Sovjetfotballens nostalgitråd

Svar
Brukeravatar
mikemodano
Sted: Oslo
Has thanked: 128 times
Been thanked: 171 times

Re: Sovjetfotballens nostalgitråd

Legg inn av mikemodano »

GiPazzini_85 skrev: man sep 19, 2022 7:14 pm Sjakthar Donetsk
Nå er jeg ikke så borte at jeg ikke var klar over at Sjakhtar hadde en rekke sesonger på øverste nivå også mens Sovjetunionen eksisterte, men jeg kjente faktisk ikke til at de hadde vært såpass framgangsrike allerede på 60-tallet at de vant den sovjetiske cupen ved to anledninger (så tidlig som i '61 og '62). Dette var imidlertid før sovjetiske klubber deltok i de tre europeiske klubbturneringene, så de fikk aldri testet seg internasjonalt den gang, og nok også noe derfor har man kanskje ikke særlig med assosiasjoner til dem før de sammen med Dynamo Kyiv ganske raskt ble en maktfaktor da Ukraina ble selvstendig (..). På 80-tallet var det gjerne Dnipro Dnipropetrovsk som var "den andre" klubben fra det ukrainske SSR (etter Dynamo K.). Sjakhtar hadde imidlertid flere solide seriesesonger på andre halvdel av 70-tallet, og deltok derfor tre ganger i UEFA-cupen (i 76/77, 79/80 og 80/81), uten å nå forbi første runde, noe heller ikke Dnipro-klubben maktet ved fire anledninger på andre halvdel av tiåret etter og først på 90-tallet. Også Tsjornomorets fra Odesa vil man huske fra Europa, men da først på 90-tallet, hvor de blant annet slo ut Rosenborg i 90/91-sesongens utgave av UEFA-cupen.

Dinamo Tbilisi var jo en virkelig maktfaktor lenge, også på kontinentalt nivå, og man hører kommentator nevne blant annet midtbanemotoren (Zaur) Svanadze, som aldri fikk landskamper, slik en rekke av de tross alt noe mer profilerte lagkompisene hans gjorde, men Svanadze var en gjenganger i lagoppstillingene i et lite tiår, og bidro allerede i '81 da Tbilisi gikk helt til topps i cupvinnercupen gjennom finaleseieren 2-1 over østtyske Carl Zeiss Jena. Likevel er det kvintetten Aleksandr Tsjivadze, Tengiz Sulakvelidze, David Kipiani, Vitalij Daraselia og Ramiz Sjengelia man aller helst forknipper med georgiernes mest gylne årgang.

Når det gjaldt klubber fra den georgiske republikken under Sovjetunionen-epoken, så var det vel ingen andre av disse som var særlig framgangsrike, kan hende til en viss grad med unntak av Dinamo Batumi, som imidlertid aldri nådde høyere enn sovjetisk andrenivå.

GiPazzini_85  
Has thanked: 287 times
Been thanked: 493 times

Legg inn av GiPazzini_85 »

mikemodano skrev: søn sep 25, 2022 1:43 pm
GiPazzini_85 skrev: man sep 19, 2022 7:14 pm Sjakthar Donetsk
Nå er jeg ikke så borte at jeg ikke var klar over at Sjakhtar hadde en rekke sesonger på øverste nivå også mens Sovjetunionen eksisterte, men jeg kjente faktisk ikke til at de hadde vært såpass framgangsrike allerede på 60-tallet at de vant den sovjetiske cupen ved to anledninger (så tidlig som i '61 og '62). Dette var imidlertid før sovjetiske klubber deltok i de tre europeiske klubbturneringene, så de fikk aldri testet seg internasjonalt den gang, og nok også noe derfor har man kanskje ikke særlig med assosiasjoner til dem før de sammen med Dynamo Kyiv ganske raskt ble en maktfaktor da Ukraina ble selvstendig (..). På 80-tallet var det gjerne Dnipro Dnipropetrovsk som var "den andre" klubben fra det ukrainske SSR (etter Dynamo K.). Sjakhtar hadde imidlertid flere solide seriesesonger på andre halvdel av 70-tallet, og deltok derfor tre ganger i UEFA-cupen (i 76/77, 79/80 og 80/81), uten å nå forbi første runde, noe heller ikke Dnipro-klubben maktet ved fire anledninger på andre halvdel av tiåret etter og først på 90-tallet. Også Tsjornomorets fra Odesa vil man huske fra Europa, men da først på 90-tallet, hvor de blant annet slo ut Rosenborg i 90/91-sesongens utgave av UEFA-cupen.

