*Hva Med En Soul/RnB Tråd?**

Svar
The Kwames

*Hva Med En Soul/RnB Tråd?**

Legg inn av The Kwames »

Ja Hvorfor ikke,bakgrunn for det er vel att man kommer ikke utenom soul i musikken
hvor man ender å vender på det,og hva kan jeg om dette som 63-modell...vel
Husker fattern var sjømann og kom hjem med single plater i alle forskjellige kategorier fra utlandet
vet att jeg fikk en mono platespiller som du låste opp med 1 høytaler i 70-71
muligens fra Phillips med blå farge
Der for meg som en liten gutt,hørte alt om det var Jim Reeves,Connie Francis,Elvis og ditto...men fattern hadde 2 artister
jeg beit meg merke i,og det var Sam Cooke og The Platters(dog sistnevnte mer Doo-Woop) men for meg drittstiligt
det var noe med vokalen og det fascinerte meg den gangen

Joda i ettertid begynte jo man å hente ting å tang tilbake i tid som Sam Cooke,Otis Redding,Diana Ross,Marvin Gaye og oppover
for å få forståelse...senere og Aretha Franklin,James Brown osv...Disco/Funk tråden som jeg laget kunne passet inn
men Disco og Funk er å slå seg løs...mens Soul/RnB..blir mer ettertenksomhet,slappe av og lytte mer på en måte,selv om mye av det er dansbart og

Nå er jeg gift med en kone som er født i Elmina/Ghana og har fått endel omvisning rundt om de mange hundre år Afrikanerne ble Tappet og mistet mange mennesker
rundt omkring i verden...for Ghana sin del tilbake til 1400 tallet,med Konger som eide Vest Afrika,Konger som eide Midten,Øst og Sør
Rikeste av de alle var vel fra i dag vi kaller Mali i den tid,som var så rike att Bezos blir smågutt...og kongene gikk med på å selge slaver som ble lukrativ business
og når jeg var i Elmina og Capecoast i Ghana tidligere Goaldcoast(Gullkysten),så kan jeg ikke fatte å begripe hva jeg så,hvordan fanger ble behandlet og fraktet over til
Araberland,Brasil,Karibien...noen til Europa og Amerika..så det gir dypt inntrykk
Så jeg spurte min kone om hun vet noe om hennes generasjon...hun har ikke peiling,vanskelig å finne svar
men fra Ghana og som er tatt vare på, er det gamle stamme sanger som er bevart,om sang når de jobbet
som nok senere ble overført med slavene til det i dag vi kaller for Negro Spirituals..og Gospel,Jazz,Ragtime,Blues,Soul u name it..

Hvis dette innlegget ble for langt,beklager jeg..

Men jeg skal ikke åpne innlegget med noe klassisk,men noe fra rundt 1989-1991,som sikkert er glemt og gått i glemmeboken
i stedet for og åpne for de mest klassiske soul låter...serru meg selv er akkurat i det humøret nu i dag

Lisa Fischer og Oleta Adams,kjennetegnet for disse 2,er att førstnevnte var bakgrunns sanger med Rolling Stones,Sting,Bowie,Luther Vandross..men uten noen hitter...kanskje bør nevnes hun begynte som artist med navnet Xena med On The Upside i 1983 i break dance/electro bølgen...Oleta var fast kordame med Tears For Fears før hun gikk solo og i glemmeboken..kan man vel si

Om denne Soul/RnB tråden er dette jeg ville gjenspeile med disse 2 artistene...Ja! på 1 måte..man snakker mye om flott vokal,jeg elsker begge,selv om de forsvant i glemmeboken..sånn da var vel forhåpentligvis tråden i gang da

Oleta Adams Rhythm of Life
--


Lisa Fischer - "How Can I Ease The Pain" ( Live )
-


Regner med disse 2 forsvant i dragsuget av Whitney Houston,Prince,Michael Jackson...siden det ikke ble store hitter...men igjen i mitt hode,hører jeg vokal,og mitt hjerte og hjerne forteller meg det appelerer..Soul-sjel-underfundig-tanker-elske-lytte...mye greier der opp i denne kortslutninsboksen som har høyre/venstre hjerne,så fremst den ikke er kortsluttet,men har grønt signal er jeg koblet til

Mvh

The Sofondas

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Kunne skrevet opp og ned om en av mine favorittplater,eller om Wommack's,om det var Linda&Cecil...eller Bobby Wommack
uansett "The Poet" og forsåvidt "The Poet II" til Bobby
Noen som så konserten til bror Cecil og Kona?

