Bodø/Glimt Klubbtråd

Svar
JonSnow

Re: Bodø/Glimt Klubbtråd

Legg inn av JonSnow »

Meget lovende takter etter en hel trening med gjengen. Det kan man si. Blir vel han og Sjøvold som skal krangle on plassen til Vetlesen når han drar

Cedianar

Legg inn av Cedianar »

Noen tanker om kampen.. Generelt sett en ganske kjedelig kamp der vi egentlig ikke skaper mye, men det er jo samtidig vanskelig når man møter en klassisk Viking-taktikk med 11 mann på 16 meteren og Tripic på et tidlig gult kort. Skjønner ikke helt poenget med Pemis i 30 min, og jeg må si at på de 30 min så fikk han ikke gjort noe særlig. Synes han så overraskende treg ut. Nordås var bedre i press-spillet når han kom inn synes jeg, og han fikk skryt for det også. Bjørkan virket litt rusten, skjedde ikke mye på den venstresiden i førsteomgangen, men Sørli virket ganske frisk egentlig. Sery Larsen synes jeg slet ganske mye på høyrebacken, og han tør ikke helt å ta noen sjanser på pasninger eller å passere noen mann. Tror det er lurest at han er en nødløsning på den plassen.. Amundsen. Hva skal man si.. Han kommer inn og er umiddelbart mye mer bevegelig og angrepsvillig enn de andre midtstopperne og jeg liker det. Men han kan bli litt for nonchalant til tider som nesten fører til katastrofer.

Må også nevne Jeppe Kjær. Det er tidlig, og det høres kanskje litt flåsete ut, men det var noe med de minuttene jeg så som fikk meg ganske giret opp. Veldig lavt tyngdepunkt og var et friskt pust fra en midtbane som ellers slo mye støttepasninger. Det øyeblikket der han snur seg om lynkjapt og skjærer inn i banen viser litt av det man kan forvente. Tror han kan bli veldig spennende for oss som indreløper i kamper der vi trenger en boksåpner!

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Cedianar skrev: tor jan 19, 2023 8:22 pm Må også nevne Jeppe Kjær. Det er tidlig, og det høres kanskje litt flåsete ut, men det var noe med de minuttene jeg så som fikk meg ganske giret opp. Veldig lavt tyngdepunkt og var et friskt pust fra en midtbane som ellers slo mye støttepasninger. Det øyeblikket der han snur seg om lynkjapt og skjærer inn i banen viser litt av det man kan forvente. Tror han kan bli veldig spennende for oss som indreløper i kamper der vi trenger en boksåpner!
Skjønner ikke den umiddelbare skepsisen min. Vi har denne gutten på kontrakt til sommeren 2027. Mye tid til å bli veldig, veldig god. Om tre og et halvt år er han akkurat fylt 22. Tviler på at det er snakk om noe spesiell sign on og ingen overgangssum. Neppe høyt i lønnshierarkiet.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Nordlys skrev: tor jan 19, 2023 8:32 pm
Cedianar skrev: tor jan 19, 2023 8:22 pm Må også nevne Jeppe Kjær. Det er tidlig, og det høres kanskje litt flåsete ut, men det var noe med de minuttene jeg så som fikk meg ganske giret opp. Veldig lavt tyngdepunkt og var et friskt pust fra en midtbane som ellers slo mye støttepasninger. Det øyeblikket der han snur seg om lynkjapt og skjærer inn i banen viser litt av det man kan forvente. Tror han kan bli veldig spennende for oss som indreløper i kamper der vi trenger en boksåpner!
Skjønner ikke den umiddelbare skepsisen min. Vi har denne gutten på kontrakt til sommeren 2027. Mye tid til å bli veldig, veldig god. Om tre og et halvt år er han akkurat fylt 22. Tviler på at det er snakk om noe spesiell sign on og ingen overgangssum. Neppe høyt i lønnshierarkiet.
Ut fra det jeg så har han en kroppsbeherskelse og balanse som få andre. Og hissig som en veps i presspillet. Får han i tillegg et skikkelig rykk, så skal mange forsvar få lov til å slite.

