FACTUM EST.

Svar
Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

FACTUM EST.

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

I dette forum; Filosofi, religion og livssyn, er det ateistene som regjerer. Hvorfor så få religiøse aktører lar seg engasjere i debattene er et mysterium for meg. Kanskje er det fordi ateistene er såpass pågående og aggressiv at de skremmer dem vekk? Siden opplysningstiden har det veltet en flodbølge av ateister utover jorden og dess mer vitenskaplige fakta som legges på bordet som motbeviser bibelske beretninger om overnaturlige hendelser, dess mer kommer de religiøse bakpå. Ateistene krever naturligvis fakta og de få religiøse aktørene som opererer her virker hjelpesløse i debattene for de har ingen fakta å komme med.

Jeg vil med dette innlegget utfordre ateistene med noen fakta om min egen person. Er det fakta det jeg fremlegger eller er det tilfeldigheter?

FACTUM EST.

INGEN VET; HVEM ER JEG?

Bilde


Bilde



Mitt navn, Arne Magnus Aasen, betyr; SIRIUS, som betyr; Høydens store ildsted. Arne=Ildsted/Magnus=Stor/Aasen=Høyden.
Sirius A er omtrent dobbelt så massiv som solen, lyser 25 ganger sterkere enn solen og med det lyser den nesten dobbelt så sterkt på himmelen i forhold til neste lyssterke stjerne. Navnet, Sirius, er avledet fra det gammelgreske Σείριος, latinisert til Seirios «glødende». Høydens store ildsted = Stor glød i det høye.


Bilde


Pentagrammet er en stjernelignende figur som dannes ved at man trekker opp alle diagonalene i en regelmessig femkant. Pentagram har vært mye brukt i magien både i gammel og i ny tid som vern mot onde makter, og mine initialer; AMAA, er skrevet i pentagrammet. Betyr det at jeg er så heldig at jeg har magiske krefter som kan bekjempe onde makter?
Navnet, som ble gitt meg i nøddåp tre dager etter min fødsel, er lik det mytiske begrepet fra Joh. Åp. 16:16; armageddon, dommedagsbegrepet. Hvis jeg erigerer @ så får vi d, og da blir e-posten min seende slik ut; armag-aadonline.

Bilde



I mitt venstre øye er det formet en trekant som omkranser pupillens sorte sirkel.
Betyr dette at jeg er altseende?






I 1980 kom en kristen palestiner til Bergen fra Israel. Han hadde hatt en drøm om Bergen så sterk at han brukte alle sparepengene sine til reise til Bergen. Han stilte seg opp på Torgalmenningen og stoppet tilfeldige som kom forbi og fortalte dem om drømmen sin. Ingen tok notis av ham inntil det kom en pastor forbi. Han tok mannen med seg til menigheten sin hvor han fortalte om drømmen sin, og like etter ble en artikkel skrevet om dette underlige fenomenet i Bergens Tidende.
Han drømte at han stod foran et verdenskart. En ild brant på et sted på kartet, og da han så nøyere etter så han at det brant i øyet på noe som lignet en liggende løve. Han så at under ilden stod det et navn; Bergen. Han så videre at landet het Norge. Nå så han at ilden spredte seg til andre byer i Norge og videre spredte brannen seg til hele verdenskartet.
Hva betyr dette? At noe stort skal starte i Bergen og spre seg til hele verden?

På dagen, hundre dager før tusenårsskiftet, skrev jeg en annonse i avisen Dagen i Bergen som jeg kalte; Hundredagerstiftelsen, hvor jeg inviterte alle kristne menigheter til en stiftelse. Stiftelsen skulle arbeide for å tenne et bål på hvert av de sju fjellene på tusenårsdagen, og slik skulle Bergen fremstå for all verden som en gigantisk Menora. Ingen meldte seg til meg, men noen stjal ideen og samlet menigheter i Bergen til å gå sammen i felleskap for å tenne et bål på hvert av de sju fjellene. Det ble dårlig vær på tusenårsdagen med regn og sterk vind, men bålene ble tent. Menighetene forsatte med dette i tre år til, men så omkom en gutt i forbindelse med byggingen av et av bålene og prosjektet fikk så stor kritikk at det ble avsluttet.
Bergen; det nye Jerusalem?
Hvordan skal de onde makter i så fall bekjempes? Gjennom et nytt og magisk evangelium?


I de siste ordene i DGT står det:

Se, jeg sender eder Elias, profeten, før Herrens dag kommer, den store og forferdelige og han skal vende fedrenes hjerte til barna, og barnas hjerte til deres fedre.
Malakias 4:5

Er denne Elias, som det profeteres om at Gud skal sende, allerede kommet? Og er magien å finne i dette nye barnebudet i Fullmånedåpen, hvor foreldrene avlegger dette hellige løftet; Jeg lover at jeg skal oppdra deg uten fysisk eller psykisk avstraffelse, gi deg ubetinget kjærlighet og lære deg å gi mer til din neste enn til deg selv, at vi skal se vender fedrenes hjerte til barna, og barnas hjerte til fedrene?

