Samfunnet hater voldtektsdømte. Nå er jeg én av dem

Svar
B.O.B.

Re: Samfunnet hater voldtektsdømte. Nå er jeg én av dem

Legg inn av B.O.B. »

Strengt, men en lærepenge og sikkert en liten avskrekkelse for andre som vil leke med andres kjønnsorgan. Tar ikke nattesøvnen fra meg at han må sone.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Queenie skrev: tor des 15, 2022 1:34 pm
Nullen skrev: tor des 15, 2022 1:27 pm Jeg har vokst opp i nord og var ‘voksen’ tenåring på slutten av 80 tallet. Her var det rene ville vesten når hormonene startet å boble.
I helgene etter at heimebrenten var fortært på samfunnshuset var det gjerne alle på alle, fingring og oralsex, jenter kunne prøve med oralsex å vekke en kompis som var sovnet av, gutter kunne prøve det samme med befølinger. Dette kunne fint skje i heimhusene på loft og kjellerstuer mens foreldre var hjemme.
Denne fingringen av en sovende person som tråden handler om hadde muligens ført til en slåsskamp hvor fornærmede hadde stått og klappet i hendene og heiet.

Opplysningen er bare for å sette ting i perspektiv.
Eh.... 🤣 Dette må ha vært i ei veldig spesiell bygd, eventuelt med et greit innslag av overdreven innavl eller noe.
Tysfjord - bygda der hvor alt var lov.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Queenie skrev: tor des 15, 2022 2:36 pm
Alpha skrev: tor des 15, 2022 2:33 pm
peraleks skrev: tor des 15, 2022 2:25 pm

Har jeg ingen form for seksuell relasjon til en jente så kommer jeg ganske enkelt ikke til å klapse vedkommende på rumpen, eller for den sakens skyld sove med vedkommende eller gjøre noe som krysser venne-grensen, verre enn det er det ikke.

Det kan ærlig talt bare ikke være så vanskelig å oppfatte signaler eller for den sakens skyld reflektere rundt hvilket forhold man faktisk har til vedkommende.

Hva angår den aktuelle saken, offeret ligger på et annet rom og sover med en annen mann, det er liksom null å niks her som inviterer gjerningsmannen inn på soverommet for å ta for seg mens offeret ligger å sover.
Deg om det. I min vennekrets er det både jenter og gutter. Vi reiser på hytteturer, utenlandsreiser o.l. Å sove sammen er like naturlig som å pusse tenner om kvelden. Alt er ikke så svart-hvitt som du fremstiller det. Kanskje i din verden, men langt i fra i alle andre sin.
Finner du noe normalt i den nevnte saken?
Absolutt ikke. Jeg snakket mer generelt om tematikken.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

silkyglenjohnson skrev: tor des 15, 2022 9:22 am Ja, ikke meg da. Men personen bak dette debattinnlegget som har slitt med definisjonene av hva en voldtekt er: https://www.oslodebatten.no/samfunnet-h ... -131-13752

"Jeg trodde voldtekt var noe som skjedde med vold eller neddoping: Klær revet av, tvang, og at kjønnsorganet ble brukt til en eller flere seksuelle handlinger mot en annen person, som ikke ønsker det samme. Nå vet jeg at voldtekt rett og slett er når seksuell omgang skjer uten den andres samtykke.

Det trenger ikke å være med kjønnsorganet, det kan også være en finger.

Det skulle jeg ønske jeg lærte tidligere. Det bør ikke være slik at man skal bli anmeldt for voldtekt for å lære seg grensesetting"


Har vi sympati med denne personen som snek seg inn på et rom og fingret en sovende person? Han visste jo at det var feil, men ikke at de var voldtekt. Personlig visste jeg at om jeg helt plutselig skulle fistet en person som ikke samtykker og ikke er i stand til å motsette seg fistingen kan regnes som voldtekt, men jeg skjønner jo at folk kan slite litt med slikt om man er helt fette blåst. Hva synes dere?

Skjedde ikke akkurat det her under sesong 1 av BigBrother uten at omtrent noen reagerte på hva de så på skjermen? Jeg skjønte aldri at de kunne fortsette som ingen ting etter det. I noen miljøer er de kanskje så blåst at de ikke skjønner hva de driver med.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Texas_John skrev: tor des 15, 2022 10:46 am
KingKongHalvor skrev: tor des 15, 2022 9:32 am Det er straffeutmålingen (som virker litt streng) jeg reagerer på. Samt at han ikke skjønte at dette var voldtekt, minner litt om Bill Clinton som mente at en avsugning ikke var sex.
Å bli avsugd er ikke å ha sex.
Er det deg Bill?

