Den nye realiteten i fotball-Norge

Svar
mogandisu
Innlegg: 1501

Re: Den nye realiteten i fotball-Norge

Legg inn av mogandisu »

Ble litt usikker på hvilken tråd som passet best å skrive dette, men det er ganske sykt at overgangsrekorden inn til Eliteserien i teorien er "slått" 3 ganger på 7 måneder, en rekord som hadde stått i 20 år (?).

Først Albert Grønbæk til Bodø/Glimt for rapportere 26 millioner kroner, deretter Patrick Berg til Bodø/Glimt for rapporterte 40 millioner kroner, og nå Veton Berisha til Molde for rapporterte 38 millioner kroner.
(Selv om alle disse tallene sikkert er upresise og inneholder klausuler osv. osv.)

Samtidig har man nylig solgt 2 spillere, Fofana og Tengstedt (3 om vi tar med Botheim i desember 2021) som har/ville slått en like nesten gammel rekord ut av Eliteserien.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

mogandisu skrev: søn jan 22, 2023 12:25 pm Ble litt usikker på hvilken tråd som passet best å skrive dette, men det er ganske sykt at overgangsrekorden inn til Eliteserien i teorien er "slått" 3 ganger på 7 måneder, en rekord som hadde stått i 20 år (?).

Først Albert Grønbæk til Bodø/Glimt for rapportere 26 millioner kroner, deretter Patrick Berg til Bodø/Glimt for rapporterte 40 millioner kroner, og nå Veton Berisha til Molde for rapporterte 38 millioner kroner.
(Selv om alle disse tallene sikkert er upresise og inneholder klausuler osv. osv.)

Samtidig har man nylig solgt 2 spillere, Fofana og Tengstedt (3 om vi tar med Botheim i desember 2021) som har/ville slått en like nesten gammel rekord ut av Eliteserien.
Passer vel fint her. Det viser jo at ting er i endring. Så får vi se hvordan det slår ut til slutt.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Skrev ikke Nettavisen at Berg kom for 30?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

FranciscoM skrev: søn jan 22, 2023 1:19 pm Skrev ikke Nettavisen at Berg kom for 30?
Berg ble henta for samme sum som han ble solgt for. Transfermarkt melder nærmere 50 mill NOK, men det riktige er såvidt jeg vet 40 mill.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

PapaSmurf skrev: søn jan 22, 2023 1:23 pm
FranciscoM skrev: søn jan 22, 2023 1:19 pm Skrev ikke Nettavisen at Berg kom for 30?
Berg ble henta for samme sum som han ble solgt for. Transfermarkt melder nærmere 50 mill NOK, men det riktige er såvidt jeg vet 40 mill.
Såpass ja. Må si det er andre tider i Eliteserien nå.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Tallenes presisjon er jo alltid litt shaky, så det var mer prinsippet på at 3 rekordsummer inn og 3 rekordsummer ut de siste 12 ish månedene. På rekorder som er 20 år gamle.

Det er ganske kult. Så for øvrig litt av 1. omg mellom Heerenveen - Groningen, siden Hove og Maatta spiller der, og det er tydelig at midt på tabellen Nederland ikke er all verdens forskjell fra Eliteserien, så det er på tide at Eliteserien får mer penger inn i systemet.

Liker veldig godt den nye linjen der man prøver å selge direkte til topp 5/6/7 ligaer.
Sist redigert av mogandisu den søn jan 22, 2023 1:41 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

FranciscoM skrev: søn jan 22, 2023 1:27 pm
PapaSmurf skrev: søn jan 22, 2023 1:23 pm
FranciscoM skrev: søn jan 22, 2023 1:19 pm Skrev ikke Nettavisen at Berg kom for 30?
Berg ble henta for samme sum som han ble solgt for. Transfermarkt melder nærmere 50 mill NOK, men det riktige er såvidt jeg vet 40 mill.
Såpass ja. Må si det er andre tider i Eliteserien nå.
Ja, og Molde og Glimt sitter og trykker på gassen.

