Skøytesesongen 2022/2023

Svar
CrazyHorse

Re: Skøytesesongen 2022/2023

Legg inn av CrazyHorse »

Guttorm123 skrev: man jan 09, 2023 8:20 pm
CrazyHorse skrev: man jan 09, 2023 8:12 pm

Som om ikke skøyteløpene var opphissende nok i går ..
Det mest spennende sammenlagtmesterskapet jeg kan huske å ha sett.

Noe som overgår dette, i så måte?
I EM- sammenheng kan jeg ikke huske noe som har vært like spennende , nei . Veldig bra at de 2 beste sammenlagt etter 3 distanser nå går i par i siste løp , selv om Ragne Wiklund kanskje ønsket at den gamle ordningen fortsatt eksisterte. Ellers har vi duellen Stenshjemmet -Sjøbrend på 10000 i 1981, men det var VM

Sjaksjakbajev

Legg inn av Sjaksjakbajev »

Guttorm123 skrev: man jan 09, 2023 8:20 pm
CrazyHorse skrev: man jan 09, 2023 8:12 pm

Som om ikke skøyteløpene var opphissende nok i går ..
Det mest spennende sammenlagtmesterskapet jeg kan huske å ha sett.

Noe som overgår dette, i så måte?
VM 1981 er nevnt, men EM på Bislett 1982 var fullt på høyde. Gustafson måtte slå Falk-Larssen med 6.34 sekunder i samløp på 10000; Falk-Larssen overgikk seg selv, slo sin egen pers med 58 sekunder og satte norsk rekord 14.30,34, men Gustafson satte verdensrekord 14.23,59 og vant 10000 med 6,75 sekunder. I praksis avgjorde Gustafson mesterskapet på sisterunden der han gikk seg ned fra 34,5 til dengang helt sinnssvake 33,2 - Falk-Larssen presset seg ned fra 34,6 til 34,1, men det var ikke godt nok.
I paret etterpå kom Øyvind Tveter og Tom Erik Oxholm, men Knut Bjørnsen var så emosjonelt utladet at han ikke klarte å fortsette kommenteringen på NRK TV, og ba studio overta...

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Sjaksjakbajev skrev: tir jan 10, 2023 12:23 am
VM 1981 er nevnt, men EM på Bislett 1982 var fullt på høyde. Gustafson måtte slå Falk-Larssen med 6.34 sekunder i samløp på 10000; Falk-Larssen overgikk seg selv, slo sin egen pers med 58 sekunder og satte norsk rekord 14.30,34, men Gustafson satte verdensrekord 14.23,59 og vant 10000 med 6,75 sekunder. I praksis avgjorde Gustafson mesterskapet på sisterunden der han gikk seg ned fra 34,5 til dengang helt sinnssvake 33,2 - Falk-Larssen presset seg ned fra 34,6 til 34,1, men det var ikke godt nok.
I paret etterpå kom Øyvind Tveter og Tom Erik Oxholm, men Knut Bjørnsen var så emosjonelt utladet at han ikke klarte å fortsette kommenteringen på NRK TV, og ba studio overta...
Selvfølgelig EM i 82 ja. Hadde glemt den.

Synes også EM i 91 var spennende, når Visser la opp til et kanonløp på 10 000m... Heldigvis varte ikke den spenningen så lenge.....

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Sjaksjakbajev skrev: tir jan 10, 2023 12:23 am
Guttorm123 skrev: man jan 09, 2023 8:20 pm
CrazyHorse skrev: man jan 09, 2023 8:12 pm

Som om ikke skøyteløpene var opphissende nok i går ..
Det mest spennende sammenlagtmesterskapet jeg kan huske å ha sett.

