Bilsalg desember og hele 2022

Svar
Everenga

Re: Bilsalg desember og hele 2022

Legg inn av Everenga »

rosmebraad skrev: tir jan 03, 2023 1:43 pm
burkar skrev: tir jan 03, 2023 10:39 am
Someone skrev: man jan 02, 2023 6:18 pm Yaris må jo utgjøre en rekordstor andel av bensinbilene...
Godt hjulpet av Cross-varianten, som virker å være en hit blant pensjonistene.

Håper det er flere enn meg som steiler av ca. 420000 kr for en Yaris Cross!
En småbil med stor pris!
Og 'cross' er vel bare litt plast og en knøtte elmotor bak.
For å ikke glemme en høyt plassert skjerm med LAV oppløsning.
420k?? Du hildrande du. Når gamlefar/mor svir av det på en Yaris er det på tide å finne fram vergemålssøknaden. Mercedes EQA starter på 30k mer.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Everenga skrev: lør jan 07, 2023 12:06 pm
rosmebraad skrev: tir jan 03, 2023 1:43 pm
burkar skrev: tir jan 03, 2023 10:39 am

Godt hjulpet av Cross-varianten, som virker å være en hit blant pensjonistene.

Håper det er flere enn meg som steiler av ca. 420000 kr for en Yaris Cross!
En småbil med stor pris!
Og 'cross' er vel bare litt plast og en knøtte elmotor bak.
For å ikke glemme en høyt plassert skjerm med LAV oppløsning.
420k?? Du hildrande du. Når gamlefar/mor svir av det på en Yaris er det på tide å finne fram vergemålssøknaden. Mercedes EQA starter på 30k mer.

Ja hjelpes.
Og Corolla Cross hybrid fra tv-reklamen STARTER på over 500 tusen. Med serviceavtale, men hjelpes igjen.
Jeg så nettopp et 'skrytebilde' fra skianlegg. Ski og pulker lå 'strødd'. Og ved siden av en Corolla Cross. DA hae man penger! (Sikkert en demobil siden der var Cross-logo på siden)

PS. Husker da Yaris ble annonsert fra 165 tusen eller noe. Selv 'hermetikkboksen' Aygo annonseres fra over 200 tusen nå. Hjelpes.

PPS. Priser her er bare fra overfladiak surfing, ikke skriftlig bekreftet fra forhandler. Jeg ser da Yaria Cross fra 360 tusen til 475 tusen. Corolla Cross fra 485 tusen på nettannonse of fra 508 tusen på forhandlernettside.

Og ikke minst: (!) Aygo X FRA 280 TUSEN NKR. på forhandlers nettside.
Dette må jo kunne kalles en RYSARE for forbrukerøkonomen!

