Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
b0lle

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av b0lle »

OrmenLange skrev: søn jan 22, 2023 2:09 pm
greyserpent skrev: søn jan 22, 2023 2:02 pm
OrmenLange skrev: søn jan 22, 2023 1:57 pm
Eller kanskje de virkelige trollene er de som omtaler folk som stiller legitime spørsmål som russertroll...
Interpol og disse andre etatene har ytret bekymring om videresalg av våpensystemer etter krigen er over. (...)
Tror du NATO kun besittes av naive fjols som ikke har dette i bakhodet når de gir våpen til Ukraina?
Din første setning undergraver den neste. Er det Interpol som er naiv, eller NATO som er naiv, mener du?
Jeg vil tippe at begge etater har sine bekymringer gitt påvirkningen den russiske mafiaen og andre kriminelle grupper har hatt på Ukraina i alle tider, samt hva vi så nå når Sovjet ble oppløst. Men den virkelige bekymringen er om russland taper og går i oppløsning som nasjon, hva skjer med de russiske våpnene da? For ikke snakke om atomvåpen på avveie.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jack_Daniels skrev: søn jan 22, 2023 2:12 pm At to-siderne nekter å forstå at Ukraina kjemper for sitt lands og sitt folkeslags overlevelse er litt morsomt, men samtidig skremmende, å bevitne. Enda de er så opptatte av å "forstå". Her snakker en russisk soldat om hvordan Ukraina må beseires på en slik måte at de ikke kan oppdra barn. Med andre ord - det snakkes om viktigheten av å utslette hele nasjonen.

Jeg blir kvalm av dere i putin-brigaden som "mener' at diskusjonen handler om å "forstå" og "nyansere bildet". At det går an!

Vel, her har dere nok et bevis:

Herregud.
Og det er vel lite annet å si, enn at dette tror jeg er en ganske bred holdning i Russland. Og akkurat derfor må de bekjempes, og.. ja, av-nazifiseres, for å bruke deres egne ord. Er det noen som sterkt hadde trengt det, så er det russerne selv. De avslører det jo i alt de gjør. Det er helt ubegripelig hvor lavpannede holdninger dette folkeslaget har.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

DennisB skrev: søn jan 22, 2023 2:29 pm
Jack_Daniels skrev: søn jan 22, 2023 2:12 pm At to-siderne nekter å forstå at Ukraina kjemper for sitt lands og sitt folkeslags overlevelse er litt morsomt, men samtidig skremmende, å bevitne. Enda de er så opptatte av å "forstå". Her snakker en russisk soldat om hvordan Ukraina må beseires på en slik måte at de ikke kan oppdra barn. Med andre ord - det snakkes om viktigheten av å utslette hele nasjonen.

Jeg blir kvalm av dere i putin-brigaden som "mener' at diskusjonen handler om å "forstå" og "nyansere bildet". At det går an!

Vel, her har dere nok et bevis:

Herregud.
Og det er vel lite annet å si, enn at dette tror jeg er en ganske bred holdning i Russland. Og akkurat derfor må de bekjempes, og.. ja, av-nazifiseres, for å bruke deres egne ord. Er det noen som sterkt hadde trengt det, så er det russerne selv. De avslører det jo i alt de gjør. Det er helt ubegripelig hvor lavpannede holdninger dette folkeslaget har.
Jammen, hva med det at Ukraina kanskje kommer til å selge våpen etter at de har forsvart seg mot dette heltemodige folket???

DennisB

Legg inn av DennisB »

greyserpent skrev: søn jan 22, 2023 2:30 pm
DennisB skrev: søn jan 22, 2023 2:29 pm
Jack_Daniels skrev: søn jan 22, 2023 2:12 pm At to-siderne nekter å forstå at Ukraina kjemper for sitt lands og sitt folkeslags overlevelse er litt morsomt, men samtidig skremmende, å bevitne. Enda de er så opptatte av å "forstå". Her snakker en russisk soldat om hvordan Ukraina må beseires på en slik måte at de ikke kan oppdra barn. Med andre ord - det snakkes om viktigheten av å utslette hele nasjonen.

Jeg blir kvalm av dere i putin-brigaden som "mener' at diskusjonen handler om å "forstå" og "nyansere bildet". At det går an!

