Langrennssesongen 2022/23

Svar
ms_8

Re: Langrennssesongen 2022/23

Legg inn av ms_8 »

tartaglia2 skrev: ons jan 18, 2023 9:31 pm
ms_8 skrev: ons jan 18, 2023 9:20 pm Det kan sjølvsagt være at nokon hopper av og skylder på sjukdom, men det er heller ikkje utenkeleg at mange hopper av NM rett og slett på grunn av sykdom eller at dei nettopp har vært syk. For ein toppidrettsutøver som har litt vondt i halsen. Så er du sterkt anbefalt å stå over renn. Sidan 1 forkjøelse kan påverke treninga og konkurranse i mange veker
Mitt inntrykk er at det er påfallende mange landslagsløpere med sykdomsforfall til NM eller sesongåpning på Beitostølen. Virker som om terskelen for å sykmelde seg selv rett og slett er litt lavere til de rennene enn for WC-renn.
Ja eg og har litt det samme inntrykket, men om dette stemmer veit eg ikkje. Uansett er det uheldig for norsk langrenn at så mange ikkje stiller og enkelte innerømmer gladeleg at dei står over NM for å prioriterer WC. Eksempel Klæbo, Golberg og heile sprintlaget. Dette sjølvsagt med godkjenning av sprint trenere og landslagleiininga. Eg forstår grunnen, men det er klart at det er uheldig for Norsk langrenn. Spesielt trist at Klæbo blant anna står over NM sprinten, men to dager etterpå går WC i Italia.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Ble sagt at det er 13 stk som er tatt ut til verdenscup i helga, hvem er de?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

ms_8 skrev: ons jan 18, 2023 9:55 pm Eksempel Klæbo, Golberg og heile sprintlaget. Dette sjølvsagt med godkjenning av sprint trenere og landslagleiininga. Eg forstår grunnen, men det er klart at det er uheldig for Norsk langrenn. Spesielt trist at Klæbo blant anna står over NM sprinten, men to dager etterpå går WC i Italia.
Hadde vært en ting om det var et engangstilfelle, men Klæbo har ikke akkurat utmerket seg med god deltakelse i NM tidligere heller. Unntakene var som førsteårssenior og da det var hjemmebane-NM i Granåsen. Ellers har han stort sett gått minst mulig eller enda mindre i NM.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

netrebske skrev: ons jan 18, 2023 10:02 pm Ble sagt at det er 13 stk som er tatt ut til verdenscup i helga, hvem er de?
Tror ikke det kommer noe uttak før NM-sprinten. I sesonginformasjonen står det at vinnerne i NM-sprinten skal bli tatt ut til Livigno. Vil være rart om de tar ut fullt lag før det.

Norge kan riktignok stille med 15 løpere i Livigno, men TUW er syk og Harald Østberg Amundsen dropper neppe 15 km fristil og skiathlon i NM for å gå fristilssprint i Livigno. Altså vil 2 av friplassløperne ikke delta og vi har maks 13 plasser, hvorav 2 skal gå til norgesmestrene i sprint.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

tartaglia2 skrev: ons jan 18, 2023 10:03 pm
ms_8 skrev: ons jan 18, 2023 9:55 pm Eksempel Klæbo, Golberg og heile sprintlaget. Dette sjølvsagt med godkjenning av sprint trenere og landslagleiininga. Eg forstår grunnen, men det er klart at det er uheldig for Norsk langrenn. Spesielt trist at Klæbo blant anna står over NM sprinten, men to dager etterpå går WC i Italia.
Hadde vært en ting om det var et engangstilfelle, men Klæbo har ikke akkurat utmerket seg med god deltakelse i NM tidligere heller. Unntakene var som førsteårssenior og da det var hjemmebane-NM i Granåsen. Ellers har han stort sett gått minst mulig eller enda mindre i NM.
Ja han har gått veldig lite i NM, men for 2 år siden gikk Klæbo alle øvelsene i NM del 1. I fjor når hele NM var etter sesongen gikk han kun 10 km der han tok bronse.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

