Kristendomsforfølgelse i Norge?

Svar
Henningsen

Re: Kristendomsforfølgelse i Norge?

Legg inn av Henningsen »

greyserpent skrev: tor des 15, 2022 8:04 pm
Neptun skrev: tor des 15, 2022 7:50 pm Tar det for gitt at Human etisk forbund følger venstresidens tradisjoner - hater religion generelt, men elsker islam.
Har du kun 1 hjernecelle, som messer islam døgnet rundt?
Jeg tipper på to stk, sånn som dette:
https://tenor.com/bikZI.gif

Men resultatet er som du sier ja.

12dd

Legg inn av 12dd »

Folk_flesk skrev: tor des 15, 2022 2:09 pm
Koskinen skrev: tor des 15, 2022 9:05 am Begynner å ta greit av nå.

https://www.vg.no/nyheter/i/8JPAlA/det- ... ned-korset

Må vike for krenkelses relgionen.
Artig at du greide å dra muslimer inn i en sak som handlet om at ateister i Human-etisk forbund ville ha fjernet et kristent kors.

Trodde du liksom folk ikke skulle lese artikkelen og fyre seg opp sammen med deg?
Strengt tatt du som dro muslimer inn i debatten. Andre grupper kan også bli krenket vettu. Men fordomsfull som du er, så tenkte du bare på muslimer.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

MiniMe skrev: tor des 15, 2022 10:29 pm
B.E. skrev: tor des 15, 2022 7:46 pm
MiniMe skrev: tor des 15, 2022 2:41 pm
Ikke jeg nei, askespredning et bestemt sted er søkt om og godtatt av Statsforvalteren (og nærmeste slekt).
Men det er jo ikke naturvennlig. Fra jord har du kommet og til jord skal du bli. Det er god resirkulering av våtorganisk materiale, da du tilbakefører deg selv som god kompost og næring for nytt liv.
Det er mange gravsteder som forlanger eller foretrekker kremering, bl.a. de nærmest meg, og da spiller det ingen trille. Uansett gjør kista det vanskelig å kompostere lik via en gravlund. Så jeg holder på askespredning. Eller ville det ideelle selvsagt vært å bli kompostert.
Blir det da i en god gammeldags søppelbrenner, med fyring for kråker og masse røyk som forpester omgivelsene?
Eller blir det fyring med oppvarming av krematoriet eller boliger?

MiniMe

Legg inn av MiniMe »

B.E. skrev: fre des 16, 2022 12:51 am Blir det da i en god gammeldags søppelbrenner, med fyring for kråker og masse røyk som forpester omgivelsene?
Eller blir det fyring med oppvarming av krematoriet eller boliger?
Aner ikke egentlig. Det nærmeste per nå er Alfaset. Innen jeg vandrer heden kan mye ha skjedd.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Folk_flesk skrev: tor des 15, 2022 2:09 pm
Koskinen skrev: tor des 15, 2022 9:05 am Begynner å ta greit av nå.

https://www.vg.no/nyheter/i/8JPAlA/det- ... ned-korset

Må vike for krenkelses relgionen.
Artig at du greide å dra muslimer inn i en sak som handlet om at ateister i Human-etisk forbund ville ha fjernet et kristent kors.

Trodde du liksom folk ikke skulle lese artikkelen og fyre seg opp sammen med deg?
Hæ??? Hvor tar du det fra? Hvor har jeg dratt inn muslimer??

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Koskinen skrev: fre des 16, 2022 10:31 am
Folk_flesk skrev: tor des 15, 2022 2:09 pm
Koskinen skrev: tor des 15, 2022 9:05 am Begynner å ta greit av nå.

https://www.vg.no/nyheter/i/8JPAlA/det- ... ned-korset

Må vike for krenkelses relgionen.
Artig at du greide å dra muslimer inn i en sak som handlet om at ateister i Human-etisk forbund ville ha fjernet et kristent kors.

Trodde du liksom folk ikke skulle lese artikkelen og fyre seg opp sammen med deg?
Hæ??? Hvor tar du det fra? Hvor har jeg dratt inn muslimer??
Antok at "krenkelsesreligion" var et annet begrep for deres religion, men ser at det var to måter å tolke den på.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Skremmende at du antar det. Når jeg tenker på krenkelses gjengen så tenker jeg ikke på muslimer idet hele tatt. Tenker mer mot de «politisk korrekte» De lar seg jo krenke av alt som ikke er politisk korrekt.

