Hvilken film så du sist?

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
In the Court of the Crimson King: King Crimson at 50 (2022) av Toby Amies

"Your body doesn’t want to go in a cold shower so you’re saying to your body, ‘Do as you are told...’ in a word, discipline.”

Tar for seg det britiske prog rock bandet King Crimson og deres lange og trøblete vei fra den legendariske debutskiva In the Court of the Crimson King (1969), og gjennom utallige besetninger, til den aller siste reisen (dessverre også for enkelte av bandmedlemmene) for gruppa, med ei unik innblikk i hverdagen til bandet og de ulike menneskene innad.

En meget vellagd, underholdende, rørende og tidvis morsom musikkdokumentar, der bandleder Robert Fripp virkelig lever opp til ryet som en meget intens og disiplinert gentleman, og starter visstnok hver dag med ei iskald dusj, for å gjøre kroppen fysisk og psykisk klar for det som måtte komme, der videre inkluderer minst 4-5 timer med gitarøvelser, og hvor han sammenligner seg med en toppatlet, for ville en slik droppa ei dag eller to, før kommende opptredener, vel, ikke i følge Robert.

De mange ulike skikkelsene innad i bandet, blir fremstilt som kanskje mer sympatiske og likandes enn deres enevervende leder og sjef, men åpenbart at respekten er gjensidig, og lo godt av vokalist og gitarist Jakko Jakszyk, der må jo ha opplevd alle fans største drøm, å gå fra å oppkalle bikkja si Fripp, deretter være med i ei tribute band 21st Century Schizoid Band (som inkluderte flere tidligere original medlemmer av King Crimson) til å ende opp med å fronte favorittgruppa si, etter ei telefon fra ingen ringere enn Robert Fripp.

Man innser jo tidlig ut, at en har mye å gå på, med tanke på den musikalske reisen fra 60-70 og deretter 80-talls utgavene av bandet, for mye av det de utga i etterkant, har en aldri hørt, men håper jo at denne dokumentaren vil bidra i å rette fokus dit hen, når man omsider kommer seg fremover.

Klart, en skulle jo gjerne ønske seg mer innslag fra de periodene og bandutgavene man er mest kjent med, kanskje aller mest Red-eraen, med trioen Fripp, Wetton og Bruford, men likevel, ikke så lett kanskje, da Wetton er jo dessverre borte, og slik har det også gått med tidligere medlemmer fra In the Court of the Crimson King tiden. Likevel, Bill Bruford kommer med flere interessante innspill, hvor han sammneligner Fripp litt med hvordan Miles Davis visstnok jobbet, da med å plukke ut 4-5 interessante, unge, talentfulle og sultne musikere, sette dem alle inn i et studio samtidig, med ingen viten om hvor det ville bære hen, og deretter kaste nøkkelen, for så vente til enten alle hadde drept hverandre, eller skapt noe unikt musikalsk sett.

Heldigvis, tross sikkert mye krangler og uenigheter, kom det jo noen fantastiske album ut av alt kaoset og de personlige ulikhetene, selv om enkelte tidligere medlemmer, ikke hadde vært på talefot med Fripp på nærmere 4 tiår.

I en tid hvor alle har med seg mobilen og filmer under konserter og show, må det være rimelig spesielt å se at Fripps fokus på disiplin og tålmodighet, har etter årevis med krav om at ingen av de besøkende, skal under noen som helst omstendighet, få filme under selve opptredenen, for gjør du det, blir du kastet ut. Det artige er jo da at det er mer kamerabruk blant musikerne på scenen, enn blant publikum, så tydelig at fans og tilhengere har forstått greia, uten at Fripp trenger å ta ei Axl Rose villmann opplegg, og kaste seg ned til publikum for deretter å banke løs på en eller annen stakkar.

En av dokumentarens mer triste men likevel rørende stunder, er når en får mer greie på utviklingen i Bill Rieflins sviktende helse, og en han dessverre ikke kom til å overleve før dokumentarfilmen ble ferdiggjort. Men tydelig at dette var en mann som var med i å holde sine tidvis mer strenge og seriøse kolleger og venner, i godt humør, tross sin egen situasjon, og hvordan han forklarer at for ham var musikken og det å ha fokus på å gi noe igjen mot slutten, veldig viktig drivkraft å ha med seg videre.

Alt i alt, meget fornøyd med å endelig få sett den og kjøpt innpå DVD/Blu-ray, som bonus får man bandets aller siste live opptreden fra Desember 2021 i Japan, og passende nok gjennom Starless.

