Man kan si mye om Tesla... del 2

Svar
Someone

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Legg inn av Someone »

Haugzu skrev: fre jan 13, 2023 8:06 am Kutter prisene kraftig!
Kjipt for de som nettopp har hentet ut Tesla eller prøver å selge.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VP45 ... 10729bce75
Jepp, det ligger 512 brukte Model Y på finn.no priset høyere enn hva en ny nå koster

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Er nok noen konkurrerende importører i det norske markedet som fikk litt å tenke på nå…

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: fre jan 13, 2023 9:24 am
Haugzu skrev: fre jan 13, 2023 8:06 am Kutter prisene kraftig!
Kjipt for de som nettopp har hentet ut Tesla eller prøver å selge.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VP45 ... 10729bce75
Jepp, det ligger 512 brukte Model Y på finn.no priset høyere enn hva en ny nå koster
Da vil de nok måtte finne seg i å senke prisen, da....og akseptere tapet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Hollabaloo skrev: fre jan 13, 2023 11:35 am Er nok noen konkurrerende importører i det norske markedet som fikk litt å tenke på nå…
Tror du andre også vil følge etter, og tyne prisen ned under momsgrensa?
Jeg tenker i så fall i samme baner.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Det der var en syk prisnedgang. Så på twitter at det var storming av teslabutikker i Kina pga prisnedgang, og forstår det hvis de hadde samme nedgang. Det var ampert forståelig nok, hos de som nettopp hadde betalt gammel pris.

En LR Y til godt under 500.000 er latterlig mye bil for pengene. Ulempen min er at jeg har fått Musk i vrangstrupen.

Someone

Legg inn av Someone »

Fernandovonarb skrev: fre jan 13, 2023 11:42 am
En LR Y til godt under 500.000 er latterlig mye bil for pengene.
Rent teknisk, men ser man man byggekvalitet og interiør så har man ennå litt å gå på....

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Someone skrev: fre jan 13, 2023 11:46 am Rent teknisk, men ser man man byggekvalitet og interiør så har man ennå litt å gå på....
Forskjellen er ikke så stor som den engang var. Og ser man på finish og materialkvalitet/materialvalg på konkurrentene så er det ikke nødvendigvis toppklasse der heller

fargerik

Legg inn av fargerik »

Hollabaloo skrev: fre jan 13, 2023 12:39 pm
Someone skrev: fre jan 13, 2023 11:46 am Rent teknisk, men ser man man byggekvalitet og interiør så har man ennå litt å gå på....
Forskjellen er ikke så stor som den engang var. Og ser man på finish og materialkvalitet/materialvalg på konkurrentene så er det ikke nødvendigvis toppklasse der heller
Du kan jo selvfølgelig kjøpe toppklasse, men da må du nok finne deg i å betale moms ;-)

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Heftig prisjustering. Det vil nok føre til sterk nedgang i bruktmarkedet ja og konkurrenter må nok også følge på for å få solgt biler.

Someone

Legg inn av Someone »

Hollabaloo skrev: fre jan 13, 2023 12:39 pm
Someone skrev: fre jan 13, 2023 11:46 am Rent teknisk, men ser man man byggekvalitet og interiør så har man ennå litt å gå på....
Forskjellen er ikke så stor som den engang var. Og ser man på finish og materialkvalitet/materialvalg på konkurrentene så er det ikke nødvendigvis toppklasse der heller
Siste 5 uker har jeg fordelt kjøringen min mellom en Model Y og en Polestar 2, og Polestaren er flere klasser over Teslaen på interiøret her ;)

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

fargerik skrev: fre jan 13, 2023 11:39 am
Hollabaloo skrev: fre jan 13, 2023 11:35 am Er nok noen konkurrerende importører i det norske markedet som fikk litt å tenke på nå…
Tror du andre også vil følge etter, og tyne prisen ned under momsgrensa?
Jeg tenker i så fall i samme baner.
....som igjen fører til at enda flere biler vil bli kondemnert og ikke reparert da terskelen for utbedring ved skader vil heves betraktelig som en følge.
Snittlig levetid for elbiler går ned, utslippene totalt øker og "det grønne skiftet" blir stadig mindre grønt!

Andre forslag til konsekvenser denne prissenkingen vil få...?!