Og de kristne spesielt får vel gjennomgå der.

Håpløs bommert av deg.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Koskinen skrev: fre des 16, 2022 4:29 pm Skremmende at du antar det. Når jeg tenker på krenkelses gjengen så tenker jeg ikke på muslimer idet hele tatt. Tenker mer mot de «politisk korrekte» De lar seg jo krenke av alt som ikke er politisk korrekt.

Og de kristne spesielt får vel gjennomgå der.

Håpløs bommert av deg.
Ja, bommet stygt der. Men bra det ikke skjedde i en viktigere tråd.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Cedianar skrev: tor des 15, 2022 10:42 am Jeg er overhodet ikke religiøs, men saker som dette gjør med bare irritert. Hvis et kors på toppen av en bygning må fjernes for at det er "påtrengende og truende", da har du seriøse problemer. Det er samme hvert år med skolen også, med kristendom men også juletradisjonene. Var jo sak bare for noen dager siden om en skole som gjorde det ulovlig å gå med nisselue inne på skolen. På skolen i mitt område kan de ikke kalle det for "Juleverksted" lengre, men heller "Vinterverksted". Alt dette fordi man skal prøve å være så inkluderende og tolerant som mulig. Det er helt frivillig å dra i kirken, skolene tilbyr for eksempel alternativt opplegg til de som ikke vil dra i skolegudstjeneste, men dette holder ikke for mange foreldre faktisk. Skal vi legge ned våre tradisjoner for at noen med annen bakgrunn nekter å godta de?
Nå handler ikke saken om kors på en tilfeldig kirke eller en bygning, men om bygninger som ligger ved kommunale gravplasser og dermed kan være gravsted for både kristne, muslimer, jøder og ateister. Det er slike steder HEF mener bør være religionsnøytralt. For å ta hensyn til livssynet til alle som ligger gravlagt der og deres etterlatte.

Man kan fortsatt være uenig, men jeg syns saken framstilles som at HEF på generell basis ikke vil ha kors på kirker fordi det er krenkende. Det er ikke saken her.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Folk_flesk skrev: fre des 16, 2022 4:31 pm

Ja, bommet stygt der. Men bra det ikke skjedde i en viktigere tråd.
Jeg synes dine antakelser var bra jeg....

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Guttorm123 skrev: fre des 16, 2022 4:33 pm
Folk_flesk skrev: fre des 16, 2022 4:31 pm

Ja, bommet stygt der. Men bra det ikke skjedde i en viktigere tråd.
Jeg synes dine antakelser var bra jeg....
Hva var det de sa i den Easy Rider-sangen: "Take a load off Fanny"?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Folk_flesk skrev: fre des 16, 2022 4:38 pm

Hva var det de sa i den Easy Rider-sangen: "Take a load off Fanny"?
?

Brukeravatar
Rompetrollet
Innlegg: 130

Legg inn av Rompetrollet »

Frode57 skrev: tor des 15, 2022 2:05 pm Dette må tas alvorlig for staten har tatt fra Jehovas vitner tilskudd. Norge er fullstendig på ville veier. Nå toppes det med dette våset med ønsket om å fjerne korset. Norge må respektere alle religion.
Religiøse må akseptere alle som sier nei til narrativet dems

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Rompetrollet skrev: fre des 16, 2022 4:48 pm
Frode57 skrev: tor des 15, 2022 2:05 pm Dette må tas alvorlig for staten har tatt fra Jehovas vitner tilskudd. Norge er fullstendig på ville veier. Nå toppes det med dette våset med ønsket om å fjerne korset. Norge må respektere alle religion.
Religiøse må akseptere alle som sier nei til narrativet dems
Det har jo overhode ingenting med denne saken å gjøre.

Corvus

Legg inn av Corvus »

B.E. skrev: tor des 15, 2022 1:18 pm
pfrog567 skrev: tor des 15, 2022 12:44 pm
Koskinen skrev: tor des 15, 2022 10:18 am

Jeg vet da det. Fotball er heller ingen relgion. Men begynner å bli rimelig ekstrem den krenkelses gjengen. Deres relgiøse overbevisning er at alt som kan irritere dem, må fjernes.
Tåler man ikke å se et kors, så er det noe galt en eller annen plassen. Kanskje de samme som mener vi må fjerne korset i det norske flagget. Aldri i livet!
Det kommer vel an på hva de forbinder med symbolet. Det er jo mange som heller ikke liker for eksempel hakekors.
Du sammenligner korset med et hakekors...? Hvilke likheter ser du her?

