Semifasting uke for uke - min personlige utvikling

Svar
Megapixsel

Re: Semifasting uke for uke - min personlige utvikling

Legg inn av Megapixsel »

startelver skrev: ons nov 16, 2022 7:21 pm
Megapixsel skrev: ons nov 16, 2022 10:21 am Gresk yoghurt med 10% fett, sant? :D
Lager ish samme smoothie, men bruker en del rødbet også. Synes det gir en svært god smak og fin farge også.
Ja er forsiktig med den yoghurten med 10%, bruker et par skjeer og tilsetter litt melk. Rødbet er fint, pussig nok er det ganske dyrt å kjøpe ferskt.

Jeg kjøper de Rema fryseposene med blåbær, ananas, mango, og jordbær. I tillegg til spinat. De koster ca 20 kr posen så har jeg smoothies i ukesvis. ;) Tilsetter også chiafrø.

Kreatin har jeg sluttet med, var bare en periode for å tømme boksen.

Ligger fortsatt på 87 kilo og matlysten er det samme. Men vurderer å trene litt ekstra for å komme ned på 85.
Hvorfor er du forsiktig med gresk yoghurt? Er jo en helt genial måte å få i seg litt ekstra protein. Og sunt! Havregryn er jo også fint å ha i egentlig.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

startelver skrev: ons nov 16, 2022 7:21 pm Kreatin har jeg sluttet med, var bare en periode for å tømme boksen.
Er det en spesiell grunn til at du har sluttet med kreatin? Det er et av de treningskosttilskuddene som har best dokumentert effekt, men det skal sies at det ikke fungerer like godt for alle heller.

startelver

Legg inn av startelver »

Megapixsel skrev: ons nov 16, 2022 8:36 pm
startelver skrev: ons nov 16, 2022 7:21 pm
Megapixsel skrev: ons nov 16, 2022 10:21 am Gresk yoghurt med 10% fett, sant? :D
Lager ish samme smoothie, men bruker en del rødbet også. Synes det gir en svært god smak og fin farge også.
Ja er forsiktig med den yoghurten med 10%, bruker et par skjeer og tilsetter litt melk. Rødbet er fint, pussig nok er det ganske dyrt å kjøpe ferskt.

Jeg kjøper de Rema fryseposene med blåbær, ananas, mango, og jordbær. I tillegg til spinat. De koster ca 20 kr posen så har jeg smoothies i ukesvis. ;) Tilsetter også chiafrø.

Kreatin har jeg sluttet med, var bare en periode for å tømme boksen.

Ligger fortsatt på 87 kilo og matlysten er det samme. Men vurderer å trene litt ekstra for å komme ned på 85.
Hvorfor er du forsiktig med gresk yoghurt? Er jo en helt genial måte å få i seg litt ekstra protein. Og sunt! Havregryn er jo også fint å ha i egentlig.
Protein er fint, men jeg spiser mest lettere yoghurt-typer med mindre fett.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Hvorfor mindre fett?

startelver

Legg inn av startelver »

Ventet med å oppdatere for å se om jeg virkelig har gått ned fra 87 til 86 kilo, men det har jeg, dette er den 5. dagen på 86 kilo. Svinger litt opp og ned halvkiloen avhengig av aktivitet og tid på dagen selvsagt.

Ingen endringer, hverken med inntak av mat eller trening. Fortsetter rutinen med første måltid etter kl 15 og siste måltid før kl 22.

Da er jeg faktisk bare en kilo unna målet mitt på 85 kilo, så får vi se om det vil skje uten å gjøre noen endringer.

Treningsprogrammet er veldig enkelt, en rask gåtur/ småjogging på 5 km. Deretter øvelser og utstrekking på matte ca 20 minutter.

Dagens smoothie består av spinat, blåbær, jordbær og kokosvann.

Bilde

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

startelver skrev: man nov 28, 2022 3:50 pm
Da er jeg faktisk bare en kilo unna målet mitt på 85 kilo, så får vi se om det vil skje uten å gjøre noen endringer.

Treningsprogrammet er veldig enkelt, en rask gåtur/ småjogging på 5 km. Deretter øvelser og utstrekking på matte ca 20 minutter.
Stå på, dette ser bra ut.
Treningen ser fornuftig ut.

startelver

Legg inn av startelver »

Ikke noe nytt å melde herfra, men som en test tok jeg og foret i meg smågodt forrige helg, jeg har ikke så stort søtsug , men det ble kjøpt en pose godis som ble fortært og har muligens vært litt mindre aktiv pga all snøen her og kulda så frister det ikke å trene hardt ute.

Med det resultat at jeg spratt opp til 87 kilo. Nå er det slutt på godisen så da regner jeg med vi kan komme oss ned på 86 kjapt.

For oss som ikke trener på gym er det utfordringer med det kalde været. Jeg får ikke jogget ute , men får håpe veiene snart blir bra igjen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

startelver skrev: ons des 14, 2022 4:54 pm Ikke noe nytt å melde herfra, men som en test tok jeg og foret i meg smågodt forrige helg, jeg har ikke så stort søtsug , men det ble kjøpt en pose godis som ble fortært og har muligens vært litt mindre aktiv pga all snøen her og kulda så frister det ikke å trene hardt ute.

Med det resultat at jeg spratt opp til 87 kilo. Nå er det slutt på godisen så da regner jeg med vi kan komme oss ned på 86 kjapt.

For oss som ikke trener på gym er det utfordringer med det kalde været. Jeg får ikke jogget ute , men får håpe veiene snart blir bra igjen.
Keep on the good work.
At man går litt opp igjen er ikke uvanlig.
Som jeg har skrevet litt andre steder så styrer hjernen veldig mye dette med vekt.
Kroppen drar seg mot sin egen såkalte 'set point vekt', derfor er vektnedgang over tid veldig vanskelig for mange.
Men for noen går det likevel greit, selv om man da må passe på.

På meg virker det som om du har klare mål og ikke minst vilje til å¨gjennomføre :!:

startelver

Legg inn av startelver »

Når man ikke får lagt inn det daglige treningsprogrammet er det vanskeligere å holde seg på samme vekt, det er det ingen tvil om. Jeg ligger på 87 og vipper ned på 86 i perioder.

Semifastingen er som tidligere, kanskje litt mye kalorier i juleperioden.

Men nå er det endelig isfritt her nede så det går an å legge inn noen løpeturer. Ingen tvil om at jeg forbrenner mest kalorier under disse korte løpeturene.

Men må også ta med at på samme tid i fjor veide jeg 90-92 kilo. Så kan man holde seg i 87 -sjiktet er mye gjort.

startelver

Legg inn av startelver »

Da har jeg kommet ned på 84 kilo over en lengre periode. Litt usikker på hvordan det skjedde, før ferien til Spania lå jeg på 85-87.

Men nå er det 84 , jeg får se om vi holder den videre, inntaket er det samme som før. Aktivitetsnivået er også det samme, men mulig jeg har gått noen lengre turer.

Hadde vært kjempedigg å holde 84 og samtidig trene litt muskler.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Man snakker om ofte om overvekt.
men hva er det?
Jeg vil vel si at det er når fettmengden er slik at den har negativ påvirkning på helsa.
Så dette vil variere fra person til person - for eksempel vil man fra enkelte steder i verden ha lavere såkalt "safe fat-carrying capacity" enn andre igjen, statistisk sett såkalt. Og det vil sikkert variere en god del endog innad i slekt og familie, av ymse grunner.

startelver

Legg inn av startelver »

return_of_drakkar skrev: lør jul 01, 2023 8:24 pm Man snakker om ofte om overvekt.
men hva er det?
Jeg vil vel si at det er når fettmengden er slik at den har negativ påvirkning på helsa.
Så dette vil variere fra person til person - for eksempel vil man fra enkelte steder i verden ha lavere såkalt "safe fat-carrying capacity" enn andre igjen, statistisk sett såkalt. Og det vil sikkert variere en god del endog innad i slekt og familie, av ymse grunner.
Det er helt klart arvelig mye av det, min mor var veldig tynn frem til hun var 40, så este hun ut etter å ha spist altfor mye søtt og klarte ikke å kontrollere vekta, selv om hun var på slankekurer etc.

Jeg var også veldig tynn frem til jeg fylte 40, så det jeg prøver på her er vel å sørge for å ikke gå i samme fella.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»