Bilkjøp i 2022

Svar
Someone

Re: Bilkjøp i 2022

Legg inn av Someone »

Her skulle egentlig Polestar'n hentes i går, men er tydeligvis forsinket fra leverandør og tyder på jeg får en fabrikksny bil. Men da blir det å kjøre rundt i en Model Y en ukes tid. Men jeg blir både kompensert for å måtte kjøre Tesla og får bilen levert på døres når den er klar

Passaten leveres tilbake i dag

burkar

Legg inn av burkar »

Slang inn et plutselig bilkjøp på tampen av året. En svart elektrisk Citigo er nå en del av bilparken.

Someone

Legg inn av Someone »

Someone skrev: fre des 09, 2022 8:26 am Her skulle egentlig Polestar'n hentes i går, men er tydeligvis forsinket fra leverandør og tyder på jeg får en fabrikksny bil. Men da blir det å kjøre rundt i en Model Y en ukes tid. Men jeg blir både kompensert for å måtte kjøre Tesla og får bilen levert på døres når den er klar

Passaten leveres tilbake i dag
Da kom de å hentet Muskmobilen, og det ble byttet til en Polestar 2. Teslaen hadde selvsagt bedre plass og på det punktet mer praktisk, men Polestaren virker mye bedre satt sammen og bygget som en bil. Sprek var den og, og mye mer intiutiv å få fikset alle innstillinger

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: tir des 20, 2022 5:49 pm
Someone skrev: fre des 09, 2022 8:26 am Her skulle egentlig Polestar'n hentes i går, men er tydeligvis forsinket fra leverandør og tyder på jeg får en fabrikksny bil. Men da blir det å kjøre rundt i en Model Y en ukes tid. Men jeg blir både kompensert for å måtte kjøre Tesla og får bilen levert på døres når den er klar

Passaten leveres tilbake i dag
Da kom de å hentet Muskmobilen, og det ble byttet til en Polestar 2. Teslaen hadde selvsagt bedre plass og på det punktet mer praktisk, men Polestaren virker mye bedre satt sammen og bygget som en bil. Sprek var den og, og mye mer intiutiv å få fikset alle innstillinger
Var det med harman/kardon? (Og hva syns du om det?)
Hva med midtkonsoll og koppholdere? Jeg syns dette var bedre i XC40.
(Her var vel fortsatt noen på forumet som steilet over hele konseptet kopp-i-bil i det hele tatt.)

Someone

Legg inn av Someone »

rosmebraad skrev: tir des 20, 2022 6:00 pm
Var det med harman/kardon? (Og hva syns du om det?)
Ikke testet ennå. Jeg er uansett komplett tonedøv og lite opptatt av lyd, og det er en grunn til at det er kona som står for innkjøp av lydanlegg her i huset ;)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: tir des 20, 2022 6:03 pm
rosmebraad skrev: tir des 20, 2022 6:00 pm
Var det med harman/kardon? (Og hva syns du om det?)
Ikke testet ennå. Jeg er uansett komplett tonedøv og lite opptatt av lyd, og det er en grunn til at det er kona som står for innkjøp av lydanlegg her i huset ;)

Jeg skulle ta hørseltest. 'Hører du noe', sa de. -Ja, jeg hører kjøleskapet i rommet ved siden av. Kryssklippes med påstanden om at jeg aldri har kjørt en stillegående bil.

Someone

Legg inn av Someone »

rosmebraad skrev: tir des 20, 2022 6:34 pm Jeg skulle ta hørseltest. 'Hører du noe', sa de. -Ja, jeg hører kjøleskapet i rommet ved siden av. Kryssklippes med påstanden om at jeg aldri har kjørt en stillegående bil.
Ikke hørselen som er problemet, jeg er bare svært lite opptatt av lydanlegg

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: tir des 20, 2022 6:42 pm
rosmebraad skrev: tir des 20, 2022 6:34 pm Jeg skulle ta hørseltest. 'Hører du noe', sa de. -Ja, jeg hører kjøleskapet i rommet ved siden av. Kryssklippes med påstanden om at jeg aldri har kjørt en stillegående bil.
Ikke hørselen som er problemet, jeg er bare svært lite opptatt av lydanlegg
Bra! Jeg hører (!) at både synnog hørsel svekkes med aderen. Jeg har nærmest sluttet å bruke radio/musikk i bil. Foretrekker Peltor Optime 3.

