Lave og høye priser

Svar
GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Re: Lave og høye priser

Legg inn av GiPazzini_85 »

Queenie skrev: man jan 23, 2023 11:09 am
GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 10:18 am Hvorfor kan ikke disse prisekspertene som oppfordrer til storhandel før prishoppet før 1.februar svare på hvilke varer man anbefaler å kjøpe? Ja, selvsagt er det varer man kan lagre man anbefaler. Men hvilke lønner det seg å kjøpe inn? Og hvor slår prishoppet verst ut? Import eller hjemlige produkter?
Tipper alt øker, men spesielt kjøtt, melkeprodukter og egg. Ingen vits i å hamstre om du ikke kjøper mye av det til vanlig
Det er vel ventet at dette flater ut fra og med mars, men spørsmålet er jo om det faktisk kan være noe som lønner seg å kjøpe nå. Går pasta, ris, kaffe og annen vare som kan lagres opp i pris, så kan det jo spares penger.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Queenie skrev: man jan 23, 2023 10:16 am Veldig godt tilbud på Norwegia hos Obs nå, 77.90/kg. Bare å rive og og legge i fryseren
Kanskje bare lokalt på Rema på Ila(?), de har Vellagret Norvegia til 99 kr/kg, det er i hvertfall ennost som smaker ost.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 2:28 pm
Queenie skrev: man jan 23, 2023 11:09 am
GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 10:18 am Hvorfor kan ikke disse prisekspertene som oppfordrer til storhandel før prishoppet før 1.februar svare på hvilke varer man anbefaler å kjøpe? Ja, selvsagt er det varer man kan lagre man anbefaler. Men hvilke lønner det seg å kjøpe inn? Og hvor slår prishoppet verst ut? Import eller hjemlige produkter?
Tipper alt øker, men spesielt kjøtt, melkeprodukter og egg. Ingen vits i å hamstre om du ikke kjøper mye av det til vanlig
Det er vel ventet at dette flater ut fra og med mars, men spørsmålet er jo om det faktisk kan være noe som lønner seg å kjøpe nå. Går pasta, ris, kaffe og annen vare som kan lagres opp i pris, så kan det jo spares penger.
Du kan sikkert spare litt på kort sikt, men prisøkningen blir jo varig, så det er liksom bare den neste handlekurven du sparer noe på.
Nå nevner du jo selv endel tørrvarer med lang holdbarhet, er vel bare å bunkre opp med ris, pasta og kaffe om du vil det, du trenger da ingen råd for å gjøre det?

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

KingKongHalvor skrev: man jan 23, 2023 10:33 pm
GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 2:28 pm
Queenie skrev: man jan 23, 2023 11:09 am

Tipper alt øker, men spesielt kjøtt, melkeprodukter og egg. Ingen vits i å hamstre om du ikke kjøper mye av det til vanlig
Det er vel ventet at dette flater ut fra og med mars, men spørsmålet er jo om det faktisk kan være noe som lønner seg å kjøpe nå. Går pasta, ris, kaffe og annen vare som kan lagres opp i pris, så kan det jo spares penger.
Du kan sikkert spare litt på kort sikt, men prisøkningen blir jo varig, så det er liksom bare den neste handlekurven du sparer noe på.
Nå nevner du jo selv endel tørrvarer med lang holdbarhet, er vel bare å bunkre opp med ris, pasta og kaffe om du vil det, du trenger da ingen råd for å gjøre det?
Men bevares. Spørsmålet mitt var hvilke varer som kom til å gå opp mest under denne prisoppgangen og hva man kan spare mest på.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 10:36 pm
KingKongHalvor skrev: man jan 23, 2023 10:33 pm
GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 2:28 pm

Det er vel ventet at dette flater ut fra og med mars, men spørsmålet er jo om det faktisk kan være noe som lønner seg å kjøpe nå. Går pasta, ris, kaffe og annen vare som kan lagres opp i pris, så kan det jo spares penger.
Du kan sikkert spare litt på kort sikt, men prisøkningen blir jo varig, så det er liksom bare den neste handlekurven du sparer noe på.
Nå nevner du jo selv endel tørrvarer med lang holdbarhet, er vel bare å bunkre opp med ris, pasta og kaffe om du vil det, du trenger da ingen råd for å gjøre det?
Men bevares. Spørsmålet mitt var hvilke varer som kom til å gå opp mest under denne prisoppgangen og hva man kan spare mest på.
Det har du både fått svar på og har svart på selv, det foreligger ingen prislister for offentligheten. Alt blir dyrere, noe mer enn annet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 10:18 am Hvorfor kan ikke disse prisekspertene som oppfordrer til storhandel før prishoppet før 1.februar svare på hvilke varer man anbefaler å kjøpe? Ja, selvsagt er det varer man kan lagre man anbefaler. Men hvilke lønner det seg å kjøpe inn? Og hvor slår prishoppet verst ut? Import eller hjemlige produkter?
Det er populært stoff - klikkvennlig og leservennlig. Skriv et eller annet om høyere priser, bare skriv - ikke så farlig om det har noe vesentlig innhold.....

