Odds Ballklubb

Svar
Brodden

Re: Odds Ballklubb

Legg inn av Brodden »

Utlån til 2. div er og må være fullstendig uaktuelt ja. OBOS er en annen sak.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Dio takker nei til Odd og Odin er på vei til Glimt?

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

For øvrig har Odin kontrakt ut juni 2024. Bør vært mulig å få en del millioner for han, selv om jeg synes det er kjipt hvis han selges til en annen norsk klubb.

Brodden

Legg inn av Brodden »

Gunnar88 skrev: tor jan 05, 2023 1:11 pm Dio takker nei til Odd og Odin er på vei til Glimt?
Ja og tja. Blir stadig mer konkret rundt Odin, men fortsatt mye som eventuelt gjenstår.

Brodden

Legg inn av Brodden »

12-15 mill. er realistisk når man ser hvilke summer Molde og Glimt har brukt på tilsvarende spillere det siste året.

Brodden

Legg inn av Brodden »

Eller rettelse, blir solgt til Glimt. I hvert fall hvis man skal tro Arilas i TV2.

rdzzl

Legg inn av rdzzl »

Kalle73 skrev: tir jan 03, 2023 7:32 pm
Brodden skrev: tir jan 03, 2023 4:44 pm Bjørtuft til Glimt?
Hype fra Odd/agent for å presse pris. Eldste trikset i boka. Vi kan riktignok trenge en stopper med real duellstyrke, men da må isåfall troppen tynnes kraftig.
Jeg var helt enig i dette, men fikk vite for to dager siden at spilleren selv tror han skal til Glimt. Fra ganske gode kilder. Så her sitter jeg da, ganske forvirret.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

rdzzl skrev: tor jan 05, 2023 1:19 pm
Kalle73 skrev: tir jan 03, 2023 7:32 pm
Brodden skrev: tir jan 03, 2023 4:44 pm Bjørtuft til Glimt?
Hype fra Odd/agent for å presse pris. Eldste trikset i boka. Vi kan riktignok trenge en stopper med real duellstyrke, men da må isåfall troppen tynnes kraftig.
Jeg var helt enig i dette, men fikk vite for to dager siden at spilleren selv tror han skal til Glimt. Fra ganske gode kilder. Så her sitter jeg da, ganske forvirret.
Glimt har tydeligvis blitt enige med Urawa om overgangssum på Høibråten, så han er nær exit. Trenger da en duellsterk stopper i hans sted.
Lode er svak i hodespillet og Moe er skadeutsatt.

rdzzl

Legg inn av rdzzl »

Nå skal vi ikke spamme ned den gode klubb Odds egen tråd, men det begynner å nærme seg hoarding-tendenser på midtstoppere. Kanskje Lode (Viking) og Kvile (Odd) skal ut?

Brodden

Legg inn av Brodden »

Ja takk til Sery Larsen!

cpatton

Legg inn av cpatton »

Jeg forstår situasjonen med å bli satt i rød sone (en miks av udugelighet internt og ytre omstendigheter), men at vi skal operere som farmerklubb for RBK, Molde og Glimt er ille. Jeg lurer alvorlig på når Odd skal komme ut av denne dødsspiralen. Mangler bare at Wahlstedt slår følge med Bjørtuft opp til nyrike bodøværinger...
Og ikke sagt som noen form for misunnelse, men dyp bekymring for egen klubb. At det i Skien produseres meget gode og attraktive spillere på løpende bånd er og forblir i denne sammenheng en mager trøst.

Brodden

Legg inn av Brodden »

cpatton skrev: tor jan 05, 2023 2:33 pm Jeg forstår situasjonen med å bli satt i rød sone (en miks av udugelighet internt og ytre omstendigheter), men at vi skal operere som farmerklubb for RBK, Molde og Glimt er ille. Jeg lurer alvorlig på når Odd skal komme ut av denne dødsspiralen. Mangler bare at Wahlstedt slår følge med Bjørtuft opp til nyrike bodøværinger...
Og ikke sagt som noen form for misunnelse, men dyp bekymring for egen klubb. At det i Skien produseres meget gode og attraktive spillere på løpende bånd er og forblir i denne sammenheng en mager trøst.
Enig. Det svir alltid litt ekstra å selge gode spillere innenlands. Spesielt til Glimt. Og det er ekstra jævlig bittert at vi mest sannsynligvis ender opp med å selge BÅDE Wahlstedt og Bjørtuft til Glimt. Samtidig er det mer penger i de norske toppklubbene enn det noen gang har vært før. Vil Glimt eller Molde virkelig ha en norsk spiller, er de villig til å gå svært langt, ofte lengre enn enn hva de utenlandske klubbene er villig til å gjøre for samme spiller. Gode eksempler på dette er Kristian Eriksen og Salvesen. Samtidig er dette naturlig, med tanke på de enorme summene begge lag har håvet inn på spillersalg. Groningen har vært interessert i Bjørtuft, selv om vi bare snakker på et sonderingsnivå. Det samme har Villareal vært i Wahlstedt, helt til de bestemte seg for å hente en danske i stedet for.

Likevel har Glimt vært villig til å strekke seg lengre økonomisk for å hente Bjørtuft og Wahlstedt. Nå er det selvfølgelig langt fra sikkert at Wahlstedt drar til Glimt, men gjør han det, sitter vi fort igjen med nesten 30 millioner. Det er enormt mye penger.

Og skal vi ut av denne dødsspiralen, må vi fortsette å bygge klubb. Nå slenger jeg bare ut et navn, men kanskje henter vi Killi-Olsen eller Holmé som Bjørtuft-erstatter for en million eller to. Og treffer vi her, får vi enda et salgsprosjekt og mer penger inn i kassen. Da mener jeg det er bedre å selge begge enn å miste millioner på å beholde begge mot sin vilje. Vi blir nok litt svekket på kort sikt, men det er allikevel bedre enn å selge Wahlstedt for halve summen eller miste han gratis etter sesongen.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

cpatton skrev: tor jan 05, 2023 2:33 pm Jeg forstår situasjonen med å bli satt i rød sone (en miks av udugelighet internt og ytre omstendigheter), men at vi skal operere som farmerklubb for RBK, Molde og Glimt er ille. Jeg lurer alvorlig på når Odd skal komme ut av denne dødsspiralen. Mangler bare at Wahlstedt slår følge med Bjørtuft opp til nyrike bodøværinger...
Og ikke sagt som noen form for misunnelse, men dyp bekymring for egen klubb. At det i Skien produseres meget gode og attraktive spillere på løpende bånd er og forblir i denne sammenheng en mager trøst.
Det vi får trøste oss med er at vi får godt betalt, og at det gir Odd muligheter til å hente gode erstatninger.

Aprilsnarr
Innlegg: 235

Legg inn av Aprilsnarr »

Brodden: den danske i Villareal er vel Filip Jørgensen, du sikter til? Han har vært der tidligere og hele veien mens Leo har vært speidet på osv.

Biscan

Legg inn av Biscan »

Gunnar88 skrev: tor jan 05, 2023 4:41 pm
cpatton skrev: tor jan 05, 2023 2:33 pm Jeg forstår situasjonen med å bli satt i rød sone (en miks av udugelighet internt og ytre omstendigheter), men at vi skal operere som farmerklubb for RBK, Molde og Glimt er ille. Jeg lurer alvorlig på når Odd skal komme ut av denne dødsspiralen. Mangler bare at Wahlstedt slår følge med Bjørtuft opp til nyrike bodøværinger...
Og ikke sagt som noen form for misunnelse, men dyp bekymring for egen klubb. At det i Skien produseres meget gode og attraktive spillere på løpende bånd er og forblir i denne sammenheng en mager trøst.
Det vi får trøste oss med er at vi får godt betalt, og at det gir Odd muligheter til å hente gode erstatninger.
Glimt har alltid vært farmerklubben til de mer pengesterke så det er ikke en følelse som er fremmed for Glimt og Glimtsupportere. Alltid kjipt å selge sine beste spillere men nye spillere kommer alltid inn og tar opp hansken, nå får dere meget godt betalt og får indirekte være med på pengegaloppen fra suksessen i Europa.

Ting har endret seg siden sist vi hentet stopper fra dere.

Brodden

Legg inn av Brodden »

Aprilsnarr skrev: tor jan 05, 2023 6:18 pm Brodden: den danske i Villareal er vel Filip Jørgensen, du sikter til? Han har vært der tidligere og hele veien mens Leo har vært speidet på osv.
Jaggu har du rett. Blingsa kraftig der. Men mener å huske at jeg har lest et sted i dag at Jörgensen og Reina skulle danne det nye keeperteamet i Villareal etter at Rulli dro til Ajax. Hvor jeg har lest det, er jeg imidlertid ikke helt sikker på. Vært så mye bevegelser på transfermarkedet i dag at jeg har gått helt i surr :lol:

Brodden

Legg inn av Brodden »

Biscan skrev: tor jan 05, 2023 6:40 pm
Gunnar88 skrev: tor jan 05, 2023 4:41 pm
cpatton skrev: tor jan 05, 2023 2:33 pm Jeg forstår situasjonen med å bli satt i rød sone (en miks av udugelighet internt og ytre omstendigheter), men at vi skal operere som farmerklubb for RBK, Molde og Glimt er ille. Jeg lurer alvorlig på når Odd skal komme ut av denne dødsspiralen. Mangler bare at Wahlstedt slår følge med Bjørtuft opp til nyrike bodøværinger...
Og ikke sagt som noen form for misunnelse, men dyp bekymring for egen klubb. At det i Skien produseres meget gode og attraktive spillere på løpende bånd er og forblir i denne sammenheng en mager trøst.
Det vi får trøste oss med er at vi får godt betalt, og at det gir Odd muligheter til å hente gode erstatninger.
Glimt har alltid vært farmerklubben til de mer pengesterke så det er ikke en følelse som er fremmed for Glimt og Glimtsupportere. Alltid kjipt å selge sine beste spillere men nye spillere kommer alltid inn og tar opp hansken, nå får dere meget godt betalt og får indirekte være med på pengegaloppen fra suksessen i Europa.

Ting har endret seg siden sist vi hentet stopper fra dere.
Tenk å være utakknemlig for Vegard Bergan :x

Biscan

Legg inn av Biscan »

Brodden skrev: tor jan 05, 2023 6:46 pm
Tenk å være utakknemlig for Vegard Bergan :x
Var ikke det helt store nei, spesielt når vi skulle bli mer spillende og bruke stopperne mer i det oppbyggende spillet.

Wallez

Legg inn av Wallez »

Er det Odd-supportere her som kan beskrive Bjørtuft til en litt skeptisk Glimt-supporter? Har sett lite Odd-kamper i år, så har ikke helt kontroll på han. Gjerne beskrive styrker og svakheter, og hvordan han har prestert for Odd.

hgb

Legg inn av hgb »

Jeg skreiv dette en gang i desember til en Molde-fan:

Veldig solid stopper på mange felter, god med ball, bra fart. Blir kanskje generelt litt mange farlige balltap og slikt, og det er nok mere duellsterke stoppere i ES, men jeg vil si han er temmelig høyt oppe på ES-skalaen for stoppere.

Kan legge til at han er veldig pasningssterk, og faktisk ganske ofte har kommet til gode innlegg med veggspill med Espen Ruud (og forsåvidt andre) på høyresida. Jeg ser vel på ham som bedre offensivt enn defensivt, men god der også. Blir et stort tap for Odd.

hgb

Legg inn av hgb »

hgb skrev: tor jan 05, 2023 11:00 pm Jeg skreiv dette en gang i desember til en Molde-fan:

Veldig solid stopper på mange felter, god med ball, bra fart. Blir kanskje generelt litt mange farlige balltap og slikt, og det er nok mere duellsterke stoppere i ES, men jeg vil si han er temmelig høyt oppe på ES-skalaen for stoppere.

Kan legge til at han er veldig pasningssterk, og faktisk ganske ofte har kommet til gode innlegg med veggspill med Espen Ruud (og forsåvidt andre) på høyresida. Jeg ser vel på ham som bedre offensivt enn defensivt, men god der også. Blir et stort tap for Odd.
Så vidt jeg husker var han veldig bra i 2020 (da var han jo temmelig ung til å være stopper), men hadde en ganske svak sesong (sammen med mange i Odd) i 2021. Veldig god igjen i 2022.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Spørsmålet nå er hvordan de 10 millionene skal disponeres. Hvor mye går rett i sluket og hvor mye kan reinvesteres?

Aprilsnarr
Innlegg: 235

Legg inn av Aprilsnarr »

Gunnar88 skrev: fre jan 06, 2023 9:43 am Spørsmålet nå er hvordan de 10 millionene skal disponeres. Hvor mye går rett i sluket og hvor mye kan reinvesteres?
Skal jeg gjøre en kvalifisert gjetning:

8 mill er går inn i budsjettet og potten for forventede spillersalg og går inn i normal drift
1 mill går til nye plantekasser og poteter på et større område enn forrige sesong
1 mill går til utvidelse av mosefeltet Odd og Glimt åpnet i fjor. Nå blir det mose på en hel langside

cpatton

Legg inn av cpatton »

Gunnar88 skrev: fre jan 06, 2023 9:43 am Spørsmålet nå er hvordan de 10 millionene skal disponeres. Hvor mye går rett i sluket og hvor mye kan reinvesteres?
Akkurat. Du skrev selv som svar til meg i går at "vi får trøste oss med vi får godt betalt, og at det gir Odd muligheter til å hente gode erstatninger."
Hadde det enda vært så vel - jeg frykter sluket, at noen på Falkum sier simsalabim og borte. Som de har gjort i flere sesonger nå. Vil tro at jeg følger mer enn gjennomsnittlig med på hva som skjer i og rundt klubben,, men noe skikkelig svar på den økonomiske elendigheten kan jeg ikke se har kommet. Det vi blir servert er noen høyst runde betraktninger som slik jeg leser det er ment som tåkelegging. At Odd bla har en topptung markedsavdeling som leverer under pari feies under teppet, det vi hører derfra er at det jobbes og jobbes. Akkurat nå jobbes det med Nordre Falkum i følge Håndlykken.
En ting er i hvert fall sikkert - det er ikke spillerinvesteringer som har fått klubben i rød sone.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Ivan Mesik solgt fra Nordsjælland til Pescara, som vel spiller i Serie C.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

cpatton skrev: fre jan 06, 2023 11:26 am
Gunnar88 skrev: fre jan 06, 2023 9:43 am Spørsmålet nå er hvordan de 10 millionene skal disponeres. Hvor mye går rett i sluket og hvor mye kan reinvesteres?
Akkurat. Du skrev selv som svar til meg i går at "vi får trøste oss med vi får godt betalt, og at det gir Odd muligheter til å hente gode erstatninger."
Hadde det enda vært så vel - jeg frykter sluket, at noen på Falkum sier simsalabim og borte. Som de har gjort i flere sesonger nå. Vil tro at jeg følger mer enn gjennomsnittlig med på hva som skjer i og rundt klubben,, men noe skikkelig svar på den økonomiske elendigheten kan jeg ikke se har kommet. Det vi blir servert er noen høyst runde betraktninger som slik jeg leser det er ment som tåkelegging. At Odd bla har en topptung markedsavdeling som leverer under pari feies under teppet, det vi hører derfra er at det jobbes og jobbes. Akkurat nå jobbes det med Nordre Falkum i følge Håndlykken.
En ting er i hvert fall sikkert - det er ikke spillerinvesteringer som har fått klubben i rød sone.
Jeg også frykter at mye går i "sluket", selv om det er positivt på sin måte. Får Odd ut av rød sone, og økonomien stabiliseres. Det er vel ingen hemmelighet at mye av utgiftene tidligere år har vært knyttet til SA. Men dette er vel også bedret? De hadde et godt salg der i fjor til Steinar Moe Eiendom etter hva jeg husker.

Jeg tror et godt salg av Leo virkelig gjør at klubben kan hente solide erstattere. Vi bør vel også huske at Odd har gjorde noen dårlige signeringer som de fortsatt lider av. Tenker da først og fremst på Lekven og Flamur som var kostbare feilsteg.

Perkele

Legg inn av Perkele »

Han er en av verdens rikeste menn – nå går han inn som sponsor i Odd
https://www.ta.no/han-er-en-av-verdens- ... 50-1547648
Står ingenting om hvor mye det er snakk om, men veldig positivt å få med Ineos på laget.
De skal ha logoen på Nordre Falkum.

"Avtalen med Ineos er en av de større Skiensklubben nå gjør"
"Vi kan si det sånn at vi ser et visst potensial i årene framover her, ler Einar Håndlykken"

hgb

Legg inn av hgb »

Selvsagt ikke helt lett å si hvor mye det faktisk hadde å si, men miljøprofilen til Odd trekkes fram her.

Brodden

Legg inn av Brodden »

Ser INEOS trekker fram Odd sitt engasjement for miljøet, noe som er en smule ironisk med tanke på at de selv ikke er best i klassen akkurat.. Vært noen uheldige saker rundt dem de siste årene. Man kan også lure på om sponsingen av Odd er et ledd i deres politikk om å framtre som mer bærekraftige enn de egentlig er ved å "låne" våres merkevare.

Samtidig er det interessant å følge trådens diskusjon rundt våre økonomiske prioriteringer. Flere gode poenger og stikkere her! Jeg vil også tillegge noen andre poenger.

For det første, er et stadig mer "døende" sponsormarked en utfordring. Før COVID hadde vi faktisk større sponsorinntekter enn Vålerenga, noe som i seg selv er ganske sensasjonelt. Pandemien har imidlertid begrenset flere av Odds samarbeidspartnere, noe som har sørget for mindre inntekter. Samtidig er avtalen med INEOS et steg i riktig retning.

En annen bekymring er hva som skjer på tribunen. I prinsippet er det egentlig latterlig billig å se på Odd. Egentlig litt for billig. Vi lever i en tid der stadig flere har tynnere lommebøker, og man må hele tiden være bevisste på å ikke prise seg ut av markedet. Samtidig sitter jeg igjen med en formening om at det er "for billig" å gå på kamp. Flesteparten av de samme som møter opp igjen og igjen og danner grunnfjellet i klubben tror jeg ville ha møtt opp hvis prisene fortsatt hadde vært på 2016-nivået (der jeg bestemt mener at det var dyrere å ta med familie på kamp). Samtidig er det ikke bare prisene som er utfordrende, for alt for mange velger fremdeles sofaen eller hytta. Vi er ett av lagene med størst nedgang i tilskuersnitt siden 2019, noe som først merkes ordentlig nå som koronastøtten er historie. I kampen mot Ham/Kam i høst var det så få på kamp at jeg tror Milan Jevtovic hadde hørt fisen jeg hadde sluppet på motsatt langside underveis i kampen. Da var det helt dødt, og det har det også vært flere kamper i høst. For hver hjemmekamp i fjor tapte vi penger, og det holder overhodet ikke i lengden. Og da må det kuttes andre steder.

cpatton

Legg inn av cpatton »

Brodden skrev: søn jan 08, 2023 10:56 pm Ser INEOS trekker fram Odd sitt engasjement for miljøet, noe som er en smule ironisk med tanke på at de selv ikke er best i klassen akkurat.. Vært noen uheldige saker rundt dem de siste årene. Man kan også lure på om sponsingen av Odd er et ledd i deres politikk om å framtre som mer bærekraftige enn de egentlig er ved å "låne" våres merkevare.

Samtidig er det interessant å følge trådens diskusjon rundt våre økonomiske prioriteringer. Flere gode poenger og stikkere her! Jeg vil også tillegge noen andre poenger.

For det første, er et stadig mer "døende" sponsormarked en utfordring. Før COVID hadde vi faktisk større sponsorinntekter enn Vålerenga, noe som i seg selv er ganske sensasjonelt. Pandemien har imidlertid begrenset flere av Odds samarbeidspartnere, noe som har sørget for mindre inntekter. Samtidig er avtalen med INEOS et steg i riktig retning.

En annen bekymring er hva som skjer på tribunen. I prinsippet er det egentlig latterlig billig å se på Odd. Egentlig litt for billig. Vi lever i en tid der stadig flere har tynnere lommebøker, og man må hele tiden være bevisste på å ikke prise seg ut av markedet. Samtidig sitter jeg igjen med en formening om at det er "for billig" å gå på kamp. Flesteparten av de samme som møter opp igjen og igjen og danner grunnfjellet i klubben tror jeg ville ha møtt opp hvis prisene fortsatt hadde vært på 2016-nivået (der jeg bestemt mener at det var dyrere å ta med familie på kamp). Samtidig er det ikke bare prisene som er utfordrende, for alt for mange velger fremdeles sofaen eller hytta. Vi er ett av lagene med størst nedgang i tilskuersnitt siden 2019, noe som først merkes ordentlig nå som koronastøtten er historie. I kampen mot Ham/Kam i høst var det så få på kamp at jeg tror Milan Jevtovic hadde hørt fisen jeg hadde sluppet på motsatt langside underveis i kampen. Da var det helt dødt, og det har det også vært flere kamper i høst. For hver hjemmekamp i fjor tapte vi penger, og det holder overhodet ikke i lengden. Og da må det kuttes andre steder.
Bra jobbet og et skritt i en viktig og riktig retning at klubben begynner å få innpass i industrien på Herøya - all grunn til å berømme Håndlykken her.

Når det gjelder publikum så har vi jo debattert den biten tidligere, så jeg skal forsøke å unngå flest mulig repriser. Bare si at jeg forstår publikumssvikten - hadde jeg bodd rundt Skien hadde jeg med største selvfølgelighet tilhørt grunnfjellet, men i fjor hadde det jammen hangla. Ja, sesongen ble avsluttet med bravur og vi tikket inn til en flatterende 5 plass. Sagt vel vitende om Ivar Hoffs gamle utsagn om at en tabell aldri lyver.

Underveis i sesongen hadde lokalavisene jevnlig artikler med overskrifter som «dødt, grått og profilløst». Den slags fester seg jo der ute, men jeg mener det ble skrevet med rette og ga et sannferdig bilde av hva som skjedde på SA. Og at det er et viktig element i publikumssvikten eller sagt på en annen måte - hvor mange tilskuere alene trakk en Bentley, Frode, Fevang pluss pluss. Og hvor mye bedre gjorde de ikke medspillerne, laget... Den eneste som sto ut for den jevne publikummer i fjor var keeperen og hvem med alt fra middels interesse og litt oppover for et lag løser billett for å se en keeper rydde opp. Når han gjør det betyr det i praksis at laget er i trøbbel. Odd er også en bedrift i underholdningsbransjen.
Så forstår jeg selvsagt at når klubben tar sine veivalg så er de i høy grad bestemt av økonomi. Men da er det jo en tanke å offentlig være litt mer ærlig rundt dette ala forsøke å få med lokalbefolkningen på at nå skal det slås nedenfra og opp. I stedet for å late som alt er såre vel inntil bla rød sone sprekker i media. Og da også vrir man seg som en politiker som har fusket med bostedsadressen - det inngir ikke tillit der ute.

Jeg både håper og tror at Paco vil stable et dugelig lag på beina også i år, men er på sikt bekymret for en klubb med økonomi som fungerer som en sil. På kort tid har vi solgt Kaasa, Kitolano x 2, Lauritsen og Bjørtuft. Alle lokale og akkurat her leverer Odd til en blank sekser, men det sier seg selv at det ikke holder i lengden for en klubb å ale opp spillere for å holde hue over vannet.
Men for all del - jeg forstår dilemmaene klubbledelsen er stilt overfor.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»