Hellas i Euro'04.

Svar
Amitamin

Hellas i Euro'04.

Legg inn av Amitamin »

https://www.holdingmidfield.com/how-did ... -analysis/

En ganske leseverdig artikkel om det flotte greske laget som vant europamesterskapet i fotball i 2004. Rehhagel spilte med mannsmarkering og sweeper. I klippene i artikkelen ser vi knallhard jobbing, tetting av rom, riktig posisjonering, markering og ryddingsarbeid i den bakre linje. God luftstyrke hos stopperne, og en ekstra mann (sweeper) til å plukke opp ballen de få gangene ballen kom forbi hovedforsvaret.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Oppkomlingen som ikke ble særlig verdsatt. Ofte liker jo det nøytrale (hva nå enn dét innebærer) publikummet en underdoghistorie, men i tilfellet Hellas 2004 var uavhengige støttespillere ikke enkle å få øye på. Samtidig kan en si at en mesterskapsvinner med fokus på stram defensiv organisering og å trekke tempoet ut av kampene heller ikke bidro til noen negativ revolusjon (jfr. "Åh, men Hellas kan bare ikke vinne! Det kommer til å ødelegge fotballen!") i etterkant.

Foruten den virkelige 2004-underdog-en Latvia kan jeg ikke huske å ha hatt noen personlig favoritt i den turneringen, så for meg var det helt ok at grekerne vant, særlig når en ser på sluttspillalternativene. Det er som oftest greit med en liten frekkas som stikker fingeren opp i ansiktet på de store, og kanskje begynner tiden snart å bli moden for en liten gjennomgang av grekernes vei til gullet?

Everenga

Legg inn av Everenga »

For en som alltid har hatt Hellas som feriefavoritt var det kjempegøy å følge grekerne i 04. Ekstra morsomt at de ikke hadde en voldsom stjernespiller som alt skulle innom heller. Bunnsolid kollektiv og knallhard jobbing har jeg aldri sett som noen god grunn til å mislike et lag. Var også i Hellas den sommeren og det var livat :) Danmark 92 og Hellas 04 er de to mesterskapene der jeg har hatt mest til overs for vinneren. Deretter kommer Italia 06 og Argentina 86 men da var jeg såpass liten at det var vanskelig å skjønne helt hvor stort det var.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Retro»