Strømprisen til sommeren

Svar
hauge23

Re: Strømprisen til sommeren

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man jan 09, 2023 6:32 pm
hauge23 skrev: man jan 09, 2023 6:25 pm vi kommer aldri til å gå inn for kortsiktige løsninger, som kan sette oss i trøbbel i fremtiden eller som kan true forsyningssikkerheten.
er ikke det betryggende?
Dette skulle Støre ha tenkt på da han presset partiet til å stemme for å lemme Norge inn i EUs energiunion i 2018, sammen med de andre ja-partiene.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man jan 09, 2023 5:47 pm
hauge23 skrev: man jan 09, 2023 3:25 pm Etter at Norge sa fra seg makten over vannkraften og sluttet seg til EUs strømpolitikk har prisene flydd i taket.
du har gjentatt gang blitt gjort oppmerksom på at Norge ikke har gitt fra seg makt over vannkrafta, og du husker sikkert også at dagens regjering avløyste en ytterligere kraftkabel til utlandetog likevel gjentar og gjentar du denne uriktigheten
Den nye regjeringen sier nei til nye strømkabler til utlandet
https://www.dn.no/energi/statnett/strom ... -1-1081748

kan du ikke gi deg med dette som du sikkert må ha skrevet mer enn 100 ganger, det må da være bedre å diskutere disse spørsmålene fra et virkelig stårsted
Jeg har ikke skrevet noe om bygging av flere utenlandskabler i innlegget du svarer på.
Da Norge tilsluttet seg EUs energiunion kvittet vi definitivt med makten over norsk vannkraft. Denne makten har senere reelt ligget i hendene til spekulanter i et spinnvilt marked, som har gitt oss de høye strømprisene og problemene som følger.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Justice 97 skrev: man jan 09, 2023 6:41 pm Det finnes ikke noe i denne verden som er betryggende med Støre, tvert i mot.
Helt korrekt.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

hauge23 skrev: man jan 09, 2023 6:25 pm
ulefos skrev: man jan 09, 2023 5:34 pm
hauge23 skrev: man jan 09, 2023 1:54 pm APs sentralstyre er samlet, Støre: "Åpen for å vurdere «alt av løsninger» som kan få ned strømprisene."
https://www.abcnyheter.no/nyheter/polit ... DkuMC4wLjA.

Tror kanskje at Støre lyver igjen, og etter å ha lest artikkelen tar Støre hel en rekke forbehold som gjør at det må sies at han IKKE er åpen for å vurdere alt av løsninger.
Det Støre alltid er åpen for, er EU. Det er gammelt nytt, Støre sine vurderinger er ødeleggende for Norge og befolkningen her.
jeg har lest artikkelen og finner ikke disse forbeholdene du sier er der, kan du hjelpe?
I artikkelen står: "– Vi er åpne for å vurdere alt av løsninger som kan stabilisere og få prisene ned. Men vi kommer aldri til å gå inn for kortsiktige løsninger, som kan sette oss i trøbbel i fremtiden eller som kan true forsyningssikkerheten. Vi må finne løsningene i samarbeid med våre nordiske og europeiske naboer, sa Støre da han talte til Arbeiderpartiets sentralstyremøte mandag."

AP har allerede vært med på kortsiktige løsninger sammen med våre nordiske og europeiske naboer. Konsekvensene har vi nå og vil totalt koste Norge hundredevis av milliarder kr.
Å binde Norge på denne måten er ikke å være "åpne for å vurdere alt av løsninger som kan stabilisere og få prisene ned".

Vi har hatt billig strøm i Norge, derfor vet vi hva som kan løse problemene med høye strømpriser. Dette vil åpenbart ikke Støre og lyver som vanlig.
Du påstår at Støre lyg, men det er jo du som lyg.

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: man jan 09, 2023 6:39 pm
ulefos skrev: man jan 09, 2023 6:32 pm
hauge23 skrev: man jan 09, 2023 6:25 pm vi kommer aldri til å gå inn for kortsiktige løsninger, som kan sette oss i trøbbel i fremtiden eller som kan true forsyningssikkerheten.
er ikke det betryggende?
Dette skulle Støre ha tenkt på da han presset partiet til å stemme for å lemme Norge inn i EUs energiunion i 2018, sammen med de andre ja-partiene.
og hvordan har dette kostet Norge hundrevis av milliarder?