Vel, her har dere nok et bevis:

Herregud.
Og det er vel lite annet å si, enn at dette tror jeg er en ganske bred holdning i Russland. Og akkurat derfor må de bekjempes, og.. ja, av-nazifiseres, for å bruke deres egne ord. Er det noen som sterkt hadde trengt det, så er det russerne selv. De avslører det jo i alt de gjør. Det er helt ubegripelig hvor lavpannede holdninger dette folkeslaget har.
Jammen, hva med Ukraina kanskje kommer til å selge våpen etter at de har forvart seg mot dette heltemodige folkeslaget???
Ja, få dette opp på dagsorden så snart som mulig. Her snakker vi prioritering!

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

RvsB skrev: søn jan 22, 2023 7:31 am
Foucault skrev: søn jan 22, 2023 4:04 am Var det noen som mente at det var unødvendig å bekymre seg for donerte våpen på avveie?
At det var pro-russisk å antyde en viss risiko rundt det å levere store mengder våpen til et korrupt regime?

« Vasyl Losynskyj, som var viseminister for kommuneutvikling, territorier og infrastruktur, ble arrestert etter at politiet gjennomsøkte leiligheten hans, ifølge Ukrainska Pravda. Han ble deretter avsatt fra stillingen.

Losynskyj er anklaget for å ha tatt imot en bestikkelse på 400.000 euro i forbindelse med kjøp av strømaggregater».
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... c8bb0289db
Det er litt av en tankeakrobatisk øvelse å sammenligne smøring ved innkjøp av aggregater med å selge tyngre våpensystemer. Å gi noen en kontrakt er ikke helt det samme som å selge tanks skjønner du vel. Videre er det jo tydelig at de fattet mistanke raskt, og det er vel bra at selv folk på ministernivå blir arrestert og etterforsket for korrupsjon, med støtte av departementet de styrer. Tyder ikke dette på at de tar problemstillingene på alvor?

Så må vi jo ikke glemme å nyansere litt, så hvordan står det til med slikt i Russland?
Jeg har ikke sett at noen har påstått at tanks ment for Ukraina har havnet i Afrika eller andre steder. Det har blitt sagt våpen. Du er vel ikke ute med en stråmann her?

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Legenden Boris tilbake i Ukraina


OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

b0lle skrev: søn jan 22, 2023 2:23 pm
OrmenLange skrev: søn jan 22, 2023 2:09 pm
greyserpent skrev: søn jan 22, 2023 2:02 pm

Interpol og disse andre etatene har ytret bekymring om videresalg av våpensystemer etter krigen er over. (...)
Tror du NATO kun besittes av naive fjols som ikke har dette i bakhodet når de gir våpen til Ukraina?
Din første setning undergraver den neste. Er det Interpol som er naiv, eller NATO som er naiv, mener du?
Jeg vil tippe at begge etater har sine bekymringer gitt påvirkningen den russiske mafiaen og andre kriminelle grupper har hatt på Ukraina i alle tider, samt hva vi så nå når Sovjet ble oppløst. Men den virkelige bekymringen er om russland taper og går i oppløsning som nasjon, hva skjer med de russiske våpnene da? For ikke snakke om atomvåpen på avveie.
Ironisk da, at russisk tap og regimeskifte i Kreml er USAs uttalte mål.

RvsB

Legg inn av RvsB »

Garindan skrev: søn jan 22, 2023 2:40 pm
RvsB skrev: søn jan 22, 2023 7:31 am
Foucault skrev: søn jan 22, 2023 4:04 am Var det noen som mente at det var unødvendig å bekymre seg for donerte våpen på avveie?
At det var pro-russisk å antyde en viss risiko rundt det å levere store mengder våpen til et korrupt regime?

« Vasyl Losynskyj, som var viseminister for kommuneutvikling, territorier og infrastruktur, ble arrestert etter at politiet gjennomsøkte leiligheten hans, ifølge Ukrainska Pravda. Han ble deretter avsatt fra stillingen.

Losynskyj er anklaget for å ha tatt imot en bestikkelse på 400.000 euro i forbindelse med kjøp av strømaggregater».
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... c8bb0289db
Det er litt av en tankeakrobatisk øvelse å sammenligne smøring ved innkjøp av aggregater med å selge tyngre våpensystemer. Å gi noen en kontrakt er ikke helt det samme som å selge tanks skjønner du vel. Videre er det jo tydelig at de fattet mistanke raskt, og det er vel bra at selv folk på ministernivå blir arrestert og etterforsket for korrupsjon, med støtte av departementet de styrer. Tyder ikke dette på at de tar problemstillingene på alvor?

