Casper Ruud

Svar
drazyc

Re: Casper Ruud

Legg inn av drazyc »

Av det jeg så synes jeg rett og slett Casper så ganske sjanseløs ut i de lengre duellene. Statistikken viser at Brooksby slo Casper 55-25 i dueller over 9 slag, som til sammen utgjorde nesten 30% av poengene (!). Det er ren overkjøring egentlig. Tror det var en blanding av flere ting:
- Casper var noe plaget av smerter i magemuskel.
- Forholdene, ballene tatt i betraktning, er daffe. Ballene tar ikke imot spinn. Vanskelig å avgjøre poeng.
- Casper er nok ikke, uavhengig av eventuell skade, i sin beste form nå. Leste et intervju med Marcel, fysisk trener, som var ganske åpen om at Casper har underskudd på fysisk trening nå. Planen er å bygge opp kroppen nå de neste par månedene før grussesongen.
- Og ikke minst: Møtte en veldig inspirert Brooksby, som forsvarer seg bedre enn noen andre på hard court.

Absolutt en tapt mulighet dette, da trekningen ikke var fryktinngytende. Men det kommer flere muligheter.

UK1902

Legg inn av UK1902 »

Dette var nok den verste kampen jeg har sett av Casper på flere år, både spillemessig og taktisk.
- Ble utrolig irritert av å se Casper gang på gang bruke forehand slicen bare så han kunne bli dytta fra side til side i 10 slag til før han til slutt tapte poenget. Hadde det vært en gang i blant når han fikk dårlig tid på forehand så hadde det vært en ting, men gjorde dette gang på gang selv med god tid. Sluttet med dette mot slutten av sett nummer 3 og fikk resultater med en gang, men gikk rett tilbake til det i sett nummer 4. Alt for passiv
- I tillegg fatter jeg virkelig ikke noe av denne 15 minutters pausen etter sett nummer 3. Brooksby var helt utkjørt mot slutten av det settet og falt nesten over på slutten av hvert poeng, så det gir ingen mening å gi han så mye tid til å hvile
- Løp nesten aldri rundt ballen for å slå forehand selv med nok av muligheter
- Muligens den dårligste servinga jeg har sett av Casper
- Elendig på alle de viktigste poenga (kunne fint brutt Brooksby 2+ ganger i hvert sett om han ikke gjorde helt ufattelige feil på mange av breakballene)

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Har det stårt noen sted om han hadde noen problemer?
Hadde jo en medical, og brukte 15 min på siste pause?

drazyc

Legg inn av drazyc »

Jeg er enig i at den lange pausen etter tredje sett neppe var spesielt klokt gitt omstendighetene. Når du selv har momentum, og motspilleren til og med virker sliten, er det dumt å ta en lengre pause. Men hvem vet, kanskje han selv også følte han trengte det.

Uansett synes jeg Casper har en litt dårlig uvane i å bruke for lang tid til å skifte antrekk. Det bør aldri ta 15 minutter.

Genial

Legg inn av Genial »

Hvorfor er ikke Ruud med på Davis Cup denne helgen? Valgte han virkelig exhibition med Nadal fremfor å være i form til Australian Open og Davis Cup?

startelver

Legg inn av startelver »

Var nok viktig å være sammen med idolet sitt Nadal når han først hadde muligheten.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Genial skrev: fre feb 03, 2023 1:31 pm Hvorfor er ikke Ruud med på Davis Cup denne helgen? Valgte han virkelig exhibition med Nadal fremfor å være i form til Australian Open og Davis Cup?
Casper har ferie. En velfortjent en, sådan.
Hvorfor han har valgt å legge opp sesongen slik han har gjort vet jeg ikke, men jeg ser heller ingen grunn til å kritisere det eller sette spørsmålstegn ved det.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