Hans disipler spurte ham og sa, hvorfor sier de skriftlærde at Elias først må komme? Men Jesus svarte og sa til dem: Elias kommer faktisk først, og skal sette i stand alt.
Matt. 17:10

Er Jesu foreløper, Elias, allerede kommet og er det magien i Det nye bud at du skal elske din neste høyere enn deg selv, som skal sette i stand alt før Jesus kommer for andre gang?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: ons jan 18, 2023 1:43 pm
Mitt navn, Arne Magnus Aasen, betyr; SIRIUS, som betyr; Høydens store ildsted. Arne=Ildsted/Magnus=Stor/Aasen=Høyden.
Sirius A er omtrent dobbelt så massiv som solen, lyser 25 ganger sterkere enn solen og med det lyser den nesten dobbelt så sterkt på himmelen i forhold til neste lyssterke stjerne. Navnet, Sirius, er avledet fra det gammelgreske Σείριος, latinisert til Seirios «glødende». Høydens store ildsted = Stor glød i det høye.
Nå må jeg korrigere deg, og det er meget mulig at jeg også skuffer deg, men det er ingen sammenheng mellom ditt navn Arne og "arne ildsted." Nå har du latt deg lure av en helt tilfeldig likhet mellom to vidt forskjellige ord og du kobler disse ordene sammen med hverandre. Dette kalles folkeetymologi.

Ditt navn Arne betyr ørn, en havørn kalles også "are", da ser du sammenhengen bedre.

Ørn het på norrønt Ǫrn der Ǫ er blitt til ved u-omlyd av A. Vi rekonstruerer det slik ArnuR> Ǫrnur> Ǫrnr> Ǫrn> Ørn.

Et annet ord for ørn var ari som har gitt are-havørn. Dette het Ari i nominativ og Ara i akkusativ, genitiv og dativ. Are var
det vi kaller en -n stamme, vi ser ikke det så godt i norrønt, men vi ser det på gotisk.

Nominativ. Ara
Akkusativ. Aran

Da er Arne oppstått ved en sammenblanding av u-stamme og n-stamme eller ved at stammesuffikset n er blitt beholdt og vokalen foran er blitt apokopert.

Hvis dette er vanskelig eller uforståelig, må du bare stole meg likevel.

Det greske ordet for "fugl" er "órnis" og "órneon", da ser du straks sammenhengen med Arne. Ørn på russisk er "orjol", også her ser du sammenhengen.

Arne-"ildsted" henger sammen med "aske"< az-

Dette rekonstuerer vi som Arne< ARni<Azna. Her var det en lydlov som gjorde z til en egen r-lyd som vi skriver som R, senere er r og R blitt til en og samme r.

Aske< az-k. Her er det desonorisering av z for en ustemt konsonant.

Dette ble mye språk og ingenting om livssyn, men du må jo ledes inn på den rette vei.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: ons jan 18, 2023 3:35 pm
Arne Magnus Aasen skrev: ons jan 18, 2023 1:43 pm
Mitt navn, Arne Magnus Aasen, betyr; SIRIUS, som betyr; Høydens store ildsted. Arne=Ildsted/Magnus=Stor/Aasen=Høyden.
Sirius A er omtrent dobbelt så massiv som solen, lyser 25 ganger sterkere enn solen og med det lyser den nesten dobbelt så sterkt på himmelen i forhold til neste lyssterke stjerne. Navnet, Sirius, er avledet fra det gammelgreske Σείριος, latinisert til Seirios «glødende». Høydens store ildsted = Stor glød i det høye.
Nå må jeg korrigere deg, og det er meget mulig at jeg også skuffer deg, men det er ingen sammenheng mellom ditt navn Arne og "arne ildsted." Nå har du latt deg lure av en helt tilfeldig likhet mellom to vidt forskjellige ord og du kobler disse ordene sammen med hverandre. Dette kalles folkeetymologi.

Ditt navn Arne betyr ørn, en havørn kalles også "are", da ser du sammenhengen bedre.




Bilde

Ørn het på norrønt Ǫrn der Ǫ er blitt til ved u-omlyd av A. Vi rekonstruerer det slik ArnuR> Ǫrnur> Ǫrnr> Ǫrn> Ørn.

Et annet ord for ørn var ari som har gitt are-havørn. Dette het Ari i nominativ og Ara i akkusativ, genitiv og dativ. Are var
det vi kaller en -n stamme, vi ser ikke det så godt i norrønt, men vi ser det på gotisk.