netrebske skrev: ons jan 18, 2023 10:17 pm
tartaglia2 skrev: ons jan 18, 2023 10:03 pm
Hadde vært en ting om det var et engangstilfelle, men Klæbo har ikke akkurat utmerket seg med god deltakelse i NM tidligere heller. Unntakene var som førsteårssenior og da det var hjemmebane-NM i Granåsen. Ellers har han stort sett gått minst mulig eller enda mindre i NM.
Ja han har gått veldig lite i NM, men for 2 år siden gikk Klæbo alle øvelsene i NM del 1.
Nei, han gikk bare 3 av 4 renn. Han stod over 15 km fristil. Og dette var da på hjemmebane i Granåsen.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

tartaglia2 skrev: ons jan 18, 2023 10:22 pm
netrebske skrev: ons jan 18, 2023 10:17 pm
tartaglia2 skrev: ons jan 18, 2023 10:03 pm
Hadde vært en ting om det var et engangstilfelle, men Klæbo har ikke akkurat utmerket seg med god deltakelse i NM tidligere heller. Unntakene var som førsteårssenior og da det var hjemmebane-NM i Granåsen. Ellers har han stort sett gått minst mulig eller enda mindre i NM.
Ja han har gått veldig lite i NM, men for 2 år siden gikk Klæbo alle øvelsene i NM del 1.
Nei, han gikk bare 3 av 4 renn. Han stod over 15 km fristil. Og dette var da på hjemmebane i Granåsen.
Å ja, tenkte det fjerde løpet var stafett, men var vel litt annerledes i koronatiden. 2021 var jo spessielt da Norge boikottet store deler av verdenscupen, inkludert tour de ski.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Norges tropp til WC i Livigno.

Damer
Amundsen, Hedda Østberg
Johnsen, Elena Rise
Melling, Maria Hartz
Myhre, Julie
Rofstad, Hanne Wilberg
Stenseth, Ane Appelkvist

Herrer
Golberg, Pål
Klæbo, Johannes Høsflot
Northug, Even
Skar, Sindre Bjørnestad
Taugbøl, Håvard Solås
Tefre, Gjøran
Valnes, Erik

Angående uttaksdebatten om WC eller NM syns jeg det er riktig å ta ut utøvere som Tefre til denne WC-helgen. Altså løpere som er gode nok til å gjøre det bra, men som sjelden får sjansen. Landslagsutøvere som går mange WC-renn i løpet av sesongen bør heller delta i NM.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

tartaglia2 skrev: tor jan 19, 2023 4:26 pm Norges tropp til WC i Livigno.

Damer
Amundsen, Hedda Østberg
Johnsen, Elena Rise
Melling, Maria Hartz
Myhre, Julie
Rofstad, Hanne Wilberg
Stenseth, Ane Appelkvist
Stor forskjell på troppene. Ingen av medaljevinnerne fra NM sprinten i dag med i dametroppen.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Iseran2770 skrev: tor jan 19, 2023 7:04 pm Stor forskjell på troppene. Ingen av medaljevinnerne fra NM sprinten i dag med i dametroppen.
Vil tro alle tre fikk tilbudet om å være med, men av ulike årsaker valgte NM på Gjøvik over WC i Livigno.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Hva med Fossesholm, kjempetalentet?
Foreløbig er en VM plass langt unna, strengt tatt må det en sensasjon til om hun greier å snu dette på så kort tid. Derfor blir NM uhyre viktig for henne.

Det snakkes fremdeles om denne (høyde)treningssmellen helt tilbake i 2021. Jeg skal ikke påstå at jeg har gode kunnskaper om dette, husker dog Bjørgens tunge periode gjennom flere år.
I denne perioden så gjorde hun det fremdeles bra før nyttår, før problemene meldte seg - og hun hadde også vært gjennom flere år med svært gode resultater.
Er det noe lignende det handler om, for hard trening i ung alder?

Har fremdeles troen, men en viss usikkerhet begynner å melde seg. Ikke minst om hvor lenge hun orker all motgangen?
Synspunkter om hennes situasjon og fremtidsutsikter?

Eastbooh

Legg inn av Eastbooh »

Er Milla Grosberghaugen Andreassen så god at hun kan strekke seg etter Flugstad Østbergs rekord på syv gull og tre sølv i junior-VM?

