Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
morrisey

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av morrisey »

Sjøkreps, kjøpt på kaia i går, samt litt reker. Frosne 40-60.
Skallet er allerede kokt kraft på, så i morgen blir det suppe.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirJames skrev: lør jan 21, 2023 6:34 pm Mekker burgers at home
Hvordan lager du dem?

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: lør jan 21, 2023 6:52 pm
SirJames skrev: lør jan 21, 2023 6:34 pm Mekker burgers at home
Hvordan lager du dem?
Fort & gæli, omtrent som her:

https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/hamburger/

I tillegg tilsetter jeg bittelitt gressløk og litt finhakket rødløk i deigen, samt krydder etter humør

Tilbehør denne gangen blir sylteagurk og skivet tomat, samt bbq-saus, grov sennep og litt ketchup

Har ikke kvern, så utgangspunktet er ferdig karbonadedeig

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

basillen skrev: lør jan 21, 2023 1:56 pm
DoktorS skrev: lør jan 21, 2023 8:41 am Blir da denne tynnribben, som vel egentlig er buklist, som er like greit. Steker den som den er med salt og pepper, og så lager jeg en saus og heller over etter hvert... Jasminris, litt lettstekt kinakål, løk, cashewnøtter og ikke minst koriander må jeg ha til dette. Har en slant hvitvin til, fra boks - eller det som var en boks, men som nå er blitt en pose... Det går greit.

Av en eller annen merkelig grunn fikk jeg det for meg at jeg hadde lyst å prøve å lage hjemmelaga sjokoladepudding, men det er kanskje litt i seneste laget. Får se hva jeg finner på etter tre kopper kaffe...
Et lite tips til en såre enkel, men usedvanlig god, dipsaus til ribbe servert på asiatisk vis. Bland soyasaus og eddik cirka i forholdet 2:1. Min dipskål består gjerne av 2 ss soyasaus, og 1 ss eddik. Ha så oppi litt hakket chili. For meg holder det med to-tre biter.

Dette er nok ikke lite fjongt som en saus langet fra bunnen av, men tro meg: Denne dipen passer helt utmerket! Og hvis du vil virkelig gjøre maten digg - bland ribbefett ut i risen som du spiser ved siden av.
Takk for tips, men ble noe omtrent som dette.... Jeg har jo tidligere laget ribbe i cola, som er veldig likt -dog hadde jeg i serk chili også - men kom fram til at det er like greit å ta på sausen etterpå. Men jeg skar ikke bort svoren, og den ble sprø - så det ble veldig bra. Tilbehøret var jo også helt annerledes, men sausen om lag dette... Jeg stekte ferdig ribba, dele den og hadde på sausen, så la jeg den litt tilbake i steikeovnen. Steike godt dette - meget mektig.



DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Drakk Riesling til middagen, men etter hvert skal jeg over på denne.... Det kom 18 flasker til landet, og jeg har sikret meg to...

https://www.whiskysaga.com/blog/fable-c ... 2009-12-yo

basillen

Legg inn av basillen »

DoktorS skrev: lør jan 21, 2023 7:14 pm Takk for tips, men ble noe omtrent som dette.... Jeg har jo tidligere laget ribbe i cola, som er veldig likt -dog hadde jeg i serk chili også - men kom fram til at det er like greit å ta på sausen etterpå. Men jeg skar ikke bort svoren, og den ble sprø - så det ble veldig bra. Tilbehøret var jo også helt annerledes, men sausen om lag dette... Jeg stekte ferdig ribba, dele den og hadde på sausen, så la jeg den litt tilbake i steikeovnen. Steike godt dette - meget mektig.


Høres fantastisk ut! Mitt tips var som sagt ikke ment å være en fullverdig erstatning til en skikkelig saus, men heller et tips om man vil ha en quick fix som, til tross for sin enkelhet, fungerer svært godt som dip til ribbe.

Nevnte det også fordi vi, i likhet med deg, også hadde ribbe på asiatisk vis i kveld :).

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Gikk for en pizza i kveld. Topping var marinert kylling, chorizo, rødløk, tomat, paprika og soltørket tomat, tomatsaus og osteblanding.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Planen er å gå på besøk i dag. Pinnekjøtt og fotballkamp på menyen, så spørsmålet er egentlig bare om jeg tør å se Arsenal-United med venner, eller om jeg skal låse meg inne og se den alene.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Søndag Stekt kjøttdeig og løk med mandelpoteter i brun saus.
Det blir nok den mest eksklusive søndagsmiddagen på lang tid.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Kjøttdeig og poteter? Wtf

Someone

Legg inn av Someone »

Finnbiffgryte står på menyen

Queenie

Legg inn av Queenie »

