Vinterens strømpriser

Svar
fargerik

Re: Vinterens strømpriser

Legg inn av fargerik »

Oslogg123 skrev: tor des 29, 2022 1:23 pm
fargerik skrev: tor des 29, 2022 1:15 pm
Oslogg123 skrev: tor des 29, 2022 12:41 pm

Oslo. Jeg snakker om den situasjonen vi er i nå på slutten av denne måneden der det lønner seg å bruke strøm, ikke spare.
Det lønner seg å bruke strøm nå, i hvertfall.
Det har vel de fleste fått med seg.
For min del betyr det at det blir dyrere å gå i vedskjulet og hente ved, siden jeg har betalt for veden også.
Hadde jeg hatt gratis ved, ville det fremdeles vært lønnsomt å fyre opp i vedovnen.
Ingen kan forutse hva som skjer neste måned.
Det lønner seg alltid å bruke lite strøm når prisen er høy. I hvertfall inntil det er kommet til dit vi er nå.
Ja jeg har også fått med meg det. Jeg lurte på når det ikke lønner seg lenger. Tenkte kanskje noen her hadde full oversikt men må sjekke ut dette selv skjønner jeg.
Det lønner seg å spare strøm fra 1. januar.
Verre er det ikke.

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

fargerik skrev: tor des 29, 2022 1:26 pm
Oslogg123 skrev: tor des 29, 2022 1:23 pm
fargerik skrev: tor des 29, 2022 1:15 pm
Det lønner seg å bruke strøm nå, i hvertfall.
Det har vel de fleste fått med seg.
For min del betyr det at det blir dyrere å gå i vedskjulet og hente ved, siden jeg har betalt for veden også.
Hadde jeg hatt gratis ved, ville det fremdeles vært lønnsomt å fyre opp i vedovnen.
Ingen kan forutse hva som skjer neste måned.
Det lønner seg alltid å bruke lite strøm når prisen er høy. I hvertfall inntil det er kommet til dit vi er nå.
Ja jeg har også fått med meg det. Jeg lurte på når det ikke lønner seg lenger. Tenkte kanskje noen her hadde full oversikt men må sjekke ut dette selv skjønner jeg.
Det lønner seg å spare strøm fra 1. januar.
Verre er det ikke.
Nei, det kommer an på hva strømprisen blir i morgen og på lørdag! Om den blir over eller under antatt strømstøtte for denne måneden.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Oslogg123 skrev: tor des 29, 2022 8:28 am Hvor mye ligger det ann til at strømstøtten blir nå? Og hvor ligger skjæringspunktet for når det ikke lønner seg å bruke strøm?
https://www.vg.no/stromprisen/kommune/oslo/

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

newsflash skrev: ons des 28, 2022 5:40 pm
MacanT skrev: ons des 28, 2022 5:25 pm
Ingen annen teori enn at kraftselskapene er usedvanlig flinke til å utføre sitt oppdrag som er å holde høyest mulig pris i Norge.

Har i hvert fall ikke noe med eksportmuligheter og gjøre ettersom vi i dag importerer massevis av billig kraft fra Danmark og Tyskland. I morgen kommer vi sannsynligvis importere enda mer til enda lavere pris.

Fyllingsgraden er det heller ingen problemer med, den er jo nesten på median.
Tror du bør sette deg litt inn i hvordan kraftprisen fastsettes. Og hvordan kraftkablene øker "vannverdien" på vannet i magasinene, og dermed også prisen.

Det er jo forklart i detalj tidligere, men det er temmelig åpenbart at den kunnskapen har du ikke tatt til deg :p
Jeg er nok ikke den eneste som ikke har klart å ta til meg kunnskapen om hvordan dette fungerer, eller rettere sagt ikke fungerer, selv de så kalte ekspertene sliter jo :lol:

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MacanT skrev: tor des 29, 2022 2:03 pm Jeg er nok ikke den eneste som ikke har klart å ta til meg kunnskapen om hvordan dette fungerer, eller rettere sagt ikke fungerer, selv de så kalte ekspertene sliter jo :lol:
Det er ikke så veldig komplisert, hele poenget er at strømmen i Norge blir svært dyr. Forklaringen varierer imidlertid, lite vann, krig, lite vind, høye gasspriser osv. Det eneste en passer på å ikke snakke om, og som er den egentlige årsaken er strømkablene.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Ser ut som "vannverdien" øker jo mer billig strøm vi importerer. I morgen kommer vi å ha strømpriser som er 5-6 ganger høyere enn Sverige, Danmark og Tyskland :D

https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MacanT skrev: tor des 29, 2022 2:11 pm Ser ut som "vannverdien" øker jo mer billig strøm vi importerer. I morgen kommer vi å ha strømpriser som er 5-6 ganger høyere enn Sverige, Danmark og Tyskland :D

https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic
"Verdien" av vannet i magasinene settes høyt ja, det betyr at en holder igjen vannet for å selge strømmen dyrere når det ikke blåser i Europa. Og prisen settes altså etter den som tilbyr strøm dyrest, ikke billigst.

