Bilkjøp i 2022
Re: Bilkjøp i 2022
Her skulle egentlig Polestar'n hentes i går, men er tydeligvis forsinket fra leverandør og tyder på jeg får en fabrikksny bil. Men da blir det å kjøre rundt i en Model Y en ukes tid. Men jeg blir både kompensert for å måtte kjøre Tesla og får bilen levert på døres når den er klar
Passaten leveres tilbake i dag
Passaten leveres tilbake i dag
Slang inn et plutselig bilkjøp på tampen av året. En svart elektrisk Citigo er nå en del av bilparken.
Da kom de å hentet Muskmobilen, og det ble byttet til en Polestar 2. Teslaen hadde selvsagt bedre plass og på det punktet mer praktisk, men Polestaren virker mye bedre satt sammen og bygget som en bil. Sprek var den og, og mye mer intiutiv å få fikset alle innstillingerSomeone skrev: ↑fre des 09, 2022 8:26 am Her skulle egentlig Polestar'n hentes i går, men er tydeligvis forsinket fra leverandør og tyder på jeg får en fabrikksny bil. Men da blir det å kjøre rundt i en Model Y en ukes tid. Men jeg blir både kompensert for å måtte kjøre Tesla og får bilen levert på døres når den er klar
Passaten leveres tilbake i dag
-
- Innlegg: 845
Var det med harman/kardon? (Og hva syns du om det?)Someone skrev: ↑tir des 20, 2022 5:49 pmDa kom de å hentet Muskmobilen, og det ble byttet til en Polestar 2. Teslaen hadde selvsagt bedre plass og på det punktet mer praktisk, men Polestaren virker mye bedre satt sammen og bygget som en bil. Sprek var den og, og mye mer intiutiv å få fikset alle innstillingerSomeone skrev: ↑fre des 09, 2022 8:26 am Her skulle egentlig Polestar'n hentes i går, men er tydeligvis forsinket fra leverandør og tyder på jeg får en fabrikksny bil. Men da blir det å kjøre rundt i en Model Y en ukes tid. Men jeg blir både kompensert for å måtte kjøre Tesla og får bilen levert på døres når den er klar
Passaten leveres tilbake i dag
Hva med midtkonsoll og koppholdere? Jeg syns dette var bedre i XC40.
(Her var vel fortsatt noen på forumet som steilet over hele konseptet kopp-i-bil i det hele tatt.)
Ikke testet ennå. Jeg er uansett komplett tonedøv og lite opptatt av lyd, og det er en grunn til at det er kona som står for innkjøp av lydanlegg her i huset
-
- Innlegg: 845
Jeg skulle ta hørseltest. 'Hører du noe', sa de. -Ja, jeg hører kjøleskapet i rommet ved siden av. Kryssklippes med påstanden om at jeg aldri har kjørt en stillegående bil.
Ikke hørselen som er problemet, jeg er bare svært lite opptatt av lydanleggrosmebraad skrev: ↑tir des 20, 2022 6:34 pm Jeg skulle ta hørseltest. 'Hører du noe', sa de. -Ja, jeg hører kjøleskapet i rommet ved siden av. Kryssklippes med påstanden om at jeg aldri har kjørt en stillegående bil.
-
- Innlegg: 845
Bra! Jeg hører (!) at både synnog hørsel svekkes med aderen. Jeg har nærmest sluttet å bruke radio/musikk i bil. Foretrekker Peltor Optime 3.Someone skrev: ↑tir des 20, 2022 6:42 pmIkke hørselen som er problemet, jeg er bare svært lite opptatt av lydanleggrosmebraad skrev: ↑tir des 20, 2022 6:34 pm Jeg skulle ta hørseltest. 'Hører du noe', sa de. -Ja, jeg hører kjøleskapet i rommet ved siden av. Kryssklippes med påstanden om at jeg aldri har kjørt en stillegående bil.
Ennå ikke lagt ut, så tok tydelig litt tid å lakke litt, og fikse en felg
En annen betrakning, men gitt hva Møller forsøker selge tilsvarende Passaten for brukt nå, så er det lite som tyder på jeg tapte på å lease. Litt gitt hva jeg selv hadde klarte å selge for, men ser ut som worst case at det gikk i 0.