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Alt var så meget bedre før , Nå er jo omtrent alt voldtekt. Synes synd på dagens ungdom. Er nok på tide å innføre ett åpent register for samleiesamtykket.

Champis

Legg inn av Champis »

GoingKronos skrev: tor des 15, 2022 10:54 am
MentalM skrev: tor des 15, 2022 10:17 am
Voldtekt er seksuell omgang med noen som ikke ønsker det/ikke samtykker.

Seksuell omgang er blant annet å stikke ting inn i kjønnsorganer så jo, det er en voldtekt.
Men det er en uvanlig definisjon i store deler verden, og det er gode grunner til at man faktisk bør gjøre forskjell på en penis, en finger eller et nettovergrep. Med penis så er det sjanse for graviditet og kjønnssykdommer. I tillegg så vil i de fleste tilfeller en penis kunne gjøre større fysisk skade enn en finger eller to.

Og det er jo ikke snakk om at man skal gjøre slike handlinger lovlige, men at det ikke skal ansees som voldtekt og dermed også straffes mildere. I tillegg så vil det kunne gjøre rettssikkerheten også for offeret større, når straffen blir så høy så vil færre innrømme sitt overgrep og både påtalemyndighet og domstol vil heve terskelen for å anse noen skyldig. Om en 19 åring som tafser på venninna si i fylla kan bli sperret inne i 4 år for det så vil man bedømme det annerledes enn om det var 6 måneder, og da kan ofre oppleve at rettsprosessen blir mer invaderende og at det kan ende med frifinnelse og hun sitter med en følelsen av å ikke bli trodd.

Selvsagt bør fingring kunne gjelde som voldtekt. Du snakker om forskjellen på det å bruke fingre og penis som noe rent mekanisk, men det er ikke det dette dreier seg om. Når man begynner å dytte noe inn i kjønnsorganet, så tråkker man over en intim grense som absolutt ikke er greit, så lenge det ikke er et samtykke der. Så forskjellen på finger og penis blir ekstremt liten i den sammenhengen.

Champis

Legg inn av Champis »

Alpha skrev: tor des 15, 2022 2:33 pm
peraleks skrev: tor des 15, 2022 2:25 pm
Alpha skrev: tor des 15, 2022 2:15 pm Er veldig mye gråsone innad dette tema. Jeg kan klapse en venninne på rumpen og få reaksjonen «gjør det igjen, da». Gjør jeg nøyaktig det samme med en annen jente, da er det seksuell trakassering. Samtykke er fraværende i begge tilfeller.

Har også vært med jenter som uttrykker at de ønsker å våkne til seksuell stimuli. Da har de vel strengt tatt samtykket, selv om de sover. Problemet er at det er veldig mye gråsoner og en jentes lykke er en annens jente helvete.

Synes det blir for enkelt å kalle absolutt alt voldtekt uten noe form for nyansering.
Har jeg ingen form for seksuell relasjon til en jente så kommer jeg ganske enkelt ikke til å klapse vedkommende på rumpen, eller for den sakens skyld sove med vedkommende eller gjøre noe som krysser venne-grensen, verre enn det er det ikke.

Det kan ærlig talt bare ikke være så vanskelig å oppfatte signaler eller for den sakens skyld reflektere rundt hvilket forhold man faktisk har til vedkommende.

Hva angår den aktuelle saken, offeret ligger på et annet rom og sover med en annen mann, det er liksom null å niks her som inviterer gjerningsmannen inn på soverommet for å ta for seg mens offeret ligger å sover.
Deg om det. I min vennekrets er det både jenter og gutter. Vi reiser på hytteturer, utenlandsreiser o.l. Å sove sammen er like naturlig som å pusse tenner om kvelden. Alt er ikke så svart-hvitt som du fremstiller det. Kanskje i din verden, men langt i fra i alle andre sin.

Men det du snakker om nå, er jo innarbeidede relasjoner og noe helt annet. Jeg regner ikke med at du gjør de samme tingene mot jenter du ikke kjenner så godt.

Champis

Legg inn av Champis »

Kongemannen skrev: tor des 15, 2022 8:24 pm Alt var så meget bedre før , Nå er jo omtrent alt voldtekt. Synes synd på dagens ungdom. Er nok på tide å innføre ett åpent register for samleiesamtykket.