Spørsmålet er jo om dette skaper et klasseskille der noen få lag stikker fra eller om dette vil utjevne seg?

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

PapaSmurf skrev: søn jan 22, 2023 1:23 pm
FranciscoM skrev: søn jan 22, 2023 1:19 pm Skrev ikke Nettavisen at Berg kom for 30?
Berg ble henta for samme sum som han ble solgt for. Transfermarkt melder nærmere 50 mill NOK, men det riktige er såvidt jeg vet 40 mill.
Nei han blei hentet for 35 solgt for 45!

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

https://www.tv2.no/sport/fotball/millia ... /15442929/

I denne artikkelen om Schjelderup, så siteres Tom Kundert (World Soccer) på at portugisisk liga er "det perfekte stedet for veldig talentfulle spillere", fordi "– Du er mer eller mindre garantert Champions League-spill, der du får prøvd deg mot de aller beste, samtidig som at det ujevne nivået i ligaen gjør at trenere ikke er redde for å gi unge spillere sjanser og tillate dem å gjøre feil. Det er det beste fra begge verdener."

Det kan fort bli slik at Eliteserien blir likere portugisisk eller nederlandsk liga, hvor Porto/Benfica/Sporting eller Ajax/PSV/Feyenoord ligger jevnt høyt oppe, kvalifiserer seg regelmessig til europasluttspill.

Så kan Glimt/Molde/RBK hente yngre spillere innad i divisjonen, rotere og matche de mot nedre halvdel av ligaen i starten, for så å ta steget opp i en fast 11er og så eksporteres direkte til store ligaer.
Kanskje ikke et så morsomt scenario for alle de andre klubbene i divisjonen, men det ville gitt stor pengeøkning i ligaen, og totalt sett kunne være godt med tanke på landslaget og utvikling av norsk fotball som helhet.
Om det gagner norsk fotball som helhet avhenger dog av om at toppklubbene faktisk prioriterer å hente norske spillere fra de mindre klubbene, og ikke bare henter utenlandske spillere fra andre kontinenter.

lund

Legg inn av lund »

mogandisu skrev: søn jan 22, 2023 1:38 pm https://www.tv2.no/sport/fotball/millia ... /15442929/

I denne artikkelen om Schjelderup, så siteres Tom Kundert (World Soccer) på at portugisisk liga er "det perfekte stedet for veldig talentfulle spillere", fordi "– Du er mer eller mindre garantert Champions League-spill, der du får prøvd deg mot de aller beste, samtidig som at det ujevne nivået i ligaen gjør at trenere ikke er redde for å gi unge spillere sjanser og tillate dem å gjøre feil. Det er det beste fra begge verdener."

Det kan fort bli slik at Eliteserien blir likere portugisisk eller nederlandsk liga, hvor Porto/Benfica/Sporting eller Ajax/PSV/Feyenoord ligger jevnt høyt oppe, kvalifiserer seg regelmessig til europasluttspill.

Så kan Glimt/Molde/RBK hente yngre spillere innad i divisjonen, rotere og matche de mot nedre halvdel av ligaen i starten, for så å ta steget opp i en fast 11er og så eksporteres direkte til store ligaer.
Kanskje ikke et så morsomt scenario for alle de andre klubbene i divisjonen, men det ville gitt stor pengeøkning i ligaen, og totalt sett kunne være godt med tanke på landslaget og utvikling av norsk fotball som helhet.
Om det gagner norsk fotball som helhet avhenger dog av om at toppklubbene faktisk prioriterer å hente norske spillere fra de mindre klubbene, og ikke bare henter utenlandske spillere fra andre kontinenter.
Til forskjell fra i Norge så er dog alle disse lagene fra større byer.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