Nominativ. Ara
Akkusativ. Aran

Da er Arne oppstått ved en sammenblanding av u-stamme og n-stamme eller ved at stammesuffikset n er blitt beholdt og vokalen foran er blitt apokopert.

Hvis dette er vanskelig eller uforståelig, må du bare stole meg likevel.

Det greske ordet for "fugl" er "órnis" og "órneon", da ser du straks sammenhengen med Arne. Ørn på russisk er "orjol", også her ser du sammenhengen.

Arne-"ildsted" henger sammen med "aske"< az-

Dette rekonstuerer vi som Arne< ARni<Azna. Her var det en lydlov som gjorde z til en egen r-lyd som vi skriver som R, senere er r og R blitt til en og samme r.

Aske< az-k. Her er det desonorisering av z for en ustemt konsonant.

Dette ble mye språk og ingenting om livssyn, men du må jo ledes inn på den rette vei.
Jada, jada, jeg leser jo at Arne betyr ørn, men hvor mye vi snur og vender på det så leser jeg da også at Arne forbindes med ildsted.

arne
1. Store norske leksikon.
Arne er det samme som åre, altså en type ildsted som var vanlige i norske middelalderhus. Uttrykket brukes nå bare billedlig, for eksempel «den hjemlige arne» eller "et kulturens arnested"

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: ons jan 18, 2023 1:43 pm Siden opplysningstiden har det veltet en flodbølge av ateister utover jorden og dess mer vitenskaplige fakta som legges på bordet som motbeviser bibelske beretninger om overnaturlige hendelser, dess mer kommer de religiøse bakpå.

Ateistene krever naturligvis fakta og de få religiøse aktørene som opererer her virker hjelpesløse i debattene for de har ingen fakta å komme med.
Å, har vitenskapen motbevist noe?
Tja, hvem er hjelpeløs i så måte?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: ons jan 18, 2023 4:00 pm
Karatel skrev: ons jan 18, 2023 3:35 pm
Arne Magnus Aasen skrev: ons jan 18, 2023 1:43 pm
Mitt navn, Arne Magnus Aasen, betyr; SIRIUS, som betyr; Høydens store ildsted. Arne=Ildsted/Magnus=Stor/Aasen=Høyden.
Sirius A er omtrent dobbelt så massiv som solen, lyser 25 ganger sterkere enn solen og med det lyser den nesten dobbelt så sterkt på himmelen i forhold til neste lyssterke stjerne. Navnet, Sirius, er avledet fra det gammelgreske Σείριος, latinisert til Seirios «glødende». Høydens store ildsted = Stor glød i det høye.
Nå må jeg korrigere deg, og det er meget mulig at jeg også skuffer deg, men det er ingen sammenheng mellom ditt navn Arne og "arne ildsted." Nå har du latt deg lure av en helt tilfeldig likhet mellom to vidt forskjellige ord og du kobler disse ordene sammen med hverandre. Dette kalles folkeetymologi.

Ditt navn Arne betyr ørn, en havørn kalles også "are", da ser du sammenhengen bedre.




Bilde

Ørn het på norrønt Ǫrn der Ǫ er blitt til ved u-omlyd av A. Vi rekonstruerer det slik ArnuR> Ǫrnur> Ǫrnr> Ǫrn> Ørn.

Et annet ord for ørn var ari som har gitt are-havørn. Dette het Ari i nominativ og Ara i akkusativ, genitiv og dativ. Are var
det vi kaller en -n stamme, vi ser ikke det så godt i norrønt, men vi ser det på gotisk.

Nominativ. Ara
Akkusativ. Aran

Da er Arne oppstått ved en sammenblanding av u-stamme og n-stamme eller ved at stammesuffikset n er blitt beholdt og vokalen foran er blitt apokopert.

Hvis dette er vanskelig eller uforståelig, må du bare stole meg likevel.

Det greske ordet for "fugl" er "órnis" og "órneon", da ser du straks sammenhengen med Arne. Ørn på russisk er "orjol", også her ser du sammenhengen.

Arne-"ildsted" henger sammen med "aske"< az-

Dette rekonstuerer vi som Arne< ARni<Azna. Her var det en lydlov som gjorde z til en egen r-lyd som vi skriver som R, senere er r og R blitt til en og samme r.

Aske< az-k. Her er det desonorisering av z for en ustemt konsonant.

