Odds Ballklubb

Svar
Gunnar88

Re: Odds Ballklubb

Legg inn av Gunnar88 »

Bjørtuft er på plass i Bodø. Odd Fan-TV melder at Molde ville gi opp mot 20 millioner for han, men at Odd av en eller annen grunn ikke ønsket å selge til de, og foretrekker et lavere bud fra Glimt.

Dette gir ingen mening og jeg forstår heller ikke hvorfor dette dukker opp.

Brodden

Legg inn av Brodden »

Hvis dette hadde vært tilfellet, ville Krim-Jim Solbakken aldri akseptert det. Dette har jeg null tro på.

Brodden

Legg inn av Brodden »

Hører for øvrig at Rossbach har takket nei til en allsvenskan-klubb, der han var forespeilet å være førstekeeper. Er nærmest en gåte hele situasjonen.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Brodden skrev: søn jan 08, 2023 10:56 pm En annen bekymring er hva som skjer på tribunen. I prinsippet er det egentlig latterlig billig å se på Odd. Egentlig litt for billig. Vi lever i en tid der stadig flere har tynnere lommebøker, og man må hele tiden være bevisste på å ikke prise seg ut av markedet. Samtidig sitter jeg igjen med en formening om at det er "for billig" å gå på kamp. Flesteparten av de samme som møter opp igjen og igjen og danner grunnfjellet i klubben tror jeg ville ha møtt opp hvis prisene fortsatt hadde vært på 2016-nivået (der jeg bestemt mener at det var dyrere å ta med familie på kamp). Samtidig er det ikke bare prisene som er utfordrende, for alt for mange velger fremdeles sofaen eller hytta. Vi er ett av lagene med størst nedgang i tilskuersnitt siden 2019, noe som først merkes ordentlig nå som koronastøtten er historie. I kampen mot Ham/Kam i høst var det så få på kamp at jeg tror Milan Jevtovic hadde hørt fisen jeg hadde sluppet på motsatt langside underveis i kampen. Da var det helt dødt, og det har det også vært flere kamper i høst. For hver hjemmekamp i fjor tapte vi penger, og det holder overhodet ikke i lengden. Og da må det kuttes andre steder.
Veit ikke hvor mange år supportere av andre lag har påpekt dette og flirt av Odd som tror at løsningen er å prise billetter så lavt at du devaluerer det å gå på kamp som produkt fordi det koster next to nothing.

Dummeste klubber kan gjøre er å gi bort og selge billetter så lavt at om det er meldt overskyet vær eller Tante Pose i digital remake er samme dag som kamp velger folk bort kampen pga man har jo ikke investert penger i liten eller ingen grad for å se Odd eller andre klubber som legger seg på samme linje.

Gratis og sterkt reduserte billettpriser burde være utelukkende forbeholdt lavinntekt familier og opplegg via Røde Kors eller lignende lokalt og barn i gruppe med idrettslaget og that's it.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Brodden skrev: man jan 09, 2023 11:37 am Hører for øvrig at Rossbach har takket nei til en allsvenskan-klubb, der han var forespeilet å være førstekeeper. Er nærmest en gåte hele situasjonen.
Det må jo si noe om at Rossbach er trygg på å bli ny førstekeeper når Leo selges. Har fra sikre kilder at Leo også selges til Glimt...

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Gunnar88 skrev: man jan 09, 2023 11:05 am Bjørtuft er på plass i Bodø. Odd Fan-TV melder at Molde ville gi opp mot 20 millioner for han, men at Odd av en eller annen grunn ikke ønsket å selge til de, og foretrekker et lavere bud fra Glimt.

Dette gir ingen mening og jeg forstår heller ikke hvorfor dette dukker opp.
God videresalgsklausul kalles det.

Glimt

Legg inn av Glimt »

Gunnar88 skrev: man jan 09, 2023 12:04 pm
Brodden skrev: man jan 09, 2023 11:37 am Hører for øvrig at Rossbach har takket nei til en allsvenskan-klubb, der han var forespeilet å være førstekeeper. Er nærmest en gåte hele situasjonen.
Det må jo si noe om at Rossbach er trygg på å bli ny førstekeeper når Leo selges. Har fra sikre kilder at Leo også selges til Glimt...
Hvor sikre er kildene dine? Sier de noe om når det evt vil skje?
Glimt har en Portugisisk keeper på prøvespill nå.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Litt rart om Wahlstedt ønsker seg til Glimt? Steg opp fra Odd absolutt, men skulle tro han ville utenlands. Går han til Glimt blir han fort "stuck" der i noen sesonger, sjeldent norske keepere selges og Glimt krever mye.