Someone

Legg inn av Someone »

Someone skrev: søn des 04, 2022 5:18 pm Her leveres Passaten inn etter 3 års leasing denne uken.
Ser ut som Møller ennå ikke har lagt den ut for salg, selv om det bare var en liten lakkjobb av større til som måtte gjøres.

Someone

Legg inn av Someone »

Someone skrev: søn jan 01, 2023 8:58 pm
Someone skrev: søn des 04, 2022 5:18 pm Her leveres Passaten inn etter 3 års leasing denne uken.
Ser ut som Møller ennå ikke har lagt den ut for salg, selv om det bare var en liten lakkjobb av større til som måtte gjøres.
Ennå ikke lagt ut, så tok tydelig litt tid å lakke litt, og fikse en felg

burkar

Legg inn av burkar »

Someone skrev: tir jan 17, 2023 8:25 pm
Ennå ikke lagt ut, så tok tydelig litt tid å lakke litt, og fikse en felg
Med V60en jeg leverte inn til Bilia Drammen tok det også langt tid før den dukket opp på Finn.

Den ligger nå til salgs hos Bilia Lillehammer, så tydelig at de flytter litt biler rundt.

Someone

Legg inn av Someone »

En annen betrakning, men gitt hva Møller forsøker selge tilsvarende Passaten for brukt nå, så er det lite som tyder på jeg tapte på å lease. Litt gitt hva jeg selv hadde klarte å selge for, men ser ut som worst case at det gikk i 0.

Someone

Legg inn av Someone »

Someone skrev: fre jan 20, 2023 9:36 am En annen betrakning, men gitt hva Møller forsøker selge tilsvarende Passaten for brukt nå, så er det lite som tyder på jeg tapte på å lease. Litt gitt hva jeg selv hadde klarte å selge for, men ser ut som worst case at det gikk i 0.
Så det tok dem 3,5 måned før den ble registrert på ny eier, men mistenker det tok lang tid å få den klar/ut av en eller annen grunn

burkar

Legg inn av burkar »

Jeg bytter Fleks-bil i morgen. Holder meg med 4-tall, og går fra ID.4 til ë-C4.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

burkar skrev: man apr 10, 2023 7:40 pm Jeg bytter Fleks-bil i morgen. Holder meg med 4-tall, og går fra ID.4 til ë-C4.
Lykke til! Gi gjerne rapport, på begge to!
(Neste to blir vel 4-serie samt bz4x?)

burkar

Legg inn av burkar »

rosmebraad skrev: man apr 10, 2023 8:19 pm
burkar skrev: man apr 10, 2023 7:40 pm Jeg bytter Fleks-bil i morgen. Holder meg med 4-tall, og går fra ID.4 til ë-C4.
Lykke til! Gi gjerne rapport, på begge to!
(Neste to blir vel 4-serie samt bz4x?)
Det skulle vært noe 😊 De har Rav 4 i porteføljen hos Fleks, men styrer unna den.

SUV

Legg inn av SUV »

burkar skrev: man apr 10, 2023 7:40 pm Jeg bytter Fleks-bil i morgen. Holder meg med 4-tall, og går fra ID.4 til ë-C4.
Hvis du holder eg til 4-tall så burde du jo hatt en skikkelig 4x4, kanskje med 4 dører også. Som da i praksis vil si en firehjulsdrevet pick-up dobbelkabiner.

Hvor fleksibelt er det egentlig med Fleks? Kan du velge slike biler også eller blir det som å holde seg innafor sin egen leiebilkategori uten mulighet til å velge noe annet? Kanskje man til en viss grad kan oppgradere ved å betale ekstra? Noen vil kanskje også normalt kjøre personbil, men ha varebil noen dager ved flytting osv.