Champis

Legg inn av Champis »

Veni skrev: tor jan 19, 2023 5:30 pm Derfor man gleder seg til Europakampene... slippe å se parkert buss

Tror man må skjønne hvorfor ting blir som det blir i fotball i en del kamper, uansett hva et lag ØNSKER. Spill og motspill heter mekanismene.

Champis

Legg inn av Champis »

Fotballidiot skrev: tor jan 19, 2023 5:34 pm
Kalle73 skrev: tor jan 19, 2023 5:26 pm Undres litt over hva Viking vil med denne kampen. Kun øve på å pakke seg rundt egen boks og kontre? Det er jo knapt forsøk på eget spill...
Viking har vel vært klare på at man på denne treningsleiren har fokus på trening og ikke kamp. Først i Algerve man skal ha mer fokus på kampene
Har vel kun trent en ukes tid siden ferien og regner med fokuset har vært på defansiv organisering.

Er fortsatt nesten 2 måneder til første tellende kamp for Viking. Heller ingen nye som er klar til denne kampen.

En bakstreversk og gammeldags strategi i så fall.

For det første skal ikke gode fotballag ha en formtopp, de skal være i jevnt bra form hele veien, selv om det selvsagt er en liten forskjell på hvordan det ser ut i januar og i april. Det er ikke som i langrenn, hvor det fysiske teller aller mest og hvor man har et OL eller VM i 14 dager som er det eneste viktige i løpet av hele året.

For det andre har gode fotballag fokus på kamp når de spiller kamp. Hvis Viking ikke skal ha fokus på kampene, så er det null poeng i å spille kamper før de har planer om å ha fokus på det. Mulig noe de bare sier for reservere seg mot dårlige resultater og prestasjoner, men i så fall vitner det om lite tro på det de holder på med.

For det tredje trener gode fotballag på "alt" hele tiden. Man kan ikke isolere treningen i for stor grad, da trener man veldig lite effektivt. Å ha kun fokus på det defensive (eller offensive) over flere uker er noe av det dummeste jeg hører, og er en god grunn til at lag aldri klarer å heve nivået stabilt over tid.

Champis

Legg inn av Champis »

Nordlys skrev: tor jan 19, 2023 5:47 pm Vikings akademi er meget imponerende. Ingen overraskelse gitt akademiklassifiseringen, men likevel. Produserer mange meget habile spillere på rekke og rad. Hadde bare Glimt fått til noe liknende.

Allikevel altfor få som blir gode på toppnivå, gitt det grunnlaget de har.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Nordlys skrev: tor jan 19, 2023 12:37 pm
Ellers blir det kult å starte den norske sesongen med kvartfinale på Aspmyra mot Viking eller RBK. Den burde kunne bli bra besøkt.
Skal vel møte Ranheim borte før den tid, eller blir det ny walk ower :lol:

Champis

Legg inn av Champis »

Nordlys skrev: tor jan 19, 2023 8:04 pm

Han er meget kvikk på små flater. Utfordringen er at han er veldig lite orientert og har lite oversikt i spillet. Dette bidrar nok til en del av de dårlige touchene og feilpasningene. Må bedres.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Champis skrev: fre jan 20, 2023 12:15 am
Nordlys skrev: tor jan 19, 2023 5:47 pm Vikings akademi er meget imponerende. Ingen overraskelse gitt akademiklassifiseringen, men likevel. Produserer mange meget habile spillere på rekke og rad. Hadde bare Glimt fått til noe liknende.

Allikevel altfor få som blir gode på toppnivå, gitt det grunnlaget de har.
Tja. Noen har da nådd opp? Kan nevne, Julian Ryerson, Lasse Berg Johnsen, Adrian Pereira, Henrik Heggheim, Herman Haugen, Harald Nilsen Tangen, Jostein Ekeland, Amund Wichne, pluss det er 5-6 unggutter i A-troppen til Viking som er veldig spennende.

Champis

Legg inn av Champis »

Gorgi skrev: fre jan 20, 2023 12:26 am
Champis skrev: fre jan 20, 2023 12:15 am
Nordlys skrev: tor jan 19, 2023 5:47 pm Vikings akademi er meget imponerende. Ingen overraskelse gitt akademiklassifiseringen, men likevel. Produserer mange meget habile spillere på rekke og rad. Hadde bare Glimt fått til noe liknende.