Dette ble mye språk og ingenting om livssyn, men du må jo ledes inn på den rette vei.
Jada, jada, jeg leser jo at Arne betyr ørn, men hvor mye vi snur og vender på det så leser jeg da også at Arne forbindes med ildsted.

arne
1. Store norske leksikon.
Arne er det samme som åre, altså en type ildsted som var vanlige i norske middelalderhus. Uttrykket brukes nå bare billedlig, for eksempel «den hjemlige arne» eller "et kulturens arnested"
Du får selvfølgelig oppfatte og tolke navnet ditt slik du selv vil, det er jo ditt navn. Jeg påpekte bare den riktige etymologien. Jeg synes etymologi og gamle språk er veldig interessant og morsomt, men jeg forstår jo at andre ikke deler min begeistring for faget.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: ons jan 18, 2023 8:36 pm
Arne Magnus Aasen skrev: ons jan 18, 2023 4:00 pm
Karatel skrev: ons jan 18, 2023 3:35 pm

Nå må jeg korrigere deg, og det er meget mulig at jeg også skuffer deg, men det er ingen sammenheng mellom ditt navn Arne og "arne ildsted." Nå har du latt deg lure av en helt tilfeldig likhet mellom to vidt forskjellige ord og du kobler disse ordene sammen med hverandre. Dette kalles folkeetymologi.

Ditt navn Arne betyr ørn, en havørn kalles også "are", da ser du sammenhengen bedre.




Bilde

Ørn het på norrønt Ǫrn der Ǫ er blitt til ved u-omlyd av A. Vi rekonstruerer det slik ArnuR> Ǫrnur> Ǫrnr> Ǫrn> Ørn.

Et annet ord for ørn var ari som har gitt are-havørn. Dette het Ari i nominativ og Ara i akkusativ, genitiv og dativ. Are var
det vi kaller en -n stamme, vi ser ikke det så godt i norrønt, men vi ser det på gotisk.

Nominativ. Ara
Akkusativ. Aran

Da er Arne oppstått ved en sammenblanding av u-stamme og n-stamme eller ved at stammesuffikset n er blitt beholdt og vokalen foran er blitt apokopert.

Hvis dette er vanskelig eller uforståelig, må du bare stole meg likevel.

Det greske ordet for "fugl" er "órnis" og "órneon", da ser du straks sammenhengen med Arne. Ørn på russisk er "orjol", også her ser du sammenhengen.

Arne-"ildsted" henger sammen med "aske"< az-

Dette rekonstuerer vi som Arne< ARni<Azna. Her var det en lydlov som gjorde z til en egen r-lyd som vi skriver som R, senere er r og R blitt til en og samme r.

Aske< az-k. Her er det desonorisering av z for en ustemt konsonant.

Dette ble mye språk og ingenting om livssyn, men du må jo ledes inn på den rette vei.
Jada, jada, jeg leser jo at Arne betyr ørn, men hvor mye vi snur og vender på det så leser jeg da også at Arne forbindes med ildsted.

arne
1. Store norske leksikon.
Arne er det samme som åre, altså en type ildsted som var vanlige i norske middelalderhus. Uttrykket brukes nå bare billedlig, for eksempel «den hjemlige arne» eller "et kulturens arnested"
Du får selvfølgelig oppfatte og tolke navnet ditt slik du selv vil, det er jo ditt navn. Jeg påpekte bare den riktige etymologien. Jeg synes etymologi og gamle språk er veldig interessant og morsomt, men jeg forstår jo at andre ikke deler min begeistring for faget.
Nettopp derfor kunne det vært interessant å vite hvorfor du valgte Karatel som ditt nickname.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Jada, jada, jeg leser jo at Arne betyr ørn, men hvor mye vi snur og vender på det så leser jeg da også at Arne forbindes med ildsted.

arne
1. Store norske leksikon.
Arne er det samme som åre, altså en type ildsted som var vanlige i norske middelalderhus. Uttrykket brukes nå bare billedlig, for eksempel «den hjemlige arne» eller "et kulturens arnested"
[/quote]

Du får selvfølgelig oppfatte og tolke navnet ditt slik du selv vil, det er jo ditt navn. Jeg påpekte bare den riktige etymologien. Jeg synes etymologi og gamle språk er veldig interessant og morsomt, men jeg forstår jo at andre ikke deler min begeistring for faget.
[/quote]

Nettopp derfor kunne det vært interessant å vite hvorfor du valgte Karatel som ditt nickname. Og jeg skulle også gjerne vite om du bestrider etymologien som Store norske leksikon henviser til.
[/quote]

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tor jan 19, 2023 11:56 am Jada, jada, jeg leser jo at Arne betyr ørn, men hvor mye vi snur og vender på det så leser jeg da også at Arne forbindes med ildsted.

arne
1. Store norske leksikon.
Arne er det samme som åre, altså en type ildsted som var vanlige i norske middelalderhus. Uttrykket brukes nå bare billedlig, for eksempel «den hjemlige arne» eller "et kulturens arnested"
Du får selvfølgelig oppfatte og tolke navnet ditt slik du selv vil, det er jo ditt navn. Jeg påpekte bare den riktige etymologien. Jeg synes etymologi og gamle språk er veldig interessant og morsomt, men jeg forstår jo at andre ikke deler min begeistring for faget.
[/quote]

Nettopp derfor kunne det vært interessant å vite hvorfor du valgte Karatel som ditt nickname. Og jeg skulle også gjerne vite om du bestrider etymologien som Store norske leksikon henviser til.
[/quote]
[/quote]

Det kan være mange grunner til at jeg valgte Karatel som brukernavn.

