Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Troygirl

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Troygirl »

Koffer skrev: søn jan 22, 2023 10:53 pm
Enig, og som jeg har skrevet her inne i lange tider, denne krigen vil bare frem til Putins død. Minst. Fronten er veldig lang, russerne har store kapasiteter og MYE våpen enda til å lage vrede i mange år fremover. Millioner av menn. Vi må huske at ukrainerne også lider av store tap, både når det kommer til soldater og utstyr.

Blir russerne slått helt tilbake, kan vi ikke utelukke atomvåpen. «Ukrainske styrker angriper og tar over russiske regioner med Nato-våpen» som Putin har sagt skal sikres og vinnes fullt ut. Se for dere overskriftene i russisk media. Her vil alle midler blir brukt. Nå er det «tomme trusler» men sjansen er så absolutt til stede om det skjer.

Krim. Her må Ukraina trå veldig varsomt og bruke halvøya som Joker. Her kommer russerne med større en 50% sjanse til å bruke kjernefysiske våpen om de mister denne.
Hadde vært veldig fint hvis du kom med noen kilder på denne skremselspropagandaen din, annet enn din pessimistiske hjerne.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Gaute65 skrev: søn jan 22, 2023 10:53 pm Her er en liste over Leopard 2 i Europa



Hvis Polen, Finland, Nederland og Danmark sender sine så er det 558 tanks. Det vil gjøre en stor forskjell. Hvis Spania og Canada sender sine er nesten 1000 tanks, Norge kan også sende sine, for hvor bedre nytte gjør de enn i Ukraina?
Hva med Hellas og Tyrkia?

Polen grenser til Belarus, og Norge til Russland. Krig er uforutsigbart ,og vi blir hele tiden overrasket over vendinger som skjer. Norge og spesielt Polen kan ikke sende alt til Ukraina. Vi må ha «det lille vi har» tilgjengelig av vitalt utstyr som tanks. Klart, noe kan både N og P ofre, men ikke alt.
Sist redigert av Koffer den søn jan 22, 2023 11:30 pm, redigert 1 gang totalt.

Deila

Legg inn av Deila »

Troygirl skrev: søn jan 22, 2023 11:04 pm
Koffer skrev: søn jan 22, 2023 10:53 pm
Enig, og som jeg har skrevet her inne i lange tider, denne krigen vil bare frem til Putins død. Minst. Fronten er veldig lang, russerne har store kapasiteter og MYE våpen enda til å lage vrede i mange år fremover. Millioner av menn. Vi må huske at ukrainerne også lider av store tap, både når det kommer til soldater og utstyr.

Blir russerne slått helt tilbake, kan vi ikke utelukke atomvåpen. «Ukrainske styrker angriper og tar over russiske regioner med Nato-våpen» som Putin har sagt skal sikres og vinnes fullt ut. Se for dere overskriftene i russisk media. Her vil alle midler blir brukt. Nå er det «tomme trusler» men sjansen er så absolutt til stede om det skjer.

Krim. Her må Ukraina trå veldig varsomt og bruke halvøya som Joker. Her kommer russerne med større en 50% sjanse til å bruke kjernefysiske våpen om de mister denne.
Hadde vært veldig fint hvis du kom med noen kilder på denne skremselspropagandaen din, annet enn din pessimistiske hjerne.
Kildene er vel bare Kremlin propaganda uansett.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Troygirl skrev: søn jan 22, 2023 11:04 pm
Koffer skrev: søn jan 22, 2023 10:53 pm
Enig, og som jeg har skrevet her inne i lange tider, denne krigen vil bare frem til Putins død. Minst. Fronten er veldig lang, russerne har store kapasiteter og MYE våpen enda til å lage vrede i mange år fremover. Millioner av menn. Vi må huske at ukrainerne også lider av store tap, både når det kommer til soldater og utstyr.

Blir russerne slått helt tilbake, kan vi ikke utelukke atomvåpen. «Ukrainske styrker angriper og tar over russiske regioner med Nato-våpen» som Putin har sagt skal sikres og vinnes fullt ut. Se for dere overskriftene i russisk media. Her vil alle midler blir brukt. Nå er det «tomme trusler» men sjansen er så absolutt til stede om det skjer.

Krim. Her må Ukraina trå veldig varsomt og bruke halvøya som Joker. Her kommer russerne med større en 50% sjanse til å bruke kjernefysiske våpen om de mister denne.
Hadde vært veldig fint hvis du kom med noen kilder på denne skremselspropagandaen din, annet enn din pessimistiske hjerne.
Putin, og folkene hakket under han, har hintet og truet med at de skal forsvare russisk territorium med ALLE type våpen, gjennom mange måneder nå. Nei, det kommer ikke til å Smelle så lenge det er stillingskrig, men blir de presset helt tilbake, og Krim trues, er sjansen så definitivt til stede.

Det vil jo skje snart ifølge majoriteten her inne.

Dessuten trengs pessimisten for å balansere litt i denne tråden. Minner om at Russland har 15 % av ukrainsk territoriet pdd, og de begynner å bli ganske sterkt befestet. Hva sa den amerikanske forsvarssjefen her om dagen? Svært vanskelig. Dog ikke umulig.

https://www.news.com.au/technology/inno ... a94409?amp

Russerne skulle vært ute for lenge siden ifølge enkelte her inne. Dette gjelder dog ikke deg.

Igjen. Dette er et debattforum og dette er mine meninger. Dessverre vil jeg få rett i mye av «pessimismen» Trenger ikke linke til alt jeg tror og mener.

Selv med vestlig våpen og trening av soldater, møter man en enorm fiende, på mange områder. Fronten er lang, og Putin prioriterer krig. Det må ikke glemmes.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Hvis dette er tilfelle, så kan det bli riktig så bra.


Koffer

Legg inn av Koffer »

Deila skrev: søn jan 22, 2023 11:07 pm
Troygirl skrev: søn jan 22, 2023 11:04 pm
Koffer skrev: søn jan 22, 2023 10:53 pm
Enig, og som jeg har skrevet her inne i lange tider, denne krigen vil bare frem til Putins død. Minst. Fronten er veldig lang, russerne har store kapasiteter og MYE våpen enda til å lage vrede i mange år fremover. Millioner av menn. Vi må huske at ukrainerne også lider av store tap, både når det kommer til soldater og utstyr.

Blir russerne slått helt tilbake, kan vi ikke utelukke atomvåpen. «Ukrainske styrker angriper og tar over russiske regioner med Nato-våpen» som Putin har sagt skal sikres og vinnes fullt ut. Se for dere overskriftene i russisk media. Her vil alle midler blir brukt. Nå er det «tomme trusler» men sjansen er så absolutt til stede om det skjer.

