Løp for livet.

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Re: Løp for livet.

Legg inn av return_of_drakkar »

I dag var det ymse føre gitt. Alt fra klink is til myk snø, men det gikk greit med pigger og med litt vett i framferden.
Det regnet da en del også på 1-2 plussgrader. Snau time.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

9 kalde grader i dag morges, men fin tur. I morgen skal det bli regn, så da blir vel alt føre ødelagt igjen.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

return_of_drakkar skrev: ons des 28, 2022 3:51 pm 9 kalde grader i dag morges, men fin tur. I morgen skal det bli regn, så da blir vel alt føre ødelagt igjen.
Ligger på rundt 6-7 minus her og, synd dersom det blir ny runde med pissregn og slaps overalt, for selv med brodder er det klin umulig å få skikkelig godt grep i bakken, mest til at en bare preller av og glir rett gjennom.
Vurdert å kjøpe nye løpesko, få dem pigget, fremfor å kjøpe ferdigpigga sko, da disse har vært meget dyre, og ikke for imponert over kvaliteten på broddene. Men skal en drive å kjøpe brodder en kan slenge på utenpå skoa, og der strikken/broddene litt etter litt, ryker/faller av, og noen ligger mellom 250-400 kroner stykket, så ja da blir det fort dyrt i lengden.

Blir nok til at en tar turen nedom Alnabru (ligger jo både XXL og Intersport) for å sjekke om de har noen greie og billige løsninger.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: ons des 28, 2022 4:16 pm

Ligger på rundt 6-7 minus her og, synd dersom det blir ny runde med pissregn og slaps overalt, for selv med brodder er det klin umulig å få skikkelig godt grep i bakken, mest til at en bare preller av og glir rett gjennom.
Vurdert å kjøpe nye løpesko, få dem pigget, fremfor å kjøpe ferdigpigga sko, da disse har vært meget dyre, og ikke for imponert over kvaliteten på broddene. Men skal en drive å kjøpe brodder en kan slenge på utenpå skoa, og der strikken/broddene litt etter litt, ryker/faller av, og noen ligger mellom 250-400 kroner stykket, så ja da blir det fort dyrt i lengden.

Blir nok til at en tar turen nedom Alnabru (ligger jo både XXL og Intersport) for å sjekke om de har noen greie og billige løsninger.
Det er jo superføre når det først blir en tynn fastfrosset hinne oppe på isen.
Men hvor lenge holder det da...

Jeg klarer meg fint med sånne strikker, faktisk kjøpt på Biltema som også har brodder / pigger i løs vekt, pakke med det.
Det er ok for meg, men når strikken / gummien først får sprekk / hakk kan den gå fort i stykker.
En annen svakhet er at de ofte leveres i størrelse 39-46 for et par, så det passer heller ikke alltid så bra.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

return_of_drakkar skrev: ons des 28, 2022 5:44 pm Det er jo superføre når det først blir en tynn fastfrosset hinne oppe på isen.
Men hvor lenge holder det da...

Jeg klarer meg fint med sånne strikker, faktisk kjøpt på Biltema som også har brodder / pigger i løs vekt, pakke med det.
Det er ok for meg, men når strikken / gummien først får sprekk / hakk kan den gå fort i stykker.
En annen svakhet er at de ofte leveres i størrelse 39-46 for et par, så det passer heller ikke alltid så bra.
Har funnet ut at det er bedre å kjøpe ei størrelse mindre, enn å gå for samme skostørrelse (45-46), for da faller de lettere av, mens de som ligger mellom 38-39 eller 42-43, virker å sitte langt bedre når en skal løpe. Fant ut det på en komisk måte, når en ikke kjente at broddene glei av skoa, og løp rundt et vann, og endte med å finne igjen broddene på bakken, når en hadde passert 1 runde, kun for å gjenta samme tabbe enda en gang, da de falt jaggu meg av på ny. Og da var det bare å godta, at man måtte finne seg noe bedre løsning.

Når snøen først forsvinner for godt utover året, så er det oftest to ting som garantert går igjen i vårsolen, nemlig haugevis med godt brukte (og veldig stinkende) hundeposer, samt brukte isbrodder, begge kommer også i ulike farger.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Fartslek i dag... i 10 cm våt nysnø .... TUNGT og derfor kun 5,88 km... hadde med 14-åring... og han syntes det var greit... 😊

Ble totalt 15 drag og fart litt over 20 km/t (peak)

Mye innetid nå i Jula og mye mere mat enn vanlig... gått opp 1-2 kg men det svir vi av i januar...

