Er vi forberedt på Atomkrig?

Svar
Frode57
Innlegg: 1268

Re: Er vi forberedt på Atomkrig?

Legg inn av Frode57 »

Vi er nok ikke forberedt på det verste.
Jeg har lest nok om ledere i historien som ikke har trodd at det ville skje.

Man skal ikke engang nærme seg denne problemstillingen.

Så det blir mest sannsynlig atomkrig. Så får vi hvor det ender.

Godt nytt år.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

TrueTopRed skrev: søn des 11, 2022 9:23 pm
Frode57 skrev: søn des 11, 2022 9:01 pm Det er Jyllandsposten som stiller dette spørsmålet. Galskapen er like om hjørnet om vi skal tro avisen.
Samtidig så kan man spørre seg på hva Putin har å tape på det. Vi vet at han har stort ego, og i den situasjonen han har satt seg og landet sitt nå (kan ikke redde ansikt), så kan det nok fort skje at han trykker på den rød knappen hvis han føler seg truet. Og mtp at han følte seg truet av ukraina i utgangspunktet, så er det ikke sikkert at det er så langt unna.

Folk til vanlig klarer ikke å snu for småsaker, så hvorfor skulle det egoet der gått opp i åra gjøre noe annet. Han tenker nok at han har ikke mange åra igjen uansett, og kommer han fra dette, så blir det ikke en godt liv de siste årene. I et sånt mindsett kan man gjøre mye rart.

Håpet ligger vel i om noen der borte faktisk knerter han før det går så langt.
Tror vi agerer mot feil land, når vi snakker om hvem det klikker for, som starter noe slikt. En verdenomspennende start på krig vil nok komme for de fleste fra motsatt side man for tiden tenker ville starte den. Kom ikke å påstå at bestråling fra mobiltelefonen ikke påvirker hjernen...vi er jo blitt sprø, alle som en.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Jeg har tatt opp et kjempelån som jeg ikke har noen mulighet til å betjene, så jeg er veldig klar for atomkrig nå.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Jeg har tatt dykkerlappen og akter å være under vann når det smeller, må bare ha en halvtimes varsel.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

oddvar_kjempebra skrev: man feb 06, 2023 9:04 am Jeg har tatt opp et kjempelån som jeg ikke har noen mulighet til å betjene, så jeg er veldig klar for atomkrig nå.
Den var god....måtte hummre ganske lenge........

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Denne krigen forundrer meg. Vesten ser ikke ut til å ville finne løsninger som ikke fornærmer russerne.
Nå er trolig like sannsynlig at Den Ukrainske presidenten blir fjernet som den russiske.

Det ser ut som Ukraina taper enorme mengder utstyr. Så å få inn nytt materiell er viktig for vesten. Helten må hauses opp.
Hvordan ser Ukraina ut.? Nå når jordskjelvet har tatt nyhetene så kan krigens brutalitet utfolde seg enda kraftigere. Men Atomkrig?

Murphys lov tilsier det. Alt tyder i den retning.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Frode57 skrev: tir jan 03, 2023 11:29 pm Vi er nok ikke forberedt på det verste.
Jeg har lest nok om ledere i historien som ikke har trodd at det ville skje.

Man skal ikke engang nærme seg denne problemstillingen.

Så det blir mest sannsynlig atomkrig. Så får vi hvor det ender.

Godt nytt år.
Er det ruzzisk nyttår nå? Sieg Heil!

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

oddvar_kjempebra skrev: man feb 06, 2023 9:04 am Jeg har tatt opp et kjempelån som jeg ikke har noen mulighet til å betjene, så jeg er veldig klar for atomkrig nå.
Det er morsomt!

Det er nok minst like sannsylig at du får nedbetalt lånet som at russland vil utslette seg selv ved å bruke atomvåpen.

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

Frode57 skrev: søn des 11, 2022 9:01 pm Det er Jyllandsposten som stiller dette spørsmålet. Galskapen er like om hjørnet om vi skal tro avisen.
Det er vel bare å skalke lukene, og ha nok mat, vann og dasspapir for en periode.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Gi Russland det de vil ha - inklusive Norge, ellers blir det atomkrig.
Det er holdningen til Russlandvennlige.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Neptun skrev: tor feb 09, 2023 8:30 am Gi Russland det de vil ha - inklusive Norge, ellers blir det atomkrig.
Det er holdningen til Russlandvennlige.
Synd Norge, Sverige of Finnland ikke har atomvåpen. Isåfall hadde vi "noe" til å ta med oss i graven en del av fienden, dersom de ønsket å prøver seg. En annen ting er, etter år med overflod og trygghet, vil vi kunne slåss noe særlig? Etter år med iaktagelser av militærøvelser, må jeg si jeg betviler slåss evnen for tida. Vi har ikke den "snerten som skal til".

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Skulle det komme til en Atomkrig, så håper jeg, at jeg står nært nok "orkesteret", til at enden kommer fort. En kan undre seg over hva og hvor Putin vil, med sine planer om å ta tilbake Ukraina? Var han klar over at det ikke skulle bli enkelt? Har han hele tiden hatt et ønske om å svekke og destabilisere vesten? Tåler vesten ( i særdeleshet Europa ) en langvarig eskalerende krig i Ukraina, samt i tillegg flere jordskjelv o.a. ? I Norge som i andre land, får vi nå en stadig større andel av en befolkning, som er for gamle til både arbeid og forsvar. I tillegg kommer mennesker på flukt fra krig, fattigdom og katastrofer til Norge. Det store spørsmålet må bli, om vi i lengden kan takle alt dette, selv om A-bomben ikke skulle falle?

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Det er en krig med små atombomber det her er snakk om. USA hadde allerde tunge våpen som oppsøkte tilfluktsrom under Irakkrigen. De ble prøvd ut i Finnmark. USA kalte sine våpen for kirurgisk krigføring. Og joda De klarte å treffe tilfluktsrommet med barn og kvinner i.
Og vi får nok vite hvor fantastisk vesten har av våpen. Jeg tror det går mot atomkrig. Og jeg tror ikke Russland bryr seg så mye . Men så ser jeg der fra vestlig ståsted. Nato vil ødelegge Russland. Det vil ikke Russland.Dette et 1917 - 23 om igjen

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Er dere ladd?

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

John Garfield skrev: ons feb 15, 2023 9:37 pm Er dere ladd?
Bare litt ladd på Bare. :lol:

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg ønsker helst å bo på en sydhavsøy i stillehavet før dette skjer.
Med tilgang til alt man trenger for å overleve.

Regner med radioaktiviteten ikke vil være like sterk der.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1731

Legg inn av JauKaninen »

Det er vel ingen grunn for Putin til å bombe Sør-Amerika? Så kan vel dra dit

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

13 januar 2018 på morgenen fikk innbyggerne på Hawaii denne meldingen: "Emergency Alert: BALLISTIC MISSILE THREAT INBOUND TO HAWAII. SEEK IMMEDIATE SHELTER. THIS IS NOT A DRILL,” 38 minutter etterpå ble den trukket tilbake. Jeg lastet ned en dokumentar på Oculus Quest 2, og som er laget for VR samt 3D. En helt vanvittig opplevelse, der historien til flere fortelles gjennom en fantastisk VR-produksjon.

Jeg satt i sofaen og så ragnarokk rett foran meg. En simulert fullskala atomkrig gjorde opplevelsen heftig, men den hadde selvsagt sin misjon. Å skremme, for det var særdeles dystert. Men det hjelper jo lite å skremme ofrene. Det er jo knappetrykkerne som skal skremmes.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Ormen den lange skrev: ons feb 15, 2023 1:28 pm Skulle det komme til en Atomkrig, så håper jeg, at jeg står nært nok "orkesteret", til at enden kommer fort. En kan undre seg over hva og hvor Putin vil, med sine planer om å ta tilbake Ukraina? Var han klar over at det ikke skulle bli enkelt? Har han hele tiden hatt et ønske om å svekke og destabilisere vesten? Tåler vesten ( i særdeleshet Europa ) en langvarig eskalerende krig i Ukraina, samt i tillegg flere jordskjelv o.a. ? I Norge som i andre land, får vi nå en stadig større andel av en befolkning, som er for gamle til både arbeid og forsvar. I tillegg kommer mennesker på flukt fra krig, fattigdom og katastrofer til Norge. Det store spørsmålet må bli, om vi i lengden kan takle alt dette, selv om A-bomben ikke skulle falle?
Det er ikke mye bedre i hans egne land hvis forgubbingen er gått lengste i hele Europa med et par unntak, Tyskland - hvor hele regioner nå er i fare om å tømmes for yngre folk. Med over 100,000 drepte og alvorlige skadede - det kan når 250,000 - har Putin svekket den russiske populasjonsveksten som lengre har vært negativt, så fatalt at en sterk befolkningsnedgang er nå garantert. Et mankomangel på 250,000 potensielle fedre og 1 mill. blivende fedre som rømte samt hundretusener av nyfødte og yngre barn med dobbelt statsborgerskap er meget alvorlig for Russland.

21. februar-talen rystet alle eksperter innenfor utenrikspolitikk og nedrustningspolitikk, for Putin demonstrert at han har blitt utilregnelig og lever i en alternativ virkelighet uten koblinger med realpolitiske hensyn, kort sagt - han er gal. Sprøytende gal. Han nektet å tillate inspeksjoner i atomfasilitetene, ønsket å nystarte produksjonen av atomvåpen som hadde vært på hvile helt siden Sovjetunionens fall og kobler sammen New START med krigen mot Ukraina ved å antyde at Kyiv som stemples som et nazistisk okkupasjonsregime innlemmet i Kyiv av USA, er innblandet i det som er en toparts affære.

Det hadde vist seg at den siste inspeksjonsrunden var i mars 2020, fremtidige inspeksjonsrunder var haltet på ordre av Trump og satt på hvile fordi New START fornyes i foråret 2021 etter Biden kom til det hvite huset; man hadde innledet viktige samtaler som skulle åpne for nye inspeksjonsrunder i russiske fasiliteter - men siden november 2021 hadde alt kjørt seg fast. Biden lot være å informere kongressen helt til desember 2022, brøt samtalene sammen etter Putin trakk seg ut. I februar 2023 måtte kongressen involveres i saken, og det var blitt klart at Russland brøt avtalebestemmelsene, spesielt etter det kom ut at det utplasseres atomvåpen på overflatefartøyer.

Putin har i realiteten trukket seg ut av New START-avtalen.

https://www.msn.com/en-us/news/world/en ... r-AA17MbKR

“The problem for Putin is that he can only play this game so far because if the treaty totally falls away and conservatives in Congress manage to get approval to increase the number of deployed (nuclear) forces, then Putin will be faced with more American weapons pointed at him,” Kristensen said. “And that wouldn’t be in his or our interest at all.”

Putin i likhet med republikanerne i USA har sannsynlig ikke realisere at produksjonsfasilitetene i Russland og USA ikke kan startes på nytt uten enorme ressursforbruk som man ikke har råd til.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Crazy Horse skrev: søn des 11, 2022 10:06 pm Har tatt vare på begge børstene fra førstegangstjenesten. Den sorte skobørsten og den blå atombørsten. La atombombene falle. Jeg er klar !
Du glemte fullers jord. Men til nød kan du bruke kattesand.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Frode57 skrev: søn des 11, 2022 9:01 pm Det er Jyllandsposten som stiller dette spørsmålet. Galskapen er like om hjørnet om vi skal tro avisen.
Jeg har begynt å preppe. I dag ble det kjøpt inn melk og brød.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

I Danmark spør de hva som skjer om så skjer. Vel , du trenger ikke å lagre noe.

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Frode57 skrev: man apr 03, 2023 3:23 pm I Danmark spør de hva som skjer om så skjer. Vel , du trenger ikke å lagre noe.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er ikke enig der,både i Bibelen og Nostradamus sier at det er mye mer som skal skje før det er endtid. Så det beste som kan skje nå er at putin og co taper krigen og blir styrtet,for husk kina følger med,og går det dårlig med putin og co vil de nok tenke seg om 2 ganger før de angriper Taiwan. Les i G.T om når Gud snudde om og stoppet en katastrofe. Hadde menneskene forstått dette hadde vi sluppet unna mye lidelser. Be for fred og at det ender uten bruk av atomvåpen,og skjer det verste vil det rette seg igjen.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Nå har det vært mange endetider på jorden. Og det er de bibelen refererer til.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Gjennom krigens gang har det eskalert med stadig tyngre våpen fra vest inn i Ukraina. Slik utviklingen har vært er det bare et tidsspørsmål før Russland tar atomvåpen i bruk, og da vil sannsynligvis krigen utvikle seg til å omfatte langt større arealer enn Ukraina.
Uansett hva måtte mene om Putin, hans ambisjoner og konsekvensene av en stopp på krigen straks, trenger spørsmålet seg på: Er det verdt å forsøke å nedkjempe Russland helt ut av Ukraina, og "på kjøpet" få en atomkrig omfattende hele verdensdelen?

Klang

Legg inn av Klang »

hauge23 skrev: lør mai 20, 2023 1:40 pm Gjennom krigens gang har det eskalert med stadig tyngre våpen fra vest inn i Ukraina. Slik utviklingen har vært er det bare et tidsspørsmål før Russland tar atomvåpen i bruk, og da vil sannsynligvis krigen utvikle seg til å omfatte langt større arealer enn Ukraina.
Uansett hva måtte mene om Putin, hans ambisjoner og konsekvensene av en stopp på krigen straks, trenger spørsmålet seg på: Er det verdt å forsøke å nedkjempe Russland helt ut av Ukraina, og "på kjøpet" få en atomkrig omfattende hele verdensdelen?
Ja, men det er vanskelig å anslå sannsynligheten for at dette eskalerer til en atomkrig.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »


Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Russland vil bruke atomvåpen. Vesten vil nøye seg med tunge våpen . Våpen som er anriket med uran. Russerne påstår at de har bombet et lager med slike våpen og at det har spredt radioaktivt støv mot Europa.
Spenningen er vel hvordan vesten vil reagere når Russland går til det skritt å bruke atomvåpen,.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1731

Legg inn av JauKaninen »

Frode57 skrev: man mai 22, 2023 3:23 pm Russland vil bruke atomvåpen. Vesten vil nøye seg med tunge våpen . Våpen som er anriket med uran. Russerne påstår at de har bombet et lager med slike våpen og at det har spredt radioaktivt støv mot Europa.
Spenningen er vel hvordan vesten vil reagere når Russland går til det skritt å bruke atomvåpen,.
Først og fremst er det spenning i hva som skjer når russerne nekter å følge Putin sin (eventuelle) ordre om kollektivt selvmord.

Så er det påfølgende spenning i hvor mye skade Russland rekker å gjøre før de innen kort tid har opphørt å eksistere.

Det første som skjer er angivelig at det detoneres en atombombe der Putin befinner seg (med påfølgende tilbud til styreledd under Kreml om å ta over makten, forhandle og unngå verdens undergang), tror ikke han er klar for det og tror heller ikke han noen gang vil bli klar for det.


Jeg tipper det faktum at Patriot klarer å skyte ned russernes mest avanserte missiler var en kraftig vekker for Putin, nå innser han at han vil tape atomkrigen også.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Denne soppen som dannes, er den spiselig eller styr unna-sopp?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»