Så det tok dem 3,5 måned før den ble registrert på ny eier, men mistenker det tok lang tid å få den klar/ut av en eller annen grunn
-
- Innlegg: 845
Det skulle vært noe De har Rav 4 i porteføljen hos Fleks, men styrer unna den.rosmebraad skrev: ↑man apr 10, 2023 8:19 pmLykke til! Gi gjerne rapport, på begge to!
(Neste to blir vel 4-serie samt bz4x?)
Hvis du holder eg til 4-tall så burde du jo hatt en skikkelig 4x4, kanskje med 4 dører også. Som da i praksis vil si en firehjulsdrevet pick-up dobbelkabiner.
Hvor fleksibelt er det egentlig med Fleks? Kan du velge slike biler også eller blir det som å holde seg innafor sin egen leiebilkategori uten mulighet til å velge noe annet? Kanskje man til en viss grad kan oppgradere ved å betale ekstra? Noen vil kanskje også normalt kjøre personbil, men ha varebil noen dager ved flytting osv.
Ellers så er det nok mange som vil ha firehjulstrekk i påsken eller vinteren generelt, uten azt det nødvendigvis går opp helt med bilparken hvis alle skal ha SUV om vinteren og cabriolet om sommeren.
Selv foretrekker jeg å eie bilen og ha full kontroll på hva slags bil jeg har og velger da ne bi lsom fungerer utmerket hele året. Også er det jo slik at selv om det finnes tider da man ikke trenger firehjulstrekk så gjør det jo ikke noe om bilen er firehjulstrekker når jeg kjører på tørr asfalt i juli (bare å koble ut firehjulstrekken og kjøe bakhjulstrekk da).
-
- Innlegg: 845
https://isuzu.no/
'Kongen av pickup' står der.
(Spørs om Detroit stiller motkandidat.)
Isuzu burde kjøre (!) 'Endorsed by SUV.'
Bedre brukererfaringer kan man knapt få høre.
'Kongen av pickup' står der.
(Spørs om Detroit stiller motkandidat.)
Isuzu burde kjøre (!) 'Endorsed by SUV.'
Bedre brukererfaringer kan man knapt få høre.
Du kan bytte til hva du vil som er tilgjengelig i Fleks’ portefølje. Det er jo ikke akkurat verdens største utvalg, og det er for eksempel ingen varebiler eller pick-uper.SUV skrev: ↑tor apr 13, 2023 6:40 pmHvis du holder eg til 4-tall så burde du jo hatt en skikkelig 4x4, kanskje med 4 dører også. Som da i praksis vil si en firehjulsdrevet pick-up dobbelkabiner.
Hvor fleksibelt er det egentlig med Fleks? Kan du velge slike biler også eller blir det som å holde seg innafor sin egen leiebilkategori uten mulighet til å velge noe annet? Kanskje man til en viss grad kan oppgradere ved å betale ekstra? Noen vil kanskje også normalt kjøre personbil, men ha varebil noen dager ved flytting osv.
Ellers så er det nok mange som vil ha firehjulstrekk i påsken eller vinteren generelt, uten azt det nødvendigvis går opp helt med bilparken hvis alle skal ha SUV om vinteren og cabriolet om sommeren.
Selv foretrekker jeg å eie bilen og ha full kontroll på hva slags bil jeg har og velger da ne bi lsom fungerer utmerket hele året. Også er det jo slik at selv om det finnes tider da man ikke trenger firehjulstrekk så gjør det jo ikke noe om bilen er firehjulstrekker når jeg kjører på tørr asfalt i juli (bare å koble ut firehjulstrekken og kjøe bakhjulstrekk da).
Skulle gjerne kunne kjørt Bentley en måned eller noe, men det blir nok aldri noe av hos Fleks
Her er utvalget: https://fleks.no/biler/kategorier/alle
Fleks så relativt dyrt ut synes jeg. Når en etron koster 13000 per mnd som kanskje ikke er fullt så dyrt, så ville en bentley fort kostet 35-40.000 per mnd.