Krim. Her må Ukraina trå veldig varsomt og bruke halvøya som Joker. Her kommer russerne med større en 50% sjanse til å bruke kjernefysiske våpen om de mister denne.
Hadde vært veldig fint hvis du kom med noen kilder på denne skremselspropagandaen din, annet enn din pessimistiske hjerne.
Kildene er vel bare Kremlin propaganda uansett.
Så fint du skjønte hva jeg mente med «de beste»

Var ikke så pro-russisk som du hadde håpet på allikevel?

Husk å følg med videre da, om du kan tolke noe som endelig kan sette meg i båsen «pro-russer» igjen. De få som virkelig prøver på dette om dagen blir rapportert, og innleggene blir slettet. De blir også satt på «uvenn» listen.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Koffer skrev: søn jan 22, 2023 9:12 pm Russland kommer til å prøve alt de kan for å spre de nye våpnene Ukraina får fra Vesten fremover.

Dette tvinger ukrainerne til å binde opp ENDA MER mot Belarus og nord for Kiev.

Det kommer til å komme en voldsom offensiv fra terrorstaten, tror jeg. Russland har lidd enorme tap, men de kan konsentrere seg og fokusere 100 % på Ukraina. De vet NATO og Kina ikke vil angripe.

Noen hundretusen døde soldater til i bresjen er ikke så farlig. Så kommer de beste soldatene etter disse og stabiliserer.

I dag sa forsvarssjef Kristoffersen til TV2 at Russland har kapasiteter til å produsere våpen. Hente ut enda mer utstyr fra lagrene sine og mobilisere millioner av menn. De kan fortsette denne krigen i lang tid.

Jeg er ikke så optimist som enkelte her inne som spår en voldsom ukrainsk offensiv som sparker russerne helt tilbake til grensene før 24/2-22, til våren. Hvorfor har jeg forklart mang en gang. Jeg håper dog inderlig dere får rett.

Krigen vil vare i mange år, helt frem til Putin dør. Hva som skjer da, vet vi ikke helt, men det beste er om den nye mannen og regimet avslutter denne imperialistiske terrorkrigen.
Når du ukritisk presterte å spre info fra Wagner sitt propagandamaskineri, eventuelt uten å opplyse hvor infoen kom fra, har jeg ikke de hele store tanker om din optimisme, eller din tro på ukrainske seire. Jeg tenker på opplysningene du videreformidlet i går om at de barmhjertige Wagner soldatene samlet opp og kjørte «hjem» falne ukrainske soldater i gruvebyen i hele 20 lastebiler.

Jeg selv er overbevist om at det kommer en ny stor ukrainsk offensiv i løpet av våren. Ukrainerne må bare bruke tiden nå til å drepe så mange russere som mulig, særlig med langrekkende artilleri som i liten grad setter ukrainerne i fare. Mørne russerne før de slår til. Hvorfor tror jeg dette ? Se på et kart over russiske erobringer per 20. mars 2022 og sammenhold dette med et oppdatert kart av idag. At russerne er kapable til å invadere på nytt fra Belarus tror jeg ikke på. Det vil kreve kanskje 200 000 soldater støttet av tyngre våpen som tanks, armerte kjøretøy, fuelbiler, mat og ammunisjon, da de angriper godt forsvarte stillinger. Det begynner å minke på tyngre våpen hos russerne. De er heller ikke i stand til å produsere dette selv uten deler produsert i vesten. Russland er et teknologisk u-land som takket være enorme inntekter fra eksport av råvarer har kunnet importere det de trenger, før sanksjonene. En ny front fra nord fordrer en enorm logistikk. En logistikk som russerne ikke var i nærheten av å få til med sine beste soldater, befal og offiserer på Kyiv fronten for ett år siden. Mange av disse er i dag døde eller lemlestede.

Det eneste jeg frykter i denne krigen er irrasjonelle russere etter et tap, eller med psykoen Medvedev’s ord, «kan en atommakt tape en konvensjonell krig ?». Underforstått; ny trussel. Stans levering av våpen Vesten, hvis ikke vil dette bli virkelig farlig.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Crazy Horse skrev: søn jan 22, 2023 11:55 pm
Koffer skrev: søn jan 22, 2023 9:12 pm Russland kommer til å prøve alt de kan for å spre de nye våpnene Ukraina får fra Vesten fremover.

Dette tvinger ukrainerne til å binde opp ENDA MER mot Belarus og nord for Kiev.

Det kommer til å komme en voldsom offensiv fra terrorstaten, tror jeg. Russland har lidd enorme tap, men de kan konsentrere seg og fokusere 100 % på Ukraina. De vet NATO og Kina ikke vil angripe.

Noen hundretusen døde soldater til i bresjen er ikke så farlig. Så kommer de beste soldatene etter disse og stabiliserer.

I dag sa forsvarssjef Kristoffersen til TV2 at Russland har kapasiteter til å produsere våpen. Hente ut enda mer utstyr fra lagrene sine og mobilisere millioner av menn. De kan fortsette denne krigen i lang tid.

Jeg er ikke så optimist som enkelte her inne som spår en voldsom ukrainsk offensiv som sparker russerne helt tilbake til grensene før 24/2-22, til våren. Hvorfor har jeg forklart mang en gang. Jeg håper dog inderlig dere får rett.

Krigen vil vare i mange år, helt frem til Putin dør. Hva som skjer da, vet vi ikke helt, men det beste er om den nye mannen og regimet avslutter denne imperialistiske terrorkrigen.
Når du ukritisk presterte å spre info fra Wagner sitt propagandamaskineri, eventuelt uten å opplyse hvor infoen kom fra, har jeg ikke de hele store tanker om din optimisme, eller din tro på ukrainske seire. Jeg tenker på opplysningene du videreformidlet i går om at de barmhjertige Wagner soldatene samlet opp og kjørte «hjem» falne ukrainske soldater i gruvebyen i hele 20 lastebiler.

Jeg selv er overbevist om at det kommer en ny stor ukrainsk offensiv i løpet av våren. Ukrainerne må bare bruke tiden nå til å drepe så mange russere som mulig, særlig med langrekkende artilleri som i liten grad setter ukrainerne i fare. Mørne russerne før de slår til. Hvorfor tror jeg dette ? Se på et kart over russiske erobringer per 20. mars 2022 og sammenhold dette med et oppdatert kart av idag. At russerne er kapable til å invadere på nytt fra Belarus tror jeg ikke på. Det vil kreve kanskje 200 000 soldater støttet av tyngre våpen som tanks, armerte kjøretøy, fuelbiler, mat og ammunisjon, da de angriper godt forsvarte stillinger. Det begynner å minke på tyngre våpen hos russerne. De er heller ikke i stand til å produsere dette selv uten deler produsert i vesten. Russland er et teknologisk u-land som takket være enorme inntekter fra eksport av råvarer har kunnet importere det de trenger, før sanksjonene. En ny front fra nord fordrer en enorm logistikk. En logistikk som russerne ikke var i nærheten av å få til med sine beste soldater, befal og offiserer på Kyiv fronten for ett år siden. Mange av disse er i dag døde eller lemlestede.

