Gjelsten sender penga sine til Sveits

Svar
Folk_flesk

Re: Gjelsten sender penga sine til Sveits

Legg inn av Folk_flesk »

HarryH skrev: lør jan 14, 2023 5:27 pm
Folk_flesk skrev: lør jan 14, 2023 5:02 pm Det er jo tross alt millioner av vanlige folk som er avhengige av de offentlige tjenestene som krever skikkelig finansiering.
Her legger du til grunn - slik jeg tolker deg - at lavere formuesskatt vil gi et lavere skatteproveny på både kort og lang sikt.
Akkurat det er jo veldig tvilsomt. Poenget som ligger til grunn for flere av innleggene her er jo nettopp at næringslivet vil styrkes av lavere formuesskatt, noe som vil gjøre at det langsiktige skatteprovenyet blir høyere. Velferdsstaten vil dermed få en økt finansiering.
Noen av de som skriver her er ikke engang tilhengere av en offentlig velferdsstat. De synes et mer liberalistisk system med lavere skatter og privatiserte løsninger er et bedre system.

Hadde de bare ønsket å flikke på noe småtteri ville de neppe vært så motiverte. Kjenner Kristin Clemet på gangen.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

greyserpent skrev: lør jan 14, 2023 5:31 pm
HarryH skrev: lør jan 14, 2023 5:27 pm
Folk_flesk skrev: lør jan 14, 2023 5:02 pm Det er jo tross alt millioner av vanlige folk som er avhengige av de offentlige tjenestene som krever skikkelig finansiering.
Her legger du til grunn - slik jeg tolker deg - at lavere formuesskatt vil gi et lavere skatteproveny på både kort og lang sikt.
Akkurat det er jo veldig tvilsomt. Poenget som ligger til grunn for flere av innleggene her er jo nettopp at næringslivet vil styrkes av lavere formuesskatt, noe som vil gjøre at det langsiktige skatteprovenyet blir høyere. Velferdsstaten vil dermed få en økt finansiering.
Synsing.

Tidligere skattelettelser til de rikeste har ikke påvirket slikt i det hele tatt. Men denne gangen blir det andre bollær!
Vi kommer til å ende opp som Frankrike etter at de for en del år siden skjerpet skattene for de rike kraftig og da spesielt formuesskatten. To år etter skatteøkningene hadde 21.000 rike franskmenn flyttet ut og den franske stat fikk totalt sett mindre skatteinntekter enn det den fikk før økningen av skattene. Enden på visa ble at skattene ble senket og formuesskatten ble fjernet helt.

rubberbandman

Legg inn av rubberbandman »

greyserpent skrev: lør jan 14, 2023 5:31 pm Synsing.

Tidligere skattelettelser til de rikeste har ikke påvirket slikt i det hele tatt. Men denne gangen blir det andre bollær!
Ikke det? Hvor mange "rikinger" flyttet herfra under skattelettelsene til Erna?
Var det ikke heller sånn at de holdt seg i landet og godtok å betale de tross alt store beløpene i skatt?

dzk

Legg inn av dzk »

fazz skrev: fre jan 13, 2023 6:34 pm
Kongemannen skrev: fre jan 13, 2023 4:15 pm Det er jo tragisk at Støre og Slagsmål skremmer vekk eliten fra Noreg. Folk som vil noe og kan noe. Igjen blir sauene og de late. Reiser nok ut jeg også når pensjonen er sikra.
Og pensjonen er hva den norske stat garanterer at du mottar årlig såvlenge du lever etter fylte 67år?
Mye tyder på at den norske stat dekker litt av hvert før han fyller 67 år og.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

For de som ikke får nok av legalisert tyveri (skatt) anbefales det å lese De som beveger verden av Ayn Rand.

Én sak er å betale skatt for å sørge for de grunnleggende og nødvendige tjenester som politi, forsvar og domstoler. Noe annet er å betale inn til et malebarisk, sort hull som det norske statsbudsjettet er, hvor det ikke finnes grenser for hva som skal bekostes av så vel nasjonale som internasjonale forhold.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

rubberbandman skrev: søn jan 15, 2023 12:43 am
greyserpent skrev: lør jan 14, 2023 5:31 pm Synsing.