Corvus

Legg inn av Corvus »

Rompetrollet skrev: fre des 16, 2022 4:48 pm
Frode57 skrev: tor des 15, 2022 2:05 pm Dette må tas alvorlig for staten har tatt fra Jehovas vitner tilskudd. Norge er fullstendig på ville veier. Nå toppes det med dette våset med ønsket om å fjerne korset. Norge må respektere alle religion.
Religiøse må akseptere alle som sier nei til narrativet dems
Helt greit, men man skal ikke akseptere alt mulig vas som disse folkene krever.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

HEF er godt plantet på venstresiden, sammen med andre som hater kristendommen. Men tror ikke ateister bryr seg. Lurer på om disse har en runde med diskusjoner hver høst om hvilke kristelige tradisjon eller sak skal de ta denne julen. For de dukker opp hver jul, men merkelig aldri når det kommer til Islam. Eller kanskje ikke merkelig.

Corvus

Legg inn av Corvus »

ehall skrev: fre des 16, 2022 9:39 pm HEF er godt plantet på venstresiden, sammen med andre som hater kristendommen. Men tror ikke ateister bryr seg. Lurer på om disse har en runde med diskusjoner hver høst om hvilke kristelige tradisjon eller sak skal de ta denne julen. For de dukker opp hver jul, men merkelig aldri når det kommer til Islam. Eller kanskje ikke merkelig.
Venstresiden ville da aldri finne på å komme med det samme mot islam. Det skulle tatt seg ut.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Er det virkelig så støtende for H.E.F å se et kors på et kapellbygg?
Man kan si mye om kristendommen, men den har en spilt en stor rolle i norsk historie og er en del av vår kulturarv.
Blir vel litt historieløst å skulle utrydde en del av kulturarven?

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Henningsen skrev: fre des 16, 2022 10:32 pm Er det virkelig så støtende for H.E.F å se et kors på et kapellbygg?
Man kan si mye om kristendommen, men den har en spilt en stor rolle i norsk historie og er en del av vår kulturarv.
Blir vel litt historieløst å skulle utrydde en del av kulturarven?
Enig. Selvfølgelig skal vi ta vare på kulturarven. Mange fine og gamle kirker vi har rundt omkring i landet. Så å begynne med å fjerne korset på kirkespirene, er bare tull og vås fra H.E.F.
Men noe kritikk "må" de vel liksom bidra med nå før denne "fæle" jula..

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Corvus skrev: fre des 16, 2022 9:47 pm
ehall skrev: fre des 16, 2022 9:39 pm HEF er godt plantet på venstresiden, sammen med andre som hater kristendommen. Men tror ikke ateister bryr seg. Lurer på om disse har en runde med diskusjoner hver høst om hvilke kristelige tradisjon eller sak skal de ta denne julen. For de dukker opp hver jul, men merkelig aldri når det kommer til Islam. Eller kanskje ikke merkelig.
Venstresiden ville da aldri finne på å komme med det samme mot islam. Det skulle tatt seg ut.
Hvor mange muslimske bygg har vi ved kommunale gravplasser i Norge?

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Hva faen er galt med folk, kreve fjerning at et kors som står på en kirke(og en del av en kirkegård)?

Jeg bryr meg ikke om religion, men her hadde det vært greit med litt bein på jorda...

Corvus

Legg inn av Corvus »

Solvgutt1 skrev: fre des 16, 2022 10:52 pm
Corvus skrev: fre des 16, 2022 9:47 pm
ehall skrev: fre des 16, 2022 9:39 pm HEF er godt plantet på venstresiden, sammen med andre som hater kristendommen. Men tror ikke ateister bryr seg. Lurer på om disse har en runde med diskusjoner hver høst om hvilke kristelige tradisjon eller sak skal de ta denne julen. For de dukker opp hver jul, men merkelig aldri når det kommer til Islam. Eller kanskje ikke merkelig.
Venstresiden ville da aldri finne på å komme med det samme mot islam. Det skulle tatt seg ut.
Hvor mange muslimske bygg har vi ved kommunale gravplasser i Norge?
Du tror det begrenser seg til snakk om kommunale gravplasser?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Solvgutt1 skrev: fre des 16, 2022 4:32 pm

Nå handler ikke saken om kors på en tilfeldig kirke eller en bygning, men om bygninger som ligger ved kommunale gravplasser og dermed kan være gravsted for både kristne, muslimer, jøder og ateister. Det er slike steder HEF mener bør være religionsnøytralt. For å ta hensyn til livssynet til alle som ligger gravlagt der og deres etterlatte.