Det eneste jeg frykter i denne krigen er irrasjonelle russere etter et tap, eller med psykoen Medvedev’s ord, «kan en atommakt tape en konvensjonell krig ?». Underforstått; ny trussel. Stans levering av våpen Vesten, hvis ikke vil dette bli virkelig farlig.
Du tenker på de opplysningene jeg refererte til i en bisetning hentet fra NRK og VG, som du senere skrev at jeg var renvasket for?

Dette er vi da ferdig med. Her er svaret ditt:

«Ok, da er du renvasket. Om NRK og VG bruker propagandakanalen til leder av Wagnergruppen og Putins kokk som kilde til sannhet eller kilde til nyheter fra Ukraina så er det oppsiktsvekkende dårlig journalistikk. Det er i tilfelle ikke til å tro, og verdt en e-post til NRK. Min tillit til media - som i strøm&energi saken - et fag jeg har jobbet endel med, er uansett snart borte.»
Sist redigert av Koffer den man jan 23, 2023 12:05 am, redigert 1 gang totalt.

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Koffer skrev: søn jan 22, 2023 10:39 pm
Deila skrev: søn jan 22, 2023 10:20 pm
Koffer skrev: søn jan 22, 2023 10:18 pm Igjen, slapp av og pust. Har aldri sagt «elitesoldater» eller at de aller beste de hadde før 24/2-22 ikke er tatt i bruk enda, eller at de ikke har sendt yrkessoldater til nå.

Når man mobiliserer F.eks 100 000 mann, har flere av disse vært i forsvaret før, og de vil bli sortert ut fra form og kompetanse.

Det jeg mener med «beste» er de «beste» de har tilgjengelig pdd. En strategi de kan komme til å bruke er å sende de som er i aller dårligst form, fra fattige kår o.l. I fronten først.. så kommer de «beste av de dårligste»

At det finnes godt trente menn i den russisk hæren/Wagner som kan å slåss/skyte, det gjør det og må ikke undervurderes.
Igjen, at du tror russerne har spart på de "beste" som de kan mobilisere nå 1 år senere er i beste fall ønsketenkning. Som om russerne ønsker at denne operasjonen de skulle bruke 10 dager på, skal drøye enda lenger med å spare på kruttet.
Nei, er ikke det jeg skriver. Beste av de som nylig har blitt mobilisert. Hvis vi hanker inn 100 tilfeldige menn på Karl Johan i morgen, vil noen av disse være i bedre form, og ha bedre utgangspunkt til å lykkes i et militært oppdrag med noe begrenset trening, enn de resterende.
Hva baserer du det på? At de sparer sine beste altså.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Gaute65 skrev: søn jan 22, 2023 10:53 pm Her er en liste over Leopard 2 i Europa



Hvis Polen, Finland, Nederland og Danmark sender sine så er det 558 tanks. Det vil gjøre en stor forskjell. Hvis Spania og Canada sender sine er nesten 1000 tanks, Norge kan også sende sine, for hvor bedre nytte gjør de enn i Ukraina?
De sender nok ikke alle tanksene sine, de har jo et ansvar for forsvar av eget land også.

Men at de landene kan sende 200 tanks tror jeg nok. Så får man pushe Spania, Tyrkia og Hellas.

Koffer

Legg inn av Koffer »

PapaSmurf skrev: man jan 23, 2023 12:14 am
Gaute65 skrev: søn jan 22, 2023 10:53 pm Her er en liste over Leopard 2 i Europa



Hvis Polen, Finland, Nederland og Danmark sender sine så er det 558 tanks. Det vil gjøre en stor forskjell. Hvis Spania og Canada sender sine er nesten 1000 tanks, Norge kan også sende sine, for hvor bedre nytte gjør de enn i Ukraina?
De sender nok ikke alle tanksene sine, de har jo et ansvar for forsvar av eget land også.

Men at de landene kan sende 200 tanks tror jeg nok. Så får man pushe Spania, Tyrkia og Hellas.
Hellas og Tyrkia er litt komplisert. Her må begge landene være/virke sterke ovenfor hverandre av diverse kjente grunner.

Men Spania. I La Liga er t.o.m. det ukrainske flagget til stede i hver kamp som blir spilt og vist på TV. De har over 300 tanks. Spanjolene kan da virkelig sende ca 100 tanks til de gule og blå..

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Koffer skrev: søn jan 22, 2023 11:26 pm
Troygirl skrev: søn jan 22, 2023 11:04 pm
Koffer skrev: søn jan 22, 2023 10:53 pm
Enig, og som jeg har skrevet her inne i lange tider, denne krigen vil bare frem til Putins død. Minst. Fronten er veldig lang, russerne har store kapasiteter og MYE våpen enda til å lage vrede i mange år fremover. Millioner av menn. Vi må huske at ukrainerne også lider av store tap, både når det kommer til soldater og utstyr.

Blir russerne slått helt tilbake, kan vi ikke utelukke atomvåpen. «Ukrainske styrker angriper og tar over russiske regioner med Nato-våpen» som Putin har sagt skal sikres og vinnes fullt ut. Se for dere overskriftene i russisk media. Her vil alle midler blir brukt. Nå er det «tomme trusler» men sjansen er så absolutt til stede om det skjer.

Krim. Her må Ukraina trå veldig varsomt og bruke halvøya som Joker. Her kommer russerne med større en 50% sjanse til å bruke kjernefysiske våpen om de mister denne.
Hadde vært veldig fint hvis du kom med noen kilder på denne skremselspropagandaen din, annet enn din pessimistiske hjerne.
Putin, og folkene hakket under han, har hintet og truet med at de skal forsvare russisk territorium med ALLE type våpen, gjennom mange måneder nå. Nei, det kommer ikke til å Smelle så lenge det er stillingskrig, men blir de presset helt tilbake, og Krim trues, er sjansen så definitivt til stede.

Det vil jo skje snart ifølge majoriteten her inne.

Dessuten trengs pessimisten for å balansere litt i denne tråden. Minner om at Russland har 15 % av ukrainsk territoriet pdd, og de begynner å bli ganske sterkt befestet. Hva sa den amerikanske forsvarssjefen her om dagen? Svært vanskelig. Dog ikke umulig.

https://www.news.com.au/technology/inno ... a94409?amp

Russerne skulle vært ute for lenge siden ifølge enkelte her inne. Dette gjelder dog ikke deg.

Igjen. Dette er et debattforum og dette er mine meninger. Dessverre vil jeg få rett i mye av «pessimismen» Trenger ikke linke til alt jeg tror og mener.