Keepere fra norsk fotball, rettere sagt.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Gunnar88 skrev: man jan 09, 2023 11:05 am Bjørtuft er på plass i Bodø. Odd Fan-TV melder at Molde ville gi opp mot 20 millioner for han, men at Odd av en eller annen grunn ikke ønsket å selge til de, og foretrekker et lavere bud fra Glimt.

Dette gir ingen mening og jeg forstår heller ikke hvorfor dette dukker opp.
Kan være snakk om x antall klausuler og diverse her.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Zanick skrev: man jan 09, 2023 1:39 pm Litt rart om Wahlstedt ønsker seg til Glimt? Steg opp fra Odd absolutt, men skulle tro han ville utenlands. Går han til Glimt blir han fort "stuck" der i noen sesonger, sjeldent norske keepere selges og Glimt krever mye.

Keepere fra norsk fotball, rettere sagt.
Kommer helt an på ambisjonsnivået.
Skal han inn på det svenske landslaget MÅ han spille.
Det hjelper ikke med en feit kontrakt og benketilværelse i 3 år hos en "toppklubb" ute i Europa i så måte.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Zanick skrev: man jan 09, 2023 1:39 pm Litt rart om Wahlstedt ønsker seg til Glimt? Steg opp fra Odd absolutt, men skulle tro han ville utenlands. Går han til Glimt blir han fort "stuck" der i noen sesonger, sjeldent norske keepere selges og Glimt krever mye.

Keepere fra norsk fotball, rettere sagt.
En keeper har en helt annen karrierelengde en utespillere og trenger ikke stresse med å komme seg ut. I Glimt blir han skolert på alt utenlandske klubber ser etter i en moderne keepere. Tålmodig og modig frispilling med beina, ansvar for bakrom bak ei høy backlinje etc. etc.

Tror en ung keeper gjør veldig lurt i å komme til Glimt isolert sett.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Nordlys skrev: man jan 09, 2023 2:06 pm
Zanick skrev: man jan 09, 2023 1:39 pm Litt rart om Wahlstedt ønsker seg til Glimt? Steg opp fra Odd absolutt, men skulle tro han ville utenlands. Går han til Glimt blir han fort "stuck" der i noen sesonger, sjeldent norske keepere selges og Glimt krever mye.

Keepere fra norsk fotball, rettere sagt.
En keeper har en helt annen karrierelengde en utespillere og trenger ikke stresse med å komme seg ut. I Glimt blir han skolert på alt utenlandske klubber ser etter i en moderne keepere. Tålmodig og modig frispilling med beina, ansvar for bakrom bak ei høy backlinje etc. etc.

Tror en ung keeper gjør veldig lurt i å komme til Glimt isolert sett.
For målvakter er vel et av områdene hvor vel Odd faktisk har evner til å utvikle spillere også, og tør påstå at man er på høyde med B/G der. Når det gjelder å utvikle spillere for utenlandske klubber har vel ikke det vært noe stor suksess heller, det er en grunn til at mange av de har kommet tilbake, da B/G er vel så mye systemet og treneren, som spillerne, ja det er gode spillere etter norske forhold, men B/G er ikke noe Ajax akkurat hva gjelder å utvikle talenter på løpende bånd som slår gjennom heller. I alle fall så langt, mulig det kan endre seg.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Nå har Odin signert.

Spørsmålet fremover blir om Odd klarer å beholde Leo og Jørgensen. Hvis en eller begge ryker så tror jeg det blir en tung sesong. Vi får håpe at et eventuelt salg av Leo gir mye penger i kassen slik at Odd kan hente solide forsterkninger.

hgb

Legg inn av hgb »

Jeg er mer bekymra for å miste Filip enn Leo, for å være ærlig.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

hgb skrev: man jan 09, 2023 8:56 pm Jeg er mer bekymra for å miste Filip enn Leo, for å være ærlig.
Det er absolutt jeg og. Filip er lagets absolutt beste spiller. Han har heldigvis kontrakt ut 24, så det blir absolutt ingen billig mann. Leo vokter buret for Sverige. Leder 1-0 så langt.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

hgb skrev: man jan 09, 2023 8:56 pm Jeg er mer bekymra for å miste Filip enn Leo, for å være ærlig.
Enig, Odin er den jeg var minst bekymret for å miste av de tre, tror det blir en trist sesong for Odd sin del, etter at man fikk litt falskt håp på tampen av sesongen med litt sportslig opptur, om ikke forsterkninger kommer inn.

