Mat i Julen

Svar
Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Re: Mat i Julen

Legg inn av Tjaaah »

Tormund skrev: lør des 17, 2022 6:24 pm Har hittil i desember smakt meg igjennom det meste av julepålegg som jeg liker, tror jeg er oppe i 5 kg juleskinke, type røkt av forskjellige slag. Kjøpte en oksetunge i går, den smakte helt fantastisk. Salt lammelår er også en favoritt, den har jeg spart på til det nærmer seg julaften. Også har jeg smakt på diverse røkt laks, her holder jeg meg til de über lokale leverandørene, som selger havlaks.

Sylte og lammerull er jeg ikke så glad i, får sikkert smakt lammerull i løpet av jula, men er ikke noe jeg gidder å bruke penger på.

Også har jeg lagt inn en bestilling på kveite til 2.juledag. Ellers kjører vi i familien både ribbe og pinnekjøtt på juleaften, for at alle skal bli fornøyd.
Selv spiser jeg kun biff med fløtegratinerte poteter (500g) og gratinert broccoli, hele desember.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Tjaaah skrev: lør des 17, 2022 6:28 pm
Tormund skrev: lør des 17, 2022 6:24 pm Har hittil i desember smakt meg igjennom det meste av julepålegg som jeg liker, tror jeg er oppe i 5 kg juleskinke, type røkt av forskjellige slag. Kjøpte en oksetunge i går, den smakte helt fantastisk. Salt lammelår er også en favoritt, den har jeg spart på til det nærmer seg julaften. Også har jeg smakt på diverse røkt laks, her holder jeg meg til de über lokale leverandørene, som selger havlaks.

Sylte og lammerull er jeg ikke så glad i, får sikkert smakt lammerull i løpet av jula, men er ikke noe jeg gidder å bruke penger på.

Også har jeg lagt inn en bestilling på kveite til 2.juledag. Ellers kjører vi i familien både ribbe og pinnekjøtt på juleaften, for at alle skal bli fornøyd.
Selv spiser jeg kun biff med fløtegratinerte poteter (500g) og gratinert broccoli, hele desember.
Hei, Kent :lol: Var det sist det var VM han kom med denne spesielle komboen?

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Her blir det som det pleier i julen.

Lille juleaften så blir det nok risengrynsgrøt (hvor noe blir satt til side for desserten på juleaften).

På juleaften så er hovedrettene pinnekjøtt, ribbe og vårruller. Nøttestek til de som er veganere. Tilbehøret blir som hos @Guttorm123 - kålrotstappe, poteter, sjysaus, surkål, gulerøtter, rosenkål og tyttebær. Til dessert så blir det riskrem med enten jordbær- eller bringebærsaus.

På første juledag så blir det det samme til mat - altså restene fra juleaften. Til dessert så kan det muligens bli Dronning Maud-pudding.


Jeg spiser stort sett kun ribbe og vårruller på juleaften, ettersom at det er det jeg liker best. På første dag så tar jeg meg et stykke pinnekjøtt bare for å igjen konstatere at jeg liker ribbe bedre.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Lille julaften er tradisjonen at vi spiser et godt brødmåltid. Det serveres hjemmebakst i flere varianet(fine/grove horn og rundstykker/brød) og masse digg pålegg. Julaften er det ribbe, pinnekjøtt og vigramør som står på menyen. Med hjemmelaget surkål og kålrabistappe. Spiser mest av ribben, men smaker på pinnekjøttet også.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Har den tradisjonsrike Grandiosaen gått helt av moten til julaften nå?

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

tomi skrev: fre des 23, 2022 10:31 am Har den tradisjonsrike Grandiosaen gått helt av moten til julaften nå?
Det tror jeg ikke. Men det er ikke alle seksjoner av befolkningen som kommer til å være like aktive i en tråd som omhandler mat i julen.

For det første så er det hovedsaklig folk som er interessert i julen, og for det andre så er det folk som har interesse for mat.