F.eks. disse søte jentene.

https://tse2.mm.bing.net/th?id=OVP.pjcW ... 56&c=7&p=0

https://tse3.mm.bing.net/th?id=OIP.8hFo ... id=Api&P=0

http://static.rezka.cloud/i/2022/4/3/la ... 35d33s.jpg

https://tse1.explicit.bing.net/th?id=OI ... id=Api&P=0

En sirianer?

https://tse1.mm.bing.net/th?id=OIP.mRv1 ... id=Api&P=0

Enda en sirianer? Han kommer i alle fall fra himmelen.

https://tse4.explicit.bing.net/th?id=OI ... id=Api&P=0

Interesse for SS.

https://sun6-21.userapi.com/impg/bK-Vso ... bc187e671a


Liker å gå i gassmaske.

https://th.bing.com/th/id/OIP.n0-1lV4Xs ... .9&pid=1.7

Liker science fiction.

https://cv3.litres.ru/pub/c/elektronnay ... ateli.webp

Liker denne TV-serien.

https://tse2.mm.bing.net/th?id=OIP.2Zbe ... id=Api&P=0

Som du ser kan det være mange muligheter til at jeg valgte nettopp dette brukernavnet.

En mulighet er også at jeg syntes det er fint og lyder bra.

Jeg er helt enig i den etymologien som står i SNL. Den er riktig.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: ons jan 18, 2023 1:43 pm
Mitt navn, Arne Magnus Aasen, betyr; SIRIUS, som betyr; Høydens store ildsted. Arne=Ildsted/Magnus=Stor/Aasen=Høyden.
Mmm... blander du ikke sammen norsk og latin nå, tro?

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Hei Karatel.
Du skriver i ditt svar til meg om min påstand at navnet mitt, Arne, kan forbindes til ildsted at ".......det er ingen sammenheng mellom ditt navn Arne og arne ildsted." Jeg viser da til Store norske leksikon som skriver: Arne er det samme som åre, altså en type ildsted som var vanlige i norske middelalderhus, og du svarer at " Jeg er helt enig i den etymologien som står i SNL. Den er riktig."

Kan du forklare motsigelsen her?

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: fre jan 20, 2023 9:36 am
Arne Magnus Aasen skrev: ons jan 18, 2023 1:43 pm
Mitt navn, Arne Magnus Aasen, betyr; SIRIUS, som betyr; Høydens store ildsted. Arne=Ildsted/Magnus=Stor/Aasen=Høyden.
Mmm... blander du ikke sammen norsk og latin nå, tro?

Mvh

BE
BE satt i godstolen sin med pc`en på fanget, men han følte seg ikke helt bra. Noe tynget ham, men han visste ikke helt hva det var. Han hadde nettopp lest arma sitt innlegg; Factum est, og det hadde gjort ham urolig. "I helvete, hva er det som skjer? Aktøren står fram med fullt navn og hevder at hans initialer står skrevet i pentagrammet og at e-posten hans er lik det mytiske begrepet fra Johannes åpenbaring; armageddon? I tillegg påstår han at navnet hans betyr SIRIUS og at han er en sirianer kommet til vår jord for å frelse mennesket? Hvordan skal jeg som innbitt ateist og troløs kommunist svare på dette? Jeg får prøve å forvirre ham. Jeg skriver: Mmm, blander du ikke sammen norsk og latin nå, tro? Den blir vanskelig for ham å svare på, for det er et flisespikkeri i særklasse. Ha-ha-ga, der tok jeg ham."

BE satt i godstolen sin med pcèn i fanget, men han følte seg ikke bedre.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Homer (8th BC) on Sirius

"“Sirius rises late in the dark, liquid sky, on summer nights; star of stars, Orion’s Dog they call it, brightest of all but an evil portent, bringing heat and fevers to suffering humanity.”

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: fre jan 20, 2023 11:02 am Homer (8th BC) on Sirius

"“Sirius rises late in the dark, liquid sky, on summer nights; star of stars, Orion’s Dog they call it, brightest of all but an evil portent, bringing heat and fevers to suffering humanity.”
Jeg skriver ikke nødvendigvis under på innlegget ditt, men tommel får du uansett!