.. synes det er nokså fjollete. Både journalistikken og de "ekspertene" som lever av å si et eller annet opplagt. Vi har nok med forbrukerøkonomene som sier at det er lurt å ha en bufferkonto og sjekke lånerenta i flere banker...

Generelt er jeg skeptisk til de som sier at man bør handle en gang i uka eller, som i dette tilfelle, "hamstre" for lager. For tørrvarer det vel ok, men neppe mye å spare - med mindre man kjøper hele butikken...

... problemet med ukeshandel er jo at det for mange vil komme endring i planer, en kan få lyst på noe helt annet osv. Problemet med hamstring er jo at man fyller opp med varer som ikke blir brukt. Jeg har kjøpt en del juleansjos på tilbud i januar gjennom årene... nå har jeg flere årganger i kjøleskapet fordi det ikke blir brukt...

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Queenie skrev: man jan 23, 2023 11:09 am
GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 10:18 am Hvorfor kan ikke disse prisekspertene som oppfordrer til storhandel før prishoppet før 1.februar svare på hvilke varer man anbefaler å kjøpe? Ja, selvsagt er det varer man kan lagre man anbefaler. Men hvilke lønner det seg å kjøpe inn? Og hvor slår prishoppet verst ut? Import eller hjemlige produkter?
Tipper alt øker, men spesielt kjøtt, melkeprodukter og egg. Ingen vits i å hamstre om du ikke kjøper mye av det til vanlig
Skyhøye priser blir nå astronomiske i verdens dyreste land der dagligvaremafia bestemmer prisen - uten brysom konkurranse, spesielt fra utlandet eller ettergåelse fra "konkurransetilsyn"
Kan jeg få 10% lønnsøkning to ganger om året liksom?

1 brød: 50+5 kroner= 55 kroner takk. (etter februar)

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

KingKongHalvor skrev: man jan 23, 2023 10:40 pm
GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 10:36 pm
KingKongHalvor skrev: man jan 23, 2023 10:33 pm

Du kan sikkert spare litt på kort sikt, men prisøkningen blir jo varig, så det er liksom bare den neste handlekurven du sparer noe på.
Nå nevner du jo selv endel tørrvarer med lang holdbarhet, er vel bare å bunkre opp med ris, pasta og kaffe om du vil det, du trenger da ingen råd for å gjøre det?
Men bevares. Spørsmålet mitt var hvilke varer som kom til å gå opp mest under denne prisoppgangen og hva man kan spare mest på.
Det har du både fått svar på og har svart på selv, det foreligger ingen prislister for offentligheten. Alt blir dyrere, noe mer enn annet.
Er du aldri interessert i å grave etter noe som ikke er offentlig, i håp om at noen faktisk kan sitte på nyttig informasjon?

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: tir jan 24, 2023 8:05 am
GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 10:18 am Hvorfor kan ikke disse prisekspertene som oppfordrer til storhandel før prishoppet før 1.februar svare på hvilke varer man anbefaler å kjøpe? Ja, selvsagt er det varer man kan lagre man anbefaler. Men hvilke lønner det seg å kjøpe inn? Og hvor slår prishoppet verst ut? Import eller hjemlige produkter?
Det er populært stoff - klikkvennlig og leservennlig. Skriv et eller annet om høyere priser, bare skriv - ikke så farlig om det har noe vesentlig innhold.....

.. synes det er nokså fjollete. Både journalistikken og de "ekspertene" som lever av å si et eller annet opplagt. Vi har nok med forbrukerøkonomene som sier at det er lurt å ha en bufferkonto og sjekke lånerenta i flere banker...

Generelt er jeg skeptisk til de som sier at man bør handle en gang i uka eller, som i dette tilfelle, "hamstre" for lager. For tørrvarer det vel ok, men neppe mye å spare - med mindre man kjøper hele butikken...