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

https://www.nrk.no/vestland/kutter-pris ... 1.16256386

Dette er beviset på at man aldri bør fullfinansiere en bil med mindre man uansett skal ha den i hele lånets nedbetalingsperiode.
Det er sikkert mange som har lån på 5-600.000 på biler som koster mindre som nye.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Jeg håper dette tvinger andre til å senke prisen. Blir beinhard konkurranse nå, og marginene vil nok krympe i flere ledd. Er egentlig ikke i markedet for noe nytt nå, men kjenner en liten endring i suget.

Someone

Legg inn av Someone »

InsVerderben skrev: fre jan 13, 2023 5:27 pm
fargerik skrev: fre jan 13, 2023 11:39 am
Hollabaloo skrev: fre jan 13, 2023 11:35 am Er nok noen konkurrerende importører i det norske markedet som fikk litt å tenke på nå…
Tror du andre også vil følge etter, og tyne prisen ned under momsgrensa?
Jeg tenker i så fall i samme baner.
....som igjen fører til at enda flere biler vil bli kondemnert og ikke reparert da terskelen for utbedring ved skader vil heves betraktelig som en følge.
Snittlig levetid for elbiler går ned, utslippene totalt øker og "det grønne skiftet" blir stadig mindre grønt!
Tviler på at effekten på akkurat dette her knapt nok blir merkbar på statistikken..

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Someone skrev: lør jan 14, 2023 5:57 pm
InsVerderben skrev: fre jan 13, 2023 5:27 pm
fargerik skrev: fre jan 13, 2023 11:39 am
Tror du andre også vil følge etter, og tyne prisen ned under momsgrensa?
Jeg tenker i så fall i samme baner.
....som igjen fører til at enda flere biler vil bli kondemnert og ikke reparert da terskelen for utbedring ved skader vil heves betraktelig som en følge.
Snittlig levetid for elbiler går ned, utslippene totalt øker og "det grønne skiftet" blir stadig mindre grønt!
Tviler på at effekten på akkurat dette her knapt nok blir merkbar på statistikken..
Hvilken statistikk..?!

Someone

Legg inn av Someone »

InsVerderben skrev: lør jan 14, 2023 6:14 pm

Hvilken statistikk..?!
Gjennomsnittlig levetid for elbiler, som du bekymret deg over

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Someone skrev: lør jan 14, 2023 6:37 pm
InsVerderben skrev: lør jan 14, 2023 6:14 pm

Hvilken statistikk..?!
Gjennomsnittlig levetid for elbiler, som du bekymret deg over
Er vel gitt at den går ned, med mindre det innføres momsfritak på reparasjoner og ellers;
Bør jeg bekymre meg over at en slik prisnedgang som en følge også kan forsinke det "grønne skiftet", og i sluttenden fører til miljøøldeleggelser og større utslipp av b.la CO2....?!

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

InsVerderben skrev: lør jan 14, 2023 6:53 pm
Someone skrev: lør jan 14, 2023 6:37 pm
InsVerderben skrev: lør jan 14, 2023 6:14 pm

Hvilken statistikk..?!
Gjennomsnittlig levetid for elbiler, som du bekymret deg over
Er vel gitt at den går ned, med mindre det innføres momsfritak på reparasjoner og ellers;
Bør jeg bekymre meg over at en slik prisnedgang som en følge også kan forsinke det "grønne skiftet", og i sluttenden fører til miljøøldeleggelser og større utslipp av b.la CO2....?!
Jeg liker (heller) ikke kortlivede biler.
Men man får trøste seg med at Autoretur snakker om 97% materialresirkulering på innleverte biler samt at ex-Tesla Straubl jobber med resirkulering av batterier:
https://time.com/6176778/jb-straubel-battery-problem/

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

InsVerderben skrev: lør jan 14, 2023 6:53 pm Er vel gitt at den går ned, med mindre det innføres momsfritak på reparasjoner og ellers;
Det er ikke gitt at gjennomsnittlig levetid på elbiler endres noe av betydning som følge av Tesla sin prisreduksjon.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Hollabaloo skrev: søn jan 15, 2023 12:02 pm
InsVerderben skrev: lør jan 14, 2023 6:53 pm Er vel gitt at den går ned, med mindre det innføres momsfritak på reparasjoner og ellers;
Det er ikke gitt at gjennomsnittlig levetid på elbiler endres noe av betydning som følge av Tesla sin prisreduksjon.
Du har selvfølgelig rett, beklager for min feilaktige konklusjon og det er mulig at den går ned.

Someone

Legg inn av Someone »

Og nå begynne prisene å falle på finn.no....

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Tesla-direktør innrømmer videojuks. Med andre ord er ikke autopiloten til Tesla på langt nær så god som de selv har hevdet. Musk vil selvsagt ikke kommentere saken.
https://tv.vg.no/video/255658/tesla-dir ... a0d0118ad2

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Someone skrev: tir jan 17, 2023 8:14 pm Og nå begynne prisene å falle på finn.no....
Er vel på tide at det blir normalt verditap på elbiler også. Ser aviser har skrevet om kollaps i bruktmarkedet, men normal nedgang på 15-20% per år for nybiler er vel ikke akkurat kollaps.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Kompressor skrev: ons jan 18, 2023 10:15 pm Er vel på tide at det blir normalt verditap på elbiler også. Ser aviser har skrevet om kollaps i bruktmarkedet, men normal nedgang på 15-20% per år for nybiler er vel ikke akkurat kollaps.
Det verste tapet jeg har hatt er 50% på 3 år, Audi S5 V8 (men da hadde avgiftene gått mye ned også).
Det minste tapet jeg har harr er 25% på 3 år, Audi RS3.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Er det ikke 20% + 10% + 10% for de 3 første årene som er det "normale"?

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Hollabaloo skrev: tor jan 19, 2023 6:43 pm Er det ikke 20% + 10% + 10% for de 3 første årene som er det "normale"?
Det er nok normalen ja.

Someone

Legg inn av Someone »

Tesla jukser med prisene og oppgir de uten MVA og avgifter

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/kEp7 ... villedende

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Mulig grunnen til at Tesla kan selge Model Y så billig er at de sparer penger på å ikke feste rattet.

Bilde


https://twitter.com/preneh24/status/1620063459986771972

Ribba

Legg inn av Ribba »

FredPerry^2 skrev: man jan 30, 2023 8:05 pm Mulig grunnen til at Tesla kan selge Model Y så billig er at de sparer penger på å ikke feste rattet.

Bilde


https://twitter.com/preneh24/status/1620063459986771972
Eventuelt at de har skjønt at det å hente inspirasjon fra flyverden, for å få bilene til å framstå som kule biler, kanskje ikke var verdens beste utgangspunkt. For det å erstatte rattet med en yoke, det er en veldig dårlig ide i dagens personbiler.

Så nå, i et forsøk på å få bilene til åframstå som kule biler, har de kanskje hentet inspirasjon fra racingverden. For de har helt sikker sett at i racingbiler, så kan rattet tas av.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Ribba skrev: man jan 30, 2023 9:16 pm
FredPerry^2 skrev: man jan 30, 2023 8:05 pm Mulig grunnen til at Tesla kan selge Model Y så billig er at de sparer penger på å ikke feste rattet.

Bilde


https://twitter.com/preneh24/status/1620063459986771972
Eventuelt at de har skjønt at det å hente inspirasjon fra flyverden, for å få bilene til å framstå som kule biler, kanskje ikke var verdens beste utgangspunkt. For det å erstatte rattet med en yoke, det er en veldig dårlig ide i dagens personbiler.

Så nå, i et forsøk på å framstå som kule biler, har de kanskje hentet inspirasjon fra racingverden. For de har helt sikker sett at i racingbiler, så kan rattet tas av.
haha ja ikke sant, litt inspirasjon fra formula-e der :lol:
Greia med tesla er at det er biler av medioker kvalitet, der man har sett både felger og dashboard som kommer ferdig ripet, glasstak som faller av etc
Og det idiotiske at du må styre selv primærfunskjoner på den dumme skjermen noe som kunne vært løst med en stock bak rattet. Tesla har mye kule ideer som desverre ikke funker i praksis, mesteparten av det de kommer med virker til å være kule gimmicker som investorene slenger penga sine på.. Og hyperloop med selvkjørende biler er idiotisk. hva med å bygge en tilsvarende tunnell og sette inn vogner med plass til fler enn 5-7 passasjerer og kalle det f.eks metro eller noe

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»