Noe som overgår dette, i så måte?
VM 1981 er nevnt, men EM på Bislett 1982 var fullt på høyde. Gustafson måtte slå Falk-Larssen med 6.34 sekunder i samløp på 10000; Falk-Larssen overgikk seg selv, slo sin egen pers med 58 sekunder og satte norsk rekord 14.30,34, men Gustafson satte verdensrekord 14.23,59 og vant 10000 med 6,75 sekunder. I praksis avgjorde Gustafson mesterskapet på sisterunden der han gikk seg ned fra 34,5 til dengang helt sinnssvake 33,2 - Falk-Larssen presset seg ned fra 34,6 til 34,1, men det var ikke godt nok.
I paret etterpå kom Øyvind Tveter og Tom Erik Oxholm, men Knut Bjørnsen var så emosjonelt utladet at han ikke klarte å fortsette kommenteringen på NRK TV, og ba studio overta...
Flott oppsummering
Her er forresten 10000 m -løpet mellom Gustafson og Falk-Larsen (og resten av mesterskapet) på YT

Centrist

Legg inn av Centrist »

CrazyHorse skrev: tir jan 10, 2023 7:04 pm Flott oppsummering
Her er forresten 10000 m -løpet mellom Gustafson og Falk-Larsen (og resten av mesterskapet) på YT
Fantastisk video, tusen takk.

Mon tro hva disse hadde sagt skulle de vite at 40 år senere skulle en annen svenske presse 12.30 grensen på 10 000m.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Guttorm123 skrev: tir jan 10, 2023 12:27 am
Sjaksjakbajev skrev: tir jan 10, 2023 12:23 am
VM 1981 er nevnt, men EM på Bislett 1982 var fullt på høyde. Gustafson måtte slå Falk-Larssen med 6.34 sekunder i samløp på 10000; Falk-Larssen overgikk seg selv, slo sin egen pers med 58 sekunder og satte norsk rekord 14.30,34, men Gustafson satte verdensrekord 14.23,59 og vant 10000 med 6,75 sekunder. I praksis avgjorde Gustafson mesterskapet på sisterunden der han gikk seg ned fra 34,5 til dengang helt sinnssvake 33,2 - Falk-Larssen presset seg ned fra 34,6 til 34,1, men det var ikke godt nok.
I paret etterpå kom Øyvind Tveter og Tom Erik Oxholm, men Knut Bjørnsen var så emosjonelt utladet at han ikke klarte å fortsette kommenteringen på NRK TV, og ba studio overta...
Selvfølgelig EM i 82 ja. Hadde glemt den.

Synes også EM i 91 var spennende, når Visser la opp til et kanonløp på 10 000m... Heldigvis varte ikke den spenningen så lenge.....
Synd ikke Falk Larsen vant de 3 første øvelsene, slik at han kunne tatt det rolig på tieren og allikevel vært mester :D

EM 1991 fikk vi vel ikke sett på norsk tv, da dette var rett etter laffens død.
Derimot huskes mesterskapet året før som et dramatisk EM med mange med i en jevn tittelkamp.
https://15-46-6.net/2017/10/07/
https://no.wikipedia.org/wiki/EM_p%C3%A ... 8yter_1990

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

netrebske skrev: tir jan 10, 2023 8:41 pm

Synd ikke Falk Larsen vant de 3 første øvelsene, slik at han kunne tatt det rolig på tieren og allikevel vært mester :D

EM 1991 fikk vi vel ikke sett på norsk tv, da dette var rett etter laffens død.
Derimot huskes mesterskapet året før som et dramatisk EM med mange med i en jevn tittelkamp.
https://15-46-6.net/2017/10/07/
https://no.wikipedia.org/wiki/EM_p%C3%A ... 8yter_1990
Falken var vel egentlig ikke i nærheten av å vinne 3 distanseseire i EM 82, og nederlaget på 10 000m , gjorde vel kanskje sitt til at han var ekstra skjerpet året etter, i VM, som han vant.

Em 91 ble ikke sendt på NRK TV, men radioen sendte det. Dette mesterskapet ligger på Youtube i sin helhet, på nederlandsk, og på min kanal:

https://www.youtube.com/@sallerterrer1285/videos

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Centrist skrev: tir jan 10, 2023 7:22 pm
CrazyHorse skrev: tir jan 10, 2023 7:04 pm Flott oppsummering
Her er forresten 10000 m -løpet mellom Gustafson og Falk-Larsen (og resten av mesterskapet) på YT
Fantastisk video, tusen takk.