Så må vi jo ikke glemme å nyansere litt, så hvordan står det til med slikt i Russland?
Jeg har ikke sett at noen har påstått at tanks ment for Ukraina har havnet i Afrika eller andre steder. Det har blitt sagt våpen. Du er vel ikke ute med en stråmann her?
Denne "bekymringen" kom opp igjen midt inne i Leo2/ Bradley diskusjonen, og jo, det har vært bekymringer for avanserte våpensystemer på avveie. Forøvrig interessant at du mener at tanks ikke er våpen. Da bør det jo ikke være noe problem å gi disse til Ukraina.
Igjen ville jeg vært mer bekymret for hva som skjer med de russiske våpnene. Orakelet snakket om tvilsomme typer blant Ukrainske mobiliserte, hva med de russiske hvor de henter inn kreti og pleti, dytter et våpen i henda på dem og sender dem til fronten? Eller enda bedre, de bokstavelig talt *kriminelle* som Wagner henter rett fra fengslene? Det er ikke et problem der?

Will.i.Nickersen

Legg inn av Will.i.Nickersen »

Regimeskifte i kreml bør være alles uttalte mål, opplagt at de ikke kan leve i fred med noen.

Angående våpen i feile hender er det litt morsomt med tanke på at Taliban har tatt over våpnene til den afghanske hæren som vesten har brukt 20 år på å bygge opp, samt alt vi måtte flykte fra når det smalt.
Tenker det er greit med Nato våpen på avveie, jeg. Om russerne klarer å ta et par stridsvogner på slagmarken har null å si.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

RvsB skrev: søn jan 22, 2023 2:06 pm NATO gir Ukraina beskjed om at en ny leveranske kommer til lokasjon x klokken y. Dette inkluderer en full oversikt over hva som kommer og hvordan det er lastet. Ukraina sender mannskap fra den militære logistikkgrenen, enten sentralisert eller fra logistikkbasen utstyret skal igjennom. Dette kan være vervede eller mobiliserte, men de har selvfølgelig et befal med seg. De møter NATO-personell, går igjennom lasten, og kvitterer for den. Den overtas enten med lastebilene, eller lastes om, om det nå er fra tog til tog, bil til bil, eller uansett, under oppsyn. Den fraktes videre til basen den skal til, og der kontrolleres lasten opp mot manifestet de fikk på forhånd. Om det så viser seg at det pluselig er 4 pansrede personellkjøretøy og ikke 5 som kom fram, eller 20 kasser morterammunisjon istedet for 25, så har de som kjørte bilene et helvettes forklaringsproblem.

Er dette virkelig så fjernt for deg? Sitter du alvorlig talt og tror at de bare lemper inn det de får plass til på en bil og sender avgårde med null oppsyn eller kontroll?

Igjen (og igjen og igjen): Jeg tror ikke noe som helst. Jeg spurte et spørsmål og ønsket svar.

Du beskriver et scenario hvor transporten skjer under "oppsyn" og det er det som er kjernen i mitt alternativ 2. Det var det jeg håpet på, men igjen; jeg tror ikke ting. Jeg vil vite og ideelt sett vil jeg lese en artikkel fra et troverdig mediehus som sier at det er det som faktisk skjer. Jeg hadde et naivt håp om at noen her hadde lest noe slikt og kunne linke til det, men tydeligvis ikke.

Jeg ser dog av ditt spørsmål ("Er dette virkelig så fjernt for deg?") at du er mest opptatt av å sette meg i en "bås" og attpåtil i feil "bås". Jeg vet veldig godt selv hvor jeg står i forhold til krigen og jeg blåse i hva debattanter her inne tror, men jeg syns det er uheldig at dere lager falske konflikter. For å ta en parallell til krigen så skyter dere på deres egne folk fordi dere enten ikke evner eller gidder å sjekke hvor de står.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Garindan skrev: søn jan 22, 2023 2:40 pm
RvsB skrev: søn jan 22, 2023 7:31 am
Foucault skrev: søn jan 22, 2023 4:04 am Var det noen som mente at det var unødvendig å bekymre seg for donerte våpen på avveie?
At det var pro-russisk å antyde en viss risiko rundt det å levere store mengder våpen til et korrupt regime?

