OL tilbake til NRK.

Svar
ElGuaje

Re: OL tilbake til NRK.

Legg inn av ElGuaje »

Ser NRK nå skriver:

"Rettighetene til å sende OL på NRK kommer etter at EBU og Warner Bros. Discovery (WBD) kom til enighet med Den internasjonale olympiske komité (IOC).

Avtalen sikrer også WBD parallellrettigheter til å sende lekene for abonnenter i Norge fra 2026–2032.

– I dagens rettighetsmarked er allmennkringkastere i Europa helt avhengige av samarbeidspartnere for å kunne sikre seg slike attraktive rettigheter, sier Runar Østmo, rettighetssjef i NRK, som også er president i EBU Sports Committee."

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

PapaSmurf skrev: man jan 16, 2023 11:16 am

Mens Discovery kan også sende OL på digitale flater forstår jeg det som. Tror ikke det er noe poeng i at de gjør det i Norge. Kan umulig være mange som velger Discovery + foran NRK.
Kommer vel an på hvem som kommenterer. Synes Discovery gjorde en fin jobb i siste vinter-OL, og spesielt godt likte jeg hun som kommenterte skiskyting. For et herlig engasjement!

Ervik gjorde også en glimrende jobb med skøyter.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

ms_8 skrev: man jan 16, 2023 11:37 am

Kjem an på om NRK sender alt. Eller om man i verstefall opplever at NRK kun sender berre dei største idrettsøvelsene og at resten må kjøpes på Discovery for å få sett på dei?
Kan fort bli slik.

fargerik

Legg inn av fargerik »

ms_8 skrev: man jan 16, 2023 11:37 am
oddvar_kjempebra skrev: man jan 16, 2023 11:25 am
fargerik skrev: man jan 16, 2023 11:21 am
Kanskje de som likevel allerede betaler for det?
For meg er det bare positivt at det kommer i NRK.
Nervene er rimelig frynsete nå, etter en periode med reklameterror i TV3 og TV2.
Skal "de som likevel betaler for det" betale ekstra for å se OL på Discovery? Da må Discovery tilby noe av høy verdi som NRK ikke tilbyr.

Og hvis "de som likevel betaler for det" ikke skal betale noe ekstra, hva i all verden mener Discovery at de har å tjene på dette?

Her er det noe jeg tydeligvis må lære om senderettigheter og hvordan det generer inntekter.
Kjem an på om NRK sender alt. Eller om man i verstefall opplever at NRK kun sender berre dei største idrettsøvelsene og at resten må kjøpes på Discovery for å få sett på dei?
Det er jo grenser for hva det er plass til i linjær-TV, men jeg tipper det vil bli opprettet flere sportskanaler på nett-TV som kan følge de mindre øvelsene. De har i hvertfall kapasitet til det.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Guttorm123 skrev: man jan 16, 2023 11:44 am
PapaSmurf skrev: man jan 16, 2023 11:16 am

Mens Discovery kan også sende OL på digitale flater forstår jeg det som. Tror ikke det er noe poeng i at de gjør det i Norge. Kan umulig være mange som velger Discovery + foran NRK.
Kommer vel an på hvem som kommenterer. Synes Discovery gjorde en fin jobb i siste vinter-OL, og spesielt godt likte jeg hun som kommenterte skiskyting. For et herlig engasjement!

Ervik gjorde også en glimrende jobb med skøyter.
Jeg blir overrasket hvis Discovery sender egne norske kommentatorer som skal konkurrere med NRK sine. Det kan bli dyrt med tanke på hvor få som vil velge Discovery over NRK når NRK er reklamefritt.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Discovery har nok innsett at det er vanskelig å få folk til å betale for OL og at det mer gjorde folk irriterte. Og siden lovverket er slik det er med at det meste må gå på åpen kanal så er det vanskelig å få folk til å tegne abonnement.

Så syns jeg det var dyktige kommentatorer (ingen Dorthe Skappel) og et bra journalistisk produkt overlag, og teknisk så fungerte jo tilbudet også bra.

Det blir uansett godt å få OL tilbake på NRK, så er vel den største utfordringen er vel fort det tekniske - jeg stoler ikke helt på deres evne til å klare trykket på nettspilleren. Men de har jo noen år på å forberede seg.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

fargerik skrev: man jan 16, 2023 11:48 am
ms_8 skrev: man jan 16, 2023 11:37 am
oddvar_kjempebra skrev: man jan 16, 2023 11:25 am

Skal "de som likevel betaler for det" betale ekstra for å se OL på Discovery? Da må Discovery tilby noe av høy verdi som NRK ikke tilbyr.

Og hvis "de som likevel betaler for det" ikke skal betale noe ekstra, hva i all verden mener Discovery at de har å tjene på dette?

Her er det noe jeg tydeligvis må lære om senderettigheter og hvordan det generer inntekter.
Kjem an på om NRK sender alt. Eller om man i verstefall opplever at NRK kun sender berre dei største idrettsøvelsene og at resten må kjøpes på Discovery for å få sett på dei?
Det er jo grenser for hva det er plass til i linjær-TV, men jeg tipper det vil bli opprettet flere sportskanaler på nett-TV som kan følge de mindre øvelsene. De har i hvertfall kapasitet til det.
Det står jo at NRK også har nettrettigheter så jeg regner med at det betyr at de kan opprette så mange nettkanaler som de ønsker.

Så spørsmålet består: Hva tjener Discovery på dette? Ingen vil velge reklamefinaniserte sendinger over NRK sine reklamefrie. Og hvorfor skal man kjøpe Dicovery-abonnement for å slippe reklame når man får det samme på NRK?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

GoingKronos skrev: man jan 16, 2023 11:53 am Discovery har nok innsett at det er vanskelig å få folk til å betale for OL og at det mer gjorde folk irriterte. Og siden lovverket er slik det er med at det meste må gå på åpen kanal så er det vanskelig å få folk til å tegne abonnement.
Ja, Viaplay har jo allerede gitt ifra seg VM på ski pga av regelverket med at store sportsbegivenheter skal gå på allmenkanaler. Mulig de også ser de samme problemene.

Det er litt utfordrende å forstå økonomien i dette for Discovery del. Også da de hadde rettighetene alene var det vanskelig å forstå at det lå en stor gevinst der.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den man jan 16, 2023 12:05 pm, redigert 1 gang totalt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

KongOlav2 skrev: man jan 16, 2023 10:58 am
Korgutt skrev: man jan 16, 2023 10:56 am Det får VG opplyst mandag morgen.

NRK har sikret seg rettighetene til å vise fire OL, der vinter-OL i Milano og Cortina i Italia i 2026 blir det første.

Deretter følger sommer-OL i Los Angeles i 2028, vinter-OL i 2030 som ennå ikke har fått vertsnasjon, og sommer-OL i 2032 i Brisbane i Australia.

Sommer-OL i Paris i 2024 blir dermed det siste av de fire olympiske lekene som Discovery har rettighetene til å vise.

Før Discoverys rettighetsperiode var det TV 2 som sendte OL i 2014 g 2016. London-OL i 2012 var det forrige som gikk på NRK.
https://www.vg.no/sport/i/0QLqe2/opplys ... ke-paa-nrk
Flott! Slippe reklamehelvete og kommentatorer som Skjelbæk og Haraldr Bredeli.
Det hjelper lite når man får seniorkommentator-altergutten Stabrun Smith, evinnelig jævlige Saltvedt, gnåle-Nilssen etc inn. Da kan det virkelig være greit med reklame.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

GiPazzini_85 skrev: man jan 16, 2023 12:03 pm Det hjelper lite når man får seniorkommentator-altergutten Stabrun Smith, evinnelig jævlige Saltvedt, gnåle-Nilssen etc inn. Da kan det virkelig være greit med reklame.
Saltvedt slipper du om du bare ser på selve konkurransene.

Og Stabrun Smith er likevel langt å foretrekke fremfor Skjelbæk.

NRK har jo iallfall Jann Post som er glimrende. I tillegg kan man jo håpe at Stoltenberg får en klart viktigere rolle til disse OL-ene.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Gleder meg til nye store OL-øyeblikk med Flash-Gordon Nilsen.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

lund skrev: man jan 16, 2023 10:57 am Fantastiske nyheter
Isolert sett ja, men synd om det betyr at de ikke har råd til neste verdenscupavtale på grunn av dette.
Hvis valget er mellom slik det blir nå med OL på Nrk og det meste annet på komersielle kanaler og slik det var etter 2010 og feem mot 2020 med OL på komersielle kanaler og det meste annet på NRK, så ville jeg valgt det siste.
Synes sommer -ol har vært mer tragisk løst av tv2 pg Discovery enn vinter-ol, og det må vi desverre lide oss gjennom en gang til..

Champis

Legg inn av Champis »

toetoe skrev: man jan 16, 2023 10:59 am Utrolig, den veien hadde jeg aldri trodd at det kom til å gå!

Nrk har jo ikek en dritt nå, så noe midler må de da ha for å kunne sikre seg f.eks. OL.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Chromeback skrev: man jan 16, 2023 12:12 pm Gleder meg til nye store OL-øyeblikk med Flash-Gordon Nilsen.
Må i så fall bli i Paris, tviler på om NRK vil ha han tilbake.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

oddvar_kjempebra skrev: man jan 16, 2023 12:01 pm
GoingKronos skrev: man jan 16, 2023 11:53 am Discovery har nok innsett at det er vanskelig å få folk til å betale for OL og at det mer gjorde folk irriterte. Og siden lovverket er slik det er med at det meste må gå på åpen kanal så er det vanskelig å få folk til å tegne abonnement.
Ja, Viaplay har jo allerede gitt ifra seg VM på ski pga av regelverket med at store sportsbegivenheter skal gå på allmenkanaler. Mulig de også ser de samme problemene.

Det er litt utfordrende å forstå økonomien i dette for Discovery del. Også da de hadde rettighetene alene var det vanskelig å forstå at det lå en stor gevinst der.
Ja, og så har jo regnestykket endret seg med at de ikke lengre får sendt reklame for internasjonale bettingselskaper, de betalt veldig godt for reklamen og kan ikke bare erstattes av andre. Så det er litt forutsetninger som har endret seg slik at NRK er konkurransedyktig.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

GoingKronos skrev: man jan 16, 2023 12:22 pm
oddvar_kjempebra skrev: man jan 16, 2023 12:01 pm
GoingKronos skrev: man jan 16, 2023 11:53 am Discovery har nok innsett at det er vanskelig å få folk til å betale for OL og at det mer gjorde folk irriterte. Og siden lovverket er slik det er med at det meste må gå på åpen kanal så er det vanskelig å få folk til å tegne abonnement.
Ja, Viaplay har jo allerede gitt ifra seg VM på ski pga av regelverket med at store sportsbegivenheter skal gå på allmenkanaler. Mulig de også ser de samme problemene.

Det er litt utfordrende å forstå økonomien i dette for Discovery del. Også da de hadde rettighetene alene var det vanskelig å forstå at det lå en stor gevinst der.
Ja, og så har jo regnestykket endret seg med at de ikke lengre får sendt reklame for internasjonale bettingselskaper, de betalt veldig godt for reklamen og kan ikke bare erstattes av andre. Så det er litt forutsetninger som har endret seg slik at NRK er konkurransedyktig.
I Norge styrker bettingforbudet NRK, helt klart. Men Discovery har altså valgt å dele OL-rettighetene med hele EBU. Har det blitt innstrammninger i betting eller andre potensielle reklameinntekter også i resten av Europa?

Skjønner uansett ikke hvorfor Discovery vil ha "parallellrettigheter"

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

ms_8 skrev: man jan 16, 2023 11:37 am
oddvar_kjempebra skrev: man jan 16, 2023 11:25 am
fargerik skrev: man jan 16, 2023 11:21 am
Kanskje de som likevel allerede betaler for det?
For meg er det bare positivt at det kommer i NRK.
Nervene er rimelig frynsete nå, etter en periode med reklameterror i TV3 og TV2.
Skal "de som likevel betaler for det" betale ekstra for å se OL på Discovery? Da må Discovery tilby noe av høy verdi som NRK ikke tilbyr.

Og hvis "de som likevel betaler for det" ikke skal betale noe ekstra, hva i all verden mener Discovery at de har å tjene på dette?

Her er det noe jeg tydeligvis må lære om senderettigheter og hvordan det generer inntekter.
Kjem an på om NRK sender alt. Eller om man i verstefall opplever at NRK kun sender berre dei største idrettsøvelsene og at resten må kjøpes på Discovery for å få sett på dei?
Nei, du må ikke kjøpe det, OL er gratis, slik det var på TV2 og sist på Discovery.


PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Guttorm123 skrev: man jan 16, 2023 11:46 am
ms_8 skrev: man jan 16, 2023 11:37 am

Kjem an på om NRK sender alt. Eller om man i verstefall opplever at NRK kun sender berre dei største idrettsøvelsene og at resten må kjøpes på Discovery for å få sett på dei?
Kan fort bli slik.
NRK skal sende alle øvelser.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Ok. Så då tolker eg det slik at NRK har fulle rettigheter til å sende alt. Også det som ikkje går på tv, men på nett utanom nrk 1, nrk 2 og nrk3?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

SVT er også tilbake, skal bli deilig å se OL på både NRK og SVT fra 2026 og kanskje allerede i 2024 :D

https://www.expressen.se/sport/svt-kope ... a-till-os/

Samtidigt utesluter SVT inte samarbete med Discovery redan 2024, enligt uppgifter till Expressen.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Fantastiske nyheter!

janesaj

Legg inn av janesaj »

Rett og slett en gledens dag! Discovery har jo rett og slett vært en fiasko, og Viaplay ikke særlig bedre i WC-sammenheng, så her slippes jubelen løs!

Landsem

Legg inn av Landsem »

En gledens dag

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Landsem skrev: man jan 16, 2023 3:14 pm En gledens dag
Det er dumt at du har pensjonert deg, Arne :D

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Denne nyheten her blir du vel fornøyd med @Neptun ?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Korgutt skrev: man jan 16, 2023 6:46 pm Denne nyheten her blir du vel fornøyd med @Neptun ?
Oh Yess :D

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»