Mon tro hva disse hadde sagt skulle de vite at 40 år senere skulle en annen svenske presse 12.30 grensen på 10 000m.
Husker jeg "debaterte " etter Koss sin verdensrekord i OL med en litt eldre fyr, tror jaggu han var et par år over 30. Han var skråsikker på at Koss sin verdensrekord aldri ville bli slått, mens jeg mente det ville komme bedre utstyr, baner og kanskje til og med bedre løpere.
Løpet til Koss ble en gang på 2000-tallet kåret til tidenes sportsøyeblikk av det norske folk i programmet topp 10 på NRK.
Hjallis sa vel i sin tid på spørsmål om hvor langt ned rekordene ville presses ned, "Ja de kan jo itj gå på 0" ;)

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Guttorm123 skrev: tir jan 10, 2023 8:50 pm
netrebske skrev: tir jan 10, 2023 8:41 pm

Em 91 ble ikke sendt på NRK TV, men radioen sendte det. Dette mesterskapet ligger på Youtube i sin helhet, på nederlandsk, og på min kanal:

https://www.youtube.com/@sallerterrer1285/videos
Som jeg sa til deg på VGD. Bøyer meg i støvet for den jobben du har gjort med å samle og kategorisere skøytehistorie på verdensveven .

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Guttorm123 skrev: tir jan 10, 2023 8:50 pm
netrebske skrev: tir jan 10, 2023 8:41 pm

Synd ikke Falk Larsen vant de 3 første øvelsene, slik at han kunne tatt det rolig på tieren og allikevel vært mester :D

EM 1991 fikk vi vel ikke sett på norsk tv, da dette var rett etter laffens død.
Derimot huskes mesterskapet året før som et dramatisk EM med mange med i en jevn tittelkamp.
https://15-46-6.net/2017/10/07/
https://no.wikipedia.org/wiki/EM_p%C3%A ... 8yter_1990
Falken var vel egentlig ikke i nærheten av å vinne 3 distanseseire i EM 82, og nederlaget på 10 000m , gjorde vel kanskje sitt til at han var ekstra skjerpet året etter, i VM, som han vant.

Em 91 ble ikke sendt på NRK TV, men radioen sendte det. Dette mesterskapet ligger på Youtube i sin helhet, på nederlandsk, og på min kanal:

https://www.youtube.com/@sallerterrer1285/videos
Ja tror kanskje neg hørte litt på radio, men var ikke hjemme den helgen, og trolig var jeg på toget hjem da mesterskapet ble avgjort.
Mener jeg så en del av det mesterskapet på youtube for noen år siden.

Det med falken og 3 distanseseire var mest ment som en spøk.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

netrebske skrev: tir jan 10, 2023 9:02 pm

Ja tror kanskje neg hørte litt på radio, men var ikke hjemme den helgen, og trolig var jeg på toget hjem da mesterskapet ble avgjort.
Mener jeg så en del av det mesterskapet på youtube for noen år siden.

Det med falken og 3 distanseseire var mest ment som en spøk.
Falken var så absolutt kapabel til å vinne tre distanseseire i 82, men han fikk ikke helt dreis på verken 500m eller 1500m i EM.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Guttorm123 skrev: tir jan 10, 2023 9:19 pm
netrebske skrev: tir jan 10, 2023 9:02 pm

Ja tror kanskje neg hørte litt på radio, men var ikke hjemme den helgen, og trolig var jeg på toget hjem da mesterskapet ble avgjort.
Mener jeg så en del av det mesterskapet på youtube for noen år siden.

Det med falken og 3 distanseseire var mest ment som en spøk.
Falken var så absolutt kapabel til å vinne tre distanseseire i 82, men han fikk ikke helt dreis på verken 500m eller 1500m i EM.
Joda, men tenkte mest på kontrovetsene når det faktisk skjedde året etter.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

netrebske skrev: tir jan 10, 2023 9:48 pm

Joda, men tenkte mest på kontrovetsene når det faktisk skjedde året etter.
Jo , det var jo litt spesielt at publikum valgte en pipekonsert mot Falken. Han begynte vel feiringen av tittelen etter 1500m, og var nok ikke motivert til å gi alt på den 10 000m.