« Vasyl Losynskyj, som var viseminister for kommuneutvikling, territorier og infrastruktur, ble arrestert etter at politiet gjennomsøkte leiligheten hans, ifølge Ukrainska Pravda. Han ble deretter avsatt fra stillingen.

Losynskyj er anklaget for å ha tatt imot en bestikkelse på 400.000 euro i forbindelse med kjøp av strømaggregater».
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... c8bb0289db
Det er litt av en tankeakrobatisk øvelse å sammenligne smøring ved innkjøp av aggregater med å selge tyngre våpensystemer. Å gi noen en kontrakt er ikke helt det samme som å selge tanks skjønner du vel. Videre er det jo tydelig at de fattet mistanke raskt, og det er vel bra at selv folk på ministernivå blir arrestert og etterforsket for korrupsjon, med støtte av departementet de styrer. Tyder ikke dette på at de tar problemstillingene på alvor?

Så må vi jo ikke glemme å nyansere litt, så hvordan står det til med slikt i Russland?
Jeg har ikke sett at noen har påstått at tanks ment for Ukraina har havnet i Afrika eller andre steder. Det har blitt sagt våpen. Du er vel ikke ute med en stråmann her?
Mener du å si at stridsvogner/tanks ikke er våpen? :lol:

DennisB

Legg inn av DennisB »

OrmenLange skrev: søn jan 22, 2023 2:43 pm
b0lle skrev: søn jan 22, 2023 2:23 pm
OrmenLange skrev: søn jan 22, 2023 2:09 pm
Din første setning undergraver den neste. Er det Interpol som er naiv, eller NATO som er naiv, mener du?
Jeg vil tippe at begge etater har sine bekymringer gitt påvirkningen den russiske mafiaen og andre kriminelle grupper har hatt på Ukraina i alle tider, samt hva vi så nå når Sovjet ble oppløst. Men den virkelige bekymringen er om russland taper og går i oppløsning som nasjon, hva skjer med de russiske våpnene da? For ikke snakke om atomvåpen på avveie.
Ironisk da, at russisk tap og regimeskifte i Kreml er USAs uttalte mål.
Det burde vært og er strengt tatt hele den siviliserte verdens mål, ikke bare USAs mål.
Det burde være ditt mål også, så vi får en tryggere verden.

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

Strengt tatt er vel det absolutt verste som kan skje at disse våpnene til Ukraina havner i Russiske hender. For da er det jo helt garantert at de vil bli brukt til å drepe å lemleste uskyldige sivile.
Sist redigert av Leoparden den søn jan 22, 2023 3:19 pm, redigert 1 gang totalt.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

DennisB skrev: søn jan 22, 2023 2:55 pm
OrmenLange skrev: søn jan 22, 2023 2:43 pm
b0lle skrev: søn jan 22, 2023 2:23 pm

Jeg vil tippe at begge etater har sine bekymringer gitt påvirkningen den russiske mafiaen og andre kriminelle grupper har hatt på Ukraina i alle tider, samt hva vi så nå når Sovjet ble oppløst. Men den virkelige bekymringen er om russland taper og går i oppløsning som nasjon, hva skjer med de russiske våpnene da? For ikke snakke om atomvåpen på avveie.
Ironisk da, at russisk tap og regimeskifte i Kreml er USAs uttalte mål.
Det burde vært og er strengt tatt hele den siviliserte verdens mål, ikke bare USAs mål.
Det burde være ditt mål også, så vi får en tryggere verden.
Det er vesensforskjell på å ha et mål om regimeskifte i et annet land, og det å ha håp og ønske om regimeskifte. Førstnevnte innebærer en mye mer aktiv rolle og innblanding i et annet lands indre anliggender, og er strengt tatt en uting mellom suverene nasjonalstater.

