Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
Big George  
Innlegg: 7744

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Big George »

Foucault skrev: tir jan 24, 2023 1:49 am
kytec skrev: man jan 23, 2023 10:43 pm Tosiderne er veldig opptatt av fredssamtaler, men mer vage på hva russland har å gi.

De er jo ikke i posisjon til å kreve noe.

Jo, det er jo desverre nettopp det Russland er.

De er faktisk i posisjon til å kunne kreve en hel del grunnet de nå mye omtalte atomvåpnene, deres posisjon som stormakt og ikke minst størrelse/innbyggertall.

Det er jo et faktum at verden ikke alltid er rettferdig, iblant vil den sterkeste vinne fordi den er sterkest til tross for at det er både ufortjent, ulovlig og forkastelig.

Uten sammeligning forøvrig, men man unnlater jo ikke å bremse for vogntoget som kommer dundrende fra venstre kun fordi man tross alt har all rett og fornuft på sin side?
Om man i tillegg har veldig mange passasjerer med seg vil jo denne staheten være katastrofal.

Hvor mange uskyldige mennesker skal miste livet i denne krigen før det er nok?
Hvor lenge skal vi forsyne Ukraina med våpen i akkurat passe volum til å holde krigen gående?
Skal vi overbevise oss selv om at en betingelsesløs seier over Russland er realistisk i et år til? Fem år?

Ja, jeg tror en fredsavtale er eneste veien ut av dette og den vil trolig ikke være rettferdig på noen måte, men tvingende nødvendig for å få slutt på krigens lidelser.

Du spør hva Russland har å gi, men det er desverre ikke mye man kan forvente fra den kanten. De kan kanskje presses til å gå med på et slags nytt selvstyre i de okkuperte områdene og tillate permanent FN-tilstedeværelse?
Erkjenne ansvar for de enorme ødeleggelsene og betale erstatning?

Langt fra ideelt, men beklageligvis realistisk, slik jeg ser det.
Har du ikke forstått noenting i løpet av det siste året ?
Putin er besatt av å erobre Ukraina som ifølge Putin selv "ikke er et eget land".
Ukrainerne vil kjempe, helst vinne men heller dø enn å overgi seg til Putins tortur og vanstyre.
Ukraina har motivasjonen og den har ikke de russiske soldatene.
Våpenhjelp, informasjon og nødhjelp fra NATO land er etter alt å dømme nok til å stoppe russerne.
Et Russland hvor Putins stjerne daler farlig fort og underliggende strømninger kan skape kaos.

Brukeravatar
Big George  
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

01:24Øystein David Johansen
Ukrainsk tjenesteperson: Får 100 Leopard 2-stridsvogner
Tidligere i kveld ble det kjent at Tyskland ikke blokkerer eksport av Leopard 2- stridsvogner, selv om landet ikke vil sende slike stridsvogner selv.

ABC har snakket med en høystående ukrainsk tjenesteperson som sier at tolv land har blitt enige om å bistå Ukraina med rundt 100 Leopard 2-stridsvogner, dersom Tyskland gir klarsignal, noe de altså har gjort.

Polen og Finland har allerede gitt uttrykk for at de er klare for å bistå med slike stridsvogner. Ifølge den ukrainske kilden vil også Spania, Nederland og Danmark levere.

Tjenestepersonen sier det er et behov for de tyskproduserte stridsvognene fordi ammunisjon til Ukrainas gamle stridsvogner fra Sovjet-tiden er i ferd med å ta slutt.

startelver

Legg inn av startelver »

Siste nytt fra irriterende russere på gata i Moskva


DennisB

Legg inn av DennisB »

b0lle skrev: man jan 23, 2023 9:11 pm
DennisB skrev: man jan 23, 2023 8:49 pm
Crazy Horse skrev: man jan 23, 2023 8:34 pm
Hva gjelder krigen så virker det som at mange her tror Ukraina alene trekker i trådene, f eks i forhold til strategi. Jeg er rimelig sikker på at vestlige land, og da særlig USA og UK, er tungt inne i forhold til etterretning, valg av angrepsmål og strategi. Vesten har trinnvis økt våpenleveransene. Hvorfor ? Jo for å teste grenser, og for å se an de russiske reaksjonene. Det ideelle hadde vært og levert 500 Leopard tanks og F-16 fly våren/sommeren 2022, eventuelt etter forutgående opplæring. Det skjedde ikke fordi vesten ville skynde seg langsomt, og ikke provosere russerne unødig. At noen her inne vet bedre enn militære ledere i vesten og NATO er spesielt.
Husk at dette er Europas nest mest folkerike land, det er ikke en bakgårdsnasjon vi snakker om.
Må ta deg på denne. Helt feil. Ellers veldig enig med det du skriver
Ah, jeg tenkte nest største i areal, ikke i folketall. Allikevel havnet det på papiret :lol:
Men de er godt befolket allikevel da, skal sies.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Orakelet skrev: man jan 23, 2023 9:12 pm
DennisB skrev: man jan 23, 2023 8:49 pm Zelensky har bare spurt om nok hjelp til å vinne krigen på egenhånd. Han er fullt klar over at de må gjøre jobben selv.
Hvis DennisB får nok hjelp vil også DennisB vinne en krig mot Russland "på egenhånd".

Jeg skjønner poenget ditt, men i praksis bestemmer USA mye. Så lenge de sier at de vil hjelpe Ukrainia med å vinne vil krigen krigen fortsette. Dersom de (mot formodning) skulle si at "nå er det nok" ville Zelensky tilpasset seg det og trolig vært mer villig til å starte fredssamtaler.

Så sier jeg ikke at det er noe galt med at det er slik. Poenget er bare at USAs innflytelse er større enn du antyder.
Jo, men det skriver jeg også. USA kan plutselig sette kroken på døra, og slutte å sende våpen (ikke at jeg på noen måte tror at de vil gjøre det). Det vil kunne forandre dynamikken i krigen, og noe Zelensky kan komme til å ta hensyn til. Men Ukraina har nå (og får) et enormt arsenal av våpen, og kan kjøre på med det de har, og evt. får fra resten av NATO videre. Full våpenleveringsstans tror jeg ikke skjer om USA slutter å sende, USA styrer ikke det. Dette kan allikevel holde det gående lenge. USA styrer heller ikke hvilke beslutninger Ukraina tar, de kan bare påvirke ved handlinger.

USA kan og vil ikke legge føringer for forhandlinger, som var mitt utgangspunkt. Det nekter jeg å tro. De kan godt stå i bakgrunnen og snakke om konsekvenser dersom atomvåpen, etc, men noe mer tror jeg ikke på. NATO vil nok være behjelpelig med garantier rundt en fred, antar jeg, men det er en annen sak. NATO er ikke USA.
Ukraina er ikke en puppetnasjon, slik prorusserne kjører på som argument. De er i ferd med å prøve å finne sin egen nye identitet, utenfor kontroll for Russland.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 781

Legg inn av Foucault »

Big George skrev: tir jan 24, 2023 2:02 am
Foucault skrev: tir jan 24, 2023 1:49 am
kytec skrev: man jan 23, 2023 10:43 pm Tosiderne er veldig opptatt av fredssamtaler, men mer vage på hva russland har å gi.

De er jo ikke i posisjon til å kreve noe.

Jo, det er jo desverre nettopp det Russland er.

De er faktisk i posisjon til å kunne kreve en hel del grunnet de nå mye omtalte atomvåpnene, deres posisjon som stormakt og ikke minst størrelse/innbyggertall.

Det er jo et faktum at verden ikke alltid er rettferdig, iblant vil den sterkeste vinne fordi den er sterkest til tross for at det er både ufortjent, ulovlig og forkastelig.

Uten sammeligning forøvrig, men man unnlater jo ikke å bremse for vogntoget som kommer dundrende fra venstre kun fordi man tross alt har all rett og fornuft på sin side?
Om man i tillegg har veldig mange passasjerer med seg vil jo denne staheten være katastrofal.

Hvor mange uskyldige mennesker skal miste livet i denne krigen før det er nok?
Hvor lenge skal vi forsyne Ukraina med våpen i akkurat passe volum til å holde krigen gående?
Skal vi overbevise oss selv om at en betingelsesløs seier over Russland er realistisk i et år til? Fem år?

Ja, jeg tror en fredsavtale er eneste veien ut av dette og den vil trolig ikke være rettferdig på noen måte, men tvingende nødvendig for å få slutt på krigens lidelser.

Du spør hva Russland har å gi, men det er desverre ikke mye man kan forvente fra den kanten. De kan kanskje presses til å gå med på et slags nytt selvstyre i de okkuperte områdene og tillate permanent FN-tilstedeværelse?
Erkjenne ansvar for de enorme ødeleggelsene og betale erstatning?

Langt fra ideelt, men beklageligvis realistisk, slik jeg ser det.
Har du ikke forstått noenting i løpet av det siste året ?
Putin er besatt av å erobre Ukraina som ifølge Putin selv "ikke er et eget land".
Ukrainerne vil kjempe, helst vinne men heller dø enn å overgi seg til Putins tortur og vanstyre.
Ukraina har motivasjonen og den har ikke de russiske soldatene.
Våpenhjelp, informasjon og nødhjelp fra NATO land er etter alt å dømme nok til å stoppe russerne.
Et Russland hvor Putins stjerne daler farlig fort og underliggende strømninger kan skape kaos.
Ja, Putin virker besatt av dette, det er jeg enig i.

Hvor stor andel av ukrainerne vil «heller dø enn å overgi seg»? Eller gjelder det alle? Barn også?
Det er ikke nødvendigvis slik at alle ukrainere man ser på ultranasjonalistiske twitterkontoer gir et representativt og riktig bilde av ukrainernes generelle kampvilje/offervilje.

Tortur? Det er vel ikke noe den jevne russer blir utsatt for i Russland? Tror du russerne vil torturere ukrainere i områder de har okkupert?
Vanstyre? Ja, enig i at Russland fremstår som et vanstyre, men akkurat der tror jeg ikke forskjellen på disse to landene er veldig stor.

Ukrainere virker å ha stor motivasjon og et berettiget, brennende hat mot fienden, men selv om du skulle ha rett i at russerne ikke har dette i like stor grad, så tar dem det igjen på antall og brutalitet.
Motivasjon og hat alene stopper desverre ikke vogntoget.

«Etter alt å dømme nok til å stoppe russerne»…jeg tror ikke det er realistisk, men du skal ha for en sterk optimisme.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Big George skrev: tir jan 24, 2023 2:09 am 01:24Øystein David Johansen
Ukrainsk tjenesteperson: Får 100 Leopard 2-stridsvogner
Tidligere i kveld ble det kjent at Tyskland ikke blokkerer eksport av Leopard 2- stridsvogner, selv om landet ikke vil sende slike stridsvogner selv.

ABC har snakket med en høystående ukrainsk tjenesteperson som sier at tolv land har blitt enige om å bistå Ukraina med rundt 100 Leopard 2-stridsvogner, dersom Tyskland gir klarsignal, noe de altså har gjort.

Polen og Finland har allerede gitt uttrykk for at de er klare for å bistå med slike stridsvogner. Ifølge den ukrainske kilden vil også Spania, Nederland og Danmark levere.

Tjenestepersonen sier det er et behov for de tyskproduserte stridsvognene fordi ammunisjon til Ukrainas gamle stridsvogner fra Sovjet-tiden er i ferd med å ta slutt.
Hurra! Det var nyhet å våkne opp til!

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Caputo skrev: tir jan 24, 2023 4:59 am
Big George skrev: tir jan 24, 2023 2:09 am 01:24Øystein David Johansen
Ukrainsk tjenesteperson: Får 100 Leopard 2-stridsvogner
Tidligere i kveld ble det kjent at Tyskland ikke blokkerer eksport av Leopard 2- stridsvogner, selv om landet ikke vil sende slike stridsvogner selv.

ABC har snakket med en høystående ukrainsk tjenesteperson som sier at tolv land har blitt enige om å bistå Ukraina med rundt 100 Leopard 2-stridsvogner, dersom Tyskland gir klarsignal, noe de altså har gjort.

Polen og Finland har allerede gitt uttrykk for at de er klare for å bistå med slike stridsvogner. Ifølge den ukrainske kilden vil også Spania, Nederland og Danmark levere.

Tjenestepersonen sier det er et behov for de tyskproduserte stridsvognene fordi ammunisjon til Ukrainas gamle stridsvogner fra Sovjet-tiden er i ferd med å ta slutt.
Hurra! Det var nyhet å våkne opp til!
Ja, det er gode nyheter, men jeg hadde håpet på minst 200 til.

HLan9ister

Legg inn av HLan9ister »

Finland vurderer å bli med i Nato uten Sverige
Det sier Pekka Haavisto, Finlands utenriksminister. Han kom med uttalelsen i morgensendingen til den finske rikskringkastingen Yle tirsdag. (NRK)

Hmm

Legg inn av Hmm »

HLan9ister skrev: tir jan 24, 2023 8:26 am Finland vurderer å bli med i Nato uten Sverige
Det sier Pekka Haavisto, Finlands utenriksminister. Han kom med uttalelsen i morgensendingen til den finske rikskringkastingen Yle tirsdag. (NRK)
Veldig bra, det vil også sette press på Erdogan, som i denne saken er like rajonell som ei tenåringsjente i maks opposisjon.

Finland er vel også viktigere å få med en Sverige rent sikkerhetsmessig sett, men jeg tipper begge blir medlem om litt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Hmm skrev: tir jan 24, 2023 9:30 am
HLan9ister skrev: tir jan 24, 2023 8:26 am Finland vurderer å bli med i Nato uten Sverige
Det sier Pekka Haavisto, Finlands utenriksminister. Han kom med uttalelsen i morgensendingen til den finske rikskringkastingen Yle tirsdag. (NRK)
Veldig bra, det vil også sette press på Erdogan, som i denne saken er like rajonell som ei tenåringsjente i maks opposisjon.

Finland er vel også viktigere å få med en Sverige rent sikkerhetsmessig sett, men jeg tipper begge blir medlem om litt.
Erdogan har det kommende valget som hovedfokus. Han skal vinne, og for å vinne må han ha en ytre fiende slik at han kan fremstå sterk på hjemmebane.

HLan9ister

Legg inn av HLan9ister »

HLan9ister skrev: tir jan 24, 2023 8:26 am Finland vurderer å bli med i Nato uten Sverige
Det sier Pekka Haavisto, Finlands utenriksminister. Han kom med uttalelsen i morgensendingen til den finske rikskringkastingen Yle tirsdag. (NRK)
Finland: Vil søke Nato-medlemskap med Sverige

Det understreker utenriksministeren i Finland, Pekka Haavisto, etter at han åpnet for å søke om Nato-medlemskap uten Sverige tirsdag.
Det skjedde etter at Tyrkias president Erdogan mandag sa at Sverige ikke kunne regne med Tyrkias støtte til Nato-medlemskap.
Den finske utenriksministeren sier nå at de likevel vil holde avtalen med Sverige om å søke medlemskap sammen.
Sist redigert av HLan9ister den tir jan 24, 2023 10:46 am, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

sertono skrev: tir jan 24, 2023 6:54 am
Caputo skrev: tir jan 24, 2023 4:59 am
Big George skrev: tir jan 24, 2023 2:09 am 01:24Øystein David Johansen
Ukrainsk tjenesteperson: Får 100 Leopard 2-stridsvogner
Tidligere i kveld ble det kjent at Tyskland ikke blokkerer eksport av Leopard 2- stridsvogner, selv om landet ikke vil sende slike stridsvogner selv.

ABC har snakket med en høystående ukrainsk tjenesteperson som sier at tolv land har blitt enige om å bistå Ukraina med rundt 100 Leopard 2-stridsvogner, dersom Tyskland gir klarsignal, noe de altså har gjort.

Polen og Finland har allerede gitt uttrykk for at de er klare for å bistå med slike stridsvogner. Ifølge den ukrainske kilden vil også Spania, Nederland og Danmark levere.

Tjenestepersonen sier det er et behov for de tyskproduserte stridsvognene fordi ammunisjon til Ukrainas gamle stridsvogner fra Sovjet-tiden er i ferd med å ta slutt.
Hurra! Det var nyhet å våkne opp til!
Ja, det er gode nyheter, men jeg hadde håpet på minst 200 til.
Det kommer flere. Det var bare viktig at noen tok første skritt.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »


Hmm

Legg inn av Hmm »

fargerik skrev: tir jan 24, 2023 10:25 am
Hmm skrev: tir jan 24, 2023 9:30 am
HLan9ister skrev: tir jan 24, 2023 8:26 am Finland vurderer å bli med i Nato uten Sverige
Det sier Pekka Haavisto, Finlands utenriksminister. Han kom med uttalelsen i morgensendingen til den finske rikskringkastingen Yle tirsdag. (NRK)
Veldig bra, det vil også sette press på Erdogan, som i denne saken er like rajonell som ei tenåringsjente i maks opposisjon.

Finland er vel også viktigere å få med en Sverige rent sikkerhetsmessig sett, men jeg tipper begge blir medlem om litt.
Erdogan har det kommende valget som hovedfokus. Han skal vinne, og for å vinne må han ha en ytre fiende slik at han kan fremstå sterk på hjemmebane.
Erdogan er en autroitær leder med visjoner om å bli sittende leeeenge, (første faresignal) og han fører landet stadig lengre vekk i fra det sekulære styresettet som ble innført etter verdenskrigene. Han bryr seg lite om fred i Europa og er kanskje de landet som tjener mest på et svekket Russland i Svartehavet, og han sitter rolig på gjerdet pg ser at andre europeiske stater tømmer sine ressurser på å hjelpe Ukraina.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Hmm skrev: tir jan 24, 2023 11:13 am
fargerik skrev: tir jan 24, 2023 10:25 am
Hmm skrev: tir jan 24, 2023 9:30 am

Veldig bra, det vil også sette press på Erdogan, som i denne saken er like rajonell som ei tenåringsjente i maks opposisjon.

Finland er vel også viktigere å få med en Sverige rent sikkerhetsmessig sett, men jeg tipper begge blir medlem om litt.
Erdogan har det kommende valget som hovedfokus. Han skal vinne, og for å vinne må han ha en ytre fiende slik at han kan fremstå sterk på hjemmebane.
Erdogan er en autroitær leder med visjoner om å bli sittende leeeenge, (første faresignal) og han fører landet stadig lengre vekk i fra det sekulære styresettet som ble innført etter verdenskrigene. Han bryr seg lite om fred i Europa og er kanskje de landet som tjener mest på et svekket Russland i Svartehavet, og han sitter rolig på gjerdet pg ser at andre europeiske stater tømmer sine ressurser på å hjelpe Ukraina.
Tja...krig har en tendens til å gi oppsving for våpenindustrien, og slik skaffe arbeidsplasser.
Jeg vet ikke noe om hva og hvor mye Tyrkia eksporterer til Europa, men jeg vet i hvertfall at norske våpensystemer er så ettertraktet at produksjonen økes.
Europa er på gang med en opprusting vi ikke har sett før. tror jeg.
Rett meg dersom jeg er på tryne.
https://e24.no/boers-og-finans/i/xgm3Pl ... paa-15-mrd

Caputo

Legg inn av Caputo »

Øker det litt på med nedskutte helikopter og fly nå?


fargerik

Legg inn av fargerik »

Caputo skrev: tir jan 24, 2023 12:03 pm Øker det litt på med nedskutte helikopter og fly nå?

De må ikke la seg lure. Lukasjenko og Putin angriper snart fra Belarus.
Luftvern, luftvern og luftvern og en bastant mur av Leopard og artilleri for å motstå angrep fra Belarus, please!
Dette tror jeg haster!
Et tankeeksperiment :
Dersom Russland i samarbeid med Belarus angriper fra Belarus....vil et motangrep på Belarus da bli sett på som et angrep på Russlands territorium av Putin?
Eller er enn så lenge Belarus definert som et selvstendig land?

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Nå kommer det frem det jeg fryktet/visste.
Alt de tigger til seg går litt til krig og litt i lommen på korrupte statsmenn. I dag falt igjen… veldig mange korrupte tjenestemenn som putter det vi sender til dem i egen lomme.
Ukraina, er og blir et av verdens mest korrupte land.
Når vi gir så mye og så lite faktisk går frem, og vi støtter denne krigen så dypt. Kan vi like gjerne bare gå inn og starte tredje verdenskrig.
Slik det er nå er det besten verre. Hele verden tappes for penger. Ukraina blir bombet til steinalderen og russland settes mange hundre år tilbake.
ALLE taper på denne tåpelige unødvendige konflikten.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Jhinx skrev: tir jan 24, 2023 1:15 pm Nå kommer det frem det jeg fryktet/visste.
Alt de tigger til seg går litt til krig og litt i lommen på korrupte statsmenn. I dag falt igjen… veldig mange korrupte tjenestemenn som putter det vi sender til dem i egen lomme.
Ukraina, er og blir et av verdens mest korrupte land.
Når vi gir så mye og så lite faktisk går frem, og vi støtter denne krigen så dypt. Kan vi like gjerne bare gå inn og starte tredje verdenskrig.
Slik det er nå er det besten verre. Hele verden tappes for penger. Ukraina blir bombet til steinalderen og russland settes mange hundre år tilbake.
ALLE taper på denne tåpelige unødvendige konflikten.
Det at de faktisk undersøker og sparker folk, tyder jo på at de faktisk jobber med å stoppe korrupsjonen.

Hvor lite er det som "går frem"?

Og hvor mange menneskeliv er du villig til å ofre for at Russland skal få vinne?

RvsB

Legg inn av RvsB »

Jhinx skrev: tir jan 24, 2023 1:15 pm Nå kommer det frem det jeg fryktet/visste.
Alt de tigger til seg går litt til krig og litt i lommen på korrupte statsmenn. I dag falt igjen… veldig mange korrupte tjenestemenn som putter det vi sender til dem i egen lomme.
Ukraina, er og blir et av verdens mest korrupte land.
Når vi gir så mye og så lite faktisk går frem, og vi støtter denne krigen så dypt. Kan vi like gjerne bare gå inn og starte tredje verdenskrig.
Slik det er nå er det besten verre. Hele verden tappes for penger. Ukraina blir bombet til steinalderen og russland settes mange hundre år tilbake.
ALLE taper på denne tåpelige unødvendige konflikten.
De sakene som har vært omtalt i dag og de siste dagene gjelder personer som har inngått kontrakter hvor de betaler for mye for varer som strømgeneratorer og proviant til soldatene. Har ikke stått et ord om at ting ikke kommer fram.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Ukraina har dødsstraff for krigsforbrytelser.

I min verden er handlinger til egen vinning i Ukrainas situasjon gitt at det er snakk om grove handlinger en krigsforbrytelse.

Og det kan virke avskrekkende på den neste som vil prøve seg.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Jhinx skrev: tir jan 24, 2023 1:15 pm Nå kommer det frem det jeg fryktet/visste.
Alt de tigger til seg går litt til krig og litt i lommen på korrupte statsmenn. I dag falt igjen… veldig mange korrupte tjenestemenn som putter det vi sender til dem i egen lomme.
Ukraina, er og blir et av verdens mest korrupte land.
Når vi gir så mye og så lite faktisk går frem, og vi støtter denne krigen så dypt. Kan vi like gjerne bare gå inn og starte tredje verdenskrig.
Slik det er nå er det besten verre. Hele verden tappes for penger. Ukraina blir bombet til steinalderen og russland settes mange hundre år tilbake.
ALLE taper på denne tåpelige unødvendige konflikten.
Vel, du har rett i at alle taper på dette. Men det var Putin sitt valg. Ukraina kommer dog ikke til å bli bombet til steinalderen, faktisk så bygger de opp igjen ting på rekordtid der de kontrollerer.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Jhinx skrev: tir jan 24, 2023 1:15 pm Nå kommer det frem det jeg fryktet/visste.
Alt de tigger til seg går litt til krig og litt i lommen på korrupte statsmenn. I dag falt igjen… veldig mange korrupte tjenestemenn som putter det vi sender til dem i egen lomme.
Ukraina, er og blir et av verdens mest korrupte land.
Når vi gir så mye og så lite faktisk går frem, og vi støtter denne krigen så dypt. Kan vi like gjerne bare gå inn og starte tredje verdenskrig.
Slik det er nå er det besten verre. Hele verden tappes for penger. Ukraina blir bombet til steinalderen og russland settes mange hundre år tilbake.
ALLE taper på denne tåpelige unødvendige konflikten.
Når Russland angriper et fritt demokratisk land i Europa så er det lite vi kan gjøre enn å hjelpe offeret. Vi burde ha hjulpet mer og med større tempo for å spare liv, desverre er det for mange feige politikere.

Hjelper ikke tyngre og mer våpen er direkte involvering eneste utvei.

fargerik

Legg inn av fargerik »

JauKaninen skrev: tir jan 24, 2023 1:43 pm
Jhinx skrev: tir jan 24, 2023 1:15 pm Nå kommer det frem det jeg fryktet/visste.
Alt de tigger til seg går litt til krig og litt i lommen på korrupte statsmenn. I dag falt igjen… veldig mange korrupte tjenestemenn som putter det vi sender til dem i egen lomme.
Ukraina, er og blir et av verdens mest korrupte land.
Når vi gir så mye og så lite faktisk går frem, og vi støtter denne krigen så dypt. Kan vi like gjerne bare gå inn og starte tredje verdenskrig.
Slik det er nå er det besten verre. Hele verden tappes for penger. Ukraina blir bombet til steinalderen og russland settes mange hundre år tilbake.
ALLE taper på denne tåpelige unødvendige konflikten.
Vel, du har rett i at alle taper på dette. Men det var Putin sitt valg. Ukraina kommer dog ikke til å bli bombet til steinalderen, faktisk så bygger de opp igjen ting på rekordtid der de kontrollerer.
Jeg leste en pussig sak i avisa i dag. Togene er mer i rute i Ukraina enn i Norge.
Mulig det sier mer om Norge enn om Ukraina, da. Men likevel......Putin har prøvd å bombe ned jernbanen i et år......
https://www.aftenposten.no/norge/i/jlLV ... den-norske
Og ting skjer.....Sverige stenger visst nå sin ambassade i Ankara, Tyrkia.
Kald krig mellom Erdogan og det siviliserte samfunn......
Sist redigert av fargerik den tir jan 24, 2023 3:33 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

fargerik skrev: tir jan 24, 2023 3:22 pm
Jeg leste en pussig sak i avisa i dag. Togene er mer i rute i Ukraina enn i Norge.
Mulig det sier mer om Norge enn om Ukraina, da. Men likevel......Putin har prøvd å bombe ned jernbanen i et år......
https://www.aftenposten.no/norge/i/jlLV ... den-norske
Leste den, interessant den. Men tror ikke det forteller så mye negativt om Norge, heller at man nok blir mer motivert av å gjøre jobben skikkelig og ikke sykemelde seg for småtteri når brødrene kriger ved fronten.

Det er jo artig at ukrainerne får igang ting kort tid etter at Russland har forsøkt å ødelegge det gang på gang. De nekter å tape dette, på alle områder.

fargerik

Legg inn av fargerik »

JauKaninen skrev: tir jan 24, 2023 3:32 pm
fargerik skrev: tir jan 24, 2023 3:22 pm
Jeg leste en pussig sak i avisa i dag. Togene er mer i rute i Ukraina enn i Norge.
Mulig det sier mer om Norge enn om Ukraina, da. Men likevel......Putin har prøvd å bombe ned jernbanen i et år......
https://www.aftenposten.no/norge/i/jlLV ... den-norske
Leste den, interessant den. Men tror ikke det forteller så mye negativt om Norge, heller at man nok blir mer motivert av å gjøre jobben skikkelig og ikke sykemelde seg for småtteri når brødrene kriger ved fronten.

Det er jo artig at ukrainerne får igang ting kort tid etter at Russland har forsøkt å ødelegge det gang på gang. De nekter å tape dette, på alle områder.
Men hva tenker du på med sykmeldinger? Hvem er sykmeldte? Hvem er det egentlig som styrer med jernbane i Norge?

Brukeravatar
Big George  
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

fargerik skrev: tir jan 24, 2023 3:35 pm
JauKaninen skrev: tir jan 24, 2023 3:32 pm
fargerik skrev: tir jan 24, 2023 3:22 pm
Jeg leste en pussig sak i avisa i dag. Togene er mer i rute i Ukraina enn i Norge.
Mulig det sier mer om Norge enn om Ukraina, da. Men likevel......Putin har prøvd å bombe ned jernbanen i et år......
https://www.aftenposten.no/norge/i/jlLV ... den-norske
Leste den, interessant den. Men tror ikke det forteller så mye negativt om Norge, heller at man nok blir mer motivert av å gjøre jobben skikkelig og ikke sykemelde seg for småtteri når brødrene kriger ved fronten.

Det er jo artig at ukrainerne får igang ting kort tid etter at Russland har forsøkt å ødelegge det gang på gang. De nekter å tape dette, på alle områder.
Men hva tenker du på med sykmeldinger? Hvem er sykmeldte? Hvem er det egentlig som styrer med jernbane i Norge?
Insinuereres det at syke mennesker styrer Vy i Norge ?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

jeg tror dere egentlig skjønte hva jeg mente..

fargerik

Legg inn av fargerik »

JauKaninen skrev: tir jan 24, 2023 4:19 pm jeg tror dere egentlig skjønte hva jeg mente..
Du kan tro i den ene hånda og spytte i den andre.
Begge deler sier meg like lite.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»