Helgen etter var det NM, og der gikk Falken omtrent likt med Karlstad på 10 000m (begge 14.47), som var en glimrende tid den gang, .. Så det sto nok ikke på kapasiteten.

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

220000 TV-seere på søndag under de avsluttende distansene av EM , må da være bra både for skøyesporten og Viasat . Riktignok ble det da vist på hovedkanalen, TV3 , men tallet er større enn jeg antok det ville være

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

En hel måned til neste skøytesending. Synes dette er skrøpelig. Det måtte da ha vært mulig å presse inn noen WC-løp til.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Timevis med skøyter fra Universiaden i Lake Placid på Eurosport i disse dager. 5000 meter menn nå under strålende forhold.

Dattera til Amund Sjøbrend og dattera til Kjell Storelid var tidligere i dag i aksjon på 3000 meter. Gullvinner Laura Hall, sølvmedaljør Ji-Woo Park og bronsevinner Rose-Anne Grenier eneste under Bjørg Eva Jensens banerekord fra OL.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

CrazyHorse skrev: tir jan 10, 2023 7:04 pm
Sjaksjakbajev skrev: tir jan 10, 2023 12:23 am
Guttorm123 skrev: man jan 09, 2023 8:20 pm

Det mest spennende sammenlagtmesterskapet jeg kan huske å ha sett.

Noe som overgår dette, i så måte?
VM 1981 er nevnt, men EM på Bislett 1982 var fullt på høyde. Gustafson måtte slå Falk-Larssen med 6.34 sekunder i samløp på 10000; Falk-Larssen overgikk seg selv, slo sin egen pers med 58 sekunder og satte norsk rekord 14.30,34, men Gustafson satte verdensrekord 14.23,59 og vant 10000 med 6,75 sekunder. I praksis avgjorde Gustafson mesterskapet på sisterunden der han gikk seg ned fra 34,5 til dengang helt sinnssvake 33,2 - Falk-Larssen presset seg ned fra 34,6 til 34,1, men det var ikke godt nok.
I paret etterpå kom Øyvind Tveter og Tom Erik Oxholm, men Knut Bjørnsen var så emosjonelt utladet at han ikke klarte å fortsette kommenteringen på NRK TV, og ba studio overta...
Flott oppsummering
Her er forresten 10000 m -løpet mellom Gustafson og Falk-Larsen (og resten av mesterskapet) på YT
Overraskende at det ikke var fullt på Bislett.

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Puttemans skrev: man jan 16, 2023 6:54 pm Timevis med skøyter fra Universiaden i Lake Placid på Eurosport i disse dager. 5000 meter menn nå under strålende forhold.

Dattera til Amund Sjøbrend og dattera til Kjell Storelid var tidligere i dag i aksjon på 3000 meter. Gullvinner Laura Hall, sølvmedaljør Ji-Woo Park og bronsevinner Rose-Anne Grenier eneste under Bjørg Eva Jensens banerekord fra OL.
Og 2 under banerekorden til Eric Heiden på 5000 m . Rene postkortbilder fra utearenaen i Lake Placid . Manglet bare banemarkering av snø ..

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Nils van der Poel årets mannlige utøver og vinner av Bragdguldet på Svenska Idrottsgalan, Johan Röjler årets trener. Fullt fortjent.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Van der Poel rasker med seg "Årets prestasjon" også. Armand Duplantis prisløs.

Og Jerringpriset til sist!

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

For en fyr VdP var/er. Hva hadde man vel ikke gitt for et par sesonger til og da med en norsk konkurrent..

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Enig, bare ett par sesonger til hadde vært helt KNALL!

