Gode nyheter, ateismen blomstrer

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Re: Gode nyheter, ateismen blomstrer

Legg inn av return_of_drakkar »

BlackEagle skrev: ons des 21, 2022 1:09 am
return_of_drakkar skrev: tir des 20, 2022 8:23 pm
BlackEagle skrev: søn des 18, 2022 6:03 pm

...and I still don't understand how you - YOU, of all - ended up with JW.

Mvh

BE
with some respect
Ended up in The Watchtower? Uransaklige veier?
► Show Spoiler
Det som gjør det litt tricky for en hedning å kommunisere med deg, er at du har en hel sekk med humor. Dritt.

Mvh

BE
Once upon a time in London, decades ago, I met a person, like Aqualung and myself wearing shabby clothes, carrying a poster with the message: The End is at Hand...
So might it be, that I was...
► Show Spoiler

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: ons des 21, 2022 8:57 am
BlackEagle skrev: ons des 21, 2022 1:09 am
return_of_drakkar skrev: tir des 20, 2022 8:23 pm

Ended up in The Watchtower? Uransaklige veier?
► Show Spoiler
Det som gjør det litt tricky for en hedning å kommunisere med deg, er at du har en hel sekk med humor. Dritt.

Mvh

BE
Once upon a time in London, decades ago, I met a person, like Aqualung and myself wearing shabby clothes, carrying a poster with the message: The End is at Hand...
So might it be, that I was...
► Show Spoiler
Well - that sign couldn't have been all that bad - but I'm still confused!

Mvh

BE
who always wanted a fretless bass, but couldn't afford one - so now he sings instead

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: ons des 21, 2022 9:57 am
return_of_drakkar skrev: ons des 21, 2022 8:57 am
BlackEagle skrev: ons des 21, 2022 1:09 am

Det som gjør det litt tricky for en hedning å kommunisere med deg, er at du har en hel sekk med humor. Dritt.

Mvh

BE
Once upon a time in London, decades ago, I met a person, like Aqualung and myself wearing shabby clothes, carrying a poster with the message: The End is at Hand...
So might it be, that I was...
► Show Spoiler
Well - that sign couldn't have been all that bad - but I'm still confused!

Mvh

BE
who always wanted a fretless bass, but couldn't afford one - so now he sings instead
Er dette det som kalles Holmestrand engelsk?

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Gunder skrev: lør des 17, 2022 8:37 pm Intelligens har med læreevne å gjøre, resonnere, forstå og løse problemer.
Å koble intelligens opp mot religiøs tro. Blir feil, for tro er noe annet enn kunnskap.
Du er ikke smart hvis du sier du ikke tror på Gud, for du sitter ikke med kunnskap som kan bevise at Gud ikke finnes. Smarte ateister sier at ingen kan si det ene eller andre, for ingen kan fremlegge bevis.

For å ta det siste først:
Smarte ateister(whoever) forsøker ikke å bestemme at "ingen kan si.." -uansett hvilken "fordi"(begrunnelse) de eller andre måtte anvende.
Ellers er bevis(føring) bare en liten del av det å forsøke å "overbevise".
Mottaker(e) av en påstand må også kunne (innbille seg å) forstå, og akseptere påstanden (eventuelt forklaringsmodellen?), samt anse at påstanden er relevant (av verdi/betydning) for seg selv, og/eller andre/annet mottakeren bryr seg om.

Så.., om du eller andre påstår at en allmektig- gud, rosa skilpadde, grønn amøbe.., eksisterer, så bør du/andre også overbevise andre om at påstanden viser til en reell verdi, betydning.. i det å tro på (eller forholde seg til) denne eksistensen/entiteten.
Lide i evighet i helvete, bli bundet av spagettitråder i evighet, grønne amøber som gir deg mareritt i evighet.., er nok ikke gode eksempler på det å være "overbevisende", og/eller gi verdi, betydning.
Og det er ikke et salig tunnelsyn angående evig herlighet.. heller.

Ellers enig i at man ikke nødvendigvis er smart, bare fordi man hevder at man ikke tror at den allmektige rosa skilpadden trekker i spagettitrådene.
Men man blir ikke nødvendigvis smart bare fordi man innrømmer at man mangler dokumentasjon, informasjon, kunnskap.., angående den allmektige usynlige grønne amøbe eksistens heller.
- I det hele tatt, så er det en smule goddagmannøkseskaft over denne..