@lund Godt poeng! RBK er for øvrig fra en stor by i norsk sammenheng men. Litt av utfordringen rundt å få økonomi i norsk fotball er at tilskuertallene er altfor lave, og det er jo lettere å få til i Lisboa enn i Bodø.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Men så er det der med Champions League og slikt da. Skal vi opp dit så må RBK, Glimt og Molde klare å reinvestere midlene slik at de kan få inn enda mer. Er nok et godt stykke på vei for alle tre (lenger for RBK) å stabilisere seg opp på et slikt nivå både sportslig og økonomisk.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

JonSnow skrev: søn jan 22, 2023 1:38 pm
PapaSmurf skrev: søn jan 22, 2023 1:23 pm
FranciscoM skrev: søn jan 22, 2023 1:19 pm Skrev ikke Nettavisen at Berg kom for 30?
Berg ble henta for samme sum som han ble solgt for. Transfermarkt melder nærmere 50 mill NOK, men det riktige er såvidt jeg vet 40 mill.
Nei han blei hentet for 35 solgt for 45!
Jeg så med egne øyne et intervju med klibbpresidenten i Lens som fortalte at Berg ble solgt for samme sum som han ble henta for.

Bedre kilder finner man ikke. Alle
Medier meldte det samme. Den eneste jeg kan finne som snakker om 35 millioner er en random fyr på Twitter.

Glimt tjente 400 mill i fjor og gikk 40 mill i pluss. Så det har gått litt penger. Kult at de satser. Men litt risky er det.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

PapaSmurf skrev: søn jan 22, 2023 2:58 pm
JonSnow skrev: søn jan 22, 2023 1:38 pm
PapaSmurf skrev: søn jan 22, 2023 1:23 pm

Berg ble henta for samme sum som han ble solgt for. Transfermarkt melder nærmere 50 mill NOK, men det riktige er såvidt jeg vet 40 mill.
Nei han blei hentet for 35 solgt for 45!
Jeg så med egne øyne et intervju med klibbpresidenten i Lens som fortalte at Berg ble solgt for samme sum som han ble henta for.

Bedre kilder finner man ikke. Alle
Medier meldte det samme. Den eneste jeg kan finne som snakker om 35 millioner er en random fyr på Twitter.

Glimt tjente 400 mill i fjor og gikk 40 mill i pluss. Så det har gått litt penger. Kult at de satser. Men litt risky er det.
Du må jo ha fått med deg by now at du ikke kan fortelle folk fra bodø at de ikke tjener penger på alt som skjer. De betaler fremdeles obos-lønninger der oppe, og alt er flott :D

dani07

Legg inn av dani07 »

PapaSmurf skrev: søn jan 22, 2023 2:58 pm
JonSnow skrev: søn jan 22, 2023 1:38 pm
PapaSmurf skrev: søn jan 22, 2023 1:23 pm

Berg ble henta for samme sum som han ble solgt for. Transfermarkt melder nærmere 50 mill NOK, men det riktige er såvidt jeg vet 40 mill.
Nei han blei hentet for 35 solgt for 45!
Jeg så med egne øyne et intervju med klibbpresidenten i Lens som fortalte at Berg ble solgt for samme sum som han ble henta for.

Bedre kilder finner man ikke. Alle
Medier meldte det samme. Den eneste jeg kan finne som snakker om 35 millioner er en random fyr på Twitter.