Får vi se henne i verdenscupen allerede i mars? Veldig ung, men på papiret er det vel ikke SÅ mange som er foran i køen til nasjonal kvote?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: tor jan 19, 2023 11:25 pm Hva med Fossesholm, kjempetalentet?
Foreløbig er en VM plass langt unna, strengt tatt må det en sensasjon til om hun greier å snu dette på så kort tid. Derfor blir NM uhyre viktig for henne.

Det snakkes fremdeles om denne (høyde)treningssmellen helt tilbake i 2021. Jeg skal ikke påstå at jeg har gode kunnskaper om dette, husker dog Bjørgens tunge periode gjennom flere år.
I denne perioden så gjorde hun det fremdeles bra før nyttår, før problemene meldte seg - og hun hadde også vært gjennom flere år med svært gode resultater.
Er det noe lignende det handler om, for hard trening i ung alder?

Har fremdeles troen, men en viss usikkerhet begynner å melde seg. Ikke minst om hvor lenge hun orker all motgangen?
Synspunkter om hennes situasjon og fremtidsutsikter?
Skal ikke påstå jeg har noen inngående kunnskaper om saken og det er ikke sagt så mye offentlig om det, men så vidt jeg kan forstå så ee det snakk om en alvorlig treningssmell. Hun har hatt for mange økter for tett på hverandre hvor hun har tatt seg for mye ut.
Det har medført at hun har måttet slippe veldig opp på trening og så begynne mer balansert trening med mer lange økter med lavere intensitet og bygge på gradvis.
At hun er såpass ung gjør at det kan gå bra, men det kan fort ta et par sesonger før kroppen responderer skikkelig.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Eastbooh skrev: fre jan 20, 2023 2:45 pm Er Milla Grosberghaugen Andreassen så god at hun kan strekke seg etter Flugstad Østbergs rekord på syv gull og tre sølv i junior-VM?

Får vi se henne i verdenscupen allerede i mars? Veldig ung, men på papiret er det vel ikke SÅ mange som er foran i køen til nasjonal kvote?
Tror svaret er ja til det første spørsmålet (dersom hun velger å gå alle de tre gjenværende årene - det er vel ikke sikkert, kommer vel antakelig an på hvor god hun blir i løpet av de neste par årene), forhåpentligvis til det andre. Hun står nok iallfall ikke noe tilbake for løpere som står på vippen til nasjonal kvte, snarere tvert imot, men handler vel kanskje litt om å prioritere løpere som har jobbet i mange år for dette også. Milla vil jo uansett få sjansen senere på ett eller annet tidspunkt. Men hadde ikke hatt noe imot det, hadde vært meget interessant å se hvor hun står kontra den ypperste verdenseliten (selv om man jo fikk et lite svar i går og i dag).

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Blir kjekt å se Linn Svahn og Jonna Sundling for første gang denne sesongen.

Håper virkelig Linn får det til slik at hun ikke risikerer å gå glipp av VM.

https://www.expressen.se/sport/langdski ... a-truppen/

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Eastbooh skrev: fre jan 20, 2023 2:45 pm Er Milla Grosberghaugen Andreassen så god at hun kan strekke seg etter Flugstad Østbergs rekord på syv gull og tre sølv i junior-VM?

Får vi se henne i verdenscupen allerede i mars? Veldig ung, men på papiret er det vel ikke SÅ mange som er foran i køen til nasjonal kvote?
Ja, om hun klarer å holde dette nivået og forhåpentligvis forbedre seg er hun god nok til å ta rekorden. Spørsmålet er kanskje om hun blir god nok til å gå VM i Trondheim i stedet for jvm i 2025. Må dessuten unngå sykdom eller dårlig form i mesterskapene og det skal litt til for å klare det.

Tror det må komme mange forfall for at hun skal være aktuell til sprinten i Drammen. 5-mila i Kollen får hun definitivt ikke gå i år.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Henningsen skrev: fre jan 20, 2023 2:54 pm
Neptun skrev: tor jan 19, 2023 11:25 pm Hva med Fossesholm, kjempetalentet?
Foreløbig er en VM plass langt unna, strengt tatt må det en sensasjon til om hun greier å snu dette på så kort tid. Derfor blir NM uhyre viktig for henne.