Påstanden din som sier at 'det å koble intelligens opp mot religiøs tro er feil', velger jeg å ikke kommentere ytterligere.

Ellers hva intelligens handler om, er i stor grad tuftet på hvilke muligheter individet har hatt, har, evt. vil kunne ha - og der igjen hvilke biologiske (psykiske og fysiologiske) kapabiliteter individet har, samt behov og ønsker.
Og selvsagt også, andre menneskers muligheter/evner til å kunne skalere disse kapabiliteter som en kvotient relatert intelligens (og gjerne også andre skalerte og forholdsmessige kapabiliteter).

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

[qu

Ellers hva intelligens handler om, er i stor grad tuftet på hvilke muligheter individet har hatt, har, evt. vil kunne ha - og der igjen hvilke biologiske (psykiske og fysiologiske) kapabiliteter individet har, samt behov og ønsker.
Og selvsagt også, andre menneskers muligheter/evner til å kunne skalere disse kapabiliteter som en kvotient relatert intelligens (og gjerne også andre skalerte og forholdsmessige kapabiliteter).
[/quote]

Jeg skjønner at du har studert bergensere, da disse er påvist en høyerere intelligens enn gjennomsnittsbefolkningen i Norge. Jeg viser heved til et bilde som kan verifisere dette, nemlig utseende til en som har spist en bergenser. Håper for all del at det ikke ligner på deg, Zpiff.
Bilde

Ajay

Legg inn av Ajay »

TheBaseline skrev: lør des 17, 2022 10:53 am Jeg skal gi litt penger til de. Nekter å gi til Frelsesarmeen.
Hvor mye gir du til Bymisjonen? Spør, for da skal jeg gi det dobbelte til Frelsesarmeen.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

TheBaseline skrev: lør des 17, 2022 10:53 am Kirkens bymisjon støtter homofiles rettigheter: https://bystemmer.no/2014/04/storst-av- ... rligheten/

Jeg skal gi litt penger til de. Nekter å gi til Frelsesarmeen.
Hvorfor det?

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

TheBaseline skrev: lør des 17, 2022 10:39 am
Karatel skrev: lør des 17, 2022 10:31 am
TheBaseline skrev: lør des 17, 2022 10:20 am Hvert år på denne tiden kommer det nyheter om Frelsesarmeen. Hvert år er folk sjokkert over dere syn på homofile, selv om dette er noe som har vært fakta i flere årtier. Frelsesarmeen får ikke en krone av meg så lenge de ikke støtter homofiles rettigheter.

https://dinside.dagbladet.no/nyheter/sk ... k/78067310
De pengene folk gir til Frelsesarmeen, kommer jo ikke Frelsesarmeen som sådan til gode, Frelsesarmeen bruker disse pengene til å hjelpe nødlidende og vanskeligstilte. Vi må jo tro at de er ærlige om det.

"Frelsesarmeens innsamlingsaksjon i desember.
I Norge satt ut for 122. gang i desember 2022 med over 200 gryter.
Gjør det mulig å hjelpe i form av mat, klær, omsorg og fellesskap lokalt i Norge året gjennom.
Hjelper lavinntektsfamilier, personer med rusproblemer, eldre, ensomme, barn og unge."

https://frelsesarmeen.no/aktuelt/julegryta
Man vet ikke om 100 % av pengene går til fattige. Og hva så? Man støtter da en organisasjon som aktivt jobber mot homofiles rettigheter. Det er virkelig ikke greit. De får ikke en krone av meg så lenge de ikke endrer synet sitt på homofile.