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: man jan 09, 2023 6:50 pm
Jeg har ikke skrevet noe om bygging av flere utenlandskabler i innlegget du svarer på.
nei dessverre så har du ikke det, du er så opphegt i ACER at du ikke ser at det er disse utenlandskablene som har gitt oss dagens strømpriser, FRP var sterkt delaktig i dette og derfor har også Listhaug beklaget det de gjorde, men du vet kanskje bedre?

uten disse utlandskablene ville man ikke kunne tømt vannreservoarene fordi man ikke hadde samme mulighet for eksport av strøm, og det var altså et norsk regjeringsvedtak som bestemte byggingen før Norge meldte seg inn i ACER, og om vi hadde vært medlem så hadde det fortsatt vært et innenlands anliggende
Sist redigert av ulefos den man jan 09, 2023 7:49 pm, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

ulefos skrev: man jan 09, 2023 7:44 pm
hauge23 skrev: man jan 09, 2023 6:39 pm
ulefos skrev: man jan 09, 2023 6:32 pm

er ikke det betryggende?
Dette skulle Støre ha tenkt på da han presset partiet til å stemme for å lemme Norge inn i EUs energiunion i 2018, sammen med de andre ja-partiene.
og hvordan har dette kostet Norge hundrevis av milliarder?
Norge har tjent nesten 80 000 000 000 kroner på dyr strøm i løpet av det siste året.
Halvparten er gått til strømstøtte.

ulefos

Legg inn av ulefos »

fargerik skrev: man jan 09, 2023 7:49 pm
Norge har tjent nesten 80 000 000 000 kroner på dyr strøm i løpet av det siste året.
ikke uten store kostnader, politisk og økonomisk

det har selvfølgelig kommet mye penger inn, det var derfor jeg lurte på om Hauge kunne fortelle meg hvorfor dette egentlig er et tap på flere hundre milliarder, men det spørsmålet blir nok oversett, det også..

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man jan 09, 2023 7:46 pm
hauge23 skrev: man jan 09, 2023 6:50 pm
Jeg har ikke skrevet noe om bygging av flere utenlandskabler i innlegget du svarer på.
nei dessverre så har du ikke det, du er så opphegt i ACER at du ikke ser at det er disse utenlandskablene som har gitt oss dagens strømpriser, FRP var sterkt delaktig i dette og derfor har også Listhaug beklaget det de gjorde, men du vet kanskje bedre?

uten disse utlandskablene ville man ikke kunne tømt vannreservoarene fordi man ikke hadde samme mulighet for eksport av strøm, og det var altså et norsk regjeringsvedtak som bestemte byggingen før Norge meldte seg inn i ACER, og om vi hadde vært medlem så hadde det fortsatt vært et innenlands anliggende
Jeg vet at EUs energipolitikk bl.a er fri flyt av strøm mellom medlemslandene, noe som forutsetter at det eksisterer kabler mellom landene. Hvis det mangler kabler, må de bygges. Da har det lite å si at man kan slå seg på brystet å si at "ACER kan ikke pålegge Norge å bygge kabler". Kablene må bygges okke som er. For Norge sin del garanterer AP og Høyre at det blir bygget nok kabelkapasitet for at EUs energipolitikk blir imøtekommet. Slik er ståa.
Det er vanskelig å forstå hvorfor du på liv og død ønsker å holde AP utenfor skyld for integreringen til EU. Det var STORTINGET som vedtok ACER og det var AP som sørget for flertall. Vil du benekte det?

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: man jan 09, 2023 8:04 pm
Jeg vet at EUs energipolitikk bl.a er fri flyt av strøm mellom medlemslandene, noe som forutsetter at det eksisterer kabler mellom landene. Hvis det mangler kabler, må de bygges. Da har det lite å si at man kan slå seg på brystet å si at "ACER kan ikke pålegge Norge å bygge kabler". Kablene må bygges okke som er. For Norge sin del garanterer AP og Høyre at det blir bygget nok kabelkapasitet for at EUs energipolitikk blir imøtekommet. Slik er ståa.
Det er vanskelig å forstå hvorfor du på liv og død ønsker å holde AP utenfor skyld for integreringen til EU. Det var STORTINGET som vedtok ACER og det var AP som sørget for flertall. Vil du benekte det?
nå surrer du fælt.
1 "Jeg vet at EUs energipolitikk bl.a er fri flyt av strøm mellom medlemslandene, noe som forutsetter at det eksisterer kabler mellom landene. Hvis det mangler kabler, må de bygges."

