeidsavklaringspenger. Disse må selvfølgelig få en god del mindre utbetalt enn de som tjener minst her i landet, for ingen aksepterer at de som ikke gidder eller ikke kan jobbe, skal få mer enn eller like mye penger utbetalt som det de som jobber i dårlig betalte yrker får.

Sånn er det bare, men det sitter langt inne for de fleste politikerne å si det rett ut og det sitter også langt inne for de som mottar disse ytelsene å forstå og akseptere det.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Benkeslitern :
Selv om alle i Norge hadde sluppet å betale inntektsskatt på lønnen/pensjonen sin i år villle Staten ha tjent 700 - 800 milliarder mer i år enn det politikerne trodde for litt over et år siden da de lagde statsbudsjettet for 2022.
----------------------------------------------------------------------------------------------
OK. Husk at det var Høyre, KrF og Venstre som lagde statsbudsjettet for 2022.
AP og SP sitt første statsbudsjett er statsbudsjettet for 2023.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

fargerik skrev: tor des 15, 2022 5:55 pm Benkeslitern :
Selv om alle i Norge hadde sluppet å betale inntektsskatt på lønnen/pensjonen sin i år villle Staten ha tjent 700 - 800 milliarder mer i år enn det politikerne trodde for litt over et år siden da de lagde statsbudsjettet for 2022.
----------------------------------------------------------------------------------------------
OK. Husk at det var Høyre, KrF og Venstre som lagde statsbudsjettet for 2022.
AP og SP sitt første statsbudsjett er statsbudsjettet for 2023.
Det betyr da ingenting hvem som lagde budsjettet. Ingen kunne forutse at gassprisene kom til å eksplodere gjennom 2022, så inntektssiden av statsbudsjettet ville ha vært den samme uansett hvem som lagde budsjettet.

Men Staten kommer altså til å få uventede ekstrainntekter i 2022 på ca 1.500 milliarder, og ifølge prognosene ser både 2023 og tildels 2024 ut til å bli like bra for Staten.
Ingen tidligere år har vært i nærheten av dette.

Og akkurat da mener dagens regjering at det er tvingende nødvendig å øke formuesskatten slik at Staten får inn ca 30 milliarder fra den mot tidligere ca 15 milliarder, samt hasteinnføre en ny kontroversiell "lakseskatt" som skal gi Staten ytterligere ca 4 milliarder. Altså velger regjeringen å "jage" mange rike ut av landet, samt komme på kant med hele oppdrettsnæringen for å få inn ca 20 milliarder mer i ett år hvor Staten kommer til å gå med ca 1.500 milliarder i overskudd

Spør du meg hadde dette vært en glimrende anledning til å fjernte den skadelige formuesskatten helt. Den har tidligere gitt Staten ca 15 milliarder årlig, så med 1.500 milliarder i uventede ekstrainntekter burde det ha gått greit.
Lakseskatten kan de etter min mening gjerne innføre hvis de fjerner formuesskatten, men 40 % i grunnrenteskatt synes jeg er litt vel mye. Nøyaktig hva den burde være vet jeg ikke, men 40 % vil medføre at ingen av de store selskapene kommer til å investere mer i Norge, men heller flytte disse nye investeringene til andre land, og det er det ingen her i landet som tjener på, i motsetning til skatteinnkreverne i Chile, Island, Skottland og New Zealand da....

ulefos

Legg inn av ulefos »

Benkeslitern skrev: tor des 15, 2022 6:33 pm
Men Staten kommer altså til å få uventede ekstrainntekter i 2022 på ca 1.500 milliarder, og ifølge prognosene ser både 2023 og tildels 2024 ut til å bli like bra for Staten.
Ingen tidligere år har vært i nærheten av dette.
Nederland har erfaring med å styre økonomien på den måten du skisserer, det gikk ikke bra