Burde nok ha gått gjennom radiointervjuet med regissør Toby Amies på forhånd, der ligger ute i sin helhet på Youtube, og nei, kan trygt anbefales til både fans av bandet, eller de som er ute etter ei meget god musikkdokumentar, om et veldig spesielt band og dets mange medlemmer.

8,5/10

Bilde

kibby

Legg inn av kibby »

Jul på gården (Christmas on Misteltoe Farm) (Netlix, 2022)

Enkemannen Matt sliter med å kombinere jobben og fem barn, da han plutselig arver en gård på landet og dras inn i livet til folkene i denne lille landsbyen.

Britisk feel good julefilm - denne likte jeg godt!

7/10

-

En godhjertet jul (A Kindheartet Christmas) (Netflix, 2021)

Jennie Garth (aka Kelly Taylor fra BH 90210) spiller hovedrollen som enken Jamie, som faller for TV-reporter og morgenanker Scott Morris som er på jakt etter "den hemmelige nissen" som donerer til vanskeligstilte eller trengende i byen i denne TV-filmen.

Ok underholdning, selv om det blir litt enkelt og nok en "typisk" julefilm.

6/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Snowboard Academy (1997) av John Sheppird

Det er klart for skisesongen, og to rivaliserende brødre forsøker å sabotere for hverandre i løypene, noe som får deres far, som også er eier av stedet, til å sette i gang ei avgjørende konkurranse for å få slutt på bråket, og der skiløperne møter snøbrettkjørerne, og der det kan kun bli en vinner.

Huff, ikke heldig om dagene, klart en gikk ikke inn med visshet om noe mesterlig komedie, likevel, få undersjangre virker å fremheve så mange usympatiske drittsekker, som disse "hysteriske" komediene satt til skiløypene, og dersom målet var å sette Snowboardkjørere i et bedre lys, ja da gikk noe åpenbart meget galt, for fjerner man den alltids likandes Jim Varney samt en annen komikerveteran i Joe Flaherty, så sitter en igjen med så stor mengde smugge og selvgode rasshøl, at nei, ønsket dem alt vondt, men i det minste fikk man jo nyte Brigitte Nielsen, som tja, karrieremessig sto godt planta fast nedi rett på video søppelfilm i hop med Corey Haim, og tror de gjorde minst 1 eller 2 andre filmer i hop på den tid, men hun byr nå opp til hva hun har av talenter.

Som alltids med disse snøkomediene, er minst 30-40 prosent, stunts og actionscener med topptrente utøvere, og er man interessert av slikt, så ikke umulig at en kan få noe mer igjen, men det 80 og tidlig 90-talls filmene ville by på lettkledde damer, som også hadde en tendens til å miste alle klærne, selv i 10-15 minus, noe slikt skjer ikke her, for mer ei barnefilm enn ungdomsfilm.

Trengte to kvelder på å komme meg gjennom, sovna halvveis i forkant, og maktet så vidt å holde ut resten i går, og da blir det med en velfortjent:

3/10

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Gulltransporten ute på Viaplay nå.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Colors (1988)

Bilde

I rollene: Robert Duvall, Sean Penn og Don Cheadle bl.a Regi: Dennis Hopper

Tok et gjensyn med denne filmen som jeg har på dvd.
Penn og Duvall er i samme politistyrke (CRASH) og er partnere. Jeg synes det er en veldig stilig film der Duvall er den erfarne og Penn er den sinte og uerfarne som vil banke opp og arrestere alle.
Dennis Hopper med stødig regi i en rå og autentisk skildring fra gjengmiljøet i L.A

Karakteren blir uendret 9/10

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Sør Korea denne gang
og som i tittelen "The Killer"
ikke det beste jeg har sett...men duger
for en iskald drapsmaskin...sånn sett
--
https://www.imdb.com/title/tt19713090/?ref_=fn_al_tt_3

the kwames

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tor des 15, 2022 5:02 pm Colors (1988)

Bilde

I rollene: Robert Duvall, Sean Penn og Don Cheadle bl.a Regi: Dennis Hopper

Tok et gjensyn med denne filmen som jeg har på dvd.
Penn og Duvall er i samme politistyrke (CRASH) og er partnere. Jeg synes det er en veldig stilig film der Duvall er den erfarne og Penn er den sinte og uerfarne som vil banke opp og arrestere alle.
Dennis Hopper med stødig regi i en rå og autentisk skildring fra gjengmiljøet i L.A

Karakteren blir uendret 9/10
Jeg er nok ikke så langt bakom på ratingen, tror det ble 8,5/10 ved sist besøk, men absolutt ei av de bedre og mindre "polerte" gjeng/krim thrillerne fra 80 og tidlig 90-tallet. Husker særlig godt den ville slosskampen mellom en ung Sean Penn med altfor kort lunte, der forsøker å håndtere en svær og uberegnelig kjeltring innpå et trangt kjøkken. Da hjalp det fint lite å pumpe biceps og grynte, være stor-liten mann, ettersom i den virkelige verden, så er ikke alt så svart-hvitt, og nei, en av de bedre fightene fra det tiåret.

