OpenAIs ChatGPT

Svar
Brukeravatar
BBQsaus
Innlegg: 304

Re: OpenAIs ChatGPT

Legg inn av BBQsaus »

Jobber selv med IT, og er overrasket over at vi har kommet så langt. Denne AI-en gjør at endel saker jeg bruker mye tid på å knote i kan løses på 10% av tiden. Den spytter ut kode når jeg ber den lage det. Den er ikke nødvendigvis perfekt, men om man vet hva man driver med så er det utrolig tidsbesparende, og faktisk også lærerikt. Den begrunner valgene som regel, og dersom man ikke er fornøyd så kan man be den endre, forkorte, gjøre det på en annen måte osv. De første dagene var jeg utrolig facinert over dette verktøyet, og jo bedre man blir på å skjønne hvordan man skal spørre, jo mer utrolig blir det. Andre ting jeg har testet er å få den til å skrive julebrev (med riktig innhold vel å merke), lage jule-quiz og få samboeren min som er psykolog til å teste den. Man kan f.eks. be den om å forklare til meg, som om jeg var 8 år, hva er ADHD-test er og hvordan den gjennomføres, og hvorfor på en veldig god og kortfattelig måte. Og man kan deretter be den forkare det på en pedagogisk måte til master-studenter. Og den gjør det utrolig bra - på 1 2 3.

Men jeg skal innrømme at jeg den siste tiden har blitt mer og mer skremt og bekymret for hva dette gjør med fremtiden. For så bra er denne faktisk. Jeg klarer ikke helt å se hvor grensene går her, hvor kraftig er dette? Og hvor kraftig er dette om et par år, fem år? Problemene med at folk jukser på eksamener er et forvarsel, og et bittelite problem i forhold til hva som kan være i vente. Uten å virke dystopisk så tror jeg dette vil endre folks hverdag i ufattelig stor grad. Alle kontorjobber som selger informasjon (jurister, rådgivere, IT-folk.. ja, stort sett alle som sitter på rævva 90% av dagen) vil bli endret. I starten tenkte jeg at dette er et supert verktøy for veiledning, rett informasjon, utrolig tidsbesparende mm. Men dette er nesten like utrolig som om man hadde en maskin som man kunne si: "Bygg et hus", og huset ble bygget på under ett sekund, gratis. Hva ville snekkerne/elektrikerne/rørleggerne osv sagt? Hva gjør slike endringer med et samfunn?

Jeg håper i det aller lengste at dette er et fantatisk vertøy som gir oss hauger av nye muligheter, måter å effektivisere og utnytte arbeidskraft på, og som samlet sett gir menneskeheten mye rikdom, slik som den industrielle revolusjon, og den digitale tidsalderen. Personlig mener jeg det ligger ufattelig mye rikdom i å lære seg dette. En ting er at jeg frykter for egen arbeidsplass/bransje/fagfelt allerede innen 10 år, og kommer til å være veldig rask med å holde meg oppdatert rundt dette verktøyet og følge med på trendene. Det er ingen tvil om at potensiale for at store bransjer forsvinner er der, og at disse omveltningene blir for store og raske for samfunn å ta med seg.

Brukeravatar
BBQsaus
Innlegg: 304

Legg inn av BBQsaus »

Jeg tenkte jeg kunne legge ut et eksempel som viser noe av potensialet:


Bilde

Her har jeg kun stilt ett spørsmål, og får et relativt bra svar. Og ut fra dette kan man be den fortsette å skrive mer avansert kode innen ett felt, med den og den funksjonen osv osv.

coldballs

Legg inn av coldballs »

Jeg har også brukt chatGPT noen ganger for å løse noen kodeutfordinger på jobb, og synes at det hele er i skjæringspunktet mellom fascinerende og skremmende hvor godt det fungerer.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Dette er jo i praksis Googles søkemotor med kunstig intelligens. Den får millioner inputs hvert eneste minutt og lærer av alle interaksjonene. Er det håndtverksbransjen som holder seg relevant lengst?

Samtidig er det vel bare et tidsspørsmål før det blir bygget ekstremt funksjonelle roboter backet av AI.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Teknologi & Vitenskap»