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Everenga skrev: lør jan 07, 2023 12:06 pm 420k?? Du hildrande du. Når gamlefar/mor svir av det på en Yaris er det på tide å finne fram vergemålssøknaden. Mercedes EQA starter på 30k mer.
Men du to blir veldig forskjellig behandlet av den norske stat. EQA er fritatt for alt av avgifter, til og med all moms.
Enkelte pensjonister synes sikkert at det er tryggere å fylle bensin enn å lete etter ladestasjoner med 17 forskjellige apper.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Iseran2770 skrev: lør jan 07, 2023 4:15 pm
Everenga skrev: lør jan 07, 2023 12:06 pm 420k?? Du hildrande du. Når gamlefar/mor svir av det på en Yaris er det på tide å finne fram vergemålssøknaden. Mercedes EQA starter på 30k mer.
Men du to blir veldig forskjellig behandlet av den norske stat. EQA er fritatt for alt av avgifter, til og med all moms.
Enkelte pensjonister synes sikkert at det er tryggere å fylle bensin enn å lete etter ladestasjoner med 17 forskjellige apper.
Jada jeg skjønner grunnen til prisforskjellen.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Iseran2770 skrev: lør jan 07, 2023 4:15 pm
Everenga skrev: lør jan 07, 2023 12:06 pm 420k?? Du hildrande du. Når gamlefar/mor svir av det på en Yaris er det på tide å finne fram vergemålssøknaden. Mercedes EQA starter på 30k mer.
Men du to blir veldig forskjellig behandlet av den norske stat. EQA er fritatt for alt av avgifter, til og med all moms.
Enkelte pensjonister synes sikkert at det er tryggere å fylle bensin enn å lete etter ladestasjoner med 17 forskjellige apper.
Min mor er der- hun skal snart kjøpe seg en nyere bil og ser i nyere brukt kompakt-suv segmentet, vurderer GLA. Men hun synes elbil overhodet ikke er noe for henne. Hun satt på med meg til hytta i etron, i-pace og eqc og alle de har måttet lade litt på veien ned eller opp, og det synes hun er tungvint og litt småflaut. Hun er pensjonist, men bensin- og bomutgiftene hennes er ganske lave og hun liker å komme frem uten å tenke på å hurtiglade. Hun kjører ofte tur-retur hytta og der kan hun ikke lade. En iX50 har nok range, mem det er for stor og dyr bil for henne. Frem til det kommer 600km -isj wltp i en EQA velger hun nok bensin. Hun orker heller ikke knatre-diesel. :)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Kompressor skrev: lør jan 07, 2023 9:44 pm
Iseran2770 skrev: lør jan 07, 2023 4:15 pm
Everenga skrev: lør jan 07, 2023 12:06 pm 420k?? Du hildrande du. Når gamlefar/mor svir av det på en Yaris er det på tide å finne fram vergemålssøknaden. Mercedes EQA starter på 30k mer.
Men du to blir veldig forskjellig behandlet av den norske stat. EQA er fritatt for alt av avgifter, til og med all moms.
Enkelte pensjonister synes sikkert at det er tryggere å fylle bensin enn å lete etter ladestasjoner med 17 forskjellige apper.
Min mor er der- hun skal snart kjøpe seg en nyere bil og ser i nyere brukt kompakt-suv segmentet, vurderer GLA. Men hun synes elbil overhodet ikke er noe for henne. Hun satt på med meg til hytta i etron, i-pace og eqc og alle de har måttet lade litt på veien ned eller opp, og det synes hun er tungvint og litt småflaut. Hun er pensjonist, men bensin- og bomutgiftene hennes er ganske lave og hun liker å komme frem uten å tenke på å hurtiglade. Hun kjører ofte tur-retur hytta og der kan hun ikke lade. En iX50 har nok range, mem det er for stor og dyr bil for henne. Frem til det kommer 600km -isj wltp i en EQA velger hun nok bensin. Hun orker heller ikke knatre-diesel. :)

Så det er slutt på 1-serien fra for noen år siden?
Hva med EQE300 eller Ionic 6? Disse toucher jo 600 km på papiret. Og er ikke SUV.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Hun vil ha stor bakluke da hun ofte frakter større ting.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Kompressor skrev: søn jan 08, 2023 9:33 am Hun vil ha stor bakluke da hun ofte frakter større ting.
Mye kunst som skal kjøres ja.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

rosmebraad skrev: lør jan 07, 2023 10:43 pm Hva med EQE300 eller Ionic 6? Disse toucher jo 600 km på papiret. Og er ikke SUV.
For pensjonister som ikke bryr seg det døyt om bensin er dyrere enn strøm er bensinbil mye greiere.
Det selges kun 96 oktan på fleste bensinstasjoner, bankkort kan brukes over alt og man slipper å forholde seg til ladehastigheter, brikker og asper.

Jan

Legg inn av Jan »

Her er topp 50 fra Tyskland desember og hele 2022. Tabell nederst i saken, så man trenger ikke kunne tysk for å lese. Elbilene er på vei oppover listen der også

https://www.autozeitung.de/zulassungsst ... 40455.html

Someone

Legg inn av Someone »

6021 biler i 2022, var ny rekord for Rolls-Royce. På tross av redusert etterspørsel fra Kina og det ble slutt på salg av biler til Russland. Ellers var snittprisen per bil for første gang over €500.000

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Jan skrev: man jan 09, 2023 6:44 pm Her er topp 50 fra Tyskland desember og hele 2022. Tabell nederst i saken, så man trenger ikke kunne tysk for å lese. Elbilene er på vei oppover listen der også

https://www.autozeitung.de/zulassungsst ... 40455.html
Tesla på 5.plass i desember (en av fire måneder i året der Tesla leverer ut biler). Hedde tabellen vært sortert på året ville Tesla ligget på 14.plass.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

rosmebraad skrev: lør jan 07, 2023 1:52 pm
Everenga skrev: lør jan 07, 2023 12:06 pm
rosmebraad skrev: tir jan 03, 2023 1:43 pm


Håper det er flere enn meg som steiler av ca. 420000 kr for en Yaris Cross!
En småbil med stor pris!
Og 'cross' er vel bare litt plast og en knøtte elmotor bak.
For å ikke glemme en høyt plassert skjerm med LAV oppløsning.
420k?? Du hildrande du. Når gamlefar/mor svir av det på en Yaris er det på tide å finne fram vergemålssøknaden. Mercedes EQA starter på 30k mer.