... problemet med ukeshandel er jo at det for mange vil komme endring i planer, en kan få lyst på noe helt annet osv. Problemet med hamstring er jo at man fyller opp med varer som ikke blir brukt. Jeg har kjøpt en del juleansjos på tilbud i januar gjennom årene... nå har jeg flere årganger i kjøleskapet fordi det ikke blir brukt...
Å ta handel en gang i uken vil nå være mulig få til, akkurat som at folk har matkasser. Problemet er nok primært tidspunkt for handelen mtp vareutvalg.

Men om man vil "advare" folk om at det blir prisstigning så forventer jeg at journalistene prøver å grave litt mer. Det tross alt leverandørreguleringer og da bør det være fullt mulig å grave seg frem til hvor denne 10%en gir størst utslag og hvor prisstigningen er minst.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Forrige gang jeg kjøpte Tine smør var smør i beger mye dyrere (kilopris) enn smør i pakke. Det var Rema.
Handlet smør i Meny i går, og der var smøret mye dyrere for pakke enn i plastbegeret. (kilopris)
Weird!

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

GiPazzini_85 skrev: tir jan 24, 2023 9:31 am
KingKongHalvor skrev: man jan 23, 2023 10:40 pm
GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 10:36 pm

Men bevares. Spørsmålet mitt var hvilke varer som kom til å gå opp mest under denne prisoppgangen og hva man kan spare mest på.
Det har du både fått svar på og har svart på selv, det foreligger ingen prislister for offentligheten. Alt blir dyrere, noe mer enn annet.
Er du aldri interessert i å grave etter noe som ikke er offentlig, i håp om at noen faktisk kan sitte på nyttig informasjon?
Absolutt, men ikke på detaljnivå om melken blir 8 eller 10% dyrere. Alt kommer til å gå opp, og hvis du vil hamstre før 1.februar er det vel bare å kjøpe det du trenger og bruker mest. Men husk at det er lite spart om man ender med ikke å bruke det.😉

peraleks

Legg inn av peraleks »

GiPazzini_85 skrev: tir jan 24, 2023 9:34 am
DoktorS skrev: tir jan 24, 2023 8:05 am
GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 10:18 am Hvorfor kan ikke disse prisekspertene som oppfordrer til storhandel før prishoppet før 1.februar svare på hvilke varer man anbefaler å kjøpe? Ja, selvsagt er det varer man kan lagre man anbefaler. Men hvilke lønner det seg å kjøpe inn? Og hvor slår prishoppet verst ut? Import eller hjemlige produkter?
Det er populært stoff - klikkvennlig og leservennlig. Skriv et eller annet om høyere priser, bare skriv - ikke så farlig om det har noe vesentlig innhold.....

.. synes det er nokså fjollete. Både journalistikken og de "ekspertene" som lever av å si et eller annet opplagt. Vi har nok med forbrukerøkonomene som sier at det er lurt å ha en bufferkonto og sjekke lånerenta i flere banker...

Generelt er jeg skeptisk til de som sier at man bør handle en gang i uka eller, som i dette tilfelle, "hamstre" for lager. For tørrvarer det vel ok, men neppe mye å spare - med mindre man kjøper hele butikken...

... problemet med ukeshandel er jo at det for mange vil komme endring i planer, en kan få lyst på noe helt annet osv. Problemet med hamstring er jo at man fyller opp med varer som ikke blir brukt. Jeg har kjøpt en del juleansjos på tilbud i januar gjennom årene... nå har jeg flere årganger i kjøleskapet fordi det ikke blir brukt...
Å ta handel en gang i uken vil nå være mulig få til, akkurat som at folk har matkasser. Problemet er nok primært tidspunkt for handelen mtp vareutvalg.

Men om man vil "advare" folk om at det blir prisstigning så forventer jeg at journalistene prøver å grave litt mer. Det tross alt leverandørreguleringer og da bør det være fullt mulig å grave seg frem til hvor denne 10%en gir størst utslag og hvor prisstigningen er minst.
Kjøpte inn en større mengde med toalett/tørkepapir i går, begge deler hadde en kraftig prisstigning forrige runde og det er og varslet denne gangen.
I tillegg øl, kaffe, mel og kornprodukter, pizza økte med 40 % sist, passet på å bunkre opp skikkelig i fryseren denne gangen.

