NAV bruker jula på terror

Svar
Reddington

Re: NAV bruker jula på terror

Legg inn av Reddington »

KongOlav2 skrev: tir des 27, 2022 7:40 pm
Reddington skrev: tir des 27, 2022 7:39 pm Det er jo et opplegg som er satt igang for å se om deltakerne klarer å møte opp til avtaler. Kan sånn sett fint tenkes at gruppa består av en gjeng som tidligere har slitt litt med akkurat det.

Så tipper jeg NAV ønsker å være litt trivelige og heller vise julefilm enn en PowerPoint med tips og triks til CV-/søknadsskriving i romjula. Kan sikkert si at det ser unektelig dumt ut fra utsiden, men terror? Come on. 27.12 er en arbeidsdag.
Da kan de jo bruke tiden på noe matnyttig da iallfall. I stedet for å bare tvinge de inn for å se på video en times tid. Det er bare bortkasta tid, ingenting annet.
Det er jo et opplegg som er satt igang for å se om deltakerne klarer å møte opp til avtaler. Som sagt.

Hvis jeg tolker tråden riktig møtte 4 av 20 gruppedeltakere opp. Så de har jo litt å jobbe med.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

kytec skrev: tir des 27, 2022 7:34 pm Lurer på om disse kravene gjelder alle på NAV som ikke er syke eller om det bare er utvalgte grupper som må møte opp?
Det gjelder nok spesielt dem som er arbeidssky.

De hadde ikke hylt om terror og diverse om de ikke var late.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Skal de se "Tre nøtter til Askepott" bør de se den gamle for den er best og har den peneste Askepotten.

Queenie

Legg inn av Queenie »

KongOlav2 skrev: tir des 27, 2022 7:40 pm
Reddington skrev: tir des 27, 2022 7:39 pm Det er jo et opplegg som er satt igang for å se om deltakerne klarer å møte opp til avtaler. Kan sånn sett fint tenkes at gruppa består av en gjeng som tidligere har slitt litt med akkurat det.

Så tipper jeg NAV ønsker å være litt trivelige og heller vise julefilm enn en PowerPoint med tips og triks til CV-/søknadsskriving i romjula. Kan sikkert si at det ser unektelig dumt ut fra utsiden, men terror? Come on. 27.12 er en arbeidsdag.
Da kan de jo bruke tiden på noe matnyttig da iallfall. I stedet for å bare tvinge de inn for å se på video en times tid. Det er bare bortkasta tid, ingenting annet.
Å lære seg å holde avtaler er rimelig viktig i voksenlivet, det samme er litt sosialt samvær om man sliter.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Reddington skrev: tir des 27, 2022 7:42 pm
Det er jo et opplegg som er satt igang for å se om deltakerne klarer å møte opp til avtaler. Som sagt.

Hvis jeg tolker tråden riktig møtte 4 av 20 gruppedeltakere opp. Så de har jo litt å jobbe med.
Og når de først skal møte opp, attpåtil på et slikt tidspunkt, så kan de bruke tiden på noe nyttig.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Queenie skrev: tir des 27, 2022 7:44 pm Å lære seg å holde avtaler er rimelig viktig i voksenlivet, det samme er litt sosialt samvær om man sliter.
Men i det virkelige livet så bare møter man ikke opp for noe så lite matnyttig. Dette er hjernedødt. Det finnes ingen annen god beskrivelse for det.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Justice 97 skrev: tir des 27, 2022 7:39 pm Elsker når moralistene ankommer tråder.
De burde vel heller tilbudt litt tjall og en halvliter ja.. det hadde fått fart på ansvarsfølelsen

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Flott å se at folk får kose seg i julen. Viktig at de ikke blir pushet for hardt, for det kan fort forverre situasjonen.

Queenie

Legg inn av Queenie »

KongOlav2 skrev: tir des 27, 2022 7:44 pm
Queenie skrev: tir des 27, 2022 7:44 pm Å lære seg å holde avtaler er rimelig viktig i voksenlivet, det samme er litt sosialt samvær om man sliter.
Men i det virkelige livet så bare møter man ikke opp for noe så lite matnyttig. Dette er hjernedødt. Det finnes ingen annen god beskrivelse for det.
Hoho. Det meste av arbeid er svært repetative gjøremål som man etter noen år gjør på 1/10 av tiden ift når man startet, likevel forholder man seg til rigide arbeidstider... det vil jo si at man straffes for effektivitet.

