Anstendig tid i dusjen?

Svar
Winnowill

Re: Anstendig tid i dusjen?

Legg inn av Winnowill »

Hvis dere står i over 30 min i dusjen, så gjør dere mer enn bare å dusje.


Queenie

Legg inn av Queenie »

Klikker du på de som vasker mer klær enn deg eller har mer oppvask også?

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: man des 19, 2022 8:34 pm Vi har jo boblebadekar og, men det har jeg brukt 2 ganger på 10 år. Vi vurderer å kaste det ut. Si fra hvis dere vil ha et pent brukt kar med dyser både i bunn og i ryggen og med FM-radio.
Hadde slikt før jeg også, samt tv montert på baderomsveggen. Det var til tider DIGG å sitte i et slikt og nyte en fotballkamp, men summa summarum ble vel ikke herligheten brukt mer enn 3-4 ganger i løpet av ett år.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Justice 97 skrev: man des 19, 2022 8:34 pm Stod rundt 40 min i dusjen etter siste topptur. Deilig.
Fint at ingen naboer hørte at det suste i rørene dine, da :D

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Solvgutt1 skrev: man des 19, 2022 7:45 pm Ikke bo i borettslag

Jeg bruker 10 minutter i dusjen om morgenen. Kan gjøre meg ferdig på tre minutter hvis jeg må. Men noen har jo langt hår som krever hundre ulike hårkurer.
Bare tull. Jeg bruker toppen 8 minutter på mitt lange hår (og da er det shampo, kur og balsam) + 2 minutter til resten av kroppen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Det er egentlig nok med 3 min med kranen på. Resten av tiden når man såper seg inn og diverse så er det egentlig en fordel at vannet er avstengt.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Verken dusjer eller vasker meg.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Rexwiller skrev: man des 19, 2022 8:51 pm Verken dusjer eller vasker meg.
nice.
Urmann.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Winnowill skrev: man des 19, 2022 8:44 pm Hvis dere står i over 30 min i dusjen, så gjør dere mer enn bare å dusje.

Ville aldri kritisert en mann for å kose seg litt i dusjen

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Queenie skrev: man des 19, 2022 8:54 pm
Winnowill skrev: man des 19, 2022 8:44 pm Hvis dere står i over 30 min i dusjen, så gjør dere mer enn bare å dusje.

Ville aldri kritisert en mann for å kose seg litt i dusjen
Alle koser seg vel i dusjen fra tid til annen, å påstå noe annet er løgn. Deeeeeraaaav.....

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da hadde jeg fornøyelsen av å ta tiden etter at jeg merket at vann ble tappet.... Tikket inn på 57 minutter, og antakelig en del mer, ettersom det var tilfeldig oppdagelse når det var på. Grunnen til jeg stusset første gang var om det kunne være en lekkasje et sted, så da må jo man være obs...

Nå vet jeg selvsagt ikke om det er dusj og/eller varmtvann dette, men mest trolig, ut fra ganske heftig susing. Om det dusjes 1 time hver gang i 1 av 10 leiligheter, vil det forut utgjøre halvparten av varmtvannsforbruket i hele borettslaget. I alle fall sett i lys av at de fleste beboerhe her er høyst oppegående, utdannede og opplyste mennesker som antakelig sparer på vannet selv...

.. så jeg mener at det faktisk er riktig å gi beskjed, for å spare borettslaget for mange tusen kroner i ekstraregning - i solidaritetens navn. Så får det være opp til styre å treffe tiltak - først generelle, og hvis det fortsetter, vurdere individuelle tiltak.

fargerik

Legg inn av fargerik »

DoktorS skrev: tir des 20, 2022 10:25 am Da hadde jeg fornøyelsen av å ta tiden etter at jeg merket at vann ble tappet.... Tikket inn på 57 minutter, og antakelig en del mer, ettersom det var tilfeldig oppdagelse når det var på. Grunnen til jeg stusset første gang var om det kunne være en lekkasje et sted, så da må jo man være obs...

