Hva leser du nå?

Svar
Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Re: Hva leser du nå?

Legg inn av missChance »

Justice 97 skrev: lør jun 11, 2022 5:06 pm Jeg leser bruksanvisningen til ny TV.
En mann som leser bruksanvisninger?!?

I'm shook!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Zlatan Ibrahimovic - Jeg er Fotball (2018)

Lettlest og helt okei bok, med stort sett info som en sikkert har lest eller hørt om utallige ganger tidligere, samt en god porsjon statistikk og noen vennlige omtaler fra tidligere kolleger og klubbkompiser.
Boka kom jo I en ganske så voldsom utgave, med gullskrift og det hele, som passer vel greit til en fyr som Zlatan.
Men ja, gikk litt for fort i enkelte kapitler, og skulle gjerne likt mer om tiden i Italia og Spania, og ikke minst med landslaget.

Alt i alt, en helt midt på treet bok, der sikkert er et must for fansen, men som med de fleste fotballbøker, tvilsomt noe en vil lese igjen med det første.

5/10

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Justice 97 skrev: lør jun 11, 2022 5:06 pm Jeg leser bruksanvisningen til ny TV.
Ditto om vaskemaskin her...

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Jeg leser diverse om drapene på Olof Palme og John F Kennedy.
Det er saker som aldri, så langt. slutter å interessere meg.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Er godt i gang med Flykt for Livet (1982) av Stephen King, eller her under navnet Richard Bachman, der jeg alltids har hatt lyst til å lese, grunnet at man er stor fan av filmen The Running Man (1987) med Arnold Scwharzenegger. Klart, her er det vel tidlig ut, ikke så vanskelig å innrømme at boka er definitivt bedre enn filmen, men jo mer ut en kommer, så kan en jo fundere på hvor annerledes ting kunne ha vært, dersom Christopher Reeve fikk hovedrollen, fremfor Arnie, ettersom i det det skjedde, gikk jo all "seriøsitet" rett ut, og inn ble det fullt fokus på over the top action og vittige one-liners. Ikke at man klager, for elsker jo det med filmen, men tror selv Arnie ønsket at dem hadde gått, eller forsøkt seg på et litt mer dramatisk preg, men hjalp nok ikke på, da den originale valget av regissør, ble byttet ut i siste liten, og ja, det gikk som det gikk.

Uansett, liker tempoet og "nedtellingen", og nei, tror denne vil raskt bli en liten favoritt.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: lør jun 18, 2022 8:54 am
Justice 97 skrev: lør jun 11, 2022 5:06 pm Jeg leser bruksanvisningen til ny TV.
Ditto om vaskemaskin her...
Hei, drakkar!

Sjøl leser jeg primært Pondus (nå det er slutt både med Asterix og Obelix - og Tommy & Tigern). Men jeg prøver å se litt på TV (bl. a. om astrofysikk m/tilliggende herligheter). Haken er at disse komersielle programmene eller kanalene (f. eks. H2) forsøker jo av alle krefter på å stappe huet på folk enda mer fullt av overtro. Da biter jeg negler...

Mvh

BE

P. S. Har du forresten lagt merke til tekstinga - og oversettinga - til disse kanalene? Man oversetter "three thousand kilometers" med "30 kilometer" - og "8th of May" med "8. mars"!!! Hjelpes...

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Ale skrev: lør jun 11, 2022 5:00 pm
chelsea8 skrev: fre jun 03, 2022 11:37 pm Akkurat ferdig med "Grenseløs" av Jørn Lier Horst.

Wisting blir kontaktet av lederen for en gruppe mennesker som har funnet hverandre på internett, og som i samarbeid forsøker å løse en forbrytelse: drapet på den australske backpackeren Ruby Thompson.

En litt tregere og seigere Wisting-bok denne gangen. Mye av etterforskningen foregår via et globalt nettsamfunn. Crowdsolving heter det visstnok.
Lier Horst sin store styrke er den enorme innsikten i politiarbeid og detaljene rundt etterforskning, men denne boken klarte aldri å bli skikkelig spennende for min del.
Akkurat nå leser jeg denne:

Bilde
Jeg har visst lest én bok av hr. Horst, og prøvde å karre meg gjennom en til, men ga opp (jeg kjedet meg). Men etter Ludlum, er det vel litt vanskelig å markere seg. Stieg Larsson var vel en av få som greide det.

Mvh

BE
belest, subjektiv - og man skal ikke kimse av Frode Øverli!

Corvus

Legg inn av Corvus »

Fikk lest "den tause pasienten" i helga. Hadde håpet den var av samme kaliber som Girl on the Train og Gone Girl. Glad i psykologiske thrillere.