Forøvrig kan det nevnes at kirkens bymisjon også gir til fattige, og de er ikke homofobiske. Jeg mener Bymisjonen er et mye bedre alternativ dersom man ønsker å gi til fattige men samtidig ikke gi penger til homofobiske organisasjoner.
Hvor har du det fra at Frelsesarmeen er homofobiske? Utifra hva Frelsesarmeen sier selv om homofili så blir nå din tolkning omtrentlig som om en skulle argumentert for at DNK diskriminerer troende som gifter seg fordi de gjennomfører vigsel av homofile. Og det er jo ikke slik at Frelsesarmeen ikke hjelper homofile. Og at en organisasjon har en kodeks for diverse verv er nå ikke uvanlig.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Ajay skrev: ons des 21, 2022 6:51 pm
TheBaseline skrev: lør des 17, 2022 10:53 am Jeg skal gi litt penger til de. Nekter å gi til Frelsesarmeen.
Hvor mye gir du til Bymisjonen? Spør, for da skal jeg gi det dobbelte til Frelsesarmeen.
Ingen som stopper deg fra å gi til homofobiske organisasjoner. Er du som bestemmer hvem du vil gi til, og hvor mye. Vi lever i et fritt land. De får ikke en krone av meg så lenge de fortsetter å være homofobiske.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

GiPazzini_85 skrev: ons des 21, 2022 7:02 pm
TheBaseline skrev: lør des 17, 2022 10:53 am Kirkens bymisjon støtter homofiles rettigheter: https://bystemmer.no/2014/04/storst-av- ... rligheten/

Jeg skal gi litt penger til de. Nekter å gi til Frelsesarmeen.
Hvorfor det?
Fordi Frelsessarmen er homofobiske og jeg støtter homofiles rettigheter.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

TheBaseline skrev: ons des 21, 2022 7:28 pm
GiPazzini_85 skrev: ons des 21, 2022 7:02 pm
TheBaseline skrev: lør des 17, 2022 10:53 am Kirkens bymisjon støtter homofiles rettigheter: https://bystemmer.no/2014/04/storst-av- ... rligheten/

Jeg skal gi litt penger til de. Nekter å gi til Frelsesarmeen.
Hvorfor det?
Fordi Frelsessarmen er homofobiske og jeg støtter homofiles rettigheter.
Hvor har du dette fra? Hva slags rettigheter mener du Frelesarmeen prøver å hindre homofile i å ha?

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Arne Magnus Aasen skrev: ons des 21, 2022 6:37 pm Jeg skjønner at du har studert bergensere, da disse er påvist en høyerere intelligens enn gjennomsnittsbefolkningen i Norge. Jeg viser heved til et bilde som kan verifisere dette, nemlig utseende til en som har spist en bergenser. Håper for all del at det ikke ligner på deg, Zpiff.
Bilde
Fanken, det der ér jo meg!
Men jeg spiste ikke bare én bergenser, men tre (3) -alle gode ting er jo tre, sies det.
Men de var ganske sure, noe du sikkert kan gjette ut i fra det noe sammensnurpede trynet mitt, og det noe triste og tomme blikket, men når nøden er som størst, spiser selv Zpiff bergensere.

Når sant skal sies, så er jeg hellig overbevist om at det finnes søte bergensere også, selv om det er vanskelig (umulig?) å påvise, og at forklaringsmodellene som skal underbygge dette, havner i sjangeren for fantasy, fiction.., og at verdien, gleden.. i det å *tro* på dette, bokstavelig talt er null.
- Men det er jo likevel lov med hellige overbevisninger, og håp..
😊

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: ons des 21, 2022 12:14 pm
BlackEagle skrev: ons des 21, 2022 9:57 am
return_of_drakkar skrev: ons des 21, 2022 8:57 am

Once upon a time in London, decades ago, I met a person, like Aqualung and myself wearing shabby clothes, carrying a poster with the message: The End is at Hand...
So might it be, that I was...
► Show Spoiler
Well - that sign couldn't have been all that bad - but I'm still confused!

Mvh

BE
who always wanted a fretless bass, but couldn't afford one - so now he sings instead
Er dette det som kalles Holmestrand engelsk?
Aner ikke - men det er flere steder i landet som har noe med dårlig engelsk å gjøre...

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Zpiff skrev: ons des 21, 2022 8:01 pm
Når sant skal sies, så er jeg hellig overbevist om at det finnes søte bergensere også
Jeg kjenner minst to...