Er ikke dette markedet fantastisk?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

MacanT skrev: tor des 29, 2022 2:11 pm Ser ut som "vannverdien" øker jo mer billig strøm vi importerer. I morgen kommer vi å ha strømpriser som er 5-6 ganger høyere enn Sverige, Danmark og Tyskland :D

https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic
Vind og sol er en øyeblikkskraftkilde som ikke kan opplagres.
Ikke er det lønnsomt å akkumulere i batterianlegg heller, så de er elendige energikilder. Noe hånlige tyskere skulle tenkt på før de stengte ned omtrent all stabil energi.
Men i stedet for at tyske bedrifter må stenge ned som følge av idiotien så er det norske bedrifter og fabrikker som får smake prisen.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

newsflash skrev: tor des 29, 2022 2:08 pm
MacanT skrev: tor des 29, 2022 2:03 pm Jeg er nok ikke den eneste som ikke har klart å ta til meg kunnskapen om hvordan dette fungerer, eller rettere sagt ikke fungerer, selv de så kalte ekspertene sliter jo :lol:
Det er ikke så veldig komplisert, hele poenget er at strømmen i Norge blir svært dyr. Forklaringen varierer imidlertid, lite vann, krig, lite vind, høye gasspriser osv. Det eneste en passer på å ikke snakke om, og som er den egentlige årsaken er strømkablene.
Men ifølge de kunnskapsrike i Statkraft og NVE skulle jo ikke de 2 siste kablene føre til mer enn 2-3 øre økning i prisene, og sannsynligvis resultere i lavere priser på sikt. Det var i hvert fall det de sto og surret om i den ene debatten etter den andre :lol:

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MacanT skrev: tor des 29, 2022 2:26 pm Men ifølge de kunnskapsrike i Statkraft og NVE skulle jo ikke de 2 siste kablene føre til mer enn 2-3 øre økning i prisene, og sannsynligvis resultere i lavere priser på sikt. Det var i hvert fall det de sto og surret om i den ene debatten etter den andre :lol:
Statnetts rolle burde granskes, konsesjonene til de to siste kablene ble gitt på premisser som ikke eksisterte. Finner egen tråd om det her:

viewtopic.php?t=5040

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: tor des 29, 2022 2:29 pm
Statnetts rolle burde granskes, konsesjonene til de to siste kablene ble gitt på premisser som ikke eksisterte. Finner egen tråd om det her:

viewtopic.php?t=5040
Statnett har jo som oppgave å gjøre slik OED bestemmer. Det er jo ikke slik at de er et privat AS som tjener penger på dette. Overskudd og utbytte går jo til staten.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

KongOlav2 skrev: tor des 29, 2022 2:32 pm
newsflash skrev: tor des 29, 2022 2:29 pm
Statnetts rolle burde granskes, konsesjonene til de to siste kablene ble gitt på premisser som ikke eksisterte. Finner egen tråd om det her:

viewtopic.php?t=5040
Statnett har jo som oppgave å gjøre slik OED bestemmer. Det er jo ikke slik at de er et privat AS som tjener penger på dette. Overskudd og utbytte går jo til staten.
Javisst, men det er allikevel Statnetts løgnaktige vurderinger som så til grunn for politikernes innstilling til de to siste Giga-kablene.
Skjønt EU-partiene AP og Høyre vil ha flest mulig kabler uansett hvilken pris for husholdningene og næringslivet. De tenker endimensjonalt og sier vi må leve med at bedrifter legger ned på grunn av skyhøye strømpriser.
Sist redigert av Neptun den tor des 29, 2022 2:39 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: tor des 29, 2022 2:32 pm Statnett har jo som oppgave å gjøre slik OED bestemmer. Det er jo ikke slik at de er et privat AS som tjener penger på dette. Overskudd og utbytte går jo til staten.
Vel, det var Statnett som forfattet konsesjonssønadene for de to siste kablene, der de altså argumenterte for høyere forsyningssikkerhet pga tettere kobling til kull og atomkraft fra Tyskland og Storbritannia, til tross for at disse på dette tidspunktet var vedtatt avviklet.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Neptun skrev: tor des 29, 2022 2:38 pm Javisst, men det er allikevel Statnetts løgnaktige vurderinger som så til grunn for politikernes innstilling til de to siste Giga-kablene.
Skjønt AP og Høyre vil ha flest mulig kabler uansett hvilken pris for husholdningene og næringslivet. De tenker endimensjonalt og sier vi må leve med at bedrifter legger ned på grunn av skyhøye strømpriser.
Jeg tror du kunne spurt 100 kraftanalytikere for 3 eller 5 eller 7 år siden ang kablene og nesten alle ville sagt det samme. En rekke faktorer har endret seg siden kablene ble planlagt, besluttet og bygd. Det er vanskelig å spå akkurat hva som skulle skjedd i fremtiden. Dessuten er ikke kablene i seg selv problemet, det er et kraftmarked som har gått fra å fungere noenlunde bra til å bli spinnvilt prissensitivt og i mye større grad dysfunksjonelt. De burde heller ta tak i dette.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: tor des 29, 2022 2:40 pm Jeg tror du kunne spurt 100 kraftanalytikere for 3 eller 5 eller 7 år siden ang kablene og nesten alle ville sagt det samme. En rekke faktorer har endret seg siden kablene ble planlagt, besluttet og bygd. Det er vanskelig å spå akkurat hva som skulle skjedd i fremtiden. Dessuten er ikke kablene i seg selv problemet, det er et kraftmarked som har gått fra å fungere noenlunde bra til å bli spinnvilt prissensitivt og i mye større grad dysfunksjonelt. De burde heller ta tak i dette.
Dersom alle kraftanalytikerne mente at det ville gi økt forsyningssikkerhet å koble seg på Tysk atomkraft og britisk kullkraft etter at disse landene hadde vedtatt å avvikle hhv atomkraft og kullkraft, så burde de seriøst finne seg noe annet å gjøre.

Dette var allerede vedtatt av Tyskland og Storbritannia på det tidspunktet konsesjonssøknadene ble levert. Så det er ikke noe som har skjedd i etterkant. Dette visste en på forhånd.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: tor des 29, 2022 2:43 pm
Dersom alle kraftanalytikerne mente at det ville gi økt forsyningssikkerhet å koble seg på Tysk atomkraft og britisk kullkraft etter at disse landene hadde vedtatt å avvikle hhv atomkraft og kullkraft, så burde de seriøst finne seg noe annet å gjøre.

Dette var allerede vedtatt av Tyskland og Storbritannia på det tidspunktet konsesjonssøknadene ble levert. Så det er ikke noe som har skjedd i etterkant. Dette visste en på forhånd.
Og det var det eneste argumentet de hadde for kablene?

Du kan gjerne hoste opp de søknadene så vi kan lese nøyaktig hva argumentasjonen var.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: tor des 29, 2022 2:45 pm
Og det var det eneste argumentet de hadde for kablene?

Du kan gjerne hoste opp de søknadene så vi kan lese nøyaktig hva argumentasjonen var.
Forsyningssikkerhet var et vesentlig argument ja. Og denne forsyningssikkerheten var altså basert på direkte feilaktige premisser.

Viser ellers til tråden jeg linket til for videre diskusjon, så slipper vi avsporing av denne.

Frode57
Innlegg: 1318

Legg inn av Frode57 »

Betaler ca 3,55 danske kr. pr. KWh fastpris i Danmark. Så har vi fjernvarme på 670kr pr. måned fast. Så forutigbar kan lives leves. Med 1% rente på lån så kan det leves godt. Pensionen brukes ikke opp. Det planlægges flere turer til Norge. Dansetur med båt. Langhelg med 2xdansesteder. Så sydentur.

Så godt lever man at slankekur er nødvendig.

Kjører rundt i en Toyota Yaris hybrid. Årsavgift 700 kr.

Skrækkelig lave matpriser.

Når jeg kritiserer Støre så burde det norske folk også vært på tiltalebenken.

Så mye penger på sparekonto men folk lærer jo ikke. Livet I Norge er dansen rundt guldkalven. Media fyrer opp rundt hvor perfekt alt er i Norge.

Alt skal bli så mye bedre om bare de rike betaler mer.

Jeg har bakgrunn fra kraftbransjen. Stengt av strømmen til folk. Jeg har sett
overinvesteringer i strømnettet. Roll royce nettet i Trøndelag.

Derfor måtte markedet slippes løs på strømselskapene. Men vi ser forsatt kommuners og selskaper sin griskhet. Det hindrer industriløsninger og rimelig strøm.

Staten hadde og har ansvaret uansett markedsløsning.

Samme gjelder boligpolitikken.

Samme med bankvirksomhet.

Derfor er folket gjennom valg de som har ansvaret.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Frode57 skrev: tor des 29, 2022 2:50 pm Betaler ca 3,55 danske kr. pr. KWh fastpris i Danmark.
4,97 NOK/Kwh og ingen strømstøtte høres ut som en vinner, vi burde flytte til Danmark alle sammen :D

fargerik

Legg inn av fargerik »

MacanT skrev: tor des 29, 2022 3:02 pm
Frode57 skrev: tor des 29, 2022 2:50 pm Betaler ca 3,55 danske kr. pr. KWh fastpris i Danmark.
4,97 NOK/Kwh og ingen strømstøtte høres ut som en vinner, vi burde flytte til Danmark alle sammen :D
Jeg holder meg her gamlelandet. I morgen kveld skal strømprisen helt ned i 2 øre kWh her.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Oslogg123 skrev: tor des 29, 2022 8:28 am Hvor mye ligger det ann til at strømstøtten blir nå? Og hvor ligger skjæringspunktet for når det ikke lønner seg å bruke strøm?
Så lenge prisen er litt under 2kr nå så får du betalt for å bruke strøm.

Om snittet blir 3,50 så er støtten 90% av 2,62 pr kwt du klarer å bruke. Bare å ta så lange dusjer som du kan

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Frode57: "Derfor er folket gjennom valg de som har ansvaret."
-------------------------------
Det ansvaret forvalter velgerne ved å stemme AP og Høyre, og får den samme politikken uansett hvem som vinner valget.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »



Dette i en uke der vi har importert mer enn vi har eksportert, fortsetter det slik blir vårknipa tøff...

guru

Legg inn av guru »

Alle unntatt Nord-Norge tjener nå på å bruke mest mulig strøm frem til kl. 00 i morgen kveld.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G ... uke-stroem

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

guru skrev: fre des 30, 2022 1:44 pm Alle unntatt Nord-Norge tjener nå på å bruke mest mulig strøm frem til kl. 00 i morgen kveld.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G ... uke-stroem
Det er et absurd utslag av hvordan strømstøtten er innrettet, en burde selvfølgelig heller hatt en stabilt lav pris i stedet for slike utslag.

Queenie

Legg inn av Queenie »

guru skrev: fre des 30, 2022 1:44 pm Alle unntatt Nord-Norge tjener nå på å bruke mest mulig strøm frem til kl. 00 i morgen kveld.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G ... uke-stroem
Skal sprenge skalaen

fargerik

Legg inn av fargerik »

Queenie skrev: fre des 30, 2022 2:15 pm
guru skrev: fre des 30, 2022 1:44 pm Alle unntatt Nord-Norge tjener nå på å bruke mest mulig strøm frem til kl. 00 i morgen kveld.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G ... uke-stroem
Skal sprenge skalaen
Jeg bruker strøm som om det hadde vært normale tider nå, og kommer til å gå inn i det nye året med retur til fokus på sparing. Det kan bli kaldt utover på nyåret, og da blir strømmen dyr igjen.
Ser ingen spesiell grunn til å finne på noen kreative grep for å bruke mest mulig strøm for å tjene en hundrelapp eller to.
Hva har jeg spart mest på? Har ikke kjøpt fyrverkeri for et par tusenlapper, slik mange gjør.
Slik det ser ut nå, vil jeg komme ut av vinteren med mer penger på bufferkontoen enn samme tid for et år siden.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Heia Norge!

I morgen betaler vi 116 øre/kWh imens svenskene betaler 9 øre/kWh over hele landet. Danskene kommer også godt ut av det med 9-19 øre/kWh. Og i Tyskland kan de feire årets siste dag med at de får betalt for hver kWh de bruker :D

https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MacanT skrev: fre des 30, 2022 3:46 pm Heia Norge!

I morgen betaler vi 116 øre/kWh imens svenskene betaler 9 øre/kWh over hele landet. Danskene kommer også godt ut av det med 9-19 øre/kWh. Og i Tyskland kan de feire årets siste dag med at de får betalt for hver kWh de bruker :D

https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic
Tror du bør sette deg litt inn i hvordan kraftprisen fastsettes. Og hvordan kraftkablene øker "vannverdien" på vannet i magasinene, og dermed også prisen.

Det virker ikke som at du tok til deg det du fikk forklart i går?

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

MacanT skrev: fre des 30, 2022 3:46 pm Heia Norge!

I morgen betaler vi 116 øre/kWh imens svenskene betaler 9 øre/kWh over hele landet. Danskene kommer også godt ut av det med 9-19 øre/kWh. Og i Tyskland kan de feire årets siste dag med at de får betalt for hver kWh de bruker :D

https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic
Ja, så nogenlunde det samme her https://www.startsiden.no/str%C3%B8mpris/
Der står hele Sverige og Finland på 9 øre. Helt utrolig å stelle seg slik, da vi burde være selvforsynt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»