Glimt tjente 400 mill i fjor og gikk 40 mill i pluss. Så det har gått litt penger. Kult at de satser. Men litt risky er det.
Det som irriterer bodøværinger, eller iallefall meg, er at man velger selv hvilken kilde som man anser som troverdig, og deretter presenterer man den som fakta.
Fint for klubbpresidenten i Lens at han sier så. Mens Berg sine egne ord er

"– Jeg forstår at spørsmålene kommer, med tanke på det jeg har prestert tidligere og hva jeg har blitt hentet tilbake for. Nå ble jeg jo solgt for en betydelig sum også, så klubben har nok gått klart i pluss uansett. Men jeg skjønner at man stiller spørsmålet, forteller en ærlig midtbanemaestro til Nettavisen."

https://www.an.no/fotballprofiler-mener ... -4-1652060

Summen kan være noen millioner i Glimts favør, summen kan være den samme som man ga, og summen kan være noen millioner i Lens favør.
Så presenteres den summen man ønsker som fasit, avhengig om man ønsker å fremstille Glimt dårlig, bra eller middels.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

dani07 skrev: søn jan 22, 2023 3:27 pm
PapaSmurf skrev: søn jan 22, 2023 2:58 pm
JonSnow skrev: søn jan 22, 2023 1:38 pm

Nei han blei hentet for 35 solgt for 45!
Jeg så med egne øyne et intervju med klibbpresidenten i Lens som fortalte at Berg ble solgt for samme sum som han ble henta for.

Bedre kilder finner man ikke. Alle
Medier meldte det samme. Den eneste jeg kan finne som snakker om 35 millioner er en random fyr på Twitter.

Glimt tjente 400 mill i fjor og gikk 40 mill i pluss. Så det har gått litt penger. Kult at de satser. Men litt risky er det.
Det som irriterer bodøværinger, eller iallefall meg, er at man velger selv hvilken kilde som man anser som troverdig, og deretter presenterer man den som fakta.
Fint for klubbpresidenten i Lens at han sier så. Mens Berg sine egne ord er

"– Jeg forstår at spørsmålene kommer, med tanke på det jeg har prestert tidligere og hva jeg har blitt hentet tilbake for. Nå ble jeg jo solgt for en betydelig sum også, så klubben har nok gått klart i pluss uansett. Men jeg skjønner at man stiller spørsmålet, forteller en ærlig midtbanemaestro til Nettavisen."

https://www.an.no/fotballprofiler-mener ... -4-1652060

Summen kan være noen millioner i Glimts favør, summen kan være den samme som man ga, og summen kan være noen millioner i Lens favør.
Så presenteres den summen man ønsker som fasit, avhengig om man ønsker å fremstille Glimt dårlig, bra eller middels.
Det er sosialdemokratiet som har gjort det sånn at det å bruke penger er dårlig. Typisk norsk. Spesielt de fra lag uten penger roper høyt.

Vil dere ha Berg så kjøper dere Berg. Om dere betaler 35, 40 eller 45 mill er uvesentlig. Det ble jo litt støy i fjor siden dere var den første klubben som begynte å flytte grensen med kjøpet av dansken til 30 mill og så Berg. Men nå er det der det ligger. Og vil man være med i toppen er det absolutt ikke tiden for å ha dårlig råd. Da blir man frakjørt.

Snart kommer RBK til å handle dyrt også. Bare et tidsspørsmål.

Det som er et større problem for Glimt er jo at stallen er uforholdsmessig stor nå. Det kan føre til gnisninger.

dani07

Legg inn av dani07 »

@PapaSmurf Poenget er uansett ikke om man brukte 35, 40 eller 45 millioner.
Personlig håper jeg Glimt bruker så mye penger som mulig av det de tjener ekstra på å satse. Så lenge det er penger man har på bok, så brukes de bedre i en satsing enn i banken. Så får man heller skalere ned om satsingen blir mislykket.

Poenget er at alle har en agenda til å presentere summer, og da blir det uredelig å stadfeste den summen man selv ønsker å legge frem som fasit.

Dette gjelder uansett om det er du som bruker 40 millioner som fasit, eller @JonSnow som bruker 35 som fasit.

På samme måte som at det er uredelig når Glimt uttaler seg om at de trakk seg fra Kristian Eriksen overgangen tidlig, mens spilleren selv trodde han skulle ende opp i Glimt samme dag som han signerte for Molde.
Eller at det er uredelig når Kjetil Knutsen uttaler seg negativt om at spillere går fra Glimt som bosman spiller, samtidig som man har hentet flere bosmanspillere selv.

