VM i fotball 2022

Svar
startelver

Re: VM i fotball 2022

Legg inn av startelver »

VM er vel en suksess i de fleste land. Ihvertfall de landene som er involvert selv.

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

Jeg syns egentlig det er litt naturlig at man tilpasser seg litt til når det er best å arrangere VM i vertslandet. Om det er best å ha det pà sommeren i Argentina i 2030, så kjør på.

Det gikk fint i 2010 fordi store deler av Sør-Afrika er sommerlig nok på dagtid selv om vinteren, men det er klart at det hadde vært bedre med kveldskamper i desember i 28 grader enn kveldskamper i juli i 5 grader i Johannesburg. Tipper de også gjerne skulle ha arrangert mesterskapet i sin sommer.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

For spillerne så er vel 5 grader å foretrekke foran 28, litt kjipt for tilskuerne å sitte i ro i to timer i 5 grader da, særlig tilreisende som ikke er forberedt med varme klær.

Litt småkjipt å sitte på et plast-sete ganske godt innpakket er det jo sammenlignet med å klare seg med f eks en lett jakke eller t-skjorte, litt usikker på 28 grader da, kulde kan du alltids kle ute, varme er gjerne mer utfordrende.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

lund skrev: lør des 17, 2022 4:50 pm
sexxes skrev: lør des 17, 2022 4:47 pm
Champis skrev: fre des 16, 2022 8:46 pm


Det er nok noen som tenker sånn, ja. Men jeg kan garantere at det er langt flere som tenker motsatt.
Om det er slik at en større andel har boikottet VM, så har vel seertallene vært såpass gode at det ikke tyder på det. Mange som nok gjør andre ting om sommeren som får med seg mer nå. Tror dette har mest med hva man er vant til. Personlig har jeg foretrukket OL på høsten som i 88 og 2000 fremfor midt på sommeren. Om jeg skulle vært til stede på mesterskapet er gjerne sommeren å foretrekke.
Hvor har du dette fra? Seertallene i Norge har da gått markant ned sist jeg sjekket.
På det meste så 850 000 kampen Frankrike - England. Ca 790 000 fulgte kampen. Er dette så dårlig for å se en kamp Norge ikke er involvert i ? Rundt 600 000 så Kroatia Brasil en fredag kl 1600 en knapp uke før jul i en stressende tid for mange. Så vil noen trekke frem 1,1 millioner mennesker som så Portugal vs Spania i Russland VM i 2018. Arrangert i et land som indirekte var skyldig i nedskytningen av et stort passasjerfly i øst Donbas i 2014, med ca 350 drepte. Et land som hadde annektert Krim i 2014 som Hitler i 1938 med den tysktalende delen av Tsjekkoslovakia. Et land som initierte krigen i Donbas med ca 200 000 drepte, men pytt pytt hva er da dette mot Qatar.

Om 200 000 nordmenn boikotter Qatar så driter FIFA selvfølgelig fullstendig i dette.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Vuvuzelaen skrev: lør des 17, 2022 9:16 pm Jeg syns egentlig det er litt naturlig at man tilpasser seg litt til når det er best å arrangere VM i vertslandet. Om det er best å ha det pà sommeren i Argentina i 2030, så kjør på.

Det gikk fint i 2010 fordi store deler av Sør-Afrika er sommerlig nok på dagtid selv om vinteren, men det er klart at det hadde vært bedre med kveldskamper i desember i 28 grader enn kveldskamper i juli i 5 grader i Johannesburg. Tipper de også gjerne skulle ha arrangert mesterskapet i sin sommer.
Hvis spillerne ryker en etter en utover sesongen forsvinner jo uansett dette poenget helt. Å tilpasse seg ett årstidene til de forskjellige landene kommer absolutt ikke først. Nå så man under bronsefinalen at spillere begynte å kaste inn håndkle en etter en. Skal man fortsette med mesterskap fremover midt i sesongen så nekter jeg å tro at klubbene kommer til å slippe spillerne sine. Kampprogrammet i år er helt vilt, og jeg er fryktelig spent på hvordan lagene vil se ut i april/mai.

Og nå når man vet at lagene kun får 2-3 millioner pund for avbruddet blir jeg sjokkert om klubbene finner seg i det mer enn denne ene gangen.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Zorbeltuss skrev: lør des 17, 2022 10:12 pm For spillerne så er vel 5 grader å foretrekke foran 28, litt kjipt for tilskuerne å sitte i ro i to timer i 5 grader da, særlig tilreisende som ikke er forberedt med varme klær.