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

Avatar - The way of water.

Terningkast 6! Helt rått. Hvordan i helvete klarer de å lage noe sånt?

Tormund

Legg inn av Tormund »

rommegrot skrev: fre des 16, 2022 9:10 am Avatar - The way of water.

Terningkast 6! Helt rått. Hvordan i helvete klarer de å lage noe sånt?
James Cameron, baby!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Christmas Mail (2010)

Rimelig dårlig med impulsvalg av julefilmer, men noe en fikk for årevis siden, ligget i filmboden sikkert 4-5 år eller lenger, og like greit å bare gyve løs, visste jo på forhånd at den oversukra DVD coverpryden, tipset om noe Hallmark lignende kunstig og klissete "underholdning", og ja, det ble såpass mye, på en og samme gang, at kroppen kollapsa flere steder ut, mista siste halvtimen, og nei, muligens ikke verdenes dårlige julekomedie, men følte det man greide å komme seg gjennom, oppsummerte hvorfor man endte på ei lite imponerende rating.

Klisjeene kommer på rekke og rad, pene, kreative, flinke, sosiale, å det er ikke måte på hvor fantastiske disse folka er (minus selvsagt de stygge, feite, grådige og ekle skurkene) legg til ei kvalmende og plutselig romanse, mellom ei som ser ut som hun går med konstant overentusiastisk ansiktsuttrykk, der fremstår mildt sagt skremmende og alt annet enn "søtt", og må ha blitt utsatt for Jokerens Smylex gass, for dama er creepy og altfor pågående.
Bilde
Bilde
Aldri i verden om han noenlunde vanlige sliteren av et postbud, ville holdt ut særlig lenge med ei så innpåsliten kjerring, for ikke å glemme den erke typiske vandrende svart-små-aggressiv sidekick venninna til "nissefrøken", der slenger ut: "OH NO YOU DIDN'T," og forventet en haug av "YOU GO GIIIIIRL!" og slikt.

Får selvsagt også slengt inn en haug av "bare du tror på deg selv" eller "tenk positivt så vil du bli belønnet" og annet ræl som nei, mulig noen kommer i godt humør av slike "varme" julefilmer, men enten blir det natta eller spyposen neste, for min del. For dersom helvete eksisterer, så må det bestå av å bli tvangsfora med slike kvalitetsfilmer, 24/7 for evig og alltid. Uten mulighet til å skru av verken tven eller sovne fra alt sammen.

3/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Hissig stemning her nå!
I denne måneden har jeg valgt å ikke se julefilmer (nye eller gamle)
Det blir vel kanskje noe juleprogram på TV-en etter hvert og dermed kommer også julestemningen

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: fre des 16, 2022 12:42 pm Hissig stemning her nå!
I denne måneden har jeg valgt å ikke se julefilmer (nye eller gamle)
Det blir vel kanskje noe juleprogram på TV-en etter hvert og dermed kommer også julestemningen
Ja, jeg har jo ingen andre å klandre egentlig, enn meg selv for å gyve løs på slike, man vet vil gi igjen fint lite. Men når en først har lidd seg gjennom 60-70 prosent av tiden, så nei, da må en bare få ventilere litt frustrasjon og ergelse.
Men tror det er ei norsk tv-kanal (kanskje flere), som sender slike "romantiske" julekomedier, hele dagen lang, i 3-4 uker, kanskje også mer, og nei, da skal en ha sterk mage for å takle slik underholdning.