Mvh

BE
nei, du trenger ikke å spørre

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Arne Magnus Aasen skrev: fre des 16, 2022 12:59 pm Jeg tror man skal være forsiktig med å tale nedsettende om bibelens Gud, for det helt tydelig at bibelen snakker om universets Skaper (den allmektige Gud) og om en universell Guds Skapning (den nidkjære Jahwe).
Min beskrivelse av nidkjære Jahve er ikke nedsettende, det er en korrekt beskrivelse av dennes væremåte - en nidsk, nidkjær niding som utøver nidgjerninger. Med andre ord en skurk - skapt av skurker.

Jeg kaller en spade for en spade, fordi det er en spade.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

immediately skrev: tor des 22, 2022 12:18 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre des 16, 2022 12:59 pm Jeg tror man skal være forsiktig med å tale nedsettende om bibelens Gud, for det helt tydelig at bibelen snakker om universets Skaper (den allmektige Gud) og om en universell Guds Skapning (den nidkjære Jahwe).
Min beskrivelse av nidkjære Jahve er ikke nedsettende, det er en korrekt beskrivelse av dennes væremåte - en nidsk, nidkjær niding som utøver nidgjerninger. Med andre ord en skurk - skapt av skurker.

Jeg kaller en spade for en spade, fordi det er en spade.
Kjære immediately.
En spade er en spade og en spade er ganske så anvendelig. Du kan slå ihjel med den og du kan begrave liket med den. Er det ikke nå på tide at du bruker din spade til å begrave stridsøksen din mot Yahveh? Om du ble angrepet av ugjerningsmenn som ville drepe din familie, hva ville du da gjort? Forsvart dem med ditt liv og drept ugjerningsmennene? Eller latt dem drepe din familie og falt på kne for dem og bedt dem spare ditt liv.

Gud, skaperen av universet, er en allmektig Gud, men Yahveh, forsvareren av universet, Guds inkarnasjon, er ikke allmektig.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tor des 22, 2022 8:18 am
immediately skrev: tor des 22, 2022 12:18 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre des 16, 2022 12:59 pm Jeg tror man skal være forsiktig med å tale nedsettende om bibelens Gud, for det helt tydelig at bibelen snakker om universets Skaper (den allmektige Gud) og om en universell Guds Skapning (den nidkjære Jahwe).
Min beskrivelse av nidkjære Jahve er ikke nedsettende, det er en korrekt beskrivelse av dennes væremåte - en nidsk, nidkjær niding som utøver nidgjerninger. Med andre ord en skurk - skapt av skurker.

Jeg kaller en spade for en spade, fordi det er en spade.
Kjære immediately.
En spade er en spade og en spade er ganske så anvendelig. Du kan slå ihjel med den og du kan begrave liket med den. Er det ikke nå på tide at du bruker din spade til å begrave stridsøksen din mot Yahveh? Om du ble angrepet av ugjerningsmenn som ville drepe din familie, hva ville du da gjort? Forsvart dem med ditt liv og drept ugjerningsmennene? Eller latt dem drepe din familie og falt på kne for dem og bedt dem spare ditt liv.

Gud, skaperen av universet, er en allmektig Gud, men Yahveh, forsvareren av universet, Guds inkarnasjon, er ikke allmektig.
Man graver ikke ned noe man kan komme til å angre på at man har gravd ded.

Når det gjelder den siste setningen din, levner du ikke tvil om at dette er noe du mener å vite. Så hvordan vet du at en eller annen "gud" har skrudd sammen hele sulamitten? Og vær oppmerksom på at jeg spør ikke hvorfor du TROR, men om hvordan du VET.

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tor des 22, 2022 9:59 am
Arne Magnus Aasen skrev: tor des 22, 2022 8:18 am
immediately skrev: tor des 22, 2022 12:18 am

Min beskrivelse av nidkjære Jahve er ikke nedsettende, det er en korrekt beskrivelse av dennes væremåte - en nidsk, nidkjær niding som utøver nidgjerninger. Med andre ord en skurk - skapt av skurker.

Jeg kaller en spade for en spade, fordi det er en spade.
Kjære immediately.
En spade er en spade og en spade er ganske så anvendelig. Du kan slå ihjel med den og du kan begrave liket med den. Er det ikke nå på tide at du bruker din spade til å begrave stridsøksen din mot Yahveh? Om du ble angrepet av ugjerningsmenn som ville drepe din familie, hva ville du da gjort? Forsvart dem med ditt liv og drept ugjerningsmennene? Eller latt dem drepe din familie og falt på kne for dem og bedt dem spare ditt liv.