Den tause pasienten har fått masse gode anmeldelser, og det var en god bok, overraskende slutt som reddet boken litt. Like bra som de to sistnevnte var den ikke.

kibby

Legg inn av kibby »

kibby skrev: man mai 30, 2022 2:04 am "Min skyld" av Abid Raja.
Etter denne leste jeg "Shuggie Bain" av Douglas Stuart, "Bögen er lös" av Edvin Törnblom, "Gå i fengsel" av Camilla Läckberg og "Nådeløse kvinner" av Camilla Läckberg.

Nå leser jeg "Endestasjon Auschwitz" av Eddy de Wind.

kibby

Legg inn av kibby »

Corvus skrev: søn jul 10, 2022 11:18 pm Fikk lest "den tause pasienten" i helga. Hadde håpet den var av samme kaliber som Girl on the Train og Gone Girl. Glad i psykologiske thrillere.

Den tause pasienten har fått masse gode anmeldelser, og det var en god bok, overraskende slutt som reddet boken litt. Like bra som de to sistnevnte var den ikke.
Takk for tipset. Jeg elsker Girl on the train og Gone Girl. Skal sjekke ut denne.

Har du lest Naboparet, Venneforespørsel, Tre små løgner (samme forfatter som Venneforespørsel), Vuggesang, Bak lukkede dører og Det store sviket (samme forfatter som Bak lukkede dører)? De er alle også litt i samme sjanger som GOTT og GG.

Ellers kan Helen Grace-serien av M.J. Arlidge anbefales.

kibby

Legg inn av kibby »

kibby skrev: man jul 11, 2022 4:07 pm
kibby skrev: man mai 30, 2022 2:04 am "Min skyld" av Abid Raja.
Etter denne leste jeg "Shuggie Bain" av Douglas Stuart, "Bögen er lös" av Edvin Törnblom, "Gå i fengsel" av Camilla Läckberg og "Nådeløse kvinner" av Camilla Läckberg.

Nå leser jeg "Endestasjon Auschwitz" av Eddy de Wind.
Så ble det "Sønnavind 112 - Et farlig eventyr" og "Sønnavind 113 - To beilere" av Frid Ingulstad, "Den tause pasienten" av Alex Michaelides (etter tips herfra!) og "Verden for mine føtter" av Catherine Isaac/Jane Costello.

Nå leser jeg "Til oss fra de eldste" av Linn Skåber.

taknina

Legg inn av taknina »

chelsea8 skrev: fre jun 03, 2022 11:37 pm Akkurat ferdig med "Grenseløs" av Jørn Lier Horst.

Wisting blir kontaktet av lederen for en gruppe mennesker som har funnet hverandre på internett, og som i samarbeid forsøker å løse en forbrytelse: drapet på den australske backpackeren Ruby Thompson.

En litt tregere og seigere Wisting-bok denne gangen. Mye av etterforskningen foregår via et globalt nettsamfunn. Crowdsolving heter det visstnok.
Lier Horst sin store styrke er den enorme innsikten i politiarbeid og detaljene rundt etterforskning, men denne boken klarte aldri å bli skikkelig spennende for min del.
For meg er heller ikke JLH noe nær kremen og i førstedivisjon i norsk krimlitteratur.

Etter å ha lest 7 Jan Mehlumbøker på rappen nå, noen for andre gang og har i helga gått tilbake på JLHs Nattmannen så må jeg med respekt å melde få lov å mene at Mehlum ligger i en annen og høyere div.

Val McDermid Robert Wilson og Dennis Lehane tar nok pallplassene. Iallefall idag-

kibby

Legg inn av kibby »

"Over horisonten" av Jojo Moyes.

kibby

Legg inn av kibby »

"Grenseløs" av Jørn Lier Horst.

taknina

Legg inn av taknina »

kibby skrev: søn aug 21, 2022 5:20 pm "Grenseløs" av Jørn Lier Horst.
Hjort Rosenfeld Ikke bestått er nå den neste i serien for meg. Ser at Lier Horst skriver på coveret av Som man sår at dette er en fullstendig avhengighetsskapende serie og det er helt spot on.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Noen lydbok-tjenester som tilbyr nyere bøker i sortimentet sitt? Fabel? Podimo? Storytell?

Har lyst til å høre Blodmåne av Jo Nesbø.

kibby

Legg inn av kibby »

kibby skrev: søn aug 21, 2022 5:20 pm "Grenseløs" av Jørn Lier Horst.
Så ble det "2" av Yahya Hassan.

Nå leser jeg "Dommen" av Jørgen Jæger.

Brukeravatar
Onv95
Innlegg: 1982

Legg inn av Onv95 »

chelsea8 skrev: søn aug 28, 2022 8:57 pm Noen lydbok-tjenester som tilbyr nyere bøker i sortimentet sitt? Fabel? Podimo? Storytell?

