Hvilken film så du sist?

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Undercover Blues (1993) av Herbert Ross

Ei real nedtur av en action "komedie", der et et tilsynelatende lykkelig ektepar (Kathleen Turner og Dennis Quaid) i hop med en liten baby, samt planer for en fin ferie ned i sørstatene, plutselig blir kalt tilbake i arbeid, da som topptrente agenter for å stoppe en ond skurk.

Huff, kun sett fordi man er glad i Turner, og spesielt komedie forsøkene fra samme tid, type V.I. Warshawski (1991) og Serial Mum (1994).
Dessverre fremsto Undercover Blues, mest som ei selvgod og smertefull "morsom" blanding av Hudson Hawk (1991) og True Lies (1994), og selv om førstnevnte ofte blir fremhevet som en av Brucerns store flopper, så har den vokst ved senere besøk, mye grunnet de eksentriske karakterene og spesielt kjemien mellom Willis og Danny Aiello.
Noe slikt er ikke å finne i Undercover Blues, minus kanskje innsatsen til Stanley Tucci, som den heller fargerike "Muerte!!!", ei temperamentsfull skurk der blir konstant ydmyket og latterliggjort, og små moro første gangen, men deretter og ut, blir det syltynt og etter hvert bare slitsomt, så da slenger vi like greit på med samme spøk og scenario, ørten ganger til, gjenom hele filmen.

Legger man til grusomme Fiona Shaw som bad guy, ja da har man en sikker nedtur i vente.

Nei, denne skal rett ut igjen, men først skal den trampes flat, og denne sørget for å ødelegge hele fredagsfilmrytmen, hater når slikt skjer, og glemt helt hva en så senere den kvelden, for motivasjonen var helt i bånn.

Til mitt "forsvar", så fremsto den tyske DVDen man nylig handlet inn, (da med et langt mer tilbakelent cover) som mer lovende, men å kjøpe film basert på artwork/filmposter alene, har sjeldent vært suksess, og nesten synd en ikke kom over ei DVD med den som ble posta øverst, for da hadde en tvilsomt handlet inn filmen, hvert fall denne runden. Når en får babyer med solbriller og douchebag glis, tja, det betyr sjeldent noen stor komedie
ala "Laugh out loud funny" type underholdning, mer smerte, og tortur i vente.

3/10

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Glycinello skrev: søn jan 15, 2023 2:22 am
SirJames skrev: søn jan 15, 2023 1:38 am
Glycinello skrev: lør jan 14, 2023 11:44 pm Troll (Netflix). Djiiiiz... 4/10.
Glad jeg styrte unna den, gitt

Trolljegeren (2010), derimot, var litt artig husker jeg
Følte jeg måtte se den etter anbefalinger fra en kollega som skal få kjeft på mandag. Trolljegeren var fornøyelig.
Høres ut som god oppfølging!

Skjønner virkelig ikke hva de tenkte på og med da denne ble laget.

eppaen

Legg inn av eppaen »

Hva er det jeg ikke har fått med meg Frank - hvorfor ser du så mye ræl?

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Thirteen Lives (Prime) - rating 9/10.
Film om de 13 thailandske guttene som ble innestengt i grotte i Thailand pga regn.
Husker dette i nyhetene, men visste ikke hvordan de faktisk fikk guttene ut av grotten gjennom vannet i 6 timer, er jo helt sykt.
For en prestasjon og redningsaksjon!
Merket ikke lengden på 2.5 timer. Viggo Mortensen og Colin Farrell gjør gode, nedtonede roller.
Anbefales!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

eppaen skrev: søn jan 15, 2023 1:32 pm Hva er det jeg ikke har fått med meg Frank - hvorfor ser du så mye ræl?
Føler at jeg er ikke spesielt motivert for å gjenta hele diskusjonen fra en side tilbake, og synes det ble kjapt og greit oppsummert av John Garfield:

"Det sies at en må se en del drittfilm for å virkelig sette pris på de gode man ser"

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Revenge (1990) av Tony Scott

Ny runde med impulskjøp, og nok ei Kevin Costner spiller enda ei usympatisk og arrogant militær rolle, hvor han i likhet med (No Way Out) snubler med snabelen inni en mye eldre og mektigere manns unge trofekone (Madeleine Stowe), og knapt nok sett henne, og vips, 1 sekund etter, så er det ekte kjærlighet, og som igjen betyr dårlig nytt for dem, da det gamle rike svinet (Anthony Quinn), vil ha brutal hevn, og i stedet for å drepe begge, så ja, ender det med at Costner blir slengt på "dynga" etter en lærepenge, og hva skjer så videre, jo han våkner, får plutselig lyst til å hevne seg han og, og nei, 2 timer med meget skuffende og tidvis frustrerende b-film underholdning.