Allikevel altfor få som blir gode på toppnivå, gitt det grunnlaget de har.
Tja. Noen har da nådd opp? Kan nevne, Julian Ryerson, Lasse Berg Johnsen, Adrian Pereira, Henrik Heggheim, Herman Haugen, Harald Nilsen Tangen, Jostein Ekeland, Amund Wichne, pluss det er 5-6 unggutter i A-troppen til Viking som er veldig spennende.

Jepp, noen - men altfor få. Ser man på den listen av spillere, så er den ganske svak mtp. både antall og kvalitet.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

JonSnow skrev: tor jan 19, 2023 6:16 pm Mye bra spillere i akademiet men knallhardt å få seg spilletid og 3 div er for lavt nivå for de nest beste.

De 2 covid-19 årene ødela ekstremt mye for våre ungutter som tilnærmet ikke fikk trent eller spilt kamper og ekstremt mange sluttet. Eller dro andre plasser. Schjelderup feks.

Kommer noen kull nå som har en god del spennede, men så er det å få matching til dem på et bedre nivå slik at avstanden mellom 2 laget og A-laget blir mindre og der sliter vi.er ingen OBOS lag i nord og svært få andre divisjons lag man kan låne ut til.

De yngre lagene er en del utenlands forn å få bedre matching. Stort sett like dyrt for oss å reise sørover som ut av landet.

Men vi har en liten haug av ungutter fra akademiet i andre klubber, så sån sett leveres det, men blir få til A-laget!
Om 3. divisjon er for lavt nivå så er det merkelig at ikke Glimt 2 er med i opprykkskampen ? De slet i fjor. Hadde de ikke fått hjelp av en del A-lagsspillere i kritiske kamper tidlig i fjor høst, hadde de rykket ned. Junkeren var åpenbart bedre, selv om de etter det jeg har forstått gikk på en smell nylig mot Glimt.

Hva gjelder akademiene 15 år og oppover får vi se nå på uttakene til landslagskolen nå i vinter. Skygge- og hovedlandslag G15 - G17. Jentelagene er tatt ut. Det var vel 3 glimtgutter som idag er G15 spillere som ble innkalt i svært store tropper i fjor for siling. Om Glimt ikke får med spillere født 2006, 2007 og 2008 i rimelig store tropper, er det noe galt et sted.

Veni

Legg inn av Veni »

Champis skrev: fre jan 20, 2023 12:07 am
Veni skrev: tor jan 19, 2023 5:30 pm Derfor man gleder seg til Europakampene... slippe å se parkert buss

Tror man må skjønne hvorfor ting blir som det blir i fotball i en del kamper, uansett hva et lag ØNSKER. Spill og motspill heter mekanismene.
Yawn

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Champis skrev: fre jan 20, 2023 12:20 am Han er meget kvikk på små flater. Utfordringen er at han er veldig lite orientert og har lite oversikt i spillet. Dette bidrar nok til en del av de dårlige touchene og feilpasningene. Må bedres.
Vil hevde han er ganske god til å orientere seg i nærrom. Det er derfor han greier å tverrvende med mann i rygg som om motstander ikke var der i utgangspunktet. Konkluderer egentlig bare med at dette er veldig spennende og at han har spilt lite kamper en god stund.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Champis skrev: fre jan 20, 2023 12:49 am
Gorgi skrev: fre jan 20, 2023 12:26 am
Champis skrev: fre jan 20, 2023 12:15 am


Allikevel altfor få som blir gode på toppnivå, gitt det grunnlaget de har.
Tja. Noen har da nådd opp? Kan nevne, Julian Ryerson, Lasse Berg Johnsen, Adrian Pereira, Henrik Heggheim, Herman Haugen, Harald Nilsen Tangen, Jostein Ekeland, Amund Wichne, pluss det er 5-6 unggutter i A-troppen til Viking som er veldig spennende.
Jepp, noen - men altfor få. Ser man på den listen av spillere, så er den ganske svak mtp. både antall og kvalitet.
Hvilket akademi i eliteserien har vesentlig bedre resultater?