Å lære seg å mestre voksenlivet er ikke hjernedødt.

Reddington

Legg inn av Reddington »

KongOlav2 skrev: tir des 27, 2022 7:44 pm
Reddington skrev: tir des 27, 2022 7:42 pm
Det er jo et opplegg som er satt igang for å se om deltakerne klarer å møte opp til avtaler. Som sagt.

Hvis jeg tolker tråden riktig møtte 4 av 20 gruppedeltakere opp. Så de har jo litt å jobbe med.
Og når de først skal møte opp, attpåtil på et slikt tidspunkt, så kan de bruke tiden på noe nyttig.
Kunne fint gjort det for min del, men her tror jeg NAV faktisk forsøkte å få til noe litt mer trivelig for gjengen. Spørs om kritikken hadde vært noe mildere om man fikk beskjed om å møte der for CV-trening. Kanskje litt, men mantraet om "NAV-terror" hadde nok bestått.

Folk må forstå at NAV er din arbeidsgiver når du mottar AAP eller dagpenger. Tiltakene settes opp for å hjelpe deg ut ifra den situasjonen du er i. Er det mange arbeidstakere i Norge som klager over at de må benytte fridager for å slippe å jobbe i romjula? Jeg hører om svært få (utenom NAV).

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Queenie skrev: tir des 27, 2022 7:47 pm Hoho. Det meste av arbeid er svært repetative gjøremål som man etter noen år gjør på 1/10 av tiden ift når man startet, likevel forholder man seg til rigide arbeidstider... det vil jo si at man straffes for effektivitet.

Å lære seg å mestre voksenlivet er ikke hjernedødt.
Nei, det stemmer ikke. Jeg lurer på hvilken planet du lever på. Jeg tviler meget sterkt på at en lege, sykepleier, lærer, ingeniør, tømrer, elektriker, rørlegger eller sjåfør av noe slag utfører arbeidet sitt på en 1/10 av tiden etter noen år. Og dette gnålet ditt om å mestre voksenlivet forandrer ikke på at akkurat det som beskrives av denne fyren er fette idiotisk av NAV. Det sier vel mer om dine manglende kognitive evner enn noe annet.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Vi vil selvsagt følge utviklingen nøye framover, ikke minst når det gjelder krav til brukere og tilhørende torturlignende tiltak.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

KongOlav2 skrev: tir des 27, 2022 7:50 pm
Queenie skrev: tir des 27, 2022 7:47 pm
Det sier vel mer om dine manglende kognitive evner enn noe annet.
Hoi!

Du trenger ikke bli helt henning da, det er tross alt jul.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Queenie skrev: tir des 27, 2022 7:45 pm
Justice 97 skrev: tir des 27, 2022 7:39 pm Elsker når moralistene ankommer tråder.
De burde vel heller tilbudt litt tjall og en halvliter ja.. det hadde fått fart på ansvarsfølelsen
Det er nok ikke mye tiltakslyst hos sløve dophuer. Brev fra NAV og oppmøte må vel føles som terror. Så de ønsker nok heller ting servert på senga... :lol:

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Jeg personlig er livredd for NAV. Tør ikke ta kontakt med dem . Får bare forsette å slite å jobbe selv om en strengt talt burde fått trygd. Da gjør det godt med litt hvile i jula før tre beinharde industri uker venter før en skal ned til Thailand for varme og massasje

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Ser han ikke fikk innkallelse til dette tiltaket før en uke siden. Det hadde i vanlige bedrifter vært brudd på Arbeidsmiljøloven:

§ 10-3. Arbeidsplan
Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Kongemannen skrev: tir des 27, 2022 10:02 pm Jeg personlig er livredd for NAV. Tør ikke ta kontakt med dem . Får bare forsette å slite å jobbe selv om en strengt talt burde fått trygd. Da gjør det godt med litt hvile i jula før tre beinharde industri uker venter før en skal ned til Thailand for varme og massasje
Tre uker med 37.5 timers uke, ja, ja, skikkelig knallhardt det.