Det er synd på dagens ungdom fordi de ikke kan ta seg inn på et rom og fingre en jente i søvne? Eller fordi de ikke klarer å vite hva som er innenfor grensene til akseptabelt? Burde da være såre enkelt, spør du meg…

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Om man ser dette fra kvinnens side så er det lett å forstå at dette var et overgrep.

Hun ligger og sover, og da finner han fyren det for godt å gå inn på rommet der hun ligger og stikke fingeren inn i henne.

Hadde jeg våkna av en finger i rumpa må jeg si at jeg hadde likt det særdeles dårlig. Faktisk så dårlig at jeg kanskje hadde fått lenger fengselsstraff enn vedkommende.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

peraleks skrev: tor des 15, 2022 1:41 pm
Nullen skrev: tor des 15, 2022 1:27 pm Jeg har vokst opp i nord og var ‘voksen’ tenåring på slutten av 80 tallet. Her var det rene ville vesten når hormonene startet å boble.
I helgene etter at heimebrenten var fortært på samfunnshuset var det gjerne alle på alle, fingring og oralsex, jenter kunne prøve med oralsex å vekke en kompis som var sovnet av, gutter kunne prøve det samme med befølinger. Dette kunne fint skje i heimhusene på loft og kjellerstuer mens foreldre var hjemme.
Denne fingringen av en sovende person som tråden handler om hadde muligens ført til en slåsskamp hvor fornærmede hadde stått og klappet i hendene og heiet.

Opplysningen er bare for å sette ting i perspektiv.
Orgier og en haug med sovevoldtekter altså og dette sågar på slutten av 80-tallet med påfølgende fightclub-tendenser om det ble oppdaget, høres jo ut som et særdeles "spesielt" område dette her.
Har vært på fest på lokalet i min ungdom, også i nord. Men har verken sett selv eller hørt om sånne episoder, så dette må være en spesiell bygd ja. Og ikke klarer jeg å se for meg at "fornærmede hadde stått og klappet i hendene og heiet" i denne saken som tråden handler om.
Sist redigert av pfrog567 den fre des 16, 2022 12:57 am, redigert 1 gang totalt.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Champis skrev: fre des 16, 2022 12:25 am
Kongemannen skrev: tor des 15, 2022 8:24 pm Alt var så meget bedre før , Nå er jo omtrent alt voldtekt. Synes synd på dagens ungdom. Er nok på tide å innføre ett åpent register for samleiesamtykket.

Det er synd på dagens ungdom fordi de ikke kan ta seg inn på et rom og fingre en jente i søvne? Eller fordi de ikke klarer å vite hva som er innenfor grensene til akseptabelt? Burde da være såre enkelt, spør du meg…
Enig. Hvor vanskelig kan det være å la folk som ligger og sover være i fred. Da har man ikke mye respekt for andre mennesker. Og da får man heller ikke noe respekt tilbake. Ikke fra meg i hvert fall.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Champis skrev: fre des 16, 2022 12:11 am
Selvsagt bør fingring kunne gjelde som voldtekt. Du snakker om forskjellen på det å bruke fingre og penis som noe rent mekanisk, men det er ikke det dette dreier seg om. Når man begynner å dytte noe inn i kjønnsorganet, så tråkker man over en intim grense som absolutt ikke er greit, så lenge det ikke er et samtykke der. Så forskjellen på finger og penis blir ekstremt liten i den sammenhengen.
Igjen, det er ikke snakk om at det skal være greit, det er snakk om hvordan det skal benevnes og hvilken straff det skal få. Og skadepotensiale er faktisk viktig i alle saker, og når det ikke er forholdsmessighet mellom handling og straff så er det problematisk.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Texas_John skrev: tor des 15, 2022 10:52 am
MentalM skrev: tor des 15, 2022 10:47 am
Texas_John skrev: tor des 15, 2022 10:46 am
Å bli avsugd er ikke å ha sex.
oralsex?
Ja, her skal du få en leksjon både i norsk og i sex: Oralsex er noe man utfører på noen, ikke noe man har med noen.
Du/vi kan gjerne diskutere dette, men oralsex, å bli sugd eller sleiket - regnes som sex samme hvordan du privat ser på det. Når en mann/gutt jokker på/i enten en jente, gutt, kvinne eller mann - er det heller ikke ' å ha sex ' fordi det er bare den ene parten som peiser på? De fleste som har sex, suger, sleiker litt sånn vekselvis - men da snakker jeg om dette som noe gjensidig og ikke at en kjøper noe til å suge seg; der er jeg enig - det er ikke sex, men fornedrende overfor den som betales for avsugingen.