Nå vet jeg selvsagt ikke om det er dusj og/eller varmtvann dette, men mest trolig, ut fra ganske heftig susing. Om det dusjes 1 time hver gang i 1 av 10 leiligheter, vil det forut utgjøre halvparten av varmtvannsforbruket i hele borettslaget. I alle fall sett i lys av at de fleste beboerhe her er høyst oppegående, utdannede og opplyste mennesker som antakelig sparer på vannet selv...

.. så jeg mener at det faktisk er riktig å gi beskjed, for å spare borettslaget for mange tusen kroner i ekstraregning - i solidaritetens navn. Så får det være opp til styre å treffe tiltak - først generelle, og hvis det fortsetter, vurdere individuelle tiltak.
Det sies at en rørlegger er som en potet....kan brukes til alt.
Ja, rørleggeren kan ordne dette. Jeg har selv installert individuelle målere i borettslag, og ViPS!!! så er alle plutselig opptatt av å spare på varmtvannet.
Her kan rørleggeren rett og slett fjerne gossip og mistrohet med et enkelt grep.
Jeg fanten link til deg. Kanskje noe å ta opp med Narvestad?
https://www.techem.com/no/no/eiendomstj ... ell-maling

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

fargerik skrev: tir des 20, 2022 12:03 pm
DoktorS skrev: tir des 20, 2022 10:25 am Da hadde jeg fornøyelsen av å ta tiden etter at jeg merket at vann ble tappet.... Tikket inn på 57 minutter, og antakelig en del mer, ettersom det var tilfeldig oppdagelse når det var på. Grunnen til jeg stusset første gang var om det kunne være en lekkasje et sted, så da må jo man være obs...

Nå vet jeg selvsagt ikke om det er dusj og/eller varmtvann dette, men mest trolig, ut fra ganske heftig susing. Om det dusjes 1 time hver gang i 1 av 10 leiligheter, vil det forut utgjøre halvparten av varmtvannsforbruket i hele borettslaget. I alle fall sett i lys av at de fleste beboerhe her er høyst oppegående, utdannede og opplyste mennesker som antakelig sparer på vannet selv...

.. så jeg mener at det faktisk er riktig å gi beskjed, for å spare borettslaget for mange tusen kroner i ekstraregning - i solidaritetens navn. Så får det være opp til styre å treffe tiltak - først generelle, og hvis det fortsetter, vurdere individuelle tiltak.
Det sies at en rørlegger er som en potet....kan brukes til alt.
Ja, rørleggeren kan ordne dette. Jeg har selv installert individuelle målere i borettslag, og ViPS!!! så er alle plutselig opptatt av å spare på varmtvannet.
Her kan rørleggeren rett og slett fjerne gossip og mistrohet med et enkelt grep.
Jeg fanten link til deg. Kanskje noe å ta opp med Narvestad?
https://www.techem.com/no/no/eiendomstj ... ell-maling
Takk, ja, hvis det ikke finnes annen løsning. Jeg kan forstå at folk i veldig store borettslag gir blaffen. Men når det er 10 enheter, så bør alle oppføre seg - og jeg mener det handler om å oppføre seg å bruke minst mulig tid i dusjen, helt generelt - når det er betydelige kostnader til det. Selvsagt hadde jeg ikke reagert om det var 20 minutter eller en halvtime, men når det kan dreie seg om over en time hver dag - så kan man fort anta at en enhet står for langt over 50 prosent av strømforbruket i hele borettslaget. Det er i prinsippet å loppe andre beboere for tusenlapper.

Det bør absolutt vurderes med individuelle målere om det ikke koster for mye..

fargerik

Legg inn av fargerik »

DoktorS skrev: tir des 20, 2022 12:47 pm
fargerik skrev: tir des 20, 2022 12:03 pm
DoktorS skrev: tir des 20, 2022 10:25 am Da hadde jeg fornøyelsen av å ta tiden etter at jeg merket at vann ble tappet.... Tikket inn på 57 minutter, og antakelig en del mer, ettersom det var tilfeldig oppdagelse når det var på. Grunnen til jeg stusset første gang var om det kunne være en lekkasje et sted, så da må jo man være obs...