Tidligere skattelettelser til de rikeste har ikke påvirket slikt i det hele tatt. Men denne gangen blir det andre bollær!
Ikke det? Hvor mange "rikinger" flyttet herfra under skattelettelsene til Erna?
Var det ikke heller sånn at de holdt seg i landet og godtok å betale de tross alt store beløpene i skatt?
Når du sitter på så lite kunnskap er det bedre å ikke si noe.

fazz

Legg inn av fazz »

Texas_John skrev: søn jan 15, 2023 1:04 am For de som ikke får nok av legalisert tyveri (skatt) anbefales det å lese De som beveger verden av Ayn Rand.

Én sak er å betale skatt for å sørge for de grunnleggende og nødvendige tjenester som politi, forsvar og domstoler. Noe annet er å betale inn til et malebarisk, sort hull som det norske statsbudsjettet er, hvor det ikke finnes grenser for hva som skal bekostes av så vel nasjonale som internasjonale forhold.
Ayn Rand ja, kapitalisten og høyresidens ledestjerne som døde ensom og forlatt, fattig og hjemløs på statens bekostning etter å ha vært avhengig av statens almuer og «goodwill» i mange år.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

greyserpent skrev: lør jan 14, 2023 5:31 pm
HarryH skrev: lør jan 14, 2023 5:27 pm
Folk_flesk skrev: lør jan 14, 2023 5:02 pm Det er jo tross alt millioner av vanlige folk som er avhengige av de offentlige tjenestene som krever skikkelig finansiering.
Her legger du til grunn - slik jeg tolker deg - at lavere formuesskatt vil gi et lavere skatteproveny på både kort og lang sikt.
Akkurat det er jo veldig tvilsomt. Poenget som ligger til grunn for flere av innleggene her er jo nettopp at næringslivet vil styrkes av lavere formuesskatt, noe som vil gjøre at det langsiktige skatteprovenyet blir høyere. Velferdsstaten vil dermed få en økt finansiering.
Synsing.

Tidligere skattelettelser til de rikeste har ikke påvirket slikt i det hele tatt. Men denne gangen blir det andre bollær!
Realiteten er vel at det er vanskelig å si, såvidt jeg vet så har det vel aldri vært noen større utredninger som har sett på virkningen av formuesskatten i Norge og utbytter. Vanskelig spørsmål, vil jeg tro, da effekten avhenger av mange andre omstendigheter. Så er det jo også stor forskjell på eierskap og tilgang på kapital. Å sammenligne med effektene av å senke skatten i andre land er jo meningsløs, da problemstillingen formuesskatt og utbytte stort sett bare eksisterer i Norge. Hvis man vil se enkelt på det så kan man jo isolert sett fokusere på statens inntekter fra formuesskatten i seg selv, hvorvidt en økning i antallet utflyttere vil påvirke den i negativ grad. De som har flyttet ut frem til nå står omtrent for 5% av de totale inntektene fra formuesskatten, men denne beregningen er ikke gjort basert på trippeløkningen. Formuesskatten i seg selv utgjør jo ikke akkurat enorme summer for AS Norge, i 23 er beregnet inntekt 9,7 milliarder. Hvis nivået på utflyttingen er et signal om hva som kommer, så er det jo en litt annen sak, men det gjenstår å se, man trenger ikke så mange fra topp 10 listen før man passerer 10%, 15%, og det er jo en inntekt som staten ønsker seg..Kanskje litt kjedelig for kommunene de skattet til.

Med trippeløkningen så har man vel rett og slett prestert å treffe et punkt der flere og flere milliardærer oppfatter skattenivået som meningsløst høyt, dette i kombinasjon med en rekke andre økninger, noen fremtidige, f.eks skattlegging av privat konsum som man ikke helt vet omfanget av, resulterer vel i at det er lett å si at nok er nok.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

rubberbandman skrev: søn jan 15, 2023 12:43 am
greyserpent skrev: lør jan 14, 2023 5:31 pm Synsing.

Tidligere skattelettelser til de rikeste har ikke påvirket slikt i det hele tatt. Men denne gangen blir det andre bollær!
Ikke det? Hvor mange "rikinger" flyttet herfra under skattelettelsene til Erna?
Var det ikke heller sånn at de holdt seg i landet og godtok å betale de tross alt store beløpene i skatt?
I perioden 2011-2016 flyttet 2-3 rikinger fra Norge hvert år. Fra 2017 økte tallet imidlertid til 8-11 per år. Så ingen tvil om rikingene viste stadig større takknemlighet for skattelettelsene til Erna.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

greyserpent skrev: fre jan 13, 2023 12:08 pm At idioten sipper over skatt. Flaut.