Det snakkes fremdeles om denne (høyde)treningssmellen helt tilbake i 2021. Jeg skal ikke påstå at jeg har gode kunnskaper om dette, husker dog Bjørgens tunge periode gjennom flere år.
I denne perioden så gjorde hun det fremdeles bra før nyttår, før problemene meldte seg - og hun hadde også vært gjennom flere år med svært gode resultater.
Er det noe lignende det handler om, for hard trening i ung alder?

Har fremdeles troen, men en viss usikkerhet begynner å melde seg. Ikke minst om hvor lenge hun orker all motgangen?
Synspunkter om hennes situasjon og fremtidsutsikter?
Skal ikke påstå jeg har noen inngående kunnskaper om saken og det er ikke sagt så mye offentlig om det, men så vidt jeg kan forstå så ee det snakk om en alvorlig treningssmell. Hun har hatt for mange økter for tett på hverandre hvor hun har tatt seg for mye ut.
Det har medført at hun har måttet slippe veldig opp på trening og så begynne mer balansert trening med mer lange økter med lavere intensitet og bygge på gradvis.
At hun er såpass ung gjør at det kan gå bra, men det kan fort ta et par sesonger før kroppen responderer skikkelig.
Åpenbart at dette tar tid, forutsatt at de faktisk har funnet et riktig opplegg for henne nå.
Noen var litt negative til Fossesholm etter dagens renn. Jeg synes dagens prestasjon var et langt skritt i riktig retning i forhold til hva hun har levert tidligere i sesongen (sammenlignet med de norske). Ser da litt lysere ut.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

MacanT skrev: fre jan 20, 2023 3:07 pm Blir kjekt å se Linn Svahn og Jonna Sundling for første gang denne sesongen.

Håper virkelig Linn får det til slik at hun ikke risikerer å gå glipp av VM.

https://www.expressen.se/sport/langdski ... a-truppen/
Det er et utrolig sterkt lag Sverige stiller med i Livigno i morgen.
Jonna Sundling, Maja Dahlqvist, Linn Svahn, Emma Ribom og Johanna Hagström.

Linn er ikke den mest sympatiske svensken, det er mange av de andre jeg liker bedre.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: fre jan 20, 2023 5:36 pm
Henningsen skrev: fre jan 20, 2023 2:54 pm
Neptun skrev: tor jan 19, 2023 11:25 pm Hva med Fossesholm, kjempetalentet?
Foreløbig er en VM plass langt unna, strengt tatt må det en sensasjon til om hun greier å snu dette på så kort tid. Derfor blir NM uhyre viktig for henne.

Det snakkes fremdeles om denne (høyde)treningssmellen helt tilbake i 2021. Jeg skal ikke påstå at jeg har gode kunnskaper om dette, husker dog Bjørgens tunge periode gjennom flere år.
I denne perioden så gjorde hun det fremdeles bra før nyttår, før problemene meldte seg - og hun hadde også vært gjennom flere år med svært gode resultater.
Er det noe lignende det handler om, for hard trening i ung alder?

Har fremdeles troen, men en viss usikkerhet begynner å melde seg. Ikke minst om hvor lenge hun orker all motgangen?
Synspunkter om hennes situasjon og fremtidsutsikter?
Skal ikke påstå jeg har noen inngående kunnskaper om saken og det er ikke sagt så mye offentlig om det, men så vidt jeg kan forstå så ee det snakk om en alvorlig treningssmell. Hun har hatt for mange økter for tett på hverandre hvor hun har tatt seg for mye ut.
Det har medført at hun har måttet slippe veldig opp på trening og så begynne mer balansert trening med mer lange økter med lavere intensitet og bygge på gradvis.
At hun er såpass ung gjør at det kan gå bra, men det kan fort ta et par sesonger før kroppen responderer skikkelig.
Åpenbart at dette tar tid, forutsatt at de faktisk har funnet et riktig opplegg for henne nå.
Noen var litt negative til Fossesholm etter dagens renn. Jeg synes dagens prestasjon var et langt skritt i riktig retning i forhold til hva hun har levert tidligere i sesongen (sammenlignet med de norske). Ser da litt lysere ut.
Jeg er enig med deg. Det så mye bedre ut, og jeg ble mer positiv.
Hun har mange gode år igjen og egentlig hele karrieren foran seg. Beste hun kan gjøre er å skynde seg langsomt.
Vanskelig det som du nevner, å finne riktig trening til hennes kropp og helse.
Jeg tror hun kan være litt 'heit i toppen' og må lære seg å bremse i treningshverdagen.
Tror vi har tilgode å se det beste fra 'Fosse' enda.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Iseran2770 skrev: tor jan 19, 2023 7:04 pm
tartaglia2 skrev: tor jan 19, 2023 4:26 pm Norges tropp til WC i Livigno.