Dinamo Tbilisi var jo en virkelig maktfaktor lenge, også på kontinentalt nivå, og man hører kommentator nevne blant annet midtbanemotoren (Zaur) Svanadze, som aldri fikk landskamper, slik en rekke av de tross alt noe mer profilerte lagkompisene hans gjorde, men Svanadze var en gjenganger i lagoppstillingene i et lite tiår, og bidro allerede i '81 da Tbilisi gikk helt til topps i cupvinnercupen gjennom finaleseieren 2-1 over østtyske Carl Zeiss Jena. Likevel er det kvintetten Aleksandr Tsjivadze, Tengiz Sulakvelidze, David Kipiani, Vitalij Daraselia og Ramiz Sjengelia man aller helst forknipper med georgiernes mest gylne årgang.

Når det gjaldt klubber fra den georgiske republikken under Sovjetunionen-epoken, så var det vel ingen andre av disse som var særlig framgangsrike, kan hende til en viss grad med unntak av Dinamo Batumi, som imidlertid aldri nådde høyere enn sovjetisk andrenivå.
Sjakthar var så absolutt en bra sovjetisk klubb. Tok både sølv og bronse i serien ved to anledninger ved siden av to cupgull. Er også åttende beste lag på den sovjetiske maratontabellen, bak Spartak, Dynamo Kiev, Dinamo Moskva, Dinamo Tbilisi, Torpedo Moskva, CSKA Moskva og Zenit Leningrad, men foran både Dinamo Minsk, Ararat Jerevan og Lokomotiv Moskva.

Det ble aldri noe seriegull i den sovjetiske ligaen nei, men både Dnipro og Zorija vant jo serien ved siden av Dynamo Kiev. Godt mulig jeg husker feil, men lurer også på om ikke Erik Niva nevnte at Sjakthar også hadde blant de høyeste publikumssifrene da de spilte i den sovjetiske serien, evt hadde mest utsolgt stadion. Gamle Sjakthar stadion tar vel rundt 30 000, mot Donbass Arena som tar 70 000. Donetsk er jo en regelrett fotballgal by.

Sjakthar ble jo en mindre sjarmerende klubb etter at Akmetov sprøytet klubb full av penger og kjøpte ørten brasilianere, men da de vant sin første kamp i CL (banket RB Leipzig 4-1 borte) i år så brukte de jo 10 ukrainere fra start. Selv om det er grunnet krigen, så er de i alle fall et mer sjarmerende trekk.

Brukeravatar
mikemodano

Legg inn av mikemodano »

GiPazzini_85 skrev: søn sep 25, 2022 2:17 pm lurer også på om ikke Erik Niva nevnte at Sjakthar også hadde blant de høyeste publikumssifrene da de spilte i den sovjetiske serien, evt hadde mest utsolgt stadion.
Det høyeste prosentbelegget på tilskuerfronten, ja? Som du sier, så rommet det gamle stadionet deres drøyt 30k, og når interessen da er såpass stor, så vil riften om billetter ha vært ganske heftig. Sjakhtar Stadium så dessuten ganske tilforlatelig ut, der den var utstyrt med slike flomlysmaster som man av og til kunne se i den gamle østblokken. Zentralstadion i Leipzig, for eksempel, hadde noe liknende.
GiPazzini_85 skrev: søn sep 25, 2022 2:17 pm Sjakthar ble jo en mindre sjarmerende klubb etter at Akmetov sprøytet klubb full av penger og kjøpte ørten brasilianere, men da de vant sin første kamp i CL (banket RB Leipzig 4-1 borte) i år så brukte de jo 10 ukrainere fra start.
Øst-Europas 'brasseklubb' nummer én, ja, uten særlig tvil. Det er dét man forbinder dem med de siste par tiårene. La oss håpe de går en litt annen framtid i møte på det området, når det nå en gang roer seg i landet. Ti startende ukrainere ser utvilsomt bedre ut fra et nøytralt perspektiv.

