VM i hurtig- og lynsjakk 2022

Svar
keizersoze
Innlegg: 1716

Re: VM i hurtig- og lynsjakk 2022

Legg inn av keizersoze »

Gratulerer Magnus. Fortjent.
Håper vi får en bedre intervjuer neste år.

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

Utrolig sterkt av Magnus å ta seier i siste mtp motstand og nerver. Fantastisk

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Gratulerer til vår mann Magnus!! Fantastisk😍

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Gratulerer til tidenes sjakkspiller!

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Er det for mye forlangt at journalister på NRK (Hr. Solbakken) burde vite forskjellen på dedikere og dedisere?

Centrist

Legg inn av Centrist »

Det er en fullstendig maktdemonstrasjon. Han taper kun 3 av 34 partier, hvor kun den ene er etter å ha spilt dårligere. Tapet mot Artemiev var ett tabbetrekk og tapet mot Nepo skjedde på tid. Sett over ett er det i det hele tatt kun en periode som kan forberedes og det er perioden på 5 strake remier. I den perioden var han visstnok ekstremt sliten og spilte samtidig mot Hikaru, Fedoseev, Mamedyarov, Dubov og Artemiev.

I mine øyne tidenes sjakkspiller.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

TheBaseline skrev: fre des 30, 2022 1:11 pm Vanskelig motstander i siste parti...
Vant Magnus?

Number4

Legg inn av Number4 »

Carlsen er helt enorm.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Blir det mer sjakk nå på evt 2. og 3. plass?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Vi kan gratulere Niemann med en sterk 45.plass. 12 av 21 poeng, er vel en helt standard score for en spiller på 2500-2600.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Gratulerer Magnus! Dette er stort!

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Centrist skrev: fre des 30, 2022 1:31 pm Det er en fullstendig maktdemonstrasjon. Han taper kun 3 av 34 partier, hvor kun den ene er etter å ha spilt dårligere. Tapet mot Artemiev var ett tabbetrekk og tapet mot Nepo skjedde på tid. Sett over ett er det i det hele tatt kun en periode som kan forberedes og det er perioden på 5 strake remier. I den perioden var han visstnok ekstremt sliten og spilte samtidig mot Hikaru, Fedoseev, Mamedyarov, Dubov og Artemiev.

I mine øyne tidenes sjakkspiller.
Mangler ord og ser imøte adjektiver og artikler/poesi/avhandlinger, etc som kan beskrive Magnus Carlsen sin prestasjon i dette VM i hurtig-/lyn sjakk og karrieren forøvrig....!

Lå før siste dag 1 poeng bak Nakamura, varter opp med storspill, henter det inn, setter spikeren i kista i siste parti ved vinst og partiet mot Rapport er vel allerede sjakkhistorie...!?

Han er toppidrettsutøver, kunstner, magiker og et fenomen som det antageligvis blir lenge til vi ser maken til igjen...!

Gratulerer til Magnus Carlsen, alle meddebattanter og sjakkentusiaster og fortsatt god jul 🎄

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Partiet mot Rapport er bortimot årets tv øyeblikk for min del.

Gratulerer Magnus Carlsen som trippelmester igjen! Tidenes beste.

Snellman

Legg inn av Snellman »

PowersIave skrev: fre des 30, 2022 2:30 pm Partiet mot Rapport er bortimot årets tv øyeblikk for min del.

Gratulerer Magnus Carlsen som trippelmester igjen! Tidenes beste.
Han er regjerende mester i alle disiplinene samtidig for tredje gang nå, mens "trippelkroner" blir det da hele fire av etter dette mesterskapet og det trengs bare en tittel til i VM i hurtigsjakk for å fullføre den femte kronen, vel?

Disse sammenligningene av mestere fra ulike epoker som ender med at en blir stående igjen som tidenes aller, aller beste skjønner jeg lite av, men at Magnus har gitt oss nordmenn sjakkglede vi strengt tatt ikke fortjener; det er det liten tvil om. Så får vi håpe at Firouzja og hele Kinas elite er med til neste gang.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Snellman skrev: fre des 30, 2022 3:21 pm
PowersIave skrev: fre des 30, 2022 2:30 pm Partiet mot Rapport er bortimot årets tv øyeblikk for min del.

Gratulerer Magnus Carlsen som trippelmester igjen! Tidenes beste.
Han er regjerende mester i alle disiplinene samtidig for tredje gang nå, mens "trippelkroner" blir det da hele fire av etter dette mesterskapet og det trengs bare en tittel til i VM i hurtigsjakk for å fullføre den femte kronen, vel?

Disse sammenligningene av mestere fra ulike epoker som ender med at en blir stående igjen som tidenes aller, aller beste skjønner jeg lite av, men at Magnus har gitt oss nordmenn sjakkglede vi strengt tatt ikke fortjener; det er det liten tvil om. Så får vi håpe at Firouzja og hele Kinas elite er med til neste gang.
Magnus har alle 3 titlene for 3 gang ja. 2014-2019 og nå i 2022. Det blir ikke noen 4 gang da Magnus høyst sannsynlig aldri vil kjempe om langsjakktittelen igjen.

Snellman

Legg inn av Snellman »

John Garfield skrev: fre des 30, 2022 3:28 pm Magnus har alle 3 titlene for 3 gang ja. 2014-2019 og nå i 2022. Det blir ikke noen 4 gang da Magnus høyst sannsynlig aldri vil kjempe om langsjakktittelen igjen.
Jeg vil ikke utelukke noenting enda, selv om det er usannsynlig. Poenget mitt er at det å holde alle titlene samtidig er irrelevant. Han har vunnet alle disiplinene minst fire ganger, så jeg skjønte ikke helt hvorfor Bae gjentatte ganger sa at Carlsen sikret sin tredje trippeltkrone, men mulig jeg misforstår...

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

GOAT i sjakk er jo like vanskelig som om det var Pelé, Maradona, Messi eller Ronaldo som er størst.
Bae mante det "tipppet over" nå med trippeltittel innehaver.

Jeg er ikke like sikker. Kasparov var tross alt verdensener i 255 måneder. Men er ikke så inne i sjakk at jeg har enkeltturneringer og slikt i perioden som jo også vil spille inn.

For å snu på det og det hadde vært en norsk spiller som hadde vært verdensener i 255 måneder trur jeg vi hadde "knuget oss" til at det tross alt var han som var GOAT.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

PowersIave skrev: fre des 30, 2022 2:30 pm Partiet mot Rapport er bortimot årets tv øyeblikk for min del.

Gratulerer Magnus Carlsen som trippelmester igjen! Tidenes beste.
Partiet mot Rapport gis 2. plass som årets TV øyeblikk bak siste halvdel av VM finalen Argentina - Frankrike. Skrevet av en som knapt kan sjakkreglene. Uhyre spennende parti !!

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

John Garfield skrev: fre des 30, 2022 3:28 pm
Snellman skrev: fre des 30, 2022 3:21 pm
PowersIave skrev: fre des 30, 2022 2:30 pm Partiet mot Rapport er bortimot årets tv øyeblikk for min del.

Gratulerer Magnus Carlsen som trippelmester igjen! Tidenes beste.
Han er regjerende mester i alle disiplinene samtidig for tredje gang nå, mens "trippelkroner" blir det da hele fire av etter dette mesterskapet og det trengs bare en tittel til i VM i hurtigsjakk for å fullføre den femte kronen, vel?

Disse sammenligningene av mestere fra ulike epoker som ender med at en blir stående igjen som tidenes aller, aller beste skjønner jeg lite av, men at Magnus har gitt oss nordmenn sjakkglede vi strengt tatt ikke fortjener; det er det liten tvil om. Så får vi håpe at Firouzja og hele Kinas elite er med til neste gang.
Magnus har alle 3 titlene for 3 gang ja. 2014-2019 og nå i 2022. Det blir ikke noen 4 gang da Magnus høyst sannsynlig aldri vil kjempe om langsjakktittelen igjen.
Aldri var jo sterke ord. Hvis det dukker opp nye folk med ny tilnæring til sjakk trur jeg nok MC syntes den tittelen blir interessant igjen. Var det ikke Firouzja han allikevle ville ha spilt mot hvis han hadde blitt motstander. På den annen side vil det jo koste mer både fysisk og psykisk og klare å løfte seg opp på nye nivåer hvis det skal være nødvendig. Det nærmer seg jo den alderen (35-40) år hvor mange sjakkspiller begynner å få en dupp i ratingen.

MC vil jo selvsagt sannsynligvis holde seg på topp 10 til han er 50 hvis han vil, men hvis han vil kjempe mot verdenesmestertittelen vil han nok ikke gjøre det hvis han ikke trur han kan vinne.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

GOAT! :)


Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Denne viser også fint hvor enorm han er:


GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

VivaLV skrev: fre des 30, 2022 3:53 pm GOAT i sjakk er jo like vanskelig som om det var Pelé, Maradona, Messi eller Ronaldo som er størst.
Bae mante det "tipppet over" nå med trippeltittel innehaver.

Jeg er ikke like sikker. Kasparov var tross alt verdensener i 255 måneder. Men er ikke så inne i sjakk at jeg har enkeltturneringer og slikt i perioden som jo også vil spille inn.

For å snu på det og det hadde vært en norsk spiller som hadde vært verdensener i 255 måneder trur jeg vi hadde "knuget oss" til at det tross alt var han som var GOAT.
De fleste har nok sett på Magnus som den største en god periode allerede, både de objektive tallene, at han spiller så mye mer sjakk enn alle andre verdensmestere og at han behersker alle konkurranseformer peker mot det. Konkurransen er også blitt så enormt mye større under dataalderen, alle har samme redskaper til å bli best i verden - slik var det ikke før.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Top notch intervju med the GOAT ikveld:


Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

GoingKronos skrev: fre des 30, 2022 6:11 pm
VivaLV skrev: fre des 30, 2022 3:53 pm GOAT i sjakk er jo like vanskelig som om det var Pelé, Maradona, Messi eller Ronaldo som er størst.
Bae mante det "tipppet over" nå med trippeltittel innehaver.

Jeg er ikke like sikker. Kasparov var tross alt verdensener i 255 måneder. Men er ikke så inne i sjakk at jeg har enkeltturneringer og slikt i perioden som jo også vil spille inn.

For å snu på det og det hadde vært en norsk spiller som hadde vært verdensener i 255 måneder trur jeg vi hadde "knuget oss" til at det tross alt var han som var GOAT.
De fleste har nok sett på Magnus som den største en god periode allerede, både de objektive tallene, at han spiller så mye mer sjakk enn alle andre verdensmestere og at han behersker alle konkurranseformer peker mot det. Konkurransen er også blitt så enormt mye større under dataalderen, alle har samme redskaper til å bli best i verden - slik var det ikke før.
Synes det blir helt umulig å sammenligne spillere fra forskjellige tidsepoker. Hvordan skal en egentlig sammenligne fks Morphy og Carlsen? Morphy fullstendig gruste verdenseliten, lenge før det var noe VM. Han fikk dem jo til å se ut som nybegynnere. Kasparov vant så og si alt, fks hadde han 9 år der han vant alle super-turneringer han stilte opp i. Fischer, som gruste verdenseliten og hele sovjetimperiet etc. Hvis man absolutt skal rangere spillere fra forskjellige epoker, mener jeg det bør gjøres etter hvor dominant spilleren er i sin samtid, og da er jeg ikke så sikker på at Carlsen er øverst. Se igjennom de mest berømte partiene til Morphy for eksempel, og så tenker- man på at han hadde ingen datamaskiner, åpningsteori, sjakkbøker, puzzle rush på chess.com osv.

Champis

Legg inn av Champis »

Gjellsimle skrev: fre des 30, 2022 11:48 pm
GoingKronos skrev: fre des 30, 2022 6:11 pm
VivaLV skrev: fre des 30, 2022 3:53 pm GOAT i sjakk er jo like vanskelig som om det var Pelé, Maradona, Messi eller Ronaldo som er størst.
Bae mante det "tipppet over" nå med trippeltittel innehaver.

Jeg er ikke like sikker. Kasparov var tross alt verdensener i 255 måneder. Men er ikke så inne i sjakk at jeg har enkeltturneringer og slikt i perioden som jo også vil spille inn.

For å snu på det og det hadde vært en norsk spiller som hadde vært verdensener i 255 måneder trur jeg vi hadde "knuget oss" til at det tross alt var han som var GOAT.
De fleste har nok sett på Magnus som den største en god periode allerede, både de objektive tallene, at han spiller så mye mer sjakk enn alle andre verdensmestere og at han behersker alle konkurranseformer peker mot det. Konkurransen er også blitt så enormt mye større under dataalderen, alle har samme redskaper til å bli best i verden - slik var det ikke før.
Synes det blir helt umulig å sammenligne spillere fra forskjellige tidsepoker. Hvordan skal en egentlig sammenligne fks Morphy og Carlsen? Morphy fullstendig gruste verdenseliten, lenge før det var noe VM. Han fikk dem jo til å se ut som nybegynnere. Kasparov vant så og si alt, fks hadde han 9 år der han vant alle super-turneringer han stilte opp i. Fischer, som gruste verdenseliten og hele sovjetimperiet etc. Hvis man absolutt skal rangere spillere fra forskjellige epoker, mener jeg det bør gjøres etter hvor dominant spilleren er i sin samtid, og da er jeg ikke så sikker på at Carlsen er øverst. Se igjennom de mest berømte partiene til Morphy for eksempel, og så tenker- man på at han hadde ingen datamaskiner, åpningsteori, sjakkbøker, puzzle rush på chess.com osv.

Men nettopp det siste taler jo til Magnus sin fordel, synes jeg. Tenk å være såpass overlegen som han har vært, når alle har tilgang til så mye hjelpemidler for å heve nivået sitt! Nivået blant de 20-50 beste spillerne i sjakk har blitt hevet kraftig de siste 20-30 årene, noe som gjør at det blir veldig mye jevnere i toppen også.

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

Champis skrev: lør des 31, 2022 1:16 am
Gjellsimle skrev: fre des 30, 2022 11:48 pm
GoingKronos skrev: fre des 30, 2022 6:11 pm

De fleste har nok sett på Magnus som den største en god periode allerede, både de objektive tallene, at han spiller så mye mer sjakk enn alle andre verdensmestere og at han behersker alle konkurranseformer peker mot det. Konkurransen er også blitt så enormt mye større under dataalderen, alle har samme redskaper til å bli best i verden - slik var det ikke før.
Synes det blir helt umulig å sammenligne spillere fra forskjellige tidsepoker. Hvordan skal en egentlig sammenligne fks Morphy og Carlsen? Morphy fullstendig gruste verdenseliten, lenge før det var noe VM. Han fikk dem jo til å se ut som nybegynnere. Kasparov vant så og si alt, fks hadde han 9 år der han vant alle super-turneringer han stilte opp i. Fischer, som gruste verdenseliten og hele sovjetimperiet etc. Hvis man absolutt skal rangere spillere fra forskjellige epoker, mener jeg det bør gjøres etter hvor dominant spilleren er i sin samtid, og da er jeg ikke så sikker på at Carlsen er øverst. Se igjennom de mest berømte partiene til Morphy for eksempel, og så tenker- man på at han hadde ingen datamaskiner, åpningsteori, sjakkbøker, puzzle rush på chess.com osv.

Men nettopp det siste taler jo til Magnus sin fordel, synes jeg. Tenk å være såpass overlegen som han har vært, når alle har tilgang til så mye hjelpemidler for å heve nivået sitt! Nivået blant de 20-50 beste spillerne i sjakk har blitt hevet kraftig de siste 20-30 årene, noe som gjør at det blir veldig mye jevnere i toppen også.
Jo da, men det er jo minst like imponerende å dominere så fullstendig i en æra der ingen hadde hjelpemidler, og bane veien med teorien for de som kommer etter. Ikke misforstå, jeg også mener jo at Carlsen er blant de største, jeg bare mener at det gir ingen mening å sammenligne æraer. Han bør sammenlignes med sine medspillere nå, og da er han jo klart best. Blir som han over sa, Pele og Messi osv. En kan også se slik på det, hvis det kommer en sjakkspiller i fremtiden (når nivået er enda høyere enn i dag) som er litt bedre enn resten i 10 år, uavgjort i vm matcher og vinner omspill osv, er den spilleren da "større" en Magnus Carlsen? Jeg mener nei, og at det blir en håpløs sammenligning

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Gjellsimle skrev: lør des 31, 2022 2:21 am
En kan også se slik på det, hvis det kommer en sjakkspiller i fremtiden (når nivået er enda høyere enn i dag) som er litt bedre enn resten i 10 år, uavgjort i vm matcher og vinner omspill osv, er den spilleren da "større" en Magnus Carlsen? Jeg mener nei, og at det blir en håpløs sammenligning
Men Carlsen har ikke bare vært litt bedre enn motstanderne, han har vært helt fullstendig overlegen selv om sjakken er revolusjonert fra at det i praksis var noen titalls spillere som satset på sjakk som konkurranse (og som veldig sjeldent møttes for å spille), til at det i dag er mange tusen spillere som prøver å bli best (og kalenderen er full av både på åpne og superturneringer). Det er jo nesten 1800 grand masters i sjakk i dag (så er selvsagt ikke alle aktiv, men det viser hvor mange som har nådd et ekstremt høyt nivå).

Så blir det selvsagt litt hva man verdsetter høyest. Toppnivå, hvor lenge man var best og hvor overlegen man var sine motstandere har vært er vel de tradisjonelle vurderingene og da har det blitt til en duell mellom Carlsen og Kasparov.

Champis

Legg inn av Champis »

Gjellsimle skrev: lør des 31, 2022 2:21 am
Champis skrev: lør des 31, 2022 1:16 am
Gjellsimle skrev: fre des 30, 2022 11:48 pm
Synes det blir helt umulig å sammenligne spillere fra forskjellige tidsepoker. Hvordan skal en egentlig sammenligne fks Morphy og Carlsen? Morphy fullstendig gruste verdenseliten, lenge før det var noe VM. Han fikk dem jo til å se ut som nybegynnere. Kasparov vant så og si alt, fks hadde han 9 år der han vant alle super-turneringer han stilte opp i. Fischer, som gruste verdenseliten og hele sovjetimperiet etc. Hvis man absolutt skal rangere spillere fra forskjellige epoker, mener jeg det bør gjøres etter hvor dominant spilleren er i sin samtid, og da er jeg ikke så sikker på at Carlsen er øverst. Se igjennom de mest berømte partiene til Morphy for eksempel, og så tenker- man på at han hadde ingen datamaskiner, åpningsteori, sjakkbøker, puzzle rush på chess.com osv.

Men nettopp det siste taler jo til Magnus sin fordel, synes jeg. Tenk å være såpass overlegen som han har vært, når alle har tilgang til så mye hjelpemidler for å heve nivået sitt! Nivået blant de 20-50 beste spillerne i sjakk har blitt hevet kraftig de siste 20-30 årene, noe som gjør at det blir veldig mye jevnere i toppen også.
Jo da, men det er jo minst like imponerende å dominere så fullstendig i en æra der ingen hadde hjelpemidler, og bane veien med teorien for de som kommer etter. Ikke misforstå, jeg også mener jo at Carlsen er blant de største, jeg bare mener at det gir ingen mening å sammenligne æraer. Han bør sammenlignes med sine medspillere nå, og da er han jo klart best. Blir som han over sa, Pele og Messi osv. En kan også se slik på det, hvis det kommer en sjakkspiller i fremtiden (når nivået er enda høyere enn i dag) som er litt bedre enn resten i 10 år, uavgjort i vm matcher og vinner omspill osv, er den spilleren da "større" en Magnus Carlsen? Jeg mener nei, og at det blir en håpløs sammenligning

Carlsen har ikke vært litt bedre enn resten. Det har vært større forskjell på Carlsen og resten enn det har vært på Messi og resten i fotball, til sammenligning.

Klang

Legg inn av Klang »

Sjakk er så latterlig. Ikke bare tillater de russisk deltakelse, men hele konseptet med folk som går rundt, samler seg ved brettene osv virker å være helt på trynet. Økt fare for juks, og så har vi situasjoner med tilsynelatende bevisst negativ påvirkning på en spiller, at det er forstyrrelser osv. Da hjelper det ikke akkurat at det er med unge spillere med unge venner. For et sirkus. Ingen overraskelse at det er en russer og hans venner som er involvert i dette.

Merkelig håndtert, at man står/sitter der ved brettet i en evighet og kan gjøre vurderinger.

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

Klang skrev: lør des 31, 2022 12:07 pm Sjakk er så latterlig. Ikke bare tillater de russisk deltakelse, men hele konseptet med folk som går rundt, samler seg ved brettene osv virker å være helt på trynet. Økt fare for juks, og så har vi situasjoner med tilsynelatende bevisst negativ påvirkning på en spiller, at det er forstyrrelser osv. Da hjelper det ikke akkurat at det er med unge spillere med unge venner. For et sirkus. Ingen overraskelse at det er en russer og hans venner som er involvert i dette.

Merkelig håndtert, at man står/sitter der ved brettet i en evighet og kan gjøre vurderinger.
Det har vel å gjøre med, som Bae var inne på, at sjakk som idrett er forholdsvis nytt, at tradisjonelt er det vitenskap, kunst og idrett på en gang, og at det først nå i senere tid er mer idrett. Jeg må si jeg ikke liker utviklingen, men jeg liker jo heller ikke V-stil i hopp osv

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»