Dette handler forsåvidt lite om deg eller meg, men mer om at diskusjonen i media alltid handler om å fremstille seg selv bra.
Alt fra sportssjefer som melder at de hadde nok signert den og den spilleren hadde det ikke vært for X, til hvordan overgangen til Bale ble presentert som mindre enn Ronaldo sin, for at det var viktig at Ronaldo fremstod som den dyreste osv.

Alt blir bare ræl, og jeg synes ikke det er nødvendig at vi supportere skal bidra til det rælet, spesielt ikke når man faktisk oppnår absolutt null ved å være så bastant på at prisen var 35, 40 eller 45 millioner.

lund

Legg inn av lund »

PapaSmurf skrev: søn jan 22, 2023 2:58 pm
JonSnow skrev: søn jan 22, 2023 1:38 pm
PapaSmurf skrev: søn jan 22, 2023 1:23 pm

Berg ble henta for samme sum som han ble solgt for. Transfermarkt melder nærmere 50 mill NOK, men det riktige er såvidt jeg vet 40 mill.
Nei han blei hentet for 35 solgt for 45!
Jeg så med egne øyne et intervju med klibbpresidenten i Lens som fortalte at Berg ble solgt for samme sum som han ble henta for.

Bedre kilder finner man ikke. Alle
Medier meldte det samme. Den eneste jeg kan finne som snakker om 35 millioner er en random fyr på Twitter.

Glimt tjente 400 mill i fjor og gikk 40 mill i pluss. Så det har gått litt penger. Kult at de satser. Men litt risky er det.
Du er sikkert såpass oppegående at du skjønner at en klubbpresident vil kunne ha en soleklar agenda med å uttale seg sånn.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Vi kan vel være enige om at Både Molde og Glimt har betalt grovt for Berisha og Berg.

Syns også Berg-overgangen var drøy (om det nå var 35 eller 50), men er litt lettere å forsvare:
Berg var 24 når Glimt hentet han tilbake. Jeg mener han er en bedre spiller enn Berisha, og han har landslaget som utstillingsvindu. Og han er en lokal gutt, som er flasket opp av Glimt, har tildligere være en av de viktigste suksessfaktorene til klubben, og han har hjertet i klubben.

På risk/reward gir Berg-overgangen mye mer mening.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Selv om Glimt går sånn omtrent i null på overgangsum når det gjelder Berg så "beholder" de en nøkkelspiller.

Det viktigste er at lønnsutgiftene ikke er større enn at man tåler noen magre år inntektsmessig, eventuelt at man setter av fra overskudd fra Europa/Salg til å dekke lønn. Om man selger for 130m og smeller av 35m for en erstatter så er en jo fremdeles 95m i pluss der, hvis Berisha blir lønnsledende i Norge i tillegg så kan det det presse opp lønna resten av Moldespillerne krever når de forlenger eller hentes, det er den slags som er mer ødeleggende.

Gunder

Legg inn av Gunder »

AxelRudi skrev: tir jan 10, 2023 9:00 pm Rosenborg, Glimt og Molde selger spillere ut for 100vis av millioner av kroner og vil sannsynligvis rykke fra de andre. Prisene innad øker også, og en Berisha koster nå 30mill, mens en ukjent spiller fra kamma med en sesong i ligaen nærmer seg halvparten.

Er vi i ferd med med å se en slags "elite" som distanserer seg fra resten og skaper et dominerende overtak? I de fleste andre ligaer er det slik. I PL er det "top four" eller "top six". I Portugal Sporting, Benfica og Porto. Disse henter spillere fra resten, og selger langt dyrere ut. Avstanden opp er stor. Det er masse penger i Europa, og f eks Benfica kan selge for 100 mill euro, og hente fra Norge for 10 mill euro..