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 20, 2023 10:50 am
Hvordan skal jeg som innbitt ateist og troløs kommunist svare på dette?

BE satt i godstolen sin med pcèn i fanget, men han følte seg ikke bedre.
At jeg er troløs kommunist kan nok stemme. Men betegnelsen "ateist" er det DU som bruker - ikke jeg.

Mvh

BE

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 20, 2023 10:32 am Hei Karatel.
Du skriver i ditt svar til meg om min påstand at navnet mitt, Arne, kan forbindes til ildsted at ".......det er ingen sammenheng mellom ditt navn Arne og arne ildsted." Jeg viser da til Store norske leksikon som skriver: Arne er det samme som åre, altså en type ildsted som var vanlige i norske middelalderhus, og du svarer at " Jeg er helt enig i den etymologien som står i SNL. Den er riktig."

Kan du forklare motsigelsen her?
Det er ingen motsigelse. Etymologien til "arne- ildsted" er helt riktig. Etymologien til mannsnavnet "Arne -ørn" er også helt riktig, men det er et helt annet ord og en helt annen etymologi.

"Tre" er tallet 3, men det betyr ikke at "tre-3" har samme etymologi som ordet "tre" om planten som vokser i skogen. Det er to vidt forskjellige ord med vidt forskjellig etymologi.

Tallet 4 "fire" har ingen sammenheng med verbet "fire", fire et flagg, fire en livbåt. Det er to vidt forskjellige ord med vidt forskjellig etymologi.

I setningen "Han åtte åtte biblar" er det første "åtte" preteritum av verbet "eiga", mens det andre "åtte" er tallordet 8. Det er også to vidt forskjellige ord med vidt forskjellig etymologi.

Men som sagt, hvis du selv vil at ditt navn skal bety ildsted, er det ingen som kan nekte deg det. Det er ditt navn.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: fre jan 20, 2023 9:36 am
Arne Magnus Aasen skrev: ons jan 18, 2023 1:43 pm
Mitt navn, Arne Magnus Aasen, betyr; SIRIUS, som betyr; Høydens store ildsted. Arne=Ildsted/Magnus=Stor/Aasen=Høyden.
Mmm... blander du ikke sammen norsk og latin nå, tro?

Mvh

BE
Arne er altfor beskjeden her, Aasen/Åsen kan jo også bety Guden.

"Æser er guder i den norrøne religionen. En kvinnelig guddom kalles åsynje, en mannlig kalles ås."

https://snl.no/%C3%A6ser

Ubestemt entall :Aas/Ås

Bestemt entall: Aasen/Åsen

Flertall: Æser-æsene

Du har ellers rett i at Magnus er latin, det er etymologisk samme ord som norsk Mikkel.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: fre jan 20, 2023 11:16 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 20, 2023 10:50 am
Hvordan skal jeg som innbitt ateist og troløs kommunist svare på dette?

BE satt i godstolen sin med pcèn i fanget, men han følte seg ikke bedre.
At jeg er troløs kommunist kan nok stemme. Men betegnelsen "ateist" er det DU som bruker - ikke jeg.

Mvh

BE
Beklager BE, min venn (som alltid leser meg rett), du vet, jeg er litt løs på avtrekkeren, men alle skal vite at jeg elsker deg (somJesus elsket Thomas).

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

[

Men som sagt, hvis du selv vil at ditt navn skal bety ildsted, er det ingen som kan nekte deg det. Det er ditt navn.
[/quote]

Takker for den, Karatel, men jeg skulle gjerne hatt din kommentar til det øvrige jeg skriver. Hva mener du, for eksempel, at mine initialer, som er er skrevet inn i pentagrammet, betyr noe om min person? Eller at det mytiske "armageddon", som er skrevet inn i min e-post, betyr noe om min person, eller at navnet mitt betyr noe om min person? Er dette tilfeldigheter for deg, eller lurer du på om hva dette kan være?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Pentagrammet er knyttet til hedenske religioner og da også til Wicca-kulturen.
De 5 elementene jord, vind, ild, luft og ånd.
I japansk kultur sett på som magisk.
I det gamle Babylon (arnestedet for falsk religion) var pentagrammet knyttet til deres guder og deres religioner.
Church of Satan har et oppned pentagram som sitt symbol, fordi de da mener at de viser det onde vs det gode etc.

Det har null niks med kristendommen å gjøre.
Snakker man om Jesus og slike ting så er det å blande lys og mørke
(Joh 12:36).