Selv med vestlig våpen og trening av soldater, møter man en enorm fiende, på mange områder. Fronten er lang, og Putin prioriterer krig. Det må ikke glemmes.
Møter en enorm fiende ? Du tenker på russerne? Bortsett fra terrorbombing av sivile har de ikke fått til en dritt. Det eneste de har å spille på er kvantitet, eller mengden med russiske soldater som ukritisk lar seg presse inn i fatalismen og den visse død. Vi er ikke utenfor Berlin vinteren 1944/45. Den type krigføring er idag historie. At etnisk russisk ungdom fra storbyene i vest, kanskje fra møblerte hjem med bøker og innlagt vann, lar seg presse inn i døden like lett som landsens ungdom fra periferien og straffanger, vel det tror jeg ikke.

Selv om jeg sluttet i forsvaret på 90-tallet har jeg fortsatt bekjente som valgte å bli. Felles for de jeg har drøftet denne krigen med er at de er sjokkerte over den begredelige tilstanden i det russiske forsvaret. Det meste som kunne gå galt gikk galt. Russerne var enormt overlegne i lufta, på sjøen og på bakken 24/2 2022, eller før vesten virkelig startet med sine våpenleveranser. Den magiske kolonnen nord for Kyiv med APV’er, tanks mv var på 7-8 mil. De kom ikke av flekken. Ingen logistikk, ingen dialog og intet samarbeid mellom våpengrenene. Elendig etterretning og planlegging. Knapt sanitet. Ingen kontroll over luftrommet som er pri. A for NATO. Kommunikasjon gikk over sivilt ukrainsk mobilnett. Dårlige soldater som knapt kunne skyte, og som manglet elementær opptrening som bruk av terreng og det å spre seg. Nok av videoer som viser «hodeløse kyllinger» som forvirret samler seg i grupper før de blir drept. Toppstyrt og autoritært. Alt for få underoffiserer og høyere befal. Generaler som detaljstyrte før de ble drept. Ingen plan B eller kreativitet om plan A gikk i vasken.

Russerne - vokst opp i et autoritært system fra barnehager og oppover - er ikke lært opp til å tenke selv, eller være kreativ, kritisk og selvstendig. Denne egenskapen er også viktig i krig. Kreativitet og det å tenke selvstendig. Den gamle tankegangen til spesialstyrkene som kan spores helt tilbake til kompani Linge og tungtvannsaksjonen mv - løs et nærmere angitt oppdrag under frihet med de ressurser man har tilgjengelig - er idag videreført til de fleste avdelinger i det norske forsvaret. Slik er det ikke for russiske roboter. Den russiske hæren bortsett fra kvantitet eller antall soldater og terrorbombing er en stående vits. At de blir bedre på ett år når de «beste» er borte er å tro på julenissen.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Koffer skrev: man jan 23, 2023 12:00 am
Crazy Horse skrev: søn jan 22, 2023 11:55 pm
Koffer skrev: søn jan 22, 2023 9:12 pm Russland kommer til å prøve alt de kan for å spre de nye våpnene Ukraina får fra Vesten fremover.

Dette tvinger ukrainerne til å binde opp ENDA MER mot Belarus og nord for Kiev.

Det kommer til å komme en voldsom offensiv fra terrorstaten, tror jeg. Russland har lidd enorme tap, men de kan konsentrere seg og fokusere 100 % på Ukraina. De vet NATO og Kina ikke vil angripe.

Noen hundretusen døde soldater til i bresjen er ikke så farlig. Så kommer de beste soldatene etter disse og stabiliserer.

I dag sa forsvarssjef Kristoffersen til TV2 at Russland har kapasiteter til å produsere våpen. Hente ut enda mer utstyr fra lagrene sine og mobilisere millioner av menn. De kan fortsette denne krigen i lang tid.

Jeg er ikke så optimist som enkelte her inne som spår en voldsom ukrainsk offensiv som sparker russerne helt tilbake til grensene før 24/2-22, til våren. Hvorfor har jeg forklart mang en gang. Jeg håper dog inderlig dere får rett.

Krigen vil vare i mange år, helt frem til Putin dør. Hva som skjer da, vet vi ikke helt, men det beste er om den nye mannen og regimet avslutter denne imperialistiske terrorkrigen.
Når du ukritisk presterte å spre info fra Wagner sitt propagandamaskineri, eventuelt uten å opplyse hvor infoen kom fra, har jeg ikke de hele store tanker om din optimisme, eller din tro på ukrainske seire. Jeg tenker på opplysningene du videreformidlet i går om at de barmhjertige Wagner soldatene samlet opp og kjørte «hjem» falne ukrainske soldater i gruvebyen i hele 20 lastebiler.

Jeg selv er overbevist om at det kommer en ny stor ukrainsk offensiv i løpet av våren. Ukrainerne må bare bruke tiden nå til å drepe så mange russere som mulig, særlig med langrekkende artilleri som i liten grad setter ukrainerne i fare. Mørne russerne før de slår til. Hvorfor tror jeg dette ? Se på et kart over russiske erobringer per 20. mars 2022 og sammenhold dette med et oppdatert kart av idag. At russerne er kapable til å invadere på nytt fra Belarus tror jeg ikke på. Det vil kreve kanskje 200 000 soldater støttet av tyngre våpen som tanks, armerte kjøretøy, fuelbiler, mat og ammunisjon, da de angriper godt forsvarte stillinger. Det begynner å minke på tyngre våpen hos russerne. De er heller ikke i stand til å produsere dette selv uten deler produsert i vesten. Russland er et teknologisk u-land som takket være enorme inntekter fra eksport av råvarer har kunnet importere det de trenger, før sanksjonene. En ny front fra nord fordrer en enorm logistikk. En logistikk som russerne ikke var i nærheten av å få til med sine beste soldater, befal og offiserer på Kyiv fronten for ett år siden. Mange av disse er i dag døde eller lemlestede.

Det eneste jeg frykter i denne krigen er irrasjonelle russere etter et tap, eller med psykoen Medvedev’s ord, «kan en atommakt tape en konvensjonell krig ?». Underforstått; ny trussel. Stans levering av våpen Vesten, hvis ikke vil dette bli virkelig farlig.
Du tenker på de opplysningene jeg refererte til i en bisetning hentet fra NRK og VG, som du senere skrev at jeg var renvasket for?

Dette er vi da ferdig med. Her er svaret ditt:

«Ok, da er du renvasket. Om NRK og VG bruker propagandakanalen til leder av Wagnergruppen og Putins kokk som kilde til sannhet eller kilde til nyheter fra Ukraina så er det oppsiktsvekkende dårlig journalistikk. Det er i tilfelle ikke til å tro, og verdt en e-post til NRK. Min tillit til media - som i strøm&energi saken - et fag jeg har jobbet endel med, er uansett snart borte.»
Bare delvis renvasket fordi både NRK og VG, i motsetning til deg, oppga kilden. Dette fant jeg eller Troygirl ut av selv.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Orakelet skrev: søn jan 22, 2023 2:52 pm
RvsB skrev: søn jan 22, 2023 2:06 pm NATO gir Ukraina beskjed om at en ny leveranske kommer til lokasjon x klokken y. Dette inkluderer en full oversikt over hva som kommer og hvordan det er lastet. Ukraina sender mannskap fra den militære logistikkgrenen, enten sentralisert eller fra logistikkbasen utstyret skal igjennom. Dette kan være vervede eller mobiliserte, men de har selvfølgelig et befal med seg. De møter NATO-personell, går igjennom lasten, og kvitterer for den. Den overtas enten med lastebilene, eller lastes om, om det nå er fra tog til tog, bil til bil, eller uansett, under oppsyn. Den fraktes videre til basen den skal til, og der kontrolleres lasten opp mot manifestet de fikk på forhånd. Om det så viser seg at det pluselig er 4 pansrede personellkjøretøy og ikke 5 som kom fram, eller 20 kasser morterammunisjon istedet for 25, så har de som kjørte bilene et helvettes forklaringsproblem.

Er dette virkelig så fjernt for deg? Sitter du alvorlig talt og tror at de bare lemper inn det de får plass til på en bil og sender avgårde med null oppsyn eller kontroll?

Igjen (og igjen og igjen): Jeg tror ikke noe som helst. Jeg spurte et spørsmål og ønsket svar.

Du beskriver et scenario hvor transporten skjer under "oppsyn" og det er det som er kjernen i mitt alternativ 2. Det var det jeg håpet på, men igjen; jeg tror ikke ting. Jeg vil vite og ideelt sett vil jeg lese en artikkel fra et troverdig mediehus som sier at det er det som faktisk skjer. Jeg hadde et naivt håp om at noen her hadde lest noe slikt og kunne linke til det, men tydeligvis ikke.

Jeg ser dog av ditt spørsmål ("Er dette virkelig så fjernt for deg?") at du er mest opptatt av å sette meg i en "bås" og attpåtil i feil "bås". Jeg vet veldig godt selv hvor jeg står i forhold til krigen og jeg blåse i hva debattanter her inne tror, men jeg syns det er uheldig at dere lager falske konflikter. For å ta en parallell til krigen så skyter dere på deres egne folk fordi dere enten ikke evner eller gidder å sjekke hvor de står.

Tror at om du leser i avisen om når, hvor og hvordan våpen blir levert, så har nato og ukraina gått på en smell.
Det er vel færrest mulig som i det hele tatt skal vite innad i den ukrainske armeen.
Need to know. Tror nok de kjører en grei linje der jeg.

Det er jo ille nok om vestlige våpen blir brukt mot russland, i russland...Hva hadde vi ikke hørt om de ble brukt andre steder?

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 781

Legg inn av Foucault »

At våpen og utstyr blir stjålet og solgt videre på svartebørsen er trolig en utfordring under alle konflikter og forsvaret har nok, som de fleste bransjer, ulike metoder for å følge opp «svinn».

Ukraina har i åresvis hatt et stort problem med mafia og våpensalg, noe vestlige medier skrev mye om før denne konflikten.
Det at smuglernettverk og kriminell infrastruktur allerede er godt etablert gjør Ukraina til et «høyriskikoland» mht tyveri og det bør derfor være ekstra streng kontroll på hva som blir utlevert og hvor dette ender opp.
Ytterliggående ekstremister utstyrt med moderne, håndholdte raketter som kan ramme sivile fly er mildt sagt ikke ideelt.
En stor andel av militære våpen og sprenglegmer brukt i den svenske gjengkrigen, stammer til sammenligning fra krigen på balkan.

Bekymringer rundt dette tema er på ingen måte synonymt med å være pro-russisk, det er en helt legitim problemstilling som det desverre viste seg vanskelig å debattere på en skikkelig måte.
Her inne blir man fort enten mistenkeliggjort med bakgrunn i at man nok egentlig mener noe annet enn det man skriver, eller at man ikke skriver noe/skriver for sent om ting som er positivt for Ukraina…meninger uttrykt skriftlig kommer ofte i andre rekke. Det er ganske sprøtt.

« Ukraine has a big problem with weapons ending up in the wrong hands, and pilferage takes place on an industrial scale. There are roughly 1.2 million legal firearms in Ukraine – and around 4 million illegal weapons, many of them fully-automatic military weapons, according to the Small Arms Survey».

« Ukraine is believed to have one of the largest arms trafficking markets in Europe. While it has long been a key link in the global arms trade, its role has only intensified since the beginning of the conflict in eastern Ukraine».

https://www.forbes.com/sites/davidhambl ... 493da727e6

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Interessant oppdatering fra ISW i natt

Wagner financier Yevgeny Prigozhin’s star has begun to set after months of apparent rise following his failure to make good on promises of capturing Bakhmut with his own forces. Russian President Vladimir Putin had likely turned to Prigozhin and Prigozhin’s reported ally, Army General Sergey Surovikin, to continue efforts to gain ground and break the will of Ukraine and its Western backers to continue the war after the conventional Russian military had culminated and, indeed, suffered disastrous setbacks. The Russian Ministry of Defense (MoD) and General Staff, headed by Sergey Shoigu and Army General Valeriy Gerasimov respectively, had turned their attention to mobilizing Russian reservists and conscripts and setting conditions for improved performance by the conventional Russian military, but they had little hope of achieving anything decisive in the Fall and early Winter of 2022. Putin apparently decided to give Prigozhin and Surovikin a chance to show what they could do with mobilized prisoners, on the one hand, and a brutal air campaign targeting Ukrainian civilian infrastructure on the other. Both efforts failed, as Prigozhin’s attempts to seize Bakhmut culminated and Surovikin’s air campaign accomplished little more than inflicting suffering on Ukrainian civilians while expending most of Russia’s remaining stocks of precision missiles. Prigozhin seems to have decided in this period that his star really was on the ascendant and that he could challenge Gerasimov and even Shoigu for preeminence in Russian military affairs. Those hopes now seem to have been delusional.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Tyskland kommer ikke til at stå i vejen for, at Polen sender sine tyskproducerede kampvogne til Ukraine.

Det siger den tyske udenrigsminister, Annalena Baerbock, i et interview med den franske tv-station LCI søndag, skriver nyhedsbureauet Reuters

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Den interne kampen som har ulmet i flere tiår i Tsjetsjenia, utspiller seg nå på den ukrainske slagmarken, hvor en side nekter å se Ukraina falle slik Tsjetsjenia gjorde, og den andre ønsker å styrke supermakten Russland.