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

ulefos skrev: tor des 15, 2022 6:46 pm
Benkeslitern skrev: tor des 15, 2022 6:33 pm
Men Staten kommer altså til å få uventede ekstrainntekter i 2022 på ca 1.500 milliarder, og ifølge prognosene ser både 2023 og tildels 2024 ut til å bli like bra for Staten.
Ingen tidligere år har vært i nærheten av dette.
Nederland har erfaring med å styre økonomien på den måten du skisserer, det gikk ikke bra
Nå vet jeg ikke hva du tenker på angående Nederland, men jeg tviler sterkt på om Nederland noen gang har hatt tilsvarende overskudd på Statsbudsjettet som det Norge får i 2022, 2023 og 2024.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Benkeslitern skrev: tor des 15, 2022 6:33 pm
fargerik skrev: tor des 15, 2022 5:55 pm Benkeslitern :
Selv om alle i Norge hadde sluppet å betale inntektsskatt på lønnen/pensjonen sin i år villle Staten ha tjent 700 - 800 milliarder mer i år enn det politikerne trodde for litt over et år siden da de lagde statsbudsjettet for 2022.
----------------------------------------------------------------------------------------------
OK. Husk at det var Høyre, KrF og Venstre som lagde statsbudsjettet for 2022.
AP og SP sitt første statsbudsjett er statsbudsjettet for 2023.
Det betyr da ingenting hvem som lagde budsjettet. Ingen kunne forutse at gassprisene kom til å eksplodere gjennom 2022, så inntektssiden av statsbudsjettet ville ha vært den samme uansett hvem som lagde budsjettet.

Men Staten kommer altså til å få uventede ekstrainntekter i 2022 på ca 1.500 milliarder, og ifølge prognosene ser både 2023 og tildels 2024 ut til å bli like bra for Staten.
Ingen tidligere år har vært i nærheten av dette.

Og akkurat da mener dagens regjering at det er tvingende nødvendig å øke formuesskatten slik at Staten får inn ca 30 milliarder fra den mot tidligere ca 15 milliarder, samt hasteinnføre en ny kontroversiell "lakseskatt" som skal gi Staten ytterligere ca 4 milliarder. Altså velger regjeringen å "jage" mange rike ut av landet, samt komme på kant med hele oppdrettsnæringen for å få inn ca 20 milliarder mer i ett år hvor Staten kommer til å gå med ca 1.500 milliarder i overskudd

Spør du meg hadde dette vært en glimrende anledning til å fjernte den skadelige formuesskatten helt. Den har tidligere gitt Staten ca 15 milliarder årlig, så med 1.500 milliarder i uventede ekstrainntekter burde det ha gått greit.
Lakseskatten kan de etter min mening gjerne innføre hvis de fjerner formuesskatten, men 40 % i grunnrenteskatt synes jeg er litt vel mye. Nøyaktig hva den burde være vet jeg ikke, men 40 % vil medføre at ingen av de store selskapene kommer til å investere mer i Norge, men heller flytte disse nye investeringene til andre land, og det er det ingen her i landet som tjener på, i motsetning til skatteinnkreverne i Chile, Island, Skottland og New Zealand da....
Kunne ikke vært mer enig!

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

fargerik skrev: tor des 15, 2022 9:46 am Min sympati er som alltid på de stadig flere fattges side. De som ikke har noe sted å flytte til.
De rike må betale mer skatt, slik at de fattige kan få mer hjelp.
Ja til utflyttingsskatt, og nei til at formuen blir skattefri etter fem år som skatteflyktning i skatteparadiser.
Og definisjon av skatteparadiser fra venstresiden, er land som ikke styres av sosialister :D

William_S

Legg inn av William_S »

ehall skrev: tor des 15, 2022 9:12 pm
fargerik skrev: tor des 15, 2022 9:46 am Min sympati er som alltid på de stadig flere fattges side. De som ikke har noe sted å flytte til.
De rike må betale mer skatt, slik at de fattige kan få mer hjelp.
Ja til utflyttingsskatt, og nei til at formuen blir skattefri etter fem år som skatteflyktning i skatteparadiser.
Og definisjon av skatteparadiser fra venstresiden, er land som ikke styres av sosialister :D
Tullprat. Skatteparadiser er per def et sted hvor man putter pengene sine for å unngå beskatning nesten helt. Cayman Islands, Isle of Man og lignende er skatteparadiser. I en del tilfeller så skjuler det seg kriminell virksomhet bak (Panama Papers feks avslørte masse kriminell virksomhet). Det er faktisk sånn at mange av de som putter pengene sine i skatteparadis har noe å skjule, alt fra korrupte diktatorer i Afrika til ja rike mennesker som bedriver lyssky virksomhet.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