Aprilsnarr
Innlegg: 235

Legg inn av Aprilsnarr »

Så ikke alkurat lyst ut i fjor sommer heller med Tobias og Josh ut og begrenset med erstattere inn - ble heldigvis en fin høst.

Har foreløpig, basert på første år med paco og de grep som er gjort med stallen, full tiltro til at dette løser seg fint. Vært flere fine salg men nye spillere har tatt steg, vokst inn i roller, og gjort gode figurer. Flere med høy lønn uten å spille har dratt og tror Paco klarer lande en flott tropp før sesongstart

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Aprilsnarr skrev: tir jan 10, 2023 5:41 pm Så ikke alkurat lyst ut i fjor sommer heller med Tobias og Josh ut og begrenset med erstattere inn - ble heldigvis en fin høst.

Har foreløpig, basert på første år med paco og de grep som er gjort med stallen, full tiltro til at dette løser seg fint. Vært flere fine salg men nye spillere har tatt steg, vokst inn i roller, og gjort gode figurer. Flere med høy lønn uten å spille har dratt og tror Paco klarer lande en flott tropp før sesongstart
Det har du helt rett i. Men jeg er spent på om klubben er i en økonomisk situasjon til å hente spillere som kan erstatte de som selges på en ok måte. I dag ble Midtskogen presentert og jeg kjøper delvis argumentene til Paco om at han tilfører klubben noe vi ikke har. Spørsmålet er vel rett ut om han er god nok?

cpatton

Legg inn av cpatton »

Gunnar88 skrev: ons jan 11, 2023 10:50 am
Aprilsnarr skrev: tir jan 10, 2023 5:41 pm Så ikke alkurat lyst ut i fjor sommer heller med Tobias og Josh ut og begrenset med erstattere inn - ble heldigvis en fin høst.

Har foreløpig, basert på første år med paco og de grep som er gjort med stallen, full tiltro til at dette løser seg fint. Vært flere fine salg men nye spillere har tatt steg, vokst inn i roller, og gjort gode figurer. Flere med høy lønn uten å spille har dratt og tror Paco klarer lande en flott tropp før sesongstart
Det har du helt rett i. Men jeg er spent på om klubben er i en økonomisk situasjon til å hente spillere som kan erstatte de som selges på en ok måte. I dag ble Midtskogen presentert og jeg kjøper delvis argumentene til Paco om at han tilfører klubben noe vi ikke har. Spørsmålet er vel rett ut om han er god nok?
Rønningen sier klart og tydelig til Varden i går at salget av Bjørtuft ikke vil påvirke den økonomiske situasjonen i nevneverdig grad. Kun et virkemiddel for å få orden på situasjonen. De som er satt i rød sone må over tid kunne vise til varig pluss økonomi.
Det klarer jeg ikke å lese på annen måte enn at det er den daglige driften som gjelder og at om så Wahlstedt også nå blir solgt vil klubben fortsatt befinne seg under overvåkning. At man ikke kan drive å spise av lasset.
Er det noen her inne som har en viss oversikt over hvor dyp hengekøya på Falkum egentlig er? Greit at vi som er medlemmer mottar årsbudsjett, regnskap mm, men det bør man jo være revisor e.l. for å kunne gjøre seg skikkelig nytte av.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

cpatton skrev: ons jan 11, 2023 12:16 pm
Gunnar88 skrev: ons jan 11, 2023 10:50 am
Aprilsnarr skrev: tir jan 10, 2023 5:41 pm Så ikke alkurat lyst ut i fjor sommer heller med Tobias og Josh ut og begrenset med erstattere inn - ble heldigvis en fin høst.

Har foreløpig, basert på første år med paco og de grep som er gjort med stallen, full tiltro til at dette løser seg fint. Vært flere fine salg men nye spillere har tatt steg, vokst inn i roller, og gjort gode figurer. Flere med høy lønn uten å spille har dratt og tror Paco klarer lande en flott tropp før sesongstart
Det har du helt rett i. Men jeg er spent på om klubben er i en økonomisk situasjon til å hente spillere som kan erstatte de som selges på en ok måte. I dag ble Midtskogen presentert og jeg kjøper delvis argumentene til Paco om at han tilfører klubben noe vi ikke har. Spørsmålet er vel rett ut om han er god nok?
Rønningen sier klart og tydelig til Varden i går at salget av Bjørtuft ikke vil påvirke den økonomiske situasjonen i nevneverdig grad. Kun et virkemiddel for å få orden på situasjonen. De som er satt i rød sone må over tid kunne vise til varig pluss økonomi.
Det klarer jeg ikke å lese på annen måte enn at det er den daglige driften som gjelder og at om så Wahlstedt også nå blir solgt vil klubben fortsatt befinne seg under overvåkning. At man ikke kan drive å spise av lasset.
Er det noen her inne som har en viss oversikt over hvor dyp hengekøya på Falkum egentlig er? Greit at vi som er medlemmer mottar årsbudsjett, regnskap mm, men det bør man jo være revisor e.l. for å kunne gjøre seg skikkelig nytte av.
Jeg har forsøkt å følge økonomien tett over mange år, og som alle skjønner er det et sammensatt problem.

Egenkapitalen som ble bygd opp gjennom de gode sesongene er nok spist opp i sin helhet. Videre har Odd hatt massive utgifter med Skagerak Arena som har tatt mye penger gjennom mange år. Men ut i fra hva jeg har lest i mediene i de senere år, så har dette bedret seg samt at noe av gjelden er slettet i sin helhet. Jeg tror derfor situasjonen rundt SA er under god kontroll.

Men jeg antar at klubben ikke har tjent like mye på sponsorsiden og på tilskuersiden som tidligere var budsjettert inn eller som var planlagt, og at dette har kostet klubben flere millioner kroner har jeg ingen vansker med å skjønne.

Det har også vært noen signeringer som har vært dyre, som har kastet lite av seg. Både Flamur og Lekven har vært skrekkelige signeringer samt at sparkingen av Nornes trolig var en kostbar affære. I tillegg til ansettelsen av Paco.

Summen av dette tror jeg har snudd ting litt på hodet for klubben, men jeg antar at budsjettet for 2023 ser mer realistisk ut, og hvor det budsjetteres med overskudd. Et godt salg av Leo vil selvsagt bøte på veldig mye og dette vil selvsagt frigjøre midler. jeg kan ikke skjønne annet.

Glimt

Legg inn av Glimt »

Noen nye rykter om Wahlstedt?

Brodden

Legg inn av Brodden »

Samtidig tipper jeg også at Rønningen spiller et lite pokerspill her. Når man ser hvilke spillere Odd har vært ryktet til, snakker vi spillere som alle vil koste litt. Vi er langt i fra rike, og befinner oss sånn sett i en kritisk situasjon - men likevel tror jeg Rønningen overdriver i sine medieutspill. Hvordan skal man kunne hente spillere som Hoff og Holmé uten penger? Monopolpenger? Potetsalg?

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Brodden skrev: ons jan 11, 2023 2:49 pm Samtidig tipper jeg også at Rønningen spiller et lite pokerspill her. Når man ser hvilke spillere Odd har vært ryktet til, snakker vi spillere som alle vil koste litt. Vi er langt i fra rike, og befinner oss sånn sett i en kritisk situasjon - men likevel tror jeg Rønningen overdriver i sine medieutspill. Hvordan skal man kunne hente spillere som Hoff og Holmé uten penger? Monopolpenger? Potetsalg?
Spot on. Vebjørn er ingen billig mann og det er selvsagt helt klink umulig å hente han hvis det ikke finnes penger.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Glimt skrev: ons jan 11, 2023 1:58 pm Noen nye rykter om Wahlstedt?
Nei. Men han sto en meget bra landskamp her om dagen.

cpatton

Legg inn av cpatton »

Gunnar88 skrev: ons jan 11, 2023 12:38 pm
cpatton skrev: ons jan 11, 2023 12:16 pm
Gunnar88 skrev: ons jan 11, 2023 10:50 am

Det har du helt rett i. Men jeg er spent på om klubben er i en økonomisk situasjon til å hente spillere som kan erstatte de som selges på en ok måte. I dag ble Midtskogen presentert og jeg kjøper delvis argumentene til Paco om at han tilfører klubben noe vi ikke har. Spørsmålet er vel rett ut om han er god nok?
Rønningen sier klart og tydelig til Varden i går at salget av Bjørtuft ikke vil påvirke den økonomiske situasjonen i nevneverdig grad. Kun et virkemiddel for å få orden på situasjonen. De som er satt i rød sone må over tid kunne vise til varig pluss økonomi.
Det klarer jeg ikke å lese på annen måte enn at det er den daglige driften som gjelder og at om så Wahlstedt også nå blir solgt vil klubben fortsatt befinne seg under overvåkning. At man ikke kan drive å spise av lasset.
Er det noen her inne som har en viss oversikt over hvor dyp hengekøya på Falkum egentlig er? Greit at vi som er medlemmer mottar årsbudsjett, regnskap mm, men det bør man jo være revisor e.l. for å kunne gjøre seg skikkelig nytte av.
Jeg har forsøkt å følge økonomien tett over mange år, og som alle skjønner er det et sammensatt problem.

Egenkapitalen som ble bygd opp gjennom de gode sesongene er nok spist opp i sin helhet. Videre har Odd hatt massive utgifter med Skagerak Arena som har tatt mye penger gjennom mange år. Men ut i fra hva jeg har lest i mediene i de senere år, så har dette bedret seg samt at noe av gjelden er slettet i sin helhet. Jeg tror derfor situasjonen rundt SA er under god kontroll.

Men jeg antar at klubben ikke har tjent like mye på sponsorsiden og på tilskuersiden som tidligere var budsjettert inn eller som var planlagt, og at dette har kostet klubben flere millioner kroner har jeg ingen vansker med å skjønne.

Det har også vært noen signeringer som har vært dyre, som har kastet lite av seg. Både Flamur og Lekven har vært skrekkelige signeringer samt at sparkingen av Nornes trolig var en kostbar affære. I tillegg til ansettelsen av Paco.

Summen av dette tror jeg har snudd ting litt på hodet for klubben, men jeg antar at budsjettet for 2023 ser mer realistisk ut, og hvor det budsjetteres med overskudd. Et godt salg av Leo vil selvsagt bøte på veldig mye og dette vil selvsagt frigjøre midler. jeg kan ikke skjønne annet.
Ja utvilsomt sammensatt, men du har tydeligvis nøstet opp en del - takk!

Det er jo omtrent 10 år siden Odd var i samme situasjon, hadde ikke oppnådd positiv egenkapital som det het. Ble jo også trukket 1 poeng og samtlige ansatte gikk ned 10% i lønn. Husker at spillerne gikk med på dette under forutsetning at ingen skulle selges og at de ellers slo ring om klubben. Børven sa vel nei til Aalesund og Hagen avsluttet raskt flørten med LSK. Selvsagt utenkelig at noe lignende skulle skje i dag, til det har fotballens rammer forandret seg for mye.

At det tenkes langsiktig har jeg stor forståelse for, men å få Wibe-Lund inn portene på Skagerak nå om situasjonen er så ille som det gis inntrykk av må det kunne stilles spørsmålstegn ved. Hvor mye han hadde i Godset aner jeg ikke, men tilbyr i hvert fall ikke sine tjenester for knapper og glansbilder i Skien.

Å ja - ut i fra signalene er så doble som de er så kan det være på sin plass å spørre om den godeste Rønningen har slått seg på poker innimellom all fotballen.

Brodden

Legg inn av Brodden »

Skal Rønningen ha poker som deltidsgeskjeft må han imidlertid jobbe litt med pokertrynet. Var stor humor det ene intervjuet han hadde med Gauseth og en discovery-fyr til på sensommeren før Dio kom😂 I så fall er avisformatet mer midt i blinken!

lunde326

Legg inn av lunde326 »

Rører seg på klubbens youtube kanal, imponerende av Ruud å være best i jojo test.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Da kan vi glemme Dio. Signerte for Toronto i dag. Hvem skal score målene for Odd?

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Kanskje Frode Johnsen kan overtales til å gjøre comeback?

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Få låne en hos B/G?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»