Har lyst til å høre Blodmåne av Jo Nesbø.
Har lastet Blodmåne og høydepunktet allerede i kapittel 1 der spyfluelarvene på et lik sammenlignes med Liverpoolsupportere. Terningkast 6.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Lastet ned gratis fra nettet..?

Brukeravatar
Onv95
Innlegg: 1982

Legg inn av Onv95 »

chelsea8 skrev: tor sep 08, 2022 12:10 pm Lastet ned gratis fra nettet..?
ebok.no. 350 spenn for lydboken. Dennis Storhøi forteller. Må kjøpes på nettversjonen, men kan lastes ned på mobil appen deres.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Noen som har lest ferdig Blodmåne, den siste i Harry Hole-serien? Jeg synes alle disse bøkene er gode, så også denne. Ikke den beste Jo Nesbø har skrevet, men fortsatt meget god.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Skraevadottir skrev: tir mar 01, 2022 8:45 am Jeg holder på med et lite Hemingway-prosjekt, jeg. Hadde lest litt av ham før, uten å likt annet enn The Sun Also Rises nevneverdig, men så dokumentarserien om ham i sommer og begynte igjen litt utpå høsten. Jeg leser dels kronologisk, dels tematisk. Har lest disse så langt:

A Moveable Feast (1964, memoirer)
Denne ble utgitt posthumt, og handler om Hemingways liv i og rundt Paris på 1920-tallet. I boka opplever man møtene hans med mange andre "expatriate" kulturpersonligheter, som Gertrude Stein, F. Scott Fitzgerald og Ezra Pound. Fin bok som virkelig får fram hvordan det var å leve i Paris som ung forfatter.

The Sun Also Rises (1926, roman)
Dette var altså min favoritt i utgangspunktet, og det er den enn så lenge fortsatt. Det er den ordentlige debutromanen hans. Her møter vi Jake Barnes, som bor i Paris, men som sammen med en vennegjeng drar til San Fermín-festivalen i Pamplona for å se på okseløpet og tyrefektinga, samt drikke og styre på. Jeg syns dette er ei fantastisk bok. Det er noen vidunderlige beskrivelser av landskapet i Baskerland, særlig naturen når han tar bussen til fjellene for å dra på fluefiske. Ellers mye trasige greier sånn rent tematisk, selvsagt, men jeg har hatt lyst til å dra til Baskerland helt siden jeg leste boka for første gang.

The Snows of Kilimanjaro and Other Stories (1961, novellesamling)
Alle disse novellene ble skrevet på 1920- og 1930-tallet og ble utgitt seinest i 1938 i andre samlinger. Jeg hadde lest noen av dem før, bl. a tittelnovella. Nå har jeg lest alle, men spart akkurat "The Snows of Kilimanjaro" og "The Short Happy Life of Francis Macomber" til gjenlesning, ettersom de omhandler Afrika og jakting, og dit har jeg ikke kommet ennå. Jeg måtte gjøre meg ferdig med Europa og USA først, hvor resten av novellene utspiller seg. Uansett, Hemingways noveller er veldig bra. Som alltid så overforklarer han ikke, og det er mer skildringer av situasjoner eller et tema, heller enn at de får fram akkurat hva du skal tenke om skildringene eller situasjonene.

A Farewell to Arms (1929, roman)
Dette er den store gjennombruddsromanen til Hemingway, og en av hans største suksesser. Den handler om en amerikaner, Frederic Henry, som har meldt seg som ambulansesjåfør på den italienske fronten under 1. verdenskrig, om hans erfaringer med krigen og hans forhold til den engelske sykepleieren Catherine Barkley. Dette er nok ei veldig god bok, som til tross for at den ikke er lengre enn 293 sider har enormt med innhold pakka inn mellom permene. Også her er det ikke så mye sentimentalt piss, det er det det er og det det eventuelt er i overført betydning. I likhet med i The Sun Also Rises er Hemingway utrolig flink til å beskrive landskapet og miljøet han er i. Gripende og veldig god bok, dette også, om enn ikke like bra som The Sun Also Rises.

Nå er planen å svitsje tema til Afrika og jakt, som er gjenstand for et par noveller og boka Green Hills of Africa.
Og det gjorde jeg. Ble ferdig med resten av bøkene på lista mi i løpet av våren og sommeren.

