Skolevalget 2021

Svar
Folk_flesk

Re: Skolevalget 2021

Legg inn av Folk_flesk »

fazz skrev: ons sep 08, 2021 1:32 pm
Folk_flesk skrev: ons sep 08, 2021 11:23 am Du saboterer uansett tråden med å lage en konspirasjonsteori om dekningen av skolevalget. Det er rimelig uinteressant og du får heller lage en egen tråd om denne enorme undertrykkelsen du opplever.

Her er det som bør diskuteres i denne tråden:

Rødt: 4,6%
SV: 12,7%
AP: 23,3%
SP: 8%
MDG: 6%
KrF: 2%
V: 10,7%
H. 13,5%
FrP: 13,7%

Det man legger merke til er at SV, V og FrP står sterkere blant skoleelevene enn i befolkningen generelt (oj, jeg skrev SV først. Slå alarm!). AP, som går mest tilbake, er omtrent på samme nivå som på snittet av meningsmålingene for tiden. SP, Høyre og KrF har klart svakere resultater enn i befolkningen som helhet.
Ser vi på tallene så ligger da RG alternativ på 44% og dagens regjering + FrP på 39.9 så en ganske klar melding om ett ønske om en ny politisk retning. Spesielt når en også ser R og MDG på til sammen over 10%. Dersom en ser på mandatfordelingen så kommer det frem enda klarere. Folk flest er rett og slett lei dagens politiske retning som nesten utelukkende ganger de rikeste, og miljøet blir en langt viktigere del av valget, noe vi også ser på tallene til V som strengt tatt er det eneste borgerlige partiet med ett snev av miljøpolitikk.
Ganske interessant hvis man sammenligner med partienes snitt hittil i september (pollofpolls.no):

AP+SP+SV: 46%
Regjeringen+FrP: 39,4%
MDG+Rødt: 10,3%

Altså nesten nøyaktig den samme blokkfordelingen som ved skolevalget. Så den eneste forskjellen er fordelingen mellom partiene innad i blokkene.

BornOnThe4thOfJuly

Legg inn av BornOnThe4thOfJuly »

Centrist skrev: tir sep 07, 2021 11:23 pm

Beklager, men denne påstanden er feil. Når hovedteksten til NRK er "Rød bølge blant de unge, kraftig fremgang for venstresiden i skolevalget" så er dette direkte feil. De rødgrønne med Rødt og MDG mister 2.5% mens de borgerlige øker med 4.1%. Vinklingen er ekstrem selektiv, hvor en ser på at de rødgrønne for flertall og dermed har man en rød bølge. Dette er ikke noe jeg sier fordi jeg er borgerlig og er imot NRK, men reagerer på akkurat denne enkeltepisoden. På generelt basis er politikkanalysen i mediene i Norge på svakt nivå over hele fjøla. Men de siste månedene, helt siden USA valget, har NRK hatt en inkompetanse som er skammelig for en statskanal. Det er ikke noe konspiratorisk bak denne hovedteksten; Det er simpeltheten ren inkompetanse vil jeg tro.

Det er et par elementer i et skolevalg som er viktig å bemerke; Stemmene til mange er sterkt påvirket av den ene skoledebatten, samt at det er en del fjasestemmer som forsvinner ved Stortingsvalget. Dette ser man især på "Andre partier" som er høyere i Skolevalg enn Stortingsvalg. F.eks. fikk Alliansen 9.7% ved Valler Vgs i 2017. Det ser man også i år hvor de for 1.3% på nasjonalt nivå. Det skal mye til for å overbevise meg om at disse ville stemt på Alliansen ved et Stortingsvalg. Det har også vært tendenser til gode enkeltmålinger for Liberalistene, simpeltheten fordi det enkle budskapet "Din kropp, din frihet" slår igjennom uten at de blir tatt på den relativt uansvarlige økonomiske politikken.

Et moment som er verdt å bemerke ved dette Skolevalget er fremgangen til Venstre og FrP. Skolevalget forsterker de tendensene man har sett i tidligere Stortingsvalg og Fylkesvalg. Venstre går frem i storbyene, spesielt Oslo og Akershus, hvor saker som rusreformen og miljøpolitikken er slagere. Da ser man det motsatte i et ganske så blått fylke når det kommer til Stortingsvalget: I Møre og Romsdal er FrP det desidert største partiet med 28.8%. Dette er et fylke hvor FrP står relativt sterkt i Stortingsvalg også, spesielt når det kommer til flyktninger og oljepolitikken.
Et sidesteg her er forøvrig det DoktorS legger til: MDG står sterkt ved 25-30, mens Rødt er avhoppere fra Ap som mener Ap har mistet det. Det noe overraskende her er at SV ikke går mer frem, de bruker å stå sterkt med skolevalgene. Det kan godt være at Venstre har tatt endel velgere der.
Vi snakker nok om to forskjellige NRK-overskrifter her.

Den jeg snakket om var fra nettsiden der det kun var skrevet at det var en rød-grønn seier. Så har jeg sett skjermbilder av det du nevner som overskrifter som jeg forstår var på TV.

Tall og journalister er ikke nødvendigvis noe som går godt sammen. det viser seg gang på gang.

Resultater av skolevalg må nok tas med en klype salt. Men det er forsøkt å finne en sammenheng mellom skolevalg og det virkelige valget og noen mener at de kan finne en slik sammenheng. Ikke at pensjonistpartiet og Alliansen nødvendigvis får mange stemmer i det virkelige valget dersom de fikk det i skolevalget, men mer for de større partiene. Slik jeg ser det er den sammenhengen noen vanskeligere å se jo flere skolevalg, og virkelige valg, vi kan sammenligne med. Jeg er ikke sikker på at sammenhengen ville bestått en hypotesetest med stor grad av konfidensnivå.

Jeg er imidlertid sikker på at det også i år er noen som klarer å finne ting i skolevalget som tilsynelatende skal kunne forutsi bevegelser i det virkelige valget. Men vi får se om en snau uke hvordan dette blir.

BornOnThe4thOfJuly

Legg inn av BornOnThe4thOfJuly »

GoingKronos skrev: ons sep 08, 2021 12:12 am
Deres data er i det minste klar på at det er resultatet i fra 2019 de sammenligner med. Under tabell så er det endring siden 2019 de oppgir. Hvorfor de bruker noe annet i pressemeldingen er ikke lett å vite, la oss håpe at det bare er upresist og at de ikke etter resultatet har valgt en vinkling.

Jeg tok noen søk fra 2019, da brukte også NRK tall fra forrige valg (2017) når de omtalte skolevalget. Så det har i det minste tidligere år vært også normalen hos NRK. Tv2 er veldig tydelig på det:

"TV 2 sammenligner skolevalg med siste valg.

– Skolevalg viser først og fremst trender og trendskifter. Derfor er det mest treffsikkert å sammenligne med forrige valg, forklarer Terje Sørensen."

Hvorfor de endret omtalen er jo opp til NRK å svare på, enten har noen i redaksjonen slått alarm, og så regner jeg med at samtlige partikontor har NRK på speeddial og gir beskjed om så grove feil i en så viktig dekning av valgkampen. Det ble jo også fort omtalt i sosiale medier. Dekningen står til nrk står til stryk, og som jeg skrev så tror jeg ikke det var bevisst - men at det viser hvordan slagsiden er hos NRK der deres forutinntatthet skaper slike tabber.
Du tok den altså ikke.

Her viste jeg altså at du hadde skrevet noe som jeg kunne finne en forside for skolevalget der de viste et annet referansepunkt enn det du hevdet de brukte. her kunne jeg har skreket fake news elelr så kunne jeg regne med at du hadde funnet et annet sted der de brukte 2019-resultatene som referansepunkt. Som nevnt så er det selvsagt ingen som kan bestemme hvilket referansepunkt man skal bruke og NSD kan selvsagt bruke forskjellige referansepunkt som oss andre.

Det er her forskjellen altså kommer. Skal jeg regne med at du farer med fake news eller skal jeg regne med at du har brukt ting fra et annet sted eller til og med begått den uhyrlige synden, Som NSD selv er skyldig etter hva jeg hører, å begå en regnefeil? Det er kanskje en grunn til at du fastslo at jeg hadde regnet feil (jeg sammenlignet med 2017) mens mitt svar var et spørsmål om hvilket sammenligningsgrunnlag du brukte. Du var ikke åpen for at andre brukte andre sammenligningsgrunnlag enn det du selv hadde bestemt deg for mens jeg faktisk regnet med at du hadde et annet sammenligningsgrunnlag siden du kom til andre tall enn meg.

Hvorfor mener du at man har valgt en vinkling dersom man velger å sammenligne med 2017. Har du valgt en vinkling siden du sammenlignet med 2019? Det er vel ingen av årene som er hårreisende feil å sammenligne med slik du ser ut til å antyde.

At noen har valgt noe før gjør det ikke feil å velge noe annet en annen gang. Du må nesten påvise at det er hårreisende feil å velge å sammenligne med 2017 framfor 2019, eller omvendt, får å si noe om at det faktisk er noe skummelt og lite troverdig med den ene eller andre sammenligningen.

Den eneste som har noe å svare på her er nok deg selv. Hvorfor er det feil å sammenligne med 2017? Klarer du ikke å svare på det på en troverdig og objektivt begrunnet måte så har ingen medier noe de trenger å forsvare helt uavhengig av de sammenligner med 2017 eller 2019. De har rett og slett ikke gjort noe feil selv om du har valgt et annet sammenligningsgrunnlag.

Du levner altså NRK såpass mye at en eller annen ansatt kan ha sett at overskriften på Tv ble feil. Det var godhjertet av deg. Det er også den klart mest sannsynlige årsaken til at de endret ting. Ikke fordi noen, hvem du siktet til vet vi fortsatt ikke, visst nok kritiserte dem slik at de endret på ting.

er det noen diffuse sosiale medier som har kritisert så er vi tilbake til at NRK fulgte godt med på dem og reagerte lynraskt når det kom kritikk der. Det ligegr et godt stuklke ned på sannsynlighetsoversikten for hvorfor ting ble endret når jeg skal bruke Occams barberkniv.

Har du sett deg selv i speilet når det gjelder forutinntatthet?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

BornOnThe4thOfJuly skrev: ons sep 08, 2021 9:34 pm Skal jeg regne med at du farer med fake news eller skal jeg regne med at du har brukt ting fra et annet sted eller til og med begått den uhyrlige synden, Som NSD selv er skyldig etter hva jeg hører, å begå en regnefeil?
Jeg har ikke begått noen regnefeil eller andre feil, jeg dokumenterte at NSD selv viser endring fra 2019 på sin hjemmeside - og det var det som sto på hjemmesiden da resultatet ble offentliggjort. Jeg dokumenterte deretter at NRK selv i 2019 brukte tall fra 2017. Jeg viste så til forklaringen hvorfor Tv2 bruker 2019-tallene. Enten har du ignorert alt dette eller så er du bare uærlig, ingen av delene står det videre respekt av.

Og det var ikke det som var feilen til NRK, det var at de kom med feil informasjon om resultatet. Og du harselerte med at jeg mente at de burde beklage det, og hva var det som skjedde? Jo de beklaget både i Dagsrevyen og i andre medier - og de har sagt at de skal sjekke hvordan en slik feil kan skje. Det er bra, det er viktig å ta ansvar for å rette opp når man sprer usannheter. Så jeg er glad for at det mer fornuft hos NRK enn den pinlige oppførselen du viser her.

Med det avslutter jeg denne debatten.

BornOnThe4thOfJuly

Legg inn av BornOnThe4thOfJuly »

GoingKronos skrev: ons sep 08, 2021 10:39 pm

Jeg har ikke begått noen regnefeil eller andre feil, jeg dokumenterte at NSD selv viser endring fra 2019 på sin hjemmeside - og det var det som sto på hjemmesiden da resultatet ble offentliggjort. Jeg dokumenterte deretter at NRK selv i 2019 brukte tall fra 2017. Jeg viste så til forklaringen hvorfor Tv2 bruker 2019-tallene. Enten har du ignorert alt dette eller så er du bare uærlig, ingen av delene står det videre respekt av.

Og det var ikke det som var feilen til NRK, det var at de kom med feil informasjon om resultatet. Og du harselerte med at jeg mente at de burde beklage det, og hva var det som skjedde? Jo de beklaget både i Dagsrevyen og i andre medier - og de har sagt at de skal sjekke hvordan en slik feil kan skje. Det er bra, det er viktig å ta ansvar for å rette opp når man sprer usannheter. Så jeg er glad for at det mer fornuft hos NRK enn den pinlige oppførselen du viser her.

Med det avslutter jeg denne debatten.
Du regnet feil siden du ikke brukte samme sammenligningsgrunnlag som jeg hadde brukt.

Jeg viste deg at NSD hadde brukt 2017 som sammenligningsgrunnlag.

Og jeg har sagt en del ganger nå at det selvsagt er helt fritt for hvem som helst å bruke et hvilket som helst sammenligningsgrunnlag. Du bestemmer det ikke og det at Nrk har brukt et sammenligningsgrunnlag en gang betyr ikke at de må bruke det neste gang. det er rett og sløyt ikke slik at du kan si at det å sammenligne med 2019 er fasiten.

Det er selvsagt helt på sin plass å ignorere håpløse argumenter som at noen har brukt et sammenligningsgrunnlag og forklart hvorfor og dermed er det fasiten. Jeg ba deg gi en objektiv begrunnelse for hvorfor 2019 er riktig år men det har du ikke en gang forsøkt da det selvsagt ikke finnes noen slik objektiv begrunnelse. Dersom jeg kommer med en forklaring på hvorfor jeg brukte 2017, blir det da plutselig fasiten?

Ja de kom med feil informasjon og istedenfor å bruke Occams barberkniv og regne med at det var en feil så tolk forutinntatte deg å regnet med at det var fordi Nrk var forutinntatt at de gjorde det.

Det at noen har beklaget betyr ikke at en beklagelse var nødvendig. Du ser jo her i denne tråden også at beklagelsen betyr null og niks og de vanlige mistenkte kastet seg over den å mente den ikke var ekte likevel. Som sagt helt unødvendig beklagelse. Det er viktigere ting her i verden enn å mate folk med konspiratorisk sinnelag.

Har ikke du allerede funnet ut hvordan denne feilen skjedde. Du burde fortelle NRK at det skyldes deres forutinntatthet for det har forutinntatte deg konkludert med for lenge siden.

Du synes ikke det er litt pinlig å fortsette å hevde at bare et sammenligningsgrunnlag er det riktige og alle andre er feil da? Du synes ikke det er litt pinlig å påstå at jeg regnet feil når alt jeg gjorde var å bruke et annet sammenligningsgrunnlag en n det eneste du mener er gyldig? Du synes ikke det er litt pinlig å late som at det at noen sier noe som støtter ditt syn brukes av det som et argument for at du har rett? Du synes ikke det er litt pinlig at du ikke klarer å komme opp med en objektiv begrunnelse på hvorfor 2019 er det rette sammenligningsåret? Du synes ikke det er litt pinlig at du viser en forutinntatthet på ganske god høyde når du samtidig beskylder NRK for å være forutinntatt?

Jeg venter fortsatt på at du skal komme med en objektiv begrunnelse for hvorfor 2019 er det eneste riktige sammenligningsåret?

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Det mest overraskende med skolevalget må vel være oppslutningen til MDG? Mulig ungdommen har forandret seg en smule siden da jeg var ung. Det jeg husker fra min egen tid med skolevalg var hvor lett påvirkelig skoleungdommen er. Meget mulig ungdom flest er litt mer politisk engasjert i dag enn hva som var normalen på den tiden, for det skulle ikke særlig mer til enn at jeg og en annen i klassen var semiaktive i det å snakke opp Høyre også vipps så ble skolen vår knallblå.

Man kan si hva man vil om MDG og deres politikk. Men de er normalt temmelig gode til å snakke i store overskrifter noe som i teorien skal kunne påvirke de lett påvirkelige. Klima og miljø har jo også tradisjonelt stått veldig sterkt blant de yngre.

Med FN's klimarapport og det hele så hadde jeg vel nesten forventet å se MDG over 10%. Nå går jo Venstre frem og de har jo veldig mye av den samme miljøpolitikken som MDG, men jeg tviler sterkt på at gjennomsnittet av ungdommen faktisk har fått med seg det. MDG med en såpass klokkeklar miljøprofil som snakker i såpass store og tablodiske overskrifter burde ha langt større potensiale for å hanke miljøstemmer i et skolevalg.

Er det COVID-19 og 1,5 år med tilnærmet unntakstilstander i landet som har ført til at ungdommen ser ut til å ha et langt mindre fokus på klima og miljø?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

RamGuy skrev: tor sep 09, 2021 8:31 am Det mest overraskende med skolevalget må vel være oppslutningen til MDG? Mulig ungdommen har forandret seg en smule siden da jeg var ung. Det jeg husker fra min egen tid med skolevalg var hvor lett påvirkelig skoleungdommen er. Meget mulig ungdom flest er litt mer politisk engasjert i dag enn hva som var normalen på den tiden, for det skulle ikke særlig mer til enn at jeg og en annen i klassen var semiaktive i det å snakke opp Høyre også vipps så ble skolen vår knallblå.

Man kan si hva man vil om MDG og deres politikk. Men de er normalt temmelig gode til å snakke i store overskrifter noe som i teorien skal kunne påvirke de lett påvirkelige. Klima og miljø har jo også tradisjonelt stått veldig sterkt blant de yngre.

Med FN's klimarapport og det hele så hadde jeg vel nesten forventet å se MDG over 10%. Nå går jo Venstre frem og de har jo veldig mye av den samme miljøpolitikken som MDG, men jeg tviler sterkt på at gjennomsnittet av ungdommen faktisk har fått med seg det. MDG med en såpass klokkeklar miljøprofil som snakker i såpass store og tablodiske overskrifter burde ha langt større potensiale for å hanke miljøstemmer i et skolevalg.

Er det COVID-19 og 1,5 år med tilnærmet unntakstilstander i landet som har ført til at ungdommen ser ut til å ha et langt mindre fokus på klima og miljø?
Nå har de 3 som regnes som miljøpartier - SV, MDG og V - her til sammen nesten 30% av stemmene, mens de på et snitt av målingene for stortingsvalget har 18,6%. Så for meg ser det ut som ungdommen har klart mer fokus på miljøsaken enn folket som helhet. Til tross for at MDG ikke stikker av med gevinsten.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

RamGuy skrev: tor sep 09, 2021 8:31 am
Er det COVID-19 og 1,5 år med tilnærmet unntakstilstander i landet som har ført til at ungdommen ser ut til å ha et langt mindre fokus på klima og miljø?
Jeg tror det er en kombinasjon av flere ting. Det ene er at ungdom (som andre velgere) føler at andre partier tar klima på alvor, og da velger de fort partier de er enig med i andre saker. Det andre er at MDG fortsatt sliter med å være godt organisert og skolert, og mange representanter for MDG er ganske sære personer som kanskje ikke gjør det så bra i et skoledebattformat. Det er jo også sånn at MDG er alarmistisk og mange er nok glad i sitt levesett med stort forbruk, og da er det lettere å gå til de litt mer moderate alternativene.

Men jeg er overrasket over at det gikk så dårlig, jeg tenkte også at de burde ligge rundt 10% for å være fornøyd. Det blir spennende å se om MDG kollapser i valginnspurten også i dette valget.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

GoingKronos skrev: tor sep 09, 2021 9:26 am
RamGuy skrev: tor sep 09, 2021 8:31 am
Er det COVID-19 og 1,5 år med tilnærmet unntakstilstander i landet som har ført til at ungdommen ser ut til å ha et langt mindre fokus på klima og miljø?
Jeg tror det er en kombinasjon av flere ting. Det ene er at ungdom (som andre velgere) føler at andre partier tar klima på alvor, og da velger de fort partier de er enig med i andre saker. Det andre er at MDG fortsatt sliter med å være godt organisert og skolert, og mange representanter for MDG er ganske sære personer som kanskje ikke gjør det så bra i et skoledebattformat. Det er jo også sånn at MDG er alarmistisk og mange er nok glad i sitt levesett med stort forbruk, og da er det lettere å gå til de litt mer moderate alternativene.

Men jeg er overrasket over at det gikk så dårlig, jeg tenkte også at de burde ligge rundt 10% for å være fornøyd. Det blir spennende å se om MDG kollapser i valginnspurten også i dette valget.
Det kom nettopp en måling fra VG som ikke er gode nyheter for MDG. De fikk her riktignok 4,2%, men trenden virker nedadgående og kampen mot sperregrensa kan bli i hardeste laget også ved dette valget. Forøvrig sliter Venstre her også med 3,9%, noe som kan indikere at de også sliter med å stå løpet helt ut. Det eneste sperregrense-partiet som begynner å virke på trygg grunn er Rødt, som har 6% eller mer på de to siste målingene.

Noen

Legg inn av Noen »

Husk at veldig mange allerede har stemt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»