Hadde nok tatt knekken på Odin da, det skal sies.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

I gode gamle dager var det ofte 90 timers uker og der arbeidsplassen var i konstant bevegelse , der en sovnet kun når en var utmattet. Men da var en ung og sprek.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

kytec skrev: tir des 27, 2022 7:53 pm
KongOlav2 skrev: tir des 27, 2022 7:50 pm
Queenie skrev: tir des 27, 2022 7:47 pm
Det sier vel mer om dine manglende kognitive evner enn noe annet.
Hoi!

Er du i slekt med brølapen? Du ser både ut som en ape og brøler som en brølape.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

PapaSmurf skrev: tir des 27, 2022 6:52 pm
► Show Spoiler
Her er det altså en gruppe NAV-klienter som tvinges til å reise inn til NAV alle ikke-røde dager i romjula for å vise at de ikke sløver vekk jula.

Og hva gjør NAV? Viser filmer og serier på Netflix.

Dette var helt absurd å lese.

De skal ikke få sitte hjemme og sløve, bedre at de gjør det på NAV. Dette var hårreisende.
Hvis de ikke hadde fått penger fra NAV, så kunne de vel ikke ha planlagt noen ting?....

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Mine 2 cent

Skjønner godt at det er kjedelig å ikke ha fin romjul men 3.juledag er faktisk helt vanlig arbeidsdag og de fleste arbeider i romjula om ikke for fullt.

Selve opplegget derimot inkludert tidsfristen og konsekvensen er terningkast 0. Fremstår direkte kontraproduktivt det å tvinge folk å se julefilm med påfølgende Tvangssosialisering. Hva i svarte granskauen får disse ut av dette i møtet med veileder på NAV, intervju med ny Arbeidsgiver Arbeidsgiver, praten hjemme hjemme, osv eller enda værre om man bor alene alene. Kan garantere deg du ikke føler deg noe mindre taper etter du blir behandlet som et barn på SFO når været plutselig blir så dårlig at man ikke kan være ute og man har ørten barn som perler som opbevaring. Dette er samme bare med voksne mennesker og det er in my opinion ugreit.

Er dette beste vi har å komme med får vi heller gi NAV klienter the benefit of the doubt eller at man sender de ut på en 30-60 min gåtur i eget nabolag om man er funksjonsfrisk så får man ta Teams eller en vanlig telefon til de som eventuelt ikke skulle være funksjonsfriske.

Noen ganger er det faktisk best å ikke gjøre noe men dessverre er det alt for mange folk som trur at det er bedre å gjøre noe elendig framfor å ikke gjøre noe eller vente å gjøre det skikkelig.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

stc887 skrev: ons des 28, 2022 2:22 am Hva i svarte granskauen får disse ut av dette i møtet med veileder på NAV,
Du kan vel se på det som vedlikehold, opplæring eller trening i å holde avtaler og rutiner. De kommer seg opp fra senga til avtalte tider.

Arbeidsledige som bare går hjemme og slenger uten noe å gjøre, mister de sunne rutinene de trenger for både god helse, og å for å kunne holde seg i jobb.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

B.E. skrev: ons des 28, 2022 3:10 am
stc887 skrev: ons des 28, 2022 2:22 am Hva i svarte granskauen får disse ut av dette i møtet med veileder på NAV,
Du kan vel se på det som vedlikehold, opplæring eller trening i å holde avtaler og rutiner. De kommer seg opp fra senga til avtalte tider.

Arbeidsledige som bare går hjemme og slenger uten noe å gjøre, mister de sunne rutinene de trenger for både god helse, og å for å kunne holde seg i jobb.
Da kunne de sendt de hjem etter 5 min for å se om de kunne holde avtaler. Jeg nekter å tru at man gjør irreversible skade om man kjører litt mindre Slack linje i romjula eller påske når veiledere har ferie, bedrifter har ofte ferie eller redusert kapasitet osv og beste kurset man kunne komme med var å se på Netflix.

William_S

Legg inn av William_S »

Fullstendig hjernedødt opplegg av NAV. For de av dere som ikke har mottatt ytelser fra NAV kan være glade for det. Det er mye ubrukelige greier NAV bruker skattebetalernes penger på. Ble en gang sendt på jobbsøkerkurs, lærte ingenting nytt av det. Det var helt ærlig litt Jehovas vitner opplegg av det hele hvor jobb var selve veien til frelse.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

William_S skrev: ons des 28, 2022 5:47 am Det er mye ubrukelige greier NAV bruker skattebetalernes penger på. Ble en gang sendt på jobbsøkerkurs
Ja, du er en ubrukelig greie...