Ellers så er det nok mange som vil ha firehjulstrekk i påsken eller vinteren generelt, uten azt det nødvendigvis går opp helt med bilparken hvis alle skal ha SUV om vinteren og cabriolet om sommeren.

Selv foretrekker jeg å eie bilen og ha full kontroll på hva slags bil jeg har og velger da ne bi lsom fungerer utmerket hele året. Også er det jo slik at selv om det finnes tider da man ikke trenger firehjulstrekk så gjør det jo ikke noe om bilen er firehjulstrekker når jeg kjører på tørr asfalt i juli (bare å koble ut firehjulstrekken og kjøe bakhjulstrekk da).

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

https://isuzu.no/

'Kongen av pickup' står der.
(Spørs om Detroit stiller motkandidat.)

Isuzu burde kjøre (!) 'Endorsed by SUV.'
Bedre brukererfaringer kan man knapt få høre.

burkar

Legg inn av burkar »

SUV skrev: tor apr 13, 2023 6:40 pm
burkar skrev: man apr 10, 2023 7:40 pm Jeg bytter Fleks-bil i morgen. Holder meg med 4-tall, og går fra ID.4 til ë-C4.
Hvis du holder eg til 4-tall så burde du jo hatt en skikkelig 4x4, kanskje med 4 dører også. Som da i praksis vil si en firehjulsdrevet pick-up dobbelkabiner.

Hvor fleksibelt er det egentlig med Fleks? Kan du velge slike biler også eller blir det som å holde seg innafor sin egen leiebilkategori uten mulighet til å velge noe annet? Kanskje man til en viss grad kan oppgradere ved å betale ekstra? Noen vil kanskje også normalt kjøre personbil, men ha varebil noen dager ved flytting osv.

Ellers så er det nok mange som vil ha firehjulstrekk i påsken eller vinteren generelt, uten azt det nødvendigvis går opp helt med bilparken hvis alle skal ha SUV om vinteren og cabriolet om sommeren.

Selv foretrekker jeg å eie bilen og ha full kontroll på hva slags bil jeg har og velger da ne bi lsom fungerer utmerket hele året. Også er det jo slik at selv om det finnes tider da man ikke trenger firehjulstrekk så gjør det jo ikke noe om bilen er firehjulstrekker når jeg kjører på tørr asfalt i juli (bare å koble ut firehjulstrekken og kjøe bakhjulstrekk da).
Du kan bytte til hva du vil som er tilgjengelig i Fleks’ portefølje. Det er jo ikke akkurat verdens største utvalg, og det er for eksempel ingen varebiler eller pick-uper.

Skulle gjerne kunne kjørt Bentley en måned eller noe, men det blir nok aldri noe av hos Fleks 😅

Her er utvalget: https://fleks.no/biler/kategorier/alle

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Fleks så relativt dyrt ut synes jeg. Når en etron koster 13000 per mnd som kanskje ikke er fullt så dyrt, så ville en bentley fort kostet 35-40.000 per mnd.

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: tir des 20, 2022 6:34 pm
Someone skrev: tir des 20, 2022 6:03 pm
rosmebraad skrev: tir des 20, 2022 6:00 pm
Var det med harman/kardon? (Og hva syns du om det?)
Ikke testet ennå. Jeg er uansett komplett tonedøv og lite opptatt av lyd, og det er en grunn til at det er kona som står for innkjøp av lydanlegg her i huset ;)

Jeg skulle ta hørseltest. 'Hører du noe', sa de. -Ja, jeg hører kjøleskapet i rommet ved siden av. Kryssklippes med påstanden om at jeg aldri har kjørt en stillegående bil.
Jeg tror en fotgjenger jeg skremte synes dieselbilen min var stillegående.

Jeg kom kjørende opp en bakke og møtte en ladehybrid (som kjørte i utforbakke) og en fotgjenger, så da måtte jeg stoppe fordi veien var for smal til å møtte begge samtidig (og fotgjengeren gikk ca midt i mitt kjørefelt med full fokus på mobilen han holdt foran seg).