William_S skrev: fre des 16, 2022 9:44 am
ehall skrev: tor des 15, 2022 9:12 pm
fargerik skrev: tor des 15, 2022 9:46 am Min sympati er som alltid på de stadig flere fattges side. De som ikke har noe sted å flytte til.
De rike må betale mer skatt, slik at de fattige kan få mer hjelp.
Ja til utflyttingsskatt, og nei til at formuen blir skattefri etter fem år som skatteflyktning i skatteparadiser.
Og definisjon av skatteparadiser fra venstresiden, er land som ikke styres av sosialister :D
Tullprat. Skatteparadiser er per def et sted hvor man putter pengene sine for å unngå beskatning nesten helt. Cayman Islands, Isle of Man og lignende er skatteparadiser. I en del tilfeller så skjuler det seg kriminell virksomhet bak (Panama Papers feks avslørte masse kriminell virksomhet). Det er faktisk sånn at mange av de som putter pengene sine i skatteparadis har noe å skjule, alt fra korrupte diktatorer i Afrika til ja rike mennesker som bedriver lyssky virksomhet.
Da må fargerik holde det unna denne tråden. I denne diskusjonen er det rike som flytter til andre EU land, spesielt Sveits. Derav definisjonen :)

William_S

Legg inn av William_S »

ehall skrev: fre des 16, 2022 10:23 am
William_S skrev: fre des 16, 2022 9:44 am
ehall skrev: tor des 15, 2022 9:12 pm

Og definisjon av skatteparadiser fra venstresiden, er land som ikke styres av sosialister :D
Tullprat. Skatteparadiser er per def et sted hvor man putter pengene sine for å unngå beskatning nesten helt. Cayman Islands, Isle of Man og lignende er skatteparadiser. I en del tilfeller så skjuler det seg kriminell virksomhet bak (Panama Papers feks avslørte masse kriminell virksomhet). Det er faktisk sånn at mange av de som putter pengene sine i skatteparadis har noe å skjule, alt fra korrupte diktatorer i Afrika til ja rike mennesker som bedriver lyssky virksomhet.
Da må fargerik holde det unna denne tråden. I denne diskusjonen er det rike som flytter til andre EU land, spesielt Sveits. Derav definisjonen :)
Sveits er ikke medlem i EU eller EØS.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

William_S skrev: fre des 16, 2022 10:26 am
ehall skrev: fre des 16, 2022 10:23 am
William_S skrev: fre des 16, 2022 9:44 am

Tullprat. Skatteparadiser er per def et sted hvor man putter pengene sine for å unngå beskatning nesten helt. Cayman Islands, Isle of Man og lignende er skatteparadiser. I en del tilfeller så skjuler det seg kriminell virksomhet bak (Panama Papers feks avslørte masse kriminell virksomhet). Det er faktisk sånn at mange av de som putter pengene sine i skatteparadis har noe å skjule, alt fra korrupte diktatorer i Afrika til ja rike mennesker som bedriver lyssky virksomhet.
Da må fargerik holde det unna denne tråden. I denne diskusjonen er det rike som flytter til andre EU land, spesielt Sveits. Derav definisjonen :)
Sveits er ikke medlem i EU eller EØS.
Petimeter

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

Her har vi et glimrende eksempel på hvor skadelig formuesskatten er. Denne karen var med å starte et selskap for bare 4 år siden som tydeligvis mange tror har en lys fremtid.
De fikk inn 600 millioner i en emisjon i 2022 som verdsatte selskapet til 10 milliarder. Det står ikke i artikkelen hvor mye av selskapet de to norske grunderne fortsatt eier, men ut fra hva jeg har funnet ut tror jeg fortsatt de eier 25 - 30 % hver av selskapet.
Nå er jeg usikker på hva ligningsverdien på et slikt selskap som ikke er på børs blir, men uansett vil de hver ha minst noen hundre millioner i ligningsformue og sannsynligvis mye mer.
Hadde selskapet vært på børs med en markedsverdi på 10 milliarder er det mye klarere regler. Da ville begge de to norske grunderne hatt en ligningsformue på ca 2,5 milliarder hver.
Det vil si at begge to måtte betale over 25 millioner i formuesskatt hvert år.
Og det må de gjøre selv om det eneste de eier er aksjer i et selskap som ikke tjener penger og følgelig ikke betaler utbytte.
Sannsynligvis kan de heller ikke selge aksjer for å få penger til formuesskatten fordi det er veldig vanlig ved emisjoner og børsnoteringer at grunderne binder seg til å ikke selge aksjer de første 2-3 årene.