Går toget for Brann, Enga og LSK nå? Eller vil dette snu tilbake igjen slik at de kan konkurrere på sikt?

Kjør debatt.
I fotball kan man ikke bare bruke kalkulatoren. Like viktig som priser på spillere. Er om laget er forsterket eller er svekket etter kjøp og salg av spillere i et vindu. Et lag kan gå 20m minus i ett vindu, men laget er blitt bedre. Såpass mye at det var fornuftig å gå 20m i minus. Et annet lag kan gå 20m i pluss, men salgene har ført til at laget er blitt svekket.

Når det gjelder Berisha. Har Molde brukt for mye penger på ham. Hadde Molde kjøpt ham fra Viking i forrige vindu har de spart 17 millioner, men salget av Forfana dekker det kjøpet. Så er spørsmålet om Molde er blitt forsterket eller svekket sportslig. Pengene de fikk for Forfana. Gir muligheter for flere kjøp. De har alle muligheter til å komme på pluss siden i dette vinduet og samtidig bli et bedre lag, med riktige kjøp.

Morten Bjørlo er eksempel på en ukjent spiller, som viser seg å være mye bedre enn forventet. Denne type kjøp må Brann, VIF. LSK og Viking komme over for å bli topp tre lag. Eller at de har et talent som de får mye penger for ved salg. De kan også gjøre som Rosenborg. Få tak i spillere på utgående kontrakter. Rosenborg har ikke brukt en krone på overgangssummer i dette vinduet. To av spillerne er A-landslagsspillere. Jeg er ikke sikker på om det er betalt noe for Bjørlo.

Pondus69

Legg inn av Pondus69 »

Visa skrev: tir jan 10, 2023 9:06 pm Glimt er 1-3 dårlige sesonger uten medalje og/eller Europa fra å få skakkjørt økonomien sin, er min mening.
Synes dette er en meget søt uttalelse. Hvordan skulle dette skje når de:
1. Budsjetterer med 4 plass i serien.
2. De budsjetterer med 2 playoff kamper i ECL i 2023 og en kvalikkamp i Europa.
Totalbudsjettet for 2023 havner på ca. 140mill....

Så fortell med med dine økonomiske evner om dette er et sprekt budsjett uten rot i virkeligheten?

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Jeg tror Glimt for det meste risikerer at det kommer tre magre år hvor alle pengene de la seg opp i de tre feite årene fordufter. Det virker som om de på et hvis har sikret seg at de ikke ryker på finansiell totalkollaps type Stabæk f eks, så da rykker man tilbake til normale muskler for et eliteserielag fra et sted på Bodø sin størrelse.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Et eksempel på den type overgang som man kanskje i fremtiden heller går innenlands enn å ta turen til Sverige.


Taururu

Legg inn av Taururu »

En litt trist overgang synes jeg.
Burde ha klemt ut noen millioner til når han først skulle selges utenlands.
Uansett, vært bedre for alle om han ble solgt til en annen norsk klubb. Da hadde han hatt alle forutsetninger til å utvikle seg videre.

Det å ikke ville selge til andre norske klubber er noe forbanna tull. Hvis vi selger internt blir pengene igjen i norsk fotball og vi får et enda bedre produkt.

Kaktus til Tromsø.

inc og nito

Legg inn av inc og nito »

Taururu skrev: man jan 23, 2023 12:01 pm En litt trist overgang synes jeg.
Burde ha klemt ut noen millioner til når han først skulle selges utenlands.
Uansett, vært bedre for alle om han ble solgt til en annen norsk klubb. Da hadde han hatt alle forutsetninger til å utvikle seg videre.

Det å ikke ville selge til andre norske klubber er noe forbanna tull. Hvis vi selger internt blir pengene igjen i norsk fotball og vi får et enda bedre produkt.