Ca 2 meter fra bilen min (som da går på tomgang) bråstopper han skremt og gjør omtrent et hopp ut mot midten av veien for å unngå bilen min (som han sikkert tror kommer kjørende idet han oppdager den), heldigvis rett etter at den møtende ladehybriden har passert.

SUV

Legg inn av SUV »

burkar skrev: tor apr 13, 2023 11:32 pm
SUV skrev: tor apr 13, 2023 6:40 pm
burkar skrev: man apr 10, 2023 7:40 pm Jeg bytter Fleks-bil i morgen. Holder meg med 4-tall, og går fra ID.4 til ë-C4.
Hvis du holder eg til 4-tall så burde du jo hatt en skikkelig 4x4, kanskje med 4 dører også. Som da i praksis vil si en firehjulsdrevet pick-up dobbelkabiner.

Hvor fleksibelt er det egentlig med Fleks? Kan du velge slike biler også eller blir det som å holde seg innafor sin egen leiebilkategori uten mulighet til å velge noe annet? Kanskje man til en viss grad kan oppgradere ved å betale ekstra? Noen vil kanskje også normalt kjøre personbil, men ha varebil noen dager ved flytting osv.

Ellers så er det nok mange som vil ha firehjulstrekk i påsken eller vinteren generelt, uten azt det nødvendigvis går opp helt med bilparken hvis alle skal ha SUV om vinteren og cabriolet om sommeren.

Selv foretrekker jeg å eie bilen og ha full kontroll på hva slags bil jeg har og velger da ne bi lsom fungerer utmerket hele året. Også er det jo slik at selv om det finnes tider da man ikke trenger firehjulstrekk så gjør det jo ikke noe om bilen er firehjulstrekker når jeg kjører på tørr asfalt i juli (bare å koble ut firehjulstrekken og kjøe bakhjulstrekk da).
Du kan bytte til hva du vil som er tilgjengelig i Fleks’ portefølje. Det er jo ikke akkurat verdens største utvalg, og det er for eksempel ingen varebiler eller pick-uper.

Skulle gjerne kunne kjørt Bentley en måned eller noe, men det blir nok aldri noe av hos Fleks 😅

Her er utvalget: https://fleks.no/biler/kategorier/alle
Oisann, det var neon drøye priser der. Man kan feks få en elektrisk Kia til 10399 kr/mnd. Bare sånn til sammenligning så blir det mer enn 3 ganger hva det koster å lease en Isuzu D--Max (2904 kr/mnd) ifølge reklamen som stadig duker opp på pc-en min. Godt mulig det er noe engangsbeløp også, har ikke sjekket.

Så har jo elbiler lavere drivstoffkostnader, men la oss se på hva man kan få for forskjellen i månedskostnad: 10399-2904=7495kr. Ved 20 kr/l blir det til 374,75 liter diesel, som ved et forbruk på 8,0 liter/100 km blir til 4684 km.

Altså er det først ved månedlig kjørelengde på 4684 km (som er mer enn jeg kjører) at elektrisk Kia fra Fleks får like lav kostnad på leie + drivstoff som å lease en D-Max. Tipper det ike er inkludert så store kjøelengder i de prisene forresten. Men her er heller ikke kostnaden av strøm som drivstoff for elbilen tatt med, så i virkeligheten må det jo kjøres enda flere km for at det blir billigere med en slik el-Fleks enn diesel-leasing.

Men jeg tror mange henger seg veldig opp i at elbiler har nesten gratis drivstoff og glememr resten av regnestykket og er villige til å betale veldig mye for å ha lav kilometerkostnad de få kilometerne man kjører.

Someone

Legg inn av Someone »

SUV skrev: lør apr 15, 2023 12:03 am
Oisann, det var neon drøye priser der. Man kan feks få en elektrisk Kia til 10399 kr/mnd. Bare sånn til sammenligning så blir det mer enn 3 ganger hva det koster å lease en Isuzu D--Max (2904 kr/mnd) ifølge reklamen som stadig duker opp på pc-en min. Godt mulig det er noe engangsbeløp også, har ikke sjekket.