Orkla har varslet store prisøkninger og da kan man regne med at alt som faller inn under Toro, Nora, Stabburet etc. får seg et solid hopp og her igjen er det mye tørrvarer man kan kjøpe som kan stå veldig lenge.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Media liker å terrorisere leserne ved å varsle kommende katastrofer. Når det er sagt, nevnes det visse varer.

"Det er ventet solid prisøkninger på korn, mel, sjømat, syltetøy, juice, toalett- og tørkepapir og bleier fra 1. februar, fortalte Thor Erik Aag, kommersiell direktør i Oda, lavpriskjeden på nett, til Nettavisen nylig.

Forbrukerne kan vente seg et solid prishopp på kjøtt og pålegg også. Nordfjord kjøtt uttalte at det vil komme opp mot 20 prosent prisøkninger på kjøttvarene de selger til Rema 1000."

Men for det første må du ha råd til å kjøpe de ekstra varene, og for det andre bør du ha bil for å kunne få all den juicen, syltetøyet og melet hjem. Bruke trillebår går også. Kanskje deler av befolkningen går tilbake til barkebrød, det vil si brød som er laget av det myke treet like under barken, av treslag som furu, bjørk og alm. Iblandet løvetann fra nærmeste eng.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Neptun skrev: tir jan 24, 2023 9:14 am
Queenie skrev: man jan 23, 2023 11:09 am
GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 10:18 am Hvorfor kan ikke disse prisekspertene som oppfordrer til storhandel før prishoppet før 1.februar svare på hvilke varer man anbefaler å kjøpe? Ja, selvsagt er det varer man kan lagre man anbefaler. Men hvilke lønner det seg å kjøpe inn? Og hvor slår prishoppet verst ut? Import eller hjemlige produkter?
Tipper alt øker, men spesielt kjøtt, melkeprodukter og egg. Ingen vits i å hamstre om du ikke kjøper mye av det til vanlig
Skyhøye priser blir nå astronomiske i verdens dyreste land der dagligvaremafia bestemmer prisen - uten brysom konkurranse, spesielt fra utlandet eller ettergåelse fra "konkurransetilsyn"
Kan jeg få 10% lønnsøkning to ganger om året liksom?

1 brød: 50+5 kroner= 55 kroner takk. (etter februar)
Skyld nå heller på regjeringen, som nekter å gi strømstøtte til næringslivet, med de enorme ekstrakostnadene man nå ser det fører til.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Gjør som meg. Jeg handler uansett ikke for mer enn 700 kroner.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Lykken er å bo i kjørbar avstand til Sverige når det er dyrtid. Økologisk, nydelig Riesling til en hundrelapp og fornuftige priser på kjøtt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

fargerik skrev: tir jan 24, 2023 5:19 pm Gjør som meg. Jeg handler uansett ikke for mer enn 700 kroner.
La nå folk gjøre som de vil.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

SirJames skrev: søn jan 22, 2023 5:12 pm
Neptun skrev: søn jan 22, 2023 4:20 pm Kjøpte en porsjon Fjordland kjøttkaker i dag.
Noe jeg svært sjelden gjør. Kan banne på at den kostet ca. 50 kroner sist (et par år siden), nå koster den kr 70 og de fleste rettene ligger på over 90 kroner (snart hundrelappen).
En voldsom prisstigning har det vært hos Fjordland de siste årene. Som med andre matvarer er prisstigningen det mangedobbelte av kpi.
Sånn går det når 3 store har kvittet seg med all konkurranse og har tilnærmet monopol.
Lagt merke til det samme. Småprodukter som før har kostet 10 kr koster nå 15.

Det er en økning på 50 % som man skal få store problemer med å forsvare, gitt at man bruker holdbare argumenter..
Vedr. enorm prisøkning på mat og sånn..

Butikkansatte forstår ikke hvorfor matprisene øker så mye: – Lurer på hvor pengene blir av
Matvarekjedene har varslet en ny prisøkning 1. februar. HK-leder Christopher Beckham er bekymret for de lavtlønte.


https://frifagbevegelse.no/hknytt/butik ... K9W4k73XSA

– Rema-Reitan er rangert som Norges nest rikeste med 64 milliarder i formue, Norgesgruppen-eier Johan Johannson er Norges 4. rikeste med 61,5 milliarder i formue, ifølge Kapital. Er det svaret på spørsmålet?

– Jeg peker ikke på noen, men det er jo en grunn til at de er blant Norges rikeste.

