Tips og triks

Svar
Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Tips og triks

Legg inn av Soteria »

Internett er slik at vi ofte blir utsatt for, eller presentert for brødtriks, eggetriks, sjokoladetriks og så videre.

Tipset om å riste eggene i gryta for å skrelle dem lettere, er et godt tips. Som kan brukes hvis en husker det. Og det er slett ikke alltid (eller meget sjelden) at en klarer å huske slike triks når de er aktuelle.

https://www.startsiden.no/guider/egg-ge ... zMuMC4wLjA.

Et annet fra tipsogtriksihverdagenfraaurora, er å smelte sjokolade i den pakken den kom i. Ved å klippe av hjørnet kan pakken brukes som en glasursprøyte og det hele blir uhyre elegant. Men hva med giftstoffer fra pakningen? Som ofte er av plast. Fjordlandprodukter kan gjøre at vi syns det er greit å varme flere ting i plast, som ikke er laget for det.
Når det er sagt, ville jeg syntes det var greit å spise sjokoladen om den hadde smeltet i pakken i et varmt, sydlig land. Kanskje ikke helt konsekvent.

Et brødtriks - hvis du må oppbevare brød på kjekkenbenken i ei uke, legg den avskårne enden ned mot ei trefjøl. Brødet vil da såvidt være spiselig når du kommer tilbake til det etter 7-8 dager.

De beste tipsene for å kutte rå løk uten tårer, hva er de? Frys løken i en time på forhånd, kanskje, https://veientilhelse.no/13-tips-kutte-lok-uten-tarer/

Brød og tykklefse kan stekes i stekepanne. Kan kanskje hjelpe på økonomien i disse dyre tider. Grøtkoking likeledes.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Om brødtriks.....når jeg baker brød, skjærer jeg brødene opp i skiver når de har kjølt seg ned og legger dem ferske i fryseren. Slik kan jeg hente en skive eller to fra fryseren som oppleves ferske etter litt oppvarming i brødristeren.
Brød på benken i en uke (???)

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

fargerik skrev: man jan 16, 2023 2:33 pm Slik kan jeg hente en skive eller to fra fryseren som oppleves ferske etter litt oppvarming i brødristeren.
Brød på benken i en uke (???)
Lurt. TV2 har en video om brødtriks, eller hvilket brød som overlever best på kjøkkenbenken i ei uke. Og ja, det er ulogisk siden ingen planlegger å ha et brød på benken så lenge. Men det å legge en avskåren ende på ei trefjøl, kan være et interessant prinsipp. Kan det brukes på frukt eller ost?

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Et triks for å skille eggeplommen fra hviten, gni hvitløk på fingrene og du kan plukke opp en eggeplomme fra en dyp tallerken. Vel, ganske smart triks. Mest interessant for bakere, kanskje. Og alle har ikke problemer med å skille fra eggehviten på vanlig måte. I tillegg skal du ha hvitløk i nærheten for å kunne bruke trikset.

Noe av det mest interessante er oversikter som "20 måter å bruke eddik på", "20 måter å bruke Vademecum munnvann på". Disse bør virkelig studeres.

https://www.bobvila.com/slideshow/29-ha ... egar-46029

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»