Gleder meg til kyllingtaco

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Kalkunfilet med Ringerikspotet, kalkunsaus fra nyttårsaften hentet ut fra fryseren, og en ferdigkjøpt rødkål som skal piffes opp med litt appelsin og stjerneanis. Er Faustino igjen fra i går, passer ikke like bra til dette, men må jo drikkes.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KingKongHalvor skrev: søn jan 22, 2023 12:20 pm Kalkunfilet med Ringerikspotet, kalkunsaus fra nyttårsaften hentet ut fra fryseren, og en ferdigkjøpt rødkål som skal piffes opp med litt appelsin og stjerneanis. Er Faustino igjen fra i går, passer ikke like bra til dette, men må jo drikkes.
Det er vel naturlig å drikke opp den flaske vin samme kveld? En flaske vin er jo tilpasset en person, mener jeg å ha lest :-D

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Her blir det også rester - gårsdagens vellykkede asiatiske ribbe. Men merker at svinekjøtt, i alle fall det fete, er temmelig tungt fordøyelige greier... Dog skal jeg ikke overspise i dag. Og kjører på med litt mer koriander - det frisker opp.

Ellers blir det nå å planlegge en drøy uke framover, slik at jeg passer på å tømme kjøleskapet og også får med meg litt skrei og sjømat før jeg reiser langt sørover... Torsketunger også. Får se hvor mye jeg orker..

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Bakt søtpotet, biffstrimler, grønnsaker, få til saus av noe slag.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: søn jan 22, 2023 12:54 pm
KingKongHalvor skrev: søn jan 22, 2023 12:20 pm Kalkunfilet med Ringerikspotet, kalkunsaus fra nyttårsaften hentet ut fra fryseren, og en ferdigkjøpt rødkål som skal piffes opp med litt appelsin og stjerneanis. Er Faustino igjen fra i går, passer ikke like bra til dette, men må jo drikkes.
Det er vel naturlig å drikke opp den flaske vin samme kveld? En flaske vin er jo tilpasset en person, mener jeg å ha lest :-D
Jau, men det ble sen middag da junior jobbet til kl 21. og da hadde jeg allerede smakt på øl og akevitt, hvitvin, en annen rødvin mens jeg laget maten.😉

Skanken, sausen, potetmosen og rotgrønnsakene ble veeeldig bra. Og komboen med vin: 👌🏼👌🏼👌🏼

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: søn jan 22, 2023 12:20 pm en ferdigkjøpt rødkål som skal piffes opp med litt appelsin
Høres godt ut, hvor mye og hvordan?

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirJames skrev: søn jan 22, 2023 1:44 pm
KingKongHalvor skrev: søn jan 22, 2023 12:20 pm en ferdigkjøpt rødkål som skal piffes opp med litt appelsin
Høres godt ut, hvor mye og hvordan?
Vasker en appelsin, skjærer av litt skall (tynt, ikke med det hvite), klemmer litt saft oppi og lar det koke 5-10 min. Jeg liker stjerneanis til også.

startelver

Legg inn av startelver »

Vi har fått noe som heter MAX burger her i Kristiansand, opprinnelig en svensk kjede.
Vil påstå at den slår Burger King på smak.

https://www.maxhamburger.no/

Bilde

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

startelver skrev: søn jan 22, 2023 3:20 pm Vi har fått noe som heter MAX burger her i Kristiansand, opprinnelig en svensk kjede.
Vil påstå at den slår Burger King på smak.

https://www.maxhamburger.no/

Bilde
Max er ikke min greie. Er ikke fan av sylteagurk og de har masser av det i alle dressingene sine.

Selv sverger jeg til Big Tasty på McD om jeg skal spise på slike kjeder. Den er the shit

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Skulle lage kjøttkake i dag. Men så ble det så vanvittig mye rester av fredagens lasagne at vi to voksne som satt alene her i går spiste rester av den.

Så da blir det kyllinggryte i dag som egentlig skulle lages i går. Kjøttkakene får vente til neste helg.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Flaks med søndagen denne uken også. Sosakjøt ble servert i barndomsheimen og det var helt nydelig.

Someone

Legg inn av Someone »

Hjemmelaget blomkålsuppe, blir vel med litt bacon og krutonger

Mehell

Legg inn av Mehell »

Kantinemat i to uker fremover for meg.
Slipper i hvert fall å lage mat, selv om den selvfølgelig ikke blir like god som hjemmelaget.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

En stor gryte med 4-timers ragu står og småputrer. Blir spaghetti bolognese i dag, så får vi se hva som skjer med resten. Lasagne og calzone er opplagte alternativer, men det er fryseren også.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Köttbullar, potatis, fløtesaus, rødkål

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Ovnsbakt ørret på en seng av brokkoli, cherrytomater, sjampinjong, løk, paprika og fløte. Servert med ris.

Someone

Legg inn av Someone »

Kjøttpudding, basert på en farsedeig. Med Toro peppersaus som modifiseres med blant annet litt grønn pepper

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Får se hva slags fisk de har på Meny... Jeg har brukt hjemmekontortiden til å allerede steke noen poteter i ovnen, så blir raskt å få til en middag når det er tid for middag.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»