De to novellene "The Snows of Kilimanjaro" og "The Short Happy Life of Francis Macomber" gjorde jeg unna like etter disse skriveriene, og det er de to kanskje beste novellene hans. Deretter ble det altså slik:

Green Hills of Africa (1935, ikke-fiksjon)
Dette er da den nevnte "jakt-boka", hvor Hemingway med kone, venner og en hel haug med innfødte reiser rundt i den østlige delen av Afrika for å jakte på det ene og det andre. Det er veldig mye gåing, venting, og så er det litt skyting, og mye snakk om dette etter at de har gjort nettopp det. Så er det på'an igjen neste dag. Selv om en lærer litt om dyr, jakt, de innfødtes ritualer, samt kan ta med seg noen filosofiske diskusjoner, så er dette ei ganske så ensformig bok å lese. Det var jeg imidlertid forberedt på, men det ble en ganske lang reise. Jeg greide ikke å lese den ferdig da jeg var på ferie på Madeira i påska, så jeg fullførte den vel ikke før uka etter at jeg kom hjem igjen.

For Whom the Bell Tolls (1940, roman)
Denne likte jeg, som nevnt, ikke da jeg leste den for første gang for nesten 15 år siden. Jeg likte den ikke nå heller. Ok, den har en del kvaliteter, for all del, men den er treig og den er aaaaltfor lang. Tidvis er den også på grensa til å være litt patetisk, særlig i forbindelse med elskoven mellom Robert Jordan og piken Maria. Jeg foretrekker stilen i de tidlige romanene og novellene. I denne romanen er Hemingway best når han holder seg til det som har med krig å gjøre, og det er noen veldig gode, men vonde, skildringer av de mest brutale sidene av borgerkrigen. Det er så direkte og rett fram beskrevet at man blir kvalm av å lese det. På en bra måte, altså, for det gjør noe med deg som leser. Men, som sagt, det redder ikke denne romanen fra å være et lite snork. Jeg brukte forferdelig lang tid på å fullføre den, da også fordi jeg hadde mye annet å gjøre i sommer.

The Old Man and the Sea (1952, kortroman/novella)
Den klassiske historien om fiskeren Santiago og hans strabaser med en gigantisk marlin (seilfisk-ish). Her vil jeg si at Hemingway er tilbake i storform. En manns kamp mot elementene skildres veldig bra, men den mest interessante tematikken er nok den som omhandler alder og drømmer, og hvordan dette reverseres når man blir eldre. Så historien kan leses direkte eller som en allegori på livet. Den store fordelen her er også at boka er veldig kort (ca. 100 sider) men har like mye mellom permene som For Whom the Bell Tolls.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Skraevadottir skrev: ons sep 28, 2022 10:06 pm

For Whom the Bell Tolls[/i] (1940, roman)
Denne likte jeg, som nevnt, ikke da jeg leste den for første gang for nesten 15 år siden. Jeg likte den ikke nå heller. Ok, den har en del kvaliteter, for all del, men den er treig og den er aaaaltfor lang. Tidvis er den også på grensa til å være litt patetisk, særlig i forbindelse med elskoven mellom Robert Jordan og piken Maria. Jeg foretrekker stilen i de tidlige romanene og novellene. I denne romanen er Hemingway best når han holder seg til det som har med krig å gjøre, og det er noen veldig gode, men vonde, skildringer av de mest brutale sidene av borgerkrigen. Det er så direkte og rett fram beskrevet at man blir kvalm av å lese det. På en bra måte, altså, for det gjør noe med deg som leser. Men, som sagt, det redder ikke denne romanen fra å være et lite snork. Jeg brukte forferdelig lang tid på å fullføre den, da også fordi jeg hadde mye annet å gjøre i sommer.
I og for seg interessant at noen her har lest den.
Jeg leste den "once upon a time" og husker ikke annet enn at jeg leste den.

kibby

Legg inn av kibby »

"Unge Mungo" av Douglas Stuart.

kibby

Legg inn av kibby »

"Dødsdømt i Kongo. Kampen for friheten" av Kari Hilde Hodne French.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Onv95 skrev: tor sep 08, 2022 3:02 pm
chelsea8 skrev: tor sep 08, 2022 12:10 pm Lastet ned gratis fra nettet..?
ebok.no. 350 spenn for lydboken.
Ingen sider som har den for under 350 kroner? Har boka i papirform, men travle dager gjør at det hadde vært mer praktisk med en lydbok.

kibby

Legg inn av kibby »

"Epler faller aldri" av Liane Moriarty.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

“The Grass is Singing”, av Doris Lessing.
Denne var…. ubehagelig.

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Lion's Pride, The Turbulent History Of New Japan Pro Wrestling - av Chris Charlton

Historien om Japans største wrestling selskap fra starten frem til 2015. Veldig bra saker.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Skal nå starte på disse:
Prosessen mot Viggo Kristiansen, av Jahr
Torgersensaken, av Jan Tennøe
The Man who killed Kennedy, av Roger Stone

men dette vil ha lang tid.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Litteratur»