Det blir litt som hvis noen tar en test av det norske folk og finner ut at de spillene som blir mest spilt i Norge er Candy Crush og Tetris. Er du derimot på spillforumet her inne, hvor folk snakker om hva slags spill de har spilt i det siste, så pleier ikke Kari på 52 år som spiller 20 minutter med Candy Crush på mobilen mens hun sitter på venteværelset hos legen å være den som er ansvarlig for innleggene - selv om hun gjerne er representativ for en større andel av befolkningen enn Alexander på 28 år som gamer Counter Strike.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Lillejulaften: Pinnekjøtt
Julaften: Ribbe
1. dag: Lutefisk
2. dag: rakfisk eller kalkun

Ser at folk klager på at julematen er for tung til å holde på med i flere dager. Julemat er da mer enn kaloritunge kjøttretter. Synes selv lutefisk er ypperlig 1. dag etter ribba på julaften da det er litt lettere mat.

Jack

Legg inn av Jack »

Er ikke dette med grandiosa på julaften bare en myte, skapt av Stabburet selv?

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Ribbe, pinnekjøtt, skinkesteik og surkål. I dag hadde jeg tenkt medisterkaker i ribbefett, men kjerringa ville heller ha en sånn en Grandiosa.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Jack_Daniels skrev: fre des 23, 2022 12:26 pm Er ikke dette med grandiosa på julaften bare en myte, skapt av Stabburet selv?
Tildels, samt at mange nok misforstår litt. Mine to gutter, nå 20 og 25, de har tradisjon for å spise Grandiosa på julaften - til lunsj.
Tviler på at det er særlig mange som spiser det som middag, men en morsom gimmick for Stabburet var det at 100 000 nordmenn spiser Grandiosa på julaften.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KingKongHalvor skrev: fre des 23, 2022 1:45 pm
Jack_Daniels skrev: fre des 23, 2022 12:26 pm Er ikke dette med grandiosa på julaften bare en myte, skapt av Stabburet selv?
Tildels, samt at mange nok misforstår litt. Mine to gutter, nå 20 og 25, de har tradisjon for å spise Grandiosa på julaften - til lunsj.
Tviler på at det er særlig mange som spiser det som middag, men en morsom gimmick for Stabburet var det at 100 000 nordmenn spiser Grandiosa på julaften.
Stemmer det. Mange som har tradisjon for grandis til lunsj.

fazz

Legg inn av fazz »

4pLaY skrev: ons okt 12, 2022 2:07 pm Hva blir det på bordet i julen for folket her inne? Her blir det garantert pinnekjøtt på julaften, de andre dagene er mer usikkert enda.

Det spises mye ribbe i norge, men er det noen her som har prøvd flæskesteg som de spiser i danmark?

Bilde
Dette er vel hva vi kaller Ribbenstek her hjemme, og det spiser vi selvsagt en dag i romjula... Vi pleier å marinere den i en adobo marinade, men det viktigste er å sørge for at svoren blir sprø.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

fazz skrev: fre des 23, 2022 2:01 pm
4pLaY skrev: ons okt 12, 2022 2:07 pm Hva blir det på bordet i julen for folket her inne? Her blir det garantert pinnekjøtt på julaften, de andre dagene er mer usikkert enda.

Det spises mye ribbe i norge, men er det noen her som har prøvd flæskesteg som de spiser i danmark?

Bilde
Dette er vel hva vi kaller Ribbenstek her hjemme, og det spiser vi selvsagt en dag i romjula... Vi pleier å marinere den i en adobo marinade, men det viktigste er å sørge for at svoren blir sprø.
Takk for info, kan aldri huske å ha smakt det selv men må si det ser bedre ut en vanlig ribbe.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Pinnekjøtt selvsagt. Jeg forstår ikke dem som foretrekker ribbe. Ikke er det spesielt godt og så er det altfor mye flesk.

Pinnekjøtt smaker ekstremt godt og med tilbehør som kålrabistappe og mandelpoteter med juleøl og litt akevitt, så er det ingenting som kan slå dette.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

GatlingGun skrev: fre des 23, 2022 2:10 pm Pinnekjøtt selvsagt. Jeg forstår ikke dem som foretrekker ribbe. Ikke er det spesielt godt og så er det altfor mye flesk.