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: fre jan 20, 2023 12:38 pm [

Men som sagt, hvis du selv vil at ditt navn skal bety ildsted, er det ingen som kan nekte deg det. Det er ditt navn.
Takker for den, Karatel, men jeg skulle gjerne hatt din kommentar til det øvrige jeg skriver. Hva mener du, for eksempel, at mine initialer, som er er skrevet inn i pentagrammet, betyr noe om min person? Eller at det mytiske "armageddon", som er skrevet inn i min e-post, betyr noe om min person, eller at navnet mitt betyr noe om min person? Er dette tilfeldigheter for deg, eller lurer du på om hva dette kan være?
[/quote]

Her kan jeg bare si meg helt enig med Fredrik den store, konge av Preussen, i at enhver må få bli salig i sin tro.

"Hier mus ein jeder nach Seiner Façon Selich werden."

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

return_of_drakkar skrev: fre jan 20, 2023 1:09 pm Pentagrammet er knyttet til hedenske religioner og da også til Wicca-kulturen.
De 5 elementene jord, vind, ild, luft og ånd.
I japansk kultur sett på som magisk.
I det gamle Babylon (arnestedet for falsk religion) var pentagrammet knyttet til deres guder og deres religioner.
Church of Satan har et oppned pentagram som sitt symbol, fordi de da mener at de viser det onde vs det gode etc.

Det har null niks med kristendommen å gjøre.
Snakker man om Jesus og slike ting så er det å blande lys og mørke
(Joh 12:36).
Hva er en falsk religion? Så lenge ingen guder er påvist, er alle religioner like falske. En falsk religion er alle andre religioner enn den ene man selv tror på. Alle andre religioner er falske.

Arne sier jo selv rett ut at han ikke kaller seg kristen. da antar jeg at han selv forstår at hans tro ikke har noe med kristendom å gjøre.

"arnestedet for falsk religion"? Gitt hvordan Arne selv tolker sitt navn Arne, vil han kanskje tro at du blander ham inn i babylonsk religion?

For øvrig er heller ikke Satan påvist og dokumentert, da har ikke satanistene noen grunn til å tro på ham. De bare innbiller seg ting de også.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: fre jan 20, 2023 4:45 pm
Hva er en falsk religion?
I showed you the required curriculum.
There is no easy syllabus selected by you to reach one's goal.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

INGEN VET; HVEM ER JEG. = Uyf yyi ues ruøugjygutfb uycriøouæp zk6r iyvouy

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Arne Magnus Aasen skrev: lør jan 21, 2023 8:35 am INGEN VET; HVEM ER JEG. = Uyf yyi ues ruøugjygutfb uycriøouæp zk6r iyvouy
Eller; Yuoyi r6kz pæuoøircyu bftugyguøur seu iyy fyu

Som betyr; Ingenting, eller ingen vet.

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Karatel skrev: fre jan 20, 2023 4:45 pm
Hva er en falsk religion? Så lenge ingen guder er påvist, er alle religioner like falske.
Vel, vel - menneskeskapte guder finnes det nok mange av, men ikke alle er seg bevisst at
de tilber noe eller noen. Heller ikke at de er slaver under krefter de ikke rår med. Slike guder og herrer
kan nok sies å være falske.
Men når vi snakker om Skaperen av himmel og jord, da bør vi forstå at han virkelig finnes
utfra det skaperverket vi ser rundt oss, og som vi alle er en del av. Det samme sier også
apostelen i Rom. 1,19-20.
https://www.bible.com/no/bible/102/ROM.1.19-20.NB

Så den religion som dyrker himmelens og jordens Skaper, er ingen falsk religion,
slik jeg ser det.
.
.

rubberbandman

Legg inn av rubberbandman »

Senior skrev: søn jan 22, 2023 1:43 am
Karatel skrev: fre jan 20, 2023 4:45 pm
Hva er en falsk religion? Så lenge ingen guder er påvist, er alle religioner like falske.
Vel, vel - menneskeskapte guder finnes det nok mange av, men ikke alle er seg bevisst at
de tilber noe eller noen. Heller ikke at de er slaver under krefter de ikke rår med. Slike guder og herrer
kan nok sies å være falske.
Men når vi snakker om Skaperen av himmel og jord, da bør vi forstå at han virkelig finnes
utfra det skaperverket vi ser rundt oss, og som vi alle er en del av. Det samme sier også
apostelen i Rom. 1,19-20.
https://www.bible.com/no/bible/102/ROM.1.19-20.NB

Så den religion som dyrker himmelens og jordens Skaper, er ingen falsk religion,
slik jeg ser det.
.
.
Det er jo klart. Spørsmålet er bare om det er Brahma eller Iluvatar det er snakk om.
Kan muligens være noen andre, men tvilsomt. Tipper dette er finalistene.