Gud, skaperen av universet, er en allmektig Gud, men Yahveh, forsvareren av universet, Guds inkarnasjon, er ikke allmektig.
Man graver ikke ned noe man kan komme til å angre på at man har gravd ded.

Når det gjelder den siste setningen din, levner du ikke tvil om at dette er noe du mener å vite. Så hvordan vet du at en eller annen "gud" har skrudd sammen hele sulamitten? Og vær oppmerksom på at jeg spør ikke hvorfor du TROR, men om hvordan du VET.

Mvh

BE


Jeg tror på min indre allvitende stemme som forteller meg at slik er det.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tor des 22, 2022 11:12 am
Jeg tror
Kanskje du skulle lese innlegget mitt en gang til - jeg spurte ikke etter hva du tror, som er det du "svarte" på.

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tor des 22, 2022 12:23 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor des 22, 2022 11:12 am
Jeg tror
Kanskje du skulle lese innlegget mitt en gang til - jeg spurte ikke etter hva du tror, som er det du "svarte" på.

Mvh

BE

Da tror jeg heller at du skal lese innlegget mitt en gang til, for av det fremgår det at jeg lytter til min allvitende, indre stemme.

Og når vi først er der du vet, i flisespikkingen, så leste jeg i nyhetene at det, i en av dine filialer i Ringerrike, hadde vært en brann i flisetørkeren. Håper ikke at det har lagt en demper på førjulsfeiringen, for som du vet, så blir det ingen spikking uten tørre fliser.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

immediately skrev: tor des 22, 2022 12:18 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre des 16, 2022 12:59 pm Jeg tror man skal være forsiktig med å tale nedsettende om bibelens Gud, for det helt tydelig at bibelen snakker om universets Skaper (den allmektige Gud) og om en universell Guds Skapning (den nidkjære Jahwe).
Min beskrivelse av nidkjære Jahve er ikke nedsettende, det er en korrekt beskrivelse av dennes væremåte - en nidsk, nidkjær niding som utøver nidgjerninger.
Skulle Jahve fått seg fast bopel, så måtte han ha okkupert Nidaros, og derfra kunne han tatt seg noen fisketurer (uten fiskekort) i Nidelven, mens han gomlet snop stjålet fra fra Nidar..

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tor des 22, 2022 12:45 pm
Da tror jeg heller at du skal lese innlegget mitt en gang til, for av det fremgår det at jeg lytter til min allvitende, indre stemme.

Og når vi først er der du vet, i flisespikkingen, så leste jeg i nyhetene at det, i en av dine filialer i Ringerrike, hadde vært en brann i flisetørkeren. Håper ikke at det har lagt en demper på førjulsfeiringen, for som du vet, så blir det ingen spikking uten tørre fliser.
Tullprat! Og det vet du godt! Du kan jo ikke underbygge og fastslå f. eks. hvem som har skylda i en bilkollisjon ved å henvise til din "allvitende, indre stemme"!

Med dine utflukter og svada har du derimot underbygget at min mistanke - om at du slett IKKE vet - medfører riktighet! Du skjønnner, det å vite er alltid sterkere enn å tro (og akkurat dét VET du nok, ettersom det er du som hevder å vite)! Om du har en "allvitende, indre stemme" som forteller deg at du kan gå på vannet - og da mener jeg ikke over isen eller over ei bru - så er du jo velkommen til å stole på den stemmen. Værsågod! Og hører eller ser jeg ikke mer fra deg, så kan jeg med relativt stor sannsynlighet regne ut hvorfor.

Og før du går av skaftet - NEI - det hjelper ikke å presentere mer svada med å hevde at å tråkke I en sølepytt gjelder som "gå på vannet" - da går du I vannet (og i baret, for den del).