GiPazzini_85  

Har satt meg til med Spartak- Dynamo Kiev fra 1989 nå. Dæven for noen lag. Seriefinalen oktober 1989 er omtalt på en god måte i podcast Blizzard som man finner på Spotify. Her er det spillere som Tsjertsjeov, Kantsjelskis, Morozov, Sjalimov, Kuznetsov, Mostovoi, Tsjanov, Rodionov, Beszonov, Mikhalitsjenko, Litovsjenko, Salenko, Jaremtsjuk, Protasov, Rats, Bal og Luzhnij i aksjon. Lobanovskij mot Romantsev. Rett og slett bare megastjerner.

Brukeravatar
mikemodano

Legg inn av mikemodano »

GiPazzini_85 skrev: fre jan 20, 2023 11:06 pm Spartak- Dynamo Kiev fra 1989
Når en ser på tabellen for den sovjetiske 'vysjaja liga' i 1989 (de spilte jo etter kalenderåret), så merker en seg at Žalgiris Vilnius havnet helt oppe på en fjerdeplass. De hadde en lengre fruktbar periode på 80-tallet, og gjorde sin beste serieinnsats i '87, da de endte som nummer tre på tabellen. Og det så å si utelukkende med sovjetlitauere. Med tanke på hvor begrenset Litauen har sett ut internasjonalt etter samveldets brudd, så er det ganske oppsiktsvekkende hvordan de gjorde det den gang. De største spillerne var vel helst forsvarerne Arvydas Janonis og Viačeslavas Sukristovas, samt de mer offensive navnene Arminas Narbekovas og Valdas Ivanauskas. 1988-oppgjøret mellom Dynamo Kyiv og Žalgiris Vilnius ligger tilgjengelig hos i hvert fall Footballia. Verdt en kikk.

Ikke at du har valgt galt. Spartak Moskva og Dynamo Kyiv hadde noen durabelige feider på 80-tallet. Fantastiske oppstillinger hos begge, og det er også verdt å framheve Spartaks 23-årige forsvarer Vasilij Kul'kov. Nydelig spiller. Mens vi hadde den kjente stopperen Oleh Kuznetsov hos ukrainerne, så hadde russerne midtbanemannen Jevgenij Kuznetsov som et fast innslag i ei årrekke. Han var jo i sovjetelleveren som vant OL i '88. Jeg kjenner altfor dårlig til hans kvaliteter som spiller, så han er verdt å se seg opp på for min del, i alle fall. Videre verdt å merke seg at Oleh Salenko enda var tenåring i denne matchen. Greit å få spille på topp med en annen ikke helt ukjent Oleh i Protasov. På benken hadde Dynamo dessuten eminente spillere som Pavlo Jakovenko (som dessverre var så altfor skadeutsatt) og Vasil' Rats (som jo skulle gi seg på toppnivå overraskende tidlig).

GiPazzini_85  

mikemodano skrev: man jan 23, 2023 2:33 pm
GiPazzini_85 skrev: fre jan 20, 2023 11:06 pm Spartak- Dynamo Kiev fra 1989
Når en ser på tabellen for den sovjetiske 'vysjaja liga' i 1989 (de spilte jo etter kalenderåret), så merker en seg at Žalgiris Vilnius havnet helt oppe på en fjerdeplass. De hadde en lengre fruktbar periode på 80-tallet, og gjorde sin beste serieinnsats i '87, da de endte som nummer tre på tabellen. Og det så å si utelukkende med sovjetlitauere. Med tanke på hvor begrenset Litauen har sett ut internasjonalt etter samveldets brudd, så er det ganske oppsiktsvekkende hvordan de gjorde det den gang. De største spillerne var vel helst forsvarerne Arvydas Janonis og Viačeslavas Sukristovas, samt de mer offensive navnene Arminas Narbekovas og Valdas Ivanauskas. 1988-oppgjøret mellom Dynamo Kyiv og Žalgiris Vilnius ligger tilgjengelig hos i hvert fall Footballia. Verdt en kikk.

