Follobanen virker ikke

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Follobanen virker ikke

Legg inn av newsflash »

Brezjnev skrev: tir jan 03, 2023 6:39 pm Tviler jeg på. Et "altomfattende" jernbaneselskap ville fortsatt vært delt opp i ulike virkeområder, med sine ulike ansvarsområder og budsjetter. Et driftsområde som ba om en fullskala test hadde fort bare medført at infrastruktur ble fornærmet, svarte at det var unødvendig for dette hadde de selv greie og kontroll på, og at om drift ville ha test så fikk de besørge og betale for den selv. Noe drift ville nektet, fordi de mente at det var drifts oppgave.
Nei, da ville en lagt inn en fullskala test som en del av prosjekteringen, og gjennomført det.

Jeg skal ikke garantere at det ville avdekket feilen, men muligheten er absolutt til stede.

Denne fragmenteringen av ansvar vi ser i denne saken er hårreisende.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: tir jan 03, 2023 6:42 pm
Brezjnev skrev: tir jan 03, 2023 6:39 pm Tviler jeg på. Et "altomfattende" jernbaneselskap ville fortsatt vært delt opp i ulike virkeområder, med sine ulike ansvarsområder og budsjetter. Et driftsområde som ba om en fullskala test hadde fort bare medført at infrastruktur ble fornærmet, svarte at det var unødvendig for dette hadde de selv greie og kontroll på, og at om drift ville ha test så fikk de besørge og betale for den selv. Noe drift ville nektet, fordi de mente at det var drifts oppgave.
Nei, da ville en lagt inn en fullskala test som en del av prosjekteringen, og gjennomført det.

Jeg skal ikke garantere at det ville avdekket feilen, men muligheten er absolutt til stede.

Denne fragmenteringen av ansvar vi ser i denne saken er hårreisende.
I ettertid er det vanskelig å si seg enig i "Vi skal skvise så mye tannkrem ut av tuben.....osv", noe jeg personlig aldri var enig i.
Jadda. Linda Hofstad Helleland. Det var en jævlig suksess du presterte når du skviste så mye tannkrem ut av tuben at AP nå ikke makter å klemme den tilbake.
Gratulerer, Linda. Du vil bli husket.
Sist redigert av fargerik den tir jan 03, 2023 6:50 pm, redigert 1 gang totalt.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

newsflash skrev: tir jan 03, 2023 6:42 pm
Brezjnev skrev: tir jan 03, 2023 6:39 pm Tviler jeg på. Et "altomfattende" jernbaneselskap ville fortsatt vært delt opp i ulike virkeområder, med sine ulike ansvarsområder og budsjetter. Et driftsområde som ba om en fullskala test hadde fort bare medført at infrastruktur ble fornærmet, svarte at det var unødvendig for dette hadde de selv greie og kontroll på, og at om drift ville ha test så fikk de besørge og betale for den selv. Noe drift ville nektet, fordi de mente at det var drifts oppgave.
Nei, da ville en lagt inn en fullskala test som en del av prosjekteringen, og gjennomført det.

Jeg skal ikke garantere at det ville avdekket feilen, men muligheten er absolutt til stede.

Denne fragmenteringen av ansvar vi ser i denne saken er hårreisende.
Hva får deg til å fastslå at det ville vært lagt inn som en del av prosjekteringen, hvilke egenskaper i et jernbaneselskap kontra dagens modell gjør at det er så sikkert?

Det er ikke noen ansvarsfragmentering her. Det er kun ett selskap som er ansvarlig, og det er ikke noe enklere å plassere ansvar jo større og mer mindre fokusert et selskap er. Tvert imot. Jo flere kokker, jo flere fingre som kan peke på hverandre uten at omverden egentlig helt vet hvem sin jobb det egentlig var. Med dagens system vet vi at ansvaret ligger hos Bane NOR og deres ledelse.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Brezjnev skrev: tir jan 03, 2023 6:50 pm Hva får deg til å fastslå at det ville vært lagt inn som en del av prosjekteringen, hvilke egenskaper i et jernbaneselskap kontra dagens modell gjør at det er så sikkert?

Det er ikke noen ansvarsfragmentering her. Det er kun ett selskap som er ansvarlig, og det er ikke noe enklere å plassere ansvar jo større og mer mindre fokusert et selskap er. Tvert imot. Jo flere kokker, jo flere fingre som kan peke på hverandre uten at omverden egentlig helt vet hvem sin jobb det egentlig var. Med dagens system vet vi at ansvaret ligger hos Bane NOR og deres ledelse.
Jeg mener det ville vært en naturlig del av prosjektet.

Nå ville ikke det medført at feilen ikke var til stede, men den ville definitivt ha blitt avdekket tidligere.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Brezjnev skrev: tir jan 03, 2023 6:39 pm Tviler jeg på. .....
Hadde vi tidligere i NSB og det fungerte utmerket. Da man begynte å splitte opp NSB så startet problemene. først med at noen glemte vedlikeholdsplaner, osv osv.

Dagens VY har intet ansvar for utbyggingen.

Brukeravatar
busemannen
Innlegg: 864
Sted: Lauvtjern

Legg inn av busemannen »

Der var Pløsen på Dagsrevyen også.
Han var ikke informert påstår han. For en Noldus :twisted:

Bytt han ut! Rødt kort!

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

newsflash skrev: tir jan 03, 2023 6:35 pm
Bane Nor fikk angivelig ikke kjørt noen fullskala stresstest, noe som nok kunne ha avdekket eventuelle feil tidligere.
Kunne de vel ha planlagt og bestilt togsett til det, noe de ikke gjorde. Å etterpå påstå at man ikke hadde det tilgjengelig er tull all den stund det ikke var lagt inn i planen.

I andre land hadde direktørene allerede vært på jakt etter nye jobber.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

newsflash skrev: tir jan 03, 2023 7:03 pm
Brezjnev skrev: tir jan 03, 2023 6:50 pm Hva får deg til å fastslå at det ville vært lagt inn som en del av prosjekteringen, hvilke egenskaper i et jernbaneselskap kontra dagens modell gjør at det er så sikkert?

Det er ikke noen ansvarsfragmentering her. Det er kun ett selskap som er ansvarlig, og det er ikke noe enklere å plassere ansvar jo større og mer mindre fokusert et selskap er. Tvert imot. Jo flere kokker, jo flere fingre som kan peke på hverandre uten at omverden egentlig helt vet hvem sin jobb det egentlig var. Med dagens system vet vi at ansvaret ligger hos Bane NOR og deres ledelse.
Jeg mener det ville vært en naturlig del av prosjektet.

Nå ville ikke det medført at feilen ikke var til stede, men den ville definitivt ha blitt avdekket tidligere.
Testing er en naturlig del av prosjektet helt uavhengig av hvordan jernbanesektoren er organisert.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

fargerik skrev: tir jan 03, 2023 5:19 pm [....
Dersom vi hadde vært Kina, og Xi hadde styrt landet, vill feilen vært utbedret før den ble oppdaget.
...og direktørene sittet i fengsel. Enkelt å løse det på den måten.

Deila

Legg inn av Deila »

virrvarr skrev: tir jan 03, 2023 7:11 pm
newsflash skrev: tir jan 03, 2023 6:35 pm
Bane Nor fikk angivelig ikke kjørt noen fullskala stresstest, noe som nok kunne ha avdekket eventuelle feil tidligere.
Kunne de vel ha planlagt og bestilt togsett til det, noe de ikke gjorde. Å etterpå påstå at man ikke hadde det tilgjengelig er tull all den stund det ikke var lagt inn i planen.

I andre land hadde direktørene allerede vært på jakt etter nye jobber.
Håper hodene ruller etter problemet er løst, men er sjukt hvordan det bare blir feid under teppet med tanke på pris og hvor lang tid de brukte på å bygge den. Skandale.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Brezjnev skrev: tir jan 03, 2023 7:12 pm
Testing er en naturlig del av prosjektet helt uavhengig av hvordan jernbanesektoren er organisert.
Nå medførte jo denne organiseringen at de ikke fikk gjennomført noen fullskala test.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

virrvarr skrev: tir jan 03, 2023 7:08 pm
Brezjnev skrev: tir jan 03, 2023 6:39 pm Tviler jeg på. .....
Hadde vi tidligere i NSB og det fungerte utmerket. Da man begynte å splitte opp NSB så startet problemene. først med at noen glemte vedlikeholdsplaner, osv osv.

Dagens VY har intet ansvar for utbyggingen.
Fungerte utmerket, faktisk. Det er ikke nåværende organiserings feil at store deler av infrastrukturen er så gammel at den kan slås ut av en kråke, at utbedringen ikke kan begynne umiddelbart fordi han tyskeren som kan systemet er av gård på pensjonisttur samt at de må tråle jernbanemuséer og antikvariater for å finne reservedeler, før de kan sette i gang arbeidet.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Hva skal dere her inne i byen for om dere bor ute på landet? Skjønner ikke hvorfor alle dere bønder skal fly her inne og lage ugagn.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

newsflash skrev: tir jan 03, 2023 7:13 pm
Brezjnev skrev: tir jan 03, 2023 7:12 pm
Testing er en naturlig del av prosjektet helt uavhengig av hvordan jernbanesektoren er organisert.
Nå medførte jo denne organiseringen at de ikke fikk gjennomført noen fullskala test.
Det er ingenting som tyder på at det er organiseringen i drift/infrastruktur som er synderen. De åpenbare kandidatene er ledere som har vært i overkant gnitne samt opptatte av at de ikke skal måtte be om utsatt åpning enda en gang. God gammeldags dårlig ledelse.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Brezjnev skrev: tir jan 03, 2023 7:15 pm store deler av infrastrukturen er så gammel at den kan slås ut av en kråke
:lol:

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Hetfield skrev: tir jan 03, 2023 7:18 pm
Brezjnev skrev: tir jan 03, 2023 7:15 pm store deler av infrastrukturen er så gammel at den kan slås ut av en kråke
:lol:
Hehe, jeg vet det er latterlig - men det jeg beskriver skjedde faktisk på Vestfoldbanen i 2021.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Brezjnev skrev: tir jan 03, 2023 7:20 pm
Hetfield skrev: tir jan 03, 2023 7:18 pm
Brezjnev skrev: tir jan 03, 2023 7:15 pm store deler av infrastrukturen er så gammel at den kan slås ut av en kråke
:lol:
Hehe, jeg vet det er latterlig - men det jeg beskriver skjedde faktisk på Vestfoldbanen for i 2021.
Helt absurd.
busemannen skrev: tir jan 03, 2023 7:09 pm Der var Pløsen på Dagsrevyen også.
Han var ikke informert påstår han. For en Noldus :twisted:

Bytt han ut! Rødt kort!
Få han opp på dartskiva:
► Show Spoiler

fargerik

Legg inn av fargerik »

B.O.B. skrev: tir jan 03, 2023 7:17 pm Hva skal dere her inne i byen for om dere bor ute på landet? Skjønner ikke hvorfor alle dere bønder skal fly her inne og lage ugagn.
Klok tale. Jeg bor i Fredrikstad, og ser ingen grunn til å reise til Oslo.
Forøvrig antar jeg at de allerede er i gang med å skifte ut kabler, og at verdenskrigen vil bli avverget om noen uker.
Men at noen må gå, det er jeg enig i.
Den som har ansvaret for dette, bør gå fra Halden til Oslo S. Og tilbake. Uten lue. I vinterkulda.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Brezjnev skrev: tir jan 03, 2023 7:15 pm
virrvarr skrev: tir jan 03, 2023 7:08 pm
Brezjnev skrev: tir jan 03, 2023 6:39 pm Tviler jeg på. .....
Hadde vi tidligere i NSB og det fungerte utmerket. Da man begynte å splitte opp NSB så startet problemene. først med at noen glemte vedlikeholdsplaner, osv osv.

Dagens VY har intet ansvar for utbyggingen.
Fungerte utmerket, faktisk. Det er ikke nåværende organiserings feil at store deler av infrastrukturen er så gammel at den kan slås ut av en kråke, at utbedringen ikke kan begynne umiddelbart fordi han tyskeren som kan systemet er av gård på pensjonisttur samt at de må tråle jernbanemuséer og antikvariater for å finne reservedeler, før de kan sette i gang arbeidet.
Å bytte ut infrastruktur koster penger. Når jernbanen ble sulteforet i tiår går det slik. Ulike regjeringer prioriterte aldri jernbane. De kunne ikke bestemme seg for om det var fremtid eller ikke.
Man tok ned kjøretråden på Lierbanen da denne ble nedlagt og hengte tråden opp igjen i Østfold til tross for at tråden var gammel og slitt. Tråden i Østfold var nemlig ennå eldre og helt utslitt.
Også slik med feks sporveien i Oslo, hvor Høyre ville nedlegge, nei opprettholde, nei nedlegge osv fra år til år. Derfor ble også trikkelinjene så dårlig vedlikeholdt at tyske sporvognselskap ikke ville låne ut vogner for testing i Oslo.

fargerik

Legg inn av fargerik »

virrvarr skrev: tir jan 03, 2023 9:25 pm
Brezjnev skrev: tir jan 03, 2023 7:15 pm
virrvarr skrev: tir jan 03, 2023 7:08 pm

Hadde vi tidligere i NSB og det fungerte utmerket. Da man begynte å splitte opp NSB så startet problemene. først med at noen glemte vedlikeholdsplaner, osv osv.

Dagens VY har intet ansvar for utbyggingen.
Fungerte utmerket, faktisk. Det er ikke nåværende organiserings feil at store deler av infrastrukturen er så gammel at den kan slås ut av en kråke, at utbedringen ikke kan begynne umiddelbart fordi han tyskeren som kan systemet er av gård på pensjonisttur samt at de må tråle jernbanemuséer og antikvariater for å finne reservedeler, før de kan sette i gang arbeidet.
Å bytte ut infrastruktur koster penger. Når jernbanen ble sulteforet i tiår går det slik. Ulike regjeringer prioriterte aldri jernbane. De kunne ikke bestemme seg for om det var fremtid eller ikke.
Man tok ned kjøretråden på Lierbanen da denne ble nedlagt og hengte tråden opp igjen i Østfold til tross for at tråden var gammel og slitt. Tråden i Østfold var nemlig ennå eldre og helt utslitt.
Også slik med feks sporveien i Oslo, hvor Høyre ville nedlegge, nei opprettholde, nei nedlegge osv fra år til år. Derfor ble også trikkelinjene så dårlig vedlikeholdt at tyske sporvognselskap ikke ville låne ut vogner for testing i Oslo.
Nå kaster flere seg på i hylekoret :
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/sky ... 1672750775
Link fra linken (2019) :
https://www.aftenposten.no/norge/i/rLxA ... g-kontroll

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

virrvarr skrev: man jan 02, 2023 4:49 pm Arbeiderpartiet er på vakt da den blir vedtatt bygget og når den ble åpnet. Høyres Erna har i mellomtiden bygget og kvalitetssikret banen. Problem: Den virker ikke.

I Norge er ledere aldri i fokus på skandaler som dette. Hvorfor? Eneste gangene jeg har sett at toppene må gå er vel da Osmund Ueland måtte gå etter Åstadulykken og et par direktører for NAV/forløper. Årsaken til at disse måtte ut døre ufrivillig var vel langt mindre enn det vi nå ser etter en investetering på 37 milliarder.

https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... .16240190
Noen ledere har vist at de ikke har kompetanse til å drive gjennom slike prosjekter. Dette gjelder imidlertid ikke bare lederne i de statlige organer, men også firmaer som har levert utstyr som er underdimensjonert eller ikke topp kvaitet. Varmgang kan tyde på begge deler. Noen bedrifter som man kanskje må vurdere annerledes neste gang.

Skal bli spennende å se konklusjonen.
Sånn for morro......dengang det hette NSB ville det samme ha skjedd? NSB var NSB...ikke en oppdelt ukontrollerbar sammensurium av direktører og enda flere direktører. Lurer sterkt på dersom vi kommer i krig, om vi er i stand til i det hele tatt å få organisert oss,jeg?

fargerik

Legg inn av fargerik »

perchri skrev: ons jan 04, 2023 7:50 am
virrvarr skrev: man jan 02, 2023 4:49 pm Arbeiderpartiet er på vakt da den blir vedtatt bygget og når den ble åpnet. Høyres Erna har i mellomtiden bygget og kvalitetssikret banen. Problem: Den virker ikke.

I Norge er ledere aldri i fokus på skandaler som dette. Hvorfor? Eneste gangene jeg har sett at toppene må gå er vel da Osmund Ueland måtte gå etter Åstadulykken og et par direktører for NAV/forløper. Årsaken til at disse måtte ut døre ufrivillig var vel langt mindre enn det vi nå ser etter en investetering på 37 milliarder.

https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... .16240190
Noen ledere har vist at de ikke har kompetanse til å drive gjennom slike prosjekter. Dette gjelder imidlertid ikke bare lederne i de statlige organer, men også firmaer som har levert utstyr som er underdimensjonert eller ikke topp kvaitet. Varmgang kan tyde på begge deler. Noen bedrifter som man kanskje må vurdere annerledes neste gang.

Skal bli spennende å se konklusjonen.
Sånn for morro......dengang det hette NSB ville det samme ha skjedd? NSB var NSB...ikke en oppdelt ukontrollerbar sammensurium av direktører og enda flere direktører. Lurer sterkt på dersom vi kommer i krig, om vi er i stand til i det hele tatt å få organisert oss,jeg?
Hypotetiske problemstillinger er vanskelig å kommentere.
Det er slik det er, og det er det vi må forholde oss til.
Den uavhengige granskningen bør avdekke hva som ikke har fungert og hva som må endres.
Jeg har hatt en del besøk av elektriker i huset når jeg bygde på huset. Dersom elektrikeren f. eks. hadde lagt for tynne kabler til komfyr i det nye kjøkkenet, vet jeg hvem jeg skulle gitt skylden dersom det hadde blitt varmgang og røyk eller i verste fall brann.
Erna!! Hun var statsminister i den tiden.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Jeg er kollektiv transport entusiast ihvertfall på tog og T bane. Norge er en oljenasjon som ikke har lyntog og ikke prioriterer tog og T bane.
Planer puttes i skuffen fordi det er budsjett-overskridelser.
Veldig beleilig for politikerne.
Disse oljefondene skal ifølge Støre spares til neste generasjon
Med andre ord skal de unge få oljefond men ingen lyntog eller nye t baner.
Er Støre litt begrenset oppi hodet ? Erna regner jeg ikke med,

Venter på at et politisk parti skal gi gratis offentlig transport noen uker i året.
Får vi lyntog vil man kunne bosette seg utenfor storbyene og dempe prispresset.
Å legge om til et lavere forbruk og lavere utslipp burde interessere politikerne.

Nei våre politikere er ikke noe å beundre, for å si det mildt.

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Har hørt om en del ingeniører i "millionærklubben", men her må det være en som nærmer seg "milliardærklubben"?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Big George skrev: ons jan 04, 2023 8:24 am Jeg er kollektiv transport entusiast ihvertfall på tog og T bane. Norge er en oljenasjon som ikke har lyntog og ikke prioriterer tog og T bane.
Planer puttes i skuffen fordi det er budsjett-overskridelser.
Veldig beleilig for politikerne.
Disse oljefondene skal ifølge Støre spares til neste generasjon
Med andre ord skal de unge få oljefond men ingen lyntog eller nye t baner.
Er Støre litt begrenset oppi hodet ? Erna regner jeg ikke med,

Venter på at et politisk parti skal gi gratis offentlig transport noen uker i året.
Får vi lyntog vil man kunne bosette seg utenfor storbyene og dempe prispresset.
Å legge om til et lavere forbruk og lavere utslipp burde interessere politikerne.

Nei våre politikere er ikke noe å beundre, for å si det mildt.
Dagens politikere er ikke så dårlig til å prioritere tog og kollektivtransport da. Den dårlige situasjonen i dag skyldes unnlatelsessynder fra stort sett alle politiske partier fra rundt 1970 og litt inn på 2000-tallet. Bortsett fra Gardermobanen og et ekstra dobbeltspor mellom Asker og Lysaker ble det vel knapt gjort noe som helst i banenettet på 40+ år. Litt av det samme gjelder også t-bane. Fornebubanen burde vært bygd allerede før og rundt 2000 da Fornebu ble frigitt til bolig- og næringsutvikling etter flytting av hovedflyplass til Gardermoen. Da ville det blitt enklere og ikke minst mye billigere enn det som foregår nå for tiden.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: ons jan 04, 2023 9:01 am
Big George skrev: ons jan 04, 2023 8:24 am Jeg er kollektiv transport entusiast ihvertfall på tog og T bane. Norge er en oljenasjon som ikke har lyntog og ikke prioriterer tog og T bane.
Planer puttes i skuffen fordi det er budsjett-overskridelser.
Veldig beleilig for politikerne.
Disse oljefondene skal ifølge Støre spares til neste generasjon
Med andre ord skal de unge få oljefond men ingen lyntog eller nye t baner.
Er Støre litt begrenset oppi hodet ? Erna regner jeg ikke med,

Venter på at et politisk parti skal gi gratis offentlig transport noen uker i året.
Får vi lyntog vil man kunne bosette seg utenfor storbyene og dempe prispresset.
Å legge om til et lavere forbruk og lavere utslipp burde interessere politikerne.

Nei våre politikere er ikke noe å beundre, for å si det mildt.
Dagens politikere er ikke så dårlig til å prioritere tog og kollektivtransport da. Den dårlige situasjonen i dag skyldes unnlatelsessynder fra stort sett alle politiske partier fra rundt 1970 og litt inn på 2000-tallet. Bortsett fra Gardermobanen og et ekstra dobbeltspor mellom Asker og Lysaker ble det vel knapt gjort noe som helst i banenettet på 40+ år. Litt av det samme gjelder også t-bane. Fornebubanen burde vært bygd allerede før og rundt 2000 da Fornebu ble frigitt til bolig- og næringsutvikling etter flytting av hovedflyplass til Gardermoen. Da ville det blitt enklere og ikke minst mye billigere enn det som foregår nå for tiden.
hehehe....ja, alt som utsettes blir dyrere og dyrere for hvert år som går.
Dobbeltsporet mellom Oslo og Sverige gjennom Østfold har vært en plan i flere tiår, og er nå blitt så dyrt at det er skrinlagt.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

fargerik skrev: ons jan 04, 2023 9:06 am
KongOlav2 skrev: ons jan 04, 2023 9:01 am
Big George skrev: ons jan 04, 2023 8:24 am Jeg er kollektiv transport entusiast ihvertfall på tog og T bane. Norge er en oljenasjon som ikke har lyntog og ikke prioriterer tog og T bane.
Planer puttes i skuffen fordi det er budsjett-overskridelser.
Veldig beleilig for politikerne.
Disse oljefondene skal ifølge Støre spares til neste generasjon
Med andre ord skal de unge få oljefond men ingen lyntog eller nye t baner.
Er Støre litt begrenset oppi hodet ? Erna regner jeg ikke med,

Venter på at et politisk parti skal gi gratis offentlig transport noen uker i året.
Får vi lyntog vil man kunne bosette seg utenfor storbyene og dempe prispresset.
Å legge om til et lavere forbruk og lavere utslipp burde interessere politikerne.

Nei våre politikere er ikke noe å beundre, for å si det mildt.
Dagens politikere er ikke så dårlig til å prioritere tog og kollektivtransport da. Den dårlige situasjonen i dag skyldes unnlatelsessynder fra stort sett alle politiske partier fra rundt 1970 og litt inn på 2000-tallet. Bortsett fra Gardermobanen og et ekstra dobbeltspor mellom Asker og Lysaker ble det vel knapt gjort noe som helst i banenettet på 40+ år. Litt av det samme gjelder også t-bane. Fornebubanen burde vært bygd allerede før og rundt 2000 da Fornebu ble frigitt til bolig- og næringsutvikling etter flytting av hovedflyplass til Gardermoen. Da ville det blitt enklere og ikke minst mye billigere enn det som foregår nå for tiden.
hehehe....ja, alt som utsettes blir dyrere og dyrere for hvert år som går.
Dobbeltsporet mellom Oslo og Sverige gjennom Østfold har vært en plan i flere tiår, og er nå blitt så dyrt at det er skrinlagt.
"Dagens politikere er ikke så dårlig til å prioritere tog og kollektivtransport da."
ha ha ha. Ringeriksbanen er satt på vent og avlastingstunnellen til T banen som skulle gå innom Grunerløkka og Bislett er droppet. Det samme med en tverrgående T-banelinje som skulle gå til A-Hus.
At dagens politikere er littegrann bedre enn null (som Kong Olav 2 betegner de tidligere politkernes innsats på kollektivtransport) monner ikke mye.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Big George skrev: ons jan 04, 2023 9:18 am
fargerik skrev: ons jan 04, 2023 9:06 am
KongOlav2 skrev: ons jan 04, 2023 9:01 am
Dagens politikere er ikke så dårlig til å prioritere tog og kollektivtransport da. Den dårlige situasjonen i dag skyldes unnlatelsessynder fra stort sett alle politiske partier fra rundt 1970 og litt inn på 2000-tallet. Bortsett fra Gardermobanen og et ekstra dobbeltspor mellom Asker og Lysaker ble det vel knapt gjort noe som helst i banenettet på 40+ år. Litt av det samme gjelder også t-bane. Fornebubanen burde vært bygd allerede før og rundt 2000 da Fornebu ble frigitt til bolig- og næringsutvikling etter flytting av hovedflyplass til Gardermoen. Da ville det blitt enklere og ikke minst mye billigere enn det som foregår nå for tiden.
hehehe....ja, alt som utsettes blir dyrere og dyrere for hvert år som går.
Dobbeltsporet mellom Oslo og Sverige gjennom Østfold har vært en plan i flere tiår, og er nå blitt så dyrt at det er skrinlagt.
"Dagens politikere er ikke så dårlig til å prioritere tog og kollektivtransport da."
ha ha ha. Ringeriksbanen er satt på vent og avlastingstunnellen til T banen som skulle gå innom Grunerløkka og Bislett er droppet. Det samme med en tverrgående T-banelinje som skulle gå til A-Hus.
At dagens politikere er littegrann bedre enn null (som Kong Olav 2 betegner de tidligere politkernes innsats på kollektivtransport) monner ikke mye.
såsåså....husk at alt er blitt bedre og billigere for de reisende etter at tannkremen ble skvist ut av tuben.
(humorvarsel)

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

virrvarr skrev: tir jan 03, 2023 9:25 pm
Brezjnev skrev: tir jan 03, 2023 7:15 pm
virrvarr skrev: tir jan 03, 2023 7:08 pm

Hadde vi tidligere i NSB og det fungerte utmerket. Da man begynte å splitte opp NSB så startet problemene. først med at noen glemte vedlikeholdsplaner, osv osv.

Dagens VY har intet ansvar for utbyggingen.
Fungerte utmerket, faktisk. Det er ikke nåværende organiserings feil at store deler av infrastrukturen er så gammel at den kan slås ut av en kråke, at utbedringen ikke kan begynne umiddelbart fordi han tyskeren som kan systemet er av gård på pensjonisttur samt at de må tråle jernbanemuséer og antikvariater for å finne reservedeler, før de kan sette i gang arbeidet.
Å bytte ut infrastruktur koster penger. Når jernbanen ble sulteforet i tiår går det slik. Ulike regjeringer prioriterte aldri jernbane. De kunne ikke bestemme seg for om det var fremtid eller ikke.
Man tok ned kjøretråden på Lierbanen da denne ble nedlagt og hengte tråden opp igjen i Østfold til tross for at tråden var gammel og slitt. Tråden i Østfold var nemlig ennå eldre og helt utslitt.
Også slik med feks sporveien i Oslo, hvor Høyre ville nedlegge, nei opprettholde, nei nedlegge osv fra år til år. Derfor ble også trikkelinjene så dårlig vedlikeholdt at tyske sporvognselskap ikke ville låne ut vogner for testing i Oslo.
Ja, var vel omtrent det som var poenget mitt. At det er manglende bevillinger over mange tiår, ikke organisasjonskartet, som gjør at infrastrukturen bryter sammen så ofte som den gjør.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

fargerik skrev: tir jan 03, 2023 1:43 pm
Justice 97 skrev: tir jan 03, 2023 1:35 pm Nå påpeker selveste statsministeren det åpenbare, løsningsorientert som han er. Da er nok banen oppe å gå om ikke så alt for lenge.

Støre om Follobanen: − Dette må det ryddes opp i. – Det er svært uheldig at Follobanen ikke går. Det har stor betydning for folks hverdagsliv og hele økonomien i regionen, sier Støre til VG.
Det er nok noen elektroingeniører som har prosjektert for tynne ledninger. Sikkert for å spare penger.
Stoltenberg, Støre, Kongen, Kronsprinsen, hele Bane Nor og Erna, Siv og fandens oldemor må ta sin hatt og gå.
Like greit for syns skyld men det blir nok heller en pulvisering av ansvar for "ingen har vel skyld i dette..!?"
Vi klarer ikke engang å fordele ansvar/skyld, og Samferdselsministeren setter nå ned en kommisjon (betalt selvfølgelig) og granskning som er unødvendig og vedkommende burde i stedet ha satt hardt mot hardt:
FIks sliten, få det til å fungere innen .... eller få et søksmål på x-antall milliarder kroner....!

Manglende kompetanse er nøkkelordet og det gjelder for samtlige involverte!
De som står for politiske vedtak, bevilgninger, konsulenttjenester og til teknisk/praktisk gjennomføring av div prosjekter her på berget!

Vi kan f... meg ingenting lengre...!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»