Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Svar
startelver

Re: Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Legg inn av startelver »

Man kan fint drikke litt juice, det ødelegger ikke på vektnedgangen. Eller annen væske. Vi snakker selvsagt ikke litervis.

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: søn des 18, 2022 7:54 pm Man kan fint drikke litt juice, det ødelegger ikke på vektnedgangen. Eller annen væske. Vi snakker selvsagt ikke litervis.
En halvliter olje da? Hvor går grensen? Du bryter jo fasten om du drikker sukker. Helt spinnvilt å mene noe annet.

startelver

Legg inn av startelver »

Poenget er at en liten dråpe juice skader ikke . Men Kombiner det gjerne med vann og kaffe / te.

startelver

Legg inn av startelver »

Dessuten snakker jeg ikke om en 100% faste som jeg skrev lengre oppe. Som den perfeksjonisten du er så skjønner du vel såpass.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Endte på 45 timer faste. Fornøyd med det!

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: søn des 18, 2022 8:38 pm Dessuten snakker jeg ikke om en 100% faste som jeg skrev lengre oppe. Som den perfeksjonisten du er så skjønner du vel såpass.
Hvorfor skal man innta en dråpe juice når man faster? Hva er «ikke 100% faste»? Personlig spiser jeg ikke kontinuerlig. Faster jeg litt da?

Som perfeksjonist kan jeg absolutt ikke forstå hvorfor man skal drikke juice når man faster. Det strider mot perfeksjonisme.

startelver

Legg inn av startelver »

En skvett juice skader ikke under fasten.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

startelver skrev: man des 19, 2022 12:36 am En skvett juice skader ikke under fasten.
Det er interessant.
Faste - det er et begrep som spenner over et stort område for hva man tar inn og ikke tar inn.
Det er også noe som heter 'Juice fasting' https://www.webmd.com/diet/what-to-know ... ce-fasting

Alpha

Legg inn av Alpha »

Juice-detox, fasting, LCHF, carnivore, blodtypediett osv. Er helt utrolig hvor komplisert enkelte klarer å gjøre det.

Juice cleanse må forøvrig være noe av det verste innen matvareindustrien. Ordinær juice til blodpris som skal rense kroppen og få deg ned i vekt. Vekten går selvsagt ned i takt mer lommeboken, men det er ikke pga juicen - det er kaloriunderskudd. Ellers har vi en lever som fungerer helt fantastisk hva gjelder giftstoffer. Å tro at juice er bedre til å kvitte seg med giftstoffer er en eneste stor «fuck you» til leveren din. Respektløst.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

startelver skrev: man des 19, 2022 12:36 am En skvett juice skader ikke under fasten.
Vil man ikke kjøpe juice, og hvorfor skulle man det, så kan man få rimelige maskiner til å lage det, for eksempel slik som her:
https://www.clasohlson.com/no/Juicepres ... /p/44-2054

Så kan man mikse til det man vil ;)

Alpha

Legg inn av Alpha »

return_of_drakkar skrev: man des 19, 2022 6:31 pm
startelver skrev: man des 19, 2022 12:36 am En skvett juice skader ikke under fasten.
Vil man ikke kjøpe juice, og hvorfor skulle man det, så kan man få rimelige maskiner til å lage det, for eksempel slik som her:
https://www.clasohlson.com/no/Juicepres ... /p/44-2054

Så kan man mikse til det man vil ;)
Er det ikke bedre å spise frukten i sin naturlige form? Da mister man ikke fiber og får et mer langsomt opptak. Det burde vel falle i smak for de som er fanatisk rundt dette med hurtig blodsukkerstigning og insulin.

Eller bryter dette med prinsippene rundt faste? Retningslinjene i Thread er ikke helt klar, synes jeg.

startelver

Legg inn av startelver »

Eksemplet var bare å opplyse om at man kan fortsatt gå ned i vekt selv om man får i seg litt juice under fasten. Nå er dette en tråd som handler om semifaste.