dette har du gjentatt og gjentatt, og du sier du vet det er slik, men hvorfor i all verden dokumenterer du det ikke. Forøvrig er ikke Norge medlem av EU, om det ville satt oss i en annen situasjon om vi var medlem, se det vet jeg ikke, men for tiden har Norge kontroll over strømmen

2. "Det er vanskelig å forstå hvorfor du på liv og død ønsker å holde AP utenfor skyld for integreringen til EU."

Hvorfor skulle jeg ønske å holde AP utenfor skyld for EU-integreringen, AP er for EU, og selvfølgelig ønsker de at Norge skal nærme seg EU, det er da en redelig sak.
Sjøl er jeg hverken for eller mot, det er ting som taler for EU og det er ting som taler mot.
Jeg har heller ikke på noe tidspunkt stemt på AP, men og det er viktig, jeg reagerer når folk med viten og vilje desinformerer, og det gjør du når du ser at ACER har kontroll over Norges energipolitikk og du desinformerer når du underslår at det var en forrige regjeringen som kom til Stortinget og der fikk aksept for bygging av disse to monsterkablene som har ført til de priser vi opplever i dag, hvorfor gjør du det?

3. "Det var STORTINGET som vedtok ACER og det var AP som sørget for flertall. Vil du benekte det?"

I sannhetens navn var det regjeringen som kom til Stortinget med denne saken og Stortingsflertallet ga sin tilslutning, dette innbefattet som du sier AP, men de var selvsagt ikke alene, FRP, Høyre, Venstre og MDG stemte også for, så hvorfor skal du gi AP hele blaimen?

det kan virke som du driver et privat korstog mot AP

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Støre-regjeringen koster Norge svært dyrt. Stadig bedrifter flere går dukken på grunn av EU-priser (i øverste leie) for norsk vannkraft i Norge:
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/sie ... g/78231741

Aldri har Norge hatt en mer næringsfiendtlig regjering enn denne.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man jan 09, 2023 8:59 pm
hauge23 skrev: man jan 09, 2023 8:04 pm
Jeg vet at EUs energipolitikk bl.a er fri flyt av strøm mellom medlemslandene, noe som forutsetter at det eksisterer kabler mellom landene. Hvis det mangler kabler, må de bygges. Da har det lite å si at man kan slå seg på brystet å si at "ACER kan ikke pålegge Norge å bygge kabler". Kablene må bygges okke som er. For Norge sin del garanterer AP og Høyre at det blir bygget nok kabelkapasitet for at EUs energipolitikk blir imøtekommet. Slik er ståa.
Det er vanskelig å forstå hvorfor du på liv og død ønsker å holde AP utenfor skyld for integreringen til EU. Det var STORTINGET som vedtok ACER og det var AP som sørget for flertall. Vil du benekte det?
nå surrer du fælt.
1 "Jeg vet at EUs energipolitikk bl.a er fri flyt av strøm mellom medlemslandene, noe som forutsetter at det eksisterer kabler mellom landene. Hvis det mangler kabler, må de bygges."

dette har du gjentatt og gjentatt, og du sier du vet det er slik, men hvorfor i all verden dokumenterer du det ikke. Forøvrig er ikke Norge medlem av EU, om det ville satt oss i en annen situasjon om vi var medlem, se det vet jeg ikke, men for tiden har Norge kontroll over strømmen

2. "Det er vanskelig å forstå hvorfor du på liv og død ønsker å holde AP utenfor skyld for integreringen til EU."

Hvorfor skulle jeg ønske å holde AP utenfor skyld for EU-integreringen, AP er for EU, og selvfølgelig ønsker de at Norge skal nærme seg EU, det er da en redelig sak.
Sjøl er jeg hverken for eller mot, det er ting som taler for EU og det er ting som taler mot.
Jeg har heller ikke på noe tidspunkt stemt på AP, men og det er viktig, jeg reagerer når folk med viten og vilje desinformerer, og det gjør du når du ser at ACER har kontroll over Norges energipolitikk og du desinformerer når du underslår at det var en forrige regjeringen som kom til Stortinget og der fikk aksept for bygging av disse to monsterkablene som har ført til de priser vi opplever i dag, hvorfor gjør du det?

