Nethanyahus plan: "Demokratisk" diktatur...

Svar
Brukeravatar
Keva
Innlegg: 443

Nethanyahus plan: "Demokratisk" diktatur...

Legg inn av Keva »

Hva mener forumet om den siste utviklingen i Israel?
Det må vel nå innrømmes også av de aller mest iherdige fans av sioniststaten at Israel ikke lenger er noe demokrati dersom Nethanyahu får igjennom sitt forslag til lovendring der han vil begrense rettsvesenets frihet.

https://www.tv2.no/nyheter/demokratisk- ... SfDD0Hj8ic

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 443

Legg inn av Keva »

Som forventet - ingen vil forsvare Nethanyahus "demokratiske diktatur".
Bra.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Keva skrev: tir jan 17, 2023 1:15 pm Som forventet - ingen vil forsvare Nethanyahus "demokratiske diktatur".
Bra.
Nei, selv de av oss som forsvarer Israels rett til å eksistere vil ikke forsvare dette angepet på demokratiet og rettsstaten.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

GP950mAh skrev: ons jan 18, 2023 10:20 am
Keva skrev: tir jan 17, 2023 1:15 pm Som forventet - ingen vil forsvare Nethanyahus "demokratiske diktatur".
Bra.
Nei, selv de av oss som forsvarer Israels rett til å eksistere vil ikke forsvare dette angepet på demokratiet og rettsstaten.
Jeg har ennå ikke sett noen i debatter om Midtøsten som har ment at Israel ikke har rett til å eksistere. Man kan mene at opprettelsen av Israel var en tragisk feil som har ført til en katastrofe for palestinerne, for jødene i Midtøsten og for verden.

Men alle erkjenner at det nå er for sent å rette opp denne feilen, alle innser at historien ikke kan rulles tilbake og at Israel er kommet for å bli og at dette er noe alle må avfinne seg med.

Det man kritiserer og angriper er Israels militarisme, fascistiske og imperialistiske politikk overfor palestinerne, okkupasjonen, koloniseringen, undertrykkelsen, brudd på folkeretten og genevekonvensjonene og den manglende viljen til å erkjenne den uretten som er gjort mot palestinerne.

Det er dette som angripes og kritiseres, ikke Israels rett til å eksistere.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Karatel skrev: ons jan 18, 2023 3:47 pm
GP950mAh skrev: ons jan 18, 2023 10:20 am
Keva skrev: tir jan 17, 2023 1:15 pm Som forventet - ingen vil forsvare Nethanyahus "demokratiske diktatur".
Bra.
Nei, selv de av oss som forsvarer Israels rett til å eksistere vil ikke forsvare dette angepet på demokratiet og rettsstaten.
Jeg har ennå ikke sett noen i debatter om Midtøsten som har ment at Israel ikke har rett til å eksistere. Man kan mene at opprettelsen av Israel var en tragisk feil som har ført til en katastrofe for palestinerne, for jødene i Midtøsten og for verden.

Men alle erkjenner at det nå er for sent å rette opp denne feilen, alle innser at historien ikke kan rulles tilbake og at Israel er kommet for å bli og at dette er noe alle må avfinne seg med.

Det man kritiserer og angriper er Israels militarisme, fascistiske og imperialistiske politikk overfor palestinerne, okkupasjonen, koloniseringen, undertrykkelsen, brudd på folkeretten og genevekonvensjonene og den manglende viljen til å erkjenne den uretten som er gjort mot palestinerne.

Det er dette som angripes og kritiseres, ikke Israels rett til å eksistere.
Dessverre er det ikke alle som anerkjenner Israels rett til å eksistere, de ivrigste motstanderne er palestinerne og hamas som driver vold og terror mot Israel og dets sivilbefolkning og ønsker de fjernet fra kartet. Av en eller annen grunn nevnes aldri dette fra palestinas forsvarer. Å kalle Israel fascistisk og imperialistisk faller på seg egen urimlighet, det eneste de ønsker er å få leve i fred i det landet de har rett på etter internasjonale avtaler. Palestinerne har aldri akspetert det og tross mangfoldige tilbud om land for å få fred har de alltid sagt nei hver gang.

joplina

Legg inn av joplina »

GP950mAh skrev: ons jan 18, 2023 4:00 pm
Dessverre er det ikke alle som anerkjenner Israels rett til å eksistere, de ivrigste motstanderne er palestinerne og hamas som driver vold og terror mot Israel og dets sivilbefolkning og ønsker de fjernet fra kartet. Av en eller annen grunn nevnes aldri dette fra palestinas forsvarer. Å kalle Israel fascistisk og imperialistisk faller på seg egen urimlighet, det eneste de ønsker er å få leve i fred i det landet de har rett på etter internasjonale avtaler. Palestinerne har aldri akspetert det og tross mangfoldige tilbud om land for å få fred har de alltid sagt nei hver gang.
[/quote]

Her føler jeg at det er på sin plass at du forklarer disse "mangfoldige tilbud om land for å få fred".
Hvor store områder? Hvor ligger områdene? Er det israelske områder å gi bort eller drive byttehandel med (typ innenfor -67-grensene)? Hvor mange slike tilbud har israel lagt på bordet "for å få fred"?
- Jeg spør fordi jeg seriøst ikke skjønner hva du snakker om.
Dette dreier seg om den opprinnelige grunnbefolkning - fordrevet fra skanse til skanse - og hvilket som helst kart over de palestinske områder viser hva israelsk Land Grab har resultert i. Det er ikke akkurat noen statshemmelighet men alminnelig allmennkunnskap.
Scroll hele siden så får du det også forklart trinn for trinn:
https://www.aljazeera.com/news/2021/5/1 ... -palestine
- Hadde virkelig vært interessant å få se/lese din vinkling og forklaring må jeg si.

..."som de har rett på etter internasjonale avtaler"...øhhh..dah-ha . Ta f.eks det mest åpenbare ; Jerusalem.
https://en.wikipedia.org/wiki/United_Na ... n_ES-10/19

Eller hva med skammens mur som ikke følger noen kjente grenser - ikke en gang Green Line - men tilfeldigvis og mirakuløst(?) følger det vestlige grunnvannsbasseng (!!):

https://no.wikipedia.org/wiki/Terrorisme
"Israel har blitt møtt med en rekke beskyldninger om brudd på menneskerettigheter og andre deler av folkeretten overfor det palestinske og det libanesiske folk. Noen av beskyldningene har blitt fremført for FN, og dette har resultert i mer enn 320 resolusjoner mot Israel i FNs generalforsamling, og mer en 90 i sikkerhetsrådet.[17] Resolusjonene omhandler i hovedsak handlinger som kan defineres som statsterrorisme. Den såkalte sikkerhetsmuren har også effekter som regnes som statsterrorisme, og både FNs generalforsamling og den internasjonale domstolen i Haag har erklært at muren er ulovlig.[18]"

- Eller hva med krenkelser av menneskerettighetene..? Der er israel notoriske.
Artikkel 5, 7, 9, 11, 13, 16, 17, 19&20, 22 og 25 kan nevnes kjapt:
https://amnesty.no/menneskerettighetene ... et-versjon

- Jeg skjønner ikke hva du tenker når du skjønnmaler israel med lovlydighetens og fromhetens pensel....Hva er vitsen og hva mener du å oppnå med det?

Jeg kunne ha fortsatt i enda noen kilometer for å imøtegå deg og legge ved linker som underbygger det jeg skriver - men jeg tenker at det neppe er noen vits i å bruke tid på.
Bare det faktum at du skriver "Å kalle Israel fascistisk og imperialistisk faller på seg egen urimlighet, det eneste de ønsker er å få leve i fred i det landet de har rett på etter internasjonale avtaler. Palestinerne har aldri akspetert det og tross mangfoldige tilbud om land for å få fred har de alltid sagt nei hver gang" forteller meg den biten...
...jeg kunne bare ikke la det stå fullstendig uimotsagt!

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Du kunne nok ikke det, selv om du bare gjentar de samme løgnene som blir brukt mot Israel gang på gang fra de samme som ønsker å fjerne de fra kartet.

Israel ønsker fred, palestinerne ønsker krig og vil fortsette terroren til de får oppnådd målet om å fjerne de fra kartet: http://www.bluestarpr.com/wp-content/up ... -peace.pdf

joplina

Legg inn av joplina »

GP950mAh skrev: tor jan 19, 2023 10:07 am Du kunne nok ikke det, selv om du bare gjentar de samme løgnene som blir brukt mot Israel gang på gang fra de samme som ønsker å fjerne de fra kartet.

Israel ønsker fred, palestinerne ønsker krig og vil fortsette terroren til de får oppnådd målet om å fjerne de fra kartet: http://www.bluestarpr.com/wp-content/up ... -peace.pdf
Jeg legger ved en link til din vagte "sannhetskilde" Blue Star:
http://www.bluestarpr.com/about-us/
http://www.bluestarpr.com/training/

- En ren, skjær jødisk propagandaside.
Som om jeg skulle linke til palestinakomiteen for å vise deg sannheten...Go figure it out

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

joplina skrev: tor jan 19, 2023 1:10 pm
GP950mAh skrev: tor jan 19, 2023 10:07 am Du kunne nok ikke det, selv om du bare gjentar de samme løgnene som blir brukt mot Israel gang på gang fra de samme som ønsker å fjerne de fra kartet.

Israel ønsker fred, palestinerne ønsker krig og vil fortsette terroren til de får oppnådd målet om å fjerne de fra kartet: http://www.bluestarpr.com/wp-content/up ... -peace.pdf
Jeg legger ved en link til din vagte "sannhetskilde" Blue Star:
http://www.bluestarpr.com/about-us/
http://www.bluestarpr.com/training/

- En ren, skjær jødisk propagandaside.
Som om jeg skulle linke til palestinakomiteen for å vise deg sannheten...Go figure it out
Du kan finne de samme kildene mange andre steder. Faktum er at Israel har kommet med mange tilbud om fred, som krigshisserne og terroristene i palestina har sagt nei til, deres mål er å utslette Israel, ikke å skape fred.

joplina

Legg inn av joplina »

GP950mAh skrev: tor jan 19, 2023 1:55 pm
joplina skrev: tor jan 19, 2023 1:10 pm
GP950mAh skrev: tor jan 19, 2023 10:07 am Du kunne nok ikke det, selv om du bare gjentar de samme løgnene som blir brukt mot Israel gang på gang fra de samme som ønsker å fjerne de fra kartet.

Israel ønsker fred, palestinerne ønsker krig og vil fortsette terroren til de får oppnådd målet om å fjerne de fra kartet: http://www.bluestarpr.com/wp-content/up ... -peace.pdf
Jeg legger ved en link til din vagte "sannhetskilde" Blue Star:
http://www.bluestarpr.com/about-us/
http://www.bluestarpr.com/training/

- En ren, skjær jødisk propagandaside.
Som om jeg skulle linke til palestinakomiteen for å vise deg sannheten...Go figure it out
Du kan finne de samme kildene mange andre steder. Faktum er at Israel har kommet med mange tilbud om fred, som krigshisserne og terroristene i palestina har sagt nei til, deres mål er å utslette Israel, ikke å skape fred.
Forandrer ikke på at DU har valgt deg en jødisk propagandaside som sannhetskilde - og det er akkurat som om jeg skulle linke til palestinakomiteen for å peke på fakta til deg.
Men jeg velger meg ikke slike propagandasider for å underbygge mine meninger.
Det er forskjellen på meg og deg - åpenbart

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

joplina skrev: tor jan 19, 2023 3:33 pm
GP950mAh skrev: tor jan 19, 2023 1:55 pm
joplina skrev: tor jan 19, 2023 1:10 pm

Jeg legger ved en link til din vagte "sannhetskilde" Blue Star:
http://www.bluestarpr.com/about-us/
http://www.bluestarpr.com/training/

- En ren, skjær jødisk propagandaside.
Som om jeg skulle linke til palestinakomiteen for å vise deg sannheten...Go figure it out
Du kan finne de samme kildene mange andre steder. Faktum er at Israel har kommet med mange tilbud om fred, som krigshisserne og terroristene i palestina har sagt nei til, deres mål er å utslette Israel, ikke å skape fred.
Forandrer ikke på at DU har valgt deg en jødisk propagandaside som sannhetskilde - og det er akkurat som om jeg skulle linke til palestinakomiteen for å peke på fakta til deg.
Men jeg velger meg ikke slike propagandasider for å underbygge mine meninger.
Det er forskjellen på meg og deg - åpenbart
Kunne valgt en hvilken som helst kilde, de sier alle det samme, at Israel har forsøkt å få til fred, men palestinerne sa nei. At meningen ikke stemmer med din virkelighetsoppfatning gjør den ikke til propaganda :lol:

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 443

Legg inn av Keva »

GP950mAh skrev: tor jan 19, 2023 5:29 pm Kunne valgt en hvilken som helst kilde, de sier alle det samme, at Israel har forsøkt å få til fred, men palestinerne sa nei. At meningen ikke stemmer med din virkelighetsoppfatning gjør den ikke til propaganda :lol:
Da foreslår jeg at du viser oss noen noenlunde nøytrale kilder blant alle de "hvilken som helst kilde" du påberoper deg.
Vanskelig? Én, da...?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

GP950mAh skrev: tor jan 19, 2023 5:29 pm
joplina skrev: tor jan 19, 2023 3:33 pm
GP950mAh skrev: tor jan 19, 2023 1:55 pm Du kan finne de samme kildene mange andre steder. Faktum er at Israel har kommet med mange tilbud om fred, som krigshisserne og terroristene i palestina har sagt nei til, deres mål er å utslette Israel, ikke å skape fred.
Forandrer ikke på at DU har valgt deg en jødisk propagandaside som sannhetskilde - og det er akkurat som om jeg skulle linke til palestinakomiteen for å peke på fakta til deg.
Men jeg velger meg ikke slike propagandasider for å underbygge mine meninger.
Det er forskjellen på meg og deg - åpenbart
Kunne valgt en hvilken som helst kilde, de sier alle det samme, at Israel har forsøkt å få til fred, men palestinerne sa nei. At meningen ikke stemmer med din virkelighetsoppfatning gjør den ikke til propaganda :lol:
Da er det ganske merkelig at du ikke gjør nettopp det. For å styrke din egen påstand.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Keva skrev: søn jan 15, 2023 3:17 pm Hva mener forumet om den siste utviklingen i Israel?
Netanyahu fremstår, selv for meg som ikke har fordypet meg noe i denne konflikten, som en psykopat som er en stor tragedie for Israel, palestinerne og verden for øvrig. Israel, Iran, Russland osv. Gokkoland som trenger nye ledere med nye veier.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

GP950mAh skrev: ons jan 18, 2023 4:00 pm
Karatel skrev: ons jan 18, 2023 3:47 pm
GP950mAh skrev: ons jan 18, 2023 10:20 am Nei, selv de av oss som forsvarer Israels rett til å eksistere vil ikke forsvare dette angepet på demokratiet og rettsstaten.
Jeg har ennå ikke sett noen i debatter om Midtøsten som har ment at Israel ikke har rett til å eksistere. Man kan mene at opprettelsen av Israel var en tragisk feil som har ført til en katastrofe for palestinerne, for jødene i Midtøsten og for verden.

Men alle erkjenner at det nå er for sent å rette opp denne feilen, alle innser at historien ikke kan rulles tilbake og at Israel er kommet for å bli og at dette er noe alle må avfinne seg med.

Det man kritiserer og angriper er Israels militarisme, fascistiske og imperialistiske politikk overfor palestinerne, okkupasjonen, koloniseringen, undertrykkelsen, brudd på folkeretten og genevekonvensjonene og den manglende viljen til å erkjenne den uretten som er gjort mot palestinerne.

Det er dette som angripes og kritiseres, ikke Israels rett til å eksistere.
Dessverre er det ikke alle som anerkjenner Israels rett til å eksistere, de ivrigste motstanderne er palestinerne og hamas som driver vold og terror mot Israel og dets sivilbefolkning og ønsker de fjernet fra kartet. Av en eller annen grunn nevnes aldri dette fra palestinas forsvarer. Å kalle Israel fascistisk og imperialistisk faller på seg egen urimlighet, det eneste de ønsker er å få leve i fred i det landet de har rett på etter internasjonale avtaler. Palestinerne har aldri akspetert det og tross mangfoldige tilbud om land for å få fred har de alltid sagt nei hver gang.
Jeg skrev ikke om palestinere og Hamas, jeg skrev:

"Jeg har ennå ikke sett noen i debatter om Midtøsten som har ment at Israel ikke har rett til å eksistere."

I debatter om Midtøsten har jeg ennå ikke sett noen jeg tror er palestinere eller Hamas.

I grunnen gjør ikke paletinerne og Hamas annet enn det alle andre okkuperte og koloniserte folk til alle tider har gjort: de fører en krig mot de fremmede kolonistene som har tatt landet deres. Det er nøyaktig det samme som skjedde da koloniene i Afrika og Asia gjorde opprør mot koloniherrene og kriget seg til frihet og selvstendighet. Hva skiller egentlig Palestina fra Algerie, Mozambique, Angola, Indokina og alle andre tidligere kolonier der den innfødte befolkningen kjempet for frihet og selvstendighet?

Allerede for hundre år siden innså Zeev Jabotinsky klart at alle folk her i verden vil motsette seg fremmed invasjon og okkupasjon og kjempe for sin frihet.

"The native populations, civilised or uncivilised, have always stubbornly resisted
the colonists, irrespective of whether they were civilised or savage.
And it made no difference whatever whether the colonists behaved decently or not.
The companions of Cortez and Pizzaro or (as some people will remind us) our own
ancestors under Joshua Ben Nun, behaved like brigands; but the Pilgrim Fathers,
the first real pioneers of North America, were people of the highest morality, who
did not want to do harm to anyone, least of all to the Red Indians, and they
honestly believed that there was room enough in the prairies both for the Paleface
and the Redskin. Yet the native population fought with the same ferocity against
the good colonists as against the bad.
Every native population, civilised or not, regards its lands as its national home,
of which it is the sole master, and it wants to retain that mastery always; it will refuse
to admit not only new masters but, even new partners or collaborators."

"It may be that some individual Arabs
take bribes. But that does not mean that the Arab people of Palestine as a whole
will sell that fervent patriotism that they guard so jealously, and which even the
Papuans will never sell. Every native population in the world resists colonists as
long as it has the slightest hope of being able to rid itself of the danger of being
colonised."

http://en.jabotinsky.org/media/9747/the-iron-wall.pdf

Det er riktig at Hamas oa. bruker uakseptabel terror mot israelske sivile, men det lyder svært hyklersk når Israel klager over palestinsk terror. Israel ble jo unnfanget, skapt og født nettopp ved hjelp av terror. Det var de jødiske terroristene som fikk britene til gi opp mandatet og trekke seg ut av Palestina. Disse jødiske terroristene og massemorderne blir nå i dag hyllet og æret som frigjøringskjempere og nasjonale helter i Israel.

En ting som mange ikke er klar over, er at palestinerne, som alle andre folk, ifølge folkeretten er i sin fulle rett til væpnet motstand mot militære mål hos okkuantene.

"Eksperter: Palestinerne har rett til å yte væpnet motstand
Palestinerne er i sin fulle rett til å angripe militære israelske mål, både i Israel og på den okkuperte Vestbredden, slår folkerettseksperter fast."

"FNs hovedforsamling understreket i 1973 folks rett til å kjempe for frigjøring fra utenlandske okkupasjon, «inkludert ved væpnet kamp».

Resolusjonen tilhører de såkalte ad bellum-reglene som omhandler hva som rettferdiggjør bruk av militærmakt, og som gir palestinerne rett til å føre væpnet motstandskamp, sier Hellestveit."

"FN slår fast at Gazastripen fortsatt er å anse som okkupert av Israel, og Hamas er derfor i sin fulle rett til å skyte raketter mot militære mål i Israel, sier Hellestveit.

– Raketter som kan styres og rettes mot militære mål er lovlige. De som sendes på måfå eller som ikke kan rettes presist mot et mål, er brudd med reglene for krigføring, sier hun.

Hellestveit utelukker rett nok ikke at også raketter uten styringsmekanisme kan være lovlige, dersom det befinner seg militære mål i området de avfyres mot. Men det vil være tvilsomt, mener hun."

"Palestinerne kan også gjennomføre målrettede likvidasjoner av militære ledere i Israel, mener Hellestveit.

– Det kommer an på stridighetenes karakter, men normalt ja, sier hun.

– En militære leder anses som et legitimt militært mål i en væpnet konflikt, sier Røde Kors, som heller ikke utelukker at det til tider kan være legitimt å likvidere politiske ledere."

https://forsvaretsforum.no/israel-pales ... and/208191

Angrep på sivile israelere er terror, angrep på israelske militære mål er helt legitimt. Men for Israel er ethver palestinsk angrep, også angrep på israelske soldater terror.

Se nå på Miff:

"Angrep soldater – to terrorister drept
To terrorister fra Islamsk Jihad ble skutt og drept da de angrep israelske soldater på Vestbredden."

https://miff.no/terrorkrigen-mot-israel ... -drept.htm

Slik folkeretten presenteres i Forsvarets Forum, var ikke dette et terorrangrep, men helt legitim motstandskamp.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

GP950mAh skrev: ons jan 18, 2023 4:00 pm
Karatel skrev: ons jan 18, 2023 3:47 pm
GP950mAh skrev: ons jan 18, 2023 10:20 am Nei, selv de av oss som forsvarer Israels rett til å eksistere vil ikke forsvare dette angepet på demokratiet og rettsstaten.
Jeg har ennå ikke sett noen i debatter om Midtøsten som har ment at Israel ikke har rett til å eksistere. Man kan mene at opprettelsen av Israel var en tragisk feil som har ført til en katastrofe for palestinerne, for jødene i Midtøsten og for verden.

Men alle erkjenner at det nå er for sent å rette opp denne feilen, alle innser at historien ikke kan rulles tilbake og at Israel er kommet for å bli og at dette er noe alle må avfinne seg med.

Det man kritiserer og angriper er Israels militarisme, fascistiske og imperialistiske politikk overfor palestinerne, okkupasjonen, koloniseringen, undertrykkelsen, brudd på folkeretten og genevekonvensjonene og den manglende viljen til å erkjenne den uretten som er gjort mot palestinerne.

Det er dette som angripes og kritiseres, ikke Israels rett til å eksistere.
Dessverre er det ikke alle som anerkjenner Israels rett til å eksistere, de ivrigste motstanderne er palestinerne og hamas som driver vold og terror mot Israel og dets sivilbefolkning og ønsker de fjernet fra kartet. Av en eller annen grunn nevnes aldri dette fra palestinas forsvarer. Å kalle Israel fascistisk og imperialistisk faller på seg egen urimlighet, det eneste de ønsker er å få leve i fred i det landet de har rett på etter internasjonale avtaler. Palestinerne har aldri akspetert det og tross mangfoldige tilbud om land for å få fred har de alltid sagt nei hver gang.
Hvis ikke sionismen og Israel er imperialisme, var heller ikke de europeiske koloniene i Afrika, Asia og Australia imperalisme. Hva er forskjellen på europeisk kolonisering av Palestina og europeisk kolonisering av Afrika, Asia, Amerika, Australia etc?

Å kalle sionismen fascistisk er ikke urimelig, skjønt jeg foretrekker fascistoid om den moderne fascismen som ikke er det samme som Mussolinis fascisme.

4. desember 1948 publiserte New York Times et brev fra flere fremtredende jødiske intellektuelle, den mest kjente av dem var Albert Einstein.

"Among the most disturbing political phenomena of our times is the emergence in the newly created state of Israel of the "Freedom Party" (Tnuat Haherut), a political party closely akin in its organization, methods, political philosophy and social appeal to the Nazi and Fascist parties. It was formed out of the membership and following of the former Irgun Zvai Leumi, a terrorist, right-wing, chauvinist organization in Palestine.
The current visit of Menachem Begin, leader of this party, to the United States is obviously calculated to give the impression of American support for his party in the coming Israeli elections, and to cement political ties with conservative Zionist elements in the United States. Several Americans of national repute have lent their names to welcome his visit. It is inconceivable that those who oppose fascism throughout the world, if correctly informed as to Mr. Begin's political record and perspectives, could add their names and support to the movement he represents"

https://archive.org/details/AlbertEinst ... ember41948

Den omtalte Menahem Begin ble senere valgt til statsminister i Israel og Den norske nobelkomite ga ham fredsprisen. Her kan vi merke oss at da Yassir Arafat fikk Fredsprisen, ble det møtt med voldsomme protester, mens man knapt hørte et pip til protest da Begin fikk Fredsprisen. Hva gjorde egentlig Arafat verre enn Begin? De hadde jo begge en fortid som terrorister.

Menahem Begin kom til Palestina første gang i mai 1942, før dette hadde han aldri satt sine ben i Midtøsten. Er det ikke da berettiget å kalle det imperialisme og fascisme, hvis man mener at han hadde større rett til Palestina enn den innfødte befolkning som alltid hadde bodd der?

Se nå på Moshe Dayan, den store helten fra seksdagerskrigen i 1967 da Israel angrep Egypt og Syria.

"While trying to work out a plan to internally destabilize Lebanon in favor of a Christian-Maronite government.
A new State of Israel with broad frontiers, strong and solid, with the authority of the Israel Government extending from the Jordan to the Suez Canal.
Statement made in April 1973 from the peaks of Masada.
During the last 100 years our people have been in a process of building up the country and the nation, of expansion, of getting additional Jews and additional settlements in order to expand the borders here. Let no Jew say that the process has ended. Let no Jew say that we are near the end of the road."

Hva ville du kalle dette om ikke imperialisme og fascisme?

https://en.wikiquote.org/wiki/Moshe_Day ... all_(1999)


Jerusalem Post.

"The Zionist dream has devolved into fascism "

https://www.jpost.com/Blogs/The-Other-S ... ism-548998

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Knaberaps skrev: fre jan 20, 2023 9:53 pm
Netanyahu fremstår, selv for meg som ikke har fordypet meg noe i denne konflikten, som en psykopat som er en stor tragedie for Israel, palestinerne og verden for øvrig. Israel, Iran, Russland osv. Gokkoland som trenger nye ledere med nye veier.
Jeg vil si han minner mer om en Trump, altså en som forsøker å rive med demokratiske institusjoner for å redde seg selv. Uten den minste tanke på hva omverdenen måtte mene, så sånn sett er nok begrepet psykopatisk på sin plass. Men noe Iran eller Russland (altså palestinernes allierte) er det ikke å være i nærheten av. Palestinerne, som har gitt fulle støtte til Putin sin galskap i Ukraina, vil kanskje være fornærmet over en sånn sammenligning?

Et par saker man kan legge merke til vedrørende dette:
- Hundretusenvis av mennesker demonstrerer mot egne myndigheter i Israel nå, senest igår. Så det er i det minste lov å demonstrere uten å risikere fengsel og bank slik som ellers i midtøsten.
- Politikere i opposisjon lover å reversere alt Netanyahu måtte finne på.
- Høyesterett nekter Aryeh Deri å tjenestegjøre som minister i den israelske regjeringen med 10 mot 1 i stemmer. Han skulle egentlig være innenriksminister og helseminister i regjeringen. Deri er leder av det ultraortodokse partiet Shas. Dette kan bety at hele regjeringen ryker, da Shah har truet med å ikke være med i regjering hvis ikke Deri deltar i den.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Karatel: palestinerne som de kaller seg okkuperer israelsk land som tilhører det israelske folk som de har rett på etter internasjonal lov og avtaler. Bruken deres av terror mot sivile og barn som skjold for å utrydde staten Israel kan ikke sammenlignes med frihetskampen til kolonistatene, det skjønner vel du også?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

GP950mAh skrev: søn jan 22, 2023 10:19 am Karatel: palestinerne som de kaller seg okkuperer israelsk land som tilhører det israelske folk som de har rett på etter internasjonal lov og avtaler. Bruken deres av terror mot sivile og barn som skjold for å utrydde staten Israel kan ikke sammenlignes med frihetskampen til kolonistatene, det skjønner vel du også?
Artikkelen hans viser også et par saker han ikke nevner:
- Israelerne som skjøt disse palestinerne fra islamsk Jihad opptrådde helt korrekt. Uansett om angrepet deres på disse soldatene, som endte med død for sin egen del, var innenfor folkeretten eller ikke.
- Palestinerne følger stort sett ikke folkeretten når de kriger, men artikkelen hans inneholder måter de kan krige på og holde seg innenfor folkeretten hvis de ønsker det.

Jeg har dog et spørsmål til artikkelen.
- Artikkelen mener at Israel ikke kan angripe sykehus selv om Hamas soldater befinner seg der inne. Greit nok. Men hvorfor kritiserer da flere av de samme aktørene Ukraina for å benytte sykehus (og annet) bygg i krigen mot Russland. Der sier plutselig Amnesty at det øker faren for at sivile dør, men peker på forsvarende land!.

Kunne noen forklart meg den forskjellen?
Sist redigert av JauKaninen den søn jan 22, 2023 10:32 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

GP950mAh skrev: søn jan 22, 2023 10:19 am Karatel: palestinerne som de kaller seg okkuperer israelsk land som tilhører det israelske folk som de har rett på etter internasjonal lov og avtaler. Bruken deres av terror mot sivile og barn som skjold for å utrydde staten Israel kan ikke sammenlignes med frihetskampen til kolonistatene, det skjønner vel du også?
Du mener at Jerusalem og Vestbredden er israelsk land som tilhører det israelske folket og at palestinerne okkuperer dette israelske landet?

Hvilke internasjonale lover og avtaler gjør Jerusalem og Vestbredden til israelsk land?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

GP950mAh skrev: søn jan 22, 2023 10:19 am Karatel: palestinerne som de kaller seg okkuperer israelsk land som tilhører det israelske folk
Hva og hvem er det israelske folk?

Hvis det overhodet finnes et israelsk folk, må det være alle som har israelsk statsborgerskap. Tjue prosent av alle israelske statssborgere er palestinere som bor i Israel og som aldri har bodd andre steder.

Tilhører ikke disse palestinerne også det israelske folk?

Tilhører ikke Israel også disse israelske statsborgerne som er palestinere?

Hvordan kan disse palestinerne okkupere Israel når de selv er israelere og alltid har bodd der de bor?

Hva er det israelske folk for noe?

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 443

Legg inn av Keva »

Karatel skrev: søn jan 22, 2023 10:32 am
GP950mAh skrev: søn jan 22, 2023 10:19 am Karatel: palestinerne som de kaller seg okkuperer israelsk land som tilhører det israelske folk som de har rett på etter internasjonal lov og avtaler. Bruken deres av terror mot sivile og barn som skjold for å utrydde staten Israel kan ikke sammenlignes med frihetskampen til kolonistatene, det skjønner vel du også?
Du mener at Jerusalem og Vestbredden er israelsk land som tilhører det israelske folket og at palestinerne okkuperer dette israelske landet?

Hvilke internasjonale lover og avtaler gjør Jerusalem og Vestbredden til israelsk land?
Disse folkene - tallrekken og den tilbakevendte - har ingen respekt for internasjonal lov og rett, så lenge slikt noe setter grenser for okkupasjonsmakten Israels fremferd. Dine veldig gode og grundige redegjørelser er interessante - men bare hvis man er interessert i fakta, virkelighet og redelig grunnlag for debatt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

GP950mAh skrev: søn jan 22, 2023 10:19 am Karatel: palestinerne som de kaller seg okkuperer israelsk land som tilhører det israelske folk som de har rett på etter internasjonal lov og avtaler. Bruken deres av terror mot sivile og barn som skjold for å utrydde staten Israel kan ikke sammenlignes med frihetskampen til kolonistatene, det skjønner vel du også?
Først spørsmål:

" palestinerne som de kaller seg?"?

Kaller de seg bare palestinere? Er de ikke palestinere?

Andre spørsmål:

"Bruken deres av terror mot sivile og barn som skjold for å utrydde staten Israel kan ikke sammenlignes med frihetskampen til kolonistatene, det skjønner vel du også?"

Hvorfor kan det ikke sammenlignes? Også i frihetskampen til koloniene ble terror mot sivile brukt som et virkemiddel.

Ta Algerie som et eksempel. Nå i dag kaller vi FNL en frigjøringsbevegelse som kjempet en frigjøringskrig for Algeries selvstendighet.

"Opprinnelig var FLN en frigjøringsbevegelse som kjempet for Algeries selvstendighet fra kolonimakten Frankrike. Organisasjonen ble opprettet i 1954, og startet samme år en frigjøringskrig som førte til Algeries selvstendighet i 1962. Etter selvstendigheten ble FLN et politisk parti."

https://snl.no/FLN

Men da frigjøringskrigen pågikk var FNL i vide kretser her i Vesten regnet som terrororganisasjon. Og FNL brukte terror mot sivile som våpen.

" På algerisk jord kjempet FLNs militsgrupper både mot den franske statsmakten og interne fiender, som for eksempel restene av MTLD. Det gikk også hardt utover de europeiske bosetterne, gjerne kalt pied-noirs («svartføtter»), som talte 1,4 millioner i 1959."

Disse europeiske bosetterne var sivile som ble rammet av en brutal og hensynsløs terror fra FNL.

"FLN gjennomførte også en rekke terroraksjoner på fransk jord, og målene var i stor grad franske myndigheters infrastruktur. Disse attentatene intensiverte seg mot slutten av frigjøringskrigen."

Hva skiller FLNs terror mot sivile fra palestinsk terror mot sivile? Hvorfor kaller vi nå i dag FNLs terror frigjøringskrig og hvorfor ser vi på FNL som en frigjøringsbevegelse, men vi ikke gjør det samme med palestinske terrororganisasjoner?

I Israel blir for øvrig de jødiske terroristene også regnet som frihetskjempere og den terroren de sto bak, kalles frigjøringskrig.

Se nå hva FN-Sambandet skriver:

"Selvstyret opphørte da Frankrike invaderte og koloniserte landet i 1830. Under motastandskrigen mot franskmennene døde en tredjedel av befolkningen, både på slagmarken, av sykdommer og av sult. Samtidig flyttet franskmenn til Algerie og tok landjorden til den eksisterende befolkningen. Den lokale, muslimske befolkingen kjempet i flere tiår mot kolonimakten. Misnøyen og en voksende frigjøringsbevegelse førte i 1954 til at den algeriske frigjøringskrigen brøt ut."

https://www.fn.no/Land/algerie

"Samtidig flyttet franskmenn til Algerie og tok landjorden til den eksisterende befolkningen. Den lokale, muslimske befolkingen kjempet i flere tiår mot kolonimakten."

Bytt ut franskmenn med jøder og Algerie med Palestina og dette passer som hånd i hanske med det som er skjedd i Palestina.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Muligheten for Knesset til å overstyre Høyesteretts beslutninger med enkelt flertall og mer makt til å utnevne dommere for regjeringen droppes. Godt fornuften seiret her, det opprinnelige forslaget var en trussel mot demokratiet og rettstaten.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

GP950mAh skrev: tor jun 29, 2023 8:56 am Muligheten for Knesset til å overstyre Høyesteretts beslutninger med enkelt flertall og mer makt til å utnevne dommere for regjeringen droppes. Godt fornuften seiret her, det opprinnelige forslaget var en trussel mot demokratiet og rettstaten.
Hvilken glede har palestinerne av dette? Hjelper det dem når Israel uansett får ture fram med sine ulovligheter?

"26. juni 2023 kl. 16:01 Israel godkjenner 5000 nye boliger i ulovlige bosetninger Israels høyrenasjonalistiske regjering har godkjent planer om å bygge tusenvis av bosetterboliger på den okkuperte Vestbredden, ifølge israelske medier.
Til sammen 5000 boliger er godkjent av landets forsvarsdepartement, melder flere israelske kilder.

Avgjørelsen går imot stadig tiltakende amerikansk kritikk av den israelske bosetterpolitikken, der man bygger boliger på den okkuperte Vestbredden.

Verdenssamfunnet regner i likhet med palestinerne utbyggingen som ulovlig og et hinder for fredssamtaler.

Rundt 700.000 israelere lever nå i 279 ulovlige bosetninger og såkalte utposter på Vestbredden og i Øst-Jerusalem, som ble okkupert av Israel i 1967.

FNs sikkerhetsråd har i alle år siden krevd israelsk tilbaketrekning fra området.

I 2016 slo FN også fast at bosetningene er ulovlige og et brudd på den fjerde Genèvekonvensjonen og krevde full stans i all byggeaktivitet.

Dagens israelske regjering preges av religiøse og høyrenasjonalistiske politikere som har tette bånd til bosetterne."

https://www.nrk.no/nyheter/israel-godkj ... 1.16461542


Tre år gammelt, men har noe forandret seg siden da?

"Israels bosetningsminister Tzipi Hotoveli hevder i en kommentar at landets høyesterett med sin kjennelse «har erklært krig mot jøders rett til å bosette seg i Israel» og oppfordrer bosettere til sivil ulydighet.

– Det beste svaret er å annektere og fortsette byggingen, sier hun i en kunngjøring."

https://www.aftenposten.no/verden/i/K3o ... stridt-lov

En minister som oppfordrer til lovbrudd er jo ganske oppsiktsvekkende.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 484

Legg inn av Omoikane »

Keva skrev: søn jan 15, 2023 3:17 pm Hva mener forumet om den siste utviklingen i Israel?
Det må vel nå innrømmes også av de aller mest iherdige fans av sioniststaten at Israel ikke lenger er noe demokrati dersom Nethanyahu får igjennom sitt forslag til lovendring der han vil begrense rettsvesenets frihet.

https://www.tv2.no/nyheter/demokratisk- ... SfDD0Hj8ic
Apartheid-demokratiet må jo beskyttes mot sine egne lover.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

GP950mAh skrev: tor jun 29, 2023 8:56 am Muligheten for Knesset til å overstyre Høyesteretts beslutninger med enkelt flertall og mer makt til å utnevne dommere for regjeringen droppes. Godt fornuften seiret her, det opprinnelige forslaget var en trussel mot demokratiet og rettstaten.
Så du tror at Netanyahu har - snudd? Mange i Israel tror ikke på han og skal derfor fortsette demonstrasjonene - mot hans nå reviderte lovforslag. Dessuten, har du uttrykt din negative holdning til Netanyahus lovforslag - tidligere? Eller har du bare 'snudd kappen' - etter at også Netanyahu liksom snudde?

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

Hvis de fleste israelere er hypernasjonalistiske og åpenbart enige i måten Netanyahu leder sin regjering på, er det kanskje ikke så udemokratisk at han får fortsette å være president. Det eksisterer denne antagelsen om at "demokratisk" betyr rettferdig eller nøytral, men hvis folket ønsker en radikal regjering og domstolene prøver å forhindre det, er det heller ikke særlig demokratisk av domstolene. Domstolene er bare en av statens tre forskjellige myndigheter, og de skal tolke lovgivers intensjon til spesifikke saker. Dersom lovgiver sier «nei, det er ikke slik vi har tenkt det», kunne det faktisk være mot maktdeling at domstolene kunne fortsette å hevde noe annet.

Uavhengig fra denne saken tror jeg at det er en foruroligende trend i mange stater av domstolene til å påta seg makt med hensyn til politikkutforming som aldri var ment for dem. Høyesterett blir i disse dager nesten sett på som et prestedømme som tolker en hellig bok som inneholder absolutt sannhet og har alltid prioritet over folkets vilje. Denne tendensen kalles ofte juristokrati i vitenskap og kan være en trussel mot levd demokrati.

Men selv om handlingene til Netanyahu strengt tatt ikke er "antidemokratiske" (hvis man overser ekskluderingen av palestinere fra deltakelse i valger), betyr det selvfølgelig ikke at de er rettferdige eller støtteverdig. Det er like en illusjon å tro at alt som er demokratisk automatisk er rettferdig eller bra. Demokratisk i ordets rette betydning betyr rett og slett å gjenspeile folkets vilje.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Fordomsfull skrev: lør jul 01, 2023 6:19 am
GP950mAh skrev: tor jun 29, 2023 8:56 am Muligheten for Knesset til å overstyre Høyesteretts beslutninger med enkelt flertall og mer makt til å utnevne dommere for regjeringen droppes. Godt fornuften seiret her, det opprinnelige forslaget var en trussel mot demokratiet og rettstaten.
Så du tror at Netanyahu har - snudd? Mange i Israel tror ikke på han og skal derfor fortsette demonstrasjonene - mot hans nå reviderte lovforslag. Dessuten, har du uttrykt din negative holdning til Netanyahus lovforslag - tidligere? Eller har du bare 'snudd kappen' - etter at også Netanyahu liksom snudde?
Jeg uttalte meg negativt til det i det første innlegget i tråden, det kan du finne selv ved å bla opp.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

GP950mAh skrev: lør jul 01, 2023 10:36 am
Fordomsfull skrev: lør jul 01, 2023 6:19 am
GP950mAh skrev: tor jun 29, 2023 8:56 am Muligheten for Knesset til å overstyre Høyesteretts beslutninger med enkelt flertall og mer makt til å utnevne dommere for regjeringen droppes. Godt fornuften seiret her, det opprinnelige forslaget var en trussel mot demokratiet og rettstaten.
Så du tror at Netanyahu har - snudd? Mange i Israel tror ikke på han og skal derfor fortsette demonstrasjonene - mot hans nå reviderte lovforslag. Dessuten, har du uttrykt din negative holdning til Netanyahus lovforslag - tidligere? Eller har du bare 'snudd kappen' - etter at også Netanyahu liksom snudde?
Jeg uttalte meg negativt til det i det første innlegget i tråden, det kan du finne selv ved å bla opp.
OK, så det nå og burde sett det selv.
Her en video av modige israelske soldater som hjelper en palestiner til å bestemme seg for å kjøpe ny bil, eller'no sånt
https://www.ynetnews.com/article/r1lrk11vln

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Midtøsten»