Wallez

Legg inn av Wallez »

Angående kampen i går så synes jeg at det var en litt under middels gjennomkjøring. Det er tydelig at Glimt har hatt stort fokus på det defensive, både i høyt press og når vi senker oss, og denne delen av spillet så ganske bra ut. Spennende med Jeppe Kjær, men selv om han var livlig så fikk han jo ikke til noe som helst i minuttene han fikk. Det er heller ikke spesielt overraskende at vi sliter litt med de offensive relasjonene, førsterekka Pelle - Espejord - Solbakken fra i fjor er jo alle borte.

AcsOnFire

Legg inn av AcsOnFire »

Nordlys skrev: tor jan 19, 2023 8:04 pm
Fin spiller, litt rusten atm, men har har opplagt potensiale og det tror jeg han vil få ut i Glimt.
Om det skjer vil han bli verdt mye, evnt solgt for en pen slump.
Roen har beholder med ball etter han har vært under press, kvalitets stempel.
Finurlige valg og dertil kreativ - spennende spiller og god scouting.

inc og nito

Legg inn av inc og nito »

Vikingen skrev: fre jan 20, 2023 8:11 am
Champis skrev: fre jan 20, 2023 12:49 am
Gorgi skrev: fre jan 20, 2023 12:26 am

Tja. Noen har da nådd opp? Kan nevne, Julian Ryerson, Lasse Berg Johnsen, Adrian Pereira, Henrik Heggheim, Herman Haugen, Harald Nilsen Tangen, Jostein Ekeland, Amund Wichne, pluss det er 5-6 unggutter i A-troppen til Viking som er veldig spennende.
Jepp, noen - men altfor få. Ser man på den listen av spillere, så er den ganske svak mtp. både antall og kvalitet.
Hvilket akademi i eliteserien har vesentlig bedre resultater?
Ref akademiklassifiseringsrapporten 2022 side 63 så har VIF vesentlig bedre resultater sett i spilletidspoeng og Stabæk marginalt bedre, men det er det. Bodø/Glimt like bak

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

inc og nito skrev: fre jan 20, 2023 10:53 am
Vikingen skrev: fre jan 20, 2023 8:11 am
Champis skrev: fre jan 20, 2023 12:49 am Jepp, noen - men altfor få. Ser man på den listen av spillere, så er den ganske svak mtp. både antall og kvalitet.
Hvilket akademi i eliteserien har vesentlig bedre resultater?
Ref akademiklassifiseringsrapporten 2022 side 63 så har VIF vesentlig bedre resultater sett i spilletidspoeng og Stabæk marginalt bedre, men det er det. Bodø/Glimt like bak
Mulig det er spilletidspoeng Champis mener, men dette teller vel spillere også i lavere divisjoner? I alle fall OBOS etc. Når Champis skriver antall og kvalitet tenker jeg at han mener noe annet enn at Viking burde hatt flere spillere som endte i obos, men heller høyere nivåer.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Vikingen skrev: fre jan 20, 2023 11:29 am
inc og nito skrev: fre jan 20, 2023 10:53 am
Vikingen skrev: fre jan 20, 2023 8:11 am
Hvilket akademi i eliteserien har vesentlig bedre resultater?
Ref akademiklassifiseringsrapporten 2022 side 63 så har VIF vesentlig bedre resultater sett i spilletidspoeng og Stabæk marginalt bedre, men det er det. Bodø/Glimt like bak
Mulig det er spilletidspoeng Champis mener, men dette teller vel spillere også i lavere divisjoner? I alle fall OBOS etc. Når Champis skriver antall og kvalitet tenker jeg at han mener noe annet enn at Viking burde hatt flere spillere som endte i obos, men heller høyere nivåer.
Tar man med spillere fra Viking akademiet som spiller i obos blir liten ganske mye lenger.
Kan også legge til at Kristian Thorstvedt er delvis utviklet av Viking. Han spilte vel bar jr fotball i Stabæk? Kristoffer Haugen var i Viking siden han var 7 år. Birger Meling var i Vikingsystemet til og med jr alder, uten at Viking skal ha så mye av æren for hans karriere.

dani07

Legg inn av dani07 »

Jobber med et datasett som muligens skal brukes i en artikkel om Glimt og vil dele litt av det jeg har funnet.