Ikke at du har valgt galt. Spartak Moskva og Dynamo Kyiv hadde noen durabelige feider på 80-tallet. Fantastiske oppstillinger hos begge, og det er også verdt å framheve Spartaks 23-årige forsvarer Vasilij Kul'kov. Nydelig spiller. Mens vi hadde den kjente stopperen Oleh Kuznetsov hos ukrainerne, så hadde russerne midtbanemannen Jevgenij Kuznetsov som et fast innslag i ei årrekke. Han var jo i sovjetelleveren som vant OL i '88. Jeg kjenner altfor dårlig til hans kvaliteter som spiller, så han er verdt å se seg opp på for min del, i alle fall. Videre verdt å merke seg at Oleh Salenko enda var tenåring i denne matchen. Greit å få spille på topp med en annen ikke helt ukjent Oleh i Protasov. På benken hadde Dynamo dessuten eminente spillere som Pavlo Jakovenko (som dessverre var så altfor skadeutsatt) og Vasil' Rats (som jo skulle gi seg på toppnivå overraskende tidlig).
Poenget mitt her er hvor stjernespekket dette oppgjøret tross alt var ved denne tidsperioden, og det i en tid hvor jo også lag som Dnipro, CSKA Moskva og Zalgiris, til dels fortsatt Dinamo Minsk, Sjakthar Donetsk og Torpedo Moskva ga disse lagene durabelig motstand i ligaen. Zalgiris slår jo da også både Dynamo Kiev, Spartak Moskva og Dnipro (både hjemme og borte) hjemme denne sesongen.

Rundt trener Zelkevicius står det ikke så mye annet enn at han var trener for klubben i mange år og deretter var landslagstrener og hadde opphold i Russland og Østerrike. Bortsett fra en seier mot Hellas og en uavgjort mot Italia, så var det ikke store greiene (da heller) av resultater for Litauen.

Her et bilde fra Spartak- Zalgiris:

Brukeravatar
mikemodano

Legg inn av mikemodano »

GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 2:56 pm Poenget mitt her er hvor stjernespekket dette oppgjøret tross alt var ved denne tidsperioden
Det var det så men. I tillegg burde vi jo også ha nevnt Fëdor Tsjerenkov. Jeg har endelig så vidt startet filmen, og jeg ser at han er Spartaks kaptein. Ham har vi tøtsjet innom ved flere anledninger tidligere, både her og på VGD, og kjennere av sovjetisk fotball fra 80-tallet propper oss jo hele tiden ørene fulle om hvilket utsøkt geni han var. Selv har jeg sett altfor lite av ham, men det jeg har sett levner ingen tvil om at man i ham hadde å gjøre med en fotballspiller litt utenom det ordinære. Et oppgjør der Tsjerenkov og Mykhajlytsjenko (som vel må bli den korrekte måten å transkribere navnet hans til norsk fra ukrainsk) var kapteiner...ahh. Visst var det to stjernespekkede mannskap.

Uten at det er noe stort poeng: Det var én ukrainer hos russerne (midtbanespilleren Viktor Pasulko, som jeg ser i dag skal være trener hos den kazakhstanske toppserieklubben Okzjetpes (åja, den, ja!)) og én russer hos ukrainerne (unge Salenko).

Kjekt med en påminnelse om dette oppgjøret, Pazzini. Jeg aner ikke hvorfor jeg aldri har tatt meg bryet med å se den. Og den podcastepisoden er jeg naturligvis nødt til å lete fram.