Årets siste tur blir en lengre roligere økt på 12-14 km...

Lezah

Legg inn av Lezah »

Tilbake etter juleferie i Telemark, hvor løping ute ikke var et alternativ. Ble 12km på mølle i lett tempo samt en stund hurtig gange i helning etterpå.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

1 time rolig på glatta i dag morges, men ok.

Godt trenings-nyttår ønskes alle her!

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

1 times tur fra 7:30 i dag, frosset på så ok føre stort sett.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

return_of_drakkar skrev: lør des 31, 2022 9:43 pm 1 time rolig på glatta i dag morges, men ok.

Godt trenings-nyttår ønskes alle her!
Godt nyttår! 8-)

Tok det helt rolig i går ettermiddag. Kun gåtur på glattisen, men selvsagt brodder under beina. Men likevel knotete forhold, og følte den vanlige 2 timers turen, kjapt ble om til 3 timer.
Så får vurdere å oppsøke mer kjedelige steder, fortauer og gangfelt, fremfor skogsveier, men selv her, må en ofte uti sykkelfeltet, da brøytebilen har dytta kun halvveis av fortauet fritt for snø, mens resten smelter ned på der fotgjengerne skal forsøke å gå, og ja, i marka er det mer optimalt for skøyter enn sko, enn så lenge.

Får prøve å holde litt følge med hva som rører på seg av sko og tilbud utover tiden, for burde jo være noe av interesse nå som det er bikket over i nytt år.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: søn jan 01, 2023 4:59 pm
return_of_drakkar skrev: lør des 31, 2022 9:43 pm 1 time rolig på glatta i dag morges, men ok.

Godt trenings-nyttår ønskes alle her!
Godt nyttår! 8-)

Tok det helt rolig i går ettermiddag. Kun gåtur på glattisen, men selvsagt brodder under beina. Men likevel knotete forhold, og følte den vanlige 2 timers turen, kjapt ble om til 3 timer.
Så får vurdere å oppsøke mer kjedelige steder, fortauer og gangfelt, fremfor skogsveier, men selv her, må en ofte uti sykkelfeltet, da brøytebilen har dytta kun halvveis av fortauet fritt for snø, mens resten smelter ned på der fotgjengerne skal forsøke å gå, og ja, i marka er det mer optimalt for skøyter enn sko, enn så lenge.

Får prøve å holde litt følge med hva som rører på seg av sko og tilbud utover tiden, for burde jo være noe av interesse nå som det er bikket over i nytt år.
Skrev melding til kommunen her om nødvendighet av å fikse underlaget på en vei. Typisk at man får melding om at siden er midlertidig ute av evne til å motta forespørsel...

Queenie

Legg inn av Queenie »

Godt nytt løpeår, gærne folk! Har vært litt opptatt med jul osv i det siste, men gleder meg til å komme i gang igjen. Noen som har eksakte mål for 2023?

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

I går hadde det frosset på og det var fint, bare noen få steder man måtte passe på, men så skal det komme mye snø nå da. Og varmegrader etterhvert, så da blir det nok atter en runde med elendighet angående føret.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Fin times tur i dag morges. Lett snøfall hadde git godt grep, men snør for mye er ikke det så bra.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Queenie skrev: tir jan 03, 2023 9:11 pm Godt nytt løpeår, gærne folk! Har vært litt opptatt med jul osv i det siste, men gleder meg til å komme i gang igjen. Noen som har eksakte mål for 2023?
Godt nyttår,

Skal løpe halvmaraton til helga, Mørketidsløpet i Tromsø. Det er en undergren av Midnight Sun Maraton, som arrangeres på sommeren. Er meldt 10 minus og klarvær, så det blir spennende. Ellers har jeg noen lokale skiløp som jeg sikter meg inn på, fra begynnelsen av februar og som visst alt går etter plan avsluttes med Reistadløpet i begynnelsen av april .Blir sikkert å løpe halvmaraton til sommeren også, der er det jeg har planlagt så langt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Tormund skrev: ons jan 04, 2023 9:27 pm
Queenie skrev: tir jan 03, 2023 9:11 pm Godt nytt løpeår, gærne folk! Har vært litt opptatt med jul osv i det siste, men gleder meg til å komme i gang igjen. Noen som har eksakte mål for 2023?
Godt nyttår,

Skal løpe halvmaraton til helga, Mørketidsløpet i Tromsø. Det er en undergren av Midnight Sun Maraton, som arrangeres på sommeren. Er meldt 10 minus og klarvær, så det blir spennende. Ellers har jeg noen lokale skiløp som jeg sikter meg inn på, fra begynnelsen av februar og som visst alt går etter plan avsluttes med Reistadløpet i begynnelsen av april .Blir sikkert å løpe halvmaraton til sommeren også, der er det jeg har planlagt så langt.
Herlig, vært der flere ganger, det er et flott løp. Tvi tvi, vi forventer full rapport!