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Zpiff skrev: tor des 22, 2022 2:05 pm
immediately skrev: tor des 22, 2022 12:18 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre des 16, 2022 12:59 pm Jeg tror man skal være forsiktig med å tale nedsettende om bibelens Gud, for det helt tydelig at bibelen snakker om universets Skaper (den allmektige Gud) og om en universell Guds Skapning (den nidkjære Jahwe).
Min beskrivelse av nidkjære Jahve er ikke nedsettende, det er en korrekt beskrivelse av dennes væremåte - en nidsk, nidkjær niding som utøver nidgjerninger.
Skulle Jahve fått seg fast bopel, så måtte han ha okkupert Nidaros, og derfra kunne han tatt seg noen fisketurer (uten fiskekort) i Nidelven, mens han gomlet snop stjålet fra fra Nidar..
Menmenmen - verdens beste godteri er jo ikke laget ennå!

Mvh

BE
som jobber på, han

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

BlackEagle skrev: tor des 22, 2022 2:10 pm kan gå på vannet
Hva med et litt eksentrisk valg av sko - er det lov?
Det finnes jo de med en skostørrelse som kan karakteriseres som "flytebrygger", og Arma kan jo finne på å ta den vel bokstavelig..

Ellers så er det jo flere som benytter seg av sin 'allvitende indre stemme', spesielt ledere i visse diktaturer (som en helst ikke vil assosieres med) KUN lytter til sin egen indre allvitende stemme, og ingen annen (selvsagt).
Hvor bra det funker, vel.. 🙄

Farmer

Legg inn av Farmer »

BlackEagle skrev: ons des 21, 2022 6:50 am
Farmer skrev: ons des 21, 2022 1:42 am Synd ateismen også viser ekstremistiske tendenser.
Har ikke alle -ismer kimen til ekstremisme i seg?

Og kan man ikke se helt bort fra at det finnes - eller kan finnes - ekstremdemokrater e. l.? Og hva innebærer "ekstrem" i den forbindelse?

Hva mener f. eks. du med "ekstremateisme" eller med at "ateismen også viser ekstremistiske tendenser"?

Og er din oppfatning felles for alle som ikke regner seg hverken som ateist eller eksremateist?

Mvh

BE
ekstremekstremist
1. Ja, men det gjør ikke saken bedre, det er heller en bekreftelse med negativt fortegn.

2. Nei, det kan man ikke se bort i fra, da jeg skjeldent vil være skråsikker. Demokrati har ikke teoretisk egenskaper som tilsier at noe ved det skal være ekstremistisk. Derfor er det her som i de fleste andre sammenhenger noen som seiler med "falsk" flagg og missoppfatninger.

3. Når mennesker som representerer et livssyn viser skråsikkerhet, nedsettende, respektløs, trangsynhet ect, så vil jeg i denne sammenhengen kalle det ekstremistisk. Selvfølgelig er det en lang skala på alvorlighet.
Det ligger forøvrig litt i ateismen sin natur å ta aktivt avstand fra tro på guder i motsetning til oss som ikke har tatt stilling til et aktivt livssyn med tanke på religion og guder.

4. Hvorfor skal jeg svare for andre.

Ikke vet jeg relevansen i disse spørsmålene. Normalt sett vil det å vise til andre eksempler for å forsterke sitt eget standpunkt vanligvis være grunnet manglende argumenter for sin sak. For eksempel vil ekstremistiske holdninger i andre settinger på ingen måte forherlige eller kunne være et motiv for sin egen.

Om poenget til syvende og sist vil være at det er enkeltpersoner og ikke livsynet som utøver slike holdninger, så er jeg fullstendig klar over dette. Men det er samtidig ledende personer innenfor et segment som alltid vil være premissleverandør og den offentlige kommunikasjons kanalen.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Min beskrivelse av nidkjære Jahve er ikke nedsettende, det er en korrekt beskrivelse av dennes væremåte - en nidsk, nidkjær niding som utøver nidgjerninger.
Skulle Jahve fått seg fast bopel, så måtte han ha okkupert Nidaros, og derfra kunne han tatt seg noen fisketurer (uten fiskekort) i Nidelven, mens han gomlet snop stjålet fra fra Nidar..
He he. morsom du. Men som sagt, Jahve er en skurk - skapt av skurker som mislikte/misliker at uvitende mennesker erverver seg innsyn om det som er rett og galt, rettferdighet og urettferdighet. Kort sagt: Kunnskap om godt og ondt. Selv i dag ser vi jo det samme skje!