Så har jo elbiler lavere drivstoffkostnader, men la oss se på hva man kan få for forskjellen i månedskostnad: 10399-2904=7495kr. Ved 20 kr/l blir det til 374,75 liter diesel, som ved et forbruk på 8,0 liter/100 km blir til 4684 km.

Altså er det først ved månedlig kjørelengde på 4684 km (som er mer enn jeg kjører) at elektrisk Kia fra Fleks får like lav kostnad på leie + drivstoff som å lease en D-Max. Tipper det ike er inkludert så store kjøelengder i de prisene forresten. Men her er heller ikke kostnaden av strøm som drivstoff for elbilen tatt med, så i virkeligheten må det jo kjøres enda flere km for at det blir billigere med en slik el-Fleks enn diesel-leasing.

Men jeg tror mange henger seg veldig opp i at elbiler har nesten gratis drivstoff og glemmer resten av regnestykket og er villige til å betale veldig mye for å ha lav kilometerkostnad de få kilometerne man kjører.
Du har omtrent like lemfeldig forhold til fakta som Donald Trump

Sjekket det tilbudet du kommer med på leasing av Isuzen og du må legge til veldig mye mer. Forskuddleie er 100.000, og med etableringsgebyr på 4795, og månedlig termingebyr kan du legge til ytterligere 3006 kroner. Da er du oppe i 5910. Også merk denne detaljen: prisen var uten MVA. Så +25% og vi er oppe i 7387.

Og for å sammenligne må du legge til årsavgift og forsikring. Dette vil variere litt, men hvis vi antar 8000 prt åt, og 4000 i året i service, blir det da en tusenlapp ekstra i måneden. så da er vi oppe i 8487 per måned. Kjørelengden er ganske lik, 12.000 vs 15.000 i året, men kan man som meg holde meg til smartlading hjemme, blir det fort minst 1000kr spart i månedlige drivstoff utgifter (dette er riktignok basert på personlige erfaring og vil variere) så da er vi oppe i 9487. Etter vi byttet til elbil har bompengeutgiftene mine halvert seg, så blir fort 500 kr der og.....og nå begynner kostnadene for leasing av Izuzuen din å nærme seg 10.000 per måned


Og hvem faen ønsker frivllig måtte kjøre rundt i en pick-up? Det sagt, den Kia'en frister heller ikke

Ribba

Legg inn av Ribba »

Someone skrev: lør apr 15, 2023 8:09 am Og hvem faen ønsker frivllig måtte kjøre rundt i en pick-up?
Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.

- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Ribba skrev: lør apr 15, 2023 12:47 pm Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.

- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
Jeg regner med at du inkluderer preppere og slike i sære tullinger? :)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: lør apr 15, 2023 8:09 am
SUV skrev: lør apr 15, 2023 12:03 am
Oisann, det var neon drøye priser der. Man kan feks få en elektrisk Kia til 10399 kr/mnd. Bare sånn til sammenligning så blir det mer enn 3 ganger hva det koster å lease en Isuzu D--Max (2904 kr/mnd) ifølge reklamen som stadig duker opp på pc-en min. Godt mulig det er noe engangsbeløp også, har ikke sjekket.

Så har jo elbiler lavere drivstoffkostnader, men la oss se på hva man kan få for forskjellen i månedskostnad: 10399-2904=7495kr. Ved 20 kr/l blir det til 374,75 liter diesel, som ved et forbruk på 8,0 liter/100 km blir til 4684 km.

Altså er det først ved månedlig kjørelengde på 4684 km (som er mer enn jeg kjører) at elektrisk Kia fra Fleks får like lav kostnad på leie + drivstoff som å lease en D-Max. Tipper det ike er inkludert så store kjøelengder i de prisene forresten. Men her er heller ikke kostnaden av strøm som drivstoff for elbilen tatt med, så i virkeligheten må det jo kjøres enda flere km for at det blir billigere med en slik el-Fleks enn diesel-leasing.

