Follobanen virker ikke

Svar
StormEagle
Innlegg: 388

Re: Follobanen virker ikke

Legg inn av StormEagle »

Hvorfor er folk så ivrige etter å legge skyld på div politikere og ledere her? Det fremstår da ganske klart at dette handler om en eller flere ingeniører som har enten oversett, eller feilberegnet hva slags kapasitet enkelte komponenter trenger. Det er en mennesklig feil som enhver kunne ha gjort.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

StormEagle skrev: ons jan 04, 2023 2:21 pm Hvorfor er folk så ivrige etter å legge skyld på div politikere og ledere her? Det fremstår da ganske klart at dette handler om en eller flere ingeniører som har enten oversett, eller feilberegnet hva slags kapasitet enkelte komponenter trenger. Det er en mennesklig feil som enhver kunne ha gjort.
Og de i Bane NOR som har laget konkurransegrunnlaget for prosjektet. Det kan være at de har laget litt for vide rammer og gitt spanske entreprenører for stort spillerom til å velge tekniske løsninger.

fargerik

Legg inn av fargerik »

InsVerderben skrev: ons jan 04, 2023 2:15 pm
fargerik skrev: tir jan 03, 2023 1:43 pm
Justice 97 skrev: tir jan 03, 2023 1:35 pm Nå påpeker selveste statsministeren det åpenbare, løsningsorientert som han er. Da er nok banen oppe å gå om ikke så alt for lenge.

Støre om Follobanen: − Dette må det ryddes opp i. – Det er svært uheldig at Follobanen ikke går. Det har stor betydning for folks hverdagsliv og hele økonomien i regionen, sier Støre til VG.
Det er nok noen elektroingeniører som har prosjektert for tynne ledninger. Sikkert for å spare penger.
Stoltenberg, Støre, Kongen, Kronsprinsen, hele Bane Nor og Erna, Siv og fandens oldemor må ta sin hatt og gå.
Like greit for syns skyld men det blir nok heller en pulvisering av ansvar for "ingen har vel skyld i dette..!?"
Vi klarer ikke engang å fordele ansvar/skyld, og Samferdselsministeren setter nå ned en kommisjon (betalt selvfølgelig) og granskning som er unødvendig og vedkommende burde i stedet ha satt hardt mot hardt:
FIks sliten, få det til å fungere innen .... eller få et søksmål på x-antall milliarder kroner....!

Manglende kompetanse er nøkkelordet og det gjelder for samtlige involverte!
De som står for politiske vedtak, bevilgninger, konsulenttjenester og til teknisk/praktisk gjennomføring av div prosjekter her på berget!

Vi kan f... meg ingenting lengre...!
Mener du at folk som settes i arbeid for å granske saken ikke skal ha betalt, eller misforsto jeg noe her?
Skal den uavhengige granskningskommisjonen ikke ha lønn???

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

fargerik skrev: ons jan 04, 2023 3:38 pm
InsVerderben skrev: ons jan 04, 2023 2:15 pm
fargerik skrev: tir jan 03, 2023 1:43 pm
Det er nok noen elektroingeniører som har prosjektert for tynne ledninger. Sikkert for å spare penger.
Stoltenberg, Støre, Kongen, Kronsprinsen, hele Bane Nor og Erna, Siv og fandens oldemor må ta sin hatt og gå.
Like greit for syns skyld men det blir nok heller en pulvisering av ansvar for "ingen har vel skyld i dette..!?"
Vi klarer ikke engang å fordele ansvar/skyld, og Samferdselsministeren setter nå ned en kommisjon (betalt selvfølgelig) og granskning som er unødvendig og vedkommende burde i stedet ha satt hardt mot hardt:
FIks sliten, få det til å fungere innen .... eller få et søksmål på x-antall milliarder kroner....!

Manglende kompetanse er nøkkelordet og det gjelder for samtlige involverte!
De som står for politiske vedtak, bevilgninger, konsulenttjenester og til teknisk/praktisk gjennomføring av div prosjekter her på berget!

Vi kan f... meg ingenting lengre...!
Mener du at folk som settes i arbeid for å granske saken ikke skal ha betalt, eller misforsto jeg noe her?
Skal den uavhengige granskningskommisjonen ikke ha lønn???
Synes ikke det trengs noen granskning men det blir synsing, forenkling av ståa og forargelse over hvordan slikt virker å bli håndtert.
Granskning framstår som det å nedsette en kommisjon som skal vurdere noe i et tilfelle der alle parametre i utgangspunktet er kjent fra før, er sporbart, tilgjengelig og det burde da også være lett å stille alle aktører ansvarlig raskt!

Hvis ikke tenderer slikt til å føre til uthaling, pulvisering av ansvar og penger ut av vinduet.
Kontraktene inngått før oppstart av prosjektet, bør ha klarlagt ansvarsforhold og hvem som skal utbedre eventuelle feil/mangler innen rimelig tid og det uten ekstra kostnad for byggherre.
Slik fungerer det ofte i arbeidslivet forøvrig....!

King26

Legg inn av King26 »

Ganske naturlig å ha en større ekstern evaluering når det er en helt ny kontraktsform (for jernbane i Norge). Mye nyttig erfaring som kan høstes i ting som går galt hvis man får et kritisk utenforstående blikk.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

virrvarr skrev: tir jan 03, 2023 5:16 pm
fargerik skrev: tir jan 03, 2023 5:08 pm ....
Den som har ansvaret er den som har prosjektert et elektrisk anlegg som er underdimensjonert.
OG DET ER ERNA SOLBERG!!!!!
(humorvarsel)
Erna må gå!
Ett forferdelig kvinnfolk. Blir nok ikke å stemme på H før hun er byttet ut.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

King26 skrev: ons jan 04, 2023 4:18 pm Ganske naturlig å ha en større ekstern evaluering når det er en helt ny kontraktsform (for jernbane i Norge). Mye nyttig erfaring som kan høstes i ting som går galt hvis man får et kritisk utenforstående blikk.
Greit og slik det fungerer, kanskje..?!
Virker å bunne i dårlig planlegging, mangelfull kompetanse og en risikoanalyse gjort i forkant som bare bekrefter det forannevnte.

"Nyttig erfaring" er en fattig trøst og blir i såfall for hvem, pendlerne..?!

fargerik

Legg inn av fargerik »

InsVerderben skrev: ons jan 04, 2023 4:29 pm
King26 skrev: ons jan 04, 2023 4:18 pm Ganske naturlig å ha en større ekstern evaluering når det er en helt ny kontraktsform (for jernbane i Norge). Mye nyttig erfaring som kan høstes i ting som går galt hvis man får et kritisk utenforstående blikk.
Greit og slik det fungerer, kanskje..?!
Virker å bunne i dårlig planlegging, mangelfull kompetanse og en risikoanalyse gjort i forkant som bare bekrefter det forannevnte.

"Nyttig erfaring" er en fattig trøst og blir i såfall for hvem, pendlerne..?!
Det er best å snu alle steiner, finne ut hvor feil oppsto, slik at de samme feilene ikke gjentar seg.
Det skal da bygges mer jernbane her i landet, og slike feil må ikke skje igjen.
Hva annet skulle regjeringen gjøre? Banen var jo praktisk talt ferdig bygget når de overtok makten.
Det eneste Støre har hatt med dette prosjektet å gjøre er faktisk å åpne strekningen.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Denne saka er i grunn typsik for det meste som foregår for tida. Erna regjeringa tabbar seg ut, Støre får skulda og må rydde opp.

King26

Legg inn av King26 »

Det kan minske faren for tilsvarende feil i fremtidige investeringer i infrastruktur.

King26

Legg inn av King26 »

Å skylde på den ene eller andre regjeringen er sannsynligvis et blindspor. Mye tyder på at feilen(e) hovedsaklig ligger i prosjektgjennomføringen, som jeg håper politikere holder seg langt unna.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

King26 skrev: ons jan 04, 2023 4:44 pm Det kan minske faren for tilsvarende feil i fremtidige investeringer i infrastruktur.
Strømføring for jernbane er kjent teknologi så slikt skulle ikke dukke opp uansett. Det har vel egentlig ingenting med tunellen å gjøre.

fargerik

Legg inn av fargerik »

virrvarr skrev: ons jan 04, 2023 9:35 pm
King26 skrev: ons jan 04, 2023 4:44 pm Det kan minske faren for tilsvarende feil i fremtidige investeringer i infrastruktur.
Strømføring for jernbane er kjent teknologi så slikt skulle ikke dukke opp uansett. Det har vel egentlig ingenting med tunellen å gjøre.
Ikke akkurat ny teknologi, nei.
Det er en bane mellom Kiruna og Narvik, bygget for å frakte malm. På vei nedover lager de fulle og tunge togene strøm, som driver de tomme og lette togene tilbake opp bakkene for å hente mer malm.
Den jernbanen har vært i drift lenge.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

fargerik skrev: ons jan 04, 2023 9:41 pm
virrvarr skrev: ons jan 04, 2023 9:35 pm
King26 skrev: ons jan 04, 2023 4:44 pm Det kan minske faren for tilsvarende feil i fremtidige investeringer i infrastruktur.
Strømføring for jernbane er kjent teknologi så slikt skulle ikke dukke opp uansett. Det har vel egentlig ingenting med tunellen å gjøre.
Ikke akkurat ny teknologi, nei.
Det er en bane mellom Kiruna og Narvik, bygget for å frakte malm. På vei nedover lager de fulle og tunge togene strøm, som driver de tomme og lette togene tilbake opp bakkene for å hente mer malm.
Den jernbanen har vært i drift lenge.
Lett og lett fru Monsen, hver vogn veier 21 tonn tom, lastet kan du legge på 100 tonn. ikke noe jeg ville hatt på tåa tom eller full.

Frk. Edit : Rettet til korrekt lastmengde.

fargerik

Legg inn av fargerik »

virrvarr skrev: ons jan 04, 2023 10:17 pm
fargerik skrev: ons jan 04, 2023 9:41 pm
virrvarr skrev: ons jan 04, 2023 9:35 pm

Strømføring for jernbane er kjent teknologi så slikt skulle ikke dukke opp uansett. Det har vel egentlig ingenting med tunellen å gjøre.
Ikke akkurat ny teknologi, nei.
Det er en bane mellom Kiruna og Narvik, bygget for å frakte malm. På vei nedover lager de fulle og tunge togene strøm, som driver de tomme og lette togene tilbake opp bakkene for å hente mer malm.
Den jernbanen har vært i drift lenge.
Lett og lett fru Monsen, hver vogn veier 21 tonn tom, lastet kan du legge på 100 tonn. ikke noe jeg ville hatt på tåa tom eller full.

Frk. Edit : Rettet til korrekt lastmengde.
Tar hver vogn hundre tonn? Jøss, Det var voldsomt!
Da må et togsett generere mye strøm på veien nedover. Det er jo over fem hundre meter høydeforskjell mellom Kiruna og havna i Narvik.
Det er en makaløs manick!

Blir det varmgang, kan man bruke varmen til å koke grøt!

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

fargerik skrev: ons jan 04, 2023 11:21 pm
virrvarr skrev: ons jan 04, 2023 10:17 pm
fargerik skrev: ons jan 04, 2023 9:41 pm
Ikke akkurat ny teknologi, nei.
Det er en bane mellom Kiruna og Narvik, bygget for å frakte malm. På vei nedover lager de fulle og tunge togene strøm, som driver de tomme og lette togene tilbake opp bakkene for å hente mer malm.
Den jernbanen har vært i drift lenge.
Lett og lett fru Monsen, hver vogn veier 21 tonn tom, lastet kan du legge på 100 tonn. ikke noe jeg ville hatt på tåa tom eller full.

Frk. Edit : Rettet til korrekt lastmengde.
Tar hver vogn hundre tonn? Jøss, Det var voldsomt!
Da må et togsett generere mye strøm på veien nedover. Det er jo over fem hundre meter høydeforskjell mellom Kiruna og havna i Narvik.
Dette er de nyeste vognene og vognene er koblet i par med stiv kopling hvor en vogn er master med styringssystemet for bremsene på paret og den andre slave. 240 tonn pr enhet. Ikke rart lokomotivene er verdens sterkeste.

Tilbake til Follotunnelen.

https://www.nrk.no/norge/krisemoter-i-b ... 1.16243514

Må ha vært dårlig organisering. Ennå et utslag av Ernas politikk ?
Erna må g..... OOPS, hun har vist gått og tannkremen skviset ut av tuben.

Deila

Legg inn av Deila »

virrvarr skrev: ons jan 04, 2023 11:36 pm
fargerik skrev: ons jan 04, 2023 11:21 pm
virrvarr skrev: ons jan 04, 2023 10:17 pm

Lett og lett fru Monsen, hver vogn veier 21 tonn tom, lastet kan du legge på 100 tonn. ikke noe jeg ville hatt på tåa tom eller full.

Frk. Edit : Rettet til korrekt lastmengde.
Tar hver vogn hundre tonn? Jøss, Det var voldsomt!
Da må et togsett generere mye strøm på veien nedover. Det er jo over fem hundre meter høydeforskjell mellom Kiruna og havna i Narvik.
Dette er de nyeste vognene og vognene er koblet i par med stiv kopling hvor en vogn er master med styringssystemet for bremsene på paret og den andre slave. 240 tonn pr enhet. Ikke rart lokomotivene er verdens sterkeste.

Tilbake til Follotunnelen.

https://www.nrk.no/norge/krisemoter-i-b ... 1.16243514

Må ha vært dårlig organisering. Ennå et utslag av Ernas politikk ?
Erna må g..... OOPS, hun har vist gått og tannkremen skviset ut av tuben.
Erna kan vel ikke lastes for at Bane Nor har dritet på draget med Follobanen?

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Big George skrev: ons jan 04, 2023 8:24 am Jeg er kollektiv transport entusiast ihvertfall på tog og T bane. Norge er en oljenasjon som ikke har lyntog og ikke prioriterer tog og T bane.
Planer puttes i skuffen fordi det er budsjett-overskridelser.
Veldig beleilig for politikerne.
Disse oljefondene skal ifølge Støre spares til neste generasjon
Med andre ord skal de unge få oljefond men ingen lyntog eller nye t baner.
Er Støre litt begrenset oppi hodet ? Erna regner jeg ikke med,

Venter på at et politisk parti skal gi gratis offentlig transport noen uker i året.
Får vi lyntog vil man kunne bosette seg utenfor storbyene og dempe prispresset.
Å legge om til et lavere forbruk og lavere utslipp burde interessere politikerne.

Nei våre politikere er ikke noe å beundre, for å si det mildt.
Siden Follobanen er stengt inntil videre, burde passasjerene på Østfoldbanen kjøre gratis frem til den blir åpnet igjen.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

King26 skrev: ons jan 04, 2023 4:51 pm Å skylde på den ene eller andre regjeringen er sannsynligvis et blindspor. Mye tyder på at feilen(e) hovedsaklig ligger i prosjektgjennomføringen, som jeg håper politikere holder seg langt unna.
Helt enig.
Å skulle prøve å politisere de tekniske/strukturelle problemene og forestående utfordringer i denne saken blir i beste fall en avsporing... (kremt)

Men de kan kanskje ikke helt fritas og en lang rekke politikere gjennom flere år fra regjering, storting, fylkesting og kommunestyrer er i såfall medskyldige her, så problemet er muligens også strukturelt og systemisk..?
Det blir en annen diskusjon, men bør vi snart vurdere et delvis teknokrati der vi fritar ukunnige politikere for "kompliserte" beslutninger og bare gir de ansvar for enklere og ikke-tekniske beslutninger..?

"Byggherre/eier" her (Bane Nor, og i forlengelsen staten, departementet, fellesskapet, "folket" div politikere, fylker, kommuner, etc) har tydeligvis selv ikke noen kompetanse til å gå i detalj eller å totalvurdere prosjektet. De setter kostnadsrammer men er prisgitt kompetansen til konsulenter, entreprenører og må ved kontraktsinngåelse sørge for at ansvarsforholdene er avklarte, rigide, at samsvarserkæring foreligger og at anlegget ved åpning/overlevering fungerer som forventet og avtalt.

Eventuelle utbedringer og merkostnader i forbindelse med oppfylling av en allerede inngått kontrakt, skal vel da rettes til de som juridisk og praktisk har ansvaret for prosjektet!?

Med et pålagt og svært omfattende HMS-system gjennom mange år, bør det være enkelt å spore hvem som skal utbedre feilen(e), ta regningen og synes det er unødvendig nå å skulle sette ned en kommisjon som skal granske noe som i utgangspunktet forlengst skal være avklart.

I motsatt fall blir det folket som må ta regingen, ved økte skatter/avgifter/billettpriser, fortsatte forsinkelser og buss for tog.
Dét har vi ikke fortjent...!!!

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Blir som normalt for politikere, Nygård kommer ikke til å gå av for at han har gjort noen dårlig jobb med selve saken, men han sitter utrygt for hvordan han håndterer den i ettertid.

Og om Gorm fortsetter, da bare sementeres at det er umulig å få sparken i det offentlige, for sjelden har man sett noen gjøre en så elendig jobb. Fra å velge entreprenør, til håndteringen når skandalen var et faktum.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Justice 97 skrev: fre jan 06, 2023 11:53 pm Ser man det ja. Mat for opposisjonen dette.


Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) fikk vite om underdimensjoneringen på Follobanen allerede lille julaften. Det fremkommer i en e-postkorrespondanse TV 2 og Aftenposten har fått innsyn i.

I e-posten Nygård mottok fra ekspedisjonssjef Are Forbord i departementet 23. desember, står det:

«Beklager å sende dere litt dårlig nytt på lille julaften, men jeg (+Tove og Knut) fikk i kveld en melding fra Gorm om at de har «en alvorlig situasjon med Follobanen.

Etter analysene fra Sintef er det konstatert at anlegget er underdimensjonert. Det betyr at vi ikke er klare for trafikk 27/12. Vi kommer tilbake med en ny prognose for ibruktagelse. Akkurat nå står all trafikk over Ski, men vi regner med å komme igang igjen på det gamle dobbeltsporet i løpet av kort tid.»
Jeg tror faktisk SV er inne på det riktige her: Ansvarspulverisering, underleverandører osv. Det er Bane-Nor som bygger tunellen og all kritikk skal rettes dit. Uansett når dirketøren måtte ha fått informasjon så bør man sparke han på dagen, deretter sprake øvrige dirketører som har med dette å gjøre. Etter at man ha fått drift på dette bør man så omorganisere slik at det er ett jernbaneselskap som har overordnet ansvar for anlegg og togdrift slik vi h adde det under det gamle NSB. få bort tøyset til Høyre og Erna.

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

37milliarder for 22km. Det ligger jo godt i munnen det. Og dette for å spare var det 10 minutter på strekningen?

Drit i at det ikke virker... det er jo en liten bagatell i den galskapen det er at noen faktisk har vedtatt dette. Katatrofe for skattebetalerene landet rundt...

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

ehall skrev: lør jan 07, 2023 12:11 am Blir som normalt for politikere, Nygård kommer ikke til å gå av for at han har gjort noen dårlig jobb med selve saken, men han sitter utrygt for hvordan han håndterer den i ettertid.

Og om Gorm fortsetter, da bare sementeres at det er umulig å få sparken i det offentlige, for sjelden har man sett noen gjøre en så elendig jobb. Fra å velge entreprenør, til håndteringen når skandalen var et faktum.
Absolutt og Bane Nor (med Gorm i spissen) sitter med det overordnete ansvaret, har i grunn ingen unnskyldninger og bør ta hele smellen...!

Downlight

Legg inn av Downlight »

Testkjøring på gang, bra de har 43 personer som jobber med kommunikasjon og samfunnskontakt og 7 Kommunikasjonsjefer som kan fortelle oss dette.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Downlight skrev: man jan 09, 2023 4:24 pm Testkjøring på gang, bra de har 43 personer som jobber med kommunikasjon og samfunnskontakt og 7 Kommunikasjonsjefer som kan fortelle oss dette.
He-he, så NÅ gjøres det, og noe som Bane Nor i forkant mente var "helt umulig....!"

https://www.aftenposten.no/norge/i/nQGJ ... em-sier-vy

Bane Nor står faktisk igjen som inkompetente og nærmest udugelige!!

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Ser det må byttes flere skjøter enn forutsatt. Disse tåler nemlig ikke kulde...

https://www.tu.no/artikler/follobanens- ... tt/525160/

Dette blir mer og mer absurd.

malvolio

Legg inn av malvolio »

Utsatt åpning til 12. februar: https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... 1.16251497

Kanskje de i det minste endelig har skjønt at det er bedre å ta seg tid til å få det klart, enn å dure igjennom med enda en urealistisk tidsfrist som bare ville medføre nye problemer igjen få dager senere.

peraleks

Legg inn av peraleks »

malvolio skrev: tor jan 19, 2023 3:39 pm Utsatt åpning til 12. februar: https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... 1.16251497

Kanskje de i det minste endelig har skjønt at det er bedre å ta seg tid til å få det klart, enn å dure igjennom med enda en urealistisk tidsfrist som bare ville medføre nye problemer igjen få dager senere.
Det er jo en god del av greia dette her.
Kanskje bruke en 3 måneder ekstra til testing over tid så man slipper denne latterliggjøringen og kan skifte ut deler som ikke viste seg å holde nødvendig standard.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

malvolio skrev: tor jan 19, 2023 3:39 pm Utsatt åpning til 12. februar: https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... 1.16251497

Kanskje de i det minste endelig har skjønt at det er bedre å ta seg tid til å få det klart, enn å dure igjennom med enda en urealistisk tidsfrist som bare ville medføre nye problemer igjen få dager senere.
Man kan jo alltids håpe...!

Downlight

Legg inn av Downlight »

Bra de har 43 personer som jobber med kommunikasjon og samfunnskontakt og 7 kommunikasjonsjefer som kan holde oss oppdatert om alle utsettelsene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»