Ja hjelpes.
Og Corolla Cross hybrid fra tv-reklamen STARTER på over 500 tusen. Med serviceavtale, men hjelpes igjen.
Jeg så nettopp et 'skrytebilde' fra skianlegg. Ski og pulker lå 'strødd'. Og ved siden av en Corolla Cross. DA hae man penger! (Sikkert en demobil siden der var Cross-logo på siden)

PS. Husker da Yaris ble annonsert fra 165 tusen eller noe. Selv 'hermetikkboksen' Aygo annonseres fra over 200 tusen nå. Hjelpes.

PPS. Priser her er bare fra overfladiak surfing, ikke skriftlig bekreftet fra forhandler. Jeg ser da Yaria Cross fra 360 tusen til 475 tusen. Corolla Cross fra 485 tusen på nettannonse of fra 508 tusen på forhandlernettside.

Og ikke minst: (!) Aygo X FRA 280 TUSEN NKR. på forhandlers nettside.
Dette må jo kunne kalles en RYSARE for forbrukerøkonomen!
Får vel fortsette på denne: Test i Motor. De omtaler 'rusingen' og 'hysterisk høye turtall'. (Og støy!)
Legg til utdatert skjerm midt i glaningen, pris over halv million (Før snakket folk om ny E-klasse til dét kronebeløpet!)
og diverse hardplast, så snakker man bilkjøp!

https://www.motor.no/bil/motor-har-test ... oss/242114

(Egentlig en bil jeg kunne tenkt meg bortsett fra alle innvendingene.)

Ribba

Legg inn av Ribba »

Everenga skrev: lør jan 07, 2023 12:06 pm 420k?? Du hildrande du. Når gamlefar/mor svir av det på en Yaris er det på tide å finne fram vergemålssøknaden. Mercedes EQA starter på 30k mer.
Jeg svidde nå av ca 600k på en Yaris, og angrer ikke et sekund.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ribba skrev: søn feb 12, 2023 8:25 pm
Everenga skrev: lør jan 07, 2023 12:06 pm 420k?? Du hildrande du. Når gamlefar/mor svir av det på en Yaris er det på tide å finne fram vergemålssøknaden. Mercedes EQA starter på 30k mer.
Jeg svidde nå av ca 600k på en Yaris, og angrer ikke et sekund.

Nøyaktig hva jeg liker (og trenger!) å høre. Kan hende jeg hører med forhandler om de har demobil. (De hadde det ikke sist)

Everenga

Legg inn av Everenga »

Ribba skrev: søn feb 12, 2023 8:25 pm
Everenga skrev: lør jan 07, 2023 12:06 pm 420k?? Du hildrande du. Når gamlefar/mor svir av det på en Yaris er det på tide å finne fram vergemålssøknaden. Mercedes EQA starter på 30k mer.
Jeg svidde nå av ca 600k på en Yaris, og angrer ikke et sekund.
For den prisen ville jeg hatt 3 Yariser. Ikke at jeg vil ha noen Yariser men the point stands.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Ribba skrev: søn feb 12, 2023 8:25 pm
Everenga skrev: lør jan 07, 2023 12:06 pm 420k?? Du hildrande du. Når gamlefar/mor svir av det på en Yaris er det på tide å finne fram vergemålssøknaden. Mercedes EQA starter på 30k mer.
Jeg svidde nå av ca 600k på en Yaris, og angrer ikke et sekund.
Ganske råtass av en Yaris også.
Men tenk et tankekors, for 600 kan man nesten få fatt i en eldre brukt Aston Martin DB9. Riktignok importert, men dette er skikkelig fet bil altså.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=289737125

Ribba

Legg inn av Ribba »

Kompressor skrev: tir feb 14, 2023 9:03 pm Men tenk et tankekors, for 600 kan man nesten få fatt i en eldre brukt Aston Martin DB9. Riktignok importert, men dette er skikkelig fet bil altså.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=289737125
Nå er nå en GR Yaris mer meg enn en DB9 er, så det var aldri et vanskelig valg å velge Toyota framfor Aston Martin. Selv om jeg kunne valgt en splitter ny DB11 til 600k, så ville jeg valgt Yarisen om det var kun egenskapene til bilene som hadde talt. I virkeligheten hadde jeg selvsagt valgt DB11'ern. Men det kun for å kunne solgt den for en heftig profitt, for deretter å ha skaffet meg en GR Yaris samt noe annet snacks. Lotus Emira frister jo stort. :)

Det sagt, jeg husker enda da en kompis og jeg fikk prøvekjørt en DB9. Det var rundt 2009, så bilen var jo da fortsatt en relativt ny og moderne bil. Det som sitter igjen fra den prøveturen var at lydbildet var helt fantastisk og den ga alt for mye oppmerksomhet.