https://e24.no/teknologi/i/O8y5dO/ft-du ... Fwww.vg.no

fargerik

Legg inn av fargerik »

Benkeslitern skrev: fre des 16, 2022 4:11 pm Her har vi et glimrende eksempel på hvor skadelig formuesskatten er. Denne karen var med å starte et selskap for bare 4 år siden som tydeligvis mange tror har en lys fremtid.
De fikk inn 600 millioner i en emisjon i 2022 som verdsatte selskapet til 10 milliarder. Det står ikke i artikkelen hvor mye av selskapet de to norske grunderne fortsatt eier, men ut fra hva jeg har funnet ut tror jeg fortsatt de eier 25 - 30 % hver av selskapet.
Nå er jeg usikker på hva ligningsverdien på et slikt selskap som ikke er på børs blir, men uansett vil de hver ha minst noen hundre millioner i ligningsformue og sannsynligvis mye mer.
Hadde selskapet vært på børs med en markedsverdi på 10 milliarder er det mye klarere regler. Da ville begge de to norske grunderne hatt en ligningsformue på ca 2,5 milliarder hver.
Det vil si at begge to måtte betale over 25 millioner i formuesskatt hvert år.
Og det må de gjøre selv om det eneste de eier er aksjer i et selskap som ikke tjener penger og følgelig ikke betaler utbytte.
Sannsynligvis kan de heller ikke selge aksjer for å få penger til formuesskatten fordi det er veldig vanlig ved emisjoner og børsnoteringer at grunderne binder seg til å ikke selge aksjer de første 2-3 årene.


https://e24.no/teknologi/i/O8y5dO/ft-du ... Fwww.vg.no
Det der trenger de vel ikke å bo i Norge for å drive med?
Flytte penger og hente utbytte uten å produsere noe?
Hva er samfunnsnytten av å selge "Trump digital trading cards", for å nevne noe???
God tur til Sveits.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

fargerik skrev: fre des 16, 2022 4:19 pm
Benkeslitern skrev: fre des 16, 2022 4:11 pm Her har vi et glimrende eksempel på hvor skadelig formuesskatten er. Denne karen var med å starte et selskap for bare 4 år siden som tydeligvis mange tror har en lys fremtid.
De fikk inn 600 millioner i en emisjon i 2022 som verdsatte selskapet til 10 milliarder. Det står ikke i artikkelen hvor mye av selskapet de to norske grunderne fortsatt eier, men ut fra hva jeg har funnet ut tror jeg fortsatt de eier 25 - 30 % hver av selskapet.
Nå er jeg usikker på hva ligningsverdien på et slikt selskap som ikke er på børs blir, men uansett vil de hver ha minst noen hundre millioner i ligningsformue og sannsynligvis mye mer.
Hadde selskapet vært på børs med en markedsverdi på 10 milliarder er det mye klarere regler. Da ville begge de to norske grunderne hatt en ligningsformue på ca 2,5 milliarder hver.
Det vil si at begge to måtte betale over 25 millioner i formuesskatt hvert år.
Og det må de gjøre selv om det eneste de eier er aksjer i et selskap som ikke tjener penger og følgelig ikke betaler utbytte.
Sannsynligvis kan de heller ikke selge aksjer for å få penger til formuesskatten fordi det er veldig vanlig ved emisjoner og børsnoteringer at grunderne binder seg til å ikke selge aksjer de første 2-3 årene.


https://e24.no/teknologi/i/O8y5dO/ft-du ... Fwww.vg.no
Det der trenger de vel ikke å bo i Norge for å drive med?
Flytte penger og hente utbytte uten å produsere noe?
Hva er samfunnsnytten av å selge "Trump digital trading cards", for å nevne noe???
God tur til Sveits.
Nei, akkurat..
Så hvorfor i all verden skal han bo i Norge når det medfører at han må betale 25 millioner i formuesskatt hvert år. Men han trenger ikke flytte til Sveits. Det holder å flytte over grensen til Sverige om man bare passer på reglene om hvor mye man kan være i Norge ( ref John Carew ) når man offisielt er bosatt i utlandet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»