Ok her fra Bobby Wommack's " The Poet" fra 1981 albumet

Bobby Womack - If You Think You're Lonely Now

The Sofonda souls
---------------------------------

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Kwames skrev: fre aug 13, 2021 8:01 am Hvis dette innlegget ble for langt,beklager jeg..

Mvh

The Sofondas
Ingen ting å beklage seg for, forsøker alltids å lese de utfyllende/informative trådene/innleggene dine, men får dessverre ikke alltids tid til å besvare dem slik en skulle ønsket det, kanskje også grunnet at man ikke er så godt innafor de ulike genrene, men av de du har bragt frem, er jeg nå veldig svak for stemmeprakten til Oleta Adams, og lånte jo ei skive fra pappa tidligere i vinter (tror det var Circle of Life den het, produsert av Roland Orzabal fra nevnte Tears for Fears), og låta du postet, var blant de jeg helt klart likte best.
Ikke et fantastisk album, kanskje noe savn av de som hun får trøkka litt ekstra til i, men absolutt ei dame jeg burde nok få sjekket ut noe nærmere med tid.

Angående Bobby Womack, har jeg vel i grunn kun Womack & Womack å gå ut i fra, men ei flott låt er det nå uansett:

Usikker på om denne er godkjent for soultråden, men vært en favoritt siden jeg først plukka opp skiva (dedikert både låt og skive, til Margaret Tatcher visstnok) men The Blow Monkeys med Curtis Mayfield var jo absolutt en fin og fengende kombinasjon:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Muligens ei som like godt kunne vært dytta inn i Discotråden, men tja, er jo så godt i gang, at like greit å legge den inn her i stedet.
Også en artist som man lenge har vurdert å høre mer av, men første man tenkte på, er jo selvsagt det dansevennlige og heftige bidraget hennes, som en først hørte gjennom kult-grøsseren Fright Night (1985), og låta Give It Up:

Kombinasjonen av gitarer, synther og trommer, nei, i hop med en utrolig flott ung Amanda Bearse, den nattklubbscenen er klassisk, men løftes opp så mye mer, av Evelyns låt.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Helt Ok å kjøre inn Evelyn King,men den tar vi i Disco tråden
Her Cecil & Linda Wommack i 1989...ok Linda Cook siden hun var barnet etter legenden Sam Cooke
Kanskje noe gospel..men det elsker jeg i Soul

her en 65 minutters LIVE sak fra 1989
--
Womack and Womack- celebrate the world album live 65min concert
--


The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Er svært glad i Loose Ends,bandet fra UK som gå svært lytteverdige 3 første album
i "A Little Spice" fra 1984 og herunder "So Where Are You" fra 1985,for å ikke glemme "Zagora" i 1986
Bandet gikk videre etter det,men kan ikke si jeg ble overbevist da,siden bandmedlemmene forlot bandet
Steve Nicol,CarlMac Intosh og Jane Eugene og med den flotte produsenten Nick Martinelli

Carl dro videre med å involvere seg med forskjellige ting rundt 1990,slik som å være tilknyttet
Five Star,Leon Ware,The Real Thing,Caron Wheeler etc
det kom album i 88 og 90 med Loose Ends,men jeg falt ikke for å kjøpe de
forøvrig skal de 2 albumene sjekkes ut uansett,kan hende jeg har vokst på meg

Her 2 smakebit i litt roligere tempo

--
Fra albumet 1985 "You Can't Stop The Rain"
--
Og fra albumet Zagora i 1986

--
Loose Ends-You Make Me Feel 12"

Siden tråden i spennvidda mellom R&B/Soul så er disse 2 innanfor
For de som ønsker å vite mer om dem..men Nick Martinellis produksjon...og denne trioen gjorde det unikt som UK band
de 3 første album var for meg nyskapende i min tid

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Lurt litt på det derre,hva er Neo Soul? er det før eller etter tårnene datt ned i 2001?
Never mind,har 3 fine artister rundt 2002-2004
Begynner med 2 låter av Maysa jepp hun startet karrieren i Incognito
--

Maysa - Friendly Pressure 2002
--
litt mer fra Maysa i 2004

Smooth Sailing

Da over til Rhian Benson i 2003 ...eller Rhiannon Afua Benson født i Accra/Ghana
Afua er kvinnelig mellomnavn født på en bestemt dag,samme har de mannlige også
--