Virker som de samme navna (både foran og bakom kamera) ofte går igjen, og nei, har liten tro på at de vanlige Amerikanerne vil gjenkjenne seg og føle på "magien" ved å få slike ekle historier tredd ned halsen, og synd det ikke er mer fokus på mørkere og mindre pene julefilmer, alt skal være så forbanna fantastisk, hele tiden. Får vel se den norsk regisserte Amerikanske julefilmen, Violent Night tror jeg den het, for kjenner man må ha ei mørk antidose til alt det gledelige og hyggelige.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Eddie skrev: fre des 16, 2022 9:46 am Top Gun Maverick- 8.5/10

Ikke ofte jeg ser på action filmer, sjangeren har mistet mye av sjarmen for mang år siden og derfor er det så utrolig deilig med en film som underholder fra start til slutt uten ekstrem CGi eller overnaturlig platte virkemidler. Engasjert fra første sekund og syns storylinen var god. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke så denne på kino, for dette er en film som virkelig hadde kommet til rette der.
Var en strålende opplevelse å se på IMAX

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Son of Batman (2014) av en eller annen dude

Nok ei skuffende og meget irriterende Batman animert film, denne gang basert på ei tidligere historie om at han visstnok har fått ei sønn etter en heller tvilsom kveld i hop med datteren til en av hans mest kjente skurkerivaler. Og ja, usikker på hvor langt unna film og tegneserie ligger, for kan banne på at en kjøpte inn og leste nevnte tegneserieblad, men nei, filmens mest åpenbare svakhet, er jo Batman Jr. der fremstår som mer djevelens avkom, med superkrefter gange 1 fantasilliard, og tross av å være en guttevalp, bitchslæpper han og eier fullstendig, så og si hver bidige bad guy han kommer over, kan vel ikke veie mer enn 15-20 kilo toppen, men rævkjører muskelbunter på sikkert 300 tonn, og forventa nesten at sistnevnte skulle ligge i fosterstilling og ynke seg "vææææ, væææ, vær så snill å ikke slå meg mer, slemme mini Batman, jeg lover, jeg skal være snill for evig og alltid".

Denne forjævlige skitungen blir nå hvert fall "irettesatt" et stykke ut, av Nightwing, men selv her makter svina bakom filmen å unngå å vise oss en av de få tingene som kunne ha løftet ratingen opp et ørlite hakk, men neida, neste scene ut, så ser man en blodig og forslått Nightwing, mens en smug douchy liten skit, gliser triumferende. Lite ville ha vært mer tilfredsstillende om en ikke kunne fått sett valpen liggende igjen på gateplan, som ei blodig kjøttpudding, og bare sagt that's all folks, det blir ikke bedre enn dette, the end, og dermed spart meg for mer lidelse.

Men så og si alt av slosskamper/scener var helt uten spenning og uberegnelighet, Deathstroke løper som kylling fra Rhas-Ghul, blir pissa på av baby-Batman og deretter slått halvt i hjel av sistnevnte i voksenutgave. Og hva skulle liksom skremme heltene, en hær av man-bats eller andre fæle muterte monstre? Sleng med en haug ubrukelige topptrente Ninjaer, som utviser null fare mot baby-Batman og mora, vel, det er nå tross alt ei Superhelt film, men av typen en virkelig misliker, og klart alt var ikke helt elendig. Likte tidvis stemningen og mye av bakgrunnsscenene i Gotham by, og vel, ting gikk heldigvis kjapt av gårde grunnet kort spilletid. Men animasjonen retta mot hovedkarakterer, var tidvis veldig ujevn.
Virker som mye av budsjettet gikk med på å fremheve brystpartiet til Talia (klager ikke over det) men når karakterene står litt lenger unna, enn dytta opp i kameralinsa, så ser det så gjennomført amatøraktig ut, at nei, kanskje ikke tidens dårlige animerte Batman film, men definitivt nærmere bunnplassering enn å minne om ei godkjent Batman animasjonsfilm.

4/10

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Den lille snøringen er jo født og oppvokst i League of Assassins, og er barnebarnet til Ra’s al Ghul, som personlig har brukt mye av tiden sin på å fostre Damien til å bli en bortskjemt drapsmaskin.

Damien er den Robin’en med den mest interessante karakterutviklingen de siste årene, mye på grunn av denne bakgrunnen hans.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Chromeback skrev: lør des 17, 2022 11:32 am Den lille snøringen er jo født og oppvokst i League of Assassins, og er barnebarnet til Ra’s al Ghul, som personlig har brukt mye av tiden sin på å fostre Damien til å bli en bortskjemt drapsmaskin.

Damien er den Robin’en med den mest interessante karakterutviklingen de siste årene, mye på grunn av denne bakgrunnen hans.
Fullt klar over det, men skal da være mulig å gjøre det litt mer "troverdig" enn å fremstille han som ei uovervinnelig avkom etter Supermann/Djevelen, enn Batman.

Deathstroke blir jo ofte fremstilt som en mektig skurk (i det meste en har lest og sett av Batman historier), men her fremstår han som ei veik pingle, som enten stikker av før han får mer juling, eller så ja, blir han knocka ut altfor lett.
Mulig en må ta frem tegneserien igjen (om jeg stadig har tatt vare på den), og forsøke å se om den originale historien/karakterene kommer frem i bedre lys, enn som i denne generiske rett på video filmen gjorde for min del, i natt.