Jeg tror en fotgjenger jeg skremte synes dieselbilen min var stillegående.rosmebraad skrev: ↑tir des 20, 2022 6:34 pm
Jeg skulle ta hørseltest. 'Hører du noe', sa de. -Ja, jeg hører kjøleskapet i rommet ved siden av. Kryssklippes med påstanden om at jeg aldri har kjørt en stillegående bil.
Jeg kom kjørende opp en bakke og møtte en ladehybrid (som kjørte i utforbakke) og en fotgjenger, så da måtte jeg stoppe fordi veien var for smal til å møtte begge samtidig (og fotgjengeren gikk ca midt i mitt kjørefelt med full fokus på mobilen han holdt foran seg).
Ca 2 meter fra bilen min (som da går på tomgang) bråstopper han skremt og gjør omtrent et hopp ut mot midten av veien for å unngå bilen min (som han sikkert tror kommer kjørende idet han oppdager den), heldigvis rett etter at den møtende ladehybriden har passert.
Oisann, det var neon drøye priser der. Man kan feks få en elektrisk Kia til 10399 kr/mnd. Bare sånn til sammenligning så blir det mer enn 3 ganger hva det koster å lease en Isuzu D--Max (2904 kr/mnd) ifølge reklamen som stadig duker opp på pc-en min. Godt mulig det er noe engangsbeløp også, har ikke sjekket.burkar skrev: ↑tor apr 13, 2023 11:32 pmDu kan bytte til hva du vil som er tilgjengelig i Fleks’ portefølje. Det er jo ikke akkurat verdens største utvalg, og det er for eksempel ingen varebiler eller pick-uper.SUV skrev: ↑tor apr 13, 2023 6:40 pmHvis du holder eg til 4-tall så burde du jo hatt en skikkelig 4x4, kanskje med 4 dører også. Som da i praksis vil si en firehjulsdrevet pick-up dobbelkabiner.
Hvor fleksibelt er det egentlig med Fleks? Kan du velge slike biler også eller blir det som å holde seg innafor sin egen leiebilkategori uten mulighet til å velge noe annet? Kanskje man til en viss grad kan oppgradere ved å betale ekstra? Noen vil kanskje også normalt kjøre personbil, men ha varebil noen dager ved flytting osv.
Ellers så er det nok mange som vil ha firehjulstrekk i påsken eller vinteren generelt, uten azt det nødvendigvis går opp helt med bilparken hvis alle skal ha SUV om vinteren og cabriolet om sommeren.
Selv foretrekker jeg å eie bilen og ha full kontroll på hva slags bil jeg har og velger da ne bi lsom fungerer utmerket hele året. Også er det jo slik at selv om det finnes tider da man ikke trenger firehjulstrekk så gjør det jo ikke noe om bilen er firehjulstrekker når jeg kjører på tørr asfalt i juli (bare å koble ut firehjulstrekken og kjøe bakhjulstrekk da).
Skulle gjerne kunne kjørt Bentley en måned eller noe, men det blir nok aldri noe av hos Fleks
Her er utvalget: https://fleks.no/biler/kategorier/alle
Så har jo elbiler lavere drivstoffkostnader, men la oss se på hva man kan få for forskjellen i månedskostnad: 10399-2904=7495kr. Ved 20 kr/l blir det til 374,75 liter diesel, som ved et forbruk på 8,0 liter/100 km blir til 4684 km.
Altså er det først ved månedlig kjørelengde på 4684 km (som er mer enn jeg kjører) at elektrisk Kia fra Fleks får like lav kostnad på leie + drivstoff som å lease en D-Max. Tipper det ike er inkludert så store kjøelengder i de prisene forresten. Men her er heller ikke kostnaden av strøm som drivstoff for elbilen tatt med, så i virkeligheten må det jo kjøres enda flere km for at det blir billigere med en slik el-Fleks enn diesel-leasing.
Men jeg tror mange henger seg veldig opp i at elbiler har nesten gratis drivstoff og glememr resten av regnestykket og er villige til å betale veldig mye for å ha lav kilometerkostnad de få kilometerne man kjører.