Man kan fortsatt være uenig, men jeg syns saken framstilles som at HEF på generell basis ikke vil ha kors på kirker fordi det er krenkende. Det er ikke saken her.
Har man ennå ikke fått egne gravplasser for muslimer?

Fra 2009:

Mangler gravplasser for muslimer:

Det er behov for hundrevis av nye gravplasser for muslimer. Få kommuner gjør noe med det, og jobben overlates i stor grad til de største byene.

En muslimsk begravelse er ikke lenger noen sjeldenhet i Norge. På Skoger kirkegård i Drammen ligger over 60 muslimer gravlagt. Oslo, Skien, Arendal, Kristiansand og flere andre byer har også fått egne gravfelt for muslimer, tilknyttet eksisterende gravlunder. Rundt omkring i landet kan det likevel bli prekær mangel på muslimske gravplasser i årene fremover.


Muslimer har ikke bare behov for egne gravfelt. Skal det legges til rette for muslimske gravferdstradisjoner, kreves det også at graven plasseres på en spesiell måte, at den døde kan gravlegges innen 24 timer etter dødsfallet og at der er et egnet sted for den seremonielle vaskingen av den døde.

https://www.aftenposten.no/norge/i/bzMJ ... r-muslimer

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Jeg kommer aldri til å forstå folk som bruker så mye tid og energi på å finne på nye problemer å krangle om.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Corvus skrev: fre des 16, 2022 6:13 pm
B.E. skrev: tor des 15, 2022 1:18 pm
pfrog567 skrev: tor des 15, 2022 12:44 pm

Tåler man ikke å se et kors, så er det noe galt en eller annen plassen. Kanskje de samme som mener vi må fjerne korset i det norske flagget. Aldri i livet!
Det kommer vel an på hva de forbinder med symbolet. Det er jo mange som heller ikke liker for eksempel hakekors.
Du sammenligner korset med et hakekors...? Hvilke likheter ser du her?
Er du helt evneveik? Begge er symboler og begge er kors. :lol: :lol: :lol:

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Solvgutt1 skrev: fre des 16, 2022 10:52 pm
Corvus skrev: fre des 16, 2022 9:47 pm
ehall skrev: fre des 16, 2022 9:39 pm HEF er godt plantet på venstresiden, sammen med andre som hater kristendommen. Men tror ikke ateister bryr seg. Lurer på om disse har en runde med diskusjoner hver høst om hvilke kristelige tradisjon eller sak skal de ta denne julen.For de dukker opp hver jul, men merkelig aldri når det kommer til Islam. Eller kanskje ikke merkelig.
Venstresiden ville da aldri finne på å komme med det samme mot islam. Det skulle tatt seg ut.
Hvor mange muslimske bygg har vi ved kommunale gravplasser i Norge?
Siden du har problemer med.å lese skal jeg hjelpe deg med bold skrift.

Corvus

Legg inn av Corvus »

B.E. skrev: fre des 16, 2022 11:52 pm
Corvus skrev: fre des 16, 2022 6:13 pm
B.E. skrev: tor des 15, 2022 1:18 pm

Det kommer vel an på hva de forbinder med symbolet. Det er jo mange som heller ikke liker for eksempel hakekors.
Du sammenligner korset med et hakekors...? Hvilke likheter ser du her?
Er du helt evneveik? Begge er symboler og begge er kors. :lol: :lol: :lol:
Har de samme mening, siden du sammenligner de på denne måten?

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

Kul_Djevel skrev: tor des 15, 2022 9:16 am Human Etisk Forbund er forøvrig ingen religion.
Jeg vet ikke helt jeg, de har i alle fall en ganske religiøs holdning til anti-religion....

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Corvus skrev: lør des 17, 2022 12:12 am
B.E. skrev: fre des 16, 2022 11:52 pm
Corvus skrev: fre des 16, 2022 6:13 pm

Du sammenligner korset med et hakekors...? Hvilke likheter ser du her?
Er du helt evneveik? Begge er symboler og begge er kors. :lol: :lol: :lol:
Har de samme mening, siden du sammenligner de på denne måten?
Hadde de symbolisert nøyaktig det samme, så hadde det vel vært meningsløst å sammenligne, eller hva?

Har du problemer?
Sist redigert av B.E. den lør des 17, 2022 12:53 am, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»