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Real-_- skrev: fre jan 20, 2023 10:16 pm For en fyr VdP var/er. Hva hadde man vel ikke gitt for et par sesonger til og da med en norsk konkurrent..
En retoriker av rang .Ikke bare god med skøytestål under beina , men også med ord og hjerne . Jeg har sett de 4 takketalene han ga under Idrottsgallaen sist mandag . Det ligger i nettarkivet til SVT. Anbefales.

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

I mangel på internasjonal skøytesport en hel mnd ( en idrettslig skandale) kan en jo fylle tiden med det nederlandske mesterskapet på enkeltdistanser , som samtidig er uttak til de siste VC-løpene og VM enkeltdistanser . 5000 m menn er i gang , og kan sees her.
Det er ikke geoblokket så vidt jeg kan se

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Da er 5000 m over . Roest , Bosker og Bergsma sikre plassene på distansen til VM-enkeltdistanser . Slik jeg har forstått det bruker nederlenderne tilnærmet amerikansk uttak , med visse unntak ( ved fall på f eks Roest eller Leerdam på en av distansene vil de likevel få VM-plass)

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

CrazyHorse skrev: fre feb 03, 2023 6:25 pm I mangel på internasjonal skøytesport en hel mnd ( en idrettslig skandale) kan en jo fylle tiden med det nederlandske mesterskapet på enkeltdistanser , som samtidig er uttak til de siste VC-løpene og VM enkeltdistanser . 5000 m menn er i gang , og kan sees her.
Det er ikke geoblokket så vidt jeg kan se
Imponerende 5000m av Roest. Her var det nok mer å gå på.

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Guttorm123 skrev: fre feb 03, 2023 7:42 pm
CrazyHorse skrev: fre feb 03, 2023 6:25 pm I mangel på internasjonal skøytesport en hel mnd ( en idrettslig skandale) kan en jo fylle tiden med det nederlandske mesterskapet på enkeltdistanser , som samtidig er uttak til de siste VC-løpene og VM enkeltdistanser . 5000 m menn er i gang , og kan sees her.
Det er ikke geoblokket så vidt jeg kan se
Imponerende 5000m av Roest. Her var det nok mer å gå på.
Enig . Gikk rundetidene gradvis ned mot slutten og avsluttet vel med 28,5 Så er spm om han kan ta sitt første individuelle gull I VME. Han har en tendens til ikke å være i superform i OL eller VME

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

CrazyHorse skrev: fre feb 03, 2023 7:47 pm

Enig . Gikk rundetidene gradvis ned mot slutten og avsluttet vel med 28,5 Så er spm om han kan ta sitt første individuelle gull I VME. Han har en tendens til ikke å være i superform i OL eller VME
Han har vel aldri vunnet noen enkeltdistanser i VM og OL, selv om han har vært favoritt mange ganger (VME).

Dette kan vel ta på psykisk?

Vet ikke hvem som skal kunne ta fra ham tittelen på 5000m i år, men Bloemen viste jo enorme takter for ikke lenge siden. Eitrem likeså. Noen andre?

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Guttorm123 skrev: fre feb 03, 2023 7:58 pm
CrazyHorse skrev: fre feb 03, 2023 7:47 pm
Han har vel aldri vunnet noen enkeltdistanser i VM og OL, selv om han har vært favoritt mange ganger (VME).

Dette kan vel ta på psykisk?

Vet ikke hvem som skal kunne ta fra ham tittelen på 5000m i år, men Bloemen viste jo enorme takter for ikke lenge siden. Eitrem likeså. Noen andre?
De tre du nevner er vel medljefavorittene slik det er nå , selv om 5000 er kanskje er litt for kort for en aldrende Blomst.. Kanskje kan trekningen bli en avgjørende faktor , spesielt mellom Eitrem og Roest . Mulig Ghiotto kan finne på noe , men han er også relativt mye sterkere på 10000 i likhet med Bloemen.

Glemte Engebråten . Får han orden på astmaproblemene, er en også med å kjempe om medaljene

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Rijpma de Jong , Groenewoud og Leerdam sikrer etter all sannsynlighet plassene på 1500 m , på ikke altfor imponerende tider. Favoritten vår Joy Beune på den kjipe fjerdeplassen..

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»