Du har omtrent like lemfeldig forhold til fakta som Donald TrumpSUV skrev: ↑lør apr 15, 2023 12:03 am
Oisann, det var neon drøye priser der. Man kan feks få en elektrisk Kia til 10399 kr/mnd. Bare sånn til sammenligning så blir det mer enn 3 ganger hva det koster å lease en Isuzu D--Max (2904 kr/mnd) ifølge reklamen som stadig duker opp på pc-en min. Godt mulig det er noe engangsbeløp også, har ikke sjekket.
Så har jo elbiler lavere drivstoffkostnader, men la oss se på hva man kan få for forskjellen i månedskostnad: 10399-2904=7495kr. Ved 20 kr/l blir det til 374,75 liter diesel, som ved et forbruk på 8,0 liter/100 km blir til 4684 km.
Altså er det først ved månedlig kjørelengde på 4684 km (som er mer enn jeg kjører) at elektrisk Kia fra Fleks får like lav kostnad på leie + drivstoff som å lease en D-Max. Tipper det ike er inkludert så store kjøelengder i de prisene forresten. Men her er heller ikke kostnaden av strøm som drivstoff for elbilen tatt med, så i virkeligheten må det jo kjøres enda flere km for at det blir billigere med en slik el-Fleks enn diesel-leasing.
Men jeg tror mange henger seg veldig opp i at elbiler har nesten gratis drivstoff og glemmer resten av regnestykket og er villige til å betale veldig mye for å ha lav kilometerkostnad de få kilometerne man kjører.
Sjekket det tilbudet du kommer med på leasing av Isuzen og du må legge til veldig mye mer. Forskuddleie er 100.000, og med etableringsgebyr på 4795, og månedlig termingebyr kan du legge til ytterligere 3006 kroner. Da er du oppe i 5910. Også merk denne detaljen: prisen var uten MVA. Så +25% og vi er oppe i 7387.
Og for å sammenligne må du legge til årsavgift og forsikring. Dette vil variere litt, men hvis vi antar 8000 prt åt, og 4000 i året i service, blir det da en tusenlapp ekstra i måneden. så da er vi oppe i 8487 per måned. Kjørelengden er ganske lik, 12.000 vs 15.000 i året, men kan man som meg holde meg til smartlading hjemme, blir det fort minst 1000kr spart i månedlige drivstoff utgifter (dette er riktignok basert på personlige erfaring og vil variere) så da er vi oppe i 9487. Etter vi byttet til elbil har bompengeutgiftene mine halvert seg, så blir fort 500 kr der og.....og nå begynner kostnadene for leasing av Izuzuen din å nærme seg 10.000 per måned
Og hvem faen ønsker frivllig måtte kjøre rundt i en pick-up? Det sagt, den Kia'en frister heller ikke
Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.
- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
Jeg regner med at du inkluderer preppere og slike i sære tullinger?Ribba skrev: ↑lør apr 15, 2023 12:47 pm Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.
- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
-
- Innlegg: 845
Someone skrev: ↑lør apr 15, 2023 8:09 amDu har omtrent like lemfeldig forhold til fakta som Donald TrumpSUV skrev: ↑lør apr 15, 2023 12:03 am
Oisann, det var neon drøye priser der. Man kan feks få en elektrisk Kia til 10399 kr/mnd. Bare sånn til sammenligning så blir det mer enn 3 ganger hva det koster å lease en Isuzu D--Max (2904 kr/mnd) ifølge reklamen som stadig duker opp på pc-en min. Godt mulig det er noe engangsbeløp også, har ikke sjekket.
Så har jo elbiler lavere drivstoffkostnader, men la oss se på hva man kan få for forskjellen i månedskostnad: 10399-2904=7495kr. Ved 20 kr/l blir det til 374,75 liter diesel, som ved et forbruk på 8,0 liter/100 km blir til 4684 km.
Altså er det først ved månedlig kjørelengde på 4684 km (som er mer enn jeg kjører) at elektrisk Kia fra Fleks får like lav kostnad på leie + drivstoff som å lease en D-Max. Tipper det ike er inkludert så store kjøelengder i de prisene forresten. Men her er heller ikke kostnaden av strøm som drivstoff for elbilen tatt med, så i virkeligheten må det jo kjøres enda flere km for at det blir billigere med en slik el-Fleks enn diesel-leasing.