Words Hurt Too 2003
--
Og siste ut i 2002 er Kindred Of The Family Soul
ett flott par bestående av Fatin Dantzler & Aja Graydon
--


STARS - KINDRED THE FAMILY SOUL

Enjoy

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Man kunne faktisk ha laget undertråder her også under ordet "Samples"..men det gidder jeg ikke,skal åpne noe annet etterhvert,men fra jeg begynte å kjøpe plater,så var det ofte en låt som alltid gikk igjen i hodet fra slutten av 70-tallet
Jeg fant det ut om omveier igjennom filme "Car Wash" i 1978..Låta jeg sikter til som og albumet gikk inn i samlingen
Wishing On A Star fra 1977
Det som kan være intressant med den sangen er att den er samplet både her og der,og selvsagt har Randy Crawford,Teena Marie gjort den...og senere som Beyonce osv
Når jeg rotet litt i 12"(Maxi Singler) så fant jeg jo forskjellige sjangerer av den fenomenale låta av Rose Royce og nydelige vokal prestasjon av Gwen Dickey

Vel først og fremst orginalen da

--
så en Reggea version av eminente Janet Kay

--
Man kommer heller ikke utenom mixeplater som DJ's bruker..selv jeg tilbake i vinyltiden

--
For House elskere,er noe for de også

--
For Club House Fansen..også der

--
Jepp Rapperene tok den også til seg


Til slutt på enden av 80-tallet kom jo også Cover Girls med en Miamo sound Dance sak her på video
noen som husker Cover Girls?


Egentlig sitter jeg med samlinger av utrolig mye samples av orginaler,men gidder ikke å lage en egen tråd om Samples
hvis jeg kommer opp med noe som fortjener det,tar jeg det her...if u dont mind

The Kwames

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Dette har jeg sett etter! Legger inn et par norske jeg as!





[/bbvideo]

Tror jeg har funnet min thread her as

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

joda det er greit det att jeg ikke startet med Sam Cooke,og gikk videre til Motown eller Stax..men siden vi har fengslet R.Kelly,og den fæle ektemannen til avdøde Whitney,så får vi ta litt selvdigging av Keith Sweat,tenker jeg
--


The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Lang historie,her jeg kunne fortelle,hva skjedde
med Oman fødte Lamya?? ett stort spørsmålstegn
fra hun slo igjennom som 15-16 årig som bakgrunns sanger for Duran Duran,og Soul II Soul
og med 1 LP på samvittigheten
Hva skjedde..jeg kan spekulere
---

Lezah

Legg inn av Lezah »

Faen, kom på at jeg savner The Lick with Trevor Nelson.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Har alltid dratt denne frem,ser ut som den dag i dag,mange spør hvem det er
er glad jeg har plata,fordi den begynner å dra seg opp på toppen av mine soul plater
digg... så inni helvete
--
Shuggie Otis


The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

mange husker eminente Brother Johnsons - " Strawberry Letter"
Her igjen Shuggie Otis
---


Som er lite aktivitet om dagen,for lengere innlegg...beklager

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Shuggi Otis,lurer på om ikke 10 CC...eller Ten CC's "Dreadlock Holiday" mot Shuggi mye likheter
--

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Jeg har ikke orket å skrive lengere avhandlinger i det siste,men det kommer når skrivesperren slipper taket,kan jo kanskje vært greit med vår egen norske fenomen Angelina Jordan...særskilt har "Suspicious Mind" fra Elvis slått ann utenlandsk,og så er det en ny studio versjon fra Whitney Houston's "I Have Nothing" jeg digger den
Og dett var dett og god helg
--


The Kwames

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7748

Legg inn av Big George »

Tenk at Lou Rawl stakk av med Grammy tre ganger og Marvin Gaye var nominert alle tre gangene.
På fjerde forsøket vant Marvin med Sexual Healing

Marvin muligens den største og mest beundrede.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

prøver å holde litt liv i denne tråden,her litt smooth mix,og mange gode valg her og der
--


The Kwames

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »


The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Soundtrack med Barry White fra filmen Bullet
--


The Kwames

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7748

Legg inn av Big George »

Modern RNB er eller var den største sjangeren innen dagens musikk.
Det ble laget et tv-program og Marvin Gaye og tildels Stevie Wonder og Curtis Mayfield
ble kreditert av en del folk i musikk-bransjen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»