3. "Det var STORTINGET som vedtok ACER og det var AP som sørget for flertall. Vil du benekte det?"

I sannhetens navn var det regjeringen som kom til Stortinget med denne saken og Stortingsflertallet ga sin tilslutning, dette innbefattet som du sier AP, men de var selvsagt ikke alene, FRP, Høyre, Venstre og MDG stemte også for, så hvorfor skal du gi AP hele blaimen?

det kan virke som du driver et privat korstog mot AP
Du tolker meg feil, sannsynligvis med overlegg for å skaffe fram stråmenn som du kan angripe, en stygg strategi.
Mener du at jeg skal dokumentere at hensikten med EUs energipolitikk bl.a er fri flyt av strøm mellom medlemslandene i EUs energiunion som Norge ble en del av i 2018?
"Alle vet", så det har ingen hensikt å drive å debattere at EUs energipolitikk har blitt gradvis utbygget over flere tiår, og at ja-partiene (AP, Høyre, Frp, Venstre, Krf) og MDG har drevet og tilpasset Norge til EUs prosess, bl.a med å tillate bygging av kabler og gjøre Norge beredt til den frie flyten.
Alle vet at slike politiske prosesser planlegges og at vedtak blir gjort i byråkratiet, partiene som ivrer for dette er de samme hele tiden, vekslende regjeringer ingen hindring.
Joda, norsk strømregime tok slutt da ja-partiene (minus Krf) vedtok EUs 3. energidirektiv og Norge ble en del av EUs strømregime i 2018. Prisene på strøm i Norge markerer skillet, sammen med nedtappingen av reservene i norske vannmagasin.

Nå drives det med snuing av steiner for å finne en måte å få ned strømprisen på. Hvorfor driver regjeringen med det dersom de har kontroll/makt over norsk vannkraft?
Oppgaven er enkel, kostpris på norsk vannkraft er knappe 12 øre/kWh ut fra kraftverk. Transport etter norsk strømnett til norsk forbruker og vipps må forbruker betale opp til 6-7 kr/kWh. Det må da være en enkel oppgave for en så intelligent og velmenende statsminister som Støre å løse?

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: man jan 09, 2023 9:39 pm
Du tolker meg feil, sannsynligvis med overlegg for å skaffe fram stråmenn som du kan angripe, en stygg strategi.
Mener du at jeg skal dokumentere at hensikten med EUs energipolitikk bl.a er fri flyt av strøm mellom medlemslandene i EUs energiunion som Norge ble en del av i 2018?
jeg mener du skal dokumentere påstanden din om at ACER har kontroll over landets elektrisitet, for det er det du påstår

men som vanlig svarer du med det samme babbelet, hvis det er slik at Norge må innrettet seg etter ACER når det skal bygges nye utlandskabler, så er jo det dokumentert et sted, men du har åpenbart ikke funnet og ikke tror jeg du finner det heller

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man jan 09, 2023 10:02 pm
hauge23 skrev: man jan 09, 2023 9:39 pm
Du tolker meg feil, sannsynligvis med overlegg for å skaffe fram stråmenn som du kan angripe, en stygg strategi.
Mener du at jeg skal dokumentere at hensikten med EUs energipolitikk bl.a er fri flyt av strøm mellom medlemslandene i EUs energiunion som Norge ble en del av i 2018?
jeg mener du skal dokumentere påstanden din om at ACER har kontroll over landets elektrisitet, for det er det du påstår
Nei du, nå er det pinadø nok. Jeg har ikke påstått at ACER har kontroll over landets elektrisitet, hvor har du det fra?
Hvor mange uker har du satt av for flisespikkeriet og stråmannsbyggingen din?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos: "jeg mener du skal dokumentere påstanden din om at ACER har kontroll over landets elektrisitet, for det er det du påstår

men som vanlig svarer du med det samme babbelet, hvis det er slik at Norge må innrettet seg etter ACER når det skal bygges nye utlandskabler, så er jo det dokumentert et sted, men du har åpenbart ikke funnet og ikke tror jeg du finner det heller"

---------------------------------------------

ACER utgjør bare en del av EUs energiunuion. Norge er innmeldt i EUs energiunion og er låst og forpliktet til å følge EUs lovgivning som gjelder for energiunionen.
Norsk vannkraft er dermed en del av EUs totale energibeholdning og kan ikke lenger brukes i Norge som Norge vil. Forstår du ikke det? Norsk strømregime er en saga blott, Norge er forpliktet til å rette seg etter EU-lovgivningen også på dette området.
Trodde du at Norge kan melde seg inn i EUs samfunnsområder uten at det får konsekvenser for Norge?

