Generell diskusjon om corona - Del 2

Svar
Solvgutt1

Re: Generell diskusjon om corona - Del 2

Legg inn av Solvgutt1 »

oddvar_kjempebra skrev: tor jan 12, 2023 1:17 pm
Solvgutt1 skrev: tor jan 12, 2023 1:05 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor jan 12, 2023 12:58 pm

Tull. Jeg troller ikke. Jeg sliter med å skjønne hva du mener. Jeg trodde oppriktig at du mente at man burde ha stoppet massevaksinsasjonprogrammet fordi den var basert på retorikk fra myndigheten som ikke hadde støtte i vitenskapen.Og at man ignorerte ny kunnskap (om smittebeskyttelse) og bare kjørte på.

Når du skriver:

-Wuhan-varianten var utryddet. Det var altså ikke noe behov for en vaksine mot Wuhan-viruset, og dermed irrelevant hvor godt vaksinene beskyttet mot den. Det var ingen data på beskyttelse mot smitte av Alfa eller Delta, og det har vist seg at denne var lav og rimelig kortvarig.


...så er det ikke rart at jeg tror du ville at massevaksinasjonsprogrammet skulle avsluttes.


Den kommuikasjonen og retorikken du påstår var der har du jo ikke kommet med noen eksempler på.

Det kan godt være at den finnes og at det er mye å kritisere men da bør du jo kunne hoste den opp. Du nevnet jo Aavitsland spesielt. Kan du ikke da vise hva han sa som du mener ikke hadde støtte i den kunnskapen som da forelå?
Jeg har ikke skrevet noe om å stoppe vaksinasjonsprogrammet. At det eksisterte som et tilbud dersom man var ærlig om at egen helsemessige effekt var begrenset, og at effekten på samfunnsnivå var usikker, ville vært helt grei. Da ville færre tatt vaksinen, men de som hadde tatt den hadde tatt den på ærlig grunnlag og ikke på bakgrunn av press fra myndighetene, basert på uvitenskapelige påstander.
Men vi prater om et massevaksinasjonsprogram. Det var det jeg oppfattet at du ville stoppe. Ikke et tilbud om vaksine for de som har lyst. Influensavaksinen blir jo tilbudt hvert år uten at det er et massevaksinasjonsprogram.

Massevaksinasjon er det vi har hatt mot meslinger og andre barnesykdommer f.eks. Og mot covid-19.

-man var ærlig om at egen helsemessige effekt var begrenset


Hva mener du her? Når mener du at norske myndigheter satt på kunnskap om at vaksinen hadde "begrensede helsemessige effekter" og at de likevel fortsatte å si noe annet? Kom gjerne med eksempler.

Effekten på samfunnsnivå har aldri vært usikker. Fordi beskyttelsen mot alvorlig sykdom er så god så er det ingen tvil om at vaksinen har hatt veldig god effekt på samfunnsnivå.
Myndighetene visste da hele tiden at noen grupper, som likevel skulle vaksineres, hadde svært lav risiko for alvorlig sykdom ved Covid-19. Dette var også de gruppene som hadde forhøyet risiko for alvorlige bivirkninger.

Her kalte Solberg vaksinering en borgerplikt: https://www.nrk.no/nyheter/solberg_-vak ... 1.15664980
Da var det Delta som herjet. Det er bare ett eksempel jeg fant på et raskt google-søk. I tillegg var restriksjoner fram til åpningen og etter den neste nedstengingen differansiert mellom vaksinerte og uvaksinerte.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Solvgutt1 skrev: tor jan 12, 2023 1:19 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor jan 12, 2023 1:17 pm
Solvgutt1 skrev: tor jan 12, 2023 1:05 pm
Jeg har ikke skrevet noe om å stoppe vaksinasjonsprogrammet. At det eksisterte som et tilbud dersom man var ærlig om at egen helsemessige effekt var begrenset, og at effekten på samfunnsnivå var usikker, ville vært helt grei. Da ville færre tatt vaksinen, men de som hadde tatt den hadde tatt den på ærlig grunnlag og ikke på bakgrunn av press fra myndighetene, basert på uvitenskapelige påstander.
Men vi prater om et massevaksinasjonsprogram. Det var det jeg oppfattet at du ville stoppe. Ikke et tilbud om vaksine for de som har lyst. Influensavaksinen blir jo tilbudt hvert år uten at det er et massevaksinasjonsprogram.