Damer
Amundsen, Hedda Østberg
Johnsen, Elena Rise
Melling, Maria Hartz
Myhre, Julie
Rofstad, Hanne Wilberg
Stenseth, Ane Appelkvist
Stor forskjell på troppene. Ingen av medaljevinnerne fra NM sprinten i dag med i dametroppen.
Med bare 38 deltakere bør det være gode muligheter å få med de fleste til kvartfinalen, men blir fort tungt deretter for de fleste. De 2 brasilianske jentene er dermed sikret haugevis av verdenscuppoeng i morgen bare ved å gjennomføre prologen.

anbessa

Legg inn av anbessa »

tartaglia2 skrev: fre jan 20, 2023 3:15 pm 5-mila i Kollen får hun definitivt ikke gå i år.
Om hun Milla ble tatt ut til 5-mila kunne vi snakket om sjokkuttak :lol:

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

anbessa skrev: lør jan 21, 2023 9:28 am
tartaglia2 skrev: fre jan 20, 2023 3:15 pm 5-mila i Kollen får hun definitivt ikke gå i år.
Om hun Milla ble tatt ut til 5-mila kunne vi snakket om sjokkuttak :lol:
Damene skal også gå 50 kilometer i Kollen i år.

anbessa

Legg inn av anbessa »

george_hincapie skrev: lør jan 21, 2023 9:36 am
anbessa skrev: lør jan 21, 2023 9:28 am
tartaglia2 skrev: fre jan 20, 2023 3:15 pm 5-mila i Kollen får hun definitivt ikke gå i år.
Om hun Milla ble tatt ut til 5-mila kunne vi snakket om sjokkuttak :lol:
Damene skal også gå 50 kilometer i Kollen i år.
Oh lord, snakk om å plaske uti salaten med hud og hår. Legger meg laaaangflat! :oops:
Lov å skylde på dugelig med tømmermenn? :lol:

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

netrebske skrev: fre jan 20, 2023 6:32 pm Med bare 38 deltakere bør det være gode muligheter å få med de fleste til kvartfinalen, men blir fort tungt deretter for de fleste. De 2 brasilianske jentene er dermed sikret haugevis av verdenscuppoeng i morgen bare ved å gjennomføre prologen.
Det positive med det lave deltakertallet får være at det reduserer muligheten for at FIS reduserer kvotene ytterligere. Er enkelte mellom-europeere som syns det bare bør være 4 løpere fra hver nasjon i WC slik som det er i OL og VM. Med en slik reduksjon ville det vært 32 deltakere i dameklassen og 50 i herreklassen. Enda færre om nasjonal kvote også reduseres eller fjernes.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Herlig oppløp i Livigno. Tipper 5 svenske damer i finalen, kanskje 6.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Falt Stenseth?

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Kenrojo skrev: lør jan 21, 2023 10:58 am Falt Stenseth?
Ja, hun ramlet ned fra en kul før oppløpet.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Grusom prolog av Valnes. Virket tungt fra første stavtak.

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

Deilig med ett skikkelig annerledes oppløp, ellers helt fantastiske vinterforhold i Livigno(som i Anterselva og Cortina), flere renn i Italia virker å være veien å gå når resten av Europa smelter bort

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Skar ute. Pinlig rett og slett…

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»