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: man jan 09, 2023 10:07 pm Jeg har ikke påstått at ACER har kontroll over landets elektrisitet, hvor har du det fra?
det er du som hevder at ACER kan pålegge Norge nye kabler er det ikke, og om det var slik ja da har de kontroll, men du mener kanskje ikke lenger at det er ACER som er skyld i kablene til Storbritania som har gitt så høye strømpriser, eller?

det var vel du som skrev dette:
"Joda, norsk strømregime tok slutt da ja-partiene (minus Krf) vedtok EUs 3. energidirektiv og Norge ble en del av EUs strømregime i 2018. Prisene på strøm i Norge markerer skillet, sammen med nedtappingen av reservene i norske vannmagasin. "
i ditt forrige innlegg skrev du:
"Norsk vannkraft er dermed en del av EUs totale energibeholdning og kan ikke lenger brukes i Norge som Norge vil."
her skriver du til og med at norsk vannkraft er EUs energibeholdning, makan til tøys. Og du, ikke spill forurettet, det er du som er brun på begge beina

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man jan 09, 2023 10:21 pm
hauge23 skrev: man jan 09, 2023 10:07 pm Jeg har ikke påstått at ACER har kontroll over landets elektrisitet, hvor har du det fra?
det er du som hevder at ACER kan pålegge Norge nye kabler er det ikke, og om det var slik ja da har de kontroll, men du mener kanskje ikke lenger at det er ACER som er skyld i kablene til Storbritania som har gitt så høye strømpriser, eller?

det var vel du som skrev dette:
"Joda, norsk strømregime tok slutt da ja-partiene (minus Krf) vedtok EUs 3. energidirektiv og Norge ble en del av EUs strømregime i 2018. Prisene på strøm i Norge markerer skillet, sammen med nedtappingen av reservene i norske vannmagasin. "
i ditt forrige innlegg skrev du:
"Norsk vannkraft er dermed en del av EUs totale energibeholdning og kan ikke lenger brukes i Norge som Norge vil."
her skriver du til og med at norsk vannkraft er EUs energibeholdning, makan til tøys. Og du, ikke spill forurettet, det er du som er brun på begge beina
Er du edru? Makan til forvrengninger og stråmannshow.
Jeg har ikke hevdet at ACER kan pålegge Norge nye kabler. Dette har imidlertid ingen betydning fordi når et land melder seg inn i EUs energiunion er det en selvfølge at landet følger regelverket for unionen. Selve hensikten med unionen er fri flyt av strøm mellom medlemslandene. Hvordan tror du at den frie flyten kan foregå UTEN kabler mellom landene? Selvsagt er norsk vannkraft en del av EUs totale kraftbeholdning. Hvis vi betaler en høy pris kan vi bruke norsk vannkraft i Norge, snille EU som lar oss få lov til det.
Det fins bare èn sannhet om EUs energiunion, om norsk innmeldelse i unionen, at det må eksistere kabler mellom medlemslandene for å innfri unionens energipolitikk om fri flyt av strøm mellom landene, om konsekvenser for Norge å være med i unionen, om steiner som snus, osv. Jeg har ikke uttalt noe som rokker ved denne lenken av sannheter.
At du mikser deg en egen grøt og fabrikkerer stråmenn har intet med mine meninger å gjøre.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos: "her skriver du til og med at norsk vannkraft er EUs energibeholdning, makan til tøys."

-----------------------------

Jeg skrev ikke det. Dette er en av dine mange stråmenn.

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: man jan 09, 2023 10:55 pm ulefos: "her skriver du til og med at norsk vannkraft er EUs energibeholdning, makan til tøys."

-----------------------------

Jeg skrev ikke det. Dette er en av dine mange stråmenn.
i all verden, jeg brukte mine egne ord, men du er vel enig i at du skrev:"Norsk vannkraft er dermed en del av EUs totale energibeholdning og kan ikke lenger brukes i Norge som Norge vil."

hvor tolket jeg deg feil?

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: man jan 09, 2023 10:53 pm Jeg har ikke uttalt noe som rokker ved denne lenken av sannheter.
problemet ditt er at du ikke kan dokumentere det du skriver, det er bare en evig smørje av påstander

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man jan 09, 2023 10:59 pm
hauge23 skrev: man jan 09, 2023 10:55 pm ulefos: "her skriver du til og med at norsk vannkraft er EUs energibeholdning, makan til tøys."

-----------------------------

Jeg skrev ikke det. Dette er en av dine mange stråmenn.
i all verden, jeg brukte mine egne ord, men du er vel enig i at du skrev:"Norsk vannkraft er dermed en del av EUs totale energibeholdning og kan ikke lenger brukes i Norge som Norge vil."

hvor tolket jeg deg feil?
Jo, det er en vesentlig forskjell på "å være en del av EUs totale energibeholdning" og din versjon "at norsk vannkraft er EUs energibeholdning". Hvis jeg hadde skrevet din versjon, da ville jeg også ansett dette som tøvete og faktisk ikke sant.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man jan 09, 2023 11:02 pm
hauge23 skrev: man jan 09, 2023 10:53 pm Jeg har ikke uttalt noe som rokker ved denne lenken av sannheter.
problemet ditt er at du ikke kan dokumentere det du skriver, det er bare en evig smørje av påstander
EUs energiunions regelverk (som Norge må følge) finner du på nettet. Forøvrig har det ikke vært alt for vanskelig å iaktta utviklingen i EUs energipolitikk, samt Norges fortløpende integrering. Det samme gjelder endringene i strømpriser som har skjedd etter at Norge ga opp sitt eget strømregime og gikk over til EUs sitt.
Så lenge du skaper stråmenn og retter angrep mot meg, driver du en uredelig debatteknikk.

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: man jan 09, 2023 11:09 pm
Jo, det er en vesentlig forskjell på "å være en del av EUs totale energibeholdning" og din versjon "at norsk vannkraft er EUs energibeholdning". Hvis jeg hadde skrevet din versjon, da ville jeg også ansett dette som tøvete og faktisk ikke sant.
det du later som er min versjon er faktisk din, kl 22:18 skrev du:
"Norsk vannkraft er dermed en del av EUs totale energibeholdning og kan ikke lenger brukes i Norge som Norge vil. Forstår du ikke det? Norsk strømregime er en saga blott, Norge er forpliktet til å rette seg etter EU-lovgivningen også på dette området."
-----
og ja det er tøvete og ja det er en løgn, men det er altså du som har skrevet det, mens jeg kun kan anklages for å ha sitert tøvet ditt

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: man jan 09, 2023 11:16 pm
EUs energiunions regelverk (som Norge må følge) finner du på nettet. Forøvrig har det ikke vært alt for vanskelig å iaktta utviklingen i EUs energipolitikk, samt Norges fortløpende integrering. Det samme gjelder endringene i strømpriser som har skjedd etter at Norge ga opp sitt eget strømregime og gikk over til EUs sitt.
Så lenge du skaper stråmenn og retter angrep mot meg, driver du en uredelig debatteknikk.
du framsetter påstanden, da er det rimelig at du dokumenterer, og gjør du det ikke så er det lett at man tenker at du ikke kan dokumentere, og når du ikke kan dokumentere....

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: tir jan 10, 2023 12:47 am
hauge23 skrev: man jan 09, 2023 11:09 pm
Jo, det er en vesentlig forskjell på "å være en del av EUs totale energibeholdning" og din versjon "at norsk vannkraft er EUs energibeholdning". Hvis jeg hadde skrevet din versjon, da ville jeg også ansett dette som tøvete og faktisk ikke sant.
det du later som er min versjon er faktisk din, kl 22:18 skrev du:
"Norsk vannkraft er dermed en del av EUs totale energibeholdning og kan ikke lenger brukes i Norge som Norge vil. Forstår du ikke det? Norsk strømregime er en saga blott, Norge er forpliktet til å rette seg etter EU-lovgivningen også på dette området."
-----
og ja det er tøvete og ja det er en løgn, men det er altså du som har skrevet det, mens jeg kun kan anklages for å ha sitert tøvet ditt
Jeg har ikke anklaget deg for å ha sitert meg feil. Jeg anklager din oppsummering av hva jeg skrev, det er den som er feil.
Jeg skrev: "Norsk vannkraft er dermed en del av EUs totale energibeholdning"
I din kommentar av hva jeg skrev skriver du: "her skriver du til og med at norsk vannkraft er EUs energibeholdning".