Bf109

Legg inn av Bf109 »

Et kort intervju med Sandra Andersen Eira på God morgen Norge idag. Dere husker kanskje twitteren "Dirtydozeneira"

Hun planlegger å ta en ny tur til Ukraina om en stund.

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Foucault skrev: man jan 23, 2023 2:56 am Et langt innlegg med ting som er skrevet mange ganger tidl. i tråden

Koffer

Legg inn av Koffer »

Crazy Horse skrev: man jan 23, 2023 12:36 am
Koffer skrev: man jan 23, 2023 12:00 am
Crazy Horse skrev: søn jan 22, 2023 11:55 pm

Når du ukritisk presterte å spre info fra Wagner sitt propagandamaskineri, eventuelt uten å opplyse hvor infoen kom fra, har jeg ikke de hele store tanker om din optimisme, eller din tro på ukrainske seire. Jeg tenker på opplysningene du videreformidlet i går om at de barmhjertige Wagner soldatene samlet opp og kjørte «hjem» falne ukrainske soldater i gruvebyen i hele 20 lastebiler.

Jeg selv er overbevist om at det kommer en ny stor ukrainsk offensiv i løpet av våren. Ukrainerne må bare bruke tiden nå til å drepe så mange russere som mulig, særlig med langrekkende artilleri som i liten grad setter ukrainerne i fare. Mørne russerne før de slår til. Hvorfor tror jeg dette ? Se på et kart over russiske erobringer per 20. mars 2022 og sammenhold dette med et oppdatert kart av idag. At russerne er kapable til å invadere på nytt fra Belarus tror jeg ikke på. Det vil kreve kanskje 200 000 soldater støttet av tyngre våpen som tanks, armerte kjøretøy, fuelbiler, mat og ammunisjon, da de angriper godt forsvarte stillinger. Det begynner å minke på tyngre våpen hos russerne. De er heller ikke i stand til å produsere dette selv uten deler produsert i vesten. Russland er et teknologisk u-land som takket være enorme inntekter fra eksport av råvarer har kunnet importere det de trenger, før sanksjonene. En ny front fra nord fordrer en enorm logistikk. En logistikk som russerne ikke var i nærheten av å få til med sine beste soldater, befal og offiserer på Kyiv fronten for ett år siden. Mange av disse er i dag døde eller lemlestede.

Det eneste jeg frykter i denne krigen er irrasjonelle russere etter et tap, eller med psykoen Medvedev’s ord, «kan en atommakt tape en konvensjonell krig ?». Underforstått; ny trussel. Stans levering av våpen Vesten, hvis ikke vil dette bli virkelig farlig.
Du tenker på de opplysningene jeg refererte til i en bisetning hentet fra NRK og VG, som du senere skrev at jeg var renvasket for?

Dette er vi da ferdig med. Her er svaret ditt:

«Ok, da er du renvasket. Om NRK og VG bruker propagandakanalen til leder av Wagnergruppen og Putins kokk som kilde til sannhet eller kilde til nyheter fra Ukraina så er det oppsiktsvekkende dårlig journalistikk. Det er i tilfelle ikke til å tro, og verdt en e-post til NRK. Min tillit til media - som i strøm&energi saken - et fag jeg har jobbet endel med, er uansett snart borte.»
Bare delvis renvasket fordi både NRK og VG, i motsetning til deg, oppga kilden. Dette fant jeg eller Troygirl ut av selv.
Bare delvis renvasket. Greit, jeg skal prøve å leve med den dommen :lol:

Ellers enig i mye av det du skriver. Det er relevant, fakta og flausene i det russiske forsvaret fra 24/2-22 kan vi skrive en bok om. Allikevel så undervurderer du fienden og deres styrke, potensialet og erfaring noe. Det er min mening.

Denne krigen og konflikten vil vare i mange år. Putin kan «fryse» den så lenge han lever. Sende inn missiler, droner og hundretusener av menn. Mange av områdene blir vanskelig å erobre tilbake, selv med vestlig teknologi. Husk at de gule og blå har ikke tilgang på -alt- Vesten har av våpen.

Får vi en ukrainsk offensiv som kjører over russerne inkludert Krim, er jeg veldig redd det kan smelle skikkelig fra Kreml. Dette har vel du, eller Troy, skrevet et innlegg om for noen dager siden. Da blir det et helvete.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Koffer skrev: man jan 23, 2023 10:48 am
Crazy Horse skrev: man jan 23, 2023 12:36 am
Koffer skrev: man jan 23, 2023 12:00 am

Du tenker på de opplysningene jeg refererte til i en bisetning hentet fra NRK og VG, som du senere skrev at jeg var renvasket for?

Dette er vi da ferdig med. Her er svaret ditt:

«Ok, da er du renvasket. Om NRK og VG bruker propagandakanalen til leder av Wagnergruppen og Putins kokk som kilde til sannhet eller kilde til nyheter fra Ukraina så er det oppsiktsvekkende dårlig journalistikk. Det er i tilfelle ikke til å tro, og verdt en e-post til NRK. Min tillit til media - som i strøm&energi saken - et fag jeg har jobbet endel med, er uansett snart borte.»
Bare delvis renvasket fordi både NRK og VG, i motsetning til deg, oppga kilden. Dette fant jeg eller Troygirl ut av selv.
Bare delvis renvasket. Greit, jeg skal prøve å leve med den dommen :lol:

Ellers enig i mye av det du skriver. Det er relevant, fakta og flausene i det russiske forsvaret fra 24/2-22 kan vi skrive en bok om. Allikevel så undervurderer du fienden og deres styrke, potensialet og erfaring noe. Det er min mening.

Denne krigen og konflikten vil vare i mange år. Putin kan «fryse» den så lenge han lever. Sende inn missiler, droner og hundretusener av menn. Mange av områdene blir vanskelig å erobre tilbake, selv med vestlig teknologi. Husk at de gule og blå har ikke tilgang på -alt- Vesten har av våpen.

Får vi en ukrainsk offensiv som kjører over russerne inkludert Krim, er jeg veldig redd det kan smelle skikkelig fra Kreml. Dette har vel du, eller Troy, skrevet et innlegg om for noen dager siden. Da blir det et helvete.
Ukraina trenger godt luftvern og mange Leopard og Himars lange grensa til Lukasjenko/Putin.
Putin bestemmer, og kommer til å bruke Belarus (kontrollert av Putin) til å angripe fra den fronten.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Koffer skrev: man jan 23, 2023 10:48 am
Får vi en ukrainsk offensiv som kjører over russerne inkludert Krim, er jeg veldig redd det kan smelle skikkelig fra Kreml. Dette har vel du, eller Troy, skrevet et innlegg om for noen dager siden. Da blir det et helvete.
Det helvetet får det bare bli. Russland skal ut av Ukraina.

Begynner å bli bevegelse i Leopard-saken over hele Europa nå. Norge skal ha møter i dag, vi har ikke så mange men vi kan nok gi fra oss 10-15 stykker.