Ps. Før avspark hører man speaker snakke om den forferdelige tragedien på Luzjniki i '82, der et 60-talls Spartak-fans hadde blitt tråkket ihjel under en UEFA-cupmatch mot nederlandske Harlem. Man var så nær en årsmarkering som mulig her (tre døgns avvik), og speaker nevner også de altfor mange liknende stadiontragediene rundt omkring i verden.

GiPazzini_85  

mikemodano skrev: man jan 23, 2023 8:17 pm
GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 2:56 pm Poenget mitt her er hvor stjernespekket dette oppgjøret tross alt var ved denne tidsperioden
Det var det så men. I tillegg burde vi jo også ha nevnt Fëdor Tsjerenkov. Jeg har endelig så vidt startet filmen, og jeg ser at han er Spartaks kaptein. Ham har vi tøtsjet innom ved flere anledninger tidligere, både her og på VGD, og kjennere av sovjetisk fotball fra 80-tallet propper oss jo hele tiden ørene fulle om hvilket utsøkt geni han var. Selv har jeg sett altfor lite av ham, men det jeg har sett levner ingen tvil om at man i ham hadde å gjøre med en fotballspiller litt utenom det ordinære. Et oppgjør der Tsjerenkov og Mykhajlytsjenko (som vel må bli den korrekte måten å transkribere navnet hans til norsk fra ukrainsk) var kapteiner...ahh. Visst var det to stjernespekkede mannskap.

Uten at det er noe stort poeng: Det var én ukrainer hos russerne (midtbanespilleren Viktor Pasulko, som jeg ser i dag skal være trener hos den kazakhstanske toppserieklubben Okzjetpes (åja, den, ja!)) og én russer hos ukrainerne (unge Salenko).

Kjekt med en påminnelse om dette oppgjøret, Pazzini. Jeg aner ikke hvorfor jeg aldri har tatt meg bryet med å se den. Og den podcastepisoden er jeg naturligvis nødt til å lete fram.

Ps. Før avspark hører man speaker snakke om den forferdelige tragedien på Luzjniki i '82, der et 60-talls Spartak-fans hadde blitt tråkket ihjel under en UEFA-cupmatch mot nederlandske Harlem. Man var så nær en årsmarkering som mulig her (tre døgns avvik), og speaker nevner også de altfor mange liknende stadiontragediene rundt omkring i verden.
Pasulko, ja. Landslagstrener for Moldova i noen av disse håpløse norske landskampene på begynnelsen av 00-tallet. Spesielt i battaljen i Chisinau/Kisjinjov husker jeg som temmelig bedriten. Hva gjelder Salenko så går han vel både som russer og ukrainer (mon tro hvordan han stiller seg til dagens situasjon).

Brukeravatar
mikemodano

Legg inn av mikemodano »

GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 8:56 pm Hva gjelder Salenko så går han vel både som russer og ukrainer (mon tro hvordan han stiller seg til dagens situasjon).
Russisk mor og ukrainsk far, ser jeg (etternavnet klinger jo relativt ukrainsk). Født og oppvokst i Leningrad. Uvisst for meg også hvordan han stiller seg til krigen i Ukraina. En hører jo så mange russere si at de ikke "tenker på politikk", for å slippe å ta stilling. Nå skal jeg ikke beskylde Salenko for dette, men det er ingen hemmelighet at for eksempel en kar som Anatolij Tymosjsjuk for lengst har gjort seg til en slags Quisling i Ukraina gjennom diverse uttalelser, både før og siden 24.februar i fjor.