Over 56 kamper i 2022, så skjedde følgende:

Glimt gjennomførte 229 av 280 potensielle bytter.
Motstanderne til Glimt brukte 208 av 280 bytter.

Glimt byttet først 24 av 56 ganger. Av disse, så var 9 av byttene til Glimt pga skade, så om man trekker ifra de, så byttet Glimt først 15 av 47 kamper.

Glimt måtte gjøre 7 bytter før det var gått 40 minutter pga skader, mens motstanderne til Glimt gjennomførte 2 bytter før 40 min.

50 av Glimt sine 229 bytter var etter 85 minutter, mens motstanderne gjennomførte 32 bytter etter 85 minutter. 21.8% av byttene til Glimt vs 15.3% av byttene til motstanderen.

I snitt fikk en Glimt innbytter 18.6 minutter på banen, mot motstanderens 19.6 minutter.

I snitt gjør Glimt sitt første bytte etter 63 minutter, mens motstanderen gjør det etter 62.

Wallez

Legg inn av Wallez »

@dani07 Det blir veldig interessant å se hva du kommer frem til, du får holde oss oppdatert. Her bør man kanskje også trekke inn det faktum at Glimt har spilt mange flere kamper enn våre motstandere i Eliteserien, noe som burde tilsi at Glimt har et større behov for å bytte tidligere og oftere. Det hadde også vært interessant å se tall på hvor mange bytter Glimt har gjort i startoppstillingen de siste årene sammenlignet med andre lag.

Men jeg synes vi ser at endringen til 5 bytter gjør at man har mye større mulighet til å endre kampbildet underveis i kampene. Antall bytter er jo en sak, men det er vel så viktig at ikke kvalitetsforskjellen på førstevalg og innbyttere ikke er så stor som det vi så i Glimt forrige sesong. Det virker derfor veldig fornuftig at man bygger en stor tropp i år, selv om denne nok kommer til å tynnes litt før sesongstart.

dani07

Legg inn av dani07 »

@Wallez Ja, det er ikke jeg som skriver artikkelen, har kun hjulpet til med litt data. Kan dele når/hvis det noen ganger kommer ut.

Man kan trekke konklusjoner i begge retninger med data som dette, men velger å ikke mene så mye om det ennå.

Det jeg kan si, var at det overrasket meg stort at vi faktisk hadde null bytter i krisekampen mot Klaksvik, og at vi gjorde ingen bytter borte mot Roma før vi lå under 4-0.

Ellers er jeg enig med deg, at det skulle bare mangle at vi bytter mer enn motstanderne, da vi i de aller fleste kampene møter norske lag som ikke har mer enn 32-33 kamper vs våre 56.

Wallez

Legg inn av Wallez »

Nishy skrev: tor jan 19, 2023 7:07 pm Kanskje dere ikke trenger å hente Leo eller Selvik allikevel?
Mulig, Faye Lund har i hvert fall et mye bedre utgangspunkt enn både Friedrich og Haikin hadde da de kom til klubben. Faye er både yngre, har masse U-landskamper for Norge, og har en mye bedre CV enn det de andre to hadde. Jonas Kolstad har utrettet større mirakler med keepere tidligere, og der er jo ingen tvil om at Faye har talent, han var jo regnet som et stjerneskudd da han gikk til RBK i 15-års alderen. Uten sammenligning for øvrig er jo historikken til Faye skremmende lik historikken til Botheim, var regnet som supertalenter i 14-15 års alder, gikk tidlig til RBK, har spilt masse U-landskamper på alle nivåer, men aldri fått gjennombruddet sitt på A-lagsnivå selv i starten av 20-årene. Et par utlån som har gitt spilletid i OBOS og ES, uten at de har utrettet veldig mye der.