LittleSteven skrev: fre feb 03, 2023 9:24 pm
Mehell skrev: fre feb 03, 2023 5:21 pm
Genial skrev: fre feb 03, 2023 1:31 pm Hvorfor er ikke Ruud med på Davis Cup denne helgen? Valgte han virkelig exhibition med Nadal fremfor å være i form til Australian Open og Davis Cup?
Casper har ferie. En velfortjent en, sådan.
Hvorfor han har valgt å legge opp sesongen slik han har gjort vet jeg ikke, men jeg ser heller ingen grunn til å kritisere det eller sette spørsmålstegn ved det.
Uten å vite grunnen til det blir det selvsagt tåpelig å kritisere det. Men å stille spørsmålstegn ved det, er jo veldig naturlig da "off-season" er de siste 6-7 ukene i hvert kalenderår. Når det er sagt, er det jo både februar og de 3-4 ukene etter både Wimbledon og US Open ganske lame.
Det handler vel bare om når man har sesongslutten sin. Og da blir selvfølgelig første sesong med sesongslutt i slutten av januar litt lengre, og kanskje for lang for en 24-åring. Denne sesongen blir sesongen litt kortere, så kanskje han endelig kan lykkes bedre i Australia til neste år.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Mehell skrev: fre feb 03, 2023 5:21 pm Casper har ferie. En velfortjent en, sådan.
Ferien ble unnagjort i desember. Tøff oppkjøring til ny sesong nå.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Zanick skrev: fre feb 03, 2023 10:13 pm
Mehell skrev: fre feb 03, 2023 5:21 pm Casper har ferie. En velfortjent en, sådan.
Ferien ble unnagjort i desember. Tøff oppkjøring til ny sesong nå.
Etter AO så var planen først ferie, så en periode med god trening. Men mye mulig ferien er unnagjort nå da. Tror ikke han er typen som har 5 uker sammenhengende på en strand eller lignende.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Er det bare meg som følte det var litt spesielt at Casper ikke kunne spille en kamp eller to i Davis Cup i helgen? Det var jo en viktig match. Norge kunne nådd finalen med avansement. Ville jo vært historisk og veldig gøy for norsk tennis.

Skjønner at han er under opptrening og ikke ønsker å spille turnering, men kan ikke skjønne at dette ville vært spesielt anstrengende.

Genial

Legg inn av Genial »

drazyc skrev: søn feb 05, 2023 6:32 pm Er det bare meg som følte det var litt spesielt at Casper ikke kunne spille en kamp eller to i Davis Cup i helgen? Det var jo en viktig match. Norge kunne nådd finalen med avansement. Ville jo vært historisk og veldig gøy for norsk tennis.

Skjønner at han er under opptrening og ikke ønsker å spille turnering, men kan ikke skjønne at dette ville vært spesielt anstrengende.
Enig, veldig spesielt. Med Casper på laget ville det vært 50/50 og på hjemmebane kunne det blitt en tennisfest. Tennis gir ikke mange muligheter til å representere landet sitt, spesielt på norsk jord. En "missed opportunity" som de sier.

Synes å huske at Federer/Nadal/Djokovic stort sett spilte Davis Cup når de var yngre, men mulig jeg tar feil der.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det er mer til å prestere i topptennis enn å ta seg et par dager og spille mot det som tross alt er ekstremt gode spillere. Og det er viktig å koble av og fokusere på det man ønsker å jobbe med på trening.

Så skulle jeg helst sett at han gjorde det i desember, og var klar til en god prestasjon både i Australian Open og for Norge i Davis Cup. Men kombinasjonen av et minne for livet, gode penger og fullt fokus på grussesongen i Europa gjorde at Ruud valgte annerledes. Foreløpig ser det ut som et dårlig valg rent sportslig, men om han vinner en masters i vår så er det jo ingen som vil kritisere valget.

Og så er det nå en gang slik at så lenge vi bare har en elite spiller i tennis så kan vi ikke nå videre langt i davis cup, forhåpentligvis kan det komme opp en eller to nye spillere som kan nå topp 100 i løpet Casper sin karriere. Da kan det bli gøy også på landslagsnivå.

drazyc

Legg inn av drazyc »

GoingKronos skrev: søn feb 05, 2023 10:32 pm Det er mer til å prestere i topptennis enn å ta seg et par dager og spille mot det som tross alt er ekstremt gode spillere. Og det er viktig å koble av og fokusere på det man ønsker å jobbe med på trening.
Ja, selvfølgelig, men det ville jo bare vært noen dagers utsettelse av det treningsprogrammet han nå holder på med. Jeg vil tenke at å spille Davis Cup for Norge i en såpass viktig match er viktigere enn å spille i Acapulco senere i februar. Han trenger i grunn ikke å spille før i mars igjen når Indian Wells starter.