RvsB

Legg inn av RvsB »

OrmenLange skrev: søn jan 22, 2023 3:17 pm
DennisB skrev: søn jan 22, 2023 2:55 pm
OrmenLange skrev: søn jan 22, 2023 2:43 pm
Ironisk da, at russisk tap og regimeskifte i Kreml er USAs uttalte mål.
Det burde vært og er strengt tatt hele den siviliserte verdens mål, ikke bare USAs mål.
Det burde være ditt mål også, så vi får en tryggere verden.
Det er vesensforskjell på å ha et mål om regimeskifte i et annet land, og det å ha håp og ønske om regimeskifte. Førstnevnte innebærer en mye mer aktiv rolle og innblanding i et annet lands indre anliggender, og er strengt tatt en uting mellom suverene nasjonalstater.
Slik som å invadere et naboland fordi man ikke liker at de orienterer seg mot vest heller enn øst?

DennisB

Legg inn av DennisB »

OrmenLange skrev: søn jan 22, 2023 3:17 pm
DennisB skrev: søn jan 22, 2023 2:55 pm
OrmenLange skrev: søn jan 22, 2023 2:43 pm
Ironisk da, at russisk tap og regimeskifte i Kreml er USAs uttalte mål.
Det burde vært og er strengt tatt hele den siviliserte verdens mål, ikke bare USAs mål.
Det burde være ditt mål også, så vi får en tryggere verden.
Det er vesensforskjell på å ha et mål om regimeskifte i et annet land, og det å ha håp og ønske om regimeskifte. Førstnevnte innebærer en mye mer aktiv rolle og innblanding i et annet lands indre anliggender, og er strengt tatt en uting mellom suverene nasjonalstater.
Det er ikke "et annet lands anliggender" når dette landet går til en fullskala invasjon mot et selvstendig og fritt land, og dreper alt som kommer i deres vei. Da gjelder det i høyeste grad oss alle, hele verdenssamfunnet, og det er det vi har sett det siste året.

Da må det reageres. Det blir aldri en uting, men heller en forpliktelse.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

greyserpent skrev: søn jan 22, 2023 2:53 pm
Garindan skrev: søn jan 22, 2023 2:40 pm
RvsB skrev: søn jan 22, 2023 7:31 am

Det er litt av en tankeakrobatisk øvelse å sammenligne smøring ved innkjøp av aggregater med å selge tyngre våpensystemer. Å gi noen en kontrakt er ikke helt det samme som å selge tanks skjønner du vel. Videre er det jo tydelig at de fattet mistanke raskt, og det er vel bra at selv folk på ministernivå blir arrestert og etterforsket for korrupsjon, med støtte av departementet de styrer. Tyder ikke dette på at de tar problemstillingene på alvor?

Så må vi jo ikke glemme å nyansere litt, så hvordan står det til med slikt i Russland?
Jeg har ikke sett at noen har påstått at tanks ment for Ukraina har havnet i Afrika eller andre steder. Det har blitt sagt våpen. Du er vel ikke ute med en stråmann her?
Mener du å si at stridsvogner/tanks ikke er våpen? :lol:
Jeg mener at det er våpen som er vanskelig å selge på det svarte markedet....
De er litt store og tunge og sånn vet du, ja og dyre. Når man snakker om våpenhandel så er det ikke først og fremst tanks man tenker på, er det vel? Men for all del, bare fortsett og konstruer stråmenn.
Sist redigert av Garindan den søn jan 22, 2023 3:40 pm, redigert 1 gang totalt.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg tror årsaken til Tysklans forsiktighet er plantet gjennom historien.

Vi skal huske på det at Tyskland har vært et splittet land frem til 1989, når muren falt. Angela Merkel som var statsminister i Tyskland i hele 15 år kom og vokste opp i Øst-Tyskland under den kalde krigen.
Man har hele tiden ment at forhandlinger alltid skal prioriteres fremfor militær opprustning.

Så det tar tid med tyskerne.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

OrmenLange skrev: søn jan 22, 2023 3:17 pm
DennisB skrev: søn jan 22, 2023 2:55 pm
OrmenLange skrev: søn jan 22, 2023 2:43 pm
Ironisk da, at russisk tap og regimeskifte i Kreml er USAs uttalte mål.
Det burde vært og er strengt tatt hele den siviliserte verdens mål, ikke bare USAs mål.
Det burde være ditt mål også, så vi får en tryggere verden.
Det er vesensforskjell på å ha et mål om regimeskifte i et annet land, og det å ha håp og ønske om regimeskifte. Førstnevnte innebærer en mye mer aktiv rolle og innblanding i et annet lands indre anliggender, og er strengt tatt en uting mellom suverene nasjonalstater.
Hadde USA, eller noen andre land, ønske/mål om regimeskifte i Russland før deres angrep på Ukraina?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

startelver skrev: søn jan 22, 2023 3:39 pm Jeg tror årsaken til Tysklans forsiktighet er plantet gjennom historien.