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

rubberbandman skrev: søn jan 22, 2023 2:40 am
Det er jo klart. Spørsmålet er bare om det er Brahma eller Iluvatar det er snakk om.
Kan muligens være noen andre, men tvilsomt. Tipper dette er finalistene.
Å være herre over naturlovene, er jo et 'must' for den som har skapt himmel og jord.
Israel fikk jo mange overbevisende demonstrasjoner på det da. Ikke minst da de gikk
tørrskodd gjennom Rødehavet med vatnet stående som en mur på begge sider!
https://www.bible.com/no/bible/102/EXO.14.21-22.NB

Vet ikke om slike ting kan sies om de du nevner...
.
.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Senior skrev: søn jan 22, 2023 4:27 pm
rubberbandman skrev: søn jan 22, 2023 2:40 am
Det er jo klart. Spørsmålet er bare om det er Brahma eller Iluvatar det er snakk om.
Kan muligens være noen andre, men tvilsomt. Tipper dette er finalistene.
Å være herre over naturlovene, er jo et 'must' for den som har skapt himmel og jord.
Israel fikk jo mange overbevisende demonstrasjoner på det da. Ikke minst da de gikk
tørrskodd gjennom Rødehavet med vatnet stående som en mur på begge sider!
https://www.bible.com/no/bible/102/EXO.14.21-22.NB

Vet ikke om slike ting kan sies om de du nevner...
.
.
Alle guder er selvfølgelig herre over naturlovene, hvis ikke ville de ikke vært guder. Selve betingelsen for å være en gud er evnen til å være herre over naturlovene.

Så selvsagt er også Brahma og Iluvatar herre over naturlovene. Hvordan skulle de ellers greid å skape himmel og jord?

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Senior skrev: søn jan 22, 2023 4:27 pm
rubberbandman skrev: søn jan 22, 2023 2:40 am
Det er jo klart. Spørsmålet er bare om det er Brahma eller Iluvatar det er snakk om.
Kan muligens være noen andre, men tvilsomt. Tipper dette er finalistene.
Å være herre over naturlovene, er jo et 'must' for den som har skapt himmel og jord.
Israel fikk jo mange overbevisende demonstrasjoner på det da. Ikke minst da de gikk
tørrskodd gjennom Rødehavet med vatnet stående som en mur på begge sider!
https://www.bible.com/no/bible/102/EXO.14.21-22.NB

Vet ikke om slike ting kan sies om de du nevner...
.
.

Det er en himmelvid forskjell mellom de ulike miraklene vi leser om i bibelen og skapelsen av universet, for intet vesen, om det kalles Gud aldri så mye, er allmektig i kosmos.

Den allmektige Skaper er å finne i alt som er skapt og samtidig å finne i alt som er utenfor tid og sted. Skaperen er å finne i livets ufattelige skjønnhet og kjærligheten er Skaperens signatur.

Kun Skaperen er allmektig, og skapelsen kun mektig. I kosmos finnes det mektige skapere, men ingen allmektige skapere. Universets mektige skapere kan skape mirakler, som for oss mennesker kan synes som skapt av en allmektig skaper, men det kan ikke måles med skapelsen av universet.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: man jan 23, 2023 9:17 am
Senior skrev: søn jan 22, 2023 4:27 pm
rubberbandman skrev: søn jan 22, 2023 2:40 am
Det er jo klart. Spørsmålet er bare om det er Brahma eller Iluvatar det er snakk om.
Kan muligens være noen andre, men tvilsomt. Tipper dette er finalistene.
Å være herre over naturlovene, er jo et 'must' for den som har skapt himmel og jord.
Israel fikk jo mange overbevisende demonstrasjoner på det da. Ikke minst da de gikk
tørrskodd gjennom Rødehavet med vatnet stående som en mur på begge sider!
https://www.bible.com/no/bible/102/EXO.14.21-22.NB

Vet ikke om slike ting kan sies om de du nevner...
.
.
Alle guder er selvfølgelig herre over naturlovene, hvis ikke ville de ikke vært guder. Selve betingelsen for å være en gud er evnen til å være herre over naturlovene.

Så selvsagt er også Brahma og Iluvatar herre over naturlovene. Hvordan skulle de ellers greid å skape himmel og jord?
Nei.
Igjen er vi inne på det området som et gitt ord dekker når det gjelder bruk.

Johannes 10:34
"Jesus svarte: «Står det ikke skrevet i deres egen lov: Jeg har sagt: ‘ Dere er guder’?"

Filipperne 3:19
"Fortapelse er deres mål og magen deres gud,"

https://www.merriam-webster.com/dictionary/god

https://www.collinsdictionary.com/dicti ... nglish/god

Det er det samme med "religion".
ordnett.no om feks: kunsten er religion for ham dvs. det høyeste i livet

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»