Durasovic hadde vel matchball mot Djere, så han var rimelig nære ved å gi poeng i singel for Norge. Så vi ville vært veldig nær avansement med Casper til stede.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Han har ikke noe imot å møte russere sier han på Dagsrevyen. Dette er svært beklagelig. Ville tro at en oppegående gutt som han kunne vurdere dette på en bedre måte.

spårt

Legg inn av spårt »

Downlight skrev: tir feb 07, 2023 7:42 pm Han har ikke noe imot å møte russere sier han på Dagsrevyen. Dette er svært beklagelig. Ville tro at en oppegående gutt som han kunne vurdere dette på en bedre måte.
Enig med Casper.

Genial

Legg inn av Genial »

spårt skrev: tir feb 07, 2023 8:23 pm
Downlight skrev: tir feb 07, 2023 7:42 pm Han har ikke noe imot å møte russere sier han på Dagsrevyen. Dette er svært beklagelig. Ville tro at en oppegående gutt som han kunne vurdere dette på en bedre måte.
Enig med Casper.
Veldig uenig med Casper. Så lenge ukrainske idrettsutøvere dør i skyttergraver på grunn av russisk aggresjon og krigføring burde ikke russiske utøvere få delta i internasjonal idrett.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Var ikke det sånn at man aksepterer russere som er IMOT ktigen a?

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Downlight skrev: tir feb 07, 2023 7:42 pm Han har ikke noe imot å møte russere sier han på Dagsrevyen. Dette er svært beklagelig. Ville tro at en oppegående gutt som han kunne vurdere dette på en bedre måte.
Ville det vært bedre at Rublev måtte sitte i Monaco og tvinne tommeltotter istedenfor å sende krystallklare beskjeder som dette: https://i.insider.com/6218fd37d0009b001 ... ?width=700 ?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Jeg syns det er veldig stor forskjell fra idrett til idrett. Lagkonkurranser er jo det mest opplagte, da representerer man jo til fulle et land. Så er det mange idretter som er finansiert av den russiske stat og det er forbund som tar ut utøvere, som f.eks langrenn og skiskyting, det meste innenfor friidrett. Der er utøverne i praksis både betalt og avhengig av å være lojal mot et land. Disse har heller ingenting i konkurranser å gjøre.

Så har man det som jeg syns er uproblematisk. Ishockey eller fotballspiller som spiller i NHL eller Premier League er det ingen problemer med, de bor ikke i Russland, de er ikke betalt av Russland og de har ingenting med krigen å gjøre. Så ville det kunne stille seg annerledes om de aktivt ga støtte til krigen, men det har først og fremst da vært opp til arbeidsgiver (klubben) å ta tak i.

Jeg syns tennisspillere er nærmere den siste kategorien, de er ikke i et utenlandsk lag, men i praksis styrer de sitt eget team som ikke har noen bindinger til russiske myndigheter. Så da syns jeg det er mest logisk at de får fortsette å konkurrere så lenge de bevarer den uavhengigheten.

Så er OL noe annet, og der mener jeg at ingen med russisk statsborgerskap skal få delta - utenom eventuelt som en del av flyktningslandslaget om de bryter helt med Russland.

startelver

Legg inn av startelver »

Nå har vi en russisk toppidrettsutøver som spiller håndball for damelaget til Vipers. Ingen har snakket om henne, Vipers er jo med i Champions League.

Så kanskje ikke ta alle russere under samme kam ? Vi godtar dem jo her hjemme på bjerget.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Match NBF 04.00 i natt mot Andreozzi.

Mehell

Legg inn av Mehell »

lok1 skrev: man feb 27, 2023 7:53 pm Match NBF 04.00 i natt mot Andreozzi.
Kampen blir utsatt. Først var det til 04.30, så til 05.10, og nå er den planlagt å starte 06.00.

Irriterende for meg, ettersom jeg nå ikke får muligheten for å se den. Starter jobben om en drøy halvtime.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Casper i en tett tresetter nå, ble langt tøffere enn forventet mot Andreozzi

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Sjokkerende å se på, ute av mental balanse og bare slår baller milevis ut.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Heldigvis vant han, men her var det mykje som ikkje stemte. Veldig heldig at Andreozzi chocket på 15-40 i Ruud serv og slo ein andreserv svakt ut. Etter dette spelte Ruud betre og tok kampen greit i tiebreaket.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Sånn er det med sesongstarter. Viktigst å komme seg igjennom.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Viktig å dra i land sånne matcher.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

For øvrig viktig å ta noen poeng, er kun på 116. plass i live-racet.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Og Taro Daniel i andre runde. De har ikke møttes siden den magiske dagen i Sevilla for syv år siden!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»