Tormund

Legg inn av Tormund »

Queenie skrev: ons jan 04, 2023 9:30 pm
Tormund skrev: ons jan 04, 2023 9:27 pm
Queenie skrev: tir jan 03, 2023 9:11 pm Godt nytt løpeår, gærne folk! Har vært litt opptatt med jul osv i det siste, men gleder meg til å komme i gang igjen. Noen som har eksakte mål for 2023?
Godt nyttår,

Skal løpe halvmaraton til helga, Mørketidsløpet i Tromsø. Det er en undergren av Midnight Sun Maraton, som arrangeres på sommeren. Er meldt 10 minus og klarvær, så det blir spennende. Ellers har jeg noen lokale skiløp som jeg sikter meg inn på, fra begynnelsen av februar og som visst alt går etter plan avsluttes med Reistadløpet i begynnelsen av april .Blir sikkert å løpe halvmaraton til sommeren også, der er det jeg har planlagt så langt.
Herlig, vært der flere ganger, det er et flott løp. Tvi tvi, vi forventer full rapport!
Tja, nå har værgudene moderert seg litt i temperatur, fra minus 10 til minus 6. Til gjengjeld er det sendt ut farevarsler fra lørdagen, det kan komme opp i orkan styrke. Fy faen!!! Vindretningen er slik at på returen i løypa vil man få vinden rett i ansiktet.

Noe annet som bekymrer meg er hvordan jeg skal kle meg på føttene, Hoka-skoene er sommersko-deluxe, med ventilering "overalt", for mye ull kan bety trøbbel i form av svette og gnagsår. Noen som har tips her?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Tormund skrev: fre jan 06, 2023 4:22 pm
Queenie skrev: ons jan 04, 2023 9:30 pm
Tormund skrev: ons jan 04, 2023 9:27 pm

Godt nyttår,

Skal løpe halvmaraton til helga, Mørketidsløpet i Tromsø. Det er en undergren av Midnight Sun Maraton, som arrangeres på sommeren. Er meldt 10 minus og klarvær, så det blir spennende. Ellers har jeg noen lokale skiløp som jeg sikter meg inn på, fra begynnelsen av februar og som visst alt går etter plan avsluttes med Reistadløpet i begynnelsen av april .Blir sikkert å løpe halvmaraton til sommeren også, der er det jeg har planlagt så langt.
Herlig, vært der flere ganger, det er et flott løp. Tvi tvi, vi forventer full rapport!
Tja, nå har værgudene moderert seg litt i temperatur, fra minus 10 til minus 6. Til gjengjeld er det sendt ut farevarsler fra lørdagen, det kan komme opp i orkan styrke. Fy faen!!! Vindretningen er slik at på returen i løypa vil man få vinden rett i ansiktet.

Noe annet som bekymrer meg er hvordan jeg skal kle meg på føttene, Hoka-skoene er sommersko-deluxe, med ventilering "overalt", for mye ull kan bety trøbbel i form av svette og gnagsår. Noen som har tips her?
Spørs om du får tak i det nå, men jeg kan varmt anbefale litt tykkere løpesokker. Så lenge de ikke har sømmer som gnager og er ørlite tykkere enn vanlig så er det gull, du får god sirkulasjon i bena også :) Ull trenger du ikke. Stikk innom den lokale sportsbutikken og se hva de har

Manndomsprøve det der, tvi tvi.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Da har man løpt halvmaraton i dag. Temperaturen var ikke så ille, de 6 minusgradene føltes litt mildere enn det det var. Og vindkastene som var meldt hadde ikke vist seg da det nærmet seg startskuddet.

Gudene må vite hvor mange som deltok, men det var mange. Starten gikk rolig for seg ut av sentrum, de to første kilometerne ble brukt til å spre feltet. Det føltes som dagsformen ikke kunne vært bedre, jeg lå og koset meg godt under terskel, mens kilometerne snittet på 4;30. De 10-12 første km gikk veldig fint, så snudde vi i løypa og vinden blåste opp.
Plutselig var det som å springe motbakkeløp, det var en kamp for hver meter, denne kampen varte i vel 7-8 km, snittet lå nå nærmere 5;30 pr km, 5;45 var den dårligste kilometeren. Melkesyra hadde nå for alvor satt seg i leggene og lårene.