På det punktet er i alle fall Yaris'en en veldig flott bil. Tilnærmet ingen vet hvilken spesiell bil den faktisk er.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Jeg kan ikke være uenig i noe av det du skriver 😀
GR Yaris må jo rent signalmessig være den geniale lottobilen for f eks en hjelpepleier med bilinteresse. Man setter på kommunelogo og sladder rundt mellom gamlingene.
Jeg liker den godt og har harr lyst å prøve en GR - Tipper den er rimelig morsom å kjøre både vinter og sommer. Og 3 sylindre er litt kul lyd.

Vedrørende Aston Martin og oppmerksomhet så stemmer det og det gjelder i stor grad i dag etter alle de årene senere også, men det virker i det minste som at all oppmerksomhet er tommel opp, smil og positive gloser. I motsetning til f eks Porsche (spesielt Panamera) der det kunne være en og annen langefinger, ultimate «bulldoser langefinger-drittsekk bilen» må ha vært Panamera. I 2016 da jeg hadde den så følte man enkelte ganger at folk reagerte som om man kjørte rundt med langefingeren ute hele tiden, hehe. Spesielt med sportseksosen på åpen, som man etterhvert bare gjør hele tiden fordi det er så fin lyd. Ikke helt meg signaleffektmeseig, men bilen ellers tiltalte meg veldig.

Jan

Legg inn av Jan »


Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Kompressor skrev: tir feb 14, 2023 9:03 pm Ganske råtass av en Yaris også.
Men tenk et tankekors, for 600 kan man nesten få fatt i en eldre brukt Aston Martin DB9. Riktignok importert, men dette er skikkelig fet bil altså.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=289737125
Ifølge YT-Carwizard så er deleprisene på Aston Martin like ille eller verre enn for merker som Ferrari og Lamborghini, så man bør nok ha tilgjengelig mer enn 600K hvis man skal kjøre en del km pr år og ikke bare ha bilen som en garage queen.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Hollabaloo skrev: ons feb 15, 2023 6:38 pm
Kompressor skrev: tir feb 14, 2023 9:03 pm Ganske råtass av en Yaris også.
Men tenk et tankekors, for 600 kan man nesten få fatt i en eldre brukt Aston Martin DB9. Riktignok importert, men dette er skikkelig fet bil altså.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=289737125
Ifølge YT-Carwizard så er deleprisene på Aston Martin like ille eller verre enn for merker som Ferrari og Lamborghini, så man bør nok ha tilgjengelig mer enn 600K hvis man skal kjøre en del km pr år og ikke bare ha bilen som en garage queen.
Jeg hadde aldri i verden turt å kjøpe en 18 år gammel AM DB9. Da ville en GR Yaris vært langt mer aktuell.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Delene er dyre, men tro det eller ei så er DB9 en ganske solid bil, rent drivverksmessig etterhvert som jeg har blitt kjent med de med peiling på disse bilene.
Det er ofte elektronikken som feiler på disse bilene de gangene det skjer noe. Så er det jo håndlagde engelske aluminiumsbiler da… på godt og vondt. Men de kjennes overraskende mye mer solide i bruk enn man tror på forhånd.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Kronikk om bilsalget generelt i <norge - ganske interessant statistikk kanskje.
https://www.dn.no/kronikk/nye-biler/bil ... -1-1404475

Someone

Legg inn av Someone »

Ser ut som endel av salget/registreringene i 2022, ikke var et reellt salg...

https://www.bilnytt.no/subscriber/showA ... leID=11389

burkar

Legg inn av burkar »

Someone skrev: man mar 20, 2023 12:12 pm Ser ut som endel av salget/registreringene i 2022, ikke var et reellt salg...

https://www.bilnytt.no/subscriber/showA ... leID=11389
Et salg til en forhandler er jo også et salg :)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»