Litt småkjipt å sitte på et plast-sete ganske godt innpakket er det jo sammenlignet med å klare seg med f eks en lett jakke eller t-skjorte, litt usikker på 28 grader da, kulde kan du alltids kle ute, varme er gjerne mer utfordrende.
Hvilke spillere vil foretrekke fem grader fremfor 28? Kan egentlig ikke se det helt for meg.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Chromeback skrev: søn des 18, 2022 1:12 am
Vuvuzelaen skrev: lør des 17, 2022 9:16 pm Jeg syns egentlig det er litt naturlig at man tilpasser seg litt til når det er best å arrangere VM i vertslandet. Om det er best å ha det pà sommeren i Argentina i 2030, så kjør på.

Det gikk fint i 2010 fordi store deler av Sør-Afrika er sommerlig nok på dagtid selv om vinteren, men det er klart at det hadde vært bedre med kveldskamper i desember i 28 grader enn kveldskamper i juli i 5 grader i Johannesburg. Tipper de også gjerne skulle ha arrangert mesterskapet i sin sommer.
Hvis spillerne ryker en etter en utover sesongen forsvinner jo uansett dette poenget helt. Å tilpasse seg ett årstidene til de forskjellige landene kommer absolutt ikke først. Nå så man under bronsefinalen at spillere begynte å kaste inn håndkle en etter en. Skal man fortsette med mesterskap fremover midt i sesongen så nekter jeg å tro at klubbene kommer til å slippe spillerne sine. Kampprogrammet i år er helt vilt, og jeg er fryktelig spent på hvordan lagene vil se ut i april/mai.

Og nå når man vet at lagene kun får 2-3 millioner pund for avbruddet blir jeg sjokkert om klubbene finner seg i det mer enn denne ene gangen.
Men er det bedre for spillerne at mesterskapet (for de fleste) spilles etter en lang sesong?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

sexxes skrev: søn des 18, 2022 1:26 am
Chromeback skrev: søn des 18, 2022 1:12 am
Vuvuzelaen skrev: lør des 17, 2022 9:16 pm Jeg syns egentlig det er litt naturlig at man tilpasser seg litt til når det er best å arrangere VM i vertslandet. Om det er best å ha det pà sommeren i Argentina i 2030, så kjør på.

Det gikk fint i 2010 fordi store deler av Sør-Afrika er sommerlig nok på dagtid selv om vinteren, men det er klart at det hadde vært bedre med kveldskamper i desember i 28 grader enn kveldskamper i juli i 5 grader i Johannesburg. Tipper de også gjerne skulle ha arrangert mesterskapet i sin sommer.
Hvis spillerne ryker en etter en utover sesongen forsvinner jo uansett dette poenget helt. Å tilpasse seg ett årstidene til de forskjellige landene kommer absolutt ikke først. Nå så man under bronsefinalen at spillere begynte å kaste inn håndkle en etter en. Skal man fortsette med mesterskap fremover midt i sesongen så nekter jeg å tro at klubbene kommer til å slippe spillerne sine. Kampprogrammet i år er helt vilt, og jeg er fryktelig spent på hvordan lagene vil se ut i april/mai.

Og nå når man vet at lagene kun får 2-3 millioner pund for avbruddet blir jeg sjokkert om klubbene finner seg i det mer enn denne ene gangen.
Men er det bedre for spillerne at mesterskapet (for de fleste) spilles etter en lang sesong?
Da pleier de aller fleste spillerne å få flere uker med sommerferie etterpå, så ja.

Det har ikke klubbene råd eller mulighet til nå i desember.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Og fra 2025 blir sesong enda lengre.

https://www.espn.com/soccer/fifa-club-w ... ms-in-2025

Jeg er spent på hvor lenge klubbene og spesielt spillerne gidder det kjøret Infantino bygger opp til.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hva gjelder boikott så har den selvsagt ingen merkbar effekt. Verken Qatar eller FIFA merker noe og stemningen i store deler av verden er negativ til Europa som de føler ser på seg selv som overlegne andre deler av verden. Men dette spådde jeg før VM. For meg og sikkert de fleste her inne er det utenkelig å ikke la noen få leve ut legningen sin eller at kvinner ikke skal ha like rettigheter som menn. Men i store deler av verden er det ikke slik. Det er selvsagt trist for oss å se at andre ikke har våknet, men dette er prosesser som tar lang tid. Jeg tror verden er på rett vei, men det er ikke gjort med et knips å overføre vår etikk og vårt levesett til de milliardene av mennesker som henger etter oss i samfunnsutvikling.

Og jeg vet dette for mange er provoserende som faen, men det er fakta. Verden som helhet er rett og slett ikke klar for å hoppe inn i slik vår vestlige verden er i 2022. Er det kjipt å tenke på de millionene av mennesker som ikke åpenlyst får være den de er? Er det kjipt at store deler av verden diskriminerer kvinner? Selvsagt er det det. Men det finnes ingen quickfix.

Og en boikott vil dermed ikke ha en annen effekt enn at det fører til et større gap mellom «oss og dem». Det å ikke se fotball på TV løser ikke en dritt for noen.

Men for den enkelte som valgte boikott av samvittighetsgrunner vil det nok uansett føles rett å ha gjennomført den. Og det kritiserer jeg på ingen måte.

Jeg håper boikotterne har rett og jeg tar feil. Men misantropen som skriver dette tror dette kun vil hjelpe den enkeltes samvittighet og ikke noen andre.

Champis

Legg inn av Champis »

sexxes skrev: lør des 17, 2022 4:47 pm
Champis skrev: fre des 16, 2022 8:46 pm
sexxes skrev: fre des 16, 2022 4:20 pm

Tja, når det er sol og fint vær vil man jo gjerne gjøre andre ting. Er det 20 kuldegrader er det vel mer sannsynlig man sitter inne foran TV.

Det er nok noen som tenker sånn, ja. Men jeg kan garantere at det er langt flere som tenker motsatt.
Om det er slik at en større andel har boikottet VM, så har vel seertallene vært såpass gode at det ikke tyder på det. Mange som nok gjør andre ting om sommeren som får med seg mer nå. Tror dette har mest med hva man er vant til. Personlig har jeg foretrukket OL på høsten som i 88 og 2000 fremfor midt på sommeren. Om jeg skulle vært til stede på mesterskapet er gjerne sommeren å foretrekke.

Så du tror at flertallet i Norge gjerne ser at fotball-VM går på denne tiden av året i stedet for på sommeren? Jeg tillater meg å være sterkt uenig i så fall.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Chromeback skrev: søn des 18, 2022 1:38 am Og fra 2025 blir sesong enda lengre.

https://www.espn.com/soccer/fifa-club-w ... ms-in-2025

Jeg er spent på hvor lenge klubbene og spesielt spillerne gidder det kjøret Infantino bygger opp til.
Så lenge det er penger så vil det være spillere. Tror det vil bli flere innbytter i kampene og mer og med flytende bytter. Etter hvert ser jeg for meg at det kan bli flere og kortere omganger.

A la NHL, NBA og NFL. Diverre...

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Kan hende det begynner å komme krav fra de klubbene som skal spille alle slags turneringer om at nasjonale ligaer skal kortes ned fra 20 til 16 lag f eks for å frigjøre plass.

Et Klubb-VM blir jo passe latterlig da det med muligens noen hederlige unntak fra Brasil, Mexico og Argentina så finnes det vel knapt ikke-europeiske klubblag som ikke ville ha rykket ned så det sang i en av topp-5 ligaene.

Brukeravatar
Soccermannen
Innlegg: 1207

Legg inn av Soccermannen »

Bra nivå på dansk tv..


Champis

Legg inn av Champis »

Zorbeltuss skrev: søn des 18, 2022 11:55 am Kan hende det begynner å komme krav fra de klubbene som skal spille alle slags turneringer om at nasjonale ligaer skal kortes ned fra 20 til 16 lag f eks for å frigjøre plass.

Et Klubb-VM blir jo passe latterlig da det med muligens noen hederlige unntak fra Brasil, Mexico og Argentina så finnes det vel knapt ikke-europeiske klubblag som ikke ville ha rykket ned så det sang i en av topp-5 ligaene.

Da undervurderer du nivået på en del av de beste lagene i andre deler av verden. Det finnes helt klart ganske mange lag som hadde unngått nedrykk fra topp 5-ligaer i Europa. Men nei, blant de 4-5 beste lagene er det vel knapt noen som kunne vært. Og mange vil nok lure på om det er verdt å ha et klubb-VM etter denne malen, når man får mye av det man allerede ønsker i CL for europeiske klubber.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Champis skrev: søn des 18, 2022 4:08 am
sexxes skrev: lør des 17, 2022 4:47 pm
Champis skrev: fre des 16, 2022 8:46 pm


Det er nok noen som tenker sånn, ja. Men jeg kan garantere at det er langt flere som tenker motsatt.
Om det er slik at en større andel har boikottet VM, så har vel seertallene vært såpass gode at det ikke tyder på det. Mange som nok gjør andre ting om sommeren som får med seg mer nå. Tror dette har mest med hva man er vant til. Personlig har jeg foretrukket OL på høsten som i 88 og 2000 fremfor midt på sommeren. Om jeg skulle vært til stede på mesterskapet er gjerne sommeren å foretrekke.

Så du tror at flertallet i Norge gjerne ser at fotball-VM går på denne tiden av året i stedet for på sommeren? Jeg tillater meg å være sterkt uenig i så fall.
Jeg skal ikke uttale meg for alle andre, men for meg er det helt klart bedre med VM på denne tiden av året. Vil tro det er enklere for mange å få med seg mer av mesterskapet på denne tiden av året enn om sommeren når mye annet prioriteres. Men ja jeg kan skjønne at man kan savne å sitte ute å se mesterskapet på storskjerm. Mest av alt tror jeg det har vært en vanesak.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg hørte på Argentinere nede i varmen , de er vant til å se VM når det er kaldere. Virket som de ikke ønsket VM når det er sommer der nede. Er vel en vanesak.

Uansett det ødelegger fotballsesongen så håper dette er siste gang.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Qatar med en siste krampetrekning av sportswashing når de trer på Messi ei stupid kappe.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

greyserpent skrev: søn des 18, 2022 9:35 pm Qatar med en siste krampetrekning av sportswashing når de trer på Messi ei stupid kappe.
Og dilter etter Messi med pokalen lengst mulig på veien bort til resten av det argentinske laget.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

sexxes skrev: søn des 18, 2022 4:53 pm
Champis skrev: søn des 18, 2022 4:08 am
sexxes skrev: lør des 17, 2022 4:47 pm
Om det er slik at en større andel har boikottet VM, så har vel seertallene vært såpass gode at det ikke tyder på det. Mange som nok gjør andre ting om sommeren som får med seg mer nå. Tror dette har mest med hva man er vant til. Personlig har jeg foretrukket OL på høsten som i 88 og 2000 fremfor midt på sommeren. Om jeg skulle vært til stede på mesterskapet er gjerne sommeren å foretrekke.

Så du tror at flertallet i Norge gjerne ser at fotball-VM går på denne tiden av året i stedet for på sommeren? Jeg tillater meg å være sterkt uenig i så fall.
Jeg skal ikke uttale meg for alle andre, men for meg er det helt klart bedre med VM på denne tiden av året. Vil tro det er enklere for mange å få med seg mer av mesterskapet på denne tiden av året enn om sommeren når mye annet prioriteres. Men ja jeg kan skjønne at man kan savne å sitte ute å se mesterskapet på storskjerm. Mest av alt tror jeg det har vært en vanesak.
En annen ting jeg som stor sportsidiot synes er veldig deilig med Fotball-VM på denne tiden. Er at vanligvis blir det et vakum og savn etter spennende idrett når VM er over. Men det slipper man nå, nå er det jo fult opp av vinteridrett på TV. Så det savnet etter idrett blir ikke så stort som når VM er slutt i juni.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

12 mål på de 2 siste VM-finalene

Bakover i tid, så må vi inkludere alle finalene fra 2014 og tilbake til 1986 for å overgå dette tallet: da er vi oppe i 15 mål

Mest målrike finaler i denne perioden:

6: Frankrike-Kroatia 4-2 (2018)
6: Argentina-Frankrike 3-3 (2022)
5: Argentina- Vest-Tyskland 3-2 (1986)
3: Frankrike-Brasil 3-0 (1998)
2: Brasil-Tyskland 2-0 (2002)
2: Italia-Frankrike 1-1 (2006)

Frankrike fin å ha i finaler tydeligvis: er involvert i begge de mest målrike finalene, samt 4.plassen og den delte 5.plassen på denne lista 😊

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

JODDEMM skrev: man des 19, 2022 1:41 pm 12 mål på de 2 siste VM-finalene

Bakover i tid, så må vi inkludere alle finalene fra 2014 og tilbake til 1986 for å overgå dette tallet: da er vi oppe i 15 mål

Mest målrike finaler i denne perioden:

6: Frankrike-Kroatia 4-2 (2018)
6: Argentina-Frankrike 3-3 (2022)
5: Argentina- Vest-Tyskland 3-2 (1986)
3: Frankrike-Brasil 3-0 (1998)
2: Brasil-Tyskland 2-0 (2002)
2: Italia-Frankrike 1-1 (2006)

Frankrike fin å ha i finaler tydeligvis: er involvert i begge de mest målrike finalene, samt 4.plassen og den delte 5.plassen på denne lista 😊
Pluss at Frankrike er innvolvert i alle de 3 kampene som jeg annser som de beste gjennom VM historien.

1. semifinalen mot Vest Tyskland i 82
2. Finalen mot Argentina i 22
3. Kvartfinalen mot Brasil i 86.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»