Eneste som gjør at den ikke bikker i minus, er flotte Stowe, samt at de langt mer likandes Miguel Ferrer og John Leguizamo, ankommer helt på tampen, men Kevin er så gjennomført ufyselig og smug, mot alt og alle, at nei, ønsket at han fikk lide langt mer, men dessverre ble det hans utkårede som fikk den "jobben".

5/10

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

Den 12. mann (2017) 5/10

Delvis faktabasert historie drar opp litt, men ellers slett opplegg med endel uverklig fiksjon og svake skuespillerinnsatser. Denne historien fortjente mer kvalitet.

trønderen

Legg inn av trønderen »

TrueTopRed skrev: tir jan 17, 2023 5:24 pm Den 12. mann (2017) 5/10

Delvis faktabasert historie drar opp litt, men ellers slett opplegg med endel uverklig fiksjon og svake skuespillerinnsatser. Denne historien fortjente mer kvalitet.
Har du sett dokumentaren på NRK der det er to fra militæret som går samme ruta som han tok?

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

trønderen skrev: tir jan 17, 2023 9:43 pm
TrueTopRed skrev: tir jan 17, 2023 5:24 pm Den 12. mann (2017) 5/10

Delvis faktabasert historie drar opp litt, men ellers slett opplegg med endel uverklig fiksjon og svake skuespillerinnsatser. Denne historien fortjente mer kvalitet.
Har du sett dokumentaren på NRK der det er to fra militæret som går samme ruta som han tok?
Hva heter den?

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

rommegrot skrev: tir jan 17, 2023 9:44 pm
trønderen skrev: tir jan 17, 2023 9:43 pm
TrueTopRed skrev: tir jan 17, 2023 5:24 pm Den 12. mann (2017) 5/10

Delvis faktabasert historie drar opp litt, men ellers slett opplegg med endel uverklig fiksjon og svake skuespillerinnsatser. Denne historien fortjente mer kvalitet.
Har du sett dokumentaren på NRK der det er to fra militæret som går samme ruta som han tok?
Hva heter den?
I Jan Baalsruds fotspor

https://tv.nrk.no/serie/i-jan-baalsruds-fotspor

trønderen

Legg inn av trønderen »

ElGuaje skrev: tir jan 17, 2023 9:48 pm
rommegrot skrev: tir jan 17, 2023 9:44 pm
trønderen skrev: tir jan 17, 2023 9:43 pm
Har du sett dokumentaren på NRK der det er to fra militæret som går samme ruta som han tok?
Hva heter den?
I Jan Baalsruds fotspor

https://tv.nrk.no/serie/i-jan-baalsruds-fotspor
Stemmer. Verd å se.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Star Wars: The Rise of Skywalker (2019) av en eller annen

FUUUUUUU.K!!! Visste jeg burde gått for The Last Starfighter (1984) som mandagskveld underholdning.

"Trøsten" er at DVDen kosta hele 10 kroner, og særlig mer positivt er det ikke å si.

3/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Escape from L.A. (1996) av John Carpenter

"Fuck you, I'm going to Hollywood..."

16 år etter forrige eventyr i New York by, så blir kulthelten Snake Plissken (Kurt Russell) på ny hyra inn som "frivillig" redningsmann, da i retning Los Angeles for å bringe tilbake en viktig gjenstand, og helst innen tiden renner ut, både for ham og menneskeheten.

Vel, mulig en har vært noe streng med denne utskjelte oppfølgeren, men fikk noe mer utbytte av den, og tja, ville vel i grunn fått det samme, da med det meste av mindre imponerende film, spesielt etter å ha vært utsatt for den siste Star Wars skiten, tidligere i kveld.
Aldri vært særlig overbegeistra for Escape from L.A., der tross å inneha et budsjett som sikkert var ørten ganger større enn originalen, fremstår som tidvis en meget skuffende og utvanna fortsettelse. For mye penger er kasta bort på forsøket i å overgå den mer minimalistiske og dystre forgjengeren, og det merkes for godt, spesielt i både gjenbruk av scener, humor, action og noen ufattelig dølle CGI bidrag.

Aller mest kjipt, er nå hovedskurken, som er mer ei fargerike klovn enn å være noen match for Snake Plissken. Likevel, Carpenter har maktet å hyra inn et lass av kjentfolk, masser karakterskuespillere, noen som kanskje ikke er like lettkjennelige, mens andre er ikke til å ta feil av. Steve Buscemi tar over litt av samme rollen som Ernest Borgnine i førstefilmen, men da med ei viss mer slu uberegnelighet, alt mens blaxploitation dronningen Pam Grier, dessverre får det utakknemlige jobben med å være ei slags kjip spøk og blanding av Brain (Harry Dean Stanton) og Maggie (Adrienne Barbeau), med dyp manne stemme og nei, det ble bare feil.

I 1981 var Snake i konstant fare, og ting var nervepirrende og en visste aldri hva som skjulte seg rundt neste hjørne, men her ligger "spenningen" i at i stedet for å kjempe for livet, i en brutal gladiatorkamp, så hva legger skurken frem for Plissken? Jo, først en runde på tredemølla som lett oppvarming, deretter bærer det over i litt basketball, hvor den godeste Snake, plutselig mot alle odds, ender opp som Michael Jordan, og så surfes det litt. Og nei, satt å venta på at noen til slutt ville brøle ut "COWABUNGAAA, DUDE!", som tja, ikke skjedde, men dette var i perioder flaue og bare nei, ikke noe verdig en så tøff fyr som Snake Plissken. Legger en til paragliding og generisk post-grunge musikk i bakgrunnen, så får man alt en misliker med overgangen fra førstefilmens mørke og gufne stemning og stil, til ja, midten av 90-tallet.

Alt er selvsagt ikke total ræv, Stacy Keach gjør ei god innsats i samme rolle som det Lee van Cleef gjorde, mens Buscemi er jo likandes og slesk som alltids, mens en skulle likt å fått se mer av den creepy sjefskirurg gærningen spilt av en nesten ukjennelig Bruce Campbell, for der lå en langt mer ekkel og fryktinngytende bad guy i vente, men blunker du et par ganger for mye, har du gått glipp av ham.

Tross av at en misliker sterkt den musikalske retningen oppfølgeren tok, så var nå det oppdaterte themet slettes ikke gærent, og tja, fikk litt mer igjen denne gang, enn tidligere, så da blir det en veldig snill:

6/10

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

trønderen skrev: tir jan 17, 2023 9:43 pm Har du sett dokumentaren på NRK der det er to fra militæret som går samme ruta som han tok?
Ja, og likte det veldig godt.

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Frank.N.Steen skrev: tir jan 17, 2023 10:03 pm Star Wars: The Rise of Skywalker (2019) av en eller annen

FUUUUUUU.K!!! Visste jeg burde gått for The Last Starfighter (1984) som mandagskveld underholdning.

"Trøsten" er at DVDen kosta hele 10 kroner, og særlig mer positivt er det ikke å si.

3/10
Bra film, beste Star Wars siden 2005.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

RoS er jo en nostalgibombe. Fjerner man det er det ikke mye igjen.

HeskeyTime

Legg inn av HeskeyTime »

Så Living (2022) på TIFF, fin engelsk remake av Kurosawa sin Ikiru (1952). Bill Nighy med en stor skuespillerprestasjon, godt krydret av tørr engelsk humor og gode biroller. Litt vel klisje på slutten for min smak, men lander på fremdeles på:

7/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Beasties (1991) av Steven Paul Contreras

Snubla over denne i natt, og greide å komme meg gjennom filmen til slutt.
I et svakt øyeblikk, ble denne impulsivt valgt ut, da traileren fikk den til å se rimelig komisk ut:
► Show Spoiler
Okei, Beasties er ei ekstremt lavbudsjetts b-film, mulig mer ei c-film, men det åpna nå ganske så cheesy, med ei solid dose tits and ass, ei barmfager brunette (mulig stunt-dobbel) som bruker god tid på å såpe seg inn i dusjen, før noen små slimete skapninger ankommer, og lager lyder som høres ut som en flokk gjess eller kalkuner midt i verste parringstiden, men så omtales de jo som noen små kåte jævler.

Og vel, det fremsto som ei interessant" begynnelse.

Dessverre kommer det frem, sikkert mye grunnet budsjettet på null og niks, at de deilige damene og slimete komiske skapningene, forsvinner, til fordel for en haug med mørke og utydelige scener, der en gruppe goth-punkere, ledet av en kultlignende biker-prest, som forvandles om til å bli seende ut som ei demon, og vips får man endeløse sloss kamper, som aldri tar slutt, og alt ser ut som det har blitt filmet nedi ei mørk grotte eller kjeller, fremfor hva som skal forestille ei nattklubb.

Heldigvis var hovedtrioen med "skuespillere", ikke så fæle, særlig den nerdete mannlige hovedrolleinnehaveren, som gikk fullt ut i en blodseriøs innsats, og spilte den med pomp og prakt, noe som er smått imponerende, med tanke på nivået på manus, handling og "spesialeffekter".