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: tir des 20, 2022 11:08 am Eksemplet var bare å opplyse om at man kan fortsatt gå ned i vekt selv om man får i seg litt juice under fasten. Nå er dette en tråd som handler om semifaste.
Man kan gå ned i vekt uavhengig av type diett. Du har tidligere i tråden sagt at semifaste dreier seg om å ha et spisevindu. Gjelder ikke det lenger?

startelver

Legg inn av startelver »

Ikke i denne tråden tydeligvis. En skvett juice er ihvertfall ikke farlig under faste.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Det er vel ingen som hevder at en skvett juice er farlig? Kan du ikke heller svare på det jeg spør om.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg svarte at en skvett juice ikke er farlig under fasten, det er mitt svar. Jeg venter bare på at du ikke skal svare meg tilbake. Men er klar for 10 nye sider.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Alpha skrev: man des 19, 2022 9:48 pm
return_of_drakkar skrev: man des 19, 2022 6:31 pm
startelver skrev: man des 19, 2022 12:36 am En skvett juice skader ikke under fasten.
Vil man ikke kjøpe juice, og hvorfor skulle man det, så kan man få rimelige maskiner til å lage det, for eksempel slik som her:
https://www.clasohlson.com/no/Juicepres ... /p/44-2054

Så kan man mikse til det man vil ;)
Er det ikke bedre å spise frukten i sin naturlige form? Da mister man ikke fiber og får et mer langsomt opptak. Det burde vel falle i smak for de som er fanatisk rundt dette med hurtig blodsukkerstigning og insulin.

Eller bryter dette med prinsippene rundt faste? Retningslinjene i Thread er ikke helt klar, synes jeg.
Å ete hele gir selvsagt ikke det samme "spike" i blodsukker, det er korrekt.

Ellers tenker mange på faste som det å ikke: spise mat.
Altså, om man drikker juicen så spiser man ikke.
Så kan man si at å ta inn noe i flytende også er å spise, og at det er mat dette også.
Men mange ser det så har nok begrepet faste en ganske stor spennvidde.

Alpha

Legg inn av Alpha »

return_of_drakkar skrev: tir des 20, 2022 8:31 pm
Alpha skrev: man des 19, 2022 9:48 pm
return_of_drakkar skrev: man des 19, 2022 6:31 pm

Vil man ikke kjøpe juice, og hvorfor skulle man det, så kan man få rimelige maskiner til å lage det, for eksempel slik som her:
https://www.clasohlson.com/no/Juicepres ... /p/44-2054

Så kan man mikse til det man vil ;)
Er det ikke bedre å spise frukten i sin naturlige form? Da mister man ikke fiber og får et mer langsomt opptak. Det burde vel falle i smak for de som er fanatisk rundt dette med hurtig blodsukkerstigning og insulin.

Eller bryter dette med prinsippene rundt faste? Retningslinjene i Thread er ikke helt klar, synes jeg.
Å ete hele gir selvsagt ikke det samme "spike" i blodsukker, det er korrekt.

Ellers tenker mange på faste som det å ikke: spise mat.
Altså, om man drikker juicen så spiser man ikke.
Så kan man si at å ta inn noe i flytende også er å spise, og at det er mat dette også.
Men mange ser det så har nok begrepet faste en ganske stor spennvidde.
Så jeg kan skryte på meg å ha overlevd en faste på 20 år om jeg kjører middagen i blender og tilsetter vann?


Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

return_of_drakkar skrev: ons des 21, 2022 3:17 pm Hvorfor tilsette vann?
Frukt som det vel handler om for de fleste er jo stort sett bare vann.
Her var det vel ikke snakk om å bare kjøre frukt i blenderen. Vil tro du har godt av litt vann i miksen, om du skal prøve å kjøre hele middagen som en shake.

Ellers er et av poengene som har blitt dradd frem av forkjempere for semifaste, at fordøyelsessystemet har godt av hvile. Om man inntar kalorier jevnlig, også når man "faster", så er det litt vanskelig å se at man får noe særlig av denne effekten, i hvert fall.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Faste er som sagt et vidt begrep.
Det er da alt fra 0 kalorier og da sannsynligvis bare vann som drikke - til for eksempel rundt 25% av ditt normale kalori-inntak.
Interessant at også Bastyr University i Seattle advarer mot den såkalte fullfaste (første del i setningen ovenfor).
Spesielt interessant fordi de har alternativ medisin og ernæring som noen av sine områder.

Ellers er det nok å tenke over at mange ikke bør faste uten i råd med lege.
For eksempel om man bruker diverse blodtrykksmedisiner.

startelver

Legg inn av startelver »

Tjaaah skrev: ons des 21, 2022 3:22 pm
return_of_drakkar skrev: ons des 21, 2022 3:17 pm Hvorfor tilsette vann?
Frukt som det vel handler om for de fleste er jo stort sett bare vann.
Her var det vel ikke snakk om å bare kjøre frukt i blenderen. Vil tro du har godt av litt vann i miksen, om du skal prøve å kjøre hele middagen som en shake.

Ellers er et av poengene som har blitt dradd frem av forkjempere for semifaste, at fordøyelsessystemet har godt av hvile. Om man inntar kalorier jevnlig, også når man "faster", så er det litt vanskelig å se at man får noe særlig av denne effekten, i hvert fall.
Så du mener at en skvett juice er alt som skal til for å ødelegge semifasten og er nok til at fordøyelsesssyetemet ikke får hvile?

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

startelver skrev: ons des 21, 2022 9:09 pm

en skvett juice er alt som skal til for å ødelegge semifasten og er nok til at fordøyelsesssyetemet ikke får hvile?
Selvsagt er ikke den skvetten noe problem.
Det er i så fall bare i hodet fordi man selv da "tror" det.
Milimeterjustis er ikke saken her nei.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Som nevnt, begrepet faste har et bredt område der ute i den vide verden.

https://www.healthline.com/nutrition/fa ... ottom-line

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: søn sep 18, 2022 1:57 pm Da har jeg tatt steget helt ut og satt i gang med semifasting. Kort fortalt går det ut på å la kroppen hvile seg i ca 15 - 17 timer uten mat. Da sitter du igjen med et vindu på 6 timer du kan spise helt normalt.

Hensikten er å forbrenne mere fett under treningsøkter, selv om du ikke spiser må du fortsatt bevege deg under denne korte fasten. Og samtidig reparere celler i kroppen og styrke immunforsvaret.

Et kort sammendrag er å ta bort frokosten og spise ditt første måltid ut på ettermiddagen. Lev normalt, stopp spisingen klokken 22. Verre er det ikke. ;)

Finnes som du nevner flere måter å faste på, men denne tråden dreier seg om IF hvor man har 15-17 timer UTEN mat. Da blir det feil/upresist å si at man plutselig kan spise litt mat i perioden som skal være uten mat. @return_of_drakkar

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Intermittent Fasting er også et begrep som er mer enn slik som: 16 uten noe, 8 ete.
Så det kan være greit å ha med det også som en nyanse om man ønsker å endre på noe eller lurer mer på det.

https://www.healthline.com/nutrition/6- ... nt-fasting

Alpha

Legg inn av Alpha »

return_of_drakkar skrev: fre des 23, 2022 12:14 pm Intermittent Fasting er også et begrep som er mer enn slik som: 16 uten noe, 8 ete.
Så det kan være greit å ha med det også som en nyanse om man ønsker å endre på noe eller lurer mer på det.

https://www.healthline.com/nutrition/6- ... nt-fasting
Var derfor jeg presiserte åpningsinnlegget som sa 15-17t hvile.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

startelver skrev: ons des 21, 2022 9:09 pm Så du mener at en skvett juice er alt som skal til for å ødelegge semifasten og er nok til at fordøyelsesssyetemet ikke får hvile?
Selv tror jeg egentlig ikke at denne hvilen er så kritisk, som enkelte fremstiller det som. Jeg tror semifaste først og fremst er en god måte å kontrollere kaloriinntaket på, for de som liker denne metoden.

Men om man skal drikke juice, hvorfor ikke f.eks spise en youghurt under fasten, da? Er det nok til å ødelegge semifasten?

startelver

Legg inn av startelver »

Det vet jeg ikke, men jeg får i meg nok væske gjennom te/kaffe og vann. Og en liten skvett juice.
Tror jeg venter med yoghurt og melkeprodukter til det er tid for første måltid.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

startelver skrev: fre des 23, 2022 4:33 pm Det vet jeg ikke, men jeg får i meg nok væske gjennom te/kaffe og vann. Og en liten skvett juice.
Tror jeg venter med yoghurt og melkeprodukter til det er tid for første måltid.
Om det funker for deg, så høres det helt bra ut det, altså.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»