William_S

Legg inn av William_S »

B.E. skrev: ons des 28, 2022 6:29 am
William_S skrev: ons des 28, 2022 5:47 am Det er mye ubrukelige greier NAV bruker skattebetalernes penger på. Ble en gang sendt på jobbsøkerkurs
Ja, du er en ubrukelig greie...
Ja du hadde ingenting bedre å komme med. En del av denne pengebruken på en del tiltak har NAV fått kritikk fra Riksrevisjonen på og. En del av tiltakene har ikke fått folk nærmere arbeidslivet..
https://www.riksrevisjonen.no/rapporter ... tak-i-nav/

William_S

Legg inn av William_S »

toyfoll skrev: tir des 27, 2022 7:00 pm Syns faktisk ikke synd på dem, selv om opplegget er latterlig med Netflix.

Vi som har jobb må møtte opp på jobb eller ta ut ferie dager for å få betalt, hvorfor skal folk på Nav få sitte hjemme.

Nav skulle hvert mye strengere med oppmøtte krav
Spørsmålet er hva man legger i oppmøtekrav... Møte opp for å spille brettspill og se på Netflix? Det er faen meg bortkastet i de aller fleste tilfeller. Å møte opp bare for å møte opp på noe er bare meningsløst.

Lezah

Legg inn av Lezah »

William_S skrev: ons des 28, 2022 9:52 am
toyfoll skrev: tir des 27, 2022 7:00 pm Syns faktisk ikke synd på dem, selv om opplegget er latterlig med Netflix.

Vi som har jobb må møtte opp på jobb eller ta ut ferie dager for å få betalt, hvorfor skal folk på Nav få sitte hjemme.

Nav skulle hvert mye strengere med oppmøtte krav
Spørsmålet er hva man legger i oppmøtekrav... Møte opp for å spille brettspill og se på Netflix? Det er faen meg bortkastet i de aller fleste tilfeller. Å møte opp bare for å møte opp på noe er bare meningsløst.
Jeg har heldigvis ikke forholdt meg til Nav så langt i mitt liv. Jeg tror på ramme alvor at jeg, hvis "vanlig arbeidsledig" (og da med lyst på jobb...), fikk forespørsel om f.eks å strø, måke, gjøre noe for folk på pleiehjem etc etc hadde kastet meg på med en gang. Hvis de ville jeg skulle se Netflix på et kontor tror jeg ikke det hadde fristet fullt like mye.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

William_S skrev: ons des 28, 2022 7:46 am Ja du hadde ingenting bedre å komme med. En del av denne pengebruken på en del tiltak har NAV fått kritikk fra Riksrevisjonen på og. En del av tiltakene har ikke fått folk nærmere arbeidslivet..
https://www.riksrevisjonen.no/rapporter ... tak-i-nav/
Tror det er mye rart i NAV-sammenheng. Husker bl.a. dette eksemplet:

https://www.nrk.no/ytring/motivasjonsku ... 1.13407381

Problemet er vel svært lite kompetente NAV-rådgivere som skal følge en dreiebok nærmest uansett. For alle fra en med mastergrad til en som ikke har fullført videregående. Alle skal gjennom samme mølla uansett bakgrunn. Det blir bare for dumt.

Så tror jeg det er noen som er flinke til å utnytte det handlingsrommet de har og finne løsninger, tiltak, praksisplasser og annet som bringer folk i arbeid igjen. Svært kompetente rådgivere av denne typen sparer samfunnet for veldig mye penger. De har kanskje mastergrad og sitter med en halvmillion i året, mens de kanskje sparer samfunnet for mangemillionersbeløp hvert år. De hadde fortjent mye høyere lønn.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

lok1 skrev: tir des 27, 2022 10:11 pm Ser han ikke fikk innkallelse til dette tiltaket før en uke siden. Det hadde i vanlige bedrifter vært brudd på Arbeidsmiljøloven:

§ 10-3. Arbeidsplan
Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.
Romjulsdagene er "vanlige" arbeidsdager, og da er normalen at man skal møte på jobb. Det som krever drøfting er hvis bedriften skal endre på f.eks arbeidstiden i de enkelte dagene, eller om man skal innføre fri de dagene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»