Vi skal huske på det at Tyskland har vært et splittet land frem til 1989, når muren falt. Angela Merkel som var statsminister i Tyskland i hele 15 år kom og vokste opp i Øst-Tyskland under den kalde krigen.
Man har hele tiden ment at forhandlinger alltid skal prioriteres fremfor militær opprustning.

Så det tar tid med tyskerne.
Ja, så på sett og vis kan man forstå dem. Men mens de tenker dør det massevis av ukrainere.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Leoparden skrev: søn jan 22, 2023 3:10 pm Strengt tatt er vel det absolutt verste som kan skje at disse våpnene til Ukraina havner i Russiske hender. For da er det jo helt garantert at de vil bli brukt til å drepe å lemleste uskyldige sivile.
Har ikke noe å si til innlegget ditt, men jeg vil be deg ta med søsknene dine og komme deg Ukraina.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

startelver skrev: søn jan 22, 2023 3:39 pm Jeg tror årsaken til Tysklans forsiktighet er plantet gjennom historien.

Vi skal huske på det at Tyskland har vært et splittet land frem til 1989, når muren falt. Angela Merkel som var statsminister i Tyskland i hele 15 år kom og vokste opp i Øst-Tyskland under den kalde krigen.
Man har hele tiden ment at forhandlinger alltid skal prioriteres fremfor militær opprustning.

Så det tar tid med tyskerne.
Tyskland er et kastrert land og folk etter ww2. Tyskland har ikke bygd et sterkt militære siden ww2 av frykt for historien og at den skulle gjenta seg. Tyskland har tross alt stått i sentrum av begivenhetene to ganger i siste århundre. Tyskerne er kuet ogydmyket, mest av seg selv, kall det sjølpining i den tyske folkesjelen eller noe. Dessuten har de hatt noen svake ledere, ikke ulikt mange andre land, og svake forsvarsminitre bl.a. Dere vet muligens at EU-sjefen er tidligere tysk forsvarsminister? Og at hun ikke engang vet forskjell på offiserer og militærpersonell?
► Show Spoiler

Caputo

Legg inn av Caputo »

greyserpent skrev: søn jan 22, 2023 3:44 pm
startelver skrev: søn jan 22, 2023 3:39 pm Jeg tror årsaken til Tysklans forsiktighet er plantet gjennom historien.

Vi skal huske på det at Tyskland har vært et splittet land frem til 1989, når muren falt. Angela Merkel som var statsminister i Tyskland i hele 15 år kom og vokste opp i Øst-Tyskland under den kalde krigen.
Man har hele tiden ment at forhandlinger alltid skal prioriteres fremfor militær opprustning.

Så det tar tid med tyskerne.
Ja, så på sett og vis kan man forstå dem. Men mens de tenker dør det massevis av ukrainere.
De har også mange politikere som har vært på besøk hos Putin i Moskva. De som har sovet på hotell der er stort sett i lomma til Putin.

startelver

Legg inn av startelver »

greyserpent skrev: søn jan 22, 2023 3:44 pm
startelver skrev: søn jan 22, 2023 3:39 pm Jeg tror årsaken til Tysklans forsiktighet er plantet gjennom historien.

Vi skal huske på det at Tyskland har vært et splittet land frem til 1989, når muren falt. Angela Merkel som var statsminister i Tyskland i hele 15 år kom og vokste opp i Øst-Tyskland under den kalde krigen.
Man har hele tiden ment at forhandlinger alltid skal prioriteres fremfor militær opprustning.