EUs energibeholding er totalen av energien landene i EUs energiunion produserer. Pga. at Norge er medlem av EUs energiunion, er norsk energiproduksjon en del av EUs totale energibeholdning. Det var det jeg skrev.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: tir jan 10, 2023 12:50 am
hauge23 skrev: man jan 09, 2023 11:16 pm
EUs energiunions regelverk (som Norge må følge) finner du på nettet. Forøvrig har det ikke vært alt for vanskelig å iaktta utviklingen i EUs energipolitikk, samt Norges fortløpende integrering. Det samme gjelder endringene i strømpriser som har skjedd etter at Norge ga opp sitt eget strømregime og gikk over til EUs sitt.
Så lenge du skaper stråmenn og retter angrep mot meg, driver du en uredelig debatteknikk.
du framsetter påstanden, da er det rimelig at du dokumenterer, og gjør du det ikke så er det lett at man tenker at du ikke kan dokumentere, og når du ikke kan dokumentere....
I debatten mellom oss kommer du med generelle påstander mot min beskrivelse av EØS-prosessen som fortløpende legger samfunnsområder i Norge under EU-styring, noe som selvsagt får konsekvenser for Norge. Et aktuelt eksempel er marerittet, de høye strømprisene.
Hvis Norge har makt og kontroll over norsk vannkraft burde det vært enkelt å få på plass et system hvor norsk vannkraft til kostpris mindre enn 12 øre/kWh fikk et rimelig påslag for transport/fortjeneste til å koste forbruker mindre enn 50 øre/kWh.
Manglende handling fra regjeringen betegnes som handlingslammelse. Det riktige er imidlertid at regjeringen er maktesløs.
Årsaken til det er medlemskap i EØS og EUs energiunion.

Og husk: Du har også mulighet til å dokumentere at jeg skriver usannheter.

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: tir jan 10, 2023 10:02 am
Og husk: Du har også mulighet til å dokumentere at jeg skriver usannheter.
det må jeg si er ganske spesielt, du ber meg dokumentere regler som ikke finnes

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: tir jan 10, 2023 3:59 pm
hauge23 skrev: tir jan 10, 2023 10:02 am
Og husk: Du har også mulighet til å dokumentere at jeg skriver usannheter.
det må jeg si er ganske spesielt, du ber meg dokumentere regler som ikke finnes
Hvor har det blitt av de over 13000 direktivene som er kommet fra EU?

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: tir jan 10, 2023 7:47 pm
Hvor har det blitt av de over 13000 direktivene som er kommet fra EU?
hva har det med saken å gjøre, jeg etterlyser bare dokumentasjon som viser at Norge har mistet kontrollen over vannkrafta som du har fortalt oss i månedsvis, men du klarer ikke å finne slik dokumentasjon, og når du ikke finner det så sier det en hel del om skriveriene dine

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: tir jan 10, 2023 8:55 pm
hauge23 skrev: tir jan 10, 2023 7:47 pm
Hvor har det blitt av de over 13000 direktivene som er kommet fra EU?
hva har det med saken å gjøre, jeg etterlyser bare dokumentasjon som viser at Norge har mistet kontrollen over vannkrafta som du har fortalt oss i månedsvis, men du klarer ikke å finne slik dokumentasjon, og når du ikke finner det så sier det en hel del om skriveriene dine
Det har selvsagt med saken å gjøre, inne i direktivflokken finnes regelverket som gjør Norge maktesløs, men du har kanskje ikke hørt om EUs 3. energidirektiv? Har du hørt om EUs 4. energidirektiv, det vil ta enda mere makt fra norske politikere når de får somlet seg til å føre regelverket inn i norsk rett.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»