Neste trinn vil sannsynligvis være jagerfly.

Så at denne krigen vil vare lenge tror jeg og. Men jo lenger den varer jo mer utarmet vil Russland bli. De pøser penger de burde brukt på resten av samfunnet inn i krigsmaskineriet. Og det er ikke bærekraftig.

Og missilproduksjonen greier ikke holde oppe tempoet de forbruker. Legg merke til at det etter den blokka ble truffet har blitt merkbart færre missilangrep.

RvsB

Legg inn av RvsB »

Det er godt mulig at det kommer et angrep fra Belarus, ettersom russerne framstår som særdeles ivrige beundrere av General Melchett.

fargerik

Legg inn av fargerik »

RvsB skrev: man jan 23, 2023 11:29 am Det er godt mulig at det kommer et angrep fra Belarus, ettersom russerne framstår som særdeles ivrige beundrere av General Melchett.
Jeg har forstått at amerikanske Abrams er litt spesielle, med det at de er tørstere enn andre med disse turbinmotorene og trenger spesielt drivstoff.
Men USA bør jo uansett forhåndslagre slike i Polen, slik at de på kort varsel kan fraktes over grensa for å forsvare Ukraina når angrepene fra Belarus kommer.
Hilsen militæreksperten Fargerik ;-)

RvsB

Legg inn av RvsB »

fargerik skrev: man jan 23, 2023 11:40 am
RvsB skrev: man jan 23, 2023 11:29 am Det er godt mulig at det kommer et angrep fra Belarus, ettersom russerne framstår som særdeles ivrige beundrere av General Melchett.
Jeg har forstått at amerikanske Abrams er litt spesielle, med det at de er tørstere enn andre med disse turbinmotorene og trenger spesielt drivstoff.
Men USA bør jo uansett forhåndslagre slike i Polen, slik at de på kort varsel kan fraktes over grensa for å forsvare Ukraina når angrepene fra Belarus kommer.
Hilsen militæreksperten Fargerik ;-)
Vil tro de har lagret litt av hvert i Polen allerede. Abrams er visstnok ganske tørste under manøver, men turbinen er multifuel og kan gå på nesten hva som helst av drivstoff.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Koffer skrev: man jan 23, 2023 10:48 am
Crazy Horse skrev: man jan 23, 2023 12:36 am
Koffer skrev: man jan 23, 2023 12:00 am

Du tenker på de opplysningene jeg refererte til i en bisetning hentet fra NRK og VG, som du senere skrev at jeg var renvasket for?

Dette er vi da ferdig med. Her er svaret ditt:

«Ok, da er du renvasket. Om NRK og VG bruker propagandakanalen til leder av Wagnergruppen og Putins kokk som kilde til sannhet eller kilde til nyheter fra Ukraina så er det oppsiktsvekkende dårlig journalistikk. Det er i tilfelle ikke til å tro, og verdt en e-post til NRK. Min tillit til media - som i strøm&energi saken - et fag jeg har jobbet endel med, er uansett snart borte.»
Bare delvis renvasket fordi både NRK og VG, i motsetning til deg, oppga kilden. Dette fant jeg eller Troygirl ut av selv.
Bare delvis renvasket. Greit, jeg skal prøve å leve med den dommen :lol:

Ellers enig i mye av det du skriver. Det er relevant, fakta og flausene i det russiske forsvaret fra 24/2-22 kan vi skrive en bok om. Allikevel så undervurderer du fienden og deres styrke, potensialet og erfaring noe. Det er min mening.

Denne krigen og konflikten vil vare i mange år. Putin kan «fryse» den så lenge han lever. Sende inn missiler, droner og hundretusener av menn. Mange av områdene blir vanskelig å erobre tilbake, selv med vestlig teknologi. Husk at de gule og blå har ikke tilgang på -alt- Vesten har av våpen.

Får vi en ukrainsk offensiv som kjører over russerne inkludert Krim, er jeg veldig redd det kan smelle skikkelig fra Kreml. Dette har vel du, eller Troy, skrevet et innlegg om for noen dager siden. Da blir det et helvete.
Jeg er for massiv våpenstøtte til Ukraina av to grunner. For det første og viktigst fordi Ukraina med militær makt må ta igjen sine landområder, med et lite forbehold for Krim nå. For det andre for å smadre mest mulig av den russiske militærmakten og den russiske økonomien. Tror dette vil åpne for at flere deler av Russland vil erklære seg uavhengig av Moskva og sentralmakten. Underforstått; at Russland slik vi kjenner landet i dag og slik det skjedde med Sovjet, går i delvis oppløsning.

Om Krim er den røde tråden for russerne vet jeg ikke. Mulig det, og da bør Krim tas tilbake på annet vis enn med våpen. Russerne bløffer åpenbart om atomvåpen som med alt annet. Mitt anliggende med Krim er ren egoisme. Jeg risikerer ikke den verden jeg kjenner for noen klipper på et sted som heter Krim om russerne her mener alvor med atomvåpen. Jeg mener generelt at USA og NATO har involvert seg alt for mye i konflikter langt vekk som Irak, Libya og Syria. Ukraina er noe annet fordi dette er i vår bakgård og fordi dette ikke handler om en borgerkrig, men om imperialistisk ondskap. Derfor støtter jeg alt som nå skjer med våpenleveranser, herunder Leopard 2, for å knuse russerne. Krim er jeg som nevnt mer usikker på.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Koffer skrev: søn jan 22, 2023 10:53 pm Enig, og som jeg har skrevet her inne i lange tider, denne krigen vil bare frem til Putins død. Minst. Fronten er veldig lang, russerne har store kapasiteter og MYE våpen enda til å lage vrede i mange år fremover. Millioner av menn. Vi må huske at ukrainerne også lider av store tap, både når det kommer til soldater og utstyr.

Blir russerne slått helt tilbake, kan vi ikke utelukke atomvåpen. «Ukrainske styrker angriper og tar over russiske regioner med Nato-våpen» som Putin har sagt skal sikres og vinnes fullt ut. Se for dere overskriftene i russisk media. Her vil alle midler blir brukt. Nå er det «tomme trusler» men sjansen er så absolutt til stede om det skjer.

Krim. Her må Ukraina trå veldig varsomt og bruke halvøya som Joker. Her kommer russerne med større en 50% sjanse til å bruke kjernefysiske våpen om de mister denne.
Større enn 50% sjanse for at Russland tyr til atomvåpen?

Dette er så langt ute på viddene, at jeg har vanskelig for å ta slikt seriøst.

USA og NATO har gitt Kreml en krystallklar melding om at enhver bruk av kjernefysiske våpen vil få svært alvorlige konsekvenser for Russland, og for verden. At slike trusler må opphøre.