Dessverre kommer en ikke unna med at tempo og tid trekker mye ned, for denne burde ha sagt takk og farvel, etter 60-65 minutter, men holder det gående i minst 15-20 minutter for lenge.
Ser først nå, at ei enda lenger utgave er lastet opp på Youtube (av regissøren selv), der innehar 20 minutter ekstra, og undrer på hva i huleste det kan være? Må være enda mer slossing og kanskje random tits and ass, for nei, tror det holder med en gjennomgang.

Selvsagt ikke i nærheten av å være ei "tidenes verste" film utfordrer, selv om det forsøkes å melkes på å utgi den som "Tidenes Verste Film?", og noe slikt er hvert fall jeg helt uenig i, ettersom en har lidd seg gjennom mye verre titler siste ukene, seneste for 2 døgn siden med Star Wars, og filmer med overlegne budsjetter, talenter osv, likevel maktet å lage dritt hele veien, og Beasties var i det minste morsom et par steder ut, og aldri feil med noen flotte og barmfagre babes, som bare mister klærne eller slimete små skapninger, og latterlige scener hvor ofrene vrir seg i "dødskramper", mens en hånddukke går til angrep.

Nei, tror jeg ender med ei veldig snill:

4/10

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

HeskeyTime skrev: ons jan 18, 2023 12:50 pm Så Living (2022) på TIFF, fin engelsk remake av Kurosawa sin Ikiru (1952). Bill Nighy med en stor skuespillerprestasjon, godt krydret av tørr engelsk humor og gode biroller. Litt vel klisje på slutten for min smak, men lander på fremdeles på:

7/10
Denne skal jeg se når den kommer min vei. Ikiru er en stor favoritt her i gården. Takk for tips.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Winterbeast (1992) av Christopher Ties

Ny runde med ekstrem lavbudsjetts sci-fi horror, men en der antageligvis kommer med litt mer av den økonomiske biten, samt større talent både foran og bakom kamera.
For bruken av spesial effekter, lokaler, sett og ikke minst variasjon av både karakterer og monstre, gjør nok at Winterbeast går litt oppatt i underholdningsbiten.

Tiden klokker inn på knappe 74-76 minutter, men dessverre lider også denne av å inneha litt for mange langseige scener, og som føles ut som de kunne vært fint lagt igjen til bonusmateriale for spesielt interesserte.
Bilde
De mange ulike og tøffe-komiske monstrene, var definitivt høydepunktet, der en både lo godt og humret over hva skjedde, mens enkelte av skuespillerne, leverte også til godkjent, samt nok en gang, får vi noen flotte damer som "tilfeldigvis" mister klærne sine, men ja, historien og tempoet dro dessverre en potensiell sterkere eller mer underholdende b-film, noe ned, og blir så med ei:

4,5/10

Edit: Må også nevnes at DVD coveret over, har vel vært meget ærlige i hvordan de promoterer sitt produkt, da mange blir litt for kreative, men her har de jaggu meg slengt på flesteparten av filmens høydepunkter, minus et par flotte pupper.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
The Muppets’ Wizard of Oz (2005) av Kirk R. Thatcher

En del av ei DVD pakke, der man senest for to døgn siden, fikk endelig sett The Great Muppet Caper (1981), som fullt mulig er den beste av alle Muppet filmene, hvert fall av de man har sett til nå.

Uansett, ei åpenlyst oppdatert og litt annerledes versjon av klassikeren The Wizard of Oz, men slettes ikke fæl, bare at en endte med å se den kanskje litt for sent, og var nærmest halvveis i søvne, og gikk glipp av cameon til Tarantino, uten at det har så mye å si.
Skulle ikke forundre om det hadde noe med dame føtter, ettersom flotte Ashanti fløy rundt med noen magiske sko.

Alt i alt, ei helt okei og middelmådig komedie-eventyr film, der løftes frem av søte Ashanti, men ikke blant de bedre Muppet filmene.

5/10

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Waterloo fra 1970, ligger gratis ute på youtube. Snublet tilfeldigvis over den og så den igår. ELSKER Christopher Plummer som Duke of Wellington og Rod Steiger som Napoleon. Var nok historie jeg skulle ha studert i min tid som student, eller så har kanskje interessen kommet med årene. Men elsker alt sånt som det her. Tar gjerne mer takk, spesielt filmer om 1.verdenskrig og tidligere.


GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Ble anbefalt filmen RRR på Netflix.

Tenkte å spare den til uken/helgen.

7.9 på imdb foreløpig.

https://m.imdb.com/title/tt8178634/?ref_=nv_sr_srsg_0

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Synd at man ikke fikk sett RRR på kino. Må få sett når jeg får mulighet. Har kun hørt positive ting om den så langt.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Hala (Apple+) - rating 5/10.
Helt grei coming of age film om en muslimsk pakistansk jente som bor i USA.

Finch (Apple+) - rating 6/10.
Tom Hanks, en robot og en hund prøver å navigere seg gjennom en verden som er ødelagt. En post-apocalyptic versjon av CastAway.
Litt varm og humoristisk flm. Jeg likte den.

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

Frank.N.Steen skrev: søn jan 08, 2023 10:17 am
Vel, tilfeldigheter skal ha det til at Howell ender opp på ei festfylt badestrand, og får kjapt opp øya på deilige Courtney Thorne Smith,
Ingen stor filmkarriere, hun er nok mest kjent for ymse roller i tv-serier som Melrose Place, Ally McBeal, According to Jim og Two and a Half Men, men jeg husker henne fremfor alt fra den undervurderte rølpekomedien Summer School (1987). Har aldri sett Revenge of the Nerds II, dessverre.



Sist redigert av Artaxerxes den man jan 23, 2023 9:49 am, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

Frank.N.Steen skrev: tir jan 03, 2023 2:52 pm Et etterlengtet og herlig gjensyn da med denne velspilte og artige tv-filmen, der tar for seg opptakten til hvordan Steve Jobs og Steve Wozniak, maktet å gradvis jobbe seg ut fra ei sliten garasje, i hop med deres hjemmesnekra datamaskin, til å ta opp kampen mot deres hovednemesis IBMs gigantiske business, og til slutt skape et større jordskjelv i bransjen, når fremtiden ankommer via den første Apple computeren.
Høydepunktet er denne scenen, der Jobs raider Xerox:



Eller muligens denne, der Gates, Allen og Ballmer bullshitter IBM:



Noe av det kuleste med filmen er hvordan den fremstiller dinosaurene som dominerte bransjen på den tiden, mens Microsoft og Apple var små pelskledde pattedyr som de knapt verdiget en tanke.

kibby

Legg inn av kibby »

GatlingGun skrev: søn jan 22, 2023 11:24 pm Ble anbefalt filmen RRR på Netflix.

Tenkte å spare den til uken/helgen.

7.9 på imdb foreløpig.

https://m.imdb.com/title/tt8178634/?ref_=nv_sr_srsg_0
Så den i fjor sommer da jeg var i USA og fikk amerikanske Netflix. Dritbra!!

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: søn apr 10, 2022 11:29 pm

Fun fact; Ryan Armstrong (young Muri) spiller hovedrollen i rebooten av Stephen King's Firestarter.

Spent på den, husker godt originalen fra 1984 med Drew Barrymore.
Hva fan er det som skjer i verden:

Verstingprisen Razzies nominerer 12-åring til «verste skuespiller»

Den omstridte prisutdelingen Golden Raspberry Awards har nominert Ryan Kiera Armstrong (12) i kategorien for årets dårligste kvinnelige skuespiller. Det slår ikke helt an.

Fy fan...

https://www.vg.no/rampelys/film/i/76mlA ... kuespiller

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

The Banshees of Inisherin (2022)
► Show Spoiler
I rollene Colin Farrell, Brendan Gleeson, Kerry Condon og Barry Keoghan bl.a Regi: Martin McDonagh

Var på førpremiere på denne i kveld, der Irish Honorary Consulate in Bergen, Norway sa noen ord før filmen. Gavin Collins som han heter er oppvokst på en av øyene filmen er spilt inn. Det var en flott bonus jeg ikke hadde regnet med. Filmen ble også nominert til en rekke Oscar's i dag så timingen til Bergen kino var ypperlig. Først og fremst var det litt uvant å sitte i en full kinosal igjen, har ikke gjort det siden jeg så Ford vs Ferrari i 2020 tenker jeg. Men det gir jo en ekstra dimensjon der folk ler og ellers reagerer med det som skjer på lerretet.

Handlingen er lagt til en irsk øy på 1920-tallet og det er vått og kaldt (ikke ulikt Bergen i kveld) Humoren er lun og litt ellevill i starten men så roer det seg litt med humor og blir mer alvor og tragedie. Skal ikke røpe for mye for det er vel ikke så mange som har sett denne. Farrell og Gleeson er vidunderlig å se i aksjon. Regissøren står også bak In Bruges som de nevnte herrer spilte i.
Jeg setter en foreløpig karakter på 9/10 - en meget god film!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»