Så det tar tid med tyskerne.
Ja, så på sett og vis kan man forstå dem. Men mens de tenker dør det massevis av ukrainere.
Det er derfor presset på Nato-land som Tyskland er der hele tiden. Det dør folk på slagmarken hver dag. Om dødstallene blir noe mindre med enda flere tanks inn kan selvsagt diskuteres. Vi er enige om at de skal ha det beste av våpen Vesten kan by på.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

RvsB skrev: søn jan 22, 2023 3:23 pm
OrmenLange skrev: søn jan 22, 2023 3:17 pm
DennisB skrev: søn jan 22, 2023 2:55 pm
Det burde vært og er strengt tatt hele den siviliserte verdens mål, ikke bare USAs mål.
Det burde være ditt mål også, så vi får en tryggere verden.
Det er vesensforskjell på å ha et mål om regimeskifte i et annet land, og det å ha håp og ønske om regimeskifte. Førstnevnte innebærer en mye mer aktiv rolle og innblanding i et annet lands indre anliggender, og er strengt tatt en uting mellom suverene nasjonalstater.
Slik som å invadere et naboland fordi man ikke liker at de orienterer seg mot vest heller enn øst?
Jepp, det er noe dritt, og jeg har da heller aldri sagt noe annet.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

startelver skrev: søn jan 22, 2023 3:53 pm
greyserpent skrev: søn jan 22, 2023 3:44 pm
startelver skrev: søn jan 22, 2023 3:39 pm Jeg tror årsaken til Tysklans forsiktighet er plantet gjennom historien.

Vi skal huske på det at Tyskland har vært et splittet land frem til 1989, når muren falt. Angela Merkel som var statsminister i Tyskland i hele 15 år kom og vokste opp i Øst-Tyskland under den kalde krigen.
Man har hele tiden ment at forhandlinger alltid skal prioriteres fremfor militær opprustning.

Så det tar tid med tyskerne.
Ja, så på sett og vis kan man forstå dem. Men mens de tenker dør det massevis av ukrainere.
Det er derfor presset på Nato-land som Tyskland er der hele tiden. Det dør folk på slagmarken hver dag. Om dødstallene blir noe mindre med enda flere tanks inn kan selvsagt diskuteres. Vi er enige om at de skal ha det beste av våpen Vesten kan by på.
Virkelig?

startelver

Legg inn av startelver »

greyserpent skrev: søn jan 22, 2023 3:59 pm
startelver skrev: søn jan 22, 2023 3:53 pm
greyserpent skrev: søn jan 22, 2023 3:44 pm

Ja, så på sett og vis kan man forstå dem. Men mens de tenker dør det massevis av ukrainere.
Det er derfor presset på Nato-land som Tyskland er der hele tiden. Det dør folk på slagmarken hver dag. Om dødstallene blir noe mindre med enda flere tanks inn kan selvsagt diskuteres. Vi er enige om at de skal ha det beste av våpen Vesten kan by på.
Virkelig?
Nei jeg aner ikke, er ingen ekspert på krig. Men Leopard tanksene vil selvsagt også bidra til å beskytte de soldatene som bruker disse. Og forhåpentligvis ødelegge en del flere mål.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

DennisB skrev: søn jan 22, 2023 3:29 pm
OrmenLange skrev: søn jan 22, 2023 3:17 pm
DennisB skrev: søn jan 22, 2023 2:55 pm
Det burde vært og er strengt tatt hele den siviliserte verdens mål, ikke bare USAs mål.
Det burde være ditt mål også, så vi får en tryggere verden.
Det er vesensforskjell på å ha et mål om regimeskifte i et annet land, og det å ha håp og ønske om regimeskifte. Førstnevnte innebærer en mye mer aktiv rolle og innblanding i et annet lands indre anliggender, og er strengt tatt en uting mellom suverene nasjonalstater.
Det er ikke "et annet lands anliggender" når dette landet går til en fullskala invasjon mot et selvstendig og fritt land, og dreper alt som kommer i deres vei. Da gjelder det i høyeste grad oss alle, hele verdenssamfunnet, og det er det vi har sett det siste året.

Da må det reageres. Det blir aldri en uting, men heller en forpliktelse.
Jo, det er en uting. Du kan være uenig i politikken de fører, og ha som må å endre den. Men å ha som mål å styrte et legitimt sittende regime er ikke fruktbart, med mindre du ønsker krig og iskalde diplomatiske forhold.

Merk at Norge og de fleste andre europeiske land ikke har som mål å styrte Putin (uttalt ihvertfall).