Nå må vi slutte å være redd for at Russland vil ta i bruk atomvåpen. Det er åpenbart tomme ord, Russland spiller på frykt, det vet vi nå. Dette er en krig som foregår utenfor Russlands territorium, deres eget land er ikke truet, deres eksistens er ikke truet, ingen har invadert dem.

I mine øyne er bruk av a-våpen mindre enn 1% sannsynlig. Ingen i denne verden er dum nok til å utslette sitt eget land. Heller ikke Putin, eller Nord-Koreas Kim for den saks skyld.

Atomvåpen er aldri aktuelt å bruke som angrepsvåpen. Det er last resort, om deres egen eksistens er truet. Krim (og Donbass) er for pokker ikke deres egen eksistens, halvøya tilhører Ukraina.

Atomvåpen er laget for å virke avskrekkende nok til å hindre krig. For å holde andre land borte fra sitt eget land. Besittelsen av atomvåpen spiller på frykt. Ukraina er Ukraina, og blir aldri Russland, uavhengig av om Russland krever det aldri så mye.

Pust med magen, sier du selv. Enig, det er meget lurt.
Sist redigert av DennisB den man jan 23, 2023 12:03 pm, redigert 6 ganger totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DennisB skrev: man jan 23, 2023 11:52 am
Koffer skrev: søn jan 22, 2023 10:53 pm Enig, og som jeg har skrevet her inne i lange tider, denne krigen vil bare frem til Putins død. Minst. Fronten er veldig lang, russerne har store kapasiteter og MYE våpen enda til å lage vrede i mange år fremover. Millioner av menn. Vi må huske at ukrainerne også lider av store tap, både når det kommer til soldater og utstyr.

Blir russerne slått helt tilbake, kan vi ikke utelukke atomvåpen. «Ukrainske styrker angriper og tar over russiske regioner med Nato-våpen» som Putin har sagt skal sikres og vinnes fullt ut. Se for dere overskriftene i russisk media. Her vil alle midler blir brukt. Nå er det «tomme trusler» men sjansen er så absolutt til stede om det skjer.

Krim. Her må Ukraina trå veldig varsomt og bruke halvøya som Joker. Her kommer russerne med større en 50% sjanse til å bruke kjernefysiske våpen om de mister denne.
Større enn 50% sjanse for at Russland tyr til atomvåpen?

Dette er så langt ute på viddene, at jeg har vanskelig for å ta slikt seriøst.

USA og NATO har gitt Kreml en krystallklar melding om at enhver bruk av kjernefysiske våpen vil få svært alvorlige konsekvenser for Russland, og for verden. At slike trusler må opphøre.

Nå må vi slutte å være redd for at Russland vil ta i bruk atomvåpen. Det er åpenbart tomme ord, Russland spiller på frykt, det vet vi nå. Dette er en krig som foregår utenfor Russlands territorium, deres eget land er ikke truet, deres eksistens er ikke truet, ingen har invadert dem.

I mine øyne er bruk av a-våpen mindre enn 1% sannsynlig. Ingen i denne verden er dum nok til å utslette sitt eget land. Heller ikke Putin, eller Nord-Koreas Kim for den saks skyld.

Atomvåpen er aldri aktuelt å bruke som angrepsvåpen. Det er last resort, om deres egen eksistens er truet. Krim er for pokker ikke deres egen eksistens, halvøya tilhører Ukraina.

Pust med magen, sier du selv. Enig, det er meget lurt.
Det er selvsagt minimale sjanser for atomvåpenbruk.

NATO vil ikke avfyre atomvåpen først, og Russland vet utmerket godt at i det sekundet de trykker på knappen forsegler de nasjonens skjebne. Russland oppfører å eksistere.

Det eksisterer ingen trussel mot Russisk territorium. Den største trusselen mot Russland er russisk atomretorikk. Men det er tomme trusler.

DennisB

Legg inn av DennisB »

PapaSmurf skrev: man jan 23, 2023 11:56 am
DennisB skrev: man jan 23, 2023 11:52 am
Koffer skrev: søn jan 22, 2023 10:53 pm Enig, og som jeg har skrevet her inne i lange tider, denne krigen vil bare frem til Putins død. Minst. Fronten er veldig lang, russerne har store kapasiteter og MYE våpen enda til å lage vrede i mange år fremover. Millioner av menn. Vi må huske at ukrainerne også lider av store tap, både når det kommer til soldater og utstyr.

Blir russerne slått helt tilbake, kan vi ikke utelukke atomvåpen. «Ukrainske styrker angriper og tar over russiske regioner med Nato-våpen» som Putin har sagt skal sikres og vinnes fullt ut. Se for dere overskriftene i russisk media. Her vil alle midler blir brukt. Nå er det «tomme trusler» men sjansen er så absolutt til stede om det skjer.

Krim. Her må Ukraina trå veldig varsomt og bruke halvøya som Joker. Her kommer russerne med større en 50% sjanse til å bruke kjernefysiske våpen om de mister denne.
Større enn 50% sjanse for at Russland tyr til atomvåpen?

Dette er så langt ute på viddene, at jeg har vanskelig for å ta slikt seriøst.

USA og NATO har gitt Kreml en krystallklar melding om at enhver bruk av kjernefysiske våpen vil få svært alvorlige konsekvenser for Russland, og for verden. At slike trusler må opphøre.

Nå må vi slutte å være redd for at Russland vil ta i bruk atomvåpen. Det er åpenbart tomme ord, Russland spiller på frykt, det vet vi nå. Dette er en krig som foregår utenfor Russlands territorium, deres eget land er ikke truet, deres eksistens er ikke truet, ingen har invadert dem.

I mine øyne er bruk av a-våpen mindre enn 1% sannsynlig. Ingen i denne verden er dum nok til å utslette sitt eget land. Heller ikke Putin, eller Nord-Koreas Kim for den saks skyld.

Atomvåpen er aldri aktuelt å bruke som angrepsvåpen. Det er last resort, om deres egen eksistens er truet. Krim er for pokker ikke deres egen eksistens, halvøya tilhører Ukraina.

Pust med magen, sier du selv. Enig, det er meget lurt.
Det er selvsagt minimale sjanser for atomvåpenbruk.

NATO vil ikke avfyre atomvåpen først, og Russland vet utmerket godt at i det sekundet de trykker på knappen forsegler de nasjonens skjebne. Russland oppfører å eksistere.

Det eksisterer ingen trussel mot Russisk territorium. Den største trusselen mot Russland er russisk atomretorikk. Men det er tomme trusler.
Og Russlands atomvåpen innfrir sin hensikt, og sikrer akkurat det, at ingen (inkludert NATO) truer russisk internasjonalt anerkjente territorium og grenser.

Det er det besittelse av atomvåpen har til hensikt, de er ikke ment å brukes i det hele tatt. Alle vet konsekvensene.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»