Generell diskusjon om corona - Del 2

Svar
Rexwiller

Re: Generell diskusjon om corona - Del 2

Legg inn av Rexwiller »

Big George skrev: lør des 31, 2022 3:03 am 9000- ni tusen døde pr dag i Kina og vi har neppe sett toppen av epedimien ennå.
Man snakker om en million smittede pr dag. De bor 1400 millioner eller 1.4 milliarder mennesker der. Kan det stemme, en million smittede pr dag ?

ABC nyheter skriver 30.12.2022
Enkelte eksperter mener at så mange som 9.000 mennesker nå dør av coronaviruset per dag i Kina. I tillegg tror de at så mange som 1,8 millioner mennesker blir smittet i Kina hver dag.
I Norge ble vel flesteparten smittet i løpet av et par måneder. 1,8 millioner daglige smittede høres derfor lavt ut. Vil tro det stiger til et langt høyere nivå.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Sett i lys av hvordan majoriteten av befolkningen reagerte på restriksjoner under pandemien, ville nok evt. testkrav, karantene ol. bli akseptert.

1. Det påvirker jo ikke oss (kun reisende fra Kina).
2. Hvis det hjelper på å ikke "stenge ned", er det bare bra.
3. Restriksjonen er så liten uansett.

Og derav har man satt presedens for litt sterkere restriksjoner neste gang. Dette er ikke en spåkule ettersom FHI har vært tydelige i Norge, men en enkel analyse av pandemien og dens restriksjoner.

basillen

Legg inn av basillen »

Big George skrev: lør des 31, 2022 3:03 am 9000- ni tusen døde pr dag i Kina og vi har neppe sett toppen av epedimien ennå.
Man snakker om en million smittede pr dag. De bor 1400 millioner eller 1.4 milliarder mennesker der. Kan det stemme, en million smittede pr dag ?

ABC nyheter skriver 30.12.2022
Enkelte eksperter mener at så mange som 9.000 mennesker nå dør av coronaviruset per dag i Kina. I tillegg tror de at så mange som 1,8 millioner mennesker blir smittet i Kina hver dag.
9000 døde i Kina tilsvarer cirka 34 døde nordmenn hver dag. Så ikke bra tall, men heller ikke sjokkerende høye med tanke på at kineserne har levd i isolerte bobler i tre år nå, og dermed har en enorm immunitetsgjeld å nedbetale. Samt at mange eldre som ville dødd i et normalår muligens har fått noe lengre levetid grunnet tiltakene.

Nå opplever Kina det som dessverre er uunngåelig: Viruset må brenne gjennom befolkningen slik at det kan bli endemisk. Akkurat slik det gjorde i Norge fra februar av. I 2022 har vi registrert totalt nesten 3000 dødsfall av/med Covid. Overført til Kinas befolkning ville dette tilsvare cirka 800 000 døde der.

Konklusjonen er at selv om tallene fra Kina kan virke skremmende, så er de ikke på langt nær så ille hvis man ser tallene opp mot det totale befolkningstallet i Kina.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Hans F. Marthiniussen oppsummerer det rettslige rundt pandemien godt og kort når han blir spurt om den mest krevende saken hans i 2022.
https://rett24.no/articles/julestafette ... rthinussen

– Tror nok det må være omikronpanikken tidlig på året, og diskusjonene og etterspillet. Det ble på et vis kuliminasjonen av flere år med plaging av myndigheter – og da særlig de lokale i Bergen. Jeg har vel egentlig lært at vi er ganske rettsløse i Norge når myndighetene først tråkker til.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg må nesten le meg ihjel , skulle inn å handle noe småtteri på Extra-butikken her i Kristiansandi formiddag, så sitter han i kassa med sort munnbind på!

Hva skal man si liksom? Klovn?