Champis

Legg inn av Champis »

GoingKronos skrev: fre des 16, 2022 8:29 am
Champis skrev: fre des 16, 2022 12:11 am
Selvsagt bør fingring kunne gjelde som voldtekt. Du snakker om forskjellen på det å bruke fingre og penis som noe rent mekanisk, men det er ikke det dette dreier seg om. Når man begynner å dytte noe inn i kjønnsorganet, så tråkker man over en intim grense som absolutt ikke er greit, så lenge det ikke er et samtykke der. Så forskjellen på finger og penis blir ekstremt liten i den sammenhengen.
Igjen, det er ikke snakk om at det skal være greit, det er snakk om hvordan det skal benevnes og hvilken straff det skal få. Og skadepotensiale er faktisk viktig i alle saker, og når det ikke er forholdsmessighet mellom handling og straff så er det problematisk.

Dette bør benevnes som voldtekt, uten tvil! Og det jo nettopp forholdsmessighet jeg prater om! Skadepotensialet er først og fremst stort psykisk når man blir voldtatt, forskjellen på om det har skjedd med en finger eller penis er underordnet akkurat det! Forskjellen på de to tingene bør ikke gi altfor stor forskjell på straffeutmålingen. Forskjellen på å gå til det skrittet å invadere intimsonen til noen kontra å holde seg unna er ekstremt mye større.

12dd

Legg inn av 12dd »

PapaSmurf skrev: fre des 16, 2022 12:34 am Hadde jeg våkna av en finger i rumpa må jeg si at jeg hadde likt det særdeles dårlig.
Åssen vet du det?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Champis skrev: fre des 16, 2022 8:59 am Forskjellen på å gå til det skrittet å invadere intimsonen til noen kontra å holde seg unna er ekstremt mye større.
Bør deling av nakenbilder da bli omtalt som voldtekt? Det er jo en større invadering av intimsonen at hundre eller tusenvis av personer ser en person naken enn at en enkelt person tafser?

Dette massive behovet for lang straff og fordømmelse er ikke et gode for noen, det er ikke så lett å være tenåring eller ung voksen - og det er nesten utelukkende de som havner i disse situasjoner både som offer og gjerningsmann. Så jeg tror mer på korrigering og gi de mulighet til å skape seg et godt liv, og sjansen for at det skjer om man sitter i fengsel i mange år i noen av sine viktigste år når det gjelder utdanning, jobb og familieliv blir vesentlig mindre. Når vi i tillegg til at vi vet at straffelengde ikke har noen større preventiv effekt så gir det ikke så mye mening å drive med slike brutale straffer.

Det er også verd å tenke på at det ofte er gutter/unge menn som angrer seg, som vil beklage og gjøre opp for seg som blir straffet. Altså ikke kyniske overgripere som ikke innrømmer noe og gjør at det blir ord mot ord. I tillegg til praten om viktigheten av å søke samtykke bør foreldre til gutter også snakke med dem om at det er viktig at om de faktisk havner i en slik situasjon ikke prøver å ordne opp i det med å beklage eller ta på seg noe ansvar, konsekvensene er rett og slett for store med å gjøre det. Og det er kjipt at det er slikt, for generelt er det bra å lære barn og unge at de skal ta ansvar for egne handlinger og faktisk be om unnskyldning om man har gjort noen urett. Men det forutsetter at straffen staten gir står i forhold til forbrytelsen.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Fordomsfull skrev: fre des 16, 2022 8:45 am Du/vi kan gjerne diskutere dette, men oralsex, å bli sugd eller sleiket - regnes som sex samme hvordan du privat ser på det. Når en mann/gutt jokker på/i enten en jente, gutt, kvinne eller mann - er det heller ikke ' å ha sex ' fordi det er bare den ene parten som peiser på? De fleste som har sex, suger, sleiker litt sånn vekselvis - men da snakker jeg om dette som noe gjensidig og ikke at en kjøper noe til å suge seg; der er jeg enig - det er ikke sex, men fornedrende overfor den som betales for avsugingen.
Gjensidighet har ikke noe med definisjonen av om det er sex eller ikke.

Blir du avsugd av en prostituert er du en av to deltakerne i den formen for seksuell omgang. Frivillig eller ufrivillig

MentalM

Legg inn av MentalM »

GoingKronos skrev: fre des 16, 2022 8:29 am Igjen, det er ikke snakk om at det skal være greit, det er snakk om hvordan det skal benevnes og hvilken straff det skal få. Og skadepotensiale er faktisk viktig i alle saker, og når det ikke er forholdsmessighet mellom handling og straff så er det problematisk.
Er da penetrering med kondom mer tilgivende siden skadeomfanget er mindre?