Kaktus til Tromsø.
TIL var vel enige med både Glimt og LSK om overgangssum i hlstvinduet, men Mikkelsen selv ville ikke til andre norske klubber da. Så vanskelig å klandre klubben her

Wallez

Legg inn av Wallez »

@Taururu Helt enig!

Jeg synes nesten man ser konturene av en trend der norske klubber ikke ønsker å selge spillere innenlands av en eller annen grunn. Tromsø nevnte for eksempel dette i dagens episode av podcasten «Sesongkortet» angående salg av Mikkelsen til Hammarby. Alle klubber setter en pris på sine spillere, og det er selvfølgelig greit. Dersom man vurderer det slik at bruksverdien, eventuelt potensiell verdi på spilleren, er større enn tilbudt sum, avslår man selvfølgelig tilbudet. Men hvis man først er villige til å selge er det helt absurd om man for eksempel velger å akseptere et bud på 15 mill fra en utenlands klubb, men kreve minst 18 millioner fra en innenlands klubb.

For å ta min klubb så har jeg sett rykter fra Vålerenga-leiren om at de ønsket å kjøpe Elias Hagen, men at Glimt ønsket å selge han til utlandet. Her kan det nevnes at dette ikke har vært nevnt blant de som følger Glimt tett. Men for å illustrere poenget mitt, la oss for eksempel si at man valgte å selge til IFK Gøteborg for 8 mill, i stedet for å selge for 10 mill til Vålerenga.

Hvis Glimt hadde solgt til Vålerenga hadde man beholdt en ganske god og ganske lovende spiller innenlands, noe som hadde hevet nivået på ligaen. Samtidig så har Glimt tatt vurderingen at Hagen ikke er god nok for å bidra i Glimt, og da må man tørre å si at han dermed ikke kan heve en annen klubb til å bli bedre enn Glimt. I tillegg må Glimt tørre å si at det er ekstremt liten sannsynlighet for at Vålerenga blir en konkurrent om gullmedaljene de neste årene, og at de dermed ikke er en direkte konkurrent til Glimt. Jeg skjønner at Glimt ikke ønsker å selge til Molde siden vi har vært nr. 1 og 2 siden 2019, men alle andre klubber bør man helt fint kunne selge spillere til. Greit nok at Vålerenga ville vært styrket og det kunne bli en større sjanse for at de slår Glimt i enkeltkamper, men det vil jo bli tilsvarende større sjanse også for at Vålerenga slår Molde. I tillegg ville Glimt sittet igjen med 2 millioner ekstra, noe som i gode gamle dager kunne brukes til å hente 3-4 nye spillere som potensielt kunne selges til utlandet for masse penger noen år senere.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Gunder skrev: søn jan 22, 2023 10:37 pm
AxelRudi skrev: tir jan 10, 2023 9:00 pm Rosenborg, Glimt og Molde selger spillere ut for 100vis av millioner av kroner og vil sannsynligvis rykke fra de andre. Prisene innad øker også, og en Berisha koster nå 30mill, mens en ukjent spiller fra kamma med en sesong i ligaen nærmer seg halvparten.

Er vi i ferd med med å se en slags "elite" som distanserer seg fra resten og skaper et dominerende overtak? I de fleste andre ligaer er det slik. I PL er det "top four" eller "top six". I Portugal Sporting, Benfica og Porto. Disse henter spillere fra resten, og selger langt dyrere ut. Avstanden opp er stor. Det er masse penger i Europa, og f eks Benfica kan selge for 100 mill euro, og hente fra Norge for 10 mill euro..

Går toget for Brann, Enga og LSK nå? Eller vil dette snu tilbake igjen slik at de kan konkurrere på sikt?

Kjør debatt.
I fotball kan man ikke bare bruke kalkulatoren. Like viktig som priser på spillere. Er om laget er forsterket eller er svekket etter kjøp og salg av spillere i et vindu. Et lag kan gå 20m minus i ett vindu, men laget er blitt bedre. Såpass mye at det var fornuftig å gå 20m i minus. Et annet lag kan gå 20m i pluss, men salgene har ført til at laget er blitt svekket.