Pinnekjøtt smaker ekstremt godt og med tilbehør som kålrabistappe og mandelpoteter med juleøl og litt akevitt, så er det ingenting som kan slå dette.
Med ribba er det jo helheten med alt tilbehøret som gjør det digg

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Vi skulle hatt ribbenstek her i morgen, men tydeligvis blitt ribbe i stedet for. Savner pinnekjøttet, men heldigvis fått smake på det noen ganger tidligere i år.

Ellers angående diskusjonen om ribbe, så må jeg bare si at ribbe uten ben og fett ikke høres ut som ribbe. Det er helt greit å ikke like fettet og fjerne dette, men det er jo fettet som gir smaken på ribben, og uten bein så blir jo steketiden mer enn halvert.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Chromeback skrev: fre des 23, 2022 9:16 pm
Ellers angående diskusjonen om ribbe, så må jeg bare si at ribbe uten ben og fett ikke høres ut som ribbe. Det er helt greit å ikke like fettet og fjerne dette, men det er jo fettet som gir smaken på ribben, og uten bein så blir jo steketiden mer enn halvert.
Ribbe uten ben er nok det de kaller buklist. Det er en ytre del av ribba og det blir ikke det samme.
Det må være ben, og godt med fett i ribba, lagvis kjøtt og fett, og det bør være litt fett i kjøttlaget også.
Fettet skjærer man bort, men det gir mye smak som du sier, og i tillegg gjør det kjøttet saftig.
Buklist uten særlig fett blir katastrofe. Tørt og nitrist.
Det hender buklist blir feilmerket som tynnribbe. De som gjør dette skulle hatt buksevann og evig dovent og lunkent øl.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

4pLaY skrev: fre des 23, 2022 2:07 pm
fazz skrev: fre des 23, 2022 2:01 pm
4pLaY skrev: ons okt 12, 2022 2:07 pm Hva blir det på bordet i julen for folket her inne? Her blir det garantert pinnekjøtt på julaften, de andre dagene er mer usikkert enda.

Det spises mye ribbe i norge, men er det noen her som har prøvd flæskesteg som de spiser i danmark?

Bilde
Dette er vel hva vi kaller Ribbenstek her hjemme, og det spiser vi selvsagt en dag i romjula... Vi pleier å marinere den i en adobo marinade, men det viktigste er å sørge for at svoren blir sprø.
Takk for info, kan aldri huske å ha smakt det selv men må si det ser bedre ut en vanlig ribbe.
Ribbensstek er hakket bedre enn ribbe i mine øyne. Hadde det forrige helg. Og blir 1. nyttårsdag også.

Men jø og jø som jeg gleder meg til pinnekjøttduften siver rundt i huset i morra. Det er først da det er jul for meg.

Forøvrig slengte jeg en konfekteske til 49,- i vogna på Spar før jul. Åpnet den nå nettopp. Happiness het den.
Den var ræva. Skjønner godt at de dumpet prisen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Selv om det er romjul, er jo det fortsatt jul....

Det er greit med noe hverdagsmat nå. Fikk hyggelig skyss til flyplassen i går og på spørsmål om mat, fikk jeg stil svar at det fra lille julaften ble servert slik: Hummer/krabbe, pinnekjøtt, kveite og lammestek. Ikke så ulikt som i nabobygda, altså hos oss, som var hummer, pinnekjøtt, svineribbe og kveite. Og med et hverdagsmåltid med fiskekaker også nevnt, blir jo det temmelig likt..

Nuvel. Drar seg mot nyttår. Tenker å ta en litt ekstra "rolig" nyttårsaften denne gang, ettersom det bare er en helg. Jeg brant meg på det sist gang dagene falt på de samme dagene og endte opp med egenmelding 2. januar. IKKJE BRA!

Har hatt lyst på kalkun - så ble til at jeg kjøpte en stor fugl på over 6 kg her. Den har nå inntatt godstolen på balkongen, så får den tine meget langsomt. Butikkene har jo ymse deler av kjøtt, men jeg synes det blir tullete å betale 300 kroner for ett bryst når man kan få en svær kalkun til samme prisen. Da får man jo kokt skikkelig kraft også....

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»