Litt sært at disse gribbene har sine stormtropper som blindt forsvarer dem i alle forum.
Får de betalt eller noe?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Queenie skrev: tir jan 24, 2023 5:25 pm
fargerik skrev: tir jan 24, 2023 5:19 pm Gjør som meg. Jeg handler uansett ikke for mer enn 700 kroner.
La nå folk gjøre som de vil.
[/quote
Det var et forsøk på å være morsom.
Husker du ikke vitsen om han som ga blaffen i bensinprisen, siden han uansett aldri fylte for mer enn 700 kroner?

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Leksand trekantknekkebrød: Sverige 11 kroner...Norge 27 kroner (avrundet nærmeste hele på begge).
20 brusetabletter 1000mg c-vitamin: Sverige 10 kroner...Kiwi 49,50 kroner...
Men osten er dyr nok i Sverige nå, men sånn revet ost var til 30 kir for et halvkilo.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Fjordland kjøttkaker i skål + Pølsebiter Stroganof(høres helt for jævlig ut) på tilbud til 70 kr eller noe. Ordinær pris påsto de var 105 kroner. Hahaha. For Fjordland kjøttkaker og pølsebiter! Fy faen.

startelver

Legg inn av startelver »

return_of_drakkar skrev: fre jan 27, 2023 4:29 pm Leksand trekantknekkebrød: Sverige 11 kroner...Norge 27 kroner (avrundet nærmeste hele på begge).
20 brusetabletter 1000mg c-vitamin: Sverige 10 kroner...Kiwi 49,50 kroner...
Men osten er dyr nok i Sverige nå, men sånn revet ost var til 30 kir for et halvkilo.
Jeg har sagt det hele tiden, mat er fortsatt generelt billigere både i Sverige og Danmark selv om de sier at prisene har økt der borte også. Bortsett fra ost og noen kjøttprodukter er det meste billigere.

Grunnen til at jeg tar gratisferga over til Danmark en gang i måneden her fra Krsand.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Så at Joker hadde en spenstig pris på tran, 129 kroner for 250 ml, mens butikker ellers kan selge 500 ml for 119 kr for eksempel.

startelver

Legg inn av startelver »

99 kroner for 116 fiskeoljekapsler er kanskje en bedre deal.

Someone

Legg inn av Someone »

return_of_drakkar skrev: lør jan 28, 2023 8:27 am Så at Joker hadde en spenstig pris på tran, 129 kroner for 250 ml, mens butikker ellers kan selge 500 ml for 119 kr for eksempel.
Meny selger samme på tilbud, for 59,90 for den lille og 89 for den store.....dog koster min 99, sidne jeg må ha den med sitronsmak :p

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

return_of_drakkar skrev: fre jan 27, 2023 4:29 pm Leksand trekantknekkebrød: Sverige 11 kroner...Norge 27 kroner (avrundet nærmeste hele på begge).
Knekkebrødene og pakkene har jo også blitt mindre samtidig som at det har blitt dyrere.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Noen som har hamstret i dag, siden prisene går opp 1. Februar? Det gjorde ikke jeg. Så i kjøleskapet hva jeg trengte og kjøpte det.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Rexwiller skrev: fre jan 27, 2023 4:32 pm Fjordland kjøttkaker i skål + Pølsebiter Stroganof(høres helt for jævlig ut) på tilbud til 70 kr eller noe. Ordinær pris påsto de var 105 kroner. Hahaha. For Fjordland kjøttkaker og pølsebiter! Fy faen.
Falukorv Stroganoff er vel det typiske svensk skolemat- og/eller veikro-mareritt. Mangler bare "pastagryten" da med vassen fusilli eller spaghetti og altfor søt tomatsaus.

Men fy faen er en pris, ja. Bør vel inntas sammen med antidepressiva dersom man absolutt må spise dette.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Nei, har råd til maten selv om den er dyrere. Så hamstrer ikke. Men er blitt mer bevisst på hvor det er billigere å handle… og mår de skrur opp prisene nå så vil jeg tro at type Meny og Mega vil slite med kundegrunnlaget sitt etterhvert, de vil tape på det da da flere og flere folk vil velge vekk de dyreste butikkene.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

For de som går i Oslo sentrum - Heftye ved Kirkeristen har fortsatt store mengder ganske eksklusive sjokolader på tilbud - jeg kjøpt med meg to slike runde marsipankaker fra Niederegger i går - kostet 40 kroner stykket. Og den holder til over påske, ifølge datostemplingen. Men det kan vel hende at den forsvinner før...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»