Hva med en blyant vs en brusflaske? Må vi ha diameterberegninger også?

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

peraleks skrev: tor des 15, 2022 1:41 pm
Nullen skrev: tor des 15, 2022 1:27 pm Jeg har vokst opp i nord og var ‘voksen’ tenåring på slutten av 80 tallet. Her var det rene ville vesten når hormonene startet å boble.
I helgene etter at heimebrenten var fortært på samfunnshuset var det gjerne alle på alle, fingring og oralsex, jenter kunne prøve med oralsex å vekke en kompis som var sovnet av, gutter kunne prøve det samme med befølinger. Dette kunne fint skje i heimhusene på loft og kjellerstuer mens foreldre var hjemme.
Denne fingringen av en sovende person som tråden handler om hadde muligens ført til en slåsskamp hvor fornærmede hadde stått og klappet i hendene og heiet.

Opplysningen er bare for å sette ting i perspektiv.
Orgier og en haug med sovevoldtekter altså og dette sågar på slutten av 80-tallet med påfølgende fightclub-tendenser om det ble oppdaget, høres jo ut som et særdeles "spesielt" område dette her.
Tja, må dessverre si jeg kjenner meg igjen etter oppvekst her sørpå. Verden er i stadig endring, denne endringen er vel til det bedre, selv om jeg ikke har kunnskap om noen som har lidd psykisk i ettertid av så mange som man har kjent av både jenter og gutter.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

12dd skrev: fre des 16, 2022 9:06 am
PapaSmurf skrev: fre des 16, 2022 12:34 am Hadde jeg våkna av en finger i rumpa må jeg si at jeg hadde likt det særdeles dårlig.
Åssen vet du det?
Det enkelte ting man bare vet selv om man ikke har prøvd det.

På samme måte som at jeg hadde likt dårlig å drikke salmiakk eller å stikke en spiker i stikkontakten.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Henningsen skrev: tor des 15, 2022 1:29 pm
Nullen skrev: tor des 15, 2022 1:27 pm Jeg har vokst opp i nord og var ‘voksen’ tenåring på slutten av 80 tallet. Her var det rene ville vesten når hormonene startet å boble.
I helgene etter at heimebrenten var fortært på samfunnshuset var det gjerne alle på alle, fingring og oralsex, jenter kunne prøve med oralsex å vekke en kompis som var sovnet av, gutter kunne prøve det samme med befølinger. Dette kunne fint skje i heimhusene på loft og kjellerstuer mens foreldre var hjemme.
Denne fingringen av en sovende person som tråden handler om hadde muligens ført til en slåsskamp hvor fornærmede hadde stått og klappet i hendene og heiet.

Opplysningen er bare for å sette ting i perspektiv.
Verden har på dette punktet beveget seg et godt hopp fremover og i riktig retning med andre ord.
Det var jo ikke fullt så ille på 90-tallet da jeg var ung, men det var ting som ble sett på som innafor den gangen som i dag medfører fengselsrisiko.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

MentalM skrev: fre des 16, 2022 9:41 am
GoingKronos skrev: fre des 16, 2022 8:29 am Igjen, det er ikke snakk om at det skal være greit, det er snakk om hvordan det skal benevnes og hvilken straff det skal få. Og skadepotensiale er faktisk viktig i alle saker, og når det ikke er forholdsmessighet mellom handling og straff så er det problematisk.
Er da penetrering med kondom mer tilgivende siden skadeomfanget er mindre?
Absolutt, det er skjerpende om offeret får en kjønnssykdom eller fysisk skade.

Og ja, det er også straffeskjerpende om man bruker en gjenstand som gir større skade og smerte. Det er ikke akkurat revolusjonerende at det er slike vurderinger som skal gjøres når man setter straff, man skal se på hvilke faktorer som er skjerpende og hvilke som er formildende.

lund

Legg inn av lund »