I fjor hadde han en formue på ca 2 milliarder... I år er den på 20? Også sutrer man over 200 mill i skatt.
Jeg har en beskjeden lønn men betaler allikevel 30 % av lønna mi i skatt. Jeg klager ikke. Beklager at jeg ikke klarer å synes synd på milliardærer som sipper over skatt.

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

TheBaseline skrev: søn jan 15, 2023 9:06 am
greyserpent skrev: fre jan 13, 2023 12:08 pm At idioten sipper over skatt. Flaut.

I fjor hadde han en formue på ca 2 milliarder... I år er den på 20? Også sutrer man over 200 mill i skatt.
Jeg har en beskjeden lønn men betaler allikevel 30 % av lønna mi i skatt. Jeg klager ikke. Beklager at jeg ikke klarer å synes synd på milliardærer som sipper over skatt.
Du måtte ha kr 800 000 i lønn i 2022 for at inntektsskatten skal bli 30 %, så det var ikke spesielt beskjedent.
Sikker på at du ikke blander med skattetrekk?

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Kverulanten skrev: søn jan 15, 2023 9:35 am
TheBaseline skrev: søn jan 15, 2023 9:06 am
greyserpent skrev: fre jan 13, 2023 12:08 pm At idioten sipper over skatt. Flaut.

I fjor hadde han en formue på ca 2 milliarder... I år er den på 20? Også sutrer man over 200 mill i skatt.
Jeg har en beskjeden lønn men betaler allikevel 30 % av lønna mi i skatt. Jeg klager ikke. Beklager at jeg ikke klarer å synes synd på milliardærer som sipper over skatt.
Du måtte ha kr 800 000 i lønn i 2022 for at inntektsskatten skal bli 30 %, så det var ikke spesielt beskjedent.
Sikker på at du ikke blander med skattetrekk?
Jeg tjener bare bittelitt over 600 000. Jeg betaler ca. 29-30 % skatt. Du aner ikke hva du snakker om.

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

Folk_flesk skrev: lør jan 14, 2023 5:02 pm
fargerik skrev: lør jan 14, 2023 4:48 pm
Folk_flesk skrev: lør jan 14, 2023 2:26 pm Fanboysen til de rike utflytterne har vann på mølla i dag også? Graver som en gjeng grevlinger på speed for å vise hvor urettferdig de rike blir behandlet.
La dem holde på.
Landet kommer ikke til å gå til grunne selv om de som er for rike til å leve her tar med pengene og reiser herfra.
Det mest utrolige er at denne gjengen tror vi kan legge opp hele nasjonens skattesystem etter noen titalls personer, som til alt overmål omfatter et flertall av arvinger og eiendomsspekulanter. Det er jo tross alt millioner av vanlige folk som er avhengige av de offentlige tjenestene som krever skikkelig finansiering.

Det beste hadde vært om disse noldusene kunne flagget ut sammen med heltene sine. Men det har de sikkert ikke råd til.
Hvis du ikke har fått med deg at dagens regjering har doblet formuesskatten og at dette rammer mange flere enn noen titalls personer, er du relativt uinformert.
Økningen i formuesskatt betyr ekstremt lite for finansiering av de offentlige tjenestene, men det er sikkert vanskelig å forstå for folk som er kunnskapsløse.

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

TheBaseline skrev: søn jan 15, 2023 9:42 am
Kverulanten skrev: søn jan 15, 2023 9:35 am
TheBaseline skrev: søn jan 15, 2023 9:06 am
Jeg har en beskjeden lønn men betaler allikevel 30 % av lønna mi i skatt. Jeg klager ikke. Beklager at jeg ikke klarer å synes synd på milliardærer som sipper over skatt.
Du måtte ha kr 800 000 i lønn i 2022 for at inntektsskatten skal bli 30 %, så det var ikke spesielt beskjedent.
Sikker på at du ikke blander med skattetrekk?
Jeg tjener bare bittelitt over 600 000. Jeg betaler ca. 29-30 % skatt. Du aner ikke hva du snakker om.
Da har du andre inntekter eller formue.
Med 600 000 i inntekt utgjør inntektsskatten 157 597 i 2022.
Dette utgjør 26 %.

Her kan du sjekke selv og se hvem som snakker sant.
https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Kverulanten skrev: søn jan 15, 2023 9:43 am
Folk_flesk skrev: lør jan 14, 2023 5:02 pm
fargerik skrev: lør jan 14, 2023 4:48 pm
La dem holde på.
Landet kommer ikke til å gå til grunne selv om de som er for rike til å leve her tar med pengene og reiser herfra.
Det mest utrolige er at denne gjengen tror vi kan legge opp hele nasjonens skattesystem etter noen titalls personer, som til alt overmål omfatter et flertall av arvinger og eiendomsspekulanter. Det er jo tross alt millioner av vanlige folk som er avhengige av de offentlige tjenestene som krever skikkelig finansiering.

Det beste hadde vært om disse noldusene kunne flagget ut sammen med heltene sine. Men det har de sikkert ikke råd til.
Hvis du ikke har fått med deg at dagens regjering har doblet formuesskatten og at dette rammer mange flere enn noen titalls personer, er du relativt uinformert.
Økningen i formuesskatt betyr ekstremt lite for finansiering av de offentlige tjenestene, men det er sikkert vanskelig å forstå for folk som er kunnskapsløse.
Ja, dette er et rent kunnskapsmessig spørsmål og har ingenting med prioritering av ressurser/politikk å gjøre. Det er derfor du sitter på sosiale medier, slik som alle andre som har den kunnskapen de som styrer landet mangler. Hvordan bruker du forresten denne enorme kunnskapen i det daglige?
Sist redigert av Folk_flesk den søn jan 15, 2023 9:52 am, redigert 3 ganger totalt.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Kverulanten skrev: søn jan 15, 2023 9:48 am
TheBaseline skrev: søn jan 15, 2023 9:42 am
Kverulanten skrev: søn jan 15, 2023 9:35 am

Du måtte ha kr 800 000 i lønn i 2022 for at inntektsskatten skal bli 30 %, så det var ikke spesielt beskjedent.
Sikker på at du ikke blander med skattetrekk?
Jeg tjener bare bittelitt over 600 000. Jeg betaler ca. 29-30 % skatt. Du aner ikke hva du snakker om.
Da har du andre inntekter eller formue.
Med 600 000 i inntekt utgjør inntektsskatten 157 597 i 2022.
Dette utgjør 26 %.

Her kan du sjekke selv og se hvem som snakker sant.
https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/
Nope. Har gjeld på ca. 1.5 million. Jeg regnet ut skatten min på forrige lønnsslipp og den tilsvarer ca. 29 %. Tjener ca 600 000.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Kverulanten skrev: søn jan 15, 2023 9:48 am
TheBaseline skrev: søn jan 15, 2023 9:42 am
Kverulanten skrev: søn jan 15, 2023 9:35 am

Du måtte ha kr 800 000 i lønn i 2022 for at inntektsskatten skal bli 30 %, så det var ikke spesielt beskjedent.
Sikker på at du ikke blander med skattetrekk?
Jeg tjener bare bittelitt over 600 000. Jeg betaler ca. 29-30 % skatt. Du aner ikke hva du snakker om.
Da har du andre inntekter eller formue.
Med 600 000 i inntekt utgjør inntektsskatten 157 597 i 2022.
Dette utgjør 26 %.

Her kan du sjekke selv og se hvem som snakker sant.
https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/
Det kan hende skatten min er lavere enn 30 %, men etter at alle andre avgifter er betalt (tjenestepensjon, fagforeningskontigent osv) sitter jeg igjen med lønn som er ca 70 % av min totale bruttolønn.

fargerik

Legg inn av fargerik »

TheBaseline skrev: søn jan 15, 2023 10:07 am
Kverulanten skrev: søn jan 15, 2023 9:48 am
TheBaseline skrev: søn jan 15, 2023 9:42 am
Jeg tjener bare bittelitt over 600 000. Jeg betaler ca. 29-30 % skatt. Du aner ikke hva du snakker om.
Da har du andre inntekter eller formue.
Med 600 000 i inntekt utgjør inntektsskatten 157 597 i 2022.
Dette utgjør 26 %.

Her kan du sjekke selv og se hvem som snakker sant.
https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/
Det kan hende skatten min er lavere enn 30 %, men etter at alle andre avgifter er betalt (tjenestepensjon, fagforeningskontigent osv) sitter jeg igjen med lønn som er ca 70 % av min totale bruttolønn.
Fagforeningskontingent er da ikke skatt!!!
Men heldigvis for deg har regjeringen økt fradraget for fagforeningskontigent med nesten 2000 kroner i år, da.
Takk til Trygve.


Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

B.O.B. skrev: fre jan 13, 2023 6:42 pm Rotta stikker, men vi vanlige folk skal betale 45% i skatt og formuesskatt i tillegg. Men sykehus og tjene penger på landet skal han. Skulle tatt fra møkkatryne passet.
Kanksje han reiser en tur selv også og, treffer noen av disse https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i ... Fwww.vg.no

Jeg trodde nesten det bare var Trond Mohn som er en raus riking, men jaggu har han selskap og de skjønner vel kanskje tegningen I, Røkke&Gjelsten etter hvert, forhåpentligvis? Rart at de ikke har skjønt det, at de stikker FRA det landet de har blitt kjemperike i og som altså har gitt de å masse.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

fargerik skrev: søn jan 15, 2023 10:32 am
Fagforeningskontingent er da ikke skatt!!!
Men heldigvis for deg har regjeringen økt fradraget for fagforeningskontigent med nesten 2000 kroner i år, da.
Takk til Trygve.
Dette er penger som er stjålet fra felleskapet og kunne gått til barnehager, sykehus og de fattige uten jobb!

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Fordomsfull skrev: tor jan 19, 2023 7:57 am Jeg trodde nesten det bare var Trond Mohn som er en raus riking, men jaggu har han selskap og de skjønner vel kanskje tegningen I, Røkke&Gjelsten etter hvert, forhåpentligvis? Rart at de ikke har skjønt det, at de stikker FRA det landet de har blitt kjemperike i og som altså har gitt de å masse.
Nå begynner skattetrykket å bli vel drøyt for de rike da. Røkke kunne fått 5-600 millioner i skatt i 2023. Det er ekstremt mye.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 1:50 pm Det er ikke synd på disse milliardærene. De klarer seg jo helt utmerket, uansett hvor de bor. Men det er synd på Norge som med viten og vilje velger å jage bort verdiskaperne.

Det viktigste med disse bedriftseierne er at de tørr å ta stor risiko. Hadde ingen gjort det hadde vi sittet i huler og gnagd på kjøttbein fremdeles.

Alle de som klager på at milliardærer har så mye penger har aldri tatt noen som helst risiko selv. De forventer at staten skal ta seg av det. Og av dem.

Hvorfor mener Støre at det er bra at eiere av store bedrifter må ta store utbytter for å betale formueskatten? Hva er det Støre mener han kan bruke disse pengene på som er mer verdiskapende enn hva disse firmaene selv skaper?
Det er bare å gi opp.. hardliner sosialistene på fd forstår ingenting om økonomi og skatt.

Alle i Norge forstår at man må betale skatt men vi trenger en balanse og nå har AP med Støre i spissen tråkket langt over grensen. Resultatet er skremmende og ødeleggende for landet. Det selvsagt mindre inntekter til bhg og skoler og alt slikt men i fremtiden vil vi mangle enorme mengder risikokapital som kan investeres i landet. Om en generasjon er disse utflytterne tapt for alltid og sammen med dem kapitalen.. og alt dette bare for å please venstre-bermen og for noen usle millioner som staten absolutt ikke trenger.

Nå som så mange brutt barrieren er det trolig en enorm bølge på vei. Advokaten snakker om mange hundre som nå er i en prosess med å dra.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Scuderia skrev: tor jan 19, 2023 8:11 am
fargerik skrev: søn jan 15, 2023 10:32 am
Fagforeningskontingent er da ikke skatt!!!
Men heldigvis for deg har regjeringen økt fradraget for fagforeningskontigent med nesten 2000 kroner i år, da.
Takk til Trygve.
Dette er penger som er stjålet fra felleskapet og kunne gått til barnehager, sykehus og de fattige uten jobb!
Det er i praksis en skattelettelse. Fradrag på selvangivelsen er det mange av. Alle fradrag er skattelettelser.
Men jeg forstår hva du tenker på. Erna stjal jo veldig mye fra fellesskapet gjennom to stortingsperoder som ble delt ut i skattelettelser til de med mest penger og høyest inntekt.
Husk at Erna/Siv finansierte fjerningen av NRK-lisensen med skatteøkning til minstepensjonister og kjernefamilier med barn. Foe eksempel.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fargerik skrev: tor jan 19, 2023 8:22 am Erna stjal jo veldig mye fra fellesskapet gjennom to stortingsperoder som ble delt ut i skattelettelser til de med mest penger og høyest inntekt.
Kjenner du til konseptet mitt og ditt?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Texas_John skrev: tor jan 19, 2023 12:34 pm
fargerik skrev: tor jan 19, 2023 8:22 am Erna stjal jo veldig mye fra fellesskapet gjennom to stortingsperoder som ble delt ut i skattelettelser til de med mest penger og høyest inntekt.
Kjenner du til konseptet mitt og ditt?
Ja. Mitt sykehus er gratis, på grunn av at vi alle betaler skatt.
De pengene som blir "stjålet" fra deg, får du tilbake når du får kreft.
Og ja, det kan skje deg. Det er faktisk statistisk stor mulighet for det.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

fargerik skrev: tor jan 19, 2023 1:05 pm
Texas_John skrev: tor jan 19, 2023 12:34 pm
fargerik skrev: tor jan 19, 2023 8:22 am Erna stjal jo veldig mye fra fellesskapet gjennom to stortingsperoder som ble delt ut i skattelettelser til de med mest penger og høyest inntekt.
Kjenner du til konseptet mitt og ditt?
Ja. Mitt sykehus er gratis, på grunn av at vi alle betaler skatt.
Nei, det er ikke gratis. Det er forhåndsbetalt. Skatten du betaler fungerer som forsikringspremie, og du kan utløse den forsikringen når du blir syk.

Hvilket jo er bra, men det prinsipielle problemet er at du (med makt) tvinges til å betale denne forsikringspremien. Alternativet er at det finnes et åpent marked for helseforsikring, hvor du velger den som passer deg best. Eller velger å ikke ha helseforsikring i det hele tatt.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

B.O.B. skrev: fre jan 13, 2023 6:42 pm Rotta stikker, men vi vanlige folk skal betale 45% i skatt og formuesskatt i tillegg. Men sykehus og tjene penger på landet skal han. Skulle tatt fra møkkatryne passet.
Betaler du så mye skatt, så faller du ikke inn under det som kan defineres som "vanlige folk".

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fargerik skrev: tor jan 19, 2023 1:05 pm
Texas_John skrev: tor jan 19, 2023 12:34 pm
fargerik skrev: tor jan 19, 2023 8:22 am Erna stjal jo veldig mye fra fellesskapet gjennom to stortingsperoder som ble delt ut i skattelettelser til de med mest penger og høyest inntekt.
Kjenner du til konseptet mitt og ditt?
Ja. Mitt sykehus er gratis, på grunn av at vi alle betaler skatt.
De pengene som blir "stjålet" fra deg, får du tilbake når du får kreft.
Og ja, det kan skje deg. Det er faktisk statistisk stor mulighet for det.
Å kalle skattelette for stjeling vitner om at du ikke forstår dette konseptet helt.
Den eneste logiske måten det kan være stjeling på er at du mener at utgangspunktet er 100% skatt fordi alt vi er og gjør eies av staten, og at all reduksjon utover dette er "stjeling"?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Rainmaker skrev: tor jan 19, 2023 1:18 pm
B.O.B. skrev: fre jan 13, 2023 6:42 pm Rotta stikker, men vi vanlige folk skal betale 45% i skatt og formuesskatt i tillegg. Men sykehus og tjene penger på landet skal han. Skulle tatt fra møkkatryne passet.
Betaler du så mye skatt, så faller du ikke inn under det som kan defineres som "vanlige folk".
Folk med litt over gjennomsnittlig inntekt på 650k i året betaler 44% skatt for hver ytterligere krone de tjener, så jo man er definitivt "vanlige folk" i den forstand.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»