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

RvsB skrev: søn jan 22, 2023 2:06 pm
Orakelet skrev: søn jan 22, 2023 1:54 pm
RvsB skrev: søn jan 22, 2023 1:30 pm FRIVILLIGE? Jeg vil da virkelig håpe at det ikke er småjobbsentralen som ber de som har førerkort for lastebil rekke opp hånden om morgenen... I hvilket univers overlates våpen og stridsmateriell til forsvaret til noen andre enn...forsvaret? Sitter du virkelig der og skal ha oss til å tro at NATO soldater kjører pansrede kjøretøy til grensa og kaster nøklene på de lokale sivile som møtte opp den dagen. Er det der vi er?

Hvis det blir enklere for deg å forholde deg til problemstillingen hvis jeg bytter ut "frivillige" med "mobiliserte" gjør jeg gjerne det, men jeg kan ikke se at det endrer så mye. Ukrainia har mobilisert alle voksne menn, herunder de som gjorde Ukrainia til Europas nest mest korrupte land. Videre vil jeg tro at de sender sine beste til fronten eller til treningsleirer og resten til ting som logistikk, så forskjellen på det du kaller henholdsvis "sivile" og "forsvaret" er uklar.

Jeg vil faktisk føle meg tryggere hvis "sivile" har sentrale roller. Da kan man få inn en god andel kvinner, pensjonister og sivile menn som har vist at de er til å stole på i det virkelige liv. Blant tilfeldig mobiliserte vil variasjonen være større.
Den nederste delen blir så useriøst at det nok er mange som er frustrert over at jeg i det hele tatt svarer, men hvordan i pokker mener du at man skal kunne filtrere "hvem som har vist at de er til å stole på" i et slikt scenario, men at de har null peil på hvordan man sikrer at soldater, mobiliserte eller ei, gjør det de skal? Skal si du prøver hardt i dag, er det helgetillegg på søndager?

Vi kan godt sette opp et annet alternativ til "ytterpunktene dine", for å se på hvordan ting gjøres i andre militære, og det er faktisk ikke håpløst å tenke seg til at det kan fungere slikt i et land som har fått hjelp til reformer fra f.eks USA i snart 9 år:

NATO gir Ukraina beskjed om at en ny leveranske kommer til lokasjon x klokken y. Dette inkluderer en full oversikt over hva som kommer og hvordan det er lastet. Ukraina sender mannskap fra den militære logistikkgrenen, enten sentralisert eller fra logistikkbasen utstyret skal igjennom. Dette kan være vervede eller mobiliserte, men de har selvfølgelig et befal med seg. De møter NATO-personell, går igjennom lasten, og kvitterer for den. Den overtas enten med lastebilene, eller lastes om, om det nå er fra tog til tog, bil til bil, eller uansett, under oppsyn. Den fraktes videre til basen den skal til, og der kontrolleres lasten opp mot manifestet de fikk på forhånd. Om det så viser seg at det pluselig er 4 pansrede personellkjøretøy og ikke 5 som kom fram, eller 20 kasser morterammunisjon istedet for 25, så har de som kjørte bilene et helvettes forklaringsproblem.

Er dette virkelig så fjernt for deg? Sitter du alvorlig talt og tror at de bare lemper inn det de får plass til på en bil og sender avgårde med null oppsyn eller kontroll?
Godt forklart. I tillegg skal man merke seg at ukrainerne som russerne ikke har brukt våpen eller langtrekkende våpen til å bombe sivile og sivil infrastruktur i Russland på måfå. De har tross det som skjedde i Dnipro sist helg mv opptrådt bemerkelsesverdig disiplinerte og fulgt instruksjonene eller betingelser/vilkår satt av giverland. Likefullt kommer senest i dag lederen av Dumaen og advarer om atomkrig dersom NATO våpen rammer russisk territorium, hva det enn er ? Russland før 2014, Krim, de fire nye «utbryter» oblastene ? Fanden hvor lei man blir av disse jævla truslene fra Moskva. Hadde de ikke hatt disse fordømte atomvåpnene burde de vært bombet til steinalderen.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

OrmenLange skrev: søn jan 22, 2023 4:07 pm
Jo, det er en uting. Du kan være uenig i politikken de fører, og ha som må å endre den. Men å ha som mål å styrte et legitimt sittende regime er ikke fruktbart, med mindre du ønsker krig og iskalde diplomatiske forhold.

Merk at Norge og de fleste andre europeiske land ikke har som mål å styrte Putin (uttalt ihvertfall).
Burde man ikke hatt som mål å styrte Hitler under WW2 heller?

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»