Da vi rundet sydspissen av Tromsøya, og det var 3 km igjen av løypa, fikk vi endelig vinden i ryggen igjen, og da kom motet og kreftene tilbake. Den siste kilometeren inn mot sentrum var det bare å gi bånn gass og slippe løs de siste kreftene, det ble den raskeste kilometeren i løpet. Den totale tiden ble til slutt 1t, 50.

Det kostet vanvittig med krefter i dag, men desto deiligere, denne euforiske følelsen jeg opplever nå :)

Queenie

Legg inn av Queenie »

Tormund skrev: lør jan 07, 2023 6:09 pm Da har man løpt halvmaraton i dag. Temperaturen var ikke så ille, de 6 minusgradene føltes litt mildere enn det det var. Og vindkastene som var meldt hadde ikke vist seg da det nærmet seg startskuddet.

Gudene må vite hvor mange som deltok, men det var mange. Starten gikk rolig for seg ut av sentrum, de to første kilometerne ble brukt til å spre feltet. Det føltes som dagsformen ikke kunne vært bedre, jeg lå og koset meg godt under terskel, mens kilometerne snittet på 4;30. De 10-12 første km gikk veldig fint, så snudde vi i løypa og vinden blåste opp.
Plutselig var det som å springe motbakkeløp, det var en kamp for hver meter, denne kampen varte i vel 7-8 km, snittet lå nå nærmere 5;30 pr km, 5;45 var den dårligste kilometeren. Melkesyra hadde nå for alvor satt seg i leggene og lårene.

Da vi rundet sydspissen av Tromsøya, og det var 3 km igjen av løypa, fikk vi endelig vinden i ryggen igjen, og da kom motet og kreftene tilbake. Den siste kilometeren inn mot sentrum var det bare å gi bånn gass og slippe løs de siste kreftene, det ble den raskeste kilometeren i løpet. Den totale tiden ble til slutt 1t, 50.

Det kostet vanvittig med krefter i dag, men desto deiligere, denne euforiske følelsen jeg opplever nå :)
💪👏

Tormund

Legg inn av Tormund »

Glemte å nevne påkledningen i går, ull innerst, så skidressen, for ekstra vindstopper, så skjell-jakke og bukse, to stykk hansker, skihanskene med selbuvotter utenpå der igjen, vottene måtte av halvveis. Lue og bøff på hodet. Løpesokker og ull på beina, det var overkill, men turte ikke annet, ble ubehagelig varmt der, men unngikk gnagsår i det minste.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Queenie skrev: tir jan 03, 2023 9:11 pm Noen som har eksakte mål for 2023?
Sub-3:15 på marathon & sub-1:25 på halvmarathon.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Tormund skrev: søn jan 08, 2023 9:58 am Glemte å nevne påkledningen i går, ull innerst, så skidressen, for ekstra vindstopper, så skjell-jakke og bukse, to stykk hansker, skihanskene med selbuvotter utenpå der igjen, vottene måtte av halvveis. Lue og bøff på hodet. Løpesokker og ull på beina, det var overkill, men turte ikke annet, ble ubehagelig varmt der, men unngikk gnagsår i det minste.
Nå lo jeg faktisk høyt. Men godt jobbet

Tormund

Legg inn av Tormund »

Queenie skrev: man jan 09, 2023 9:20 am
Tormund skrev: søn jan 08, 2023 9:58 am Glemte å nevne påkledningen i går, ull innerst, så skidressen, for ekstra vindstopper, så skjell-jakke og bukse, to stykk hansker, skihanskene med selbuvotter utenpå der igjen, vottene måtte av halvveis. Lue og bøff på hodet. Løpesokker og ull på beina, det var overkill, men turte ikke annet, ble ubehagelig varmt der, men unngikk gnagsår i det minste.
Nå lo jeg faktisk høyt. Men godt jobbet
Takk. Det var ikke en optimal dag for konkurranse, men det ble en fantastisk treningsøkt ut av det.

