Kjøtt-nekt på festival - 🍖🍺🍷 eller bare 🥗🍺🍷

Svar
fargerik

Re: Kjøtt-nekt på festival - 🍖🍺🍷 eller bare 🥗🍺🍷

Legg inn av fargerik »

Texas_John skrev: fre jul 29, 2022 2:28 pm
fargerik skrev: fre jul 29, 2022 2:11 pm Jeg så faktisk værmeldingen i går.
Jeg antar at rød farge på åpningsbildet viser hvor det er temperatur over normalen.
Når det er temperatur under normalen brukes blått for å illustrere det.
Det vil vi kanskje se til vinteren, det kan jo hende vi får sibirkulde igjen.
Hva er definisjonen på normalen i denne sammenhengen?
Normalen er snittet de siste tretti år.
På grunn av at vi har denne globale oppvarmingen, er det så vidt jeg vet en revisjon av normalen hvert tiende år fra og med i år.
Så det som var ekstremt for tretti år siden, kan godt være innenfor normalen i dag.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fargerik skrev: fre jul 29, 2022 2:39 pm Normalen er snittet de siste tretti år.
På grunn av at vi har denne globale oppvarmingen, er det så vidt jeg vet en revisjon av normalen hvert tiende år fra og med i år.
Så det som var ekstremt for tretti år siden, kan godt være innenfor normalen i dag.
Interessant. Normalen er altså et gjennomsnitt, noe som betyr at temperaturen vil være "over normalen" nesten 50% av dagene ?

Dette viser jo hvor fordummende denne fremstillingen er. Variasjoner er normalt. Så absolutt alt vil se avvikende ut sammenliknet med et rent gjennomsnitt over 30 år.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Texas_John skrev: fre jul 29, 2022 2:44 pm
fargerik skrev: fre jul 29, 2022 2:39 pm Normalen er snittet de siste tretti år.
På grunn av at vi har denne globale oppvarmingen, er det så vidt jeg vet en revisjon av normalen hvert tiende år fra og med i år.
Så det som var ekstremt for tretti år siden, kan godt være innenfor normalen i dag.
Interessant. Normalen er altså et gjennomsnitt, noe som betyr at temperaturen vil være "over normalen" nesten 50% av dagene ?

Dette viser jo hvor fordummende denne fremstillingen er. Variasjoner er normalt. Så absolutt alt vil se avvikende ut sammenliknet med et rent gjennomsnitt over 30 år.
Vet ikke, jeg.
Xpoolman er for eksempel flink til å finne værkart med blå farge, siden klimaendringene også fører til unormalt kaldt vær ett eller annet sted på kloden. Det siste var så vidt jeg husker kart med blå farge ett eller annet sted i søramerika, hvor klimaendringene førte til unormalt kaldt vær i en periode.
Den som leter finner alltid en farge som passer.
Er det også fordummende å lete etter kart med blåfarge?
Men klimadebatten hører kanskje hjemme et annet sted.
Ryktene sier at veggismaten på Månefestivalen blir revet bort. Folk spiser som ulver.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Jepp, det er så varmt at man kan koke spaghetti i Stillehavet og grille pølser og burgere på gråsteinen i Hallingdal.



Jeg trodde faktisk tiden var forbi da religiøse fanatikere løp rundt og skremte vettet av barn med brennende helvete om de ikke gjorde som de gamle svina sa.


Bilde

fargerik

Legg inn av fargerik »

B.E. skrev: fre jul 29, 2022 3:15 pm Jepp, det er så varmt at man kan koke spaghetti i Stillehavet og grille pølser og burgere på gråsteinen i Hallingdal.



Jeg trodde faktisk tiden var forbi da religiøse fanatikere løp rundt og skremte vettet av barn med brennende helvete om de ikke gjorde som de gamle svina sa.


Bilde
Ta det med ro. Det årnær sæ, som vi sier her i Fredrikstad.
Xpoolman kommer nok snart med et kart som har blå farge, for å dokumentere den "globale nedkjølingen" vi visstnok er midt oppe i.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

fargerik skrev: fre jul 29, 2022 3:19 pm
B.E. skrev: fre jul 29, 2022 3:15 pm Jepp, det er så varmt at man kan koke spaghetti i Stillehavet og grille pølser og burgere på gråsteinen i Hallingdal.



Jeg trodde faktisk tiden var forbi da religiøse fanatikere løp rundt og skremte vettet av barn med brennende helvete om de ikke gjorde som de gamle svina sa.


Bilde
Ta det med ro. Det årnær sæ, som vi sier her i Fredrikstad.
Xpoolman kommer nok snart med et kart som har blå farge, for å dokumentere den "globale nedkjølingen" vi visstnok er midt oppe i.
Hva ordner seg? At gamle religiøse fanatiske sulliker av noen svin slutter å true barna med brennende helvete om ikke barna slutter å grille pølser og burgere?
Sist redigert av B.E. den fre jul 29, 2022 3:34 pm, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

B.E. skrev: fre jul 29, 2022 3:27 pm
fargerik skrev: fre jul 29, 2022 3:19 pm
B.E. skrev: fre jul 29, 2022 3:15 pm Jepp, det er så varmt at man kan koke spaghetti i Stillehavet og grille pølser og burgere på gråsteinen i Hallingdal.



Jeg trodde faktisk tiden var forbi da religiøse fanatikere løp rundt og skremte vettet av barn med brennende helvete om de ikke gjorde som de gamle svina sa.


Bilde
Ta det med ro. Det årnær sæ, som vi sier her i Fredrikstad.
Xpoolman kommer nok snart med et kart som har blå farge, for å dokumentere den "globale nedkjølingen" vi visstnok er midt oppe i.
Hva ordner seg? At gamle religiøse fanatiske sulliker av noen svin slutter å true barn med brennende helvete om barna ikke slutter å grille pølser og burgere?
Uff, så sint på en fredagsettermiddag.
Montro hvor olm du vil være når vi passerer midnattt.......

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

fargerik skrev: fre jul 29, 2022 3:34 pm
B.E. skrev: fre jul 29, 2022 3:27 pm
fargerik skrev: fre jul 29, 2022 3:19 pm
Ta det med ro. Det årnær sæ, som vi sier her i Fredrikstad.
Xpoolman kommer nok snart med et kart som har blå farge, for å dokumentere den "globale nedkjølingen" vi visstnok er midt oppe i.
Hva ordner seg? At gamle religiøse fanatiske sulliker av noen svin slutter å true barna med brennende helvete om ikke barna slutter å grille pølser og burgere?
Uff, så sint på en fredagsettermiddag.
Montro hvor olm du vil være når vi passerer midnattt.......
:lol:

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fargerik skrev: fre jul 29, 2022 2:50 pm Ryktene sier at veggismaten på Månefestivalen blir revet bort. Folk spiser som ulver.
Greit, det betyr desto mer kjøtt på oss andre.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Texas_John skrev: ons jul 27, 2022 10:54 am Dette er fortsatt en av all time favoritt-videoene
Haha klassisk :) og ikke minst at han første fyren også snek seg inn samtidig.

Legg også merke til hvordan den ene amøben visner helt når han snur seg og det blir alvor. Ikke så tøff lenger da

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

lund skrev: fre jul 22, 2022 2:30 pm Nei, irritasjon over de som prøver å ta verden fremover er jo som kjent det som får verden fremover.
Det er nok de late som får verden framover, tenker jeg. De finner alltid løsninger som gjør en jobb lettere.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

peraleks skrev: fre jul 22, 2022 3:23 pm
Corvus skrev: fre jul 22, 2022 3:07 pm
lund skrev: fre jul 22, 2022 2:38 pm

Det er utvilsomt at kjøttforbruket generelt må ned. Må gjerne krangle på vitenskapen, men det forandrer jo ikke fakta av den grunn.
Og hvorfor er det viktig at kjøttforbruket må ned?
Kjøttforbruket står for ca. 18 % av miljøutslippene.
I tillegg bruker produseringen av kjøttforbruk ufattelige mengder med vann, noe vi sårt vil trenge i en tid fremover, ved siden av at det forurenser allerede eksisterende vannbrønner, elver og annet.

For ikke å snakke om at det enorme kjøttforbruket vårt er ikke bra for helsen.

Så, som Lund skriver, kjøttforbruket må ned og det må ned kjapt.
Pussig det der "kjapt" for tiden. Nå har menneskheten spist kjøtt i tusener av år, så kommer det plutselig noen ide nisser og vil forby bruk av kjøtt?? Går det trill rundt for noen?

peraleks

Legg inn av peraleks »

perchri skrev: lør jan 07, 2023 10:12 pm
peraleks skrev: fre jul 22, 2022 3:23 pm
Corvus skrev: fre jul 22, 2022 3:07 pm

Og hvorfor er det viktig at kjøttforbruket må ned?
Kjøttforbruket står for ca. 18 % av miljøutslippene.
I tillegg bruker produseringen av kjøttforbruk ufattelige mengder med vann, noe vi sårt vil trenge i en tid fremover, ved siden av at det forurenser allerede eksisterende vannbrønner, elver og annet.

For ikke å snakke om at det enorme kjøttforbruket vårt er ikke bra for helsen.

Så, som Lund skriver, kjøttforbruket må ned og det må ned kjapt.
Pussig det der "kjapt" for tiden. Nå har menneskheten spist kjøtt i tusener av år, så kommer det plutselig noen ide nisser og vil forby bruk av kjøtt?? Går det trill rundt for noen?
Mulig du ikke skjønte noe av det jeg skrev ja.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Det er mye rart.
Handleposer av plast er av enkelte miljøer sett på som en skurk miljømessig.
Dersom man bruker disse smart, altså gjenbruk og til slutt som søppelpose som kastes der de skal - så finnes det ikke noe bedre.
Disse er jo LDPE-plast som det heter.

Litt ettersom bør de gjenbrukes 1-2 ganger for alle parametere for miljøpåvirking.
1 papirpose 43 (!) ganger.
Økologiske bomullsposer 20 000 ! ganger.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Miljø og Klima»