Massevaksinasjon er det vi har hatt mot meslinger og andre barnesykdommer f.eks. Og mot covid-19.

-man var ærlig om at egen helsemessige effekt var begrenset


Hva mener du her? Når mener du at norske myndigheter satt på kunnskap om at vaksinen hadde "begrensede helsemessige effekter" og at de likevel fortsatte å si noe annet? Kom gjerne med eksempler.

Effekten på samfunnsnivå har aldri vært usikker. Fordi beskyttelsen mot alvorlig sykdom er så god så er det ingen tvil om at vaksinen har hatt veldig god effekt på samfunnsnivå.
Myndighetene visste da hele tiden at noen grupper, som likevel skulle vaksineres, hadde svært lav risiko for alvorlig sykdom ved Covid-19. Dette var også de gruppene som hadde forhøyet risiko for alvorlige bivirkninger.

Her kalte Solberg vaksinering en borgerplikt: https://www.nrk.no/nyheter/solberg_-vak ... 1.15664980
Da var det Delta som herjet. Det er bare ett eksempel jeg fant på et raskt google-søk. I tillegg var restriksjoner fram til åpningen og etter den neste nedstengingen differansiert mellom vaksinerte og uvaksinerte.
Det er i grenseland ja. Jeg er ikke helt sikker på når de fant ut at Delta beskyttet mindre mot smitte enn Alfa (som jeg mener var beskyttende nok mot smitte til å bruke til det formålet).

Så jeg vet ikke om Solberg prater mot bedre viten eller ikke her. Jeg blir ikke forundret om hun her spiller på folks følelser (selv om hun selv vet bedre) fordi hun ønsker stor vaksinasjonsrate pga beskyttelsen mot alvorlig sykdom.

Men hvorfor tar du ikke fram hva Aavitsland har sagt? Det var jo han du spesifikt nevnte.

-Myndighetene visste da hele tiden at noen grupper, som likevel skulle vaksineres, hadde svært lav risiko for alvorlig sykdom ved Covid-19.

Ja, men så lenge man trodde at vaksinen beskyttet (ihvertfall delvis) mot smitte så var det viktig at alle vaksinerte seg. De som selv da ikke var i fare for alvorlig sykdom kunne hindres fra å smitte noen som var det (og som kanskje ikke kunne ta vaksinen)

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

oddvar_kjempebra skrev: tor jan 12, 2023 1:27 pm
Solvgutt1 skrev: tor jan 12, 2023 1:19 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor jan 12, 2023 1:17 pm

Men vi prater om et massevaksinasjonsprogram. Det var det jeg oppfattet at du ville stoppe. Ikke et tilbud om vaksine for de som har lyst. Influensavaksinen blir jo tilbudt hvert år uten at det er et massevaksinasjonsprogram.

Massevaksinasjon er det vi har hatt mot meslinger og andre barnesykdommer f.eks. Og mot covid-19.

-man var ærlig om at egen helsemessige effekt var begrenset


Hva mener du her? Når mener du at norske myndigheter satt på kunnskap om at vaksinen hadde "begrensede helsemessige effekter" og at de likevel fortsatte å si noe annet? Kom gjerne med eksempler.

Effekten på samfunnsnivå har aldri vært usikker. Fordi beskyttelsen mot alvorlig sykdom er så god så er det ingen tvil om at vaksinen har hatt veldig god effekt på samfunnsnivå.
Myndighetene visste da hele tiden at noen grupper, som likevel skulle vaksineres, hadde svært lav risiko for alvorlig sykdom ved Covid-19. Dette var også de gruppene som hadde forhøyet risiko for alvorlige bivirkninger.

Her kalte Solberg vaksinering en borgerplikt: https://www.nrk.no/nyheter/solberg_-vak ... 1.15664980
Da var det Delta som herjet. Det er bare ett eksempel jeg fant på et raskt google-søk. I tillegg var restriksjoner fram til åpningen og etter den neste nedstengingen differansiert mellom vaksinerte og uvaksinerte.
Det er i grenseland ja. Jeg er ikke helt sikker på når de fant ut at Delta beskyttet mindre mot smitte enn Alfa (som jeg mener var beskyttende nok mot smitte til å bruke til det formålet).

Så jeg vet ikke om Solberg prater mot bedre viten eller ikke her. Jeg blir ikke forundret om hun her spiller på folks følelser (selv om hun selv vet bedre) fordi hun ønsker stor vaksinasjonsrate pga beskyttelsen mot alvorlig sykdom.

Men hvorfor tar du ikke fram hva Aavitsland har sagt? Det var jo han du spesifikt nevnte.

-Myndighetene visste da hele tiden at noen grupper, som likevel skulle vaksineres, hadde svært lav risiko for alvorlig sykdom ved Covid-19.

Ja, men så lenge man trodde at vaksinen beskyttet ( ihevrtfall delvis) mot smitte så var det viktig at alle vaksinerte seg. De som selv da ikke var i fare for alvorlig sykdom kunne hindres fra å smitte noen som var det (og som kanskje ikke kunne ta vaksinen)
Her indikerte han blant annet at pandemien var over:
Her sa han at dersom vi klarer å vaksinere store deler av verdens befolkning, så vil vi stoppe pandemien i alle land: https://www.nrk.no/urix/aavitsland_-_-h ... 1.15527276

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Solvgutt1 skrev: tor jan 12, 2023 1:32 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor jan 12, 2023 1:27 pm
Solvgutt1 skrev: tor jan 12, 2023 1:19 pm
Myndighetene visste da hele tiden at noen grupper, som likevel skulle vaksineres, hadde svært lav risiko for alvorlig sykdom ved Covid-19. Dette var også de gruppene som hadde forhøyet risiko for alvorlige bivirkninger.

Her kalte Solberg vaksinering en borgerplikt: https://www.nrk.no/nyheter/solberg_-vak ... 1.15664980
Da var det Delta som herjet. Det er bare ett eksempel jeg fant på et raskt google-søk. I tillegg var restriksjoner fram til åpningen og etter den neste nedstengingen differansiert mellom vaksinerte og uvaksinerte.
Det er i grenseland ja. Jeg er ikke helt sikker på når de fant ut at Delta beskyttet mindre mot smitte enn Alfa (som jeg mener var beskyttende nok mot smitte til å bruke til det formålet).

Så jeg vet ikke om Solberg prater mot bedre viten eller ikke her. Jeg blir ikke forundret om hun her spiller på folks følelser (selv om hun selv vet bedre) fordi hun ønsker stor vaksinasjonsrate pga beskyttelsen mot alvorlig sykdom.

Men hvorfor tar du ikke fram hva Aavitsland har sagt? Det var jo han du spesifikt nevnte.

-Myndighetene visste da hele tiden at noen grupper, som likevel skulle vaksineres, hadde svært lav risiko for alvorlig sykdom ved Covid-19.

Ja, men så lenge man trodde at vaksinen beskyttet ( ihevrtfall delvis) mot smitte så var det viktig at alle vaksinerte seg. De som selv da ikke var i fare for alvorlig sykdom kunne hindres fra å smitte noen som var det (og som kanskje ikke kunne ta vaksinen)
Her indikerte han blant annet at pandemien var over:
Her sa han at dersom vi klarer å vaksinere store deler av verdens befolkning, så vil vi stoppe pandemien i alle land: https://www.nrk.no/urix/aavitsland_-_-h ... 1.15527276
Det at han sa at pandeminen var over var jo basert på tall som tydet på den var på vei nedover. Hvilket jo var noe optimistisk. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du er negativt til at han nedspilte pandemiens grep på verdenssamfunnet (Det var vel kanskje Norge/Europa han mente)

Alt etter som man definerer en pandemi så kan man jo være enig eller uenig, men jeg likte at han var så tydelig. Ingen pandemi tilsier jo også ingen tiltak.

Og han har jo helt rett i at hvis vi klarer å vaksinerer store deler av verdens befolkning så vil pandemien gå fortere over. Vaksinerte har mildere sykdom og er dermed mindre smittefarlige (i snitt). Og færre alvorlig syke fører til færre mutasjoner.

Jo flere som fortere blir vaksinert eller smittet jo fortere bygger man opp motstand i befolkningen mot viruset. Dessuten vil jo færre dødsfall redusere alvorligheten og til slutt er det bare en virus blant mange andre. Influensaen har jo ikke forsvunnet, men vi kaller den ikke en pandemi lenger. Fordi den har blitt et sesongvirus. Slik covid nå er på vei til å bli.

Han sier jo ingenting i det du linker til om at vaksinen beskytter godt mot smitte. Det var jo det du påstod at han hadde gjort, var det ikke?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

oddvar_kjempebra skrev: tor jan 12, 2023 1:52 pm
Solvgutt1 skrev: tor jan 12, 2023 1:32 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor jan 12, 2023 1:27 pm

Det er i grenseland ja. Jeg er ikke helt sikker på når de fant ut at Delta beskyttet mindre mot smitte enn Alfa (som jeg mener var beskyttende nok mot smitte til å bruke til det formålet).

Så jeg vet ikke om Solberg prater mot bedre viten eller ikke her. Jeg blir ikke forundret om hun her spiller på folks følelser (selv om hun selv vet bedre) fordi hun ønsker stor vaksinasjonsrate pga beskyttelsen mot alvorlig sykdom.

Men hvorfor tar du ikke fram hva Aavitsland har sagt? Det var jo han du spesifikt nevnte.

-Myndighetene visste da hele tiden at noen grupper, som likevel skulle vaksineres, hadde svært lav risiko for alvorlig sykdom ved Covid-19.

Ja, men så lenge man trodde at vaksinen beskyttet ( ihevrtfall delvis) mot smitte så var det viktig at alle vaksinerte seg. De som selv da ikke var i fare for alvorlig sykdom kunne hindres fra å smitte noen som var det (og som kanskje ikke kunne ta vaksinen)
Her indikerte han blant annet at pandemien var over:
Her sa han at dersom vi klarer å vaksinere store deler av verdens befolkning, så vil vi stoppe pandemien i alle land: https://www.nrk.no/urix/aavitsland_-_-h ... 1.15527276
Det at han sa ta pandeminen var over var jo basert på tall som tydet på den var på vei nedover. Hvilket jo var noe optimistisk. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du er negativt til at han nedspilte pandemiens grep på verdensamfunnet.

Alt etter som man definerer en pandemi så kan man jo være enig eller uenig, men jeg likte at han var så tydelig. Ingen pandemi tilsier jo også ingen tiltak.

Og han har jo helt rett i at hvis vi klarer å vaksinerer store deler av verdens befolkning så vil pandemien gå fortere over. Vaksinerte har mildere sykdom og er dermed mindre smittefarlige (i snitt). Jo flere som fortere blir vaksinert eller smittet jo fortere bygger man opp motstand i befolkningen mot viruset. Dessuten vil jo færre dødsfall redusere alvorligheten og til slutt er det bare en virus blant mange andre. Influensaen har jo ikke forsvunnet, men vi kaller den ikke en pandemi lenger. Fordi den har blitt et sesongvirus. Slik covid nå er på vei til å bli.

Han sier jo ingenting i det du linker til om at vaksinen beskytter godt mot smitte. Det var jo det du påstod at han hadde gjort, var det ikke?
Premisset for påstanden er jo at vaksinene stopper smitte. Da vil en høy nok vaksinasjonsgrad stoppe smittespredningen. Aavitsland var også en tilhenger av å vaksinere barn, for å øke vaksinedekningen. Det var denne holdningen som drev fram myndighetens retorikk og kommunikasjons med befolkningen gjennom sommeren og høsten 2021. Alle måtte vaksinere seg. Selv om det ikke ga dem selv noen helsemessig effekt, så beskyttet man andre mot sykdom og man bidro til å unngå flere tiltak.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Solvgutt1 skrev: tor jan 12, 2023 1:55 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor jan 12, 2023 1:52 pm
Solvgutt1 skrev: tor jan 12, 2023 1:32 pm
Her indikerte han blant annet at pandemien var over:
Her sa han at dersom vi klarer å vaksinere store deler av verdens befolkning, så vil vi stoppe pandemien i alle land: https://www.nrk.no/urix/aavitsland_-_-h ... 1.15527276
Det at han sa ta pandeminen var over var jo basert på tall som tydet på den var på vei nedover. Hvilket jo var noe optimistisk. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du er negativt til at han nedspilte pandemiens grep på verdensamfunnet.

Alt etter som man definerer en pandemi så kan man jo være enig eller uenig, men jeg likte at han var så tydelig. Ingen pandemi tilsier jo også ingen tiltak.

Og han har jo helt rett i at hvis vi klarer å vaksinerer store deler av verdens befolkning så vil pandemien gå fortere over. Vaksinerte har mildere sykdom og er dermed mindre smittefarlige (i snitt). Jo flere som fortere blir vaksinert eller smittet jo fortere bygger man opp motstand i befolkningen mot viruset. Dessuten vil jo færre dødsfall redusere alvorligheten og til slutt er det bare en virus blant mange andre. Influensaen har jo ikke forsvunnet, men vi kaller den ikke en pandemi lenger. Fordi den har blitt et sesongvirus. Slik covid nå er på vei til å bli.

Han sier jo ingenting i det du linker til om at vaksinen beskytter godt mot smitte. Det var jo det du påstod at han hadde gjort, var det ikke?
Premisset for påstanden er jo at vaksinene stopper smitte.
Nei, det er ikke premisset hans.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

oddvar_kjempebra skrev: tor jan 12, 2023 1:57 pm
Solvgutt1 skrev: tor jan 12, 2023 1:55 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor jan 12, 2023 1:52 pm

Det at han sa ta pandeminen var over var jo basert på tall som tydet på den var på vei nedover. Hvilket jo var noe optimistisk. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du er negativt til at han nedspilte pandemiens grep på verdensamfunnet.

Alt etter som man definerer en pandemi så kan man jo være enig eller uenig, men jeg likte at han var så tydelig. Ingen pandemi tilsier jo også ingen tiltak.

Og han har jo helt rett i at hvis vi klarer å vaksinerer store deler av verdens befolkning så vil pandemien gå fortere over. Vaksinerte har mildere sykdom og er dermed mindre smittefarlige (i snitt). Jo flere som fortere blir vaksinert eller smittet jo fortere bygger man opp motstand i befolkningen mot viruset. Dessuten vil jo færre dødsfall redusere alvorligheten og til slutt er det bare en virus blant mange andre. Influensaen har jo ikke forsvunnet, men vi kaller den ikke en pandemi lenger. Fordi den har blitt et sesongvirus. Slik covid nå er på vei til å bli.

Han sier jo ingenting i det du linker til om at vaksinen beskytter godt mot smitte. Det var jo det du påstod at han hadde gjort, var det ikke?
Premisset for påstanden er jo at vaksinene stopper smitte.
Nei, det er ikke premisset hans.
Selvfølgelig er det, det. Du er veldig fastlåst nå. Det gir en lite fruktbar diskusjon.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Solvgutt1 skrev: tor jan 12, 2023 2:00 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor jan 12, 2023 1:57 pm
Solvgutt1 skrev: tor jan 12, 2023 1:55 pm

Premisset for påstanden er jo at vaksinene stopper smitte.
Nei, det er ikke premisset hans.
Selvfølgelig er det, det. Du er veldig fastlåst nå. Det gir en lite fruktbar diskusjon.
Det er ingenting i det han sier i den artikkelen som tyder på at det er premisset hans. Tvert i mot så påpeker han at det faren for flere farlige mutasjoner han ønsker å begrense.

Og det gjøres ved å vaksinere så mange som mulig slik at færrest mulig blir alvorlig syke. Fordi det er blant de langtidssyke at mutasjoner lettest oppstår.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

oddvar_kjempebra skrev: tor jan 12, 2023 2:08 pm
Solvgutt1 skrev: tor jan 12, 2023 2:00 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor jan 12, 2023 1:57 pm

Nei, det er ikke premisset hans.
Selvfølgelig er det, det. Du er veldig fastlåst nå. Det gir en lite fruktbar diskusjon.
Det er ingenting i det han sier i den artikkelen som tyder på at det er premisset hans. Tvert i mot så påpeker han at det faren for flere farlige mutasjoner han ønsker å begrense.

Og det gjøres ved å vaksinere så mange som mulig slik at færrest mulig blir alvorlig syke. Fordi det er blant de langtidssyke at mutasjoner lettest oppstår.
Vel, nå har man vaksinert store deler av Norges befolkning uten å stoppe pandemien, så han tok åpenbart feil.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Solvgutt1 skrev: tor jan 12, 2023 2:10 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor jan 12, 2023 2:08 pm
Solvgutt1 skrev: tor jan 12, 2023 2:00 pm
Selvfølgelig er det, det. Du er veldig fastlåst nå. Det gir en lite fruktbar diskusjon.
Det er ingenting i det han sier i den artikkelen som tyder på at det er premisset hans. Tvert i mot så påpeker han at det faren for flere farlige mutasjoner han ønsker å begrense.

Og det gjøres ved å vaksinere så mange som mulig slik at færrest mulig blir alvorlig syke. Fordi det er blant de langtidssyke at mutasjoner lettest oppstår.
Vel, nå har man vaksinert store deler av Norges befolkning uten å stoppe pandemien, så han tok åpenbart feil.
Pandemien er over i Norge. Covid-19 behandles nå på samme måte som sesong-viruser av type influensa. Det er en misforståelse at pandemien er over først når viruset er borte.

I Kina derimot, hvor nesten ingen er vaksinert (i hvertfall ikke med effektive vaksiner) er pandemien i full blomstring. Der vil millioner på millioner bli alvorlig syke de neste mnd. og faren for nye mutasjoner øker.

Hadde Kina vaksinert sin befolkning med de effektive vestlige vaksinene i samme takt som vesten hadde de ikke vært i den situasjonen de er i nå.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

oddvar_kjempebra skrev: tor jan 12, 2023 2:20 pm
Solvgutt1 skrev: tor jan 12, 2023 2:10 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor jan 12, 2023 2:08 pm

Det er ingenting i det han sier i den artikkelen som tyder på at det er premisset hans. Tvert i mot så påpeker han at det faren for flere farlige mutasjoner han ønsker å begrense.

Og det gjøres ved å vaksinere så mange som mulig slik at færrest mulig blir alvorlig syke. Fordi det er blant de langtidssyke at mutasjoner lettest oppstår.
Vel, nå har man vaksinert store deler av Norges befolkning uten å stoppe pandemien, så han tok åpenbart feil.
Pandemien er over i Norge. Covid-19 behandles nå på samme måte som sesong-viruser av type influensa. Det er en misforståelse at pandemien er over først når viruset er borte.

I Kina derimot, hvor nesten ingen er vaksinert (i hvertfall ikke med effektive vaksiner) er pandemien i full blomstring. Der vil millioner på millioner bli alvorlig syke de neste mnd. og faren for nye mutasjoner øker.

Hadde Kina vaksinert sin befolkning med de effektive vestlige vaksinene i samme takt som vesten hadde de ikke vært i den situasjonen de er i nå.
Pandemien er ikke over. Viruset er fortsatt på listen over allmennfarlige smittsomme sykdommer og de fleste sykehus er i beredskap.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

oddvar_kjempebra skrev: tor jan 12, 2023 2:20 pm I Kina derimot, hvor nesten ingen er vaksinert (i hvertfall ikke med effektive vaksiner) er pandemien i full blomstring. Der vil millioner på millioner bli alvorlig syke de neste mnd. og faren for nye mutasjoner øker.
Nå er vel faren for nye mutasjoner større i vesten enn i Kina slik jeg har skjønt det. Ikke at det nødvendigvis er spesielt farlig. Viruset kommer til å mutere videre og være blant oss lenge.

William_S

Legg inn av William_S »

Solvgutt1 skrev: tor jan 12, 2023 2:30 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor jan 12, 2023 2:20 pm
Solvgutt1 skrev: tor jan 12, 2023 2:10 pm
Vel, nå har man vaksinert store deler av Norges befolkning uten å stoppe pandemien, så han tok åpenbart feil.
Pandemien er over i Norge. Covid-19 behandles nå på samme måte som sesong-viruser av type influensa. Det er en misforståelse at pandemien er over først når viruset er borte.

I Kina derimot, hvor nesten ingen er vaksinert (i hvertfall ikke med effektive vaksiner) er pandemien i full blomstring. Der vil millioner på millioner bli alvorlig syke de neste mnd. og faren for nye mutasjoner øker.

Hadde Kina vaksinert sin befolkning med de effektive vestlige vaksinene i samme takt som vesten hadde de ikke vært i den situasjonen de er i nå.
Pandemien er ikke over. Viruset er fortsatt på listen over allmennfarlige smittsomme sykdommer og de fleste sykehus er i beredskap.
Og de fleste sykehus er IKKE i beredskap pga covid 19. Det er lårhalsbrudd og andre virus enn covid som er grunnen til det nå. Rs, influensa etc på samme tid

basillen

Legg inn av basillen »

WHO mener nå at alle bør gå med munnbind på langdistanse flyreiser:

https://www.independent.ie/irish-news/h ... 76546.html

Mitt svar: Get fucked.

startelver

Legg inn av startelver »

Er ganske sikker på at flyselskapene vil gi etter for presset, de aller fleste.

basillen

Legg inn av basillen »

startelver skrev: tor jan 12, 2023 11:21 pm Er ganske sikker på at flyselskapene vil gi etter for presset, de aller fleste.
De har ikke gjort det enda, og denne anbefalingen er visstnok to døgn gammel. Så det er lov å håpe at de ikke gir etter :).

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: tor jan 12, 2023 11:34 pm
startelver skrev: tor jan 12, 2023 11:21 pm Er ganske sikker på at flyselskapene vil gi etter for presset, de aller fleste.
De har ikke gjort det enda, og denne anbefalingen er visstnok to døgn gammel. Så det er lov å håpe at de ikke gir etter :).
Her jeg sitter på 40k fot på et Sas fly retning USA er det ikke et eneste munnbind å se. Godt er det. Men så er jo det å fly fra København greit og. Akkurat der fortjener våre land ros - selv om man stengte ned ledet Norge og Danmark an i å fjerne alle tiltak blant europeiske land. Kanskje med unntak av UK som var litt tidligere ute.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

basillen skrev: tor jan 12, 2023 10:27 pm WHO mener nå at alle bør gå med munnbind på langdistanse flyreiser:

https://www.independent.ie/irish-news/h ... 76546.html

Mitt svar: Get fucked.
Myndighetene mener munnbind hinder covid-19 smittede å smitte andre, så da blir det sånn. Selv om ingen av oss tror på det. Og myndighetene behøver ikke å bevise noen ting, de bare bestemmer at sånn er det.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Satellite images taken over multiple cities in China show heightened activity outside crematoriums and funeral homes, appearing to contradict the country’s low official Covid-19 death figures and illustrating the severity of the outbreak in the world’s most populous nation.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

bundetrente skrev: tor des 08, 2022 2:22 pm Det kan bli munnbind i vinter, ja?
Over mitt døde lik.
Jølstad gir deg gratis kaffe og en hyggelig prat
Husk å velge en bra kiste, du skal ligge der lenge
At begravelsen er dyr, du må huske at reisen til himmelen er veldig lang, så det er egentlig ikke så dyrt.
Om det ikke legges blomster på din grav, er det fordi du var allergisk mot blomster.
Du vl få gravplass blant likesinnede, ingen kommunister, homofile eller innvandrere.

Spursmann

Legg inn av Spursmann »

Centrist skrev: ons jan 11, 2023 11:20 pm
Spursmann skrev: man jan 09, 2023 8:55 pm Dere burde ta dere en tur innom Nyborg sin facebookside og se de den ene tråden der hun og alle de andre Nyborgianerne faktisk diskuterer med Statssekretær Krat Bjørkholt.
Takk for henvisning. Måtte inn å lese og uten tvil mye rart der.

Vil berømme Krat Bjørnholt for å ta debatten. Han forholder seg til de ulike påstandene og tar de for seg istedenfor å komme med standardiserte utspill. Akkurat dette er noe man har savnet, både i debatten mot de som ønsker strengere restriksjoner og de som kritiserer pandemihåndteringen fra motsatt synspunkt. Neste er at han lager en profil på FD!

Denne Krat Bjørnholt var forøvrig helt ukjent for meg før dette.
Absolutt han var saklig og argumenterte godt for seg, noe absolutt ikke Nyborg og resten av de sprø nyborgianerne gjorde. Litt overrasket faktisk over at en statsskretær velger å ta debatten med Nyborg på Facebook.

SirJames

Legg inn av SirJames »

basillen skrev: tor jan 12, 2023 10:27 pm WHO mener nå at alle bør gå med munnbind på langdistanse flyreiser:

https://www.independent.ie/irish-news/h ... 76546.html

Mitt svar: Get fucked.
Støtter dette svaret.

William_S

Legg inn av William_S »

Munnbindplikten forsvinner fra tyske langdistanstog om kort tid.
https://www.dw.com/en/germany-to-scrap- ... kxM-6-hYOM

Durek

Legg inn av Durek »

startelver skrev: tor jan 12, 2023 11:21 pm Er ganske sikker på at flyselskapene vil gi etter for presset, de aller fleste.
Med mindre de blir eksplisitt pålagt det, er det ingen grunn til å frykte det.
Munnbind er bad for business.

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

En overskrift som også Norske medier har kastet seg i dag (så den nevnt på VG i hvert fall) er at hele 60 000 Kinesere døde av Koronaviruset den siste måneden:

https://timesofmalta.com/articles/view/ ... th.1007209

Dette høres jo skremmende ut, og det er vel meningen fra media også - få dette til å høres skikkelig ille ut. Men midt i artikkelen så kan en lese følgende:

"Health officials said Saturday the average age of those who had died was 80.3 years, with more than 90 percent of fatalities above 65 years old. Most suffered from underlying conditions, they said."

Med andre ord så skjer akkurat det samme i Kina som i alle andre land; dette er en sykdom som (med noen ekstremt få unntak) som bare er farlige for eldre og/eller folk med mange underliggende sykdommer.

I tillegg bor det ifølge Google 1.412.000.000 mennesker i Kina (1.4 milliarder), så vi snakker jo unektelig en veldig liten prosentandel til tross for at 60 000 selvsagt er mye mennesker og mye enkeltskjebner. Er vel uansett å anta at dette tallet kommer til å synke nå som viruset har gått igjennom de eldste og skrøpeligeste i samfunnet.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

William_S skrev: fre jan 13, 2023 9:57 pm Munnbindplikten forsvinner fra tyske langdistanstog om kort tid.
https://www.dw.com/en/germany-to-scrap- ... kxM-6-hYOM
Sakte men sikkert så må myndighetene verdenen over gi slipp på tøvet sitt.

De kan ikke kontrollere virus som det passer dem, deal with it..

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

De som vil ha munnbind, det er som de roper "Take my breath away!" (er vel en sang fra 80-tallet).

Videoen "Died Suddenly" er nå sett mer enn 16 mill. ganger på Rumble. Lisa Marie Presley døde brått, "she died suddenly".

Down in Vaccination Street:

William_S

Legg inn av William_S »

Norge innfører ikke testkrav for innreisende fra Kina. Bra.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... hetsdognet

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

William_S skrev: man jan 16, 2023 8:09 pm Norge innfører ikke testkrav for innreisende fra Kina. Bra.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... hetsdognet
Så lenge det ikke går direktefly er vel det ganske så irrelevant.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

"60 000 Kinesere døde av Koronaviruset den siste måneden:"

Tror nok kineserne underrapporterer fortsatt. Det anslås at minst 1 million kinesere vil dø i løpet av året av corona.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»