Nå vet jeg selvsagt ikke om det er dusj og/eller varmtvann dette, men mest trolig, ut fra ganske heftig susing. Om det dusjes 1 time hver gang i 1 av 10 leiligheter, vil det forut utgjøre halvparten av varmtvannsforbruket i hele borettslaget. I alle fall sett i lys av at de fleste beboerhe her er høyst oppegående, utdannede og opplyste mennesker som antakelig sparer på vannet selv...

.. så jeg mener at det faktisk er riktig å gi beskjed, for å spare borettslaget for mange tusen kroner i ekstraregning - i solidaritetens navn. Så får det være opp til styre å treffe tiltak - først generelle, og hvis det fortsetter, vurdere individuelle tiltak.
Det sies at en rørlegger er som en potet....kan brukes til alt.
Ja, rørleggeren kan ordne dette. Jeg har selv installert individuelle målere i borettslag, og ViPS!!! så er alle plutselig opptatt av å spare på varmtvannet.
Her kan rørleggeren rett og slett fjerne gossip og mistrohet med et enkelt grep.
Jeg fanten link til deg. Kanskje noe å ta opp med Narvestad?
https://www.techem.com/no/no/eiendomstj ... ell-maling
Takk, ja, hvis det ikke finnes annen løsning. Jeg kan forstå at folk i veldig store borettslag gir blaffen. Men når det er 10 enheter, så bør alle oppføre seg - og jeg mener det handler om å oppføre seg å bruke minst mulig tid i dusjen, helt generelt - når det er betydelige kostnader til det. Selvsagt hadde jeg ikke reagert om det var 20 minutter eller en halvtime, men når det kan dreie seg om over en time hver dag - så kan man fort anta at en enhet står for langt over 50 prosent av strømforbruket i hele borettslaget. Det er i prinsippet å loppe andre beboere for tusenlapper.

Det bør absolutt vurderes med individuelle målere om det ikke koster for mye..
Det finnes ingen annen løsning enn at alle ti må betale for det dere bruker. Hverken mer eller mindre.
Tror du virkelig på at folk gidder å oppføre seg??? Spare varmtvann i solidaritet? HAHAHA!!!
Tror du på julenissen også?
God jul, når vi kommer så langt :-)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

DoktorS skrev: man des 19, 2022 7:18 pm Strømmen er dyr. Vi har varmtvann på fellesutgiftene.
Så hører jeg kraftig susing i vannrørene fra en av naboleilighetene - leeeeeeeeng.

Hva synes panelet er grensen før man bør si fra til styret om at noen bruker veldig mye fellesskapets ressurser?
Du sier at du har manglet varmtvann på grunn av stort forbruk hos noen da.
Det er da selvsagt betimelig, slik du beskriver dette, å melde i fra til styret.
Ikke som en klage på NN, men slik at styret kan sende ut en info om rimelig bruk av varmtvannet.
Jeg regner med at styret fra tid til annen sender ut diverse info.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

return_of_drakkar skrev: tor des 22, 2022 2:19 pm
DoktorS skrev: man des 19, 2022 7:18 pm Strømmen er dyr. Vi har varmtvann på fellesutgiftene.
Så hører jeg kraftig susing i vannrørene fra en av naboleilighetene - leeeeeeeeng.

Hva synes panelet er grensen før man bør si fra til styret om at noen bruker veldig mye fellesskapets ressurser?
Du sier at du har manglet varmtvann på grunn av stort forbruk hos noen da.
Det er da selvsagt betimelig, slik du beskriver dette, å melde i fra til styret.
Ikke som en klage på NN, men slik at styret kan sende ut en info om rimelig bruk av varmtvannet.
Jeg regner med at styret fra tid til annen sender ut diverse info.
Jeg vet ikke årsaken til at varmtvann ble kaldt, det er rart, for en dag meldte en beboer at det var kaldt, men ingen andre meldte seg med samme problem. Så det KAN være andre årsaker, også, men det var grunnen til at jeg ble litt ekstra oppmerksom.

Bakgrunnen var at jeg koblet det med en søndag kveld da det suste i rørene veldig lenge, og så lenge at jeg ble mistenksom på at det kunne være noe galt et sted - vi har hatt rørbrudd før, og det koster en formue - den gangen tross alt da dekt av forsikring.

Antar at det først kommer info om at man bør spare på vannet. Om det hadde vært meg hadde jeg også laget et lite regnestykke, slik at det viser hvor mye det koster - helt konkret. Og oppfordre til at man solidarisk holder forbruket nede, slik f.eks. Oslos befolkning klarte da man måtte spare på drikkevannet i sommer....

Styret sender sjelden ut info, men vi har en egen FB-gruppe, men der er jo ikke alle med. Det er nå bare 1 av 10 enheter som eies av ikke-etnisk norske, og det er vel ikke så vanskelig å forstå hvilken enhet det er vanskelig å nå med informasjon...

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

DoktorS skrev: tor des 22, 2022 3:50 pm
Styret sender sjelden ut info, men vi har en egen FB-gruppe, men der er jo ikke alle med. Det er nå bare 1 av 10 enheter som eies av ikke-etnisk norske, og det er vel ikke så vanskelig å forstå hvilken enhet det er vanskelig å nå med informasjon...
OK, jeg skjønner.
Jeg bor i et ganske stort et, og vi får regelmessig info på epost eller i postkassa til de som ikke har epost.
Der minnes det da i blant om diverse - blant annet at man ikke måtte lade bil i garasjene, men i egne ladestolper. Men det var da før et firma installerte ladebokser etc. Og slik info som å få ordnet raskest mulig om noen har kraner står og drypper, noe som faktisk kan øke vannforbruket mye da.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

DoktorS skrev: man des 19, 2022 7:18 pm Strømmen er dyr. Vi har varmtvann på fellesutgiftene.
Så hører jeg kraftig susing i vannrørene fra en av naboleilighetene - leeeeeeeeng.

Hva synes panelet er grensen før man bør si fra til styret om at noen bruker veldig mye fellesskapets ressurser?
Har du varmtvann i fellesurgiftene kan du heller ikke klage. Du er en av de heldige. Det har ikke jeg. Husleia har økt med ca 1000 kr på bare ett år, og boliglånet mitt har økt enda mer.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Dusjer utelukkende kaldt. 2 minutter. Når man har vent seg til det er varmdusj bare ubehagelig.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Nordlys skrev: tor des 22, 2022 6:41 pm Dusjer utelukkende kaldt. 2 minutter. Når man har vent seg til det er varmdusj bare ubehagelig.
Pleier å gjøre noe av det samme, spesielt etter trening, men først lenge under varmtvann mens jeg vasker meg, så skrur jeg vannet kaldere og kaldere over tid for å kjøle meg ned, det er digg. Skal være bra for restitusjon også, mener jeg å ha lest.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Det er veldig forfriskende hvertfall. Og sparer mye varmtvann! Men det er først og fremst en bieffekt. Det var ikke årsaken til at jeg begynte med det.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

5 minutter og 48 sekunder. Og da stod jeg og løste et par verdensproblem etter selve vasken.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Glycinello skrev: tor des 22, 2022 7:00 pm 5 minutter og 48 sekunder. Og da stod jeg og løste et par verdensproblem etter selve vasken.
Hvilke verdensproblem konkret var det du løste

Eivinder80

Legg inn av Eivinder80 »

Kul_Djevel skrev: man des 19, 2022 7:23 pm
DoktorS skrev: man des 19, 2022 7:18 pm Strømmen er dyr. Vi har varmtvann på fellesutgiftene.
Så hører jeg kraftig susing i vannrørene fra en av naboleilighetene - leeeeeeeeng.

Hva synes panelet er grensen før man bør si fra til styret om at noen bruker veldig mye fellesskapets ressurser?
Å klage til styret på at du tror naboen i borettslaget dusjer for lenge vil ALDRI være innafor. Det får da være grenser for innblanding i andre sitt privatliv. Håper ikke dette var et seriøst spørsmål.
Absolutt et seriøst spørsmål fra trådstarter det. Det går an å møte opp på årsmøte og foreslå at varmtvann ikke skal gå på felleskostnadene. Det er jo helt vilt at det gjør det spør du meg. Er selv i borettslagsstyret og syns ikke det er fair at sånne utgifter skal deles likt.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

SirJames skrev: tor des 22, 2022 9:15 pm
Glycinello skrev: tor des 22, 2022 7:00 pm 5 minutter og 48 sekunder. Og da stod jeg og løste et par verdensproblem etter selve vasken.
Hvilke verdensproblem konkret var det du løste
Løste problemet mellom Israel og Palestina i tillegg hvilken vei toalettpapiret skal henge.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Glycinello skrev: tor des 22, 2022 9:54 pm
SirJames skrev: tor des 22, 2022 9:15 pm
Glycinello skrev: tor des 22, 2022 7:00 pm 5 minutter og 48 sekunder. Og da stod jeg og løste et par verdensproblem etter selve vasken.
Hvilke verdensproblem konkret var det du løste
Løste problemet mellom Israel og Palestina i tillegg hvilken vei toalettpapiret skal henge.
:lol: :lol:

Dette problemet har jo blitt løst for lenge siden, alle oppegående mennesker har rullen med papiret hengende utover 8-)

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

SirJames skrev: tor des 22, 2022 9:59 pm
Glycinello skrev: tor des 22, 2022 9:54 pm
SirJames skrev: tor des 22, 2022 9:15 pm

Hvilke verdensproblem konkret var det du løste
Løste problemet mellom Israel og Palestina i tillegg hvilken vei toalettpapiret skal henge.
:lol: :lol:

Dette problemet har jo blitt løst for lenge siden, alle oppegående mennesker har rullen med papiret hengende utover 8-)
What!?!? Da kunne jeg kortet ned dusjen med 3 minutter minst. For ordens skyld var det den konklusjonen jeg endte opp med selv. ;)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

return_of_drakkar skrev: tor des 22, 2022 2:19 pm
DoktorS skrev: man des 19, 2022 7:18 pm Strømmen er dyr. Vi har varmtvann på fellesutgiftene.
Så hører jeg kraftig susing i vannrørene fra en av naboleilighetene - leeeeeeeeng.

Hva synes panelet er grensen før man bør si fra til styret om at noen bruker veldig mye fellesskapets ressurser?
Du sier at du har manglet varmtvann på grunn av stort forbruk hos noen da.
Det er da selvsagt betimelig, slik du beskriver dette, å melde i fra til styret.
Ikke som en klage på NN, men slik at styret kan sende ut en info om rimelig bruk av varmtvannet.
Jeg regner med at styret fra tid til annen sender ut diverse info.

Eneste minnelige løsning må jo være flere/større/kraftigere tanker eller at dusjer'n får seg en instantvarmer så varmtvannet ikke går tomt:
https://www.coax.no/
(Evt. med egen strømmåler)
Sist redigert av rosmebraad den man des 26, 2022 8:21 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Nå er strømmen gratis så det er bare å stå til man blir ruglete

Someone

Legg inn av Someone »

Queenie skrev: man des 26, 2022 8:21 pm Nå er strømmen gratis så det er bare å stå til man blir ruglete
Gitt den er oppvarmet av strøm da, i endel boretslag er det vel fjernvarme som også varmer vannet?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Hus, Hage og Oppussing»