Må innrømme jeg ikke helt skjønner diskusjonen. Et tyveri er da et tyveri uavhengig av om man stjeler en seigmann fra butikken eller tar med seg varer for 1 million fra en gullsmedbutikk. Fordømmelsen og straffen vil selvsagt være mye større i det sistnevnte tilfellet, men det vil ikke en definisjon skille på. Det er helt åpenbart at dette språklig sett kvalifiserer som en voldtekt. Skjønner ikke at man i det hele tatt kan argumentere mot det. Den interessante diskusjonen er selvsagt mer hva straffen eventuelt burde være, ikke hvorvidt dette faktisk er en voldtekt. Det blir nesten for dumt.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Fordomsfull skrev: fre des 16, 2022 8:45 am
Texas_John skrev: tor des 15, 2022 10:52 am
MentalM skrev: tor des 15, 2022 10:47 am

oralsex?
Ja, her skal du få en leksjon både i norsk og i sex: Oralsex er noe man utfører på noen, ikke noe man har med noen.
Du/vi kan gjerne diskutere dette, men oralsex, å bli sugd eller sleiket - regnes som sex samme hvordan du privat ser på det. Når en mann/gutt jokker på/i enten en jente, gutt, kvinne eller mann - er det heller ikke ' å ha sex ' fordi det er bare den ene parten som peiser på? De fleste som har sex, suger, sleiker litt sånn vekselvis - men da snakker jeg om dette som noe gjensidig og ikke at en kjøper noe til å suge seg; der er jeg enig - det er ikke sex, men fornedrende overfor den som betales for avsugingen.
Det er åpenbart privat vi snakker om her, begrepet «sex» står ikke i straffeloven.

Brukeravatar
Rompetrollet
Innlegg: 130

Legg inn av Rompetrollet »

I den nye straffeloven av 2005 så står det bl.a at berøring av mindreårig , feks en 15 åring , SKAL omtales som voldtekt..det er alltid interessant for avislesere..når de leser at en mann er pågrepet for voldtekt og løslatt etter avhør..
Sist redigert av Rompetrollet den fre des 16, 2022 11:22 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Rompetrollet
Innlegg: 130

Legg inn av Rompetrollet »

Nærmest like logisk som en person som er siktet for å ha 50 seksualiserte bilder av barn på mobilen..da det er snakk om 50 lettkledde bilder av 17 år gamle jenter..

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Rompetrollet skrev: fre des 16, 2022 11:20 am I den nye straffeloven av 2005 så står det bl.a at berøring av mindreårig , feks en 15 åring , SKAL omtales som voldtekt..det er alltid interessant for avislesere..når de leser at en mann er pågrepet for voldtekt og løslatt etter avhør..
Jeg tror at seksuell minstealder er under 16 år og seksuell omgang med de mellom 14 og 16 år regnes som seksuell omgang med mindreårige - om det er ikke er voldtekt da. Mens seksuell omgang med barn under 14 år, alltid skal regnes som voldtekt. Og - at voldtekt alltid regnes som grov.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Texas_John skrev: fre des 16, 2022 11:01 am
Fordomsfull skrev: fre des 16, 2022 8:45 am
Texas_John skrev: tor des 15, 2022 10:52 am
Ja, her skal du få en leksjon både i norsk og i sex: Oralsex er noe man utfører på noen, ikke noe man har med noen.
Du/vi kan gjerne diskutere dette, men oralsex, å bli sugd eller sleiket - regnes som sex samme hvordan du privat ser på det. Når en mann/gutt jokker på/i enten en jente, gutt, kvinne eller mann - er det heller ikke ' å ha sex ' fordi det er bare den ene parten som peiser på? De fleste som har sex, suger, sleiker litt sånn vekselvis - men da snakker jeg om dette som noe gjensidig og ikke at en kjøper noe til å suge seg; der er jeg enig - det er ikke sex, men fornedrende overfor den som betales for avsugingen.
Det er åpenbart privat vi snakker om her, begrepet «sex» står ikke i straffeloven.
Stilling 69.

Brukeravatar
Rompetrollet
Innlegg: 130

Legg inn av Rompetrollet »

Fordomsfull skrev: fre des 16, 2022 11:53 am
Rompetrollet skrev: fre des 16, 2022 11:20 am I den nye straffeloven av 2005 så står det bl.a at berøring av mindreårig , feks en 15 åring , SKAL omtales som voldtekt..det er alltid interessant for avislesere..når de leser at en mann er pågrepet for voldtekt og løslatt etter avhør..
Jeg tror at seksuell minstealder er under 16 år og seksuell omgang med de mellom 14 og 16 år regnes som seksuell omgang med mindreårige - om det er ikke er voldtekt da. Mens seksuell omgang med barn under 14 år, alltid skal regnes som voldtekt. Og - at voldtekt alltid regnes som grov.
Nei , uønsket berøring av mindreårige skal omtales som voldtekt heter det i loven..

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»