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Centrist skrev: fre des 30, 2022 7:37 pm 2. Det er forbausende lite snakk om generelle "tiltak" på samfunnsnivå. Er det noen reell forskjell på å få ned sykdommen blant de ansatte gjennom generelle tiltak i samfunnet når det er tale om influensa ol. kontra covid-19? Min forståelse er at det ikke er det, og dermed skulle man i utgangspunktet ha brukt samme argumentasjon for å innføre restriksjoner nå som når covid-19 var det dominerende.
Smittevernloven og definisjonen av allmennfarlig smittsom sykdom gjør vel at det kun er covid-19 som kan trigge tiltak?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

startelver skrev: lør des 31, 2022 2:48 pm Jeg må nesten le meg ihjel , skulle inn å handle noe småtteri på Extra-butikken her i Kristiansandi formiddag, så sitter han i kassa med sort munnbind på!

Hva skal man si liksom? Klovn?
Nei, dette må man få velge selv. Uansett hvor mye folk her inne ler av munnbind, så mener myndighetene at det har en ide for å beskytte seg. Myndighetene anbefaler faktisk at man bruker det om man har underliggende sykdom. Og det er mange sykdommer du ikke ser. Eller har han sett på idrett? Klæbo har nå på seg munnbind på tv. Du får i det minste le inni deg :)

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

ehall skrev: lør des 31, 2022 3:46 pmEller har han sett på idrett? Klæbo har nå på seg munnbind på tv.
Dette er selvsagt en liten ting i det totale vannviddet vi har opplevd siden Mars 2020, men fremstår som veldig absurd for meg. Klæbo og andre norske langrennsutøvere subber altså rundt med munnbind hele konkurransesesongen, og det er andre land også som gjør det samme.

Dette gjør de altså, til tross for at vitenskapen i alle år har vist at munnbind ikke fungerer for å forhindre smitte av luftveisvirus. Og ingenting har forandret seg med innføringen av korona - munnbind fungerer fortsatt ikke. Derfor brukte heller ikke idrettsutøvere munnbind i gamle dager, selv om de også da var livredd for å bli smittet av virus foran viktige konkurranser.

Ergo har dette nye påfunnet med munnbindbruk null med helse å gjøre, men er et resultat av hjernevasking fra myndigheter og media. Og det virker jo som om at dette er et krav som landslagsledelsen setter, og ikke en individuell vurdering for hver utøver. Hvilket er bare trist.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

BigWhale skrev: lør des 31, 2022 8:27 pm
ehall skrev: lør des 31, 2022 3:46 pmEller har han sett på idrett? Klæbo har nå på seg munnbind på tv.
Dette er selvsagt en liten ting i det totale vannviddet vi har opplevd siden Mars 2020, men fremstår som veldig absurd for meg. Klæbo og andre norske langrennsutøvere subber altså rundt med munnbind hele konkurransesesongen, og det er andre land også som gjør det samme.

Dette gjør de altså, til tross for at vitenskapen i alle år har vist at munnbind ikke fungerer for å forhindre smitte av luftveisvirus. Og ingenting har forandret seg med innføringen av korona - munnbind fungerer fortsatt ikke. Derfor brukte heller ikke idrettsutøvere munnbind i gamle dager, selv om de også da var livredd for å bli smittet av virus foran viktige konkurranser.

Ergo har dette nye påfunnet med munnbindbruk null med helse å gjøre, men er et resultat av hjernevasking fra myndigheter og media. Og det virker jo som om at dette er et krav som landslagsledelsen setter, og ikke en individuell vurdering for hver utøver. Hvilket er bare trist.
Det hjelper ikke at vitenskapen har vist at det ikke nytter med munnbind, når norske helsemyndigheter sier det virker. Hva tror du folk hører på, hva de finner på nettet, eller norske myndigheter?

Og jeg tviler på det er krav fra landslagsledelsen, er jo kun noen få som bruker det. I fjor var det åpenbart at mange internasjonale idrettsforbund krevde det, siden alle brukte det. I år har jeg ikke sett noen idrett, selv ikke i Canada, der alle bruker munnbind.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

startelver skrev: lør des 31, 2022 2:48 pm Jeg må nesten le meg ihjel , skulle inn å handle noe småtteri på Extra-butikken her i Kristiansandi formiddag, så sitter han i kassa med sort munnbind på!

Hva skal man si liksom? Klovn?
En mann i kassa. Det ser du ikke hver dag.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

kytec skrev: lør des 31, 2022 9:21 pm
startelver skrev: lør des 31, 2022 2:48 pm Jeg må nesten le meg ihjel , skulle inn å handle noe småtteri på Extra-butikken her i Kristiansandi formiddag, så sitter han i kassa med sort munnbind på!

Hva skal man si liksom? Klovn?
En mann i kassa. Det ser du ikke hver dag.
He he, det er nok det jeg mest ville reagert på :)

Champis

Legg inn av Champis »

ehall skrev: lør des 31, 2022 3:46 pm
startelver skrev: lør des 31, 2022 2:48 pm Jeg må nesten le meg ihjel , skulle inn å handle noe småtteri på Extra-butikken her i Kristiansandi formiddag, så sitter han i kassa med sort munnbind på!

Hva skal man si liksom? Klovn?
Nei, dette må man få velge selv. Uansett hvor mye folk her inne ler av munnbind, så mener myndighetene at det har en ide for å beskytte seg. Myndighetene anbefaler faktisk at man bruker det om man har underliggende sykdom. Og det er mange sykdommer du ikke ser. Eller har han sett på idrett? Klæbo har nå på seg munnbind på tv. Du får i det minste le inni deg :)

Helt fair, folk må få gå så mye med munnbind de bare vil.

Men - det har ofte blitt brukt som argument at en del går med munnbind fordi de har noen alvorlige sykdommer. Fair enough, men brukte disse da også munnbind tidligere - altså før pandemien?

Champis

Legg inn av Champis »

MacanT skrev: lør des 31, 2022 11:23 pm
kytec skrev: lør des 31, 2022 9:21 pm
startelver skrev: lør des 31, 2022 2:48 pm Jeg må nesten le meg ihjel , skulle inn å handle noe småtteri på Extra-butikken her i Kristiansandi formiddag, så sitter han i kassa med sort munnbind på!

Hva skal man si liksom? Klovn?
En mann i kassa. Det ser du ikke hver dag.
He he, det er nok det jeg mest ville reagert på :)

Ok? Av de titusener folk jeg har sett i kassa på diverse butikker, så kan jeg ikke tenke meg at det er langt unna 50/50.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Champis skrev: søn jan 01, 2023 12:56 am Helt fair, folk må få gå så mye med munnbind de bare vil.

Men - det har ofte blitt brukt som argument at en del går med munnbind fordi de har noen alvorlige sykdommer. Fair enough, men brukte disse da også munnbind tidligere - altså før pandemien?
Det var noe man før så nesten utelukkende i Asia blant sivilbefolkningen, og det er mange som ikke tar innover seg hvor radikalt vi har endret samfunnet vårt for å motvirke smitte.

Og enda mer skremmende, mange ønsker det velkommen..

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

startelver skrev: lør des 31, 2022 2:48 pm Jeg må nesten le meg ihjel , skulle inn å handle noe småtteri på Extra-butikken her i Kristiansandi formiddag, så sitter han i kassa med sort munnbind på!

Hva skal man si liksom? Klovn?
Han var vel kanskje syk selv og butikken som krevde det?

startelver

Legg inn av startelver »

Rexwiller skrev: søn jan 01, 2023 12:01 pm
startelver skrev: lør des 31, 2022 2:48 pm Jeg må nesten le meg ihjel , skulle inn å handle noe småtteri på Extra-butikken her i Kristiansandi formiddag, så sitter han i kassa med sort munnbind på!

Hva skal man si liksom? Klovn?
Han var vel kanskje syk selv og butikken som krevde det?
Det var et sort tøymunnbind. Ekspertene er vel enig om at slike bind ikke hjelper mot smitte i forhold til sykehusbindene.

basillen

Legg inn av basillen »

Justice 97 skrev: søn jan 01, 2023 10:04 pm Here we go.

EU-landene skal til uka diskutere felles tiltak for å hindre coronasmitte fra Kina. Flere EU-land har innført tiltak som testkrav for reisende fra Kina, der det nå er en stor smitteøkning. EU skal onsdag diskutere hva slags grep unionen skal ta. Det opplyser Sverige, som har tatt over formannskapet i EU. – Det er viktig at vi raskt får nødvendige tiltak på plass, sier den svenske regjeringen i en uttalelse.
Hvorfor? Hvorfor er tiltak nødvendige? Som Preben Aavitsland så riktig påpeker så svømmer vi allerede i en sjø av corona. Viruset er endemisk her, og de fleste av oss har fått det nå. Så hva er poenget?

Queenie

Legg inn av Queenie »

basillen skrev: søn jan 01, 2023 10:39 pm
Justice 97 skrev: søn jan 01, 2023 10:04 pm Here we go.

EU-landene skal til uka diskutere felles tiltak for å hindre coronasmitte fra Kina. Flere EU-land har innført tiltak som testkrav for reisende fra Kina, der det nå er en stor smitteøkning. EU skal onsdag diskutere hva slags grep unionen skal ta. Det opplyser Sverige, som har tatt over formannskapet i EU. – Det er viktig at vi raskt får nødvendige tiltak på plass, sier den svenske regjeringen i en uttalelse.
Hvorfor? Hvorfor er tiltak nødvendige? Som Preben Aavitsland så riktig påpeker så svømmer vi allerede i en sjø av corona. Viruset er endemisk her, og de fleste av oss har fått det nå. Så hva er poenget?
Det blir ingen tiltak her, hysterisk å tro det nå.

basillen

Legg inn av basillen »

Queenie skrev: søn jan 01, 2023 10:41 pm
basillen skrev: søn jan 01, 2023 10:39 pm
Justice 97 skrev: søn jan 01, 2023 10:04 pm Here we go.

EU-landene skal til uka diskutere felles tiltak for å hindre coronasmitte fra Kina. Flere EU-land har innført tiltak som testkrav for reisende fra Kina, der det nå er en stor smitteøkning. EU skal onsdag diskutere hva slags grep unionen skal ta. Det opplyser Sverige, som har tatt over formannskapet i EU. – Det er viktig at vi raskt får nødvendige tiltak på plass, sier den svenske regjeringen i en uttalelse.
Hvorfor? Hvorfor er tiltak nødvendige? Som Preben Aavitsland så riktig påpeker så svømmer vi allerede i en sjø av corona. Viruset er endemisk her, og de fleste av oss har fått det nå. Så hva er poenget?
Det blir ingen tiltak her, hysterisk å tro det nå.
Når man vurderer "felles tiltak for hele EU" så er det naivt å tro at det ikke vil kunne bli implementert her også.

basillen

Legg inn av basillen »

Og der var selvsagt Nakstad på banen igjen, ja. Den evige optimist.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/det ... t/78185983

Sitat: "- Pandemien har gitt oss mange overraskelser de siste to åra og det ville være naivt av oss å ikke vurdere nye tiltak opp mot endringer i den globale smittesituasjonen. Derfor følger vi utviklingen i Kina spesielt tett og er forberedt på at den vil endre seg framover, skriver Nakstad."

SirJames

Legg inn av SirJames »

basillen skrev: søn jan 01, 2023 10:51 pm Nakstad
No brain, no pain

Queenie

Legg inn av Queenie »

basillen skrev: søn jan 01, 2023 10:47 pm
Queenie skrev: søn jan 01, 2023 10:41 pm
basillen skrev: søn jan 01, 2023 10:39 pm

Hvorfor? Hvorfor er tiltak nødvendige? Som Preben Aavitsland så riktig påpeker så svømmer vi allerede i en sjø av corona. Viruset er endemisk her, og de fleste av oss har fått det nå. Så hva er poenget?
Det blir ingen tiltak her, hysterisk å tro det nå.
Når man vurderer "felles tiltak for hele EU" så er det naivt å tro at det ikke vil kunne bli implementert her også.
Restriksjoner ift kinesiske innreisende har da null å si for oss?

Queenie

Legg inn av Queenie »

SirJames skrev: søn jan 01, 2023 10:55 pm
basillen skrev: søn jan 01, 2023 10:51 pm Nakstad
No brain, no pain
Hva jobber du da med, James? :)

basillen

Legg inn av basillen »

Queenie skrev: søn jan 01, 2023 10:57 pm
basillen skrev: søn jan 01, 2023 10:47 pm
Queenie skrev: søn jan 01, 2023 10:41 pm

Det blir ingen tiltak her, hysterisk å tro det nå.
Når man vurderer "felles tiltak for hele EU" så er det naivt å tro at det ikke vil kunne bli implementert her også.
Restriksjoner ift kinesiske innreisende har da null å si for oss?
Ikke for de som eventuelt har planlagt reiser til og fra Kina. Pluss at dette setter en presedens: Når et land har mye smitte så kan man finne på å innføre tiltak rettet mot dette landet igjen.

Det som frustrerer meg mest er imidlertid den totale mangelen på logikk i henhold til hvorfor man gjør dette. Kanskje det er fordi jeg er utdannet realist. Ikke vet jeg.

Queenie

Legg inn av Queenie »

basillen skrev: søn jan 01, 2023 11:02 pm
Queenie skrev: søn jan 01, 2023 10:57 pm
basillen skrev: søn jan 01, 2023 10:47 pm

Når man vurderer "felles tiltak for hele EU" så er det naivt å tro at det ikke vil kunne bli implementert her også.
Restriksjoner ift kinesiske innreisende har da null å si for oss?
Ikke for de som eventuelt har planlagt reiser til og fra Kina. Pluss at dette setter en presedens: Når et land har mye smitte så kan man finne på å innføre tiltak rettet mot dette landet igjen.

Det som frustrerer meg mest er imidlertid den totale mangelen på logikk i henhold til hvorfor man gjør dette. Kanskje det er fordi jeg er utdannet realist. Ikke vet jeg.
Jeg er ikke hysterisk anlagt, ingenting er et problem før det faktisk oppstår. Noe annet er katastrofetenkning og direkte usunt.

Jeg finner det unormalt å gå og bekymre seg for ting som verken vil angå deg og meg eller som er spesielt problematisk. Kanskje det er fordi jeg ikke er veldig angstfull av meg, ikke vet jeg.

basillen

Legg inn av basillen »

Queenie skrev: søn jan 01, 2023 11:07 pm Jeg er ikke hysterisk anlagt, ingenting er et problem før det faktisk oppstår. Noe annet er katastrofetenkning og direkte usunt.

Jeg finner det unormalt å gå og bekymre seg for ting som verken vil angå deg og meg eller som er spesielt problematisk. Kanskje det er fordi jeg ikke er veldig angstfull av meg, ikke vet jeg.
Angående den første setningen din så er vi 100 % enige. 100 %. Som du sier: Ingenting er et problem før det faktisk oppstår. Så hvorfor begynner man nå i EU og Nord-Amerika å late som om det er et problem med reisende fra Kina når vi overhodet ikke har noen indikasjoner på at dette er tilfelle? Dette må da være et perfekt eksempel på nettopp hysterisk og usunn katastrofetenkning.

Ellers kan jeg informere deg om at jeg ikke er angstfull i det hele tatt. Men det burde bekymre oss alle at vi faktisk har å gjøre med statsledere som åpenbart har null innsikt i logikk og fornuft.

Deila

Legg inn av Deila »

Korona er vel ikke et problem lenger, verden har gått videre. Men imponerende at noen holder koken her inne daglig enda.

basillen

Legg inn av basillen »

Deila skrev: søn jan 01, 2023 11:15 pm Korona er vel ikke et problem lenger, verden har gått videre.
Det er jo nettopp det verden ikke har gjort når den nå begynner å innføre testrestriksjoner og karantene for reisende igjen.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Deila skrev: søn jan 01, 2023 11:15 pm Korona er vel ikke et problem lenger, verden har gått videre. Men imponerende at noen holder koken her inne daglig enda.
Og vi har fått immunitet.

Deila

Legg inn av Deila »

basillen skrev: søn jan 01, 2023 11:16 pm
Deila skrev: søn jan 01, 2023 11:15 pm Korona er vel ikke et problem lenger, verden har gått videre.
Det er jo nettopp det verden ikke har gjort når den nå begynner å innføre testrestriksjoner og karantene for reisende igjen.
Du overdriver problemet som Queenie er inne på. Vi lever som normalt, eller i hvert fall ute i den virkelige verden. Skal det være et problem at noen fra Kina må ta en test når de reiser?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»