Men det kommer uansett minst 1 keeper til uansett. Nå har trenerteamet hatt Faye på trening i et halvt år, så de bør ha veldig god kontroll på om han er klar for å være førstekeeper eller ikke. Hvis de vurderer han som god nok, så kan det hende at de prøver seg på et "wild-card" som utfordrer til han, for eksempel portugiseren vi hadde på prøvespill i forrige uke. Samtidig så tror jeg Wahlstedt for 10 mill er en kjempedeal, så hvis man klarer å presse prisen på han ned til denne summen vil det være et veldig godt kjøp i mine øyne. Da får man et mye sikrere kort enn en gratis keeper, siden han har vært så god i ES allerede. Da vil vi også få dobbelt dekning på keeper-plassen fra første stund, og det virker som om Knutsen ønsker konkurranse i alle posisjoner.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

@dani07 alltids digg med litt statestikk, spesielt for de av oss som er mattematisk annlagt!

At vi bytter mere enn våre motstandere er ikke helt uventet, men at våre får færre minutter selv med flere bytter pga. skader og flere av disse rimelig tidlig i kamper er noen mange har vært rimelig sikkre på og da er det fint å få det bekreftet.

mandela

Legg inn av mandela »

August Mikkelsen til Hammarby for 20 mill. Kjære fridiskusjon deltakere. Kan dere være så snill å droppe siteringer som på det meste blir side lange. Menigsløst.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

mandela skrev: fre jan 20, 2023 5:20 pm å droppe siteringer
Slik som dette?

mandela

Legg inn av mandela »

Nei. Mente sitater på dette nivået. Helt hodeløst og null verdi.
EspenLie skrev: ons jan 18, 2023 2:07 am
FranciscoM skrev: ons jan 18, 2023 2:02 am
EspenLie skrev: ons jan 18, 2023 1:50 am Ola og Dybala?

Er glad på hans vegne. Ikke hver dag man får sparke ball med en levende legende, og (ja, jeg tør si det) en av de største som noen gang har ikledd seg fotballsko. Dette er noe han stolt kan fortelle barnebarna om når sitter med dem på fanget i gyngestolen foran peisen.

Dybala er virkelig en heldig mann.
Synd de kutter klippet kort der fordi Dybala søler bort ballen.

Fra spør til revolver: Jeg tror Solbakken kler store anledninger. Fyren er skapende og det at sluttproduktet mangler er ikke så viktig i Roma. Han skal ikke putte ballen i mål. Det skal Abraham, Dybala m.fl.

dani07

Legg inn av dani07 »

@mandela

Det er 2023. De fleste av oss leser dette i 1080p oppløsning eller høyere.
Sitering er funksjoner som finnes på forumet, og det er håpløst at folk skal belære andre i hvordan de skal bruke funksjoner de ønsker å bruke.

Om de 25 eller 50 innleggene pr side tar 5 scroll med musa, eller 15, er strengt tatt verdens minste problem, og jeg opplever at det generelt er ordensmennesker som reagerer på dette.

Personlig så bruker jeg @ funksjonen, som jeg gjorde med deg her, med mindre det du har sitert er veldig relevant for videre diskusjon.
Men jeg har ingen ønske eller tanke om å bestemme hvordan andre skal gjøre det, som de f.eks gjør på Glimtforum.net - hvor du blir utestengt om du siterer (i stedet for at de skrur av funksjonen, forstå det den som kan)

Wallez

Legg inn av Wallez »

mandela skrev: fre jan 20, 2023 5:20 pm August Mikkelsen til Hammarby for 20 mill.
Kjipt om både Mikkelsen og Evjen går til andre skandinaviske klubber i samme overgangsvindu, det var to av mine drømmesigneringer før vinduet. Men når man ser på overgangssummene så skjønner jeg veldig godt at det blir slik, når de går for rundt 20 mill hver, samt at vi allerede har mange indreløpere. Når vi ser hvor mye refs vi får i media for å hente 6 spillere for totalt rundt 25 mill i overgangssum, tenk om vi skulle smelle inn 40 mill ekstra for de to, blodtrykket til Morten P og andre kvakksalvere ville jo gått i taket :lol:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»