Har fortsatt ei bunch med usette Batman/Supermann animerte titler på vent, men kjenner at svært få makter å gi meg særlig igjen, og synd, for var en periode der de virkelig holdt god stand, ala Under the Red Hood og Dark Knight Returns Part 1 og 2, men meste i etterkant, har vært meget skuffende, noen så fæle at det skal ikke gå an å kødde det til så mye.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Apocalypse Now (Final Cut) (1979)

Gjensyn med denne klassikeren (er tilgjengelig på NRK) og 3 timer går veldig fort! 9/10

Fant også ut at Dennis Hopper sine ord "It's all right, it's allright" er samplet inn i starten på denne sangen.
► Show Spoiler

Cabal

Legg inn av Cabal »

Så Black Adam. Fy flate for no absolutt møl. Dette burde det vært fengselsstraff for.

Visa

Legg inn av Visa »

Cabal skrev: lør des 17, 2022 11:49 pm Så Black Adam. Fy flate for no absolutt møl. Dette burde det vært fengselsstraff for.
Jeg ser ikke på ting som involverer
a. The Rock
b. Kevin Hart

Hitherto

Legg inn av Hitherto »

Bilde

Hellraiser

Litt skuffende med tanke på at det er David Bruckner som stod bak. For et par år siden lagde han The Night House som er en av de 3-4 beste horrorfilmene de siste ti år, og det merkeligste var at den tidvis føltes som en Hellraiser film. Han så ut som den ideelle regissøren, men det blir noe for glatt og ufarlig over dette.

Mytologien som omkranser Lamentkonfigurasjonen og tilhørende skapninger er et kaos som serien aldri fikk orden på. Denne rebooten føles som om et stort kompromiss for å tilfredsstille hele fandomen, men det blir så altfor mye. Man burde tatt noen flere sjanser og våget å provosere noen.

En annen ting er at den aldri når opp til stemningen i de to første i serien (som vel de fleste anser som de to beste). Når du lager en film om ekstrem sadisme og entiteter fra det hinsidige bør man ikke være redd for å pushe grenser. Hellraiser føles fremdeles ond for en 80-tallsfilm. Det som fenget var ikke at det var en perfekt film, men at det var noe ekkelt og diabolsk over prosjektet. Med unntak av kreatur-designet minner dette slemt om mange andre ting. Interiørdesignet har noe Thirteen Ghosts over seg, og karakterene løper rundt som om de var i Scooby-Doo!

Om ikke annet er cenobite-designet aldeles utmerket. Jamie Clayton viderebringer den tvetydig doom-følelsen fra sjefsdemomen til Doug Bradley.

Samstundes bør det sies at dette er utvilsomt den beste filmen i serien på X antall år, og det er også den første siden Hellraiser II som føles som den hører til i dette universet.

6/10

Helloween

Legg inn av Helloween »

Denne tråden ødelegger hele film forumet går det an å få den stengt.
Blir umulig å diskutere film her når 20 filmer diskuteres samtidig.
Hele premisset "hvilken film så du sist" er uinteressant. Iallefall blir det helt feil når all diskusjon ender opp her.
Lukk tråden slik at man kan lage en egen tråd for hver film, da får man mye bedre diskusjoner, og det blir mer oversiktlig.
Denne tråden er jo like løk som nye VGD som vi rømte fra.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

En egen tråd for hver film??
Det høres ganske løk ut

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Troll-alarm ja.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Elgen skrev: man des 19, 2022 6:42 pm En egen tråd for hver film??
Det høres ganske løk ut
Syns jeg ser folk scrolle seg gjennom 20 sider for å sjekke om det allerede finnes en tråd for den filmen de skal anmelde

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Not happening.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Visa skrev: søn des 18, 2022 10:26 pm Jeg ser ikke på ting som involverer
a. The Rock
b. Kevin Hart
Dette er noe enhver filmentusiast burde ha forstått. Spesielt når det gjelder førstnevnte...

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Tulsa King. Dritbra! Serien er helt sjef, samme produsent som "1883" og "Yellowstone".

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

Glad for denne tråden. En av fem jeg abonnerer på.

Helloween

Legg inn av Helloween »

Elgen skrev: man des 19, 2022 6:42 pm En egen tråd for hver film??
Det høres ganske løk ut
Hva er da vitsen med å ha et eget film forum ?

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Er da mange andre tråder utenom denne.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»