Men jeg tror mange henger seg veldig opp i at elbiler har nesten gratis drivstoff og glemmer resten av regnestykket og er villige til å betale veldig mye for å ha lav kilometerkostnad de få kilometerne man kjører.
Sjekket det tilbudet du kommer med på leasing av Isuzen og du må legge til veldig mye mer. Forskuddleie er 100.000, og med etableringsgebyr på 4795, og månedlig termingebyr kan du legge til ytterligere 3006 kroner. Da er du oppe i 5910. Også merk denne detaljen: prisen var uten MVA. Så +25% og vi er oppe i 7387.
Og for å sammenligne må du legge til årsavgift og forsikring. Dette vil variere litt, men hvis vi antar 8000 prt åt, og 4000 i året i service, blir det da en tusenlapp ekstra i måneden. så da er vi oppe i 8487 per måned. Kjørelengden er ganske lik, 12.000 vs 15.000 i året, men kan man som meg holde meg til smartlading hjemme, blir det fort minst 1000kr spart i månedlige drivstoff utgifter (dette er riktignok basert på personlige erfaring og vil variere) så da er vi oppe i 9487. Etter vi byttet til elbil har bompengeutgiftene mine halvert seg, så blir fort 500 kr der og.....og nå begynner kostnadene for leasing av Izuzuen din å nærme seg 10.000 per måned
Og hvem faen ønsker frivllig måtte kjøre rundt i en pick-up? Det sagt, den Kia'en frister heller ikke
Flott.å få.regnskapet ned på jorda og fram i lyset.
(En annen variant: 'Har ikke råd til ny Tesla'. .. Men bruker mer enn månedskostnaden på en slik på snus/snop og dill og dall.)
-
- Innlegg: 845
HVA SLAGS pickuper er det da? Slitne HiLuxer eller nyere RAM HEMI?Ribba skrev: ↑lør apr 15, 2023 12:47 pmNå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.
- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
Ikke så veldig mange nyere RAM. Av nyere amerikanske pick-up, så er det stort sett Ford sitt sortiment som gjelder, med sin Ranger-serie. Men bort sett fra det, så er det veldig variert. Mye gammelt og mye nytt av forskjellige merker.rosmebraad skrev: ↑lør apr 15, 2023 7:39 pmHVA SLAGS pickuper er det da? Slitne HiLuxer eller nyere RAM HEMI?Ribba skrev: ↑lør apr 15, 2023 12:47 pmNå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.
- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
Tja, si det. Har ikke så mye kjennskap til prepper og slikt. Men jeg antar at om jeg slår opp i synonymordboka på "intelligent og reflektert person", så dukker ikke "prepper" opp som et av synonymene. Om så, så det er vel unaturlig om disse også passer inn under punkt fire.Hardy-guttene skrev: ↑lør apr 15, 2023 1:34 pmJeg regner med at du inkluderer preppere og slike i sære tullinger?Ribba skrev: ↑lør apr 15, 2023 12:47 pm Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.
- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
Jeg har tenkt litt på det og jeg tror preppere er en blanding av Type 1 Friluftsfolk og Type 4 Hillbilly. Hvis de i tillegg til å ha Landcruiser eller Hilux også liker å ha mye stash og å være forberedt, så har du sannsynnligvis med preppere å gjøre.Ribba skrev: ↑søn apr 16, 2023 3:55 amTja, si det. Har ikke så mye kjennskap til prepper og slikt. Men jeg antar at om jeg slår opp i synonymordboka på "intelligent og reflektert person", så dukker ikke "prepper" opp som et av synonymene. Om så, så det er vel unaturlig om disse også passer inn under punkt fire.Hardy-guttene skrev: ↑lør apr 15, 2023 1:34 pmJeg regner med at du inkluderer preppere og slike i sære tullinger?Ribba skrev: ↑lør apr 15, 2023 12:47 pm Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.
- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute