Follobanen virker ikke
-
- Innlegg: 388
Re: Follobanen virker ikke
Hvorfor er folk så ivrige etter å legge skyld på div politikere og ledere her? Det fremstår da ganske klart at dette handler om en eller flere ingeniører som har enten oversett, eller feilberegnet hva slags kapasitet enkelte komponenter trenger. Det er en mennesklig feil som enhver kunne ha gjort.
Og de i Bane NOR som har laget konkurransegrunnlaget for prosjektet. Det kan være at de har laget litt for vide rammer og gitt spanske entreprenører for stort spillerom til å velge tekniske løsninger.StormEagle skrev: ↑ons jan 04, 2023 2:21 pm Hvorfor er folk så ivrige etter å legge skyld på div politikere og ledere her? Det fremstår da ganske klart at dette handler om en eller flere ingeniører som har enten oversett, eller feilberegnet hva slags kapasitet enkelte komponenter trenger. Det er en mennesklig feil som enhver kunne ha gjort.
Mener du at folk som settes i arbeid for å granske saken ikke skal ha betalt, eller misforsto jeg noe her?InsVerderben skrev: ↑ons jan 04, 2023 2:15 pmLike greit for syns skyld men det blir nok heller en pulvisering av ansvar for "ingen har vel skyld i dette..!?"fargerik skrev: ↑tir jan 03, 2023 1:43 pmDet er nok noen elektroingeniører som har prosjektert for tynne ledninger. Sikkert for å spare penger.Justice 97 skrev: ↑tir jan 03, 2023 1:35 pm Nå påpeker selveste statsministeren det åpenbare, løsningsorientert som han er. Da er nok banen oppe å gå om ikke så alt for lenge.
Støre om Follobanen: − Dette må det ryddes opp i. – Det er svært uheldig at Follobanen ikke går. Det har stor betydning for folks hverdagsliv og hele økonomien i regionen, sier Støre til VG.
Stoltenberg, Støre, Kongen, Kronsprinsen, hele Bane Nor og Erna, Siv og fandens oldemor må ta sin hatt og gå.
Vi klarer ikke engang å fordele ansvar/skyld, og Samferdselsministeren setter nå ned en kommisjon (betalt selvfølgelig) og granskning som er unødvendig og vedkommende burde i stedet ha satt hardt mot hardt:
FIks sliten, få det til å fungere innen .... eller få et søksmål på x-antall milliarder kroner....!
Manglende kompetanse er nøkkelordet og det gjelder for samtlige involverte!
De som står for politiske vedtak, bevilgninger, konsulenttjenester og til teknisk/praktisk gjennomføring av div prosjekter her på berget!
Vi kan f... meg ingenting lengre...!
Skal den uavhengige granskningskommisjonen ikke ha lønn???
Synes ikke det trengs noen granskning men det blir synsing, forenkling av ståa og forargelse over hvordan slikt virker å bli håndtert.fargerik skrev: ↑ons jan 04, 2023 3:38 pmMener du at folk som settes i arbeid for å granske saken ikke skal ha betalt, eller misforsto jeg noe her?InsVerderben skrev: ↑ons jan 04, 2023 2:15 pmLike greit for syns skyld men det blir nok heller en pulvisering av ansvar for "ingen har vel skyld i dette..!?"
Vi klarer ikke engang å fordele ansvar/skyld, og Samferdselsministeren setter nå ned en kommisjon (betalt selvfølgelig) og granskning som er unødvendig og vedkommende burde i stedet ha satt hardt mot hardt:
FIks sliten, få det til å fungere innen .... eller få et søksmål på x-antall milliarder kroner....!
Manglende kompetanse er nøkkelordet og det gjelder for samtlige involverte!
De som står for politiske vedtak, bevilgninger, konsulenttjenester og til teknisk/praktisk gjennomføring av div prosjekter her på berget!
Vi kan f... meg ingenting lengre...!
Skal den uavhengige granskningskommisjonen ikke ha lønn???
Granskning framstår som det å nedsette en kommisjon som skal vurdere noe i et tilfelle der alle parametre i utgangspunktet er kjent fra før, er sporbart, tilgjengelig og det burde da også være lett å stille alle aktører ansvarlig raskt!
Hvis ikke tenderer slikt til å føre til uthaling, pulvisering av ansvar og penger ut av vinduet.
Kontraktene inngått før oppstart av prosjektet, bør ha klarlagt ansvarsforhold og hvem som skal utbedre eventuelle feil/mangler innen rimelig tid og det uten ekstra kostnad for byggherre.
Slik fungerer det ofte i arbeidslivet forøvrig....!
Ganske naturlig å ha en større ekstern evaluering når det er en helt ny kontraktsform (for jernbane i Norge). Mye nyttig erfaring som kan høstes i ting som går galt hvis man får et kritisk utenforstående blikk.
Ett forferdelig kvinnfolk. Blir nok ikke å stemme på H før hun er byttet ut.
Greit og slik det fungerer, kanskje..?!
Virker å bunne i dårlig planlegging, mangelfull kompetanse og en risikoanalyse gjort i forkant som bare bekrefter det forannevnte.
"Nyttig erfaring" er en fattig trøst og blir i såfall for hvem, pendlerne..?!
Det er best å snu alle steiner, finne ut hvor feil oppsto, slik at de samme feilene ikke gjentar seg.InsVerderben skrev: ↑ons jan 04, 2023 4:29 pmGreit og slik det fungerer, kanskje..?!
Virker å bunne i dårlig planlegging, mangelfull kompetanse og en risikoanalyse gjort i forkant som bare bekrefter det forannevnte.
"Nyttig erfaring" er en fattig trøst og blir i såfall for hvem, pendlerne..?!
Det skal da bygges mer jernbane her i landet, og slike feil må ikke skje igjen.
Hva annet skulle regjeringen gjøre? Banen var jo praktisk talt ferdig bygget når de overtok makten.
Det eneste Støre har hatt med dette prosjektet å gjøre er faktisk å åpne strekningen.
Å skylde på den ene eller andre regjeringen er sannsynligvis et blindspor. Mye tyder på at feilen(e) hovedsaklig ligger i prosjektgjennomføringen, som jeg håper politikere holder seg langt unna.
Ikke akkurat ny teknologi, nei.
Det er en bane mellom Kiruna og Narvik, bygget for å frakte malm. På vei nedover lager de fulle og tunge togene strøm, som driver de tomme og lette togene tilbake opp bakkene for å hente mer malm.
Den jernbanen har vært i drift lenge.
Lett og lett fru Monsen, hver vogn veier 21 tonn tom, lastet kan du legge på 100 tonn. ikke noe jeg ville hatt på tåa tom eller full.fargerik skrev: ↑ons jan 04, 2023 9:41 pmIkke akkurat ny teknologi, nei.
Det er en bane mellom Kiruna og Narvik, bygget for å frakte malm. På vei nedover lager de fulle og tunge togene strøm, som driver de tomme og lette togene tilbake opp bakkene for å hente mer malm.
Den jernbanen har vært i drift lenge.
Frk. Edit : Rettet til korrekt lastmengde.
Tar hver vogn hundre tonn? Jøss, Det var voldsomt!virrvarr skrev: ↑ons jan 04, 2023 10:17 pmLett og lett fru Monsen, hver vogn veier 21 tonn tom, lastet kan du legge på 100 tonn. ikke noe jeg ville hatt på tåa tom eller full.fargerik skrev: ↑ons jan 04, 2023 9:41 pmIkke akkurat ny teknologi, nei.
Det er en bane mellom Kiruna og Narvik, bygget for å frakte malm. På vei nedover lager de fulle og tunge togene strøm, som driver de tomme og lette togene tilbake opp bakkene for å hente mer malm.
Den jernbanen har vært i drift lenge.
Frk. Edit : Rettet til korrekt lastmengde.
Da må et togsett generere mye strøm på veien nedover. Det er jo over fem hundre meter høydeforskjell mellom Kiruna og havna i Narvik.
Det er en makaløs manick!
Blir det varmgang, kan man bruke varmen til å koke grøt!
Dette er de nyeste vognene og vognene er koblet i par med stiv kopling hvor en vogn er master med styringssystemet for bremsene på paret og den andre slave. 240 tonn pr enhet. Ikke rart lokomotivene er verdens sterkeste.fargerik skrev: ↑ons jan 04, 2023 11:21 pmTar hver vogn hundre tonn? Jøss, Det var voldsomt!virrvarr skrev: ↑ons jan 04, 2023 10:17 pmLett og lett fru Monsen, hver vogn veier 21 tonn tom, lastet kan du legge på 100 tonn. ikke noe jeg ville hatt på tåa tom eller full.fargerik skrev: ↑ons jan 04, 2023 9:41 pm
Ikke akkurat ny teknologi, nei.
Det er en bane mellom Kiruna og Narvik, bygget for å frakte malm. På vei nedover lager de fulle og tunge togene strøm, som driver de tomme og lette togene tilbake opp bakkene for å hente mer malm.
Den jernbanen har vært i drift lenge.
Frk. Edit : Rettet til korrekt lastmengde.
Da må et togsett generere mye strøm på veien nedover. Det er jo over fem hundre meter høydeforskjell mellom Kiruna og havna i Narvik.
Tilbake til Follotunnelen.
https://www.nrk.no/norge/krisemoter-i-b ... 1.16243514
Må ha vært dårlig organisering. Ennå et utslag av Ernas politikk ?
Erna må g..... OOPS, hun har vist gått og tannkremen skviset ut av tuben.
Erna kan vel ikke lastes for at Bane Nor har dritet på draget med Follobanen?virrvarr skrev: ↑ons jan 04, 2023 11:36 pmDette er de nyeste vognene og vognene er koblet i par med stiv kopling hvor en vogn er master med styringssystemet for bremsene på paret og den andre slave. 240 tonn pr enhet. Ikke rart lokomotivene er verdens sterkeste.
Tilbake til Follotunnelen.
https://www.nrk.no/norge/krisemoter-i-b ... 1.16243514
Må ha vært dårlig organisering. Ennå et utslag av Ernas politikk ?
Erna må g..... OOPS, hun har vist gått og tannkremen skviset ut av tuben.
Siden Follobanen er stengt inntil videre, burde passasjerene på Østfoldbanen kjøre gratis frem til den blir åpnet igjen.Big George skrev: ↑ons jan 04, 2023 8:24 am Jeg er kollektiv transport entusiast ihvertfall på tog og T bane. Norge er en oljenasjon som ikke har lyntog og ikke prioriterer tog og T bane.
Planer puttes i skuffen fordi det er budsjett-overskridelser.
Veldig beleilig for politikerne.
Disse oljefondene skal ifølge Støre spares til neste generasjon
Med andre ord skal de unge få oljefond men ingen lyntog eller nye t baner.
Er Støre litt begrenset oppi hodet ? Erna regner jeg ikke med,
Venter på at et politisk parti skal gi gratis offentlig transport noen uker i året.
Får vi lyntog vil man kunne bosette seg utenfor storbyene og dempe prispresset.
Å legge om til et lavere forbruk og lavere utslipp burde interessere politikerne.
Nei våre politikere er ikke noe å beundre, for å si det mildt.
Helt enig.
Å skulle prøve å politisere de tekniske/strukturelle problemene og forestående utfordringer i denne saken blir i beste fall en avsporing... (kremt)
Men de kan kanskje ikke helt fritas og en lang rekke politikere gjennom flere år fra regjering, storting, fylkesting og kommunestyrer er i såfall medskyldige her, så problemet er muligens også strukturelt og systemisk..?
Det blir en annen diskusjon, men bør vi snart vurdere et delvis teknokrati der vi fritar ukunnige politikere for "kompliserte" beslutninger og bare gir de ansvar for enklere og ikke-tekniske beslutninger..?
"Byggherre/eier" her (Bane Nor, og i forlengelsen staten, departementet, fellesskapet, "folket" div politikere, fylker, kommuner, etc) har tydeligvis selv ikke noen kompetanse til å gå i detalj eller å totalvurdere prosjektet. De setter kostnadsrammer men er prisgitt kompetansen til konsulenter, entreprenører og må ved kontraktsinngåelse sørge for at ansvarsforholdene er avklarte, rigide, at samsvarserkæring foreligger og at anlegget ved åpning/overlevering fungerer som forventet og avtalt.
Eventuelle utbedringer og merkostnader i forbindelse med oppfylling av en allerede inngått kontrakt, skal vel da rettes til de som juridisk og praktisk har ansvaret for prosjektet!?
Med et pålagt og svært omfattende HMS-system gjennom mange år, bør det være enkelt å spore hvem som skal utbedre feilen(e), ta regningen og synes det er unødvendig nå å skulle sette ned en kommisjon som skal granske noe som i utgangspunktet forlengst skal være avklart.
I motsatt fall blir det folket som må ta regingen, ved økte skatter/avgifter/billettpriser, fortsatte forsinkelser og buss for tog.
Dét har vi ikke fortjent...!!!
Blir som normalt for politikere, Nygård kommer ikke til å gå av for at han har gjort noen dårlig jobb med selve saken, men han sitter utrygt for hvordan han håndterer den i ettertid.
Og om Gorm fortsetter, da bare sementeres at det er umulig å få sparken i det offentlige, for sjelden har man sett noen gjøre en så elendig jobb. Fra å velge entreprenør, til håndteringen når skandalen var et faktum.
Og om Gorm fortsetter, da bare sementeres at det er umulig å få sparken i det offentlige, for sjelden har man sett noen gjøre en så elendig jobb. Fra å velge entreprenør, til håndteringen når skandalen var et faktum.
Jeg tror faktisk SV er inne på det riktige her: Ansvarspulverisering, underleverandører osv. Det er Bane-Nor som bygger tunellen og all kritikk skal rettes dit. Uansett når dirketøren måtte ha fått informasjon så bør man sparke han på dagen, deretter sprake øvrige dirketører som har med dette å gjøre. Etter at man ha fått drift på dette bør man så omorganisere slik at det er ett jernbaneselskap som har overordnet ansvar for anlegg og togdrift slik vi h adde det under det gamle NSB. få bort tøyset til Høyre og Erna.Justice 97 skrev: ↑fre jan 06, 2023 11:53 pm Ser man det ja. Mat for opposisjonen dette.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) fikk vite om underdimensjoneringen på Follobanen allerede lille julaften. Det fremkommer i en e-postkorrespondanse TV 2 og Aftenposten har fått innsyn i.
I e-posten Nygård mottok fra ekspedisjonssjef Are Forbord i departementet 23. desember, står det:
«Beklager å sende dere litt dårlig nytt på lille julaften, men jeg (+Tove og Knut) fikk i kveld en melding fra Gorm om at de har «en alvorlig situasjon med Follobanen.
Etter analysene fra Sintef er det konstatert at anlegget er underdimensjonert. Det betyr at vi ikke er klare for trafikk 27/12. Vi kommer tilbake med en ny prognose for ibruktagelse. Akkurat nå står all trafikk over Ski, men vi regner med å komme igang igjen på det gamle dobbeltsporet i løpet av kort tid.»
37milliarder for 22km. Det ligger jo godt i munnen det. Og dette for å spare var det 10 minutter på strekningen?
Drit i at det ikke virker... det er jo en liten bagatell i den galskapen det er at noen faktisk har vedtatt dette. Katatrofe for skattebetalerene landet rundt...
Drit i at det ikke virker... det er jo en liten bagatell i den galskapen det er at noen faktisk har vedtatt dette. Katatrofe for skattebetalerene landet rundt...
Absolutt og Bane Nor (med Gorm i spissen) sitter med det overordnete ansvaret, har i grunn ingen unnskyldninger og bør ta hele smellen...!ehall skrev: ↑lør jan 07, 2023 12:11 am Blir som normalt for politikere, Nygård kommer ikke til å gå av for at han har gjort noen dårlig jobb med selve saken, men han sitter utrygt for hvordan han håndterer den i ettertid.
Og om Gorm fortsetter, da bare sementeres at det er umulig å få sparken i det offentlige, for sjelden har man sett noen gjøre en så elendig jobb. Fra å velge entreprenør, til håndteringen når skandalen var et faktum.
Testkjøring på gang, bra de har 43 personer som jobber med kommunikasjon og samfunnskontakt og 7 Kommunikasjonsjefer som kan fortelle oss dette.
He-he, så NÅ gjøres det, og noe som Bane Nor i forkant mente var "helt umulig....!"
https://www.aftenposten.no/norge/i/nQGJ ... em-sier-vy
Bane Nor står faktisk igjen som inkompetente og nærmest udugelige!!
Ser det må byttes flere skjøter enn forutsatt. Disse tåler nemlig ikke kulde...
https://www.tu.no/artikler/follobanens- ... tt/525160/
Dette blir mer og mer absurd.
https://www.tu.no/artikler/follobanens- ... tt/525160/
Dette blir mer og mer absurd.
Utsatt åpning til 12. februar: https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... 1.16251497
Kanskje de i det minste endelig har skjønt at det er bedre å ta seg tid til å få det klart, enn å dure igjennom med enda en urealistisk tidsfrist som bare ville medføre nye problemer igjen få dager senere.
Kanskje de i det minste endelig har skjønt at det er bedre å ta seg tid til å få det klart, enn å dure igjennom med enda en urealistisk tidsfrist som bare ville medføre nye problemer igjen få dager senere.
Det er jo en god del av greia dette her.malvolio skrev: ↑tor jan 19, 2023 3:39 pm Utsatt åpning til 12. februar: https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... 1.16251497
Kanskje de i det minste endelig har skjønt at det er bedre å ta seg tid til å få det klart, enn å dure igjennom med enda en urealistisk tidsfrist som bare ville medføre nye problemer igjen få dager senere.
Kanskje bruke en 3 måneder ekstra til testing over tid så man slipper denne latterliggjøringen og kan skifte ut deler som ikke viste seg å holde nødvendig standard.
Man kan jo alltids håpe...!malvolio skrev: ↑tor jan 19, 2023 3:39 pm Utsatt åpning til 12. februar: https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... 1.16251497
Kanskje de i det minste endelig har skjønt at det er bedre å ta seg tid til å få det klart, enn å dure igjennom med enda en urealistisk tidsfrist som bare ville medføre nye problemer igjen få dager senere.
Bra de har 43 personer som jobber med kommunikasjon og samfunnskontakt og 7 kommunikasjonsjefer som kan holde oss oppdatert om alle utsettelsene.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute