Ord, uttrykk og fraser

Svar
VivaLV

Ord, uttrykk og fraser

Legg inn av VivaLV »

Bruker mye ord, uttrykk og fraser her i familien som kanskje ikke ungene mine på 16 og 20 år forstår.

Men noen som selv har tips om slike ord, uttrykk og fraser.

Ett par eksempler:
"Det er helt sykeshus...."
"Bomba horehus"

Har sikkert 100 andre eksempler, men ofte kommer man på de i det øyeblikk man bruker de!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

En del ord og uttrykk fra både mamma og pappas generasjon, men også fra deres foreldre, særlig farfar, som elsket groviser og hellet på med avføringshumor, som en ikke alltids hører for ofte brukt lenger, men som vi barna hadde vel ei viss anelse om hva betydde:

"Goddag mann økseskaft"

"Hallo i luken"

"Livet er som en stega opp til hønsehuset. Det er bratt og fullt av dritt!"

"Ønske i ene hånda og drite i den andre" (Husker ikke noe mer enn det, men den engelske utgaven, ble benyttet i en litt forlenget versjon i Grumpier Old Men (1995), der Meredith Burgess legger på "Se så hvilket ønske eller kanskje det var hånd som blir fylt opp først" eller noe i den duren.

"Her lukter det mannskit!"

"Her lukter det merresvette!"

"Hun har like sjarmerende latter som et trappeludder!"

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Uttrykk en har hørt eller lest fra en del eldre norske filmer og tv-serier, men sikkert også hørt bli brukt i det virkelige liv:

"Men så gjør noe da, MENNESKE!"

"Er de ikke riktig klok, MENNESKE?" eller "Han der er ikke riktig klok" eller "Han der er ikke riktig god i hue"

"Er de ikke vel bevart, MENNESKE?"

"I SVARTE FAEN!"

"Du er jo stygg som juling!"

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

VivaLV skrev: tor jan 12, 2023 6:04 pm Bruker mye ord, uttrykk og fraser her i familien som kanskje ikke ungene mine på 16 og 20 år forstår.

Men noen som selv har tips om slike ord, uttrykk og fraser.

Ett par eksempler:
"Det er helt sykeshus...."
"Bomba horehus"

Har sikkert 100 andre eksempler, men ofte kommer man på de i det øyeblikk man bruker de!
Bomba horehus var noe tidligere sjefen min slang ut, da en kollega og jeg skulle forsøke å gjøre reint et lokale, og vel, han ble ikke spesielt imponert over innsatsen, og slang på noe om at det så ut som "noe en blind indianer kunne har gjort i fylla" om en utvendig malejobb, vi foretok oss sommeren 2002.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

«Bomba horehus» ble flittig brukt av mor når det gjaldt gutterommet det.

Vet ikke hvor uttrykket kommer fra, men føles ut som det er et uttrykk «alle» har hørt før.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

I en del amerikanske filmer, har en sikkert fått ei lignende utgave, (mulig litt snillere sådan) enn den norske Bomba horehus, da via:

"Looks like a God damn bomb hit this place!" som huskes godt fra Basket Case (1982) og den tidligere hotelltræshingen fra Belial.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

"Er du helt Viggo (venneløs) eller?"

"Er du helt korka eller?"

"Det ringer, der ringer, hvem kan det være?"

"Det er høl i gjerdet på Gaustad. Det er høl i gjerdet på Gaustad. Og derfor er jeg her"


De to siste er vel noe som også var i hop med ei kjent melodi eller sang, men hakke peiling på hvem.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

"Jeg skal slå deg paddeflat!"

"Jeg skal ommøblere trynet ditt!"

"Hei sveis"

"Arne-Bjarne-Buse bæsja i huset!"

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

"Et sånt ansikt som bare en mor kan elske"

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

"Nei, hårre!" - godt sunnmørsk uttrykk... , en kortversjon at "Årre heite de".

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: tor jan 12, 2023 7:02 pm "Nei, hårre!" - godt sunnmørsk uttrykk... , en kortversjon at "Årre heite de".
Og jeg aner ikke hva noe av det betyr…😅

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

"De skriker jo som ville dyr!"

Smalt det fra ei kvinnelig vikarlærer, der ikke varte særlig lenge, etter å ha forsøkt å roe ned den hyperaktive klassen man gikk i på barneskolen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KingKongHalvor skrev: tor jan 12, 2023 7:05 pm
DoktorS skrev: tor jan 12, 2023 7:02 pm "Nei, hårre!" - godt sunnmørsk uttrykk... , en kortversjon at "Årre heite de".
Og jeg aner ikke hva noe av det betyr…😅
Knapt jeg heller, men min avdøde onkel sa "hårre/årre" ganske ofte...

Kort fortalt, "Herrens heite død".


https://www.smp.no/nyheter/i/B3wvBG/arr ... it-uttrykk

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

"GUBBEN KOMMER! GUBBEN KOMMER!"

Tror faktisk denne greide å overleve til ens egen barndom, og mange epleslang og ringe på døra og stikke av eventyr, der enkelte ganger, så kom jo gubben, rasende og tok oss på senga. For oftest var det jo kun for å gire opp og stresse han eller de som hang igjen, og ja, plutselig fikk en noe å løpe fra, og det ble fart i folk.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

DBS var det mest populære sykkelmerket i en periode, eller virket sånn i barndommen. Men vi som ikke var så heldige å ha DBS sykler, fant vel ut at det var like greit, for DBS var jo ikke noe annet enn:

DRITT BAK SETET

Dyngas Beste Skrap

Døden Bakom Setet

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

To uttrykk som en ble greit kjent med når en starta på ungdomskolen, og fant vel kjapt ut av forskjellen på å:

GÆSSE (buksa går helt opp til haka)

SÆGGE (buksa henger nedpå knærne)

Usikker på om det var noe for å ha buksa hengende normalt, men gæsse var helt ut, mens sægging var moro helt til en faktisk måtte røre på seg, og lå rett ut med huet ned i asfalten.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Det skal/var/er kritikk av typen ramsalt.

Han har høl i hatten.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Frank.N.Steen skrev: tor jan 12, 2023 6:52 pm "Det ringer, der ringer, hvem kan det være?"

"Det er høl i gjerdet på Gaustad. Det er høl i gjerdet på Gaustad. Og derfor er jeg her"[/i]

De to siste er vel noe som også var i hop med ei kjent melodi eller sang, men hakke peiling på hvem.
Er Kurt Foss og Reidar Bøe glemt?


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»