Men jeg tror mange henger seg veldig opp i at elbiler har nesten gratis drivstoff og glemmer resten av regnestykket og er villige til å betale veldig mye for å ha lav kilometerkostnad de få kilometerne man kjører.
Du har omtrent like lemfeldig forhold til fakta som Donald Trump

Sjekket det tilbudet du kommer med på leasing av Isuzen og du må legge til veldig mye mer. Forskuddleie er 100.000, og med etableringsgebyr på 4795, og månedlig termingebyr kan du legge til ytterligere 3006 kroner. Da er du oppe i 5910. Også merk denne detaljen: prisen var uten MVA. Så +25% og vi er oppe i 7387.

Og for å sammenligne må du legge til årsavgift og forsikring. Dette vil variere litt, men hvis vi antar 8000 prt åt, og 4000 i året i service, blir det da en tusenlapp ekstra i måneden. så da er vi oppe i 8487 per måned. Kjørelengden er ganske lik, 12.000 vs 15.000 i året, men kan man som meg holde meg til smartlading hjemme, blir det fort minst 1000kr spart i månedlige drivstoff utgifter (dette er riktignok basert på personlige erfaring og vil variere) så da er vi oppe i 9487. Etter vi byttet til elbil har bompengeutgiftene mine halvert seg, så blir fort 500 kr der og.....og nå begynner kostnadene for leasing av Izuzuen din å nærme seg 10.000 per måned


Og hvem faen ønsker frivllig måtte kjøre rundt i en pick-up? Det sagt, den Kia'en frister heller ikke

Flott.å få.regnskapet ned på jorda og fram i lyset.

(En annen variant: 'Har ikke råd til ny Tesla'. .. Men bruker mer enn månedskostnaden på en slik på snus/snop og dill og dall.)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ribba skrev: lør apr 15, 2023 12:47 pm
Someone skrev: lør apr 15, 2023 8:09 am Og hvem faen ønsker frivllig måtte kjøre rundt i en pick-up?
Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.

- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
HVA SLAGS pickuper er det da? Slitne HiLuxer eller nyere RAM HEMI?

Ribba

Legg inn av Ribba »

rosmebraad skrev: lør apr 15, 2023 7:39 pm
Ribba skrev: lør apr 15, 2023 12:47 pm
Someone skrev: lør apr 15, 2023 8:09 am Og hvem faen ønsker frivllig måtte kjøre rundt i en pick-up?
Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.

- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
HVA SLAGS pickuper er det da? Slitne HiLuxer eller nyere RAM HEMI?
Ikke så veldig mange nyere RAM. Av nyere amerikanske pick-up, så er det stort sett Ford sitt sortiment som gjelder, med sin Ranger-serie. Men bort sett fra det, så er det veldig variert. Mye gammelt og mye nytt av forskjellige merker.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Hardy-guttene skrev: lør apr 15, 2023 1:34 pm
Ribba skrev: lør apr 15, 2023 12:47 pm Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.

- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
Jeg regner med at du inkluderer preppere og slike i sære tullinger? :)
Tja, si det. Har ikke så mye kjennskap til prepper og slikt. Men jeg antar at om jeg slår opp i synonymordboka på "intelligent og reflektert person", så dukker ikke "prepper" opp som et av synonymene. Om så, så det er vel unaturlig om disse også passer inn under punkt fire.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Ribba skrev: søn apr 16, 2023 3:55 am
Hardy-guttene skrev: lør apr 15, 2023 1:34 pm
Ribba skrev: lør apr 15, 2023 12:47 pm Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.

- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
Jeg regner med at du inkluderer preppere og slike i sære tullinger? :)
Tja, si det. Har ikke så mye kjennskap til prepper og slikt. Men jeg antar at om jeg slår opp i synonymordboka på "intelligent og reflektert person", så dukker ikke "prepper" opp som et av synonymene. Om så, så det er vel unaturlig om disse også passer inn under punkt fire.
Jeg har tenkt litt på det og jeg tror preppere er en blanding av Type 1 Friluftsfolk og Type 4 Hillbilly. Hvis de i tillegg til å ha Landcruiser eller Hilux også liker å ha mye stash og å være forberedt, så har du sannsynnligvis med preppere å gjøre.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»