GiPazzini_85  

mikemodano skrev: man jan 23, 2023 9:25 pm
GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 8:56 pm Hva gjelder Salenko så går han vel både som russer og ukrainer (mon tro hvordan han stiller seg til dagens situasjon).
Russisk mor og ukrainsk far, ser jeg (etternavnet klinger jo relativt ukrainsk). Født og oppvokst i Leningrad. Uvisst for meg også hvordan han stiller seg til krigen i Ukraina. En hører jo så mange russere si at de ikke "tenker på politikk", for å slippe å ta stilling. Nå skal jeg ikke beskylde Salenko for dette, men det er ingen hemmelighet at for eksempel en kar som Anatolij Tymosjsjuk for lengst har gjort seg til en slags Quisling i Ukraina gjennom diverse uttalelser, både før og siden 24.februar i fjor.
På siden, men kanalen Panorama Digital (https://www.youtube.com/@panoramadigital_de/videos) har nå en del kamper tilgjengelig i sin helhet, deriblant Dynamo Dresden- Union Luxembourg 1990, Chemnitzer FC- Borussia Dortmund 1990, Dynamo Dresden- Malmö FF 1990, DDR- Østerrike 1989, DDR- Østerrike 1977, DDR- Island 1986, DDR- Polen 1979, DDR- Nederland 1979, DDR- Belgia 1983 etc. Ser derimot ut til å være sparsommelig med kamper fra Oberliga, men der ble det kanskje ikke produsert så mye direktesendte kamper på TV? Og med dét er det kanskje på tiden med en DDR-tråd....
These users thanked the author GiPazzini_85 for the post:
Lezah

Brukeravatar
Lezah  
Has thanked: 544 times
Been thanked: 689 times

Legg inn av Lezah »

mikemodano skrev: man jan 23, 2023 9:25 pm
Jeg hadde hørt at han bodde i Kiev (Kyiv elns), så sjekket kjapt.

https://www.dailystar.co.uk/sport/footb ... r-28732234

""I have an unusual situation because I was born in Russia and lived a significant part of my life in Russia. I have a family there - my first wife and son. But I have told her to go to hell. She has become zombified and believes in the Kremlin propaganda."

https://www.dailyrecord.co.uk/sport/foo ... o-26455073

""I've been in Kyiv since the start of the war and I won't be leaving. I am here with my son.
"I am a Soviet Union man, but there is nothing left of the old Soviet. They need to end this mess now. The Russians are coming into my city soon."

Ser ut som at an faktisk har gitt en del intervjuer og uttalelser for å forsøke å nå frem til russiske statsborgere.

NB: Virker som om han er trener i ungdomsavdelingen til Dynamo K.
These users thanked the author Lezah for the post (total 2):
GiPazzini_85mikemodano

Brukeravatar
mikemodano

Legg inn av mikemodano »

Lezah skrev: ons jan 25, 2023 2:32 pm "I have a family there - my first wife and son. But I have told her to go to hell. She has become zombified and believes in the Kremlin propaganda."
Nydelig. Så jeg tror nok ikke vi lenger trenger å lure på hvor Salenko står i konflikten, og dermed vil det nok også være mer riktig å omtale ham som 'Oleh' (ukrainsk) heller enn det russiske 'Oleg' (slik 'Kyiv' er transkribert fra det ukrainsk-kyrilliske alfabetet, mens 'Kiev' er gjengitt fra det russisk-ukrainske alfabetet - med mindre man skulle sympatisere med russerne av en eller annen uforståelig årsak, så vil jeg sterkt anbefale å benytte den ukrainske identitetsmarkøren som 'Kyiv'-stavemåten utgjør. For å spinne et lite hakk videre, så vil også den mest kjente ukrainske fotballklubben rettmessig gjengis som 'Dynamo' heller enn (det russisk-transkriberte) 'Dinamo').

Det Salenko beskriver i forhold til eks-kona i Russland er dessverre noe man hører altfor ofte i denne krigen. Det finnes et utall familier på begge sider av krigen som har slekt på den andre siden av grensa, og ikke rent sjelden hører man hvordan den russiske grenen av klanen ikke ønsker å lytte til hva de på ukrainsk side forteller dem om hva som foregår av gjentatte krigsforbrytelser. Visst kan det også ligge andre motiv bak Salenkos uttalelse om at han hadde bedt kona ryke og reise, men det er heller ingen grunn til å mistro ham når han sier at hun er enda et offer for den sedvanlige kremlpropagandaen.

Svar