Hvorfor er det så vanskelig å innse at bibelen er skapt av onde, sverdsvingende og krigsforherligende mennesker, at de har skapt et farlig mentalt våpen til å hjernevaske og indoktrinere/skape fredelige mennesker i nidingers mentale bilde - gjøre dem ondskapsfulle i full overbevisning om at de er gode, selv om de vasser til knærne i fienders blod?

Dét er meg en stor gåte!

Farmer

Legg inn av Farmer »

Karatel skrev: ons des 21, 2022 7:25 am
Farmer skrev: ons des 21, 2022 1:42 am Synd ateismen også viser ekstremistiske tendenser.
Det at man ikke tror på guder og andre ikke påviste og dokumenterte ånder, kan umulig være ekstremisme.

Ekstremisme er det først hvis man nekter andre å tro på det man selv ikke tror på.

Du er ikke ekstremist, dersom du ikke tror på Gud, huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men du er ekstremist, dersom du nekter andre å tro på Gud,huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men da er det ikke din ateisme som er ekstrem, det er din intoleranse som er ekstrem, og intoleranse har ingenting med ateisme å gjøre.
D er greit. Men jeg regner dette som ekstremisme:https://www.vg.no/nyheter/i/8JPAlA/det- ... ned-korset
All den tid det er Kirken sitt hus. Hadde dette vært en ydmyk henvendelse sin godtok ned respekt et negativt svar, så hadde det stilt seg annerledes.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Farmer skrev: tor des 22, 2022 6:41 pm
Karatel skrev: ons des 21, 2022 7:25 am
Farmer skrev: ons des 21, 2022 1:42 am Synd ateismen også viser ekstremistiske tendenser.
Det at man ikke tror på guder og andre ikke påviste og dokumenterte ånder, kan umulig være ekstremisme.

Ekstremisme er det først hvis man nekter andre å tro på det man selv ikke tror på.

Du er ikke ekstremist, dersom du ikke tror på Gud, huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men du er ekstremist, dersom du nekter andre å tro på Gud,huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men da er det ikke din ateisme som er ekstrem, det er din intoleranse som er ekstrem, og intoleranse har ingenting med ateisme å gjøre.
D er greit. Men jeg regner dette som ekstremisme:https://www.vg.no/nyheter/i/8JPAlA/det- ... ned-korset
All den tid det er Kirken sitt hus. Hadde dette vært en ydmyk henvendelse sin godtok ned respekt et negativt svar, så hadde det stilt seg annerledes.
Jeg er enig i at Human-Etisk Forbund oppfører seg svært ekstremistisk her, de vil bestemme hva andre skal føle seg krenket av.

Men dette seg jeg som et utslag at intoleranse og toskskap, ikke ateisme som sådan. Sanne ateister blir ikke krenket av kors og andre religiøse symboler, siden de likevel ikke tror på det disse symbolene står for.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Farmer skrev: tor des 22, 2022 6:41 pm
Karatel skrev: ons des 21, 2022 7:25 am
Farmer skrev: ons des 21, 2022 1:42 am Synd ateismen også viser ekstremistiske tendenser.
Det at man ikke tror på guder og andre ikke påviste og dokumenterte ånder, kan umulig være ekstremisme.

Ekstremisme er det først hvis man nekter andre å tro på det man selv ikke tror på.

Du er ikke ekstremist, dersom du ikke tror på Gud, huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men du er ekstremist, dersom du nekter andre å tro på Gud,huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men da er det ikke din ateisme som er ekstrem, det er din intoleranse som er ekstrem, og intoleranse har ingenting med ateisme å gjøre.
D er greit. Men jeg regner dette som ekstremisme:https://www.vg.no/nyheter/i/8JPAlA/det- ... ned-korset
All den tid det er Kirken sitt hus. Hadde dette vært en ydmyk henvendelse sin godtok ned respekt et negativt svar, så hadde det stilt seg annerledes.
Hmmm. Finnes det ekstrem-toleranse, tro?

Mvh

BE
ekstrem anti-ekstremist

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Begrepet og fenomenet "ekstremisme" kan nok være litt kilent (se mitt innlegg ovenfor). De som av noen blir kalt (eller ansett som) ekstremister, anser seg jo vanligvis ikke som ekstremister sjøl, eller hva?

Mvh

BE
ekstrem-tolerant tolerantiér

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»