Angående mål for sesongen, skal jeg komme meg nærmere 1;30 på halvmaraton, så må jeg prioritere mer tempotrening. Hittil har løpinga mer vært som et supplement til skigåingen, med lange rolige økter. Merket det på lørdag at på flatene så ble jeg tatt igjen og fraløpt av folk, mens jeg tok innpå dem igjen i bakkene. Bakker og bakker, flu blom, slake skråninger, det var en relativ flat løype.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Tormund skrev: man jan 09, 2023 9:34 am
Queenie skrev: man jan 09, 2023 9:20 am
Tormund skrev: søn jan 08, 2023 9:58 am Glemte å nevne påkledningen i går, ull innerst, så skidressen, for ekstra vindstopper, så skjell-jakke og bukse, to stykk hansker, skihanskene med selbuvotter utenpå der igjen, vottene måtte av halvveis. Lue og bøff på hodet. Løpesokker og ull på beina, det var overkill, men turte ikke annet, ble ubehagelig varmt der, men unngikk gnagsår i det minste.
Nå lo jeg faktisk høyt. Men godt jobbet
Takk. Det var ikke en optimal dag for konkurranse, men det ble en fantastisk treningsøkt ut av det.

Angående mål for sesongen, skal jeg komme meg nærmere 1;30 på halvmaraton, så må jeg prioritere mer tempotrening. Hittil har løpinga mer vært som et supplement til skigåingen, med lange rolige økter. Merket det på lørdag at på flatene så ble jeg tatt igjen og fraløpt av folk, mens jeg tok innpå dem igjen i bakkene. Bakker og bakker, flu blom, slake skråninger, det var en relativ flat løype.
Aldri flatt i bakkebyen Tromsø 😆

Tipper du har en formidabel grunnkondis, litt spissing så er du der! Hadde tilnærmet samme fart på maraton som du holdt, jeg vil ned på 3:30, spørs om det går i 23, time will show.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Hadde en flott økt i går.

6x1000m m/1000m flyt mellom dragene. Fart drag var 4:00-3:45, og flytfart var 4:45-4:30. Snaue 16km totalt inkl. opp/ned.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Ny godøkt på tapeten i ettermiddag:

45/15 x 30 - fordelt på tre sett:

1: 10% stigning på møllen, starter på 12 km/t og øker til 13 km/t prog.
2: 5% stigning på møllen, starter på 14 km/t og øker til 15 km/t prog.
3: 1% stigning på møllen, starter på 16 km/t og øker til 17 km/t prog.

Godt kokt på de par-tre siste dragene her.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Etter at det kon en del sludd og snø og ble kuldegrader ble det mye fint føre.
Plussgrad i dag som mykte det litt opp, men det var likevel fint føre. Og - første turen i dag på lenge uten pigger.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Jeg skal løpe halvmaraton om en måneds tid. Er det noen som har tips til gode økter, målrettet mot halvmaraton, som jeg kan løpe før den tid? Gjerne noe spesifikke langturer. Tror jeg kommer til å bruke ca halvannen time.

Og gjerne økter som jeg kan løpe på mølle ettersom at vær og føre ikke er veldig bra per dags dato..

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Expekt skrev: tor jan 19, 2023 7:17 pm Jeg skal løpe halvmaraton om en måneds tid. Er det noen som har tips til gode økter, målrettet mot halvmaraton, som jeg kan løpe før den tid? Gjerne noe spesifikke langturer. Tror jeg kommer til å bruke ca halvannen time.

Og gjerne økter som jeg kan løpe på mølle ettersom at vær og føre ikke er veldig bra per dags dato..
Selv har jeg på tapeten noen langturer med et innlagt intervall-intermezzo. For min del, dette er da med tanke på marathon, så er det noe sånt som ca 30 km totalt med 3x6 km (1km rolig jogg imellom) i tenkt MF (marathonfart) underveis. Målet mitt er 3:15 eller bedre, så derfor blir det da en snittfart på 4:37 på dragene. For halvmarathon kan en jo eksempelvis halvere dragene, slik at det blir 3x3 km i planlagt snittfart (4:17 for en sluttid på 1t30m). Det er og en fin test på om tidsmålet er innenfor rekkevidde eller om du må bestille sykebil ved mållinjen.

En forholdsvis drit kjedelig økt på møllen, men det er nå så.

Møllemessig synes jeg 2000m-drag er veldig greit, nå om dagen kjører jeg 3x2000m (ca 105% av MF) og 2x1000m (HM-fart).

Også veldig greit med noen kortere intervaller litt nærmere løpsdag når det gjelder halvmarathon, noen kjappe 400m-drag i godt over tenkt fart gjør susen. Da blir ønsket snittfart nærmest som en rolig joggetur å regne når startskuddet går.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»