Når det gjelder Berisha. Har Molde brukt for mye penger på ham. Hadde Molde kjøpt ham fra Viking i forrige vindu har de spart 17 millioner, men salget av Forfana dekker det kjøpet. Så er spørsmålet om Molde er blitt forsterket eller svekket sportslig. Pengene de fikk for Forfana. Gir muligheter for flere kjøp. De har alle muligheter til å komme på pluss siden i dette vinduet og samtidig bli et bedre lag, med riktige kjøp.

Morten Bjørlo er eksempel på en ukjent spiller, som viser seg å være mye bedre enn forventet. Denne type kjøp må Brann, VIF. LSK og Viking komme over for å bli topp tre lag. Eller at de har et talent som de får mye penger for ved salg. De kan også gjøre som Rosenborg. Få tak i spillere på utgående kontrakter. Rosenborg har ikke brukt en krone på overgangssummer i dette vinduet. To av spillerne er A-landslagsspillere. Jeg er ikke sikker på om det er betalt noe for Bjørlo.
Det er fullstendig feil at Molde hadde spart penger ifjor på å kjøpe Berisha. Molde hadde bud ifjor opp til 25 millioner som ble avvist av Viking. Da de ikke ville selge til en rival. Viking valgte istedet å tape 8-9 millioner på å selge til Hammarby. Nå ser det ut til at Molde "taper minst " 8-9 millioner på å kjøpe Berisha i dette vinduet sammenlignet med ifjor. så dermed kan man si ble det tap-tap for begge de norske klubber involvert fordi de brukte Hammarby som mellomledd. Svenskene er overgangsvinneren her, og sitter igjen med 12-13 millioner netto på et halvt år.

Forhåpentligvis kan denne overgangen vise galskapen i at enkelte norske klubber nekter salg til såkalte rivaler og heller taper penger bevisst.

Champis

Legg inn av Champis »

Taururu skrev: man jan 23, 2023 12:01 pm En litt trist overgang synes jeg.
Burde ha klemt ut noen millioner til når han først skulle selges utenlands.
Uansett, vært bedre for alle om han ble solgt til en annen norsk klubb. Da hadde han hatt alle forutsetninger til å utvikle seg videre.

Det å ikke ville selge til andre norske klubber er noe forbanna tull. Hvis vi selger internt blir pengene igjen i norsk fotball og vi får et enda bedre produkt.

Kaktus til Tromsø.

Hvis man selger til utlandet, blir ikke bare pengene IGJEN i Norge, men man får inn FLERE penger til Norge.

Ghost

Legg inn av Ghost »

Champis skrev: tir jan 24, 2023 12:32 am
Taururu skrev: man jan 23, 2023 12:01 pm En litt trist overgang synes jeg.
Burde ha klemt ut noen millioner til når han først skulle selges utenlands.
Uansett, vært bedre for alle om han ble solgt til en annen norsk klubb. Da hadde han hatt alle forutsetninger til å utvikle seg videre.

Det å ikke ville selge til andre norske klubber er noe forbanna tull. Hvis vi selger internt blir pengene igjen i norsk fotball og vi får et enda bedre produkt.

Kaktus til Tromsø.

Hvis man selger til utlandet, blir ikke bare pengene IGJEN i Norge, men man får inn FLERE penger til Norge.
Ja, jeg skjønner ikke helt logikken. Når norsk klubb SELGER går da pengene til Tromsø og Norge. uansett. Jo høyere pris jo bedre.

Annerledes om man KJØPER fra utlandet i stedet fra Norge.

Evt at aktivumet (Mikkelsen) blir i Norge med potensielle muligheter for videresalg. Men passe dumt